شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۶- Feb.22,2003
001345.jpg
امروز با حافظ
دل سرگشته ما غير تو را ذاكر نيست
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست
گر چه از خون دل ريش دمي طاهر نيست
اشكم احرام طواف حرمت مي بندد
زير نورماه برنده جايزه اول جشنواره فيلم كوالالامپور
فيلم  زير نور ماه  به  كارگرداني  رضا مير كريمي  از ايران ،جايــزه نخست  جشنواره  جهاني  فيلم  كوالالامپور را به  خود اختصاص  داد.
منوچهر محمدي  تهيه كننده  فيلم  زير نور ماه  در  آيين  اختتاميه  جشنواره  جهاني  فيلم  كوالالامپور، جايزه  بهترين  فيلم  جشنــواره  رادريافت  كرد. جايزه  نقدي  براي  فيلم  برتر اين  جشنواره  مبلغ  ۱۵ هزار دلار بود كـه  درمراسمي همراه  با لوح  تقدير و تنديس  بلورين  توسط سيدسراج الدين  جمال  الليل  پادشاه  مالزي  به  منوچهر محمدي  اعطا شد.
جوايز دوم  و سوم  جشنواره  جهاني  فيلم  كوالالامپور به  فيلم هايي  از اتريش و آلمان  اختصاص  يافت . فيلم هاي  اول  تا سوم  اين  جشنواره  به خاطر ارزش  هايي 
از قبـيل  صلح ، انسانيت  و دوستي  برگزيده  شده اند.
همچنين  چهار فيلم  از كشورهاي  فرانسه ، مالزي ، تايلند و مكزيك
به خاطر نمايش  صلح ، انسانيت  و دوستي ، لوح  تقدير جشنواره  را دريافـت  كردند.
جشنواره  جهاني  فيلم  كوالالامپور همزمان  با برگزاري  نشست  سيزدهم  مقام هاي رسمي  وزيران  و سران  جنبش  غيرمتعهدها برگزار شد.
خليل  يعقوب  وزير اطلاع  رساني  مالزي  گفت : عنوان  جشنواره  جهانـــي فيلم  كوالالامپور صلح ، هماهنگي ، نفي  خشونت  و تبعيض  بود. ۴۱ فيلم  از ۳۵ كشور در جشنواره  جهاني  فيلم  كوالالامپور شركت  كرده  بودند.

فيلم زندگي رهبر سابق چين به نمايش درآمد
دنگ
001440.jpg
در ششمين سالگرد درگذشت «دنگ شيائوپنگ» رهبر سابق چين، فيلمي از زندگي او در سراسر اين كشور پهناور به نمايش درآمده است.
بر اساس گزارش رسانه هاي چين، اين فيلم «دنگ شيائوپنگ» نام دارد و مراحل توليد آن بيش از ده سال به طول انجاميده است . دستكم يكصد و پنجاه هزار نفر در ساخت اين فيلم شركت داشته اند.
به گزارش بي.بي.سي، اين فيلم روايتگر بيست سال آخر زندگي دنگ است و از سال ۱۹۷۸ آغاز مي شود كه وي رهبري چين را به عهده گرفت و اصلاحات اقتصادي معروف خود را براي خنثي كردن عواقب وخيم انقلاب فرهنگي مائوتسه دونگ شروع كرد.
روزنامه «مردم»، چاپ پكن مي نويسد: «فيلم در دهه ۱۹۷۰ آغاز مي شود زمانه اي كه چيني ها درباره مدل مو، لباس و حتي شغل خودحق انتخاب نداشتند.
اين شرايط سال ها بعد، هنگامي كه دنگ بازنشسته شده بود و در حياط خلوت خانه اش قدم مي زد، تغيير كرده بود. در پايان دوران دنگ، چيني ها لذت آزادي هاي بيشتر و ثروت افزون تر را چشيده بودند.»
شيائو پنگ و برنامه اصلاحات او هنوز هم توسط كادر رهبري چين، محترم شناخته مي شود. مردم او را به عنوان كسي كه سياست هايش به ميليون ها چيني فرصت زندگي آزاد تر و بهتر داد، به ياد مي آورند و حتي از كنار وجه سياه عملكرد او، مانند صدور فرمان سركوب دانشجويان در ميدان تيان آنمن در سال ۱۹۸۹ با بزرگواري مي گذرند.
به نوشته روزنامه «مردم»، فيلم زندگي دنگ به رغم داشتن رقباي قدرتمندي از سينماي آمريكا و هنگ كنگ توانسته است تماشاچيان زيادي را جذب سينماهاي چين كند. مثلا به صورت ميانگين ۸۰درصد صندلي هاي بزرگترين سينماي شهر «گوانگ ژو»، مركز استان جنوبي «گوانگ دونگ» در هنگام نمايش اين فيلم پر بوده است.
ژائودونگ، تماشاچي ۳۵ ساله اين فيلم به روزنامه «مردم» گفته است: «من خودم را در اين فيلم مي بينم. در صحنه اي از فيلم دانشجويان دانشگاه پكن نشان داده مي شوند كه در يك رژه، پارچه اي با شعار «سلام، شيائوپنگ» در دست دارند. اين صحنه به سال ۱۹۸۴ تعلق دارد كه من هم دانشجوي همين دانشگاه بودم» او تأكيد مي كند كه در طول تماشاي فيلم چندبار اشك ريخته است.
نقش رهبر فقيد چين را در اين فيلم «لوكوئي» بازي مي كند.
او عقيده دارد كه ايفاي اين نقش بسيار مشكل بوده است زيرا مردم،دنگ را به خوبي مي شناسند. گفته مي شود كوئي شباهت بسيار زيادي به دنگ دارد.
«دينگ بينانگ» كارگردان فيلم، به خبرگزاري شين هوا گفته است «اين فيلم حسرت عميق مردم را در فقدان رهبر بزرگشان نشان مي دهد.»
در چين، زندگي رهبران سابق، اغلب توسط شركت هاي تلويزيوني و فيلمسازي به تصوير درمي آيد كه به شدت توسط حكومت كنترل مي شوند.
حزب كمونيست از اين طريق اطمينان حاصل مي كند كه اين فيلم ها در جهت تقويت حس غرور ملي عمل مي كند.

بني اعتماد:
«روزگار ما»، ثبت يك دوران است
001445.jpg
۵ سينماي تهران فيلم مستند «روزگار ما» ساخته رخشان بني اعتماد را در اقدامي نادر به نمايش گذارده اند. اين فيلم به انتخابات رياست جمهوري خرداد ۱۳۸۰ مي پردازد و در دو بخش، فعاليت نوجواناني را كه تازه به سن رأي رسيده و نخستين فعاليت انتخاباتي خود را تجربه مي كنند در كنار ماجراي كانديداتوري آرزو بيات، زن جواني كه به رغم مشكلات زندگي براي رياست جمهوري نامزد شده است بررسي مي كند.
بني اعتماد روز گذشته به اتفاق تهيه كننده و بازيگران فيلم در يك نشست خبري شركت جست و درباره فيلمش سخن گفت.
به گزارش ايسنا، وي درباره انگيزه اوليه ساخت «روزگار ما» گفت: فضاي بلاتكليفي اي كه قبل از اعلام كانديدها در جامعه وجود داشت و هيچ كس هنوز مشخصا نمي دانست چه اتفاقي مي افتد و بعد از كانديد شدن آقاي خاتمي شرايط ديگري به وجود آمد به خصوص اين كه بچه هاي جوان براي شركت در انتخابات، اميد به وجود آمدن اصلاحات داشتند. اين شركت جوانان و از طرف ديگر وقايعي كه شايد در كمتر جاي ديگري در دنيا مي بينيم جالب توجه بود. در جاي ديگري نمي توان ديد كه ۷۱۱ نفر كانديداي رياست جمهوري شده باشند و در اين ميان ۴۸ نفر زن باشند و اين تعداد زن هم بديهي و طبيعي بود كه خودشان اغلب مي دانستند صلاحيتشان تأييد نخواهد شد. مجموعه همه اين موارد كه اشاره كردم و همچنين مهمترين مسئله اين بود كه مي خواستم اين دوران ثبت شود. دوراني كه شايد براي ما كه تجربه هاي بيشتري داشتيم تا حدودي قابل پيش بيني بود ولي براي جوانان فقط شور بود و اميد به اين كه روند اصلاحات در مسيري مي افتد كه تغييرات اساسي به وجود آيد. فكر مي كردم بايد اين دوران را ثبت كرد و اين ثبت فقط به وسيله دوربين مستند مي توانست اتفاق بيفتد. وي در ادامه افزود: در بين اين ۴۸ زن به هيچ چهره سياسي و اجتماعي مشخصي برنخورده بودم، وجه مشترك همه زن ها اين بود كه مي خواستند واقعيت و موقعيت زن را اثبات كنند و مشكلات عمومي زنان را مطرح كنند.
در ادامه اين ميزگرد «احسان دلاويز» بازيگر فيلم گفت: من همچنان اميدوارم و نبريده ام و احساس مي كنم خيلي از دوستان جوانم هم مثل من فكر مي كنند اما در اين ميان يك مقدار نگران كند شدن اين روند و يكسري سكوت هايي هستم كه آقاي خاتمي دارد.
باران كوثري بازيگر ديگر فيلم در پاسخ به سئوالي مبني بر حضور در ستاد انتخاباتي خاتمي و باقي ماندن اميدها و شور و شوق هاي جوانان گفت: اميدهاو شور وشوق هاي ما هنوز هست اما اين كه چقدر به آن مواردي كه مي خواستيم رسيديم واقعا نمي دانم.

آثار ندرلو در نگارخانه تهران
نمايشگاه آثار نقاشي مصطفي ندرلو عضو هيأت علمي دانشگاه در نگارخانه تهران تا هفتم اسفند برپاست.
علاقه مندان براي بازديد مي توانند به نشاني خيابان قدس، ضلع شرقي دانشگاه تهران، نگارخانه تهران مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۲ فوريه ۱۸۲۸ (روزي چون امروز)، پس از چند روز مذاكره، با ميانجگيري انگلستان - رقيب استعماري روسيه در فلات ايران - قرارداد ترك مخاصمه ايران و روسيه در روستاي تركمنچاي به امضاء رسيد كه برپايه آن، وطن ما قسمت هاي ديگري از قلمرو خود را از دست داد و رود ارس مرز ايران و روسيه تعيين شد. طبق اين قرارداد كه مورخان ايراني آن «شوم» نوشته اند، نخجوان و ايروان از ايران جدا شدند. ارتش ايران با همه ضعف آموزش و تجهيزات از ايروان جانانه دفاع كرد. از زمان تاسيس كشور ايران تا آن روز، قفقاز جنوبي گوشه اي از خاك اصلي ايران بود. جنگ دوم ايران و روسيه از سال ۱۸۳۵ آغاز شده و سه سال طول كشيده بود. نخستين جنگ ايران و روسيه با قرارداد گلستان در ۱۸۱۳ پايان يافته بود. اين دو جنگ ضعف نظامي - اداري، نا آگاهي رجال وقت از ديپلماسي اروپايي، بي خبري از تحولات و رويدادهاي روز و نا توان بودن از تحليل آن ها و نيز ضعف روانشناسي، بي خيالي و داشتن مشغله هاي فرعي گردانندگان كشور را ظاهر ساخت و تهران را به ميدان بازي اروپائيان مبدل كرد.همه تلاش انگلستان اين بود كه روس ها در ايران نفودي بيش از خودشان به دست نياورند و افغانستان حائل ميان متصرفات دو قدرت باشد.قراردادهاي گلستان و تركمن چاي و قرارداد تخليه هرات نتيجه سوء حكومت ۱۳۱ ساله قاجارها بر ايران بشمار مي رود.
* امير حبيب الله خان حكمران افغانستان ۲۰ فوريه سال ۱۹۱۹ در جلال آباد هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.قاتل دستگير نشد و انگيزه قتل هنوز به درستي روشن نشده است.حبيب الله خان كه ۱۸ سال حكومت كرد تلاش بسيار كرد، عنوان خود را از «امير» به «پادشاه» ارتقاء دهد اما انگليسي ها كه بر امور سياسي افغانستان سرپرستي داشتند زير بار نرفتند.حبيب الله خان حتي براي اين كه نشان دهد كه تحت الحمايه انگلستان نيست از جانب خود به چند كشور سفير فرستاد.بعضي از مورخان قتل او را به حساب مماشات با انگلستان و ديگران به
عدم سازش با آن دولت و نيز دست زدن به برخي اصلاحات كه با نظام قبيله اي و سنتي افغان ها همخواني نداشت نوشته اند.
* در اين روز در سال ۱۹۴۲ و سه ماه پس از آغاز جنگ ژاپن و آمريكا، روزولت رئيس جمهوري وقت ايالات متحده به ارتش اين كشور اختيار داد كه آمريكائيان ژاپني تبار و نيز ژاپني هاي مقيم آمريكا را از شهرهاي مختلف جمع آوري و به اردوگاه محصور بفرستند و تحت نظر قرار دهند تا احيانا به صورت ستون پنجم ژاپن عمل نكنند.
* جنگ «وردن» كه يك ميليون تلفات داشت در اين روز در فوريه ۱۹۱۶ ميان فرانسه و آلمان آغاز شد.جنگ به صورت سنگري و خندقي و در ميداني محدود صورت گرفت.

ماندگار
پروفسور «رابين جورج كالينگوود» تاريخدان و فيلسوف انگليسي كه در ۲۱ فوريه ۱۸۸۹ به دنيا آمد و ۵۴ سال عمر كرد، در زمينه فلسفه عقيده دارد كه ريشه فلسفه را بايد در تاريخ جستجو كرد، نه در علوم. وي تاريخ باستان را با بررسي سكه ها،
سنگ نبشته ها، آثار هنري و معماري و اكتشافات تازه باستانشناسي دوباره نويسي كرده است. به نظر كالينگوود، بهتر است هر مورخ ضمن شرح رويدادها، به تحليل آنها از ديدگاه خود بپردازد تا كتب تاريخ متنوع باشند. او تعريف «آزادي كامل» را در پرداختن فرد به آن چه كه بخواهد ارائه دهد و بگويد خلاصه كرده است و بنابراين ممانعت از خلاقيت را عملي خلاف آزادي دانسته است. كالينگوود كه ۱۵۰ كتاب و رساله از خود به جاي گذارده تا كيد بر اين دارد كه سياستمداران و دولتمردان بايد «تاريخ» را مطالعه كنند تا اشتباهات تكرار نشود و از خود نام نيك باقي بگذارند. معروفترين كتاب كالينگوود «رومن بريتين» و رساله او در باره فن و حرفه تاريخنگاري است.
كالينگوود نيز تاريخنگاري را ادامه روزنامه نگاري دانسته و تأكيد بر افزودن سابقه تاريخي يك خبر را بر آن دارد كه از آن زمان رواج يافته است و اين سابقه نويسي بر خبر نبايد به صورت تفسير آن بر آيد كه تفسير، از خبر مطلق جداست.


روزگار
* ديروز در لس آنجلس پنج مامور پليس كه با مجوز قاضي براي بازرسي از خانه اي به ورودي آن نزديك شده بود زير آتش قرار گرفتند.در اين تير اندازي دو مامور پليس و تيرانداز كشته و سه مامور ديگر مجروح شدند.
* پريروز يك آلماني ۵۲ ساله در اتريش به سوي خودروي حامل زني كه درخواست ازدواج با او را رد كرده بود آتش گشود كه در اين تير اندازي؛ اين زن، فرزند او و راننده خودرو كه كرايه اي بود كشته شدند و تير انداز سپس خود كشي كرد. دليل رد خواستگاري هنوز روشن نشده است.

پاسخ پزشكي
دكتر گات در پاسخ به يك پرسش تاييد كرده است: بانواني كه در طول حاملگي نگذارند بدن آنان دچار كمبود ويتامين «ث» شود دچار عوارض سوء حاملگي از جمله وضع حمل زودرس نخواهند شد و نوزاد آنان سالمتر خواهد بود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com


داستانك
قصه درخت
درخت اول كه سبز شد، گفت:
- من پيام زمين را به آسمان مي رسانم.
تبر،  نبض هوا را شكافت و همچنانكه مي وزيد، گفت:
- آسمانت را دفن مي كنم تا ديگر خواب سبز نبيند.
آرش نصيري


گشتي در دنياي خبرها
مسخره كردن ارتش آمريكا
لندن: يك تهيه كننده برنامه هاي راديويي در انگليس به دليل مسخره كردن ناتواني آمريكايي ها در دستگيري بن لادن از كار بركنار شد.اين تهيه كننده با وجود مخالفت شديد شبكه راديويي، اقدام به پخش يك سرود ضدآمريكايي كرد كه در آن ناتواني آمريكايي ها در دستگيركردن بن لادن به مسخره گرفته شده

تبهكاران فراموشكار
منچستر: يك گروه تبهكار دو روز قبل از يك اداره پست در انگليس، بيش از
سه ميليون پوند سرقت بردند. اين تبهكاران با يك خودرو سرقتي و با سرعت هرچه تمام تر وارد اداره پست شده و با تهديد كارمندان سه ميليون پوند سرقت كردند.اما نكته جالب اينكه آنها پيش از فرار و پيش از به آتش كشيدن خودرو سرقتي فراموش كردند كه يك كيسه پول كه در آن ۱۰۰ هزار پوند وجود داشت از داخل خودرو بيرون بياورند.

مأمور وظيفه شناس
كارديف: يك پليس وظيفه شناس در ولز با وجود اينكه دوبار توسط يك قاچاقچي مواد مخدر مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما در نهايت او را دستگير كرد.
پس از اينكه فرد قاچاقچي به فرمان ايست مامور پليس توجهي نكرد اوبه تعقيب قاچاقچي فراري پرداخت كه دراين تعقيب وگريز مرد فراري دوبار به سوي مامور پليس شليك و او را مجروح كرد اما اين پايان كار نبود، چون مامور مانند بازيكنان فوتبال روي پاي قاچاقچي تكل زد و او را نقش بر زمين و دستگير كرد.

معلمي كه راننده شد
ليورپول: يك معلم ۳۲ ساله در انگليس جان ۲۶ دانش آموز را از مرگ نجات داد. هنگامي كه اين دانش آموزان با يك دستگاه ميني بوس از استخر به مدرسه باز مي گشتند ناگهان راننده ميني بوس دچار عارضه قلبي و بيهوش شد.
اما معلم آنان بلافاصله پشت فرمان ميني بوس قرار گرفت و اين وسيله نقليه را از واژگون شدن نجات داد.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۴ دقيقه


گل و گياه
ازگيل ژاپني
001435.jpg
نام علمي: Eriobatrya Japonica
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي هميشه سبز داراي برگهاي سبز تيره و براق، خوشه هاي گل هاي سفيد و معطر آن نيمه اول پائيزظاهر شده و بعد به ميوه هاي زرد-نارنجي و خوراكي تبديل مي گردند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۸ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است ولي درنواحي سردسير بهتر است مقابل ضلع جنوبي يا غربي ديوار كاشته شود.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
سياسي
خارجي
شوراها
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
موسيقي
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  سياسي   |   خارجي   |   شوراها   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |