دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۲ - Mar.10,2003
من قصر في العمل ابتلي بالهم.
آن كه در كار قصور كرد، دچار اندوه شد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به مويه هاي غريبانه قصه پردازم
نماز شام غريبان چو گريه آغازم
كه از جهان ره و رسم سفر براندازم
به ياد يار و ديار آنچنان بگريم زار
۱۱ سپتامبر در سينماي هند
يك كارگردان هندي قصد دارد فيلمي درباره حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمريكا بسازد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بمبئي يوجال چاترجي كارگردان هندي قصد دارد در ماه مه فيلمبرداري فيلم «جستجو» را كه داستان آن درباره ناپديد شدن يك تبعه هندي در مقابل چشمان پسرش به هنگام تخريب ساختمان برجهاي دوقلوي تجارت جهاني است آغاز كند.
داستان فيلم در تاريخ ۱۱ سپتامبر آغاز مي شود و با حمله به ساختمان پارلمان هند در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۰۱ پايان مي يابد.
اين فيلم كه بودجه اي معادل
۵۰ ميليون روپيه برابر با ۲/۱ ميليون دلار براي ساختن آن اختصاص يافته است در هند و آمريكا فيلمبرداري مي شود. كارگردان اين فيلم اعلام كرد حوادث واقعي و غم انگيز هميشه انگيزه اي براي ساختن فيلمهاي جديد بوده است و حوادث ۱۱ سپتامبر آمريكا نيز ارتباطي تنگاتنگ با زندگي هزاران انسان به روشهاي گوناگون داشته است كه هر يك از آنها مي تواند داستان يك فيلم باشد.

سخنراني درباره «زبان و مدرنيته» در خانه هنرمندان
دكتر نيلوفر حائري امروز ۱۹ اسفند درباره «زبان و مدرنيته» سخنراني خواهد كرد.
اين سخنراني با مشاركت دفتر پژوهشهاي فرهنگي و خانه هنرمندان ايران، ساعت ۳۰/۱۷ آغاز مي شود و ورود براي علاقمندان آزاد است. خانه هنرمندان در خيابان ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر قرار دارد.

انتشار دو اثر موسيقي براي محرم
مركز موسيقي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت محرم حسيني اقدام به توليد و انتشار آلبوم هاي موسيقي مناسب با اين ايام كرده است.
آلبوم هاي وداع (۱ و ۲) اركستر مجلسي و سنتي با آهنگسازي و صداي حسام الدين سراج و مجموعه ققنوس (شامل ۹ نوار) حاوي آواها، مرثيه ها، پيش خواني ها، نوحه ها و گوشه ها در تعزيه ايران توسط اين مركز توليد و آماده توزيع است. علاقمندان، سازمان ها و نهادها مي توانند براي تهيه اين آثار با مركز موسيقي حوزه هنري تماس بگيرند.

معرفي برگزيدگان مسابقه كاريكاتور پيشگيري از اعتياد
برترين هاي مسابقه بين المللي كاريكاتور پيشگيري از اعتياد ديروز در تبريز معرفي شدند.
هيأت داوران به نفرات اول تا سوم اين مسابقه افزون بر تنديس مسابقه به ترتيب ۱۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۱۵۰ دلار جايزه اهدا كرد.
ايگور روياكين از روسيه و شهرام رضايي از ايران به طور مشترك اول، صادق باقري از ايران دوم و محمود آق گول از تركيه سوم شدند.
هيأت داوران برندگان تنديس جشنواره و ديپلم افتخار را به اين شرح معرفي كرد: سيران جعفرلي، ولاديمير كازانفسكي، عليرضا تركيبي، ميهايتا پرومبيتا، حسين واحدي، پيوتر كلونيك، داريوش رمضاني، معصومه باباجاني، سعيد رحيمي و ابوالفضل وجداني زاده. آثار برتر از ميان ۲۲۴ اثر خارجي و ۵۹۰ اثر ايراني برگزيده شده اند.
در اين مسابقه كه به مدت دو روز در مجتمع فرهنگي و هنري تبريز برگزار شد ۸۲ كاريكاتوريست خارجي به همراه ۲۰۳ هنرمند ايراني شركت داشتند.

واكنش پنجم هنوز پروانه نمايش ندارد
روابط عمومي معاونت سينمايي اعلام كرد كه هنوز تكليف پروانه نمايش فيلم «واكنش پنجم» آخرين ساخته تهمينه ميلاني مشخص نيست.
برخي از مطبوعات از دريافت پروانه نمايش و اكران فيلم «واكنش پنجم» در نوروز ۸۲ خبر داده بودند.
«مصطفي محمودي» مدير روابط عمومي معاونت سينمايي به ايرنا گفت: اداره كل نظارت و ارزشيابي هنوز درباره پروانه نمايش فيلم «واكنش پنجم» تصميمي نگرفته است.
رئيس هيإت مديره خانه سينما اخيرا گفته بود كه جدول نمايش نوروزي فيلمهاي سينمايي در هفته جاري توسط شوراي صنفي نمايش اعلام مي شود.
پروانه ساخت ۵ فيلم صادر شد
شوراي صدور پروانه فيلمسازي وزارت ارشاد، مجوز ساخت پنج فيلم سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي معاونت سينمايي، فيلمهاي «رستاخيز» به كارگرداني و تهيه كنندگي حسن كاربخش، «اشك مقدس» به كارگرداني محمدحسن حقيقي و تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان، «ماهواره» به كارگرداني و تهيه كنندگي بهمن قبادي، «اشك شب» به كارگرداني جمشيد آهنگراني و تهيه كنندگي منيژه حكمت و فيلم سه اپيزودي «افسانه شهرجنگي» به كارگرداني رخشان بني اعتماد، پرويز شيخ طادي و حسن برزيده و تهيه كنندگي سعيد سعدي، پروانه ساخت دريافت كردند.
شوراي صدور پروانه ساخت فيلم همچنين با تغيير نام فيلم «همسر دوم» به كارگرداني و تهيه كنندگي مهدي صباغ زاده به «صبحانه براي دو نفر» موافقت كرد.

مايكل مور، جايزه نويسندگان آمريكا را گرفت
004650.jpg
اين نخستين باري است
كه يك فيلم مستندجايزه
اتحاديه نويسندگان را
تصاحب مي كند
«بولينگ براي كلمباين» فيلم مستند و طنزآميز مايكل مور كه فرهنگ خشونت در جامعه آمريكايي را به نقد كشيده است، جايزه بهترين فيلمنامه اصيل اتحاديه نويسندگان ايالات متحده را تصاحب كرد.
به گزارش بي بي سي، اين نخستين بار است كه اين جايزه به فيلمي مستند تعلق مي گيرد و در ۵۵ سالي كه اتحاديه، جايزه خود را اهدا مي كند هرگز يك فيلم مستند حتي نامزد دريافت جايزه هم نبوده است.
در بخش فيلمنامه اقتباسي ديويد هير، نويسنده فيلمنامه «ساعت ها» موفق به دريافت جايزه شد كه نشان دهنده شانس بالاي وي براي دريافت اسكار فيلمنامه اقتباسي امسال تلقي مي شود.
فيلمنامه هايي كه جايزه اتحاديه نويسندگان را دريافت مي كنند، اغلب برنده جايزه اسكار فيلمنامه نويسي هم مي شوند؛ چرا كه بسياري از اعضاي اتحاديه نويسندگان، عضو آكادمي اسكار هم هستند و آنجا هم حق رأي دارند.
ويكتوريا ويسكين، رئيس شاخه غربي اتحاديه نويسندگان، فيلم «بولينگ براي كلمباين» را «بسيار نوآورانه» خواند و گفت: «اعضاي اتحاديه هوش و توانايي آقاي مايكل مور را ارج مي نهند و ديدگاه او و قدرت موضوع انتخابي اش را ستايش مي كنند.»
فيلم مور كه به دلمشغولي جامعه آمريكا درباره استفاده از سلاح مي پردازد، ۱۸ ميليون دلار هزينه در بر داشته و اين بيشترين رقمي است كه تاكنون در ايالات متحده، خرج ساخت فيلمي مستند شده است.
اين فيلم براي دريافت جايزه اتحاديه نويسندگان براي فيلمنامه اصيل با «عروس چاق يوناني»، «دور از بهشت»  و «دار و دسته هاي نيويورك» رقابت كرد.
مور هنگامي كه نامزد دريافت جايزه شده بود گفت از اين نامزدي متعجب شده و به آن افتخار مي كند.
او افزود: «نوشتن متن براي فيلم هاي مستند شايد سخت ترين كار در حوزه فيلمنامه نويسي باشد، چرا كه در واقع نمي توان اين كار را تمام كرد قبل از اينكه فيلمبرداري تمام شده باشد.»
«ساعت ها» نيز كه از يك كتاب برنده جايزه پوليتزر درباره زندگي ويرجينياولف اقتباس شده است، براي دريافت جايزه اتحاديه، فيلم هاي «شيكاگو»، «اقتباس»، «درباره اشميت» و «درباره يك پسر» را پشت سر گذاشت. اتحاديه نويسندگان ايالات متحده، نويسندگان فيلم، تلويزيون و رسانه هاي جديد را نمايندگي مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* بسياري از مورخان، كشتار راونديه در بغداد را در دهم مارس سال ۷۵۸ ميلادي (۱۴۱ قمري) نوشته اند. عده مقتولان ۶۰۰ تن ذكر شده است. اين گروه در باطن براي گرفتن انتقام خون ابومسلم خراساني از منصور خليفه عباسي، از ايران به بغداد كه هنوز كاملا ساخته نشده بود رفته و خود را جان نثار خليفه وانمود كرده بودند. آنها شمشيرها را در زير لباس پنهان كرده بودند، ولي هنگام حمله، به خليفه آسيبي نرسيد و همه اين جماعت به دست عمال او كشته شدند. بسياري از مورخان، راونديه را اهل «تناسخ» نوشته اند.
* مجلس شوراي ملي، ۱۹ اسفند ۱۳۴۲ كابينه حسنعلي منصور را كه دو روز پيش از آن در پي كناره گيري علم مأمور تشكيل كابينه شده بود تاييد كرد و اداره انتشارات و راديو تبديل به وزارت اطلاعات شد كه بعدا سازمانهاي جهانگردي هم بر آن اضافه گرديد و نصرت الله معينيان روزنامه نگار، تصدي وزارت تازه را برعهده گرفت.
* روزنامه رسمي كشور در سال ۱۳۴۴ اسامي سران حزب توده را كه غيابا از سوي يك محكمه نظامي محكوم شده بودند منتشر كرد.
* امپراتوري ژاپن كه تمامي شبه جزيره هند و چين را تصرف كرده بود، دهم و يازدهم مارس ۱۹۴۵ يكي پس از ديگري به كشورهاي پنجگانه اين منطقه كه قبلا مستعمره فرانسه و انگلستان بودند استقلال داد و از ويتنام شروع كرد.
ماندگار
دهم مارس سال ۱۹۹۴ در تشييع جنازه و مراسم تدفين بانو ملينا مركوري وزير فرهنگ يونان كه در نيويورك از بيماري سرطان در گذشته بود بيش از يك ميليون يوناني شركت كردند كه با توجه به جمعيت شهر آتن كاري بي سابقه و يك تشويق و دلگرمي براي همه كساني بود كه براي خدمت صادقانه به وطن خود كمر همت بسته بودند. اين تشييع جنازه در رديف رويدادهاي تاريخي مهم ثبت شده است. ملينا لقب قهرمان ملي يونان را به دست آورده بود. وي كه يك بازيگر فيلم بود از نوجواني به وطن خود يونان عشق مي ورزيد و با اين كه با شوهرش در آمريكا زندگي مي كرد از سال ۱۹۶۷ كه سرهنگ ها با كودتا بر يونان مسلط شدند در سطح جهان دست به يك مبارزه بي امان بر ضد آنان زد كه هفت سال طول كشيد. وي از كشوري به كشور ديگر مي رفت و ضمن برگزاري مصاحبه و جلسات سخنراني، با گريه و اشك از مقامات و مردم كشورهاي مورد بازديد مي خواست كه اجازه ندهند گهواره دمكراسي جهان و زادگاه فلسفه در چنگ چند سرهنگ فرومايه اسير باشد. وي بالاخره پيروز شد و پس از بازگشت دمكراسي به يونان از جانب حزب سوسياليست نماينده پارلمان شد و پس از هشت سال عضويت پارلمان تصدي وزارت فرهنگ يونان را برعهده گرفت و تلاش بسيار كرد كه آتن به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا شناخته شود. ملينا كه ۱۸ اكتبر ۱۹۲۳ در آتن متولد و در ۶ مارس ۱۹۹۴ در نيويورك در گذشت، در زندگي هنري خود هم كه پيش از ورود به سياست به آن اشتغال داشت موفق بود و ستاره فيلم هاي معروفي چون « يكشنبه ها، هرگز » و « اتوبوسي به نام هوس» بود.
روزگار
در آمريكا كه همه راديو تلويزيون ها غيردولتي هستند و به صورت تجاري عمل مي كنند يك برنامه تلويزيوني هر قدر هم خوب و مهم باشد، چنانچه در ريتينگ (درصد بيننده و شنونده) نمره كمي بگيرد تعطيل خواهد شد. پريشب « فيل دانهو» روزنامه نگار قديمي كه يك برنامه ميزگرد زنده همراه با پرسش تلفني را در يك شبكه تلويزيوني آمريكا اداره مي كرد كه براي بينندگان تحصيلكرده جالب بود اعلام كرد كه چون درصد بينندگان برنامه او از نصاب معين پايين رفته، ادامه آن براي شبكه مقدور نيست و تعطيل خواهد شد.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است: مي دانيم كه مصرف الكل به كبد آسيب مي رساند؛ كساني كه سال هاست با الكل وداع كرده اند چه بايد بكنند كه نگران آسيب ديدگي از سابق نباشند و او جواب داده است كه ويتامين « اي »، « ب- ۱۲ »، « فوليك اسيد » و
« سلنيوم» بدنشان نبايد كم شود، هر چند وقت يك بار خونشان را از لحاظ آنزيم هاي كبدي آزمايش كنند و مراقب رنگ پوست و تغيير شكل ناخن هايشان باشند كه اگر پوست به زردي گرايد و ناخن ها تغيير شكل دهد به دكتر مراجعه كنند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
زندگي
قابهاي مانده به ديوار را مرور كرد. از دهليزهاي كودكي گذشت و جاده هاي جواني را دويد و سالهاي ميانسالي را غلتيد و در پيري نشست. وقتي ديگر قابي بر ديوار نمانده بود كه آنرا نديده باشد، چرخي زد و در قابي پا گذاشت؛ قابي كه در آن نوزادي در آغوش مادرش گريه مي كرد.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
اتومبيل جيمزباند براي توني بلر
لندن: يكي از روزنامه هاي انگليسي نوشت، توني بلر نخست وزير اين كشور در آينده اي نزديك يك خودرو جگوار خريداري خواهد كرد كه براي زمان وقوع حملات شيميايي طراحي شده است.
اين خودرو كه ۲۹۱ هزار يورو قيمت دارد داراي سيستم كمپرسور هوا است و در صورت وقوع حملات شيميايي، سرنشينان داخل خودرو مي توانند به راحتي تنفس كنند.
همچنين اگر به لاستيك  هاي خودرو شليك شد، اين خودرو باز هم قادر به حركت با سرعت بالا خواهد بود. اين خودرو يادآور اتومبيلهايي است كه جيمزباند در فيلم هايش از آن ها استفاده مي كند.
مرد جاني در مهد كودك
پكن: يك جوان ۲۴ ساله در چين ديروز وارد يك مهد كودك شد و با چاقو به جان ۴ معلم و ۴ كودك افتاد و آنان را به شدت مجروح كرد. دقايقي بعد با دخالت پدر يكي از كودكان، مرد جاني دستگير شد.
گفته مي شود كه اين جوان قصد ازدواج با يكي از معلمان مهد را داشت اما اين معلم با دريافت پيشنهاد ازدواج، چند نفري را براي كتك زدن خواستگار خود اجير كرد و به همين دليل جوان ۲۴ ساله تصميم گرفت از معلم انتقام بگيرد.
مديران ثروتمند هنگ كنگ
هنگ كنگ: نتايج تازه ترين آمار حاكي از آن است كه مديران بخش خصوصي و دولتي كشور هنگ كنگ بيشترين درآمد را در ميان مديران كشورهاي آسيايي دارند.
در حال حاضر، مديران كشور هنگ كنگ ۳۲ درصد بيشتر از همتايان خود در ژاپن و ۴۵ درصد بيشتر از مديران سنگاپوري، دستمزد دريافت مي كنند.
مديران هنگ كنگي سالانه به طور متوسط ۱۴۴ تا ۲۰۳ هزار دلار درآمد دارند.
حفاظت از جان قورباغه ها
برلين: شهر برلين آلمان كه با كمبود بودجه خدمات شهري مواجه است، براي حفاظت از جان قورباغه ها بيش از ۴۷۰ هزار دلار هزينه خواهد كرد.
مسئولان اين شهر قصد دارند با صرف اين مبلغ در كنار خيابانها ديوار بسازند تا از ورود قورباغه ها به خيابان جلوگيري كنند.
همچنين گفته مي شود،  چندين تونل در عرض هر خيابان براي عبور قورباغه ها ساخته خواهد شد.
انتشار اين خبر، خشم مردم اين شهر را برانگيخته ،چون طي چند هفته اخير، استخرها و مهد كودك هاي عمومي با هدف كاهش هزينه ها تعطيل شده اند.
در حال حاضر،  شهر برلين ۴۶ ميليارد يورو كسري بودجه دارد.
مسابقه اسكي كشيش ها
رم: اولين دوره رقابتهاي اسكي كشيش ها در كشور ايتاليا برگزار شد كه در اين رقابت، ۴۰ كشيش حضور يافتند و با يكديگر به رقابت پرداختند.
پيرترين شركت كننده در اين مسابقه يك كشيش ۷۳ ساله بود: نكته جالب اينكه، كشيش  هايي كه در مناطق كوهستاني، زندگي مي كردند تبحر خاصي در اسكي كردن داشتند و مانند اسكي بازان حرفه  اي، اسكي مي كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۴و۵۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۳ دقيقه

گل و گياه
آقطي
004645.jpg
نام علمي: Sambacus Racemosa Plumosa
خانواده: CAPRIFOLIACEAE
درختچه اي خزان پذير با برگهايي كه اغلب داراي ۷-۵ برگچه هستند، در جواني سبز - برنزي و بعد به رنگ زرد - طلايي درمي آيند. گلها ستاره اي شكل به رنگ زرد - كرم كه اواسط بهار روي خوشه هاي مخروطي شكل و متراكم ظاهر شده و در اواسط بهار به ميوه هاي كروي و قرمزرنگ تبديل مي گردند. حداكثر بلندي و گستردگي آن ۳ متر است.
نيازها: مكان آفتابي و محفوظ، خاك حاصلخيز و مرطوب، در فصل زمستان شاخه هاي دو ساله را كاملا حذف نموده و شاخه هاي يكساله را از نيمه قطع نماييد. شاخه هاي درختچه هاي مسن را كه ظاهرشان بدشكل شده كاملا حذف نماييد تا شاخه هاي جديد توليد كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب سخت به طول ۳۰ سانتيمتر در اواخر پاييز تا اول زمستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |