شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۶- Feb.22,2003
همرنگي با جماعت
001340.jpg
مطالعه رفتار اجتماعي انسان ها يكي از شاخه هاي علم روانشناسي است كه رفتار خود را در گروههاي اجتماعي و همچنين اثرات محيط و هنجارهاي اجتماعي بر رفتار فرد را بررسي مي كند. از ديدگاه اكثر روانشناسان، بشر موجودي اجتماعي بوده و زندگي در محيط اجتماع براي او اجتناب ناپذير است. جهان فيزيكي براي انسان غيرقابل تحمل است مگر اينكه داد و ستد اجتماعي و ارتباط متقابل در چنين شرايطي امكان پذير گردد.
روانشناسي اجتماعي با مطالعه نحوه احساس، ادراك، تفكر و عمل انسان در محيط هاي اجتماعي چگونگي تأثير متقابل محيط هاي اجتماعي و هنجارهاي آن براحساس، انديشه و اعمال او سروكار دارد. روانشناسي اجتماعي براين نكته تأكيد مي ورزد كه رفتار آدمي هم تابع ذهنيت اوست و هم تابع موقعيت.
رفتار و هنجارهاي گروهي
يكي از مباحثي كه در روانشناسي اجتماعي مطرح است، عضويت فرد در گروه هاي اجتماعي و رفتار گروهي است. اكثر انسانها عضو يك يا چند گروه اجتماعي هستند كه عبارتند از: خانواده، سازمان كاري، گروه هاي ورزشي، انجمن هاي دوستانه و بسياري گروه هاي مشابه آنها. بنابر اين عضويت در چندين گروه اجتماعي به صورت همزمان امكان پذير و عادي مي باشد. لذا يكي از مسايل درخور توجه در روانشناسي اجتماعي، آگاهي از هنجارها و تأثير گروههاي اجتماعي در رفتار افراد آن مي باشد.
شايد هنگام مسافرت به يك كشور ديگر بيش از هر وقت ديگر متوجه هنجارهاي اجتماعي مي شويم. مثلا در كشوري كه ور رفتن با بيني كاملا پذيرفتني و منطبق با هنجار آنست ليكن دست در دست نهادن زن و شوهري در خيابان امري ناهنجار و غيرقابل قبول محسوب مي شود. ما با نگاه كردن و دقت در رفتار ديگران، سرنخ هايي براي رفتار خود به دست مي آوريم تا مبادا سهوا مرتكب اشتباهي شويم كه موجبات شرمساري ما گردد.
شايد دانستن اين مطلب جالب باشد كه يكي از نخستين روانشناساني كه به مطالعه هنجارهاي اجتماعي پرداخت مهاجري از كشور تركيه به نام مظفر شريف بود. شريف به عنوان يك دانشجوي دكترا از مشاهده تفاوت هنجارهاي جامعه آمريكا با هنجارهاي كشور زادگاهش سخت تعجب كرد و يكه خورد و لذا پايان نامه اش در دانشگاه كلمبيا كتابي شد به نام روانشناسي هنجارهاي اجتماعي كه در آن اثر هنجارها و رفتار گروهي را برانسان مورد مطالعه و تحقيق قرار داد.
انطباق (همرنگي) و نفوذپذيري
بسياري از مردم تحقيقات شريف را چنين تفسير كردند كه انسانها موجوداتي هستند كه كوركورانه همرنگي نشان مي دهند. در غالب موارد فرد در موقعيت و شرايطي قرار مي گيرد كه الزاما بايد نظريات ديگران را پذيرفته و يا براساس خواسته هاي آنان مطالبي بيان نمايد. در چنين شرايطي مي گوييم فرد خود را با افراد ديگر همرنگ مي كند (خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو) كيفيت انطباق (همرنگي) منحصر به پذيرش و تغيير رفتار نمي شود بلكه در تمام مواردي كه فشار محيطي سبب تغيير داوطلبانه رفتار گردد مصداق دارد. در هر گروهي ممكن است خود را بر سر موضوعي در اقليت ببينيم. اين يكي از واقعيت هاي زندگي اجتماعي است كه به آن عادت كرده ايم. در چنين مواقعي اگر ما به اين نتيجه برسيم كه اطلاعات اكثريت در مقايسه با تجارت خود ما از اعتبار بيشتري برخوردار است ممكن است نظر خود را تغيير دهيم و به عقيده اكثريت گردن نهيم. حال موقعيتي را در نظر بگيريد كه در آن اطمينان داريد نظر شما درست و نظر گروه غلط است آيا در چنين شرايطي نيز شما تسليم فشار اجتماعي خواهيد شد؟ اين نوع همرنگي بود كه روانشناس اجتماعي ديگري به نام سالومن اش را به فكر انداخت سلسله آزمايش هايي را طرح كند كه درآنها براي قضاوت هاي ادراكي افراد ابهامي وجود نداشت. وي از آزمايش شوندگان خود درخواست نمود اظهار دارند كه كداميك از سه خط مستقيم در شكل ۱ با يك خط مستقيم ديگر كه به عنوان مدارك در نظر گرفته بود (شكل ۲) برابر است.
پاسخ درست به قدري آشكار بود كه امكان هيچگونه خطاي بصري وجود نداشت. با تباني قبلي به هفت آزمايش شونده قبلا آموزش داده بودند به طرز خاصي و بطور غلط پاسخ دهند. تنها يك آزمايش شونده از ماهيت آزمايش اطلاعي نداشت اين فرد پس از شنيدن قضاوت شش نفر ديگر بايد نظريه خود را در مورد خطوط ابراز مي نمود. همانگونه كه قبلا ذكر شد افراد ديگر با تباني قبلي جملگي و متفق القول قضاوت نادرست و اشتباهي را بيان نمودند آزمايش شونده بي خبر از تباني قبلي دچار ناهماهنگي شديد شناختي و تضاد شد. زيرا از يك طرف احساس بينايي واقعيت را برايش توجيه مي كرد و از سوي ديگر ملاحظه مي نمود كه ديگران همگي روش ديگري در قضاوت انتخاب نموده اند، در نتيجه تحت نفوذ گروه قرار گرفته و قضاوت خود را براساس عقايد آنان پايه مي گذارد. بدين ترتيب كيفيات همرنگي و نفوذ پذيري در اثر رفتار گروهي كاملا آشكار مي شود نتيجه آزمايش براي اش درخور توجه و در عين حال به صورت ناخوشايندي شگفت انگيز بود.
چرا واضح بودن پاسخ درست نتوانست پشتوانه اي براي استقلال رأي فرد فراهم كند؟ چرا احساس اطمينان شخص به توانايي خود در انجام قضاوت هاي ساده حتي نمي تواند به صورت عامل نيرومندي در برابر همرنگي درآيد؟ در آزمايش مذكور شخص با افرادي روبه رو مي شود كه به اتفاق، با نظر وي درباره يك واقعيت فيزيكي ساده مخالف اند يك رويداد بي مقدمه و عجيب كه به نظر مي رسيد هيچ توضيح عقلايي ندارد. آزمودن ها حقيقتا مات و مبهوت مي مانند: چشم هايشان را با ناباوري برهم مي زدند و از جاي خود بلند مي شدند تا يكبار ديگر خط ها را از نزديك نگاه كنند، بدن خود را پيچ و تاب مي دادند، من و من مي كردند و از زور ناراحتي مي خنديدند و جستجو گرانه به ديگران نگاه مي كردند تا سرنخي براي حل اين معما پيدا كنند. به معناي مخالفت با اكثريت در چنين شرايطي بيشتر توجه كنيم: درست همانگونه كه قضاوت گروه براي آزمودني غيرقابل درك به نظر مي رسيد آزمودني نيز براين باور است كه مخالفت او براي گروه غيرقابل درك خواهد بود. افراد گروه بدون شك او را فردي ناكارآمد و حتي عاجز از درك واقعيت خواهند شناخت به همين ترتيب اگر آزمودني مكررا با گروه مخالفت كند به نظر خواهد آمد كه وي در كارآمدي گروه ترديد دارد و چنين ترديدي در شرايطي كه توانايي هاي ادراكي خود فرد به صورت ناگهاني و غيرمنتظره مورد ترديد قرار گرفته واقعا جرأت زيادي مي خواهد. اين ترس شخص كه «ديگران در مورد من چه فكر خواهند كرد كه من درباره آنها چه فكر مي كنم» مانع از مخالفت وي مي شود و فشار نيرومندي در جهت همرنگي بوجود مي آورد.
علل همرنگي و نفوذپذيري
علل همرنگي و نفوذ پذيري بسيارند. مصاحبه با كساني كه در آزمايش فوق تحت تأثير گروه قرار گرفته بودند نشان داد برخي از آنان به اشتباه ديگران توجه داشتند ولي به منظور همنوايي با رفتار گروهي خود نيز گزارش مخدوش دادند. بعضي ديگر در واقع تصور مي كردند احساس بينايي آنها دچار اشكال شده است. مطلب جالب آن است كه اگر فرد ديگري در گروه توجه به نظرات و رفتار ديگران نمي نمود از ميزان همرنگي و نفوذ پذيري به شدت كاسته مي شد. اين كيفيت درخور دقت مي باشد و از نظر موارد استفاده آن در مسايل اجتماعي اهميت دارد. سكوت افراد سبب ازدياد نفوذپذيري افراد ديگر مي شود. چنانچه در جمعي مطلبي مورد بحث قرار گيرد اگر كسي نظريه مخالفي ابراز نكند ديگران نيز سكوت نموده برخلاف تمايلات دروني خود اقدام خواهند نمود ولي تنها اگر يك فرد مخالفت نمايد بلافاصله اشخاص ديگر نيز نظريات اختلافي خود را بيان مي كنند.
نتيجه جالب ديگر تجربه محقق مزبور آن است كه گرچه ظاهرا فرد با نظريه گروهي مطابقت خواهد نمود ولي در باطن نظريات خود را حفظ نموده وبه هنگام مناسب ابراز مي دارد. بنابر اين همرنگي و نفوذپذيري دو كيفيت متفاوتند. به عبارت ديگر همرنگي با نظريات و عقايد ديگران دليل بر نفوذپديري و تسليم شدن نمي باشد، همرنگي كيفيتي ظاهري و خارجي و نفوذپذيري كيفيتي باطني و دروني دارد.
اثرات همرنگي برجسم
از نظر فيزيولوژيك نيز همرنگي با ديگران كيفيت مناسب تري براي ارگانيزم دربردارد. آزمايش در اين زمينه نشان مي دهد ميزان اسيدهاي چربي خون كساني كه با ديگران موافقت مي كنند كمتر از مخالفين نظريات گروهي است. آزمايشات نشان مي دهد ضريب همبستگي ميان نمرات همرنگي و كاهش اسيدهاي چربي خون در حدود ۶۳% در جهت مثبت مي باشد. چنين ضريب همبستگي قابل ملاحظه بوده و اهميت مطلب را از نظر فيزيولوژيك نيز بيان مي كند.
بهزاد بيگلربيگي

منابع:
۱- روانشناسي اجتماعي- ژان استوتزل- ترجمه عليمحمد كاردان
۲- مباحث اساسي در روانشناسي- دكتر سيروس عظيمي
۳- زمينه روانشناسي هليگارد جلد دوم


همسران كم سال
ازدواج كودكان پديده اي جهاني است، اما بيشتر در قسمتهايي از آفريقا و جنوب آسيا گسترش دارد
001385.jpg
در بعضي از كشورها نيمي از دختران قبل از رسيدن به سن ۱۸ سالگي ازدواج مي كنند، بدين جهت صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل درخواست كرد براي جلوگيري از گسترش پديده ازدواج زودهنگام كودكان در سراسر جهان كوشش هايي صورت پذيرد.
اين درخواست، بخشي از گزارش جديدي است كه در روز جهاني زن، توسط يونيسف با تيتر ازدواج «ازدواج زود هنگام: همسران، بچه سال» از طرف يونيسف ارائه گرديده است موضوع اين مبحث بررسي علت ادامه ازدواج زود هنگام و خاصه افزايش آن در ميان جوامع خيلي فقير است.
كارول بلامي مسئول اجرايي يونيسف چنين اظهار مي كند: «وادار كردن كودكان، بويژه دختران، بر ازدواج زودهنگام مي تواند از نظر جسمي و روحي مضر باشد.»
«و اين عمل يعني تجاوز به رشد و آزادي آنان. با اين حال تاكنون هيچ گونه تلاشي براي بررسي ازدواج كودكان به عنوان نوعي خشونت عليه حقوق بشر انجام نگرفته است.»
به گفته بلامي، «با تجزيه و تحليل ازدواج زودهنگام به عنوان نوعي خشونت عليه حقوق اوليه كودكان، در اين گزارش تلاش شده است كه جنبش سريعي براي ايجاد تغييرات بوجود آيد. اين قدمي ديگر در يك حركت روبه رشد است كه به يأس و نااميدي ميليونها نفر از كودكان بويژه دختراني خاتمه دهد كه اغلب زندگي خود را با رنج و محروميت دائمي ادامه مي دادند.»
اين گزارش گرفتاريهاي ناشي از ازدواج زودهنگام كودكان مانند محدود نمودن آزاديهاي فردي و اثرات آن بر روي سلامتي و تحصيل آنان را مورد بررسي قرار مي دهد. ازدواج زود هنگام دختران و پسران پيامدهاي فيزيكي، روانشناسي و احساسي عميقي را به همراه دارد و فرصتهاي تحصيلي و رشد شخصيتي آنان را مي گيرد. علاوه بر اين ازدواج زودرس يعني بارداري زودهنگام كه سبب رشد درصد مرگ و مير بر اثر زايمان گرديده و اجباري بودن آن به نوعي مرگ شخصيتي و محروميت از اخلاق اجتماعي را به دنبال دارد. همچنين دختران در معرض بيماريهاي عفوني و مقاربتي مانند ايدز قرار مي گيرند. يكي از عوامل خطرناك در اكثر اين گونه جوامع داشتن اين اعتقاد و باور غلط است كه اگر مردي با يك باكره همبستر شود بيماري ايدز او درمان مي شود.
ازدواج كودكان پديده اي جهاني است، اما بيشتر در قسمتهايي از آفريقا و جنوب آسيا گسترش دارد. درصد دختراني كه بين ۱۵ تا ۱۹ سالگي در اين كشورها ازدواج مي  كنند شامل:
جمهوري كنگو ۷۴ درصد
نيجر ۷۰ درصد
افغانستان ۵۴ درصد
بنگلادش ۵۱ درصد
هندوراس ۳۰ درصد
عراق ۲۸ درصد
علل ازدواج زودهنگام
فقر يكي از اصلي ترين عوامل ازدواج زودهنگام كودكان است. در بنگلادش، والدين به خاطر فقر وادار مي شوند كه قول ازدواج دختران خود را بدهند و يا با ازدواجهاي دروغين از دختران جهت روسپي گري و فحشا در خارج استفاده نمايند. همچنين گزارش ديگري در عراق نشان مي دهد كه به خاطر فقر ازدواج زود هنگام افزايش يافته است.
مهمترين عامل ازدواج هاي زودهنگام، خواسته سنتي جوامع، يعني حمايت از دختران براي جلوگيري از بارداري غيرقانوني است.
بررسي اخير يونيسف نشان مي دهد كه بنا به دليل ذكر شده در نيجريه ۴۴ درصد از زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله نيجريه اي قبل از رسيدن به سن ۱۵ سالگي ازدواج نموده اند. نتيجه به دست آمده از تحقيقات انجام شده نشان دهنده آن است كه در چنين جوامعي تصميم گيري براي ازدواج و انتخاب همسر و حتي تعيين زمان ازدواج با پدر مي باشد.
۴۱ درصد از زنان جوان، در دوران حاملگي مورد ضرب و شتم قرار مي گيرند. طبق بررسي كه در سال ۲۰۰۰ در اردن انجام گرفت، ۲۶ درصد از موارد گزارش شده حاكي از خشونتهاي خانوادگي است كه عليه همسران زير ۱۸ سال صورت پذيرفته است.
خشونتهاي خانگي باعث شده كه بعضي از دختران در كمال يأس و نااميدي از خانه فرار كنند. گزارش حاكي از آن است كه چه دختراني كه از خانه فرار كرده و چه آناني كه همسر خود را برخلاف ميل و اراده  والدين انتخاب مي كنند، توسط خانواده و فاميل تنبيه شده و يا حتي به قتل مي رسند. چنين دختراني خطر كشته شدن را به خاطر حفظ آبرو و شرف خود مي پذيرند و اين عمل اغلب در كشورهاي بنگلادش، مصر، اردن، لبنان، پاكستان، تركيه و ساير كشورها انجام مي گيرد.
جلوگيري از ازدواج كودكان
براي جلوگيري از ازدواج كودكان مي بايست خيل عظيمي از جامعه اعم از اشخاص، مؤسسات، سازمانها، رهبران جوامع و شخصيتهاي بين المللي وارد عمل شوند. اولين قدم آگاه ساختن والدين و جوانان درباره نتايج منفي ازدواج بچه ها است تا با جلوگيري از اين عمل، كودكان حق انتخاب داشته باشند.
تحصيل يك عامل مهم در اين مرحله و در واقع كليد اين كار است. وادار نمودن والدين به نگهداري دخترانشان در مدرسه براي پيشرفت كلي و به تعويق انداختن زمان ازدواج خطرناك است. سري لانكا و ايالت كرلا در هند دو مورد خيلي خوبي براي اين مثال هستند. در هر دو كشور سن ازدواج كردن بالا رفته و همين طور هر دو كشور براي تحصيل دختران اهميت زيادي قائل شدند. اين مسأله روش درك زنان و مردان از نقشها و تواناييهاي خود را تغيير داده است و آنها را به طرف حمايت از حقوق زنان كه در ساير كشورها بويژه (جنوب آسيا) ديده شده است سوق داده است.
دختران بين ۱۵ تا ۱۹ سال سالانه ۱۵ ميليون بچه به دنيا مي آورند. اكثر آنها بدون امكان دسترسي به كلينيك يا قابله ماهر بچه خود را به دنيا مي آورند.
منبع: مركز اطلاع رساني سازمان ملل
ترجمه: نغمه خالقي

فرمانده  كل  سپاه  پاسداران:
علت سقوط هواپيما به مردم گفته مي شود
001420.jpg
محل برخورد هواپيما
ايرنا: فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي گفت : پس  از بررسي هاي  كارشناسانه گروه  اعزامي ، صادقانه  جزئيات  و علت  سقوط هواپيماي  نظامي سپاه  به  اطلاع عموم  خواهد رسيد.
سردار سرلشكر «سيد رحيم  صفوي» روز جمعه  در جمع  نمازگزاران  كرماني  بااشاره  به  حضورقائم  مقام  ستاد مشترك ، فرمانده  نيروي  هوايي  و زميني  سپاه  وگروههاي  تخصصي  ويژه  در محل  وقوع  حادثه  گفت : اينگونه  حوادث  را نبايدشتابزده  و ناآگاهانه  مورد قضاوت  و پيشداوري  قرار داد.
فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي از قربانيان  حادثه  هوايي  كرمان به  عنوان  «شهداي  غدير» ياد كرد و گفت : لباس  سبز پاسداري  و بسيجي  سرانجام به  خون  سرخ  شهادت  ختم  مي شود.
گفتني است از صبح  ديروز (جمعه ) با حضور فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي عمليات  تجسس  و جمع آوري  اجساد قربانيان  حادثه   سانحه  هواپيما دركرمان  شدت  و قوت  بيشتري  گرفت .
گزارش  خبرنگار ايرنا از محل  سانحه  سقوط هواپيماي  پهن  پيكر نظامي درارتفاعات  سيرچ  واقع  در ۳۵ كيلومتري  جنوب  شرقي  كرمان  حاكيست : سردار سرلشكررحيم  صفوي  با حضور در منطقه  بر تسريع  عمليات  تجسس  و تخليه  پيكرهاي  پاك شهداء به  هر طريق  ممكن  تأكيد كرد. وي  كه  به  منظور ابراز همدردي  با خانواده  معظم  شهداء و قربانيان  اين حادثه  به  كرمان  سفر كرده  دستور داده  است  تا علت  سانحه  سقوط هواپيماي  حامل پاسداران  انقلاب  اسلامي جمعي  لشكر ۴۱ ثارالله  توسط كارشناسان  و كادر فني حاضر در منطقه  بررسي  شود.
اين  در حاليست  كه  فرماندهان  نيروهاي  هوايي  و زميني ، رئيس  و جانشين  ستادمشترك  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي كشور در منطقه  حضور دارند.
فرمانده  ارشد سپاه  پاسداران  در جنوب  شرق  كشور و لشكر ۴۱ ثارالله  نيز درگفت  و گويي  اعلام  كرد: جمع  آوري  و انتقال  اجساد شهداي  حادثه  سقوط هواپيماو تحويل  آن به  خانواده هايشان  در اولويت  قرار دارد.
سردار سرتيپ  عبدالمحمد رئوفي نژاد روز جمعه  در پاسخ  به  سئوالي  پيرامون جستجو براي  يافتن  جعبه  سياه  هواپيماگفت : به اكيپ هاي  امدادي  حاضر در منطقه  تأكيد شده  كه  جمع  آوري  اجساد شهدا را در اولويت  كار خود قرار دهند. وي  افزود: همچنين  به  اين  نيروها اعلام  شده  كه  در نقاط صعب العبور شهداءرا جمع آوري  و در فرصت  مناسب  از طريق  بالگرد نسبت  به  انتقال  آنها اقدام كنند.
اعلام همدردي كشورهاي مختلف
درپي سقوط هواپيماي سپاه كشور هاي مختلفي با ارسال پيام اين واقعه را تسليت گفتند، از جمله دولت انگليس با خانواده هاي قربانيان سانحه هوايي اخير در ايران ابراز همدردي كرد.
به گزارش عصر جمعه اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، «جك استراو» وزير امور خارجه انگليس در مكالمه تلفني با «كمال خرازي» وزير امور خارجه ايران، ضمن ابراز تأسف از سانحه هوايي در كرمان گفت: مراتب تسليت و همدردي آقاي بلر را به آقاي خاتمي و خانواده قربانيان اعلام مي دارد.
حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان نيز كه در ژاپن به سر مي برد، روز جمعه با ارسال پيامي براي محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران حادثه سقوط هواپيماي نظامي ايران را تسليت گفت.
«امامعلي رحمانف» رئيس جمهوري تاجيكستان هم روز جمعه با ارسال پيامي براي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران حادثه سقوط يك فروند هواپيماي نظامي را به وي، دولت و ملت ايران تسليت گفت. بشاراسد رئيس جمهور سوريه، شيخ زايد آل نهيان امير امارات، علي اف رئيس جمهور آذربايجان از ديگر سران كشورها هستند كه به ايران تسليت گفته اند.
مراسم بزرگداشت شهداي سانحه هوايي سپاه در تهران
برگزار مي شود
مراسم  بزرگداشت  شهادت  نزديك  به  ۳۰۰ تن  از رزمندگان  نيروهاي  هوايي  وزميني  سپاه  پاسداران  در سانحه  هوايي  ، روز يكشنبه  ساعت ۱۰ صبح در مدرسه  عالي  شهيد مطهري واقع در ميدان بهارستان تهران  برگزار مي شود.
روابط عمومي  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي  روز جمعه  با انتشاراطلاعيه اي اعلام  كرد: اين  مراسم  به  منظور تجليل  و گراميداشت  ياد و خاطره  شهداي  سانحه  هوايي  اخير و اعلام  همدردي  و عرض  تسليت  به  خانواده هاي  معظم  اين  شهدا برگزار مي شود.
آخرين خبر
قطعاتي  از اجساد ۴۰ تا ۵۰ شهيد سقوط  هواپيما به  پايين  قله  انتقال  يافته  است .
معاون  امور عمراني  استانداري  كرمان  و رئيس  كميته  اطلاع رساني  سانحه  سقوط هواپيما گفت : تاكنون  (عصر جمعه) قطعاتي  از اجساد ۴۰ تا ۵۰ شهيد سانحه  سقوط هواپيمابوسيله  نيروهاي  امدادي  به  پايين  قله  انتقال  يافته  است .
دكتر محمدجواد فدايي  عصر جمعه  گفت : قطعات  بدست  آمده در داخل  يك  كانتينر سردخانه  دار نگهداري  مي شود. وي  افزود:هم اينك  علاوه  بر نيروهاي  امدادي  سپاه  و بسيج ، دو پايگاه  امدادي و چهار گروه  تجسس  متشكل  از ۲۵۰ كوهنورد و ۵۰ نيروي  امدادي  هلال  احمر درمنطقه  مشغول  فعاليت  هستند. وي  با اعلام  اينكه  هنوز جعبه  سياه  هواپيما پيدا نشده  است  گفت : يك  گروه كارشناس  مشغول  بررسي  علت  سقوط اين  هواپيما هستند كه  به  محض  كسب  نتيجه  به اطلاع  مردم  خواهد رسيد. وي  گفت : نامناسب  بودن  شرايط آب  و هوايي ، باد شديد به  همراه  باران  و مه غليظ امكان  تحرك  كافي  را از نيروهاي  امدادگر سلب  كرده  است . دكتر فدايي  تصريح  كرد: در صورت  مناسب  شدن  شرايط جوي  عمليات  نيز با سرعت بيشتري  دنبال  خواهد شد.
استاندار كرمان نيز  مقارن  ظهر روز جمعه  گفت : گروههاي  فني  و مهندسي  از سوي نيروي  هوايي  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي  و هواپيمايي  كشور به  منطقه  سقوط هواپيما در منطقه  سيرچ  كرمان  اعزام  شده اند.
مهندس  محمدعلي  كريمي  به  خبرنگار ايرنا گفت : اعزام  اين  گروه ها
بنا به  دستور مقام  معظم  رهبري  و رياست  جمهوري  صورت  گرفته  تا به  بررسي  علل  سقوط اين  هواپيما كه  حامل  ۳۰۲ سرنشين  بود بپردازند. استاندار كرمان  در خصوص  تجسس  بيشتر براي  شناسايي  قربانيان  اين  حادثه گفت : با توجه  به  اينكه  باد و بوران  شديد در منطقه  سيرچ  مانع  هرگونه  حركت جهت  شناسايي  افراد در ارتفاعات  شده  است  ولي  با همكاري  پرسنل  لشكر ۴۱ ثارالله  و جمعيت  هلال  احمر استان  كرمان  كار شناسايي  قربانيان  با شدت  ادامه  دارد.

يك قايق ايراني واژگون شده در آبهاي ساحلي كويت كشف شد
گروه اجتماعي:  روزنامه الوطن چاپ كويت ديروز نوشت : يك  قايق  واژگون شده  ايراني  كه  براي  ورود غيرقانوني  افراد به  كويت  استفاده  شده  بود، در آبهاي  ساحلي  كويت كشف  شد.
اين  روزنامه  پيش  بيني  كرد افرادي  كه  با استفاده  از اين  قايق  قصد ورودبه  كويت  را داشتند، دو روز قبل  براثر باد شديد و امواج  بلند در دريا غرق شدند. اين  قايق  واژگون  شده
  در نزديكي  منطقه  مسيله  در جنوب  كويت  توسط گاردساحلي  از آب  گرفته  شد.

در صورت واجد شرايط بودن
محكومان سياسي و مطبوعاتي عفو مي شوند
گروه اجتماعي: مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه، شرايط عفو در سيستم قضايي ايران و دايره شمول آن را تشريح كرد. حجت الاسلام قهرماني، در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: در اعطاي عفو، نوع خاصي از محكوميت در نظر گرفته نمي شود، فقط از انواع محكوميت ها مواردي حساس استثنا مي شوند و محكومان با داشتن شرايط و در نظر گرفتن موجبات عفو، ممكن است مشمول عفو واقع شوند.
مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه با اشاره به گروه حقوقي كه در دفتر مقام معظم رهبري براي امور قضايي تشكيل شده و در حال فعاليت است، اظهار داشت: در دفتر مقام معظم رهبري گروهي در حال فعاليت است كه پيشنهادهاي ارائه شده از سوي قوه قضائيه را درخصوص عفو بررسي مي كند؛ اين گروه ممكن است در مواردي از ما توضيحاتي بخواهد و چه بسا ممكن است تقاضاي عفو را به دلايلي رد كند. گروه مذكور در حيطه تسلط قوه قضائيه نيست و مستقل عمل مي كند.
قهرماني به ذكر جرائمي كه مرتكبين آن ها مشمول عفو نمي شوند، پرداخت و عنوان كرد: معمولا در دستورالعمل هاي عفو، مواردي از قبيل «سرقت مسلحانه و راهزني»، «قاچاق مسلحانه مواد مخدر»، «قاچاق سلاح و مهمات»، «اقدام عليه امنيت داخلي و خارجي كشور»، «آدم ربايي»، «تجاوز به عنف» و «داير يا اداره كردن مركز فساد و فحشا» استثنا هستند.
قهرماني با بيان اين كه «جرائم و محكومان سياسي و مطبوعاتي از مستثنيات عفو به شمار نمي روند»، اضافه كرد: محكومان سياسي و مطبوعاتي نيز مانند ساير محكومان، در صورتي كه واجد شرايط باشند، مشمول عفو قرار مي گيرند.
مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه درخصوص اينكه «آيا در ميان عفوشدگان اخير، افرادي از محكومان سياسي و مطبوعاتي نيز وجود دارند؟» گفت: به دليل اين كه عفو ۲۲ بهمن ماه عفو كلي بوده، بنا بر اين اسامي عفوشدگان در اين روز به دست ما نمي رسد و اسامي را دادگاه مربوطه اجراي احكام، ناظرين زندان و مراجع قضايي ذيربط مي دانند و به ما اعلام نمي كنند، در اينجا مسئوليت ما فقط اين بوده كه دستورالعمل را تنظيم كنيم و پيشنهاد دهيم و بعد از تحويل گرفتن موافقت مقام معظم رهبري به دادگستري ها اعلام نماييم، اما اين كه چه كسي با اين دستورالعمل عفو شده و چه كسي مشمول آن نشده به اداره كل عفو و بخشودگي ارتباطي ندارد.

نامه خانواده سازگارا به رئيس جمهوري
گروه اجتماعي: پدر و مادر محمد محسن سازگارا،مدير سابق شركت جامعه روز و برخي روزنامه هاي توقيف شده با نوشتن نامه اي خطاب به رئيس جمهوري خواستار پيگيري وضعيت فرزندشان شدند.
به گزارش ايسنا والدين سازگارا در نامه خود عنوان كردند كه از چرايي بازداشت و هويت دستگيركنندگان نامبرده بي اطلاعند.
پدر و مادر سازگارا با اشاره به اين كه فرزندشان از روز دستگيري ۲۹/۱۱/۸۱ تاكنون صرفا يك تماس تلفني كوتاه با همسرش داشته، از وضعيت جسمي و روحي او ابراز نگراني كرده و خواستار روشن شدن وضعيت و محل بازداشت او توسط نهادهاي مربوطه شده اند.

كارخانه «چي توز» طمعه حريق شد
گروه اجتماعي: كارخانه مواد غذايي چي توز واقع در بزرگراه آزادگان در ساعات اوليه بامداد پنج شنبه اول اسفند دچار حريق شد. به گزارش ستاد خبري آتش نشاني: وسعت اين آتش سوزي به حدي بود كه با حضور به موقع مأموران ۷ ايستگاه آتش نشاني (۳ ايستگاه به صورت مستمر و ۴ ايستگاه به صورت پشتيباني) اطفاء آن ساعتها به طول انجاميد. هنوز آمار دقيقي از خسارت ناشي از اين حادثه در دست نيست و توسط كارشناسان در دست بررسي است.

اجتماعي
سياسي
خارجي
شوراها
انديشه
شهري
شهر
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  سياسي   |   خارجي   |   شوراها   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |