دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۲- Feb.17,2003
000635.jpg
امروز با حافظ
حالتي رفت كه محراب به فرياد آمد
در نمازم خم ابروي تو با ياد آمد
كان تحمل كه تو ديدي همه بر باد آمد
از من اكنون طمع صبر و دل و هوش مدار
نمايش يك فيلم متفاوت از سينماي هند
وحشت  طالبان؛ روايت باليوود
000505.jpg
* فيلم «گريز از طالبان» ماجراي واقعي فرار يك زن هندي از افغانستان را در زمان حكومت طالبان روايت مي كند
* مانيشا كويرالا، ستاره فيلم:  او همچون ققنوس از خاكستر بر آمده است
باليوود، صنعت سينماي هند، روش مرسوم خود را در توليد فيلم هاي موزيكال و عاشقانه كنار گذاشته است تا ماجراي واقعي فرار زني هندي از افغانستان در زمان حكومت طالبان را روايت كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بمبئي، مانيشا كويرالا، ستاره سينماي هند در فيلم «گريز از طالبان» در نقش «سوشميتا باندهو پاد هياي» ظاهر شده است. سوشميتا زني از اهالي كلكته است كه پس از ازدواج با يك مرد افغان ناچار شده است مدتي در افغانستان و تحت حاكميت طالبان زندگي كند.
فيلم براساس اتوبيوگرافي خانم باندهو پاد هياي ساخته شده است. او دختر يك افسر ارتش هند است كه عاشق يك تاجر افغان ساكن كلكته شد و به رغم مخالفت هاي خانواده اش، در سال ۱۹۸۹ به ازدواج او درآمد و به افغانستان رفت؛ اما آنجا كاخ روياهايش فرو ريخت.
خانم باندهو پادهياي در گفتگو با خبرگزاري فرانسه مي گويد: «اولين ضربه را هنگام رويارويي با اجساد مردمي كه در بمباران هواپيماهاي شوروي كشته شده بودند دريافت كردم و شوك دوم وقتي به من وارد شد كه فهميدم همسرم قبلا ازدواج كرده است.»
اما با وجود تمام مشكلات، او در افغانستان ماند و يك داروخانه خيريه ويژه زنان باز كرد.
پنج سال بعد طالبان در جنوب كشور قدرت گرفتند و قوانين سختگيرانه خود را حاكم كردند. زنان از كار كردن و حضور در مجامع منع شدند. موسيقي، فيلم و عكاسي ممنوع شد. حكومت طالبان، همسر سوشميتا را كافر خواند و خود او را كه هندوست شكنجه كرد. همسرش او را ترك كرد تا به هندوستان باز گردد و پس از آن برادران همسرش هم با او بدرفتاري كردند.
او دوبار تلاش كرد كه از افغانستان بگريزد، اما هر دو بار دستگير شد، تازيانه خورد و براي او حكم اعدام صادر شد. او سرانجام در سال ۱۹۹۵ درست پيش از فتح كابل توسط طالبان توانست با كمك عموي همسرش از افغانستان خارج شود.
خانم باندهو پادهياي مي گويد كه در جريان ساخت فيلم، قدري از خشونت و ظلم باور نكردني كه عليه او اعمال شد، كاسته شده است، زيرا اگر مي خواستند تمام واقعيت را نمايش دهند، تماشاچيان آزرده مي شدند.
او مي افزايد: «براي من هم وجود چنين وضعيت ستم باري باور كردني نبود و گاهي خودم هم از اينكه در اين شرايط زندگي كرده ام شگفت زده مي شوم. طالبان خطرناك تر از هر چيزي بودند كه بتوان تصورش را كرد.»
فيلم «گريز از طالبان» با فيلم هاي معمول سينماي هند كه پر از صحنه هاي عاشقانه و رقص و آواز است، تفاوت بسيار دارد. مانيشا كويرالا، بازيگر نقش سوشميتا در اين فيلم كه پيشتر در «بمبئي»، فيلمي درباره شورش هاي خياباني سال ۱۹۹۲ هم بازي كرده است، مي گويد براي پذيرش اين نقش ابتدا ترديد داشته است.
او در گفتگو با يك روزنامه گفته است: «فيلم درباره يك موضوع بحث انگيز بود و من ترديد داشتم، اما بعد به خودم گفتم كه من يك هنرمندم و بايد كارهايي را بپذيرم كه مرا به چالش وا دارد. از متن خوشم آمده بود و مبارزه يك زن در موقعيتي چنين هراسناك براي بازيابي زندگي اش برايم جالب بود. او همچون ققنوس از خاكستر برآمده است.»
نمايش «گريز از طالبان» روز جمعه گذشته در سينماهاي هند و هفته اي پيش تر در آفريقاي جنوبي آغاز شده است. اين فيلم در پايان ماه جاري ميلادي در سينماهاي ايالات متحده و بريتانيا نيز به نمايش در مي آيد.

تجليل از خسرو سينايي در جشنواره فيلم آبادان
چهارمين جشنواره «فيلم هاي اجتماعي» آبادان از كوشش هاي ارزشمند خسرو سينايي تجليل خواهد كرد و فيلم هاي او را به نمايش خواهد گذاشت.
روابط عمومي جشنواره اجتماعي آبادان اعلام كرد؛ «بزرگداشت يك همت» يكي از بخش هاي اصلي چهارمين جشنواره فيلم هاي اجتماعي است كه در شهر آبادان برگزار مي شود. اين بخش به ستايش از كوشش هاي ارزشمند هنرمند مطرح سينماي ايران «خسرو سينايي» مي پردازد و با مرور آثار وي از او تجليل خواهد شد.
سينايي از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۱ در دانشكده هاي مختلف هنري از جمله دانشكده هنرهاي زيبا ، دانشكده هنرهاي دراماتيك و دانشكده سينما تئاتر همكاري داشته است و تا به حال نيز حدود صد فيلم كوتاه، بلند داستاني، تربيتي ،مستند و سينمايي ساخته است كه مهمترين آنها عبارت است از: زنده باد (۱۳۵۸)، هيولاي درون (۱۳۶۲)، يار در خانه و... (۱۳۶۵) در كوچه هاي عشق (۱۳۶۹)، كوچه پاييز (۱۳۷۵)، عروس آتش (۱۳۷۹) و فيلم هاي مستند «مرثيه گمشده»، «تصاويري از يك شهر».
سينايي در چندين جشنواره مختلف داخلي و خارجي سينمايي عضو هيأت داوران بوده و تاكنون برنده جوايز متعددي براي فيلم هاي كوتاه و بلند سينمايي از جشنواره هاي داخلي و بين المللي طي سال هاي ۱۳۴۷ تا ۱۳۸۱ شده است.
چهارمين جشنواره موضوعي فيلم هاي «اجتماعي» ۴ تا ۷ اسفند ماه سال جاري توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با همكاري استانداري آن استان و دفتر برنامه ريزي و پيگيري جشنواره هاي موضوعي بنياد سينمايي فارابي در شهر آبادان برگزار مي شود.

رضا ژيان درگذشت
000610.jpg
«رضا ژيان» هنرمند پيشكسوت  نمايش ، سينما و تلويزيون  ديروز  براثر بيماري  قلبي  در بيمارستان  شهريار تهران  درگذشت .
مرحوم  ژيان  سال  ۱۳۲۸ در تهران  متولد شد و تحصيلات  خود را در هنرستان  تئاتر تهران  ادامه  داد.وي  علاوه  بر بازيگري  و كارگرداني  در عرصه  تئاتر در آثار سينمايي بسيار   از جلمه  «عشق  بدون  مرز»، «مرد عوضي »، «موميايي  ۳»، «مسافر ري»، و سري  سوم  مجموعه  تلويزيوني  «زير آسمان  شهر» ايفاي  نقش  كرد.
«پسر ايران  از مادرش  بي خبر است »، «رسول  پسر ابوالقاسم »، «سياه  راه» و «آتش  در زمستان » از ديگر فيلمهايي  است  كه  مرحوم  ژيان  در آن  بازي  كرده است .
پيكر مرحوم  ژيان  ساعت  ۱۰ صبح  امروز از مقابل  تالار وحدت  به  سمت  قطعه  هنرمندان  بهشت  زهرا تشييع  مي شود.

جشنواره فرهنگ و تمدن ساحل نشينان خليج فارس در لافت
دومين جشنواره سالانه «فرهنگ و تمدن ساحل نشينان خليج فارس» (جزيره قشم )از فردا دربندر تاريخي لافت با حضور ۹ گروه موسيقي متشكل از گروه هاي موسيقي نواحي ايران و چهار كشور جهان آغاز خواهد شد.
در اين جشنواره علاوه بر موسيقي، بخش جنبي صنايع دستي ساحل نشينان، نمايشگاه عكس و تاكسيدرمي جانوران دريايي نيز برپا خواهد بود.
گروه هاي موسيقي نواحي ايران از جمله گروه بوشهر به سرپرستي احمدعلي شرفي با اجراي دو بافت موسيقي بوشهر، موسيقي سنج و دمام و موسيقي ني جفتي و ني انبان، گروه بلوچستان به سرپرستي محمد اسحاق و علي محمد بلوچ با دو بافت موسيقي بلوچ، موسيقي دونلي و موسيقي قيچك، گروه «مرواريد سياه» آبادان از استان خوزستان به سرپرستي «ديوان دريس» با سازهاي كوبه اي و ني انبان، گروه هرمزگان از بندر خمير به سرپرستي علي رادمهر با عود و سازهاي كوبه اي در اين جشنواره اجراي برنامه مي كنند.همچنين گروه هاي آوازي سريلانكا، دوئت فرانسه و گروه تاجيكستان به سرپرستي محمدرحمانف در جشنواره شركت دارند. هر روز در فاصله نماز مغرب و عشا، جاشوان كهنسال جزيره در قالب مراسم «رزيف» و «لي وا» نمايش برافراشتن بادبان كشتي را اجراخواهند كرد.

شناسنامه
همشهري
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

شماره پيام گير
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
ابوجعفر محمد جرير طبري، مؤلف تاريخ ۱۶ جلدي «الرسل والملوك »، ۱۶ فوريه ۹۲۳ ميلادي به دنيا آمد. اثر مهم او به «تاريخ طبري» معروف است.
* ميان ايران و آلمان در اين روز در سال ۱۳۰۷ (۱۷ فوريه ۱۹۲۹) يك قرار داد توسعه تجارت و مناسبات كنسولي به امضاء رسيد.انگلستان و فرانسه از امضاي چنين قراردادي باطنا راضي نبودند.
* سال ها پس از سقوط قاجاريه و لغو موافقتنامه تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه، تازه در اين روز در سال ۱۳۱۰ (فوريه ۱۹۳۲) تلگراف خانه ايران از قيد موسسه انگليسي تلگراف هندوستان آزاد شد و استقلال يافت.شايد هم اين موافقت انگلستان به خاطر تمديد قرارداد نفت در سال بعد بود كه ضمن آن بر حوزه نفوذ قرارداد و مدت آن افزوده شد.
*قوام السلطنه نخست وزير تازه كه وظايف وزيران خارجه و كشور را هم بر عهده داشت درچنين روزي در سال ۱۳۲۴ فرماندهي ژاندارمري كشور را هم عهده دار شد و روز بعد براي مذاكره با مقامات شوروي پيرامون تخليه ايران ــ باتوجه به غائله آذربايجان ــ رهسپار مسكو شد. به دليل اوضاع آذربايجان و ممانعت نيروهاي شوروي از انتقال واحدهاي ارتش ايران به آن استان، مجلس با توجه به دوستي قوام با انگلستان و ساير دولت هاي غربي، اوايل بهمن ماه نسبت به نخست  وزير شدن او ابراز تمايل كرده بود.
* نخستين روزنامه چينيان مهاجر در آمريكا به نام «چونگ ساي يات پو» در سانفرانسيسكو به زبان چيني و با هدف اطلاع رساني از رويدادهاي داخلي چين و دفاع از حقوق جامعه چيني آمريكا ۱۶ فوريه ۱۹۰۰ انتشار خود را آغاز كرد.
* در اين روز در ۱۹۲۲ باستانشناسان به تابوت فرعون مصر « توتانخامون » دست يافتند.
* در همين روز در سال ۱۹۳۷ كارخانه شيميايي « دو پونت » آمريكا نايلون را اختراع كرد.

ماندگار
بررسي دوساله پيرامون مسئله كاهش تيراژ كتاب هاي غير داستاني به زبان انگليسي تا كنون اين نتيجه را دست داده است كه استفاده ازكتابنويسي به صورت حربه سياسي و وسيله تبليغ در كاهش تيراژ ها تأثير داشته است.بيشتر خاطرات سياسيون و دولتمردان فعال و بازنشسته به همين منظور منتشر شده و مصداق « تاريخ را فاتحان، مطابق ميل خود مي نويسند » تعميم يافته است.

روزگار
بهاي بنزين در جايگاه هاي فروش در آمريكا اين روزها به سرعت بالا مي رود.در پاره اي از ايالات از جمله كاليفرنيا، بهاي هر گالن بنزين از مرز دو دلار گذشته و در ايالات ديگر به دو دلار نزديك شده است.در سال هاي اخير، ارزان بودن بهاي بنزين، بارديگر آمريكائيان را متوجه خريد خودروهاي بزرگ و اس.يو.وي (شبيه پاترول) كرده بود كه بنزين بيشتري مصرف مي كنند.

پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده بود كه آيا درست است كه خرما سرطان لوز المعده را درمان مي كند و او پاسخ داده است كه سرطان لوز المعده كه عمدتا نتيجه دود سيگار است از جمله سرطان هاي بسيار سخت است كه خرما مانند چيزهاي ديگر در درمان آن نقش ندارد.آن چه كه در اين زمينه درست است اين است كه مصرف منظم خرما تا حدودي مانع ابتلاي فرد به اين نوع سرطان مي شود كه ارتباط به درمان ندارد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com


داستانك
شهر آهني
پير مرد ديگر به سختي گذشته دور را به ياد مي آورد. زماني كه شهري كه در آن زندگي مي كرد سرسبز و خرم بود و مردمانش دلسوز. زماني كه چشمها مهربانانه با هم صحبت مي كردند و لبخندها دوستانه خوشامد مي گفتند. زماني كه آسمان شهر آبي بود و بچه ها شادمانه در خيابانها با ابرهاي سفيد آسمان بازي اشكال مي كردند و بادبادكهاي خود را به آسمان هديه مي دادند. مردمان شهر مهربان بودند و قلبشان در سينه براي يكديگر مي تپيد. پيرمرد ديگر به سختي به ياد مي آورد.
اين روزها ديگر آسمان شهر آبي نبود. دود ماشينها و كارخانه ها آسمان آبي را از شهر فراري داده بود و حتي ابرهاي سفيد زيبا با شهر و مردمش در قهر بودند.
اين روزها ديگر شهر، شهر آهن بود. از آبي رودخانه ها و ماهي هاي رنگارنگ تنها خاطره اي محو در ذهن پيرمرد مانده بود.
آيا اين مرداب سياه و مملو از آهن زماني رودي بوده است؟ مردم اين روزها جز ماشين و دود و كارخانه و آهن به چيز ديگري فكر نمي كردند. قلبهايشان آهني شده بود ولي باور نداشتند.
پيرمرد را به عنوان آخرين بازمانده خاطرات سبز خويش در اتاقكي شيشه اي به تماشا گذاشته بودند تا اين واپسين خاطره ايام قديم را براي هميشه حفظ كرده باشند.
پيرمرد اما ديگر چيز زيادي به ياد نمي آورد. مرجان كاشانيان


گشتي در دنياي خبرها
رهاكردن فرزند
كلمبيا: يك زن در آمريكا ۶ فرزند خود را كه بين ۶ تا ۱۴ سال سن دارند در خانه رها كرده تا همراه با شوهر دوم خود به ماه عسل برود. وي دو روز پيش مقداري غذا، يك كارت اعتباري و ۷ دلار پول نقد براي فرزندان خود در خانه گذاشت و همراه شوهر تازه اش به سفر رفت. وي همچنين در نامه اي براي فرزندان خود نوشت: من دو هفته ديگر برمي گردم. شما براي سيركردن شكم خود به اندازه كافي پول و غذا داريد. چنانچه نياز به كمك داشتيد با فاميل تماس بگيريد.


ازدواج در پيري
نيويورك: يك پيرزن ۷۲ ساله كه به تمام خواستگارهاي خود پاسخ منفي داده بود و بارها اعلام كرده بود از مردها متنفر است، دو روز قبل در سن ۷۳ سالگي با يك پيرمرد ۸۵ ساله در خانه سالمندان ازدواج كرد. جالب اينكه هر دوي آنها تنها با فيزيوتراپي و با كمك ويلچر قادر به حركت هستند.


اركستر ميوه و سبزيجات
لندن: هفته آينده يك كنسرت بسيار عجيب در شهر لندن اجرا خواهد شد، در اين اركستر به جاي استفاده از آلات موسيقي از ميوه و سبزيجاتي استفاده مي شود كه به شكل آلات موسيقي درآمده اند. به عنوان نمونه از هويج به عنوان فلوت و از تره فرنگي به عنوان ويولن استفاده خواهد شد.


مواد ضدعفوني كننده رنگي
لندن: پزشكان توصيه مي كنند، شهروندان از مايعات ضدعفوني كننده رنگي در توالت فرنگي خانه هاي خود استفاده نكنند. اين روزها در بسياري از فروشگاه ها مايعات ضدعفوني كننده رنگي عرضه مي شود كه اين مواد آب موجود در توالت فرنگي را به رنگ آبي درمي آورد. پزشكان معتقدند، استفاده از اين مواد ضد عفوني كننده باعث مي شود كه سرطان روده بزرگ در افراد بسيار دير شناسايي شود. يكي از نشانه هاي بارز سرطان روده بزرگ، وجود خون در ادرار است اما هنگامي كه آب توالت آبي رنگ است، مردم نمي توانند وجود خون را در ادرار خود شناسايي كنند.


سومو در خدمت امنيت
توكيو: ورزشكاران كشتي سومو از جثه بسيار بزرگي برخوردار هستند. متوسط وزن هر يك از آنها در حدود ۱۵۷ كيلوگرم است.قرار است از اين پس از قدرت فوق العاده اين كشتي گيران در مبارزه با جرم و جنايت استفاده شود. از ديشب، ۱۰ كشتي گير غول پيكر سومو، گشت شبانه خود را در شرق شهر توكيو آغاز كردند. پليس معتقد است كه حضور اين افراد تنومند درخيابانها باعث فراري شدن سارقان و تبهكاران از منطقه خواهد شد.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه


بر ديوار نگارخانه ها
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه آثار نقوش برجسته و تمثيل هاي مسين و سفالين استاد عباس قانع و نمايشگاه تنديس هاي چوبي استاد بهمن آزموده/ از ۲۷ بهمن تا ۲۱ اسفند/ عباس قانع متولد ۱۳۱۷ فارغ التحصيل آكادمي هنري مونيخ و عضو هيأت علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي به دنبال سي سال كوشش مداوم با الهام از اشعار فردوسي، موفق به خلق آثار چشمگير روي مس شده است و ۶۰ اثر از وي در نمايشگاه نمايش داده مي شود. بهمن آزموده متولد ۱۳۲۷ و داراي مدرك درجه يك هنري از سازمان ميراث فرهنگي كشور، مدرس دانشكده هنر دانشگاه الزهرا و عضو شوراي ارزشيابي هنرمندان هنرهاي سنتي ميراث فرهنگي و عضو فرهنگستان هنر است. نشاني: خيابان شهيد مظفر، حدفاصل طالقاني و بزرگمهر، پلاك ۵۳/ تلفن: ۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
* گالري كمال الملك: نمايشگاه منيژه دژآهنگ و آناهيتا داودي/ اول تا ۷ اسفند/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* نگارخانه لاله: نمايشگاه پوستر با موضوع صادق هدايت و آثارش/ تا اول اسفند/ خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله، بين هتل لاله و موزه فرش/ تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* گالري امين: نمايشگاه نقاشي گروهي تا ۳۰ بهمن/ خيابان انقلاب، بين فلسطين و ابوريحان، جنب انتشارات سروش، كوچه پلازا، خانه هنر، پلاك ۱۲۵۰/ تلفن: ۶۴۶۶۴۱۰
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۳۰ بهمن/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸


گل و گياه
درخت دوستي
000500.jpg
نام علمي: Crassula ovata
خانواده: CRASSULACEAE
گياه گوشتي دائمي با ساقه هاي متورم كه توسط برگهاي قاشقي سبز و براق پوشيده شده اند، خط لبه حاشيه برگها قرمز رنگ است. در فصل پائيز و زمستان گلهاي سفيدرنگ آن ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۴ و گستردگي آن به ۲ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك سبك كه داراي زهكش بسيار خوب باشد. در فصل زمستان هفته اي يكبار آبياري مي شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵ درجه سانتيگراد است. در بهار و تابستان مي توان آن را در هواي آزاد نگهداري نموده و در پائيز به داخل منتقل نموده و در مكاني خنك قرار داد. خاك گلدان را اغلب نسبتا خشك نگهدارند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي سرشاخه، قلمه هاي برگ و يا كاشت بذر انجام پذير است. ابتدا بايد قلمه ها كمي آب خود را از دست بدهند و بعد درون مخلوط خاكي بسيار سبك و متخلخل كاشته شوند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |  
|  ورزش   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |