دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۲ - Mar.10,2003
فردا انجام مي شود
رأي گيري درباره قطعنامه جديد عليه عراق در شوراي امنيت
004640.jpg
كالين پاول وزير خارجه آمريكا ديروز گفت: تصويب قطعنامه جديد پيشنهادي آمريكا، انگليس و اسپانيا كه راه را براي جنگ با عراق هموار مي سازد، قطعي نيست، اما واشنگتن اميدوار است قطعنامه پيشنهادي كه فردا در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به رأي گذاشته مي شود، ۹ يا ۱۰ رأي به دست آورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، پاول به تلويزيون ان بي سي گفت: از نتايج مذاكراتي كه با اعضاي شوراي امنيت داشته ام، اميدوار شده ام.
وي افزود: اغلب ۱۰ عضو غيردائم شوراي امنيت سازمان ملل سرگرم بررسي موضع خود هستند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا آمريكا ۹ رأي لازم را براي تصويب قطعنامه به دست مي آورد يا خير، گفت: هنوز معلوم نيست.
وي تصريح كرد: اميدواريم ۹ يا ۱۰ رأي به دست آوريم و منتظريم ببينيم كسي آن را وتو خواهد كرد يا خير.
وزير خارجه آمريكا گفت: هيچ يك از سه كشور چين، فرانسه و روسيه كه با قطعنامه جديد مخالف هستند، رسما نگفته اند كه آن را وتو خواهند كرد.
گفته مي شود شوراي امنيت فردا اين قطعنامه را به رأي خواهد گذاشت.
اين درحالي است كه يك مقام دولت ژاپن گفت: توكيو براي تصويب قطعنامه جديد سازمان ملل درباره بحران عراق تلاش خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، يك مقام كابينه ژاپن ديروز گفت: هرچند ژاپن از جمله ۱۵ كشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل نيست، اما از تصويب قطعنامه دوم اين شورا كه به عنوان ضرب الاجل براي عراق است، حمايت مي كند.
براساس اين گزارش كوايزومي نخست وزير ژاپن با كشورهاي مردد شوراي امنيت سازمان ملل تماس تلفني برقرار خواهد كرد تا حمايت آنها را درباره تصويب قطعنامه جديد جلب كند.
اين مقام ژاپني افزود: ما تلاش خواهيم كرد تا اين قطعنامه تصويب شود. اين در حالي است كه روسيه ديروز لحن خود را در برابر آمريكا شديدتر كرد و هرگونه حمله يكجانبه آمريكا به عراق را نقض منشور ملل متحد دانست.
در همين حال شاهزاده سعود الفيصل وزير خارجه عربستان گفت: سريع ترين راه براي پايان بحران عراق، عملي شدن طرح رئيس دولت امارات عربي متحده است.
وي در گفت وگو با روزنامه
الشرق الاوسط از دادن پاسخ به اين پرسش كه چه كسي جرأت دارد اين طرح را رسما به رهبري عراق تسليم كند، امتناع كرد.
وزير خارجه عربستان سعودي با تشريح مأموريت كميته پيگيري اجلاس سران عرب تصريح كرد: عراق ابتدا
از پذيرش اين كميته خودداري كرد، اما اكنون به طور رسمي از آن براي سفر به بغداد دعوت كرده است.
سعود الفيصل امكان پناهندگي صدام حسين به عربستان سعودي پس از كناره گيري از قدرت را امكان ناپذير دانست و گفت: براي ما همان نواز شريف و عيدي امين كافي هستند.
وي افزود: اگر رهبري عراق درصدد كناره گيري از قدرت و پناهندگي است، بايد در جستجوي محل مناسبي براي استقرار خود نيز باشد.
وزير خارجه عربستان با بيان اين كه منطقه به طوري غيرارادي به سوي جنگ پيش مي رود، گفت: ما بدون توجه به عوامل اين درگيري، تلاش مي كنيم خطرات جنگ كه عراق، منطقه و حتي منافع آمريكا را مورد تهديد قرار مي دهد، گوشزد كنيم.
از سوي ديگر، درحالي كه تخليه تجهيزات نظامي آمريكا در بنادر تركيه و انتقال آن به جنوب شرقي اين كشور به طرف مرزهاي عراق ديروز نيز ادامه داشت، بولنت ارينچ رئيس پارلمان تركيه ناخرسندي خود را از استقرار نيروهاي آمريكا در خاك تركيه ابراز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول، دو كاروان جديد از تجهيزات و جنگ افزارهاي نظامي آمريكا پيش ازظهر ديروز بندر اسكندرون واقع در جنوب تركيه را به مقصد نامعلومي ترك كردند.
تظاهرات ضد جنگ در اندونزي

شبكه خبري اي .بي .سي:
كاروان بن لادن محاصره شد
شبكه خبري اي.بي.سي آمريكا اعلام كرد، آمريكا و پاكستان جستجو براي يافتن اسامه بن لادن را محدودتر كرده اند و اين جستجو اكنون تنها در كارواني در منطقه مرزي جنوب غرب پاكستان متمركز شده است. اين شبكه خبري به نقل از منابع خود خبر داد، مقام هاي سيا و ارتش پاكستان در تعقيب الكترونيكي كارواني از افراد پياده و سواره هستند كه در حال عبور از منطقه مرزي ميان ايران، پاكستان و افغانستان است.اين كاروان كه احتمال مي رود بن لادن در آن حضور داشته باشد، محاصره شده است.مقامات آمريكايي مي گويند اطمينان صددرصد ندارند كه بن لادن در كاروان باشد اما احتمال بسيار زيادي در اين مورد وجود دارد.
جورج بوش اجازه حمله موشكي به كاروان در صورت شناسايي بن لادن را داده است.
اين شبكه خبري به نقل از مسئولان نهادهاي ضد تروريستي اروپا ادعا كرد، مكالمه تلفني ميان سعد پسر بن لادن با پدرش از تهران باعث شناسايي مكان بن لادن شده است.
منابع خبري غربي در روزهاي اخير ادعاهاي ضدونقيضي را درباره پسران بن لادن مطرح كرده اند كه حضور يكي از آنها در ايران جديدترين اين ادعاهاست. تا ديروز گفته مي شد پسران بن لادن در پاكستان دستگير شده اند.
ايران حضور هر يك از اعضاء خانواده بن لادن در ايران را به شدت تكذيب كرده است. دو روز پيش منابع خبري اعلام كردند، عمليات جستجوي بن لادن در منطقه اي مثلث گونه در مرز ميان پاكستان، افغانستان و ايران متمركز شده است.

با ورود به پارلمان
اردوغان نخست وزير تركيه مي شود
با پيروزي  حزب  حاكم  عدالت  و توسعه  تركيه  در انتخابات  ميان  دوره اي  ديروز استان  سييرت ، رجب  طيب  اردوغان  رهبر اين  حزب  به عنوان  نماينده  به  مجلس  راه يافت .
به گزارش ايرنا از آنكارا، حزب  عدالت  و توسعه  در اين  انتخابات  با كسب  بيش  از ۸۴ درصد آرا هر سه  كرسي  اين  استان  در پارلمان  تركيه  را از آن خود كرد.
با اين  نتيجه  راه  نخست وزيري  اردوغان  به عنوان  رهبر حزب  حاكم  عدالت  و توسعه  هموار شد.
بر اساس  آخرين  شمارش  آرا در استان  سييرت ، از مجموع  بيش از ۶۵ هزار رأي اخذ شده ، حزب  عدالت  و توسعه  بيش از ۵۵ هزار رأي را از آن خود كرد و حزب  جمهوريخواه  خلق  با كسب  حدود ۹  هزار رأي فقط ۱۲ درصد آرا را به  خود اختصاص  داد. مردم  استان  محروم  سييرت  با اين  اشتياق  كه  نخست وزير جديد تركيه  از بين  نمايندگان  اين  استان  در مجلس  تركيه  انتخاب  خواهد شد، به  پاي  صندوقهاي  رأي  رفتند. انتخابات  در اين  استان  كه  اكثر جمعيت  آن را كردها و عرب تبارها تشكيل  مي دهند و در جنوب  شرق  تركيه  قرار دارد، تحت  تدابير شديد امنيتي    انجام شد. رجب  طيب  اردوغان  به دليل  داشتن  منع  قانوني  در انتخابات  عمومي  ۱۲ آبان ماه  نتوانست  وارد مجلس  شود. حزب  عدالت  و توسعه  كه  بيش  از دوسوم  كرسي هاي  مجلس  را در اختيار دارد با انجام  اصلاحاتي  در قانون  اساسي  و ديگر قوانين  جزايي  تركيه ، موانع  حقوقي  موجود بر سر راه  نمايندگي  اردوغان  را برداشت . انتخابات  سييرت  اين  امكان  را داد تا اردوغان  بدون  اين كه  منتظر برگزاري  انتخابات  مياندوره اي  در دوسال  بعد باشد، در كوتاه  مدت  وارد مجلس  شود.
انتظار مي رود در پي  اين  پيروزي  و ورود اردوغان  به  مجلس ، دولت  عبدالله گل  استعفا داده  و احمد نجدت سزر رئيس  جمهور طبق  سنت  موجود در اين  كشور اردوغان  را مامور تشكيل  كابينه  جديد بكند. آگاهان  سياسي  در آنكارا مي گويند، تصميمات  خطيري  در انتظار دولت  تركيه  است  و دولت  احتمالي  اردوغان  در مقام  تصميم گيري  جدي  به  خواسته هاي  آمريكابراي  استقرار نيرو در خاك  تركيه  و انتقال  آن به  شمال  عراق  خواهد بود.

بحران عراق و وزن كشي در سازمان ملل
ايگور ايوانف وزير خارجه روسيه روز شنبه در شوراي امنيت گفت: كاملا مشخص است كه راهي كه براي حل مشكل عراق به كار مي بريم، تنها آينده عراق را تعيين نمي كند.
در حاليكه وزراي خارجه ۱۵ عضو شوراي امنيت يك روز بعد از سخنراني جورج بوش كه براي آماده كردن آمريكايي ها براي جنگ ايراد شده بود، در نيويورك جمع شده اند، به نظر مي رسد بيش از عراق، بر سر وضعيت خود اختلاف دارند و دعوا مي كنند.
يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان در اين نشست گفت:  شوراي امنيت و در حقيقت همه ما، با تصميم گيري مهمي روبرو هستيم، كه شايد يك نقطه عطف تاريخي باشد.
او به طور ضمني گفت كه بر اساس آنچه اعضاء شورا اكنون انجام مي دهند، تاريخ رقم مي خورد، اينكه در كنار هم و در قالب يك نهاد جهاني مي مانند و يا در مواجهه با برنامه هاي جنگي آمريكا در عراق دچار اختلاف و دو دستگي مي شوند. كسي در جمع و به طور علني به اين موضوع اشاره نكرد اما بعضي اعضاي شورا گفتند كه درباره كره شمالي هم فكر مي كنند. اگر شوراي امنيت نتواند نقشي اساسي و بااقتدار در عراق ايفا كند، نظام جهاني را در تلاش براي جلوگيري از تبديل شدن شبه جزيره كره به منطقه تهديد و رقابت هسته اي از كار خواهد انداخت.
در هر يك از اين موارد، آمريكا در تهديدهاي بالقوه اي كه وجود دارد نوعي منافع امنيتي دارد. بنابراين نتايج حل بحران عراق در بسياري جهات تأثيرگذار است.
بعد از گزارش هاي هانس بليكس و محمد البرادعي به شوراي امنيت و بعد از دو ساعت بحث و گفتگوي وزراي خارجه، نتيجه اي بدست آمد. احساس آنها اين است كه آمريكايي ها اطمينان دارند صدام حسين هرگز راه و شيوه خود را تغيير نمي دهد و هميشه تهديد آميز است. به همين دليل، واشنگتن نمي خواهد صبر كند، مذاكره كند يا حتي فكر كند كه اين جمع آوري نيروها براي حمله به عراق، خود يك ابزار ديپلماتيك است كه مي تواند هنوز نتيجه بخش باشد.
بسياري از ديپلمات ها اين شايعه را كه ژنرال تامي فرانكس اخيرا با بوش در كاخ سفيد ديدار و چراغ سبز را دريافت كرده است، شنيده و باور كرده اند. سفر يك هيأت از اتحاديه عرب به بغداد كه براي نشان دادن اين انجام مي شود كه دنياي عرب و رهبران آن همه تلاش خود را براي جلوگيري از جنگ به كار بستند، براي بسياري از ديپلمات ها نشانه ديگري از پايان بازي است.
كالين پاول وزير خارجه كه در يك ماه گذشته با همه بحث مي كرد كه راهي غير از جنگ باقي نمانده، از اينكه نرمش بيشتر از نظر واشنگتن بي فايده است سخن مي گويد. يك سفير اروپايي مي گويد، اكثريت احساس مي كنند كه تصميم به شروع جنگ بدون اجازه شوراي امنيت تأثير مخربي بر نظام چند قطبي كنوني و به ويژه نظام سازمان ملل خواهد داشت. او با اشاره به احتمال وتوي قطعنامه جديد مي گويد: هيچ كس نمي تواند عواقب سياسي وضعيتي را پيش بيني كند كه طي آن آمريكا خلاف اراده شوراي امنيت پيش رود. اين نتيجه بسيار پر خطر است و ممكن است به واكنش افكار عمومي در اروپا و خاورميانه دامن بزند.
توني بلر نخست وزير انگليس مي داند بهاي سياسي كه در داخل و در ارتباط با ديگر كشورهاي اروپايي براي اقدام برخلاف نظر شوراي امنيت مي پردازد، ممكن است گزاف باشد. اما دولت بوش بر سر اين هزينه بحثي نمي كند و به پيروزي در جنگ اطمينان دارد.
وقوع جنگ در حالي قطعي به نظر مي رسد كه بليكس در گزارش خود گفته است، ممكن است بتواند طي چند ماه مأموريت خود را كامل كند و اعلام كند كه يا عراق عاري از سلاح است و يا به دليل مانع تراشي تقصير كار است. او گفت صحت بسياري از سخنان آمريكايي ها درباره اينكه عراق همچنان در تأسيسات سيار و زيرزميني مشغول توليد سلاح هاي كشتار جمعي است، ثابت نشده است.
اما درون شوراي امنيت، بسياري از ديپلمات ها بر اين باورند كه بحث مهم و اصلي اين است كه آيا كشورها بايد تسليم اراده آمريكا شوند و به ائتلاف جنگ بپيوندند. بعضي كشورها مصمم هستند كه موضع خود را حفظ كنند، با اين باور كه هيچ ابرقدرتي نمي تواند در انزوا كار خود را پيش ببرد.

استقبال اسرائيل از نخست وزيري ابومازن
اسرائيل ديروز ابراز اميدواري كرد تصميم سازمان آزاديبخش فلسطين به ايجاد سمت نخست وزيري كه ميانجيگران بين المللي صلح خواستار آن هستند، به روي كارآمدن نخست وزيري قدرتمند در دولت خودگردان منجر شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بيت المقدس، شائول موفاز وزير دفاع اسرائيل با اشاره به انتفاضه مردم فلسطين ابراز اميدواري كرد نخست وزيري با اختيارات لازم كه فلسطيني ها را به جهت ديگري هدايت كند، عهده دار اين سمت شود. موفاز در عين حال تأكيد كرد كه نبرد شديد با حماس ادامه خواهد يافت.
اين در حالي است كه آريل شارون نخست وزير افراطي اسرائيل از انتخاب محمود عباس (ابومازن) به عنوان نخست وزير فلسطين استقبال كرد، اما گفت: وي در صورتي مؤثر خواهد بود كه اختيارات كافي داشته باشد. در همين حال، شيمون پرز از انتخاب محمود عباس به سمت نخست وزيري دولت خودگردان فلسطين استقبال كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، پرز معمار موافقتنامه اسلو گفت:  ابومازن فردي مسئول و به خوبي شايسته احراز چنين سمتي است. وي افزود: ابومازن با معضل بزرگي روبرو است و آنهم فراهم كردن يك قدرت مركزي براي فلسطينيان و كنترل جنبشهاي مختلف مسلح، صندوقها و سياست دولت خودگردان است. پرز گفت: اگر وي موفق شود كه اين مهم را به انجام برساند، ما يك مخاطب خوب براي عقد موافقت نامه صلح خواهيم داشت، در غيراين صورت اوضاع آشفته كنوني فلسطينيان وخيم تر خواهد شد و مردم در هر دو طرف متحمل رنجهاي زيادي مي شوند.
اين درحالي است كه وزير برنامه ريزي و همكاري بين المللي فلسطين گفت: براساس پيش نويس قانون اساسي فلسطين، نخست وزير فلسطين داراي اختيارات اجرايي در همه جوانب اداري، مالي و امنيتي خواهد بود. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، نبيل شعث افزود: نخست وزير فلسطين نقش شريك را براي رئيس جمهور فلسطين ايفا خواهد كرد. شعث كه رياست كميته تدوين قانون اساسي فلسطين را نيز برعهده دارد، گفت: براساس پيش نويس قانون اساسي فلسطين، رئيس جمهور فلسطين كه منتخب مردم فلسطين خواهد بود، نخست وزير را از حزب  داراي اكثريت در مجلس فلسطين بر خواهد گزيد.
نبيل شعث افزود: هنگام معرفي نخست وزير، كابينه كنوني بايد استعفا كند و نخست وزير مي تواند همين كابينه را دوباره تشكيل يا آن را تغيير دهد.
وي تأكيد كرد: قانون اساسي فلسطين كه پيش نويس آن تهيه شده براي كشور آينده فلسطين تدوين شده و فعلا در دولت خودگردان فلسطين قابل اجرا نيست مگر آنكه شوراي قانون گذاري فلسطين اجراي آن را در دولت خودگردان تصويب كند.

احضار كاردار آرژانتين به وزارت امور خارجه
گروه سياسي: وزارت  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  عصر ديروز كاردار آرژانتين  در تهران  را احضار و مراتب  اعتراض  شديد تهران  را درخصوص  اقدام  يك  قاضي آرژانتيني  به  وي  ابلاغ  كرد.
خبرگزاري  رويتر از بوئنوس  آيرس  روز شنبه  به  نقل  از يك  منبع  قضايي اعلام  كرد كه  «يك  قاضي  آرژانتيني  روز جمعه  از پليس  بين الملل  (اينترپل ) خواست  چهار تبعه  ايراني  را به  خاطر ادعاي  دست  داشتن  آنان  در بمب گذاري سال  ۱۹۹۴ در مركز جامعه  يهوديان  (آميا)، بازداشت  كند. در انفجار اين  مركز ۸۵ نفر كشته  شدند.
جمهوري  اسلامي  ايران  بارها و بارها هرگونه  دخالتي  در انفجار مركز يهوديان  را در آرژانتين  تكذيب  كرده  است .
«علي  آهني » معاون  اروپا و آمريكاي  وزارت  امور خارجه  ايران  از كاردار آرژانتين  خواست  كه  توضيحات  لازم  دولت  متبوعش  در اين  زمينه  ارائه  شود.
وي  گفت : برخي  از افراد مطرح  شده  در حكم  قاضي ، مقامهاي  دولتي  پارلماني بوده اند كه  در قالب  سفر رسمي  و ماهها قبل  از حادثه  اميا به  كشور آرژانتين  سفر داشته  و با مقامهاي  عالي  رتبه  آن  كشور ملاقات  داشته اند.
معاون  اروپا و آمريكاي  وزارت  امور خارجه  ايران  گفت : متأسفانه  روندحاكم  بر دادگاه  اين  پرونده  از حالت  حقوقي  و منصفانه  خارج  شده  و جنبه  سياسي  به  خود گرفته  است . «آهني » افزود: عدم  واكنش  مقامهاي  قضايي آرژانتيني  نسبت  به  اعلام  آمادگي  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  همكاري  و كمك  به  روشن  شدن  ابهامات  اين  پرونده  دليل  روشني  بر سياسي  شدن  روند دادگاه  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |