شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۶- Feb.22,2003
معاون وزير نيرو:
۱۰ سد بزرگ سال آينده به بهره برداري مي رسد
در سال ۸۲ بيش از ۱۰ سد بزرگ كشور به بهره برداري مي رسد.معاون امور آب وزارت نيرو با اعلام اين خبر گفت: بزرگترين طرح انتقال آب كشور در منطقه زاهدان با سرمايه گذاري ۶۰۰ ميليارد ريال در اسفند ماه امسال به بهره برداري مي رسد.
اردكانيان در مورد افزايش اعتبارهاي بخش آب وزارت نيرو گفت: در سال ۸۲ اعتبارهاي بخش آب اين وزارتخانه با سي درصد افزايش به ۱۲ ميليارد ريال مي رسد.
وي افزود: با توجه به حمايت مجلس از بخش آب، دولت اجازه دارد از محل استقراض هاي دولتي بيش از ۷۰۰ ميليون دلار براي اجراي طرحهاي امور آب كشاورزي اختصاص دهد.

رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران:
پيوستن ايران به سازمان جهاني تجارت به خودروسازي آسيب نمي زند
001450.jpg
گروه اقتصادي: رضا ويسه معاون وزير صنايع و معادن و رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه سابقه مديريت ارشد در صنعت خودروسازي داشته، در يك همايش مربوط به اثرات پيوستن ايران به سازمان جهاني تجارت بر صنعت خودروسازي گفت: صنعت خودروسازي  با توجه  به  برنامه  هاي  گسترده اي  كه  براي  همكاريهاي  مشترك با شركتهاي  بزرگ  و معتبر جهاني  تدارك  ديده  است  به عنوان  پيشرو ديگرصنايع  از آمادگي  لازم  براي  پيوستن  به  سازمان  تجارت  جهاني  برخورداراست .
وي  افزود: قطعه  سازان  بزرگ  جهان  مذاكراتي  را براي  توليد قطعات  ومجموعه  هاي  قابل  عرضه  در بازارهاي  جهاني  با قطعه  سازان  داخلي  برگزاركرده اند كه  نتايج  مثبتي  در پي  داشته  است .
ويسه  در عين  حال  گفت : يكي  از مشكلات  عمده  بخش  توليد ناشي  از فضاي كلي  حاكم  بر اقتصاد كشور در ساختار غير رقابتي  است  كه  فعالان  اقتصادي به  توليد مي پردازند.وي  افزود: تا زماني كه  نظام  پولي  و بانكي  ، قوانين  و مقررات  مربوط به  توليد متحول  نشود و خصوصي  سازي  شكل  نگيرد و نيز بنگاههاي  اقتصادي كشور همچون  ديگر بنگاههاي  مشابه  در كشورهاي  ديگر از شرايط يكسان  ورقابتي  برخوردار نشوند نمي توان  انتظارتحول  داشت .
محمدباقر رجال رئيس انجمن سازندگان قطعات خودرو نيز گفت: صنايع خودروسازي و قطعه سازي در مقايسه با ديگر صنايع كشور از شرايط و موقعيت بهتري براي ورود به بازارهاي رقابتي و پيوستن به سازمان تجارت جهاني برخوردار است.
اگرچه مقدمات و پيش نيازهاي ورود به WTO فراهم شده است اما لازمه پيوستن به تجارت جهاني و حضور در عرصه هاي رقابتي تلاش مستمر و بهره گيري از فناوريهاي روز دنيا به خصوص در صنعت قطعه سازي است.
وي افزود: همچنين از طريق همكاري با ديگر كشورها و شركتهاي معتبر جهاني كه سليقه مشتري را مي شناسند و صاحب تجارب گرانقدري در بازارهاي بين المللي هستند مي توانيم سريعتر وارد عرصه هاي بين المللي شويم.

قيمت طلا هفته جاري دوباره افزايش مي يابد
قيمت طلا كه در هفته گذشته روند نزولي داشت، به اعتقاد كارشناسان هفته آينده به دليل قطعنامه جديد آمريكا عليه عراق به احتمال زياد شاهد افزايش مجدد قيمت خواهيم بود.
قيمت جهاني طلا كه پس از تحولات منطقه به بالاترين قيمت خود (۳۸۸ دلار در اونس) در شش سال اخير رسيد، در هفته گذشته كاهش يافت.
همچنين قيمت طلا در ايران كه به قيمت بي سابقه مثقالي ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسيد، به دنبال افزايش فشارهاي مجامع جهاني براي مقابله با حمله
يك جانبه آمريكا به عراق در طول دو هفته گذشته و كمرنگ شدن احتمال حمله، قيمت آن يكباره سير نزولي پيدا كرد و در پايان جمعه گذشته به مثقالي ۳۰ هزار تومان رسيد.

خبرها و نكته ها
۱‎/۲۴ميليارد تومان حاصل يك اشتباه
خبر: ذوب آهن اصفهان تصميم گرفته بود براي كمك به برخي از استانهاي محروم سهميه هاي خاص در نظر بگيرد، اما ادارات بازرگاني استانها آنها را به اشتباه نوعي سهميه بندي تلقي كردند... به اين دليل بازرگانان از فروش تيرآهن خودداري كردند... ذوب آهن نيز ۶ روز توليد تيرآهن را قطع كرده بود... در اين ۶ روز به ميزان روزانه ۵۲۰۰ تن تيرآهن ذوب  آهن عرضه نشد و قيمت ها در هر كيلوگرم ۳۰ تا ۴۰ تومان افزايش يافت...
نكته:آنچه در بالا خوانديد قسمتهايي از سخنان رئيس هيات مديره انجمن توليدكنندگان فولاد است كه با خبرگزاري در ميان گذاشته است. يك محاسبه ساده نشان مي دهد، در اين ۶ روز ۲۴/۱ ميليارد تومان نصيب فروشندگان شده است (۵۲۰۰ تن*۶ روز*۴۰تومان) كه رقم قابل توجهي است. تصميم هاي اشتباه براي برخي سودآور و براي برخي زيان آور است.

يادآوري
اهميت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا برخي از فعاليت هاي اتاق را در سالهاي گذشته يادآور شد.علي نقي خاموشي در اين گفت وگوتلاش هاي مثبت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن را در زمان قطع رابطه سفيران تمام كشورهاي خارجي و متقاعد كردن برخي از مقام هاي كشورها را براي ماندن در تهران، ابهام زدايي در مناسبات اقتصادي - سياسي با عربستان و مصر، مذاكرات بي وقفه براي كاهش ضريب ريسك سرمايه گذاري در ايران، فعاليت مجدد و تأسيس مجدد اتاق بازرگاني ايران و انگليس، ايران و كانادا را بازگو كرد.اتاق هاي بازرگاني در شرايط حاضر كه اقتصاد به ركن اصلي در تنظيم روابط و مناسبات جهاني تبديل شده اهميتي بيش از گذشته دارند و انتخابات اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران كه ۵ روز ديگر برگزار مي شود با حضور جدي همه واجدين شرايط ارزش بيشتري پيدا خواهد كرد.

يادداشت
مناظره
محمدصادق جنان صفت
دكتر احمد توكلي كانديداي ناموفق دوره هاي پنجم و ششم انتخابات رياست جمهوري چندي پيش- در ادامه انتقادهاي ۱۳ ساله خود به سياست هاي اقتصادي دولت هاي آقاي هاشمي رفسنجاني و آقاي خاتمي - بارديگر از «سياست ها و عملكردهاي ارزي بانك مركزي» انتقاد كرد.رئيس كل بانك مركزي ضمن پاسخ دادن به انتقادهاي توكلي، خواستار مناظره با وي در تلويزيون شد كه با استقبال منتقد مواجه شده و وي اصرار بر اين كار دارد.كارشناسان و علاقه مندان به امور اقتصادي اميدوارند اين مناظره برگزار و برخي ابهامها، سوءظن ها و كلي گويي ها درباره مسايل ارزي كشور طرح و برطرف شود. به نظر مي رسد در اين مناظره منتقد بايد از كلي گويي پرهيز كرده و به صورت دقيق بگويد كه كدام سياست بانك مركزي كه مستقل از اراده دولت بوده مورد انتقاد است.كلي گويي از هر دو طرف در اين مناظره پذيرفتني نيست. نبايد براي كسب محبوبيت، سياست هايي را تجويز كرد كه در «شرايط اقتصاد سياسي» ايران قابل اجرا نيست و شايد برخي را ذوق زده كند.

پيشنهاد دو مرحله اي ايران براي احداث خط لوله  گاز ايران - پاكستان - هند
ايران از پاكستان خواسته است تا نسبت به خريد گاز خط لوله ايران - پاكستان - هند متعهد باشد.
به گزارش ايسنا، يك روزنامه پاكستاني به نقل از منبعي كه آنرا «يك مقام آگاه در وزارت نفت و منابع طبيعي» معرفي مي كرد، نوشت: «ايران در پيشنهاد جديد خود خواستار تكميل خط لوله گاز در دو مرحله شده است كه در مرحله اول خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و در مرحله دوم خط لوله پاكستان به هند احداث مي شود.اين روزنامه ادامه مي دهد: «به گفته اين مقام آگاه، ايران از پاكستان خواسته تا تعهد دهد كه پس از تكميل مرحله اول اين پروژه چه ميزان گاز خريداري مي كند. پيشنهاد جديد ايران در ديدار اخير معاون وزير انرژي اين كشور با سفير پاكستان در تهران در ميان گذاشته شده است.»

اظهارات رئيس كل بانك مركزي
درباره تفكيك بازار پول و سرمايه و خصوصي شدن بانكهاي دولتي
گروه اقتصادي: بازار سرمايه در ايران يك تشكل رسمي و شناخته شده به نام «سازمان بورس اوراق بهادار تهران» دارد كه سهام شركت هاي پذيرفته شده در اين سازمان را به مردم عرضه مي كند. بازار پول نيز در كشور عمدتا به شبكه بانكي كشور گفته مي شود كه تحت اختيار دولت است.
در حال حاضر بازار سرمايه كه بايد تأمين كننده نيازهاي سرمايه اي متقاضيان سرمايه گذاري باشد توانايي اين مهم را ندارد و متقاضيان سرمايه گذاري براي تأمين نيازهاي خود به بانك ها مراجعه مي كنند. علاوه بر اين در هيأت مديره سازمان بورس اوراق بهادار تهران نيز مديران بانكهاي تجاري حضور دارند. بانكهاي كشور در بازار سهام نيز فعاليت دارند. چندماه است كه گفته مي شود طرحي براي تفكيك عمليات بازارهاي پول و سرمايه در دست تهيه است و هدف از آن نيز كاهش دخالت مديريت بانكي بر مديريت سازمان بورس اوراق بهادار تهران است.دكتر محسن نوربخش رئيس كل بانك مركزي كه در هفته هاي گذشته با اين مسأله روبه رو شده و هر روز پرسش تازه اي از او در اين باره مي شود در آخرين گفت وگوي خود با خبرگزاري جمهوري اسلامي تصريح كرد: ما تأكيد داريم كه شبكه بانكي همچنان در سرمايه گذاري ها مشاركت داشته باشد و بنابراين تفكيك بازار پول و سرمايه در اين شرايط امكان پذير نيست.
رئيس كل بانك مركزي گفت: بانكهاي كشور در حال حاضر از عقود اسلامي استفاده مي كنند، ناچار هستند در بازار سرمايه فعال باشند و نمي توان بين بازار پول و سرمايه تفكيك جدي و قطعي قايل شد.
نوربخش افزود: اسكناس  دو هزار توماني  درمرحله  طراحي  تصوير روي  آن قرار دارد كه  به  محض  نهايي  شدن  تصوير، به  مرحله چاپ  مي رسد.وي كه پس  از جلسه  هيأت  وزيران  در جمع  خبرنگاران  سخن مي گفت ، در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا چاپ  اين  اسكناس  موجب  كاهش  ارزش  پول نخواهد شد؟ تأكيد كرد با چاپ  اين  اسكناس  به  هيچ  وجه  ارزش  پول  تغييري نخواهد كرد.
نوربخش  همچنين  موضوع  تبديل  واحد پول  كشور از ريال  به  تومان  را تكذيب كرد.رئيس  كل  بانك  مركزي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  گفته  مي شود استيضاح طهماسب  مظاهري  وزير امور اقتصادي  و دارائي  به  دليل  عملكرد بانك  مركزي است ، گفت : اين  را بايد از نمايندگان  سئوال  كنيد.
يكي ازخبرنگاران در مورد موضوع  خصوصي  شدن  بانكها به  جز بانك  ملي  گفت: آيا در اين  مورد طرحي  فراهم  شده  است ؟نوربخش  در پاسخ  گفت : هنوز طرح  مشخصي  در اين  مورد ارائه  نشده ، بلكه فقط به  عنوان  يك  امكان  مطرح  شده ، اما روي  آن كار كارشناسي  نشده  است .

خصوصي سازي نياز به اراده واحد سياسي دارد
گروه اقتصادي: موسي غني  نژاد، استاد دانشگاه، عضو شوراي مركزي انجمن حمايت از حقوق مصرف  كنندگان در همايش جايگاه بانكداري خصوصي گفت: خصوصي سازي و آزادسازي اقتصادي كشور نياز به اراده واحد سياسي دارد.
وي افزود: چنانچه ديوان سالاري و مقررات دست و پاگير پيش روي بخش خصوصي حذف شود، اين بخش مي تـواند علاوه بر اشتغال زايي، توسعه اقتصاد ملي را نيز سرعت بخشد.تا زماني كه طرفداران خصوصي سازي گرفتار ايدئولوژي و منافع دولتي خود هستند، خصوصي سازي در كشور محقق نخواهد شد.چنانچه شركتهاي دولتي تجديد ارزيابي شوند، بيش از ۸۰ درصد آنها زيان ده خواهند بود، در اين شرايط سهم شركت هاي دولتي سودآور از بودجه كل كشور در سال ۸۲ حدود ۴۰۲ تريليون ريال و سهم شركت هاي دولتي زيان ده ۱۴۹ تريليون ريال برآورده شده است.

بورس در هفته گذشته شاهد عرضه سهام به شكل اندوخته صرف بود
بنياد ديني و فرهنگي «صدوق بزرگ» در معاملات بورس تهران حدود دو ميليون حق تقدم به شكل اندوخته صرف سهام به ارزش بيش از دو ميليارد ريال عرضه كرد.در هفته جاري ۵۸ ميليون و ۹۷۹ هزار و ۶۱۶ سهم و حق تقدم مبادله شد كه نسبت به هفته پيش از هفته مورد بررسي ۶۶ درصد كاهش داشت. همچنين ارزش كل مبادلات سهام و حق تقدم بورس۳۹۰ ميليارد و ۶۵۸ ميليون و ۶۱ هزار و ۳۲ ريال بود كه نسبت به هفته پيش از اين كه دو روز آن تعطيل بود با كاهشي معادل ۳۷ درصد مواجه بود. تعداد كل خريداران هفته گذشته بورس هفت هزار و ۷۸۸ نفر بود كه در ۱۴ هزار و ۴۶ نوبت به داد و ستد سهام و حق تقدم پرداختند. شاخصهاي بورس نيز، با افزايش واحد روبرو بودند، به طوري كه شاخص كل بورس با ۳۵ واحد تغيير مثبت به پنج هزار و ۲۲۹ واحد رسيد. عرضه سهام از طريق سازمانهاي دولتي، بانكها و بنيادها در اين هفته نيز ادامه داشت .

شركتهاي بورس به ارائه اطلاعات فصلي ملزم شده اند
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: بورس اوراق بهادار تهران به منظور ايجاد شفافيت بيشتر در بازار براي رسيدن به بازاري كارآمد، شركتهاي پذيرفته شده را به ارائه آمار و اطلاعات فصلي ملزم كرده است.
احمد ميرمطهري در گفت و گو با ايسنا درباره شفافيت اطلاعات در بورس اظهار داشت: اطلاعات بورس بايد دقيق، صحيح، به موقع و منظم باشد، از اين رو، اطلاعات شاه كليدي است كه سرمايه گذاران مي توانند براساس آن قاطعانه تصميم گيري كنند.
وي، با بيان اين كه مهمترين معيار سلامت و يكپارچگي بازار، ميزان اعتمادي است كه سرمايه گذاران به اطلاعات ارائه شده از شركتهاي پذيرفته شده در بازار دارند، افزود: كشف قيمت با اطلاعات درست امكان پذير مي شود و اطمينان مي يابيم كه منابع مالي به كارآمدترين مصارف اختصاص يافته است.وي افزود: اگر هدف اصلي بازار سرمايه را دستيابي به كارايي و شفافيت بيشتر بدانيم، تنها با ارائه اطلاعاتي جامع و در زمان مناسب به آن دست خواهيم يافت، اما هدف نبايد تنها افشاي اطلاعات بيشتر باشد، بلكه بايد اين اطلاعات از كيفيت بالاتري نيز برخوردار باشند؛ از اين رو الزام شركتها به اطلاع رساني درست و به موقع يكي از هدفهاي اصلي نظارتي بورس اوراق بهادار است.

نرخ بليت هواپيما بايد آزاد شود
گروه اقتصادي: رئيس هيأت مديره شركت هواپيمائي كاسپين به مناسبت يازدهمين سال تأسيس اين شركت اعلام كرد كه هدف اين شركت از ابتداي تأسيس ارائه خدمات بهتر بوده است و آزادسازي نرخ بليت هواپيما به بهبود خدمات شركت هاي حمل و نقل هوائي كمك مي كند.محمدحسن حاجي محمدعلي با اعلام اين مطلب افزايش نرخ بليت را موجب ايجاد زيان  براي مسافران ندانست و خاطرنشان كرد: با توجه به بررسي ضرردهي نمي توان به موقعيت نرخ بليت در بازار توجه كرد.وي، عوامل متعددي را بر روي افزايش نرخ بليت مؤثر دانست و گفت: واقعيتهاي موجود نشان مي دهد كه با توجه به عوامل متعددي كه بر روي نرخ بليت تأثير مي گذارند، اين افزايش طبيعي به نظر مي رسد.
وي پيامد اختصاص يارانه براي سوخت هواپيما را قاچاق آن به ساير كشورها دانست و گفت: فروش و قاچاق سوخت هواپيما با توجه به يارانه در نظر گرفته شده، بسيار زشت است، اما اين كار هيچ گاه در اين شركت انجام نمي گيرد.وي مصرف بنزين هواپيماهاي اين شركت را از ابتداي سال، ۵۱ ميليون ليتر دانست و افزود: اگر قيمت بليت افزايش پيدا نكند بايد دولت يارانه ۶ ميليارد توماني در نظر گرفته شده براي شركتها را بپردازد. يارانه ۲ميليارد و ۹۰۰ هزار توماني براي اين شركت در نظر گرفته شده است كه با اين حال اين شركت با مشكلات فراوان توانسته است پروازهاي خود را بدون اين پرداخت انجام دهد.خلبان رزاقي، مديرعامل شركت هواپيمايي كاسپين، با اشاره به افزايش ۳۰۰ درصدي نرخ بنزين از اوايل امسال گفت: با توجه به افزايش ۳۰۰ درصدي نرخ بنزين و همچنين وضعيت تجاري كشور و نياز به هواپيما براي شركت هاي هواپيمايي، حدود ۲۵۰ هزار دلار نصب دستگاه اضافه بر روي هواپيماهاي موجود، شركت سود چنداني نداشته است.

اقتصادي
سياسي
خارجي
شوراها
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  سياسي   |   خارجي   |   شوراها   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |