شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۰- Feb.15,2003
آيت الله اميني: آزادي مطبوعات مي تواند به پيشرفت جامعه كمك كند
گروه اجتماعي: آيت  الله  ابراهيم  اميني  گفت  : ما نياز به  آزادي  داريم  و آزادي مطبوعات  مي تواند به  پيشرفت  جامعه  كمك  كند.
نايب  رئيس  مجلس  خبرگان  رهبري  روز پنج  شنبه  در ديداري  كه  سيدمحمدصحفي  معاون  امور مطبوعاتي  و تبليغاتي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  با وي داشت  ، گفت  : معناي  آزادي  در غرب  و اسلام  متفاوت  است  ، اگر مطبوعات  ازآزادي هاي  موجود براي  طرح  مسايل  و مشكلات  جامعه  و تقويت  ارزشهاي  اسلامي استفاده  كنند ، به  رسالت هاي  واقعي  خود عمل  كرده  و دولت  را در پيشبردبرنامه ها كمك  مي كنند.
امام  جمعه  موقت  قم  با اشاره  به  اينكه  نظام  كشور، اسلامي  است  و بنابراين  ، ارزشهاي  اسلامي  بايستي  در رسانه ها محترم  بماند افزود : ارزشهاي اسلامي  فقط مداحي  و يا سوگواري  نيست  بلكه  بسط عدالت  اجتماعي ، گسترش  فرهنگ كار و كوشش ، توجه  به  مبناي  تربيتي  اسلام  و رعايت  قانون  ، جزو ارزشهاست  ومطبوعات  وظيفه  دارند در اشاعه  آنها تلاش  كنند.
آيت الله  اميني  ضمن  مثبت  خواندن  و ضروري  دانستن  نظارت  بر عملكردمطبوعات  گفت : نظارت  بر مطبوعات  ، نظارت  بر جريانهاي  فرهنگي  ، اقتصادي  ،سياسي  و بازتاب  آن  در جامعه  را شامل  مي شود و از اين رو ضروري  است  مديران مسئول  در مطبوعات  ، همه  وقت  و استعداد خود را صرف  هدايت  و نظارت  برمطبوعه  تحت  مديريت  خود كنند كه  «رفع » ، مقدم  بر «دفع » است .

مسافران محورهاي شمال كشور در برف گرفتار شدند
گروه اجتماعي: بارش غيرمترقبه برف در جاده هاي كوهستاني كشور ظرف دو روز گذشته بسياري از مسافران روزهاي تعطيل را به زحمت انداخت به گونه اي كه در بازگشت از سفر ساعت ها در ترافيك ناخواسته معابر بين شهري گرفتار شدند.
به گزارش سازمان هواشناسي بارش سنگين برف در غرب مازندران موجب قطع ارتباط برخي راه هاي كوهستاني شد.
همچنين شمار قابل توجهي از شهروندان كه جمعه را براي بازگشت به شهر تهران انتخاب كرده بودند به خاطر شرايط نامساعد جوي و تراكم بيش از حد خودروها در معابر ساعت ها در جاده ها گرفتار شدند.
به گزارش ايرنا مركز اطلاعات راههاي وزارت راه و ترابري اعلام كرده است كه تا عصر ديروز محور كرج - چالوس و شمشك - ديزين همچنان مسدود بوده است.
دليل بسته بودن اين دو محور، بارش سنگين برف، نبود ديد كافي و سقوط بهمن اعلام شده است.
پليس راه براي سهولت در آمد و شد هزاران مسافري كه در تعطيلات پايان اين هفته به شمال كشور رفته اند،جاده فيروزكوه را فقط براي تردد خودروهاي سنگين و دو جاده هراز و قزوين - رشت را براي آمد و شد خودروهاي سبك در محورهاي شمالي كشور تعيين كرده بود. اين مقررات تا پايان ديروز اعمال شد و پليس راه از رانندگان خواست تا براي كنترل جاده ها، با آن همكاري داشته باشند.
بارش سنگين برف، ديروز هزاران مسافر شمال كشور را در محورهاي هراز و فيروزكوه غافلگير كرد.
اين مسافران در تعطيلات آخر هفته جاري راهي مناطق مختلف استانهاي مازندران و گلستان شده بودند.
بارش برف كه از حوالي ظهر روز پنجشنبه آغاز شده بود، همچنان در برخي از نقاط حاشيه محورهاي هراز و فيروزكوه ادامه دارد. با توجه به اينكه اكثر اين مسافران روز جمعه را به عنوان روز بازگشت از مسافرت انتخاب كرده اند، اين دو محور ديروز مملو از خودروهايي بود كه به كندي مسير شمال به تهران را طي مي كردند.
ارتفاع برف در برخي از مناطق شهري شهرستانهاي دماوند و فيروزكوه به بيش از نيم متر رسيده و باعث ايجاد كندي عبور و مرور خودروها و عابران شده است.
مدير كل راه و ترابري استان قزوين اعلام كرد: بسته بودن راه چالوس بر ميزان رفت و آمد در بزرگراه كرج - قزوين افزود.
غلامحسين شيري ديروز به ايرنا گفت:  در برخي از نقاط برفگير اين استان ارتفاع برف به ۵۰ سانتيمتر رسيد و جاده ها بسيار لغزنده است.
شيري اظهار داشت:  رانندگاني كه قصد عبور از محورهاي اين استان را دارند لازم است با زنجير چرخ و ديگر وسايل ايمني حركت كنند تا دچار مشكل نشوند.
بنابه گفته مدير كل راه و ترابري استان قزوين هم اكنون اكيپ هاي راهداري مشغول برفروبي و زدودن برفها از سطح جاده ها در استان قزوين براي تسهيل در رفت وآمد خودروها هستند. براساس گزارش خبرنگار ايرنا، بارش برف سنگين كه از بعدازظهر پنجشنبه در شهر قزوين آغاز شده و تا بامداد ديروز ادامه داشت،  باعث نشستن برف سنگين در خيابانها و معابر شده است.
اداره كل راه و ترابري استان سمنان نيز ديروز اعلام كرد: به علت بارش برف و لغزندگي سطح جاده هاي كوهستاني اين استان، عبور از اين محورها با زنجير چرخ ميسر شده بود.
پيش بيني وضع هواي كشور
سازمان هواشناسي وضع هواي نقاط مختلف كشور را از ساعت ۱۰ صبح امروز «شنبه» براي ۲۴ ساعت به اين شرح پيش بيني كرد:
آسمان سواحل درياي خزر و استان اردبيل، نيمه ابري تا ابري، توام با بارش برف و باران و مه آلود.
آسمان استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، همدان، زنجان، كرمانشاه، ايلام و مركزي، كمي تا قسمتي ابري، در بعضي نقاط نيمه ابري، با احتمال بارش خفيف برف و باران و مه آلود، بتدريج با كاهش ابر.
آسمان استانهاي كردستان، خوزستان، فارس، بوشهر، كهكيلويه و بوير احمد، چهارمحال و بختياري و اصفهان، نيمه ابري، در برخي نقاط ابري توأم با رگبار و وزش باد، در نقاط مرتفع و سردسير با بارش برف بتدريج با كاهش ابر.
آسمان استانهاي يزد، كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، خراسان و سمنان و جزاير جنوبي كشور،  نيمه ابري تا ابري، توأم با رگبار و رعد و برق و در استان خراسان و سمنان با بارش برف و باران.
آسمان استانهاي تهران، قم و قزوين، قسمتي تا نيمه ابري در بعضي نقاط همراه با بارش برف و باران و مه آلود و وزش باد كه گاهي از ميزان ابرها كاسته مي شود.
حداكثر دماي هواي تهران در فردا ۴ درجه سانتيگراد بالاي صفر پيش بيني شده است.

برگزاري جشن پنجاه و يكمين سال استقلال كانون وكلاي دادگستري
گروه اجتماعي: جشن پنجاه و يكمين سال استقلال كانون وكلاي دادگستري با حضور بيش از يكهزار وكيل دادگستري پنجم اسفندماه در مركز همايشهاي رازي برگزار مي شود.
بهمن كشاورز رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز با اعلام اين خبر افزود: بدليل اينكه روز استقلال كانون وكلا از طرف هيأت مديره به عنوان روز وكيل نيز تعيين و اعلام شده است، جشن استقلال امسال ان شاءالله جلوه ديگري به نمايش خواهد گذاشت.
وي گفت: طي روزهاي گذشته از همكاران وكالتي وابسته به كانون، روسا و اعضاي هيأت مديره كانونهاي وكلاي سراسر كشور، اعضاي هيأت مديره كارشناسان رسمي دادگستري و هيأت مديره كانون سردفتران براي حضور در اين جشن دعوت بعمل آمده است.
كشاورز با اشاره به محورهاي مورد بحث در اين جشن خاطرنشان كرد: ارائه گزارش عملكرد يكساله هيأت مديره، تجليل از وكلاي پيشكسوت، تجليل از كاركنان زحمتكش و باسابقه كانون، همچنين مسائل آموزشي، رفاهي، انتظامي و مشكلات و معضلات وكلا مورد بحث قرار خواهد گرفت.
جشن پنجاه و يكمين سال استقلال كانون وكلا ساعت ۱۷ روزسه شنبه ششم اسفندماه در مركز همايشهاي رازي واقع در اتوبان همت جنب برج ميلاد برگزار مي شود.
در جوار اين جشن نمايشگاه كوچكي از آثار تاريخي مربوط به وكلا و وكالت برپا مي گردد.

براي سفر هاي نوروزي
پيش فروش بليت  اتوبوس ها سوم اسفند آغاز مي شود
تهران- واحد مركزي خبر: پيش  فروش  بليت  اتوبوسهاي  مسافري  در روزهاي  تعطيلات  نوروزي  از سوم اسفند در مراكز فروش  بليت  ناوگان  جاده اي  سراسر كشور و پايانه هاي مسافري  آغاز مي شود.
عليرضا سليماني ، قائم  مقام  سازمان  حمل  و نقل  و پايانه هاي  كشور با اعلام اين  خبر افزود: امسال  ۱۹ هزار دستگاه  اتوبوس  اصلي  و كمكي  ناوگان جاده اي  كشور آماده خدمات  رساني  به  مسافران  نوروزي  در مسيرهاي  مختلف  خواهند بود.وي  با بيان  اين  كه  از صبح  روز شنبه  سوم  اسفند فروش  بليت  نوروزي  اتوبوس هاي  بين  شهري  با ۲۵ درصد افزايش  قيمت  در مراكز و دفاتر فروش بليت  سراسر كشور آغاز خواهد شد، تصريح  كرد: در نيمه  دوم  فروردين  ۸۲ نرخ  بليت  اتوبوس ها، به  قيمت  قبلي  بازخواهد گشت.
 سليماني  محدوده  زماني  فروش  بليت  تعطيلات  نوروزي  با ۲۵ درصد افزايش  را مختص  ايام  عيد دانست  و گفت  اطلاعات  كامل  در اين باره  در روزهاي آينده به  اطلاع  عموم  خواهد رسيد.
براساس  تعهد شركت  هاي  خودروساز داخلي ، قرار است  تاپايان  سال  ۸۲ بيش  از چهارهزار و ۸۰۰ دستگاه  اتوبوس  نو، وارد ناوگان حمل  و نقل  مسافري  كشور شود كه  از اين  تعداد تا ابتداي  دي  امسال  ۲هزار و ۱۵۶ دستگاه  تحويل  متقاضيان  شده  است.

هويت جنسي كودكان و نوجوانان
000264.jpg
اشاره:
نقش والدين در شكل دهي متعادل و پايدار «هويت جنسي» فرزندان، يكي از مهمترين، دشوارترين و در عين حال ظريف ترين مداخله گري هاي تربيتي است كه سهم بزرگي در آينده كودكان- يعني زماني كه خود در نقش پدر و يا مادر ظاهر مي شوند- دارد.
آشنايي والدين با مراحل رشد جنسي كودكان و چگونگي برخورد مناسب و سازنده با نيازها و ويژگيهاي روان شناختي و زيست شناختي آنان مي تواند سلامت جنسي كودكان را در مراحل بعدي تأمين كند.
آموزش هاي زودرس، شتابزده و ناشيانه مسائل جنسي به كودكان و نوجوانان همان اندازه آسيب زا خواهد بود كه اگر اين آموزش ها با تأخير، پنهان سازي و يا ناديده گرفتن همراه باشد.
اگر والدين به پرسش ها و كنجكاوي هاي كودكان واكنش هاي مناسب، طبيعي و متناسب با ظرفيت و ادراك شناختي آنها- به دور از مخفي كاري و سركوب- داشته باشند، خطر منحرف شدن ذهن كودكان نسبت به مسائل جنسي، كاهش مي يابد. چرا كه كنجكاوي كودك در ابتدا صرفا جنبه شناختي دارد. اما اگر برخورد والدين با سركوب و ممنوعيت همراه شود، ممكن است اين كنجكاوي معمولي و شناختي، جنبه جنسي پيدا كرده و نهايتا زمينه هاي انحراف اخلاقي را در آنها به دنبال داشته باشد.
آنچه پيش رو داريد، به قصد آشناسازي والدين، مشاوران و مربيان تربيتي با مراحل رشد جنسي كودكان و نوجوانان وچگونگي برخورد با نيازها و انتظارات آنها براي تأمين و تحكيم سلامت جنسي است.
اين مطلب بر گرفته از كتاب كليدهاي آموزش و مراقبت از سلامت جنسي در كودكان و نوجوانان اثر كريستال دفرتياس با ترجمه سارا رئيسي طوسي است كه توسط انتشارات صابرين به دست چاپ سپرده شده است.
از اولين سال هاي رشد فرزندان، والدين همواره با مسائل مربوط به جنسيت فرزندان و برخورد آنها با اين مسئله و همچنين سؤالاتي كه از سوي آنها مطرح مي شود، مواجه مي شوند، به طوري كه بسياري از والدين همواره با اين نگراني روبه رو هستند كه چه مسائلي را بايد با آنها مطرح كنند و پاسخ سؤالات آنها را به چه صورت و تا چه حد روشن، ارائه كنند. برخورد مناسب با اين مسئله در سطح وسيعتر به سلامت جامعه مرتبط مي شود. چرا كه امروزه يكي از معضلات بسياري از جوامع مشكل برخورد با مسائل جنسي است.
كودكان از آغاز تولد  داراي نوعي كنجكاوي نسبت به مسائل محيط و از جمله نسبت به بدن خود هستند، آگاهي و كنجكاوي شديد آنها نسبت به كاركردهاي بدنشان از نوپايي آغاز مي شود و تا دوران بلوغ ادامه مي يابد. بچه هايي كه نحوه كاركرد بدن خود را مي شناسند، درك بهتري از مفهوم جنسيت دارند و از هويتي محكم تر برخوردارند. دانش به كودكان قدرت مي بخشد، بنابراين كودكان نيز مانند نوجوانان بايد به منابع اطلاعاتي قابل اعتماد دسترسي داشته باشند، چه درون خانواده و چه ديگر منابع موجود در جامعه. كودكان علاوه بر دانش زيست شناختي، به آموزش درباره روابط انساني هم نياز دارند.
چنانچه كودكان اين اطلاعات لازم را از منابع سالمي مانند خانواده يا مراجع صحيح آنان در جامعه دريافت نكنند، از آنجا كه كنجكاوي بخش لاينفك وجود آنهاست، به دنبال منابع ديگري از جمله دوستان و اينترنت و... براي كسب اطلاعات مي روند و چه بسا اين منابع، صلاحيت لازم را نداشته و اطلاعات غلط و نامناسبي در اختيار آنها قرار دهند. پس بهتر است اين آموزش در خانواده و به صورت صحيح صورت بپذيرد.
يكي از روش هاي حفظ سلامت جنسي كودكان، آموزش مفاهيم خصوصي و سري به آنان است. بايد به كودكان از همان سنين پائين آموخت كه براي اشاره به اعضاي تناسلي خود از عبارت: «اعضاي خصوصي بدن» استفاده كنند. يكي از كارهاي مهم والدين اين است كه سطح شرم را در كودكان روبه رشد خود در سطحي نگهدارند كه وقتي بچه ها به اطلاعات نياز داشتند، نه والدين و نه كودكان نسبت به پرسش در اين باره بي ميل نباشند. كليد اين مسئله درك بين «سري» و «خصوصي» است. بايد به آنها بگوئيم «راز» يا «سر» چيزي است كه فقط تعداد محدودي از افراد از آن آگاهي دارند و نبايد آن را با ديگران در ميان گذاشت. از سوي ديگر اطلاعات خصوصي اطلاعاتي است كه ممكن است ديگران از آن آگاه باشند. اما ضرورتي براي در ميان گذاشتن آن وجود ندارد. مثلا هر يك از اعضاي خانواده مسائل خصوصي خود را دارند. اعضاي خصوصي بدن نيز چنين وضعي دارند. يعني همه آدم ها در بدن خود اعضاي خصوصي دارند ولي هر كس فقط مي تواند به اعضاي خصوصي بدن خود دسترسي داشته باشد.
صحبت درباره جنسيت براي اغلب والدين كار دشواري است. والدين يا نگران زياد گفتن هستند و يا كم گفتن و يا نگران گيج كردن بچه هاي خود. بسياري از والدين هم فكر مي كنند كه اگر درباره مسائل جنسي به كودكان خود چيزي بگويند، افكار جنسي را در ذهن هاي كوچك آنها پرورش مي دهند و با اين كار بچه ها را به تجربه جنسي تشويق مي كنند. مسئوليت  شما اين است كه حرف بزنيد و اجازه ندهيد كه ناراحتي خودتان يا سكوت فرزندتان مانع از بازكردن باب گفت وگو شود. نزد فرزندتان اعتراف كنيد كه سخن گفتن درباره جنسيت گاهي با شرم و حيا همراه است .چون موضوع حساس و خصوصي است.
سؤالاتي كه اغلب كودكان با كنجكاوي از والدين خود مي پرسند اين است كه نوزاد از كجا مي آيد؟ نوزاد چگونه بيرون مي آيد؟ بچه چگونه داخل شكم مادر مي شود؟ براي پاسخ به اين سؤالات بايد زمان مناسبي را انتخاب كرد و ابتدا بهتر است سؤال كنيم كه فرزندمان چه چيزي در مورد آن مسئله مي داند و با توجه به اطلاعات، سطح سني و درك او پاسخ دهيم.
لحظه هاي مناسب آموزش، موقعيت هايي هستند كه در طي زندگي روزمره ما رخ مي دهند و به صورت فتح بابي براي گفت وگوي بيشتر درباره موضوع جنسيت عمل مي كنند.
نكات كليدي هنگام گفت وگو درباره جنسيت
هنگام گفت وگو درباره جنسيت، نكات كليدي زير را به خاطر بسپاريد:
۱- پدر و مادر نخستين آموزگاران كودك در زمينه جنسيت هستند.
۲- هنگامي كه مي خواهيد گفت  وگو درباره جنسيت را با فرزند خود آغاز كنيد شرم و حيا تا حدودي طبيعي است.
۳- كودكان به منابع اطلاعاتي قابل اعتماد نياز دارند، آنها بايد توانايي اين را داشته باشند كه با شما يا فرد بزرگسال قابل اعتماد ديگري درباره اين موضوع خيلي حساس صحبت كنند.
۴- اگر احساس مي كنيد كه اين كار برايتان دشوار است، با والدين ديگر صحبت كنيد و براي تمرين، نظرات و پاسخ هاي خود را با صداي بلند به زبان بياوريد.
۵- اگر فرزندتان شما را با سؤال خود غافلگير كرد، مي توانيد پاسخ خود را به تعويق بيندازيد، اما حتما در اولين فرصت به سؤال او پاسخ دهيد.
۶- اطلاعات در مورد جنسيت، مانند هرموضوع ديگر، نياز به بيان مكرر دارد، يك بار گفتن كافي نيست.
گاهي اوقات والدين به خاطر ارزش ها و عقايد خود، به صحبت با فرزندانشان درباره جنسيت علاقه اي نشان نمي دهند، آنها پيش خود مي گويند: «اگر من اين واقعيت ها را به او بگويم و او از اين اطلاعات براي تجربه جنسي استفاده كند چه؟» يا «نكند فرزند من علاقه مرا نسبت به گفت وگو در اين باره، چنين تعبير كند كه من رضايت داده ام وارد تجربيات جنسي زودهنگام و نامناسب شود؟» اما ترس والدين را مي توان با نتايج تحقيقات علمي ارزشمند كاهش داد. ثابت شده است كه ارائه اطلاعات بيشتر به نوجوانان، باعث افزايش تجربيات جنسي در آنها نمي شود، در واقع كودكاني كه نسبت به كاركرد بدن خود و مسائل مربوط به جنسيت آگاهي دارند، تمايل بيشتري براي به تأخير انداختن آميزش جنسي دارند، پس والدين مي توانند ترس هاي خود را كنار بگذارند و مطمئن باشند كه به نفع بچه هاست اگر اطلاعات جنسي خود را از بزرگسالاني كه به آنان علاقه  دارند، دريافت كنند. بچه ها به هر حال كنجكاوي خود را ارضاء خواهند كرد و اطلاعات لازم را از منابعي مانند دوستان، نشريات و... به دست خواهند آورد. از اين رو والدين بايد آموزش جنسي كودكان را براي اطمينان از رشد سالم آ نها تا بلوغ كامل، رهبري كنند.
تصوير بدني
بيشتر بچه ها، با آغاز سن بلوغ، نسبت به ظاهر خود نارضايتي هايي پيدا مي كنند. بيشتر بچه ها واقعا نمي دانند كه چه مي خواهند و با نگراني منتظر مي شوندتا ببينند چه شكلي از آب درمي آيند بيشتر بچه ها ده- دوازده ساله نسبت به تغييرات دوران بلوغ احساساتي متناقض دارند.
بلوغ زماني است كه بدن كودك شروع به تغيير كرده و توانايي توليد مثل پيدا مي كند، بلوغ فرآيندي طبيعي و بهنجار است كه در تمام انسانها رخ مي دهد، آغاز بلوغ در بيشتر دخترها، حدود نه يا ده سالگي است اما گاه ممكن است اين رويداد،  بين سنين هشت تا پانزده سالگي آغاز شود. بلوغ در بيشتر پسرها بين يازده و دوازده سالگي آغاز مي شود، ضمن آنكه در پسرها هم تفاوت زيادي وجود دارد.
هر چه آغاز دوره بلوغ ديرتر باشد، مدت كامل شدن آن نيز بيشتر مي شود.
بايد به آنها آموخت كه عواملي از قبيل وراثت و تغذيه بر شكل ظاهري افراد تأثير زيادي دارد. يكي از نكات مهم، توجه به بهداشت به ويژه در دوران بلوغ است. به بچه ها ياد بدهيد كه چگونه بهداشت بدن خود را با تميز كردن موهاي ناخواسته و استفاده از وسايل بهداشتي و محصولات ضد عرق حفظ كنند. هنگام بلوغ ترشح چربي در پوست سر نيز افزايش مي يابد. شايد لازم باشد فرزندتان موهايش را با فاصله كمي مثلا هر روز يا يك روز در ميان بشويد.
در مورد مسائلي مانند آكنه كه مخصوص سال هاي رشد بچه هاست به ويژه با توجه به محصولات ضد آكنه و بهداشتي كه امروزه وجود دارند بايد به فرزندانمان كمك كنيم تا در اين باره نگراني نداشته باشند چرا كه آنها در اين سنين بسيار نگران شكل ظاهري خود هستند.
از ميان تغييرات دوران بلوغ، نوسانات خلقي بيشترين ناراحتي را براي والدين ايجاد مي كند، بچه ها در اين مرحله از رشد، اغلب با والدين خود اصطكاك پيدا مي كنند. وقتي فرزندتان دچار نوسانات خلقي است، هرگز كنايه ها، حالت ها و نيش  خندهاي او رابه خود نگيريد.
اگر نسبت به نوسانات خلقي فرزندتان صبور باشيد، بهتر مي توانيد راههاي ارتباط كلامي را با او نگه داريد. ممكن است فرزندتان براي مدت طولاني بد خلق باشد و تمايلي به همكاري با شما نشان ندهد، اما شما بايد در زندگي او حضور دائم داشته باشيد و برايش چارچوب و حد و حدود تعيين كنيد و او را مورد حمايت قرار دهيد.
هويت و سوگيري جنسي
بچه ها از پنج تا هشت سالگي در معرض پيام هاي بي شمار رسانه هاي جمعي، مدرسه و نهادهاي مذهبي درباره هويت و سوگيري جنسي، قرار مي گيرند. صحبت با بچه ها در مورد هويت جنسي و سوگيري جنسي موجب مي شود آنها در فراز و نشيب هاي عاطفي خود كمتر با مشكل برخورد كنند. مي توان با بچه ها درباره انواع عشق ها صحبت كرد مانند عشق به فرزندان و همسر و به آنها توضيح داد كه اين عشق ها با هم تفاوت دارند. بين افراد احساسات خاصي به وجود مي آيد كه جاذبه جنسي ناميده مي شود. وقتي نسبت به كسي اين احساس عاشقانه را داشته باشيم، دچار هيجان مي شويم، اين احساسات ،احساساتي خوشايند است.
هيچ يك از جنبه هاي زندگي كودك به اندازه كانون خانواده در پرورش جنسيت او نقش ندارد. بچه ها در خانواده الگوي روابط آينده خود را پي ريزي مي كنند. ارتباط بين والدين و اعضاي خانواده در زندگي آينده و در مورد نحوه تشكيل خانواده آ نها تأثير بسياري دارد. فرزنداني كه رفتار والدين خود را نسبت به يكديگر، توام با محبت و صميميت و احترام مي بينند، الگوي مناسبي براي آينده پيدا مي كنند و ياد مي گيرند كه به خانواده خود پاي بند باشند و مسائل اخلاقي را رعايت كنند. نويسنده كتاب بر اين مسئله تأكيد دارد كه مسائل اخلاقي خانواده خود را حتما براي فرزندتان شرح دهيد و اصولي را كه برايتان اهميت دارد، چه به صورت كلامي و چه در عمل به او نشان دهيد. صرف نظر از ساختار خانواده مهم ترين چيزي كه بايد در خانواده وجود داشته باشد، احساس تعهد، علاقه و مراقبت از بچه هاست. مهارت هاي فردي و بين افراد كه براي زندگي در دنياي بزرگسالان لازم است. در خانواده و بر اساس برخورد متقابل بين اعضاي آن شكل مي گيرد.
كنجكاوي جنسي
وقتي بچه ها  دنياي بيرون خود را كشف مي كنند، نسبت به اعضاي خصوصي بدن هم جنس خود و جنس مخالف نيز به طور طبيعي كنجكاو مي شوند. بچه ها در بازي هاي عادي خود از فرصت استفاده مي كنند و از نظر جسمي به بچه هاي جنس موافق يا مخالف خود نزديك مي شوند تا شكل بدن آنها را كشف كنند. معمول ترين سناريو، دكتر بازي كردن بچه هاست. بيشتر بچه ها تجربه دارند كه وقتي نزد پزشك مي روند او بدن آنها را معاينه مي كند، پس دكتر بازي مي كنند تا بتوانند فرصت ديدن بدن ديگران را به دست آورند.
آگاه باشيد كه بچه ها از سر كنجكاوي بازيهاي جنسي مي كنند واين امري طبيعي است. اگر ديديد كه فرزندتان در حضور بچه هاي ديگر برهنه يا نيمه برهنه شده است، عكس العمل شما بسيار مهم است و بر احساسي كه فرزندتان در آينده نسبت به بدن خود و اعضاي خصوصي آن پيدا خواهد كرد تأثيري بسيار مهم خواهد گذاشت.
نويسنده در كتاب مراقبت از سلامت جنسي در كودكان و نوجوانان سناريوهاي ديگري را نيز در اين زمينه بررسي كرده است.

اجتماعي
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
محيط زيست
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |   ورزش   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |