است انگشتري اين نگين تصنيف
انديشه تالار در "فرات غمنامه" نمايش
زيست محيط موضوع با كاريكاتور مسابقه
چوبين نقشهاي بر بزرگان آثار
كتاب معرفي
است انگشتري اين نگين تصنيف
در تصنيف جايگاه باره در آزاد داود با وگو گفت
ايراني سنتي موسيقي
همچنين و تصنيفسازي و نوازي تصنيف درباره ابتدا در *
:كنيد صحبت كشورمان موسيقي در آن جايگاه
.باشيم داشته تصنيف از تعريفي ابتدا كه است آن بهتر -
از ديگر فرمهاي مانند ما ، موسيقي در است فرم يك تصنيف
آهنگساز كه ملودياست آهنگين رنگ ، و درآمد پيش قبيل
خودش كه شعري ميكند ، تركيب و ميسازد رديف براساس
بهتر البته.كند انتخاب را شعر ميتواند يا و ميسرايد
چون بسرايد را شعر خودش بتواند آهنگساز كه است اين
ودر داشت خواهد بهتري اثر و ميشوند الهام وي به همزمان
اما.نيست است ، سروده ديگر كهشاعر شعري وزن بند
قديم از تصنيف جايگاه.نداريم تصنيفسازي چنين متاسفانه
جدا و داشته حضور هميشه آواز كنار در سنتي موسيقي در
يك يعني ميشده ساخته رديف براساس تصنيف قديم در.نبوده
آن براساس و ميكرده انتخاب را معروف گوشههاي از سري
شكل اين به و ميكردند آماده را تصنيف و ميساخته آهنگ
امروزه.ميشده الهام بايد و بسازند را تصنيف كه نبوده
در كه حالي در ميسازند را تصنيفها اين آهنگسازان بيشتر
ذهن در خودبهخود بايد و نميشد ساخته شكل اين به قديم
.ميشد الهام و ميگرفت شكل تصنيفساز
از شما قصد آيا.بود موفقي كار يك "اميد بهار در" نوار *
در وپژوهش تحقيق يك يا بوده بازنوازي اثر اين ساختن
كشور؟ موسيقي در تصنيف زمينه
كه دارم اعتقاد من.است تحقيقي من كار "اصولا -
چيزي هر و كند تحقيق قدما آثار روي "حتما بايد موسيقيدان
من باشد ، قديم كارهاي بدهدبراساس ارائه ميخواهد كه
ارائه جديدي كار خودم از كه نميبينم حد اين در را خودم
حالتها سري يك نوار اين در من تازه كار تنها و بدهم
خوانندههاي نه و است قديم خوانندگان حنجره وتحريرهاي
اين به خواننده از نكردن استفاده و. ساز روي به امروزي ،
كه را ظريفي زينتهاي خوانندگان از خيلي كه بود دليل
شده حذف حالتها اين و ندارند داشتند ، قديم خوانندگان
دوامي خان عبدالله و خان رضاقلي آثار روي مدتها.است
و يافتم آنها در را نيست الان كه چيزهايي و كردم تحقيق
ارزشي تصنيف به امروزه متاسفانه.كردم پياده ساز روي
خواندن آواز كه ميكنند فكر خوانندهها بيشتر و نميدهند
تصنيفخوانهاي كه حالي در.است ارجح خواندن تصنيف به
آن آواز خوانندگان كه ميكردند اجرا را تصنيفي قديمي
اقبال يا و طاهرزاده مانند كنند اجرا نميتوانستند دوره
تصنيف و ميكند طلب را خودش خاص مهارت آواز كه چرا آذر ،
تصنيف كه ميدهد نشان اين پس.را خودش خاص تواناييهاي هم
دادن نشان خاطر به و نيست ميشود تصور كه سادگي اين به
موسيقي در تصنيف جايگاه تا كردم را كار اين تصنيف ارزش
.بشود كار مهم امر اين روي بايد و شود شناخته سنتي
چهره كه "شيدا اكبرخان علي" از تصنيف تعريف در زماني *
موسيقي اگر" كه شنيدهايم است تصنيفسرايي در ممتازي
اين نگين تصنيف باشد ، ما كشور هنر دستان بر انگشتري
به نسبت بيالتفاتي به كرديد اشاره شما اما "است انگشتر
نيز تصنيف ولادت آن ، نوعي شناخت وحتي آن اجراي و تصنيف
يعني است ، بوده همراه اجتماعي ابتلائات سري يك با
اين قالب در خصوص به هنرمندان و مردم سرخوردگيهاي
جايگاه به ميتواند مقوله اين آيا كرده ، رشد تصنيفها
برسد؟ كشورمان موسيقي در خودش مناسب
اميدي كند ، پيدا ادامه حاضر ، شكل به -تصنيفسازي اگر -
برميدارد را حافظ و سعدي شعر آهنگساز يعني.نيست آن به
صورت روزه هر كار اين كه...ميگذارد آهنگ آن روي و
پيش هست كه اينگونه وضع اگر و نيست ممكن "مسلما ميگيرد ،
كاري برايتصنيف بتوان كه اميدوارم.نيست اميدي برود ،
بگويد شعر خودش بتواند كه شود پيدا كسي بايد "حتما.كرد
اين در و است كافي باشد داشته ذوق كمي ولي بالا حد در نه
برسيم تصنيفها قديمي شكل آن به بتوانيم ميكنم فكر صورت
آنها با و بشناسد را ما سنتي موسيقي فضاي "حتما بايد و
اميدواركننده كند ، حركت فضا آن در واگر باشد شده عجين
.است
شده واقع توجه مورد كشورها از بسياري در ايران موسيقي *
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را موضوع اين شما است ،
بسياري و است زياد خارجي كشورهاي در ما موسيقي به توجه -
را شرق فرهنگ كه كساني حتي و ايرانشناسان و محققان از
عادي مردم در ولي ميدهند نشان علاقه آن به دارند دوست
هنوز پاكستان قوالان يا و هند موسيقي مانند ما موسيقي
پيدا خودشان براي وسيعي جايگاه آنهااست جانيفتاده
به را ضعيفي اجراهاي كه ميدانم اين را علت و كردهاند
جايگاه و ما موسيقي به اين و ديدهاند ايراني موسيقي نام
مورد حتي كه موسيقياي تنها.است زده ضربه جهان در آن
بوده ايران محلي موسيقي است ، گرفته قرار عادي مردم توجه
اجراي مانند است مانده باقي سالم و نخورده دست هنوز كه
مورد خيلي كه يگانه يا و سليماني قربان حاج و ميرزا شاه
اجرا صداقتي با و پاك موسيقي چون گرفتهاند قرار توجه
انساني هر و نميگيرد بر در را زبان هم صداقت و كردهاند
موسيقي ميگويند كه اين و ميكند برقرار ارتباط صداقت با
را حقيقتي كه ميگويند را موسيقي نوع آن ملتهاست ، زبان
كرده تغيير خيلي ما موسيقي متاسفانه و باشد برداشته در
براي "حسينقلي ميرزا"هم حالا اگر كه مطمئنم من.است
به و بگذارد اثر آنها روي ميتوانست ميزد تار آنها
.نميآمد در امروزي صورت
هاشمي مرسده :گفتوگو
انديشه تالار در "فرات غمنامه" نمايش
تالار" در "فرات غمنامه" مذهبي نمايش :هنر و ادب گروه
از جمعي كاري نمايش اين.درميآيد اجرا به "انديشه
از تركيبي و حوزه اين نمايشي امور مركز هنرمندان
دوطفلان تعزيه كربلا ، خونرنگ وقايع از چند تابلوهايي
.ميرود صحنه روي به خرداد تا 25 ششم از كه است...و مسلم
بيشتر اطلاعات كسب و نمايش كارت دريافت براي علاقهمندان
سميه ، خيابان تقاطع -حافظ خيابان :نشاني به ميتوانند
شماره با يا و كنند مراجعه نمايشي امور مركز هنري حوزه
.بگيرند تماس تلفن 8804912
زيست محيط موضوع با كاريكاتور مسابقه
نماياندن منظور به كاريكاتور مسابقه :هنر و ادب گروه
سازندگي پيشاهنگان همت به زيست محيط به مربوط مشكلات
به تاريخ 27/3/78 تا حداكثر آثار.ميشود برگزار ايران
خيابان -وليعصر و بهشتي دكتر تقاطع از بالاتر تهران آدرس
.شود ارسال پلاك 1020 -(اكبري شهيد) مستوفي
چوبين نقشهاي بر بزرگان آثار
با تراشي پيكره آثار نمايشگاه برپايي از گزارشي
شفق نگارخانه در چوب
هفته انصاري اسدالله پيكرهتراشي آثار از نمايشگاهي
.شد برپا شفق نگارخانه در گذشته
.است ساله پنج و پنجاه و آمده دنيا به ملاير در انصاري
به نقاشي از كارش سپس و پرداخته نقاشي به كودكي از او
از":ميگويد انصارياست انجاميده گچ با مجسمهسازي
در زندگي و ميكردم زندگي ملاير شهرستان در كه آنجا
اين بنابر است ، خاصي رسوم و آداب رعايت با توام شهرستان ،
نبود برخوردار توجهي قابل آناتومي از من ابتدايي كارهاي
هفت از اينكه تا.بود شده علت بر مزيد هم استاد نداشتن و
كار سهكردم ادبي موضوعات زمينه در كار به شروع پيش سال
اين ساخت براي.ساختم كنسول نام به xابعاد 85/22 در بزرگ
هفت مجموع در كه ميكردم روزكار در ساعت هشت روزي آثار
"دل" نام به نيز كوچكي كارهاي البته.انجاميد طول به سال
فروش قصد هيچگاه و دارند خودم براي رازي و رمز كه دارم
".نكردهام را آنها
جواني كار چوب ، با پيكرهتراشي هنر هنرمند ، اين نظر از
بسياري ، البته":ميگويد وي.ميشود انجام كم بسيار و است
علاقهمند آن يادگيري به آثار ، اين نمايشگاههاي ديدن با
ثبتنام رشته اين آموزش كلاسهاي در ميخواهند و ميشوند
كافي هنر اين رشد براي فعلي ، شرايط متاسفانه وليكنند
و علوم وزارت و كار وزارت ارشاد ، وزارت است بهترنيست
تدريس براي رشته ، اين در اساتيدي پرورش اجازه عالي آموزش
".كنند صادر را عالي مراكز در
كه ميخواهد خير افراد و ذيربط مسئولان از همچنين وي
پيكره هنر آموزشگاه لااقل تا دهند انجام را لازم كمكهاي
براي سرمايهاي خود اين كه شود راهاندازي چوب با تراشي
.است عزيزمان كشور
سمت به تا شد باعث كه انگيزهاي مورد در انصاري اسدالله
هنر از غير به":ميگويد چنين بياورد ، روي هنري رشته اين
كسي.نيست جاودان منزلتي هيچ بنياد است ، سرآفرينش تاج كه
هنر.ميآيد آدمي سراغ به هنر بلكه نميرود ، هنر دنبال
زاده انسان با هنر "اصولا.است عجين آدمي وجود تمامي با
طور به شناختم ، را خودم كه روزي از من اين بنابر.ميشود
براي امكاني هيچ.ميكردم مجسمهسازي و نقاشي ناخواسته
است عشق هنر ، مجموع در پس نداشت ، وجود من ترغيب و تشويق
عشق زائيده هنر.است بودن عاشق زندگي نوع زيباترين و
به را انسان زودتر و بهتر بسيار هنر ، اين ، بنابر.خداست
".ميكند نزديك خداشناسي به عبارتي به يا و واقعيت
ابتدا در":ميگويد نيز خود كار شيوه مورد در هنرمند اين
كاغذ روي بر نقاشي صورت به را فكر اين سپس.ميكنم طراحي
نقاشي آثار كه كتابهايي از الهام با همچنين.آورم مي
كارهاي يا و است آن در (فرشچيان آقاي آثار مانند)
نيز ، نقاشي از پس.ميكنم نقش را طرحهايم شاهنامهاي
مغار توسط را اضافاتميسازم منتقل چوب روي به را آنها
ظرافت روي بر سپس شود ، حاصل نظر مورد حجمهاي تا ميگيرم
نظر مورد پيكر تا ميكنم كار آناتومي و سازي قرينه سازي ،
".شود تراشيده
علاقهمند جوانان به خود سخنان پايان در انصاري اسدالله
كه است مناسب بسيار":ميكند توصيه چنين رشته اين به
روي هنرپروري فرهنگ به بهتر چه هر شناخت براي جوانان
حجمي وكارهاي است تازه و نو هنري هنر ، اين.بياورند
نام به و ميشود مجزا سنگ و گچ سفال ، مثل ديگر
هنر اين من ، نظر به.ميگردد معرفي چوب با پيكرهتراشي
ارزآوري نظر از بلكه ميآورد ، همراه به زيبايي تنها نه
.ميكند توريست جلب و است توجه قابل نيز
كتاب معرفي
عليزاده حسين تار سه دستور
تومان قيمت 1600 ص ، ماهور ، 127
تعدادي توجه مورد اخير سالهاي در آن آموزش شيوه و تار سه
همين به و است گرفته قرار ساز اين استادان و مربيان از
اما.است شده چاپ و تدوين چندي آموزشي كتابهاي منظور
بر تار سه به علاقهمندان عموم همچنان توجه اين عليرغم
و شده تنظيم تار براي بيشتر كه هنرستان كتابهاي اساس
.ميبينند آموزش است ، گذشته قرن نيم به متعلق "تقريبا
به ايراني شده شناخته آهنگساز و نوازنده عليزاده ، حسين
اساس بر را خود ابتدايي دوره تار سه دستور كتاب تازگي
در عليزاده.است كرده عرضه ايراني موسيقي اصول و تجربيات
روش دو:مينويسد تار سه آموزش درباره كتاب اين مقدمه
بيش در.است بوده سينه به سينه كلي طور به تار سه آموزش
كه شده چاپ تار آموزش براي كتابهايي گذشته قرن نيم از
عنوان صفحه روي در تار نام كنار در نيز تار سه نام
به خاصي توجه كه آن بي است ، آمده كتابها اين از بسياري
به كتاب اين در كه روشي.باشد شده آنها در تار سه تكنيك
تار ، سه مناسب تكنيكهاي با آشنايي براي شده ، گرفته كار
.است دستگاهي موسيقي رديف و ايراني نغمههاي درك نيز و
:است شده تنظيم زير بخش چهار در ابتدايي دوره كتاب
بعد و "اتانين" از استفاده با آن اجراي و ريتم شناخت -1
موسيقي خط با آنها تطبيق
تار سه مختلف دستانهاي با آشنايي و پردهشناسي -2
دستگاهها پردههاي و فواصل با آشنايي -3
راست و چپ دست براي مختلف تمرينهاي -4
گرفتن دست نحوه با را هنرجو مناسب تصاويري كمك به كتاب
...و كردن كوك سيم ، انداختن شيوه پردهها بستن شيوه ساز ،
ساير از را عليزاده كار آموزشي ، شيوه اين.ميسازد آشنا
كوشش اين آنكه اميد.ميكند متمايز تار سه آموزشي متون
.افتد مفيد آن آموزش شدن متداول و گسترش با
محسني اكبر استاد از اثري ناز ، الهه
تهراني محسن حاج سيدرضا:نشر و گردآوري *
آقايي جمشيد:نت بازنويسي *
معيني ياور:نت خط *
پاييز 1377:اول چاپ *
اگرچه موسيقي حوزه در كه بود افرادي معدود از محسني اكبر
.كرد منتشر اعتنا خور در آثاري اما بود ، كار كم
فعاليتهاي نيز فيلم و سينما حوزه در كه او اثر معروفترين
آن بنان استاد كه است "ناز الهه" تصنيف داشت ، گستردهاي
به تصنيفهاي جمله از و خوانده ملي اركستر همراهي با را
محسني ، آثار فضاي. است ايراني موسيقي در يادماندني
روز در محسني.است"روز" و "سنتي" موسيقي از تلفيقي
.گفت وداع را فاني دار سالگي سن 83 در مرداد 1374 ششم
در و بود ملي موسيقي انجمن معلمان نخستين جمله از محسني
نوازندگي به خالقي روحالله مرحوم رهبري به انجمن اركستر
كتاب.است وي ساخته نخستين "ستاره و تار سه".داشت اشتغال
كه است محسني استاد تصنيفهاي از مجموعهاي "ناز الهه"
آن عمر اما درآمد نت به ايشان خود توسط بار نخست
اكنون هم و نداد را اثر اين عمومي انتشار كفاف زندهياد
صورت به ترانه و تصنيف مجموعه 30 ايشان فرزند مساعي با و
.است رسيده چاپ به شعر و نت
(شعر مجموعه) ماه و بيچراغ
گودرزي جواد انتظاري ، محمدرضا *
محور انتشارات:ناشر *
اول 1377 چاپ *
صفحه تومان ، 78 قيمت400 *
را جوانتر شاعران نشر ، افتاده شماره به تنفس هنگامه در
به و آيند هم كنار در برخي كه آن جز است نمانده راهي
.كنند خارج انتشار طويل و تنگ غار از را مجموعهاي اتفاق
و ميبيني را حال ميانه جلدي طرح بگذري ، كه جاده اين از
را هم رنگ همنشيني دليل به كه شعر مجموعه دو سپس
شاعران نام بدون فرزندان - "تماما -شعرها.گرفتهاند
پيشاني بر را شاعر نام اگر -نشود حساب كنايتي -كه خودند
خود از پيش شاعران بسيار سياق و سبك از باشند نداشته خود
.دارند نشان
موسيقي تئوري
الهاميان محسن *
تومان قيمت650 ص ، ماهور ، 1378 ، 112 *
غربي موسيقي نظري مسائل باب در است كتابي موسيقي تئوري
نويسنده.است آن از آگاهي نيازمند موسيقي هنرجوي هر كه
سازد منعكس و طرح ساده زباني به را مباحث اين است كوشيده
در.كنند استفاده آن از بتوانند بيشتري علاقهمندان تا
در آنها پاسخ كه است شده اضافه تمريناتي بخش هر پايان
.است آمده كتاب پايان
|