دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۲- Feb.17,2003
ديروز در مجلس
طرح تحقيق و تفحص از پرونده نظرسنجي تصويب شد
000515.jpg
گروه سياسي: نمايندگان مجلس ديروز علاوه بر تصويب طرح تحقيق و تفحص از اسناد محرمانه پرونده هاي نظرسنجي، ۹ ماده از لايحه قانون انتخابات راتغييردادند.
ديروز همچنين نمايندگان دو مصوبه قبلي خود را كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود بازنگري كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري محسن آرمين نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، طي سخناني به تبيين پيشنهاد تعدادي از نمايندگان در تحقيق و تفحص درباره اسناد محرمانه پرونده نظرسنجي پرداخت و گفت اين طرح در كميسيون مذكور به تصويب رسيده است.
پس از آن با درخواست رئيس مجلس، اكثريت نمايندگان با قيام خود به اين طرح راي دادند و طرح به تصويب رسيد.
نمايندگان در ادامه جلسه ديروز مواد چهارم تا ۲۵ لايحه قانون ۹۴ ماده اي انتخابات را بررسي كردند.
به گزارش ايرنا مجلس  در اين  نشست  تصويب  كرد به  جز رئيس  جمهوري  و وزارت  كشور در مقام  مجري  و شوراي  نگهبان  در مقام  ناظر بر  انتخابات  كه  در صورت  لزوم  مي توانند بازرسان  يا ماموراني  را براي  رسيدگي  به  حوزه هاي  انتخابيه  و شعب  ثبت  نام و اخذ راي  اعزام  كنند، هيچ  سازمان  يا دستگاهي  مجاز به  اعزام  مامور يا بازرسي  و دخالت  در امر انتخابات  نيست .
بر اساس  اين  مصوبه ، نيروهاي  نظامي ، انتظامي  و شاغلين  در سازمان عقيدتي  - سياسي  نيروهاي  مذكور حق  دخالت  در امور اجرايي ، نظارت  و بازرسي  انتخابات  را ندارند.
همچنين ديروز نمايندگان مجلس دو مصوبه قبلي خود درخصوص طرح سرباز روحاني و لايحه تشكيل سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح را براي تامين نظر شوراي نگهبان مورد بازنگري قرار دادند.
نمايندگان  در بازنگري  خود در طرح  سرباز روحاني  تصويب  كردند از تاريخ تصويب  اين  قانون ، تمامي  وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها، ارگانها و مؤسسات  عمومي  غير دولتي  مجاز خواهند بود از طريق  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  حسب  نيازمناطق  كشور از طلاب  حوزه هاي  علميه  اهل  سنت  مشمول  خدمت  وظيفه  عمومي  در مدت خدمت  سربازي  تحت  عنوان  «سرباز روحاني » با رعايت  اصل  ۱۴۷ قانون  اساسي استفاده  كنند. مشروط به  آن  كه  به  توان  و آمادگي  رزمي  نيروهاي  مسلح  لطمه اي وارد نشود.
در مصوبه  قبلي  مجلس ، عنوان ستاد كل  نيروهاي  مسلح  كشور وجود نداشت .
نمايندگان  در سه  تبصره  اين  طرح  نيز تغييرات  عبارتي  و جزيي  دادند.

طرح استيضاح وزيران امور خارجه و اقتصاد تقديم هيأت رئيسه مجلس شد
گروه سياسي: در پي سفر ناجي صبري وزير امور خارجه عراق به ايران، روزگذشته بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس طرح استيضاح كمال خرازي را تقديم هيأت رئيسه كردند.
000520.jpg

به گزارش خبرنگار همشهري در نامه نمايندگان به هيأت رئيسه «عملكرد غيرقابل توجيه وزير امور خارجه در خصوص تأمين و حفظ منافع ملي كشور و پاسخگويي به مطالبات مردمي» علت اصلي درخواست استيضاح عنوان شده است.
در مقدمه توجيهي طرح نيز با اشاره به يورش ارتش عراق در ۳۰ شهريور سال ۵۹ و تحميل هشت سال جنگ به ايران آمده است: اكنون كه جامعه جهاني هر چند دير اما بالاخره تصميم به برچيدن بساط صدام حسين گرفته است و مي رود تا ملت ما در جشن نابودي صدام با ملت عراق سهيم باشد متأسفانه در اين برهه حساس و تاريخي وزير محترم امور خارجه با رفتارها و تصميم هاي سياسي نابهنگام و غيرقابل توجيه، شائبه دفاع از عراق و صدام را در اذهان پديد آورده است كه بالطبع در راستاي تأمين منافع ملي و خواسته ها و انتظارات ملت نيست و خصوصا موجبات نگراني خانواده هاي معظم و محترم شهدا، جانبازان و زجركشيده هاي هشت سال دفاع مقدس را فراهم آورده است.
در نامه نمايندگان دلايل استيضاح در ۲۰ بند آمده است كه علاوه بر موضوع عراق، عملكرد وزارت خارجه درباره تقسيم درياي خزر و تحليل هاي كارشناسانه وزارت خارجه درباره برخي مسائل جهاني نيز به عنوان موضوعات استيضاح مطرح شده است. از سوي ديگر بيست  نفر از نمايندگان  با امضاي  طرحي  خواستار استيضاح  طهماسب  مظاهري  وزير امور اقتصاد و دارايي  شدند.
000525.jpg

اين  طرح  ديروز تقديم  هيأت  رئيسه  مجلس  شوراي  اسلامي شد.
به گزارش ايرنا حميدرضا حاجي  بابايي  كه  طراح  اين  طرح  است ، به  خبرنگاران  پارلماني گفت : دليل  اين  استيضاح ، امتناع  تعدادي  از بانكها از اجراي  مصوبه  مجلس براي  تمديد وام  كشاورزان  در سالهاي  ۷۸ ، ۷۹ و ۸۰ است .

خرازي : ايران از رژيم عراق جانبداري نمي كند
گروه سياسي: كمال خرازي وزير امور خارجه روز گذشته در يك كنفرانس خبري مطبوعاتي و راديو تلويزيوني ضمن تشريح مواضع دولت ايران پيرامون بحران عراق به پرسش هاي خبرنگاران درباره مسائل سياست خارجي ايران پاسخ داد.
خرازي در بخشي از تحليل خود درباره ماهيت اهداف آمريكا از احتمال حمله به عراق به «معيارهاي تبعيض آميز و دوگانه كاخ سفيد» در اين زمينه اشاره و تاكيد كرد كه« تمامي شواهد دال بر بي صداقتي و غيراخلاقي بودن موازين دولت فعلي آمريكاست».
خرازي  وضعيت  فعلي  را آزمايش  بزرگي  براي  سازمان  ملل  و شوراي  امنيت دانست  و گفت : سازمان  ملل  اتاق  جنگ  نيست ، اتاقي  نيست  كه  تصميمات  از پيش تعيين  شده  در آن  تصويب  شود، سازمان  ملل  بايد از استقلال  و هويت  خود دفاع كند.
وي  در عين  حال  اوضاع  فعلي  را آزمايشي  براي  اروپا خواند كه  نشان دهد از سياستهاي  واشنگتن  پيروي  مي كند يا استقلال  دارد و همچنين  آزموني براي  كشورهاي  اسلامي  و ديگر كشورها است  كه  اجازه  ندهند آمريكا اهداف  نظامي و جنگي  خود را تحميل  كند.
وزير امور خارجه  تاكيد كرد كه  نبايد سخنان  وي  به  معناي  جانبداري  وحمايت  از رژيم  عراق  تعبير شود و افزود: ايرانيان  از رژيم  عراق  رضايت ندارند.
افراد زيادي  در راه  وطن  شهيد شدند و مشكلات  قبلي  با حكومت  بغداد همچنان  باقي  است .
اما (اين  مواضع ) نبايد به  معناي  دفاع  از رژيم  عراق  تفسير شود.

امروز آغاز مي شود
رسيدگي به شكايت ايران عليه آمريكا در دادگاه لاهه
دادگاه  داوري  بين المللي  لاهه  امروز دعوي  ايران  برضد آمريكا درمورد منهدم كردن  چاههاي  نفت  ايران  در خليج  فارس  در سالهاي  ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ ميلادي  را بررسي  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لاهه ، جلسه  استماع  امروز   نخستين نشست  براي  اين  مسئله  به  شمار مي آيد.
تهران  خواستار حكمي  از اين  دادگاه  شده است  تا براساس  آن  واشنگتن  به پرداخت  خسارت  به  سه  مجتمع  توليد نفتي  ساحلي  ايران  ملزم  شود، كه  در حمله كشتيهاي  جنگي  نيروي  دريايي  آمريكا در اكتبر ۱۹۸۷ و آوريل  ۱۹۸۸ (آبان ۶۶ و فروردين ۶۷) منهدم  شدند.
آمريكا در دسامبر ۱۹۹۲ (آذر ۱۳۷۲) به  دادگاه  داوري  بين المللي  اعتراض  داده  و گفته است  رسيدگي  به  اين  مسئله  در صلاحيت  اين  دادگاه  نيست .
جلسات  استماع  مقدماتي  برگزار شد و اين  دادگاه  در سال  ۱۹۹۶ اعتراض واشنگتن  را وارد ندانست .
آمريكا در واكنش  به  اين  حكم ، ادعاي  متقابل  مطرح  كرده  و گفته  است  كه ايران  نيز با حمله  به  كشتيها، مين گذاري  آبهاي  خليج  فارس  و درگيري  درعمليات  نظامي  سالهاي  ۸۸- ۱۹۸۷ كه  براي  تجارت  دريايي  خطرناك  و زيانبخش بود، مقررات  را نقض  كرده است  .
انتظار مي رود دادخواهي  سه  هفته  طول  بكشد و تا هفتم  مارس  ( ۱۶ اسفند)پايان  يابد. ابتدا ايران  شكايت  خودرا مطرح  مي كند وسپس  آمريكا و هردو كشور فرصت اظهار نظر درباره  پيشنهادهاي  طرف  مقابل  را خواهند داشت .
صدور حكم  درباره  اين  قضيه  ممكن  است  ماهها و حتي  سالها طول  بكشد.
دادگاه  داوري  بين المللي  لاهه  عاليترين  ارگان  قضايي  وابسته  به  سازمان ملل  متحد و مقر آن  در لاهه  است  و براي  تعامل  با اختلافهاي  موجود ميان كشورها تاسيس  شده است .
حكم  اين  دادگاه  نهايي  و امكان  تجديد نظر ندارد اما اين  دادگاه  ابزاربه  اجرا گذاشتن  حكم  خودرا ندارد.

استقرار هيأت بازرسي انتخابات شهرستان تهران در استانداري تهران
هيأت بازرسي انتخابات شهرستان تهران از سوي وزارت كشور در استانداري تهران مستقر شد. اين هيأت آمادگي خود را براي دريافت نظرات، گزارشات مردم و داوطلبان پيرامون تخلفات انتخاباتي اعلام كرد. شهروندان تهراني مي توانند هرگونه تخلفات انتخاباتي را از طريق شماره تلفن هاي ۷۸۴۹۹۲۴ و ۸۷۴۸۸۲۸ به اين هيأت اطلاع دهند.

پيشنهاد وزير كشور براي گرم شدن انتخابات شوراها
انتخابات شوراها موضوع ملي است احزاب و صدا و سيما فعال تر شوند
گروه سياسي: موسوي لاري وزير كشور روز گذشته به همراه جمعي از مديران وزارت كشور ضمن حضور در يك نشست مطبوعاتي در محل خبرگزاري دانشجويان ايران، به پرسش هاي خبرنگاران پيرامون انتخابات شوراها پاسخ گفت.
وزير كشور در ابتداي نشست خبري ديروز ضمن آن كه شوراها را «نهادهايي مظهر اراده مردم» دانست، با اشاره به حضور فعال مردم در نخستين دوره انتخابات شوراها در سال ۷۷، به برگزاري دور دوم انتخابات در اسفند ماه سال جاري اشاره كرد و گفت:به نظر مي رسد براي دومين انتخابات شوراها از شرايط بهتري - نسبت به دور اول - برخوردار هستيم، زيرا مردمي كه در مقام انتخاب و گزينش هستند، آشناتر از گذشته نسبت به وظايف و نقش شوراها به انتخاب دست مي زنند. همچنين بر اساس تجربه و اتفاقات چهارسال گذشته  شوراها، اميد به كارساز بودن اين نهاد بيشتر شده است. وي افزود: دستگاه هاي مسئول و هيأت هاي اجرايي و نظارت، به عنوان معتمدين مردم در اين انتخابات نيز با استفاده از تجربه اي كه پشت سر گذاشته اند - هر چند كه برخي عناصرشان در اين انتخابات تغيير كرده است - مي توانند با اطمينان بيشتري وارد كار شوند. وزير كشور گفت: هيأت هاي اجرايي و نظارت از شروع كار تا اين لحظه به صورت منظم فعاليت خود را انجام داده اند.
موسوي لاري در پاسخ به سئوال ديگري درباره ارزيابي از ميزان موفقيت شوراها در دور اول و تأثير آن بر مشاركت مردم در انتخابات فعلي، با بيان اينكه «بايد به شوراها به عنوان مولودي مبارك در نظام جمهوري اسلامي كه عرصه تصميم سازي را تا دورترين نقاط كشور گسترش داده اند، بنگريم.» گفت: بايد بپذيريم كه در تجربه اول، كمي ها و كاستي هايي داشته ايم اما آنچه به عنوان يك موفقيت جدي به نظر مي رسد اين است كه از حدود ۳۲ هزار شوراي روستا و بيش از ۹۰۰ شوراي شهر و شهرك به اندازه انگشتان دست نيز شوراي مشكل دار نداشته ايم.
وزير كشور با بيان اينكه «هر چه قوانين شفاف تر باشند، توفيق شوراها نيز بيشتر خواهد بود.» گفت: به همين دليل براي اصلاح قانون شوراها اقدام كرديم و منتظر جواب شوراي نگهبان هستيم. وزير كشور درباره اين مسئله كه «به نظر مي رسد برخي از احزاب تمايل چنداني به شركت در انتخابات ندارند» گفت: معتقدم احزابي كه به مصالح ملي توجه دارند و منافع ملي را مدنظر قرار مي دهند، فارغ از اينكه در اين رقابت برنده هستند يا بازنده، شركت مي كنند، تنها احزابي فاصله مي گيرند كه مسائل گروهي، حزبي و باندي شان را ملاك قرار دهند و به مصالح ملي اهميت ندهند.
وزير كشور در ارزيابي اش از عملكرد صدا و سيما در قبال انتخابات شوراها نيز گفت: حضور صدا و سيما را داراي فراز و فرودهايي در دوره برگزاري انتخابات مي بينيم كه گاهي تحرك آن كم و گاهي زياد شده؛ گاهي كميت را مورد توجه قرار داده و گاهي كيفيت را.
موسوي لاري يادآور شد: انتظارم از مطبوعات و صدا و سيما آن است از آنجا كه انتخابات به مصالح ملي گره خورده است در راستاي اعتلاي ايران، به اين امر بپردازند، اميدوارم صدا و سيما در چند روز باقي مانده فعالتر عمل كند. به مقوله  انتخابات به عنوان يك مقوله ملي بنگرند و زمينه حضور گسترده مردم را فراهم آورند.
برگزاري همايش شوراها در وزارت كشور
وزارت كشور در آستانه برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، همايشي تحت عنوان «شوراها، رويكرد ها و كاركردها و راهكارها» به مدت دو روز در سالن اجتماعات اين وزارتخانه برگزار مي كند. سخنراني برخي صاحبنظران و اساتيد دانشگاه پيرامون مقوله شوراها از جمله برنامه هاي اين همايش دو روزه است. سخنرانان مراسم افتتاحيه امروز همايش وزير كشور و اشرف بروجردي معاون اجتماعي و امور شوراهاي وزير كشور هستند.
تأييد صلاحيت جمعي ديگر از داوطلبان ردصلاحيت شده
مديركل امور اجتماعي و قائم مقام ستاد انتخابات استانداري تهران اعلام كرد: صلاحيت ۲۱۸ داوطلب انتخابات شوراها كه از سوي هيأت هاي اجرايي و نظارت شهرستان ها رد شده بود، توسط هيأت نظارت استان تهران تأييد شدند.
به گفته قاسم احمدوند ۷۷ نفر از افراد رد صلاحيت شده كه شكايت آنها در هيأت هاي نظارت مطرح شده، تأييد صلاحيت نشدند.

شوراي مركزي اتحاديه تشكل هاي سياسي- اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد منحل اعلام شد
گروه سياسي: دبيرخانه مركزي تشكل هاي سياسي- اسلامي دانشگاه آزاد، شوراي مركزي اتحاديه  تشكل هاي دانشجويان اين دانشگاه را منحل اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، در نمابر اين دبيرخانه، اعلام شده است: در پي بروز مشكل قانوني عضويت در شوراي مركزي اتحاديه تشكل هاي سياسي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي براي برخي از اعضا، روز ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ دبيران و قائم مقام هاي هفده تشكل كه اكثريت اعضاي فعال اتحاديه را حائز بودند، گرد هم آمدند و پس از انجام گفتگوهاي طولاني و شنيدن مطالب گوناگون از سوي حاضران، در پايان همان روز رأي گيري به عمل آمد؛ در پي اين رأي گيري با ۱۱ رأي موافق و ۶ رأي ممتنع، انحلال شوراي مركزي اتحاديه تشكل هاي سياسي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي، به طور قاطع اعلام و مقرر شد در آينده نزديك، مقدمات برگزاري انتخابات قانوني با حضور اعضاي مجمع عمومي براي تعيين اعضاي اصلي و علي البدل شوراي مركزي فراهم شود.

در دانشگاه صنعتي شريف
برنامه هاي احزاب براي اداره شهر تهران امروز اعلام مي شود
وزير كشور: انتخابات شوراها موضوع ملي است،صدا و سيما و احزاب فعال تر شوند
نمايندگان احزاب سياسي برنامه هاي خود را براي اداره شهر تهران در ميزگرد «بررسي برنامه هاي احزاب براي انتخابات شوراها» ارائه خواهند كرد.
به گزارش شبكه خبري تهرانشهر، نمايندگان جبهه مشاركت، حزب كارگزاران سازندگي، حزب همبستگي، جبهه آبادگران و ائتلاف ملي ـ مذهبي در حضور رسانه ها و اساتيد دانشگاهي در اين ميزگرد حضور خواهند داشت.دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف يك برنامه ميزگرد تحليلي در مورد برنامه هاي احزاب براي شوراي شهر تهران برگزار مي كند.در اين ميزگرد نمايندگان احزاب ديدگاه هاي حزب متبوعه خود را در زمينه مسايل و مشكلات شهر تهران، چشم انداز آتي، راهبردها و سياست هاي بهبود وضعيت شهر تهران و اقدامات اجرايي حزب در راستاي راهبردها بيان مي دارند.
برگزاركنندگان اين ميزگرد اعلام كرده اند كه ايده اصلي اين برنامه بر اين اساس است كه احزاب بايد برنامه هاي دقيق و واقع بينانه براي اداره شهر داشته و در عمل نيز اين برنامه ها را دنبال كنند.اين ميزگرد امروز از ساعت ۱۶ الي ۱۹ در دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف تحت عنوان ميزگرد بررسي برنامه هاي احزاب براي انتخابات شوراها برگزار مي شود.

سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |  
|  ورزش   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |