شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۶- Feb.22,2003
بيماريهاي «ديفتري» و «جذام» كاهش و «كچلي» و «تراخم» افزايش يافته اند
گروه شهري: آمار مقايسه اي بيماريها در سالهاي ۷۹ و ۸۰ نشان مي دهد كه بيماريهاي «ديفتري»، «سياه زخم»، «جذام»، كاهش و «كچلي» و «تراخم» افزايش يافته اند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان براساس نتايج آمار نامه دفتر توسعه و هماهنگي نظام آماري معاونت تحقيقات و فناوري اين وزارتخانه، كه به بررسي آمار مقايسه اي بيماريها در دو سال ۷۹ و ۸۰ پرداخته است، مشخص گرديد كه بيماري هاي
سياه زخم، ديفتري و جذام در سال ۸۰ نسبت به سال قبل، از كاهش مطلوبي برخوردار بوده، بيماري فلج اطفال به صفر رسيده و در مقابل، بيماري هاي «كچلي» از ۲/۴۸ درصد و «تراخم» با ۲۹ درصد، از افزايش نسبي برخوردار بوده اند.
اين  آمار همچنين از كاهش ۲/۹۷ و ۶۸ درصدي بيماريهاي «سيفليس» و «سوزاك» حكايت دارد.
براساس اين گزارش آمار بيماران دياليزي در سطح كشور در سال ۸۰ نسبت به سال ۷۹ افزايشي معادل
۲/۸ درصد، تعداد بخشهاي دياليز
۸ درصد افزايش و تعداد پيوندهاي كليه انجام يافته نيز افزايشي برابر با ۶/۱۷ درصد نشان مي دهد.
همچنين آمار دفتر توسعه و هماهنگي نظام  آماري نشان مي دهد كه بيماريهاي «حصبه» و «شبه حصبه» نسبت به سال ۷۹ حدود ۲۰ درصد كاهش داشته اند.

توصيه هاي سازمان ترافيك به رانندگان در روزهاي برفي
001410.jpg
گروه شهري: هنگام بارش برف و زمان يخبندان پس از آن ميزان تصادفات رانندگي و شدت آن افزايش مي يابد.
روابط عمومي سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با صدور بيانيه  اي با بيان اين مطلب از شهروندان تهراني درخواست كرد تا با دقت بيشتر هنگام رانندگي و رعايت دقيق تر مقررات و قوانين راهنمايي و رانندگي، آمار حوادث و سوانح رانندگي را كاهش دهند.
اين سازمان براي پيش گيري از خطرات و معضلات ناشي از بارش هاي جوي و عوارض طبيعي پس از آن، توصيه هايي را به رانندگان ارائه كرد كه به اين شرح است:
۱-چون يخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشكلاتي در رانندگي مي شود، براي ايجاد اصطكاك بيشتر بايد از لاستيك هاي يخ شكن يا زنجير چرخ و حداقل از تايرهاي سالم استفاده كرد.
۲-با سرعت كمتر از روزهاي معمولي كه جاده خشك است، حركت كرده و سرعت خودرو را ثابت نگه داريد.
۳-هنگام گردش به راست و چپ در تقاطع ها با دقت و آرامي دور زده و از حركات انحرافي بپرهيزيد.
۴-از ترمزكردن هاي ناگهاني و فشاردادن بر روي پدال گاز يا برداشتن فشار از روي آن به طور ناگهاني خودداري كنيد.
۵-راننده و سرنشينان خودرو علاوه بر آزاد راه ها و بزرگراه ها در خيابان هاي شهر نيز حتما از كمربند ايمني استفاده نمايند.

حسن رباطي معاون امور مناطق شهرداري تهران شد
گروه شهري: سرپرست شهرداري تهران، طي حكمي حسن رباطي را به سمت معاون امور مناطق شهرداري تهران منصوب كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي وبين الملل شهرداري تهران، محمدحسين مقيمي در اين حكم بر توجه به سياست هاي متخذه شهرداري و بهره گيري از تجارب و استفاده از همكاري نيروهاي خدمتگزار به منظور ارائه خدمات مفيد و مؤثرتر تاكيد نموده است.
شايان ذكر است آقاي حسن رباطي پيش از اين به عنوان شهردار منطقه ۱۴ تهران مشغول خدمت بوده است.

تمديد مهلت ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد
گروه شهري: مهلت ثبت نام كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كليه متقاضيان شركت در آزمون ورودي مقطع كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي وابسته به وزارت بهداشت، مي توانند تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه مورخ هشتم اسفند اقدام به ثبت نام كنند.

زباله هاي بيمارستاني پيش از جمع آوري ضدعفوني مي شوند
ايسنا: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران گفت: زباله هاي بيمارستاني در كيسه ها و داخل مخازن مخصوص ريخته و توسط ماشينهاي مخصوص بدون كمك از دستهاي كارگر، داخل ماشينهاي ويژه حمل زباله هاي بيمارستاني تخليه مي شوند.
مهندس ملازهي، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا افزود: اين زباله ها بدون انتقال به ماشين ديگري مستقيم به مركز دفن كهريزك و در محل هاي مخصوص با نهايت دقت دفن بهداشتي مي شوند.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با بيان اين كه بيش از ۳۰۰ واحد درماني به طور عام اعم از آزمايشگاه،  بيمارستانها، كلينيك و درمانگاه با اين سازمان جهت جمع آوري زباله هاي ويژه خود قرارداد دارند، گفت: مسئوليت پيشگيري از آلوده سازي زباله هاي بيمارستاني تنها از زمان تحويل به مامورين خدمات شهري بر عهده اين سازمان است. مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران بازيافت زباله هاي بيمارستاني را مردود و غيرممكن عنوان كرد و گفت: هم اكنون سازمان بازيافت به دنبال مذاكره با وزارت بهداشت است تا در آينده از سيستم ضدعفوني كننده براي اين زباله هااستفاده كند و زباله هايي كه خيلي آلوده هستند را بسوزانند.

پروانه ساختماني براي املاك زير ۱۰۰ متر صادر نمي شود
گروه شهري: در راستاي رعايت اصول شهرسازي و كاستن از ميزان تراكم، صدور پروانه ساختماني براي قطعه املاك زير ۱۰۰ مترمربع واقع شده در كنار قطعه هاي بزرگ ممنوع شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، طي بخشنامه اي كه توسط حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران صادر شد، از پاييز سال جاري، صدور پروانه  براي ملك هاي كوچك تر از يكصدمترمربع و در مجاورت قطعات بزرگ واقع در مناطق شهري، به خاطر لطمه اي كه به بافت كالبدي شهر وارد مي شود، ممنوع اعلام گرديده و تنها در محدوده منطقه هايي كه عرفا به قطعه هاي كوچك تفكيك شده اند، با نظر شوراي معماري منطقه، امكان صدور پروانه وجود خواهد داشت.
گفتني است، پيشينه  اتخاذ اين تصميم به مستندات قانوني و مصوبات در سال ۱۳۵۵ بازمي گردد و اجراي آن در مواردي نافذ است كه زمين هاي يك منطقه بيشتر به قطعه هاي بزرگ تقسيم شده اند و ساختمان سازي در قطعه هاي كوچك به زيبايي منطقه لطمه مي زند.

يا مردم
طرح جامع شهر تهران
تهيه طرح جامع شهر تهران و جلوگيري از ساخت و ساز بي رويه توسط اشخاص و دستگاه هاي گوناگون بايد در قالب يك طرح ملي مورد توجه قرار گيرد.
اسدي زاده - تهران
قدرداني از پليس راه
هنگام بازگشت به تهران در جاده فيروزكوه گرفتار برف و كولاك شديم. پليس راه با تلاش و فداكاري دهها مسافر را از اين كولاك نجات داد كه جاي قدرداني دارد. يك مسافر
صنايع فراموش شده
صنايع دستي و روستايي كه ريشه در تاريخ طولاني ملت ما دارند، مي توانند نقش مهمي در ايجاد اشتغال، جلوگيري از مهاجرت و تخريب يا متروكه ماندن روستاها داشته باشند، اما متأسفانه توجهي به اين زمينه ها نمي شود.
عبدالله شكري

يك طرفه شدن خيابان «ملاصدرا» آزمايشي است
ايرنا: يك  طرفه شدن  خيابان  ملاصدرا حدفاصل  بزرگراه  كردستان  تا خيابان  شيراز كه از روز ۲۲ بهمن  ماه  به  اجرا درآمده ، طرحي  آزمايشي  است .
قرار است  اجراي  اين  طرح  تا پايان  اسفند ماه  سال  جاري  ادامه  يابد.
اين  طرح  ازسوي  كميته  شبكه  معابر تهران  كه  اعضاي  نهادهاي  ترافيكي  شهرداري  و راهنمايي  و رانندگي  تهران  هستند، تصويب  و مسيرهاي  جايگزين  خيابان  ملاصدرا نيز روز دوشنبه  از سوي  راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  اعلام  شد. معاون  مطالعات  و برنامه ريزي  سازمان  حمل ونقل  و ترافيك  تهران  به  خبرنگار سايت  اطلاع  رساني  ايرنا مستقر در مركز مديريت  اطلاعات  ترافيك  تهران ، گفت : هدف  از اين  طرح  برداشتن  چراغ هاي  سه  تقاطع  ملاصدرا - شيخ  بهايي ، ملاصدراـ شيراز و شيخ  بهايي  ـ سامان  است  تا در اين  مسير زمان  تاخير ترافيك  كاهش يابد. اما بخشي  از خيابان  ملاصدرا حدفاصل  خيابان هاي  شيخ  بهايي  تا شيراز به صورت  مسير غرب  به  شرق  دو خطه  و مسير شرق  به  غرب  سه  خطه  است .

سرپرست شهرداري تهران اعلام كرد:
وضعيت املاك واقع در طرح با حفظ منافع شهروندان روشن مي شود
گروه شهري: در نشست هفتگي شوراي شهرداران مناطق، سرپرست شهرداري تهران خواستار رسيدگي و تعيين تكليف املاكي كه در طرح واقع شده است گرديد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، محمدحسين مقيمي با اشاره به مشكلات مردم، ناشي از بلاتكليفي هاي چندين ساله اخير نسبت به املاك در طرح، لزوم اولويت دهي در بررسي و اتخاذ تدابير بايسته توسط شهرداري هاي مناطق و ستاد مركزي شهرداري تهران در اين خصوص را، ضمن رعايت كامل نفع عمومي شهر و شهروندان، يادآور شد.
در اين جلسه همچنين، گزارشي از موقعيت و مسايل جاري در مناطق ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ توسط شهرداران آن مناطق ارائه گرديدكه سرپرست شهرداري تهران پس از استماع توضيحات و مشكلات مطرح شده، اقدام و فعاليت جدي تر در دو عرصه بنيادين در سطح اين مناطق، يعني مسأله حمل و نقل و گسترش بوستان ها و فضاي سبز را خاطرنشان كرده و افزود: «تكميل و اتمام مسير بزرگراه شرق، كه از اين منطقه ها گذر مي كند و در تسهيل هرچه بيشتر امر ترافيك مؤثر خواهد بود، بايستي در اولويت قرار گيرد».
بنا بر اين گزارش، در ادامه نشست شوراي شهرداران مناطق شهرداري تهران، مهندس مقيمي با طرح مبحث «پايداري درآمدهاي شهرداري» تصريح كرد: «دستيابي به پايداري منابع درآمدي به عنوان يك استراتژي، بستگي همه جانبه به كاهش هزينه ها از سويي و كشف و احياي منابع درآمدزا از سوي ديگر دارد و با حركت در اين مسير است كه مي توانيم به خوداتكايي در شهرداري تهران و عرضه اصولي خدمات شهري نايل شويم».
انتقاد از روند افزايش  خودرو
  سرپرست  شهرداري  تهران  با انتقاد از روند موجود در افزايش  وسايل  نقليه  در تهران ، گفت : با اين  روند در آينده  نه  چندان  دور خيابان هاي  پايتخت  جوابگوي اين  همه  خودرو نخواهد بود.
محمدحسين  مقيمي  روز جمعه  در گفت وگو باخبرنگار ايرنا، مركز استان  تهران ،
پيش  بيني  كرد ،كلانشهر تهران  با اين  روند نامطلوب  افزايش  خودرو با تشديدمجموعه اي  از معضلات  كه  مهمترين  آن  رفت وآمد و آلودگي  هواست ، روبرو شود.
وي  وضعيت  ترافيك  شهرتهران  را مجموعه اي  درهم  ريخته  توصيف  كرد و گفت : بايد شرايطي  فراهم  شود كه  خودروهاي  فرسوده  از رده  خارج  و خودروهاي  نو و استاندارد جايگزين  آنها شود.

با حكم شعبه ۵۱۲ مجتمع قضايي شميران عمليات ساخت پارك در باغ ملك متوقف شد
گروه شهري: روابط عمومي شهرداري منطقه يك اعلام كرد: با آنكه حسب دستور مجتمع قضايي شميران و طي تشريفات قانوني، باغ ملك در تاريخ ۲۴/۹/۸۱ توسط نماينده مجتمع قضايي شميران به شهرداري تحويل و مراتب واگذاري صورتجلسه شد،اكنون و پس از مدتي كوتاه با حكم شعبه ۵۱۲ مجتمع قضايي شميران از عمليات احداث پارك در اين باغ جلوگيري و محل ياد شده پلمب شده است.
در اطلاعيه شهرداري منطقه يك توضيح داده شده است، باغ ملك كه مطابق طرح تفصيلي تهران داراي كاربري فضاي سبز مي باشد، پس از سالها تلاش در چارچوب لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي براي اجراي برنامه  هاي عمومي و عمراني مصوب سال ۵۸ و مقررات ماده ۹ اين قانون با همكاري و هدايت رياست محترم مجتمع قضايي شميران و پس از انجام تشريفات قانوني و توديع مبلغ سي وپنج ميليارد ريال بهاي ملك كه توسط كارشناسان مرضي الطرفين ارزيابي و مشخص شده بود، به شهرداري منطقه يك تحويل شد.
شهرداري منطقه يك در اطلاعيه خود اظهار اميدواري كرده است كه با توجه به ضرورت ايجاد فضاي سبز در اين منطقه و اقدامات انجام شده در اين راستا، اين مشكل تازه نيز توسط مجتمع قضايي شميران در چارچوب منافع عمومي، گشوده شود.

اطلاعيه ستاد انتخابات كشور درباره چگونگي تبليغات شوراها
گروه سياسي: ستاد انتخابات كشور با توجه به آغاز زمان تبليغات نامزدان دومين دوره انتخابات شوراها، با صدور اطلاعيه اي پاره اي موارد پيرامون تبليغات انتخاباتي كه نامزدان اين انتخابات و طرفداران آنان مي بايستي آنها را رعايت كنند، اعلام كرد.
به گزارش كميسيون اطلاع رساني ستاد انتخابات كشور، در اين اطلاعيه بر موارد شش گانه زير تأكيد شده است:
۱- استفاده از هرگونه پلاكارد (جز در محل ستاد تبليغات)، ديوار نويسي، كاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني و امثال اينها ممنوع بوده، به استثناي عكس در دو فرم و جزوه و تراكت با عكس و سخنراني و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنها.
۲- اندازه عكس و رنگي بودن آن محدوديتي ندارد.
۳- تبليغ عليه نامزدها و هرگونه هتك حرمت و حيثيت آنان ممنوع مي باشد.
۴- نوشتن يا ارائه مطالب خلاف واقع ممنوع مي باشد.
۵- انتشار اعلام نظر شخصيتها (بدون ذكر عنوان مسئوليت آنان)، مجامع، احزاب و گروه هاي مجاز، در تأييد نامزد انتخاباتي بايد مستند به مدرك كتبي و امضاءشده مربوط به تأييد و حمايت باشد و نامزد انتخاباتي در صورتي كه بخواهد از تأييد مراجع ياد شده در صدر اين بند استفاده نمايد، بايد مستندات و مدارك آن را ارائه كند.
۶- برپايي داربست هاي فلزي و امثال آن به منظور چسباندن يا الصاق تراكت و عكس در نقاطي از شهر كه توسط شهرداريها براي تبليغات انتخابات تعيين گرديده، بلامانع مي باشد.
ستاد انتخابات كشور در اين اطلاعيه متذكر شده كه تراكت، شامل اعلاميه هايي است كه روي كاغذ با ابعاد ۲۵ سانتي متر * ۳۵ سانتي متر چاپ مي شود و پلاكارد شامل پارچه اي است كه قابل حمل يا نصب در مكاني باشد و مطالب مندرج در آن از نوع چاپ يا دستنويس است و ابعاد آن در اندازه هاي مختلف و معمولا چند يا چندين متر است.
شايان ذكر است، زمان هفت روزه تبليغات انتخاباتي دومين دوره شوراهاي اسلامي از اولين ساعت روز پنجشنبه اول اسفند آغاز و تا ساعت
۲۴ روز چهارشنبه هفتم اسفندماه، يك روز مانده به زمان اخذ رأي، ادامه خواهد داشت.

شهري
سياسي
خارجي
شوراها
انديشه
شهر
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي فرهنگي
موسيقي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  سياسي   |   خارجي   |   شوراها   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي فرهنگي   |   موسيقي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |