يكساله هاي تجربه و تلاش برآيند
هنري حيات به همچنان ها"استريپ كميك"
ميدهند ادامه خويش
يكساله هاي تجربه و تلاش برآيند
آييني و سنتي نمايشهاي جشنواره دهمين به نگاهي
مجموعه در تير دهم از كه سنتي و آييني جشنواره دهمين
و نقالي مسابقه ، ويژه ، بخش در 3 هنر تالار و شهر تئاتر
كرده كار به آغاز بازي خيمهشب و تعزيه خواني ، شاهنامه
خواني ، تعزيه مجلس صحنهاي ، 6 نمايش اجراي 15 از پس بود ،
خواني شاهنامه و نقالي مجلس و 10 بازي خيمهشب نمايش 6
كار به شهر تئاتر اصلي تالار در مراسمي طي تير روز 16 در
.داد پايان خود
هنرهاي مركز رئيس كه وعدههايي برطبق امسال جشنواره
از كمي جهت به و داشت خاصي رونق بود ، داده قبل از نمايشي
از بعضي در آنكه با جشنواره اين.بود برخوردار خوبي سطح
بايد كه آنطور نتوانست و شد روبهرو كمبودهايي با بخشها
انسجام ، از مجموع در اما سازد ، برآورده را تماشاگران توقع
آن برگزاري و آثار انتخاب در مسئولان بيشتر شناخت و نظم
از "اصولا ;پرسيد بايد جا همين در اماميكرد حكايت
ده از پس آيا ميشود؟ دنبال اهدافي چه جشنواره برگزاري
جشنواره اهداف به توانسته نمايشي هنرهاي مركز دوره
را سنتي نمايشهاي فراموشي روند "احتمالا و دستيابد
رنگ و آب خوش ويترين يك "صرفا جشنواره آيا سازد؟ متوقف
معناي به يا است رشته اين هنرمندان هفتهاي چند تلاش از
رشته اين فعالان يكساله تجربههاي و تلاش برآيند واقعي
توانسته هزينههايش صرف همه با جشنواره اين آيا ميباشد؟
...آيا و باشد؟ تئاتر هنرمندان و دانشجويان راهگشاي
سنتي نمايشهاي از كافي شناخت عدم ;مسابقه بخش
را سنتي و آييني جشنواره دهمين مسابقه بخش نمايشهاي
تخته گروه به 3 نمايش ، اجرايي شيوههاي نظر از ميتوان
امسال بخش اين.كرد تقسيمبندي آييني و نقالي حوضي ،
جرات به و كرد عمل گذشته سالهاي از پرتحركتر بسيار
اجرايي قدرت از نمودي شده اجرا نمايشهاي كه گفت ميتوان
با نمايشهايي آوردن صحنه به در كشور تئاتري گروههاي
ميزان كه است تذكر به لازم البته.است سنتي ريختارهاي
بيشتر تفسير و توضيح نيازمند كه است بحثي آنها ضعف و قوت
شكلگيري در ميتوانند آثار اين "اصولا آيا اينكه و است
اجراي گريخته و جسته شكل اين با و باشند موءثر ملي تئاتر
ايراني نمايشهاي واقعي مفهوم به ميتوانيم ما آيا نمايش
باشد عرضه قابل كشور تئاتر سالنهاي در هم كه باشيم داشته
و باشد برخوردار ويژه جايگاهي از جهاني عرصههاي در هم و
شمايل و شكل جهان دانشگاههاي در توانسته كه تعزيه مانند
تئاتري نو و ناب شيوه يك عنوان به و بنماياند را خود
انواع و ريختارها ديگر در گفتن براي حرفي باشد ، مطرح
"حوضي تخته" شيوه در باشند؟امسال داشته نيز نمايشي
،"غريب درياي در غروب" ،"عدالت زنجير بازي سياه" نمايشهاي
.داشتند حضور "شب يك و هزار شبهاي از شبي"
حدود از كه است ايراني نمايش شكلهاي از يكي حوضي تخته
گرد دوره لوطيهاي نمايشهاي ادامه در صفويه حكومت ميانه
شخصيتهاي را نمايش اين اساسگرفت شكل محلي مطربان و
ميدهد تشكيل اجتماع مختلف قشر و تيپ چند از عامهپسند
از (شلي)حاجي پسر و حاجي زن ،(سياه) نوكرش حاجي ، ;كه
صورت به نيز قصه كه هستند آن اصلي و محوري كاراكترهاي
ويژه به افراد اين بين دعواهاي و درگيري در فيالبداهه
رقم آن طبق اتفاقات باقي و ميگيرد شكل نوكر و ارباب
.ميخورد
نمايشها گونه اين در كننده تعيين و اساسي نقشي "سياه"
"شب يك و هزار شبهاي از شبي" نمايشهاي در كه ميكند بازي
شده گرفته بهره خوبي به آن از "عدالت زنجير بازي سياه" و
ديده اعم بهطور نمايشها همه در كه اساسي نكته.بود
كارش ابتداي در تختهحوضيبود اجرا و متن مشكل ميشد ،
بازيگران بداههپردازيهاي با و كلي طرح يك براساس تنها
شكلي نمايش نوع اين است قرار كه حالا اما ميشد انجام
از ميگويند كه را هرآنچه بازيگران بگيرد ، خود به تئاتري
به هم اين البته كه است شدهاي نوشته پيش از متن روي
كم قدرت به هم و دارد ربط نقشپردازان كم تجربه
كمترين از متاسفانه نمايشنامهها اين ولي.اجرائيشان
فراوان توجه بخاطر و بود برده بهره كلام و لحن در زيبايي
به و كرده فراموش كلي به را خود محكم ، ساختار مضحكه به
اين مشكل بيشترين.بودند كرده بسنده تماشاگران خنداندن
كه كرد جستجو اتفاقاتي شكلگيري در ميتوان را نوشتهها
شتابزدگي با و رفته پيش به منطق نداشتن و خامي نهايت در
از شبي" نمايش در نمونه برايميرسيد پايان به نيز
خود به را جشنواره جوايز بيشتر كه "شب يك و هزار شبهاي
به پايان در متن حوادث ، منطق نبود داد ، بدليل اختصاص
عوض در.بود ساخته تزلزل دچار را نمايش آشكار صورتي
و قوت چنان از "غريب درياي در غروب" بيضايي بهرام نوشته
و منسجمتر بهتر ، اجراي با اگر كه بود برخوردار زيبايي
ميتوانست ميشد ، روبهرو كارگردان سوي از فهيمتري
پايان در اينكه عجيب اما كند عمل موءثر و دلنواز بسيار
هيات و آمد عمل به تقدير تنها بيضايي متن از جشنواره اين
؟!ندادند تشخيص جايزه دريافت شايسته را متن اين داوران
گاو كه آبي" ،"پهلوان مخمصه" نمايشهاي مسابقه بخش در
"مار مهره" ،"بدن گل سياوش" ،"پهلوان گيرودار" ، "ميخورد
استفاده آييني و نقالي شكل از "گرفته ماه" و "واراس" ،
و روايت را پارسي كهن ادبيات و نمايش "اساسا.بودند كرده
گاه كه درپيچ پيچ و درتو تو روايتيميدهد تشكيل نقل
اصلي محور از فرعي اتفاقهاي و قصهها و برگ و شاخ اهميت
همين نهايي حادثه و نتيجه شكلگيري در و است مهمتر
.ميكنند ايفا را مهمي نقش كه هستند حاشيهاي موضوعهاي
شاهنامه حمزهخواني ، خواني ، حمله مانند مختلفي انواع نقل
نقال هر قديم زمانهاي در كه دارد..و پردهخواني خواني ،
تكيه مخاطب جلب براي بدنياش حركات و بيان قدرت بر كه
نقال كنار در.داشت تبحر نقلها اين از يكي در ميكرد ،
ابتدا در كه داشت حضور هم (مرشد بچه) شاگرد يك (مرشد)
در و ميخواند تماشاگران جلب براي آواز قطعهاي يا غزل
.ميكرد جمع را بينندگان هداياي و كمك نقال به اجرا طول
كه نمايش اين.بود "ميخورد مار كه آبي" آثار اين از يكي
بود گرفته صورت پسياني ، آتيلا نوشتههاي از يكي روي از
و نمايشي شيوه اين شكلگيري نوع از كارگردان خوب فهم با
توجه قابل آثار نمونه از يكي معبود شيوا خوب بسيار بازي
دقيق ميزانسن از استفاده كه بود دهم جشنواره مسابقه بخش
نقشپردازان ، توجه قابل بيان و روان بازيهاي شده ، حساب و
در بازي خوب شناخت و صحنه وسايل از توجه قابل بهرهگيري
شده نمايش اين زيبايي باعث كه است مواردي جمله از بازي
.بود
چنداني انسجام از متاسفانه بخش اين نمايشهاي ديگر
حدود تا متن ، عديده اشكالهاي بخاطر و نبود برخوردار
.بود شده نگاشته سادهانگارانه حتي و عامهپسند زيادي
جوانترها الگوبرداري براي سازي نمونه ;ويژه بخش
كارگردانهاي از چندتن از نمايش ميزبان 4 ويژه بخش
ايراني نمايشهاي عرصه در كه بود كشور تئاتر باسابقه
تا بود جشنواره دهنده رونق بخش ، اين.داشتهاند فعاليت
نيز -اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير -مهاجراني دكتر كه آنجا
آمده نصيريان علي اثر "سياه و سلطان" نمايش ديدن براي
از "ساز نمونه" نمايشهاي بعنوان بخش اين نمايشهاي بود ،
دبير -سليمي حسين و شد معرفي نمايشي هنرهاي مركز طرف
را آثار اين اجراي از كنندگان برگزار قصد -دهم جشنواره
سنتي نمايشهاي جوان پويندگان براي مناسب الگويي ارايه
.كرد اعلام
اين توجه در را نمايشها اين اجراي تاثير مهمترين شايد
بايد هم با هنر و جذابيت كردن همراه و متن به كارگردانها
بودند كرده سعي نمايشها اين موءلفين بهتر عبارت به.دانست
آن از كه نمايشي شيوههاي چارچوبهاي و اصول به همچنان
جذابيتهاي ايجاد با و بمانند پايدار ميكنند ، استفاده
.بزنند دست نيز تئاتري اصول با آن (آداپته) تطبيق به لازم
بيشتر و بود نشده ميسر مهم اين هم چندان گفت بايد اما
كرده تغيير -تئاتر سن به قهوهخانه از -نمايش اجراي محل
تخته نمايشهاي در خصوص به كه باري بيبندو الفاظ و بود
قرار بازيگران استفاده مورد كمتر ميشد ، كاربرده به حوضي
و گرد صحنهاي نيازمند ايراني نمايشهاي "اصولا.ميگرفت
كه ميشد اجرا سالنهايي در آثار اين همه اما است ميداني
و مستقيم ارتباط" كه ايراني نمايش خصوصيت مهمترين از
.ميماند دور است ، "بيواسطه
نوستالژي يك ايجاد ;سياه و سلطان
تخته شيوه در نصيريان علي نوشته آخرين "سياه و سلطان"
ناصرالدين غيرمنتظره حضور داستان نمايش اين.است حوضي
كه او.است قاجار دوره قهوهخانههاي از يكي در شاه
شوخيهاي و مسخره مورد ابتدا در ميشود ، وارد ناشناس
از ميشود ، مشخص او شخصيت وقتي ولي ميشود واقع "سياه"
شرايط و وزير و شاه از انتقاد مورد در آنها اجراي نحوه
فردا براي ميدهد فرصت آنها به و ميگيرد اشكال اجتماعي
دستگاه به نسبت طعنهاي يا اشاره هيچ آن در كه نمايشي
آنكه با نمايشگران گروه.كنند اجرا نباشد ، حاكمه
اجرا شب در ميكنند ، قبول را مساله اين چگونه ، نميدانند
عوض سياه با را جايش و درميآيد بازي كسوت به نيز شاه
.مينمايد صادر را همه قتل دستور كار آخر در و ميكند
- دهه 40 سالهاي از سنتي نمايش اساتيد از يكي كه نصيريان
داشته سعي اثر اين در است ، بوده -ايراني نمايش رشد اوج
و بكشد صحنه بر تئاتري تعاريف با را ايراني نمايش يك تا
يك قالب در را آن دارد نمايشي شيوه اين از كه شناختي با
ميان در كه وجودي با نمايش اين.كند ارايه ناب تئاتر
مجيد هنرنمايي و بود برخوردار بيشتري جلوه از آثار ديگر
در "شلي" نقش به بيگي فتحعلي داود و "سياه" نقش به افشار
يك ميآمد نظر به اما بود ، آن زيبايي باعث بازيگران ميان
نشان تا است نصيريان براي خاطرهاي تجديد و گلايهنامه
و غربي تئاتر با نمايش (آداپته) تطبيق از گوشهاي دادن
از نصيريان ورود در همه از بيش بيننده را مساله اين
خاطره نمايش به پرداختن بجاي كه ميبيند نمايش ميانه
تجربه را سالها آن كه آنهايي براي و ميكند تعريف
.ميآورد بوجود زيبايي نوستالژي كردهاند
و پرتحركتر بسيار دوم پرده در "سياه و سلطان" نمايش
كوتاهتر كمي اول قسمت اگر كه طوري به كرد عمل زيباتر
.نميشد وارد اثر بر لطمهاي ميشد
وامروزي كلاميروان از استفاده با خواني سياوش مجلس
-نقالي -نمايشي شكلهاي از يكي رشد و شكلگيري در شاهنامه
براي تئاتر هنرمندان توسط امروزه و داشته بسزايي تاثير
دژاكام امير كه ميشود گرفته كار به اجتماعي مفاهيم بيان
در "سياوشخواني مجلس" نمايش در اجرايي شيوه همين با نيز
از ديگر يكي تا شركتميكند آييني و سنتي جشنواره دهمين
.باشد ويژهجشنواره بخش در "نمونهساز" نمايشهاي
نمايشي قواعد از دور به ;ماهان مجلس
مورد در گذشته سالهاي طي وسيع تحقيقي كه افرادي از يكي
بهعنوان را ريختارها اين كرده سعي و داشته ايراني نمايش
و نويسنده ياري منوچهر كند ، معرفي ايراني "درام"
كه نمايش اين داستان.است "ماهان مجلس" نمايش كارگردان
سيروسلوك شده ، نگاشته عرفاني كهن قصههاي از يكي براساس
هفت از او گذر و ديوان خرابه به ارم باغ از ماهان نمادين
از استفاده با كه است خويش خانه به دوباره بازگشت و وادي
غنيترين كه تعزيه.درآمده اجرا به "تعزيه" نمايشي شيوه
شكل كارگردان بهوسيله اثر اين در است ، ايراني نمايش شكل
با تا دارد سعي "ياري" و مييابد تئاتري و صحنهاي
مشخصات همه با -تئاتر يك در تعزيه خصوصيات همه گنجاندن
نمايشنامههاي ميتوان چگونه كه دهد نشان -غربياش
در اوگنجاند ايراني نمايشي شكلهاي قالب در را تئاتري
تار ، سنتور ، عود ، سازهاي از استفاده با موسيقي از راه اين
همان از اما.ميگيرد بهره نيز طبل و كمانچه تمبك ،
متن يك تبديل در حتي او كه ميشود مشخص اثر ابتداي
موفق وجه بههيچ نيز شده سروده شعر بهصورت كه ايراني
هر شدن جدا نمايش ، بيمنطق ميزانسنهاي زيرا نمينمايد
عدم ميكرد ، عمل نمايش در "وادي" يك بهعنوان كه تابلو
خود كه -مخالفخوان و موافق -معارض گروه دو ايجاد
توانايي عدم و حس نبود است ، تعزيه اجرايي جنبه مشخصترين
بيش تعزيه كه درصورتي) تماشاگر با نمايش ارتباط برقراري
باعث...و (ميشود همراه بيننده با نظر اين از همه از
و تعزيه بين تقابل و تاثير از نشاني هيچ ما كه ميشد
.نبينيم "مجلسماهان" نمايش
زيبا اجرايي و متن پستوخانه ، سياهبازي
حوضي تخته ريختار در اجراشده نمايشهاي زيباترين از يكي
نمايش داشت ، حضور آييني و سنتي جشنواره دهمين در كه
و نويسندگي به نمايش اين.بود "پستوخانه سياهبازي"
و ميبرد بهره زيبايي بسيار متن از امجد حميد كارگرداني
نمايش مفهوم با و پرتحرك اجراي در عامل مهمترين اين شايد
.است
بيآنكه نويسنده كه بود اثر اصالت به مربوط ديگر نكته
پافشاري با بهعكس يا ببرد ابتذال به راه باشد خواسته
بهرهگيري در شود كشيده تصنع به آن كردن تئاتري بر بيجا
براي حوضي تخته نمايش يك اجرايي ظرفيتهاي همه از مناسب
.ميرود پيش به امروزي ، مضاميني با روان نوشته يك تدوين
در زيباييهايش ، همه با "پستوخانه سياهبازي" نمايش
اين به.بود روبهرو مشكل با نمايش زمان و شخصيتپردازي
ابتداي در كوچك و وسط بزرگ ، برادر شخصيت حضور 3 كه معني
چندان موسيقي همراهي و شعر بهوسيله خود معرفي و نمايش
ياد به را بيننده و نميرسيد بهنظر مطلوب و منطقي
كودك سادهفهمي كهبهخاطر ميانداخت كودك نمايشهاي
.است نمايشي شخصيتهاي بلاواسطه و مستقيم معرفي به نياز
پاياني قسمت در بهويژه نمايش مدت شدن طولاني آنكه ديگر
همه با -ميكنند استفاده (ماسك) چهرهك از شخصيتها كه
ماجراجوييهاي و شده تماشاگر خستگي باعث -مفهوم و عمق
حدودي تا انتهايي قسمت در كه ميكشد طول آنقدر شخصيتها
نمايش اول قسمت زيبايي بر و ميشد روبهرو نمايش افت با
.ميگذاشت نامطلوب تاثير
نقالان بزرگ همايش بخش
بزرگي همايش برپايي با دهم جشنواره برگزاركنندگان امسال
شهرهاي از رشته اين باتجربههاي از دعوت با نقالان از
از 15 بيش كلي بهطور...و تهران فارسان ، بروجرد ، ياسوج ،
فلكلوريك فرهنگ از آموزنده و زيبا بسيار مجموعه كشور شهر
كمك متفاوت "كاملا اجراهايي با كشور مختلف نقالان
راه در تئاتر رشته دانشجويان و هنرمندان به ارزندهاي
در نقالي اجرايي و مفهومي مختلف سبكهاي و شيوه يافتن
.كردند ايران
جالب و پرشكوه:خياباني نمايش
بخش در گذشته جشنوارههاي با مقايسه در دهم جشنواره
اجراي 6 با و گذاشت برجاي درخشان چهرهاي نيز خياباني
كه قابلقبول و زيبا سطحي در بود شده اجرا كمتر كه مجلس
ميگذاشت ، نامطلوب تاثيري آن بر بلندگو از استفاده البته
.كرد جلب خود بهسوي را تماشاگر زيادي تعداد
در نمايشها شاخصترين دهم جشنواره:گفت بايد مجموع در
اين زماني اما.بود گذاشته بهاجرا را گذشته دوره ده
نمايشهاي هنرمندان به و باشد مستمر كه كارگشاست اجراها
مسئولان همهجانبه همكاري و جوانان بخصوص آييني سنتي
.شود توجه
شيبانيفر مازيار
هنري حيات به همچنان ها"استريپ كميك"
ميدهند ادامه خويش
مصور كتابهاي تصويرگران آثار نمايش مناسبت به
تهران نگارخانه در فرانسه
چندي فرانسه مصور كتابهاي تصويرگران آثار از نمايشگاهي
.شد برگزار تهران نگارخانه در پيش
با آنكه نخست.داشت خاصي جذابيت دليل دو به كه نمايشگاهي
تبادل براي زمينهاي خارجي هنرمندان از آثاري نمايش
اختيار در فرصتي و شد ايجاد فرهنگي هنري ، اطلاعات
بطور و نزديك از تا گرفت قرار هنرمندان و دانشجويان
.شوند آشنا كشور از خارج در هنرمندان ديگر آثار با ملموس
اين در شده گذاشته نمايش به آثار نوع نيز دوم دليل
در كه مقولهاي "استريپ كميك" انتخاباست نگارخانه
فراهم را موقعيتي است ، شده پرداخته آن به كمتر ايران
از مجموعهاي شاهد نزديك از هنر اين دوستداران تا آورد
كوتاه مصور داستانهاي ها"استريپ كميك".باشند آثار اين
برپايه آنها اساس كه هستند دنبالهداري اغلب و بلند يا
آنها در كه لحظههايي از ناب تصاوير.است شده بنا تصوير
غافلگيركنندهاي و نشده پيشبيني كميك ، "غالبا حوادثي
.ميافتد اتفاق
به و آثار نوع اين در تصوير فوقالعاده اهميت جهت به
در شخصيت طراحي ديالوگ و نوشتار كمتر اهميت دليل
.است يافته ويژهاي اهميت كميكاستريپها
حالتهاي بيان و ماندني ياد به و جذاب شخصيتهاي خلق
در گرفتن قرار هنگام در آنها بدن و چهره متفاوت
"استريپ كميك" طراح هنرمند وظايف از گوناگون موقعيتهاي
را داستان عمده قسمت تا ميكند سعي تصويرگر هنرمند.است
حتي.نمايد بيان گرافيكي عناصر و تصاوير ارائه قالب در
و گوناگون اشكال و فرمها در گرفتن قرار با ديالوگها
.ميشوند بيان تصوير دل در گرفتن جاي
مجموعهاي آمدن گرد است ، تامل قابل نمايشگاه اين در آنچه
سالهاي طول در هنرمندان كوشش و تجربه قرن يك حدود از
فرانسه در هنر اين تاريخچه بيانگر تنها نه كه است متمادي
آغاز از هنر اين تحول سير نمايشدهنده نوعي به بلكه بود ،
.بودند نيز حاضر زمان تا
(18451799) "توپفلر" زمان از هنري آثار مجموعه اين در
هنرمندان اين تاثيرپذيري نحوه معاصر ، نوگراي هنرمندان تا
نهايت در و خود زمان فرهنگي سياسي ، اجتماعي ، شرايط از
دورههاي در اجرايي گوناگون شيوههاي و سبكها پيدايي
.بود شده گذارده نمايش به متفاوت زماني
كتاب مجله ، روزنامه ، قالب در متمادي ساليان طي آثار اين
اختيار در شده ، چاپ ورقي تك صورت به حتي و
با شروع در كه كارهايي.گرفتهاند قرار علاقهمندانشان
ساده گرافيكي تصاوير و مردمپسند داستانهاي از استفاده
گذشت با بهتدريج گرديده ، هنر اين با مردم آشنايي باعث
دادن نشان جهت متنوع فرمهاي رنگ ، از استفاده با زمان
از استفاده بيان ، در انتزاع متفاوت ، عكسالعملهاي
وسيله نوعي به اجرا نوين شيوههاي و گرافيكي قالبهاي
.گشتهاند تبديل هنري و مستقل بياني
و چاپ صنعت اختراع كه را فوقالعادهاي تاثير نبايد
است ، داشته "استريپ كميك" اجراي كيفيت بر آن پيشرفت
.گرفت ناديده
به روز شده عنوان عوامل مجموع تاثير با كه گونهاي به
از هنرها ديگر به "استريپ كميك" وابستگي و شباهت از روز
و مجرد هنري شده ، به كاسته كارتونسازي و سينما جمله
خود نوع در هنرها ساير از بهرهگيري عين در كه مستقل
.است داده تغييرشكل است ، بينقص و كامل
وارد هنر اين پيكر بر خدشهاي نتوانست كامپيوتر ظهور حتي
اين در كامپيوتر توسط شده اجرا آثار به استناد با.نمايد
وسيله عنوان به نيز كامپيوتر كه مسئله اين نمايشگاه
درآمدهاند ، ها"كميكاستريپ" خدمت در خاصي تكنيكي و بياني
.مينمايد پذيرفتني
"كميكاستريپ" كه است نكته اين بيانگر واقعه اين شك بدون
هنري حيات به ميتوانندهمچنان نيز تكنولوژي عصر در ها
.دهند ادامه خويش
جذب قابليت استريپها كميك شده ، عنوان دلايل به توجه با
جدي گامي هيچگاه ايران در گرچه.دارند را بسياري مخاطبان
بتوان تا است ، نگرفته صورت هنر اين شناسايي جهت موءثر و
اينگونه مخاطبان علاقهمندي ميزان جهت درستي ارزيابي
و دور چندان نه گذشته به نگاهي با اما.داد ارائه آثار
ايران در كه "ماجراهايش و تن تن"نظير ، آثاري آوردن بخاطر
او داستانهاي كودكان از وسيعي قشر و ميشد چاپ و ترجمه
مخاطبان علاقه به حدودي تا ميتوان ميكردند ، دنبال را
.گشت واقف "استريپ كميك" مقوله به ايراني
و هنر اين توسعه و رشد زمينههاي نمودن فراهم با شك بدون
جهت هنرجويان و هنرمندان تشويق و مردم به آن شناساندن
فرهنگ از بستري بر ايراني شخصيتهاي با كميك آثار خلق
.كرد عرضه ارزندهاي آثار ميتوان ايراني
عوامل به توجه با كميكاستريپها شد ذكر كه همانگونه
جذب به قادر بودن تصويري خصيصه علت به و شده عنوان
.هستند نوجوان و كودك قشر بين در بخصوص بسيار مخاطبان
حتي يا و كودكان بتوانند كميكاستريپها حتي شايد
و سني شرايط جمله از دلايلي به كه را بزرگسالاني
رويگردانند كتابخواني و كتاب از زندگي دشوار موقعيتهاي
.كنند جذب خود سمت به نيز
|