دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۲ - Mar.10,2003
آلايندگان فارغ البال
ماجراي آن دسته از فعاليتهاي اقتصادي و عمراني كه هزينه ها و زيان هاي آن نصيب بخش عمومي اما سود آن سهم گروه هاي معدود مي شود، شنيدني و پرتامل است. از جمله: بهره برداران جنگلهاي شمال كه براي جبران زيان هاي ناشي از فعاليت آنها، وزارت جهاد كشاورزي هزينه درختكاري و وزارتخانه هاي كشور و بهداشت و درمان هزينه هاي ناشي از وقوع سيل را مي پردازند، يا شركت دخانيات كه جبران زيان هاي مصرف دخانيات را به طور كامل به وزارت بهداشت واگذاشته است، يا صدهزار واحد صنفي مزاحم در تهران كه شهرداري بايد هزينه مزاحمت ها و آلايندگي  آنها را بپردازد و يا خودروسازان داخلي كه جبران زيان هاي انبوه آنها به عهده وزارتخانه هاي نفت و بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري ها است.
نكته عمومي تر اين است كه در كشور ما سياست و برنامه جامع توسعه پايدار وجود ندارد و نكته نزديك تر، نبود ماليات ها و عوارض سبز در ايران است، قاعدتا بخش دولتي كه خود با اعتبارات محدودش موظف به جبران هزينه هاي آلودگي است بايد براي اخذ ماليات سبز پيشقدم شود كه ظاهرا تاكنون اراده و توان مكفي براي بسط چنين رويكردي وجود نداشته است. فارغ از همه اين مسائل شايد نكته تامل برانگيزتر اين باشد كه اصولا در ايران بسياري از فعاليتهاي آلوده زا، مخرب طبيعت و مغاير با هنجارهاي زيست محيطي جرم تلقي نمي شود.

كاهش قيمت پرتقال
توزيع ميوه وارداتي از شنبه آغاز مي شود
004655.jpg
جايگاه هاي نوروزي عرضه ميوه و تره بار شهرداري تهران از هفته آينده فعاليت خود را آغاز مي كنند و كارشناسان پيش بيني كرده اند قيمت مركبات از جمله پرتقال در روزهاي آينده به شدت كاهش  يابد.
در پي كاهش عمدي توزيع مركبات، قيمت پرتقال به شدت افزايش يافت و شهروندان به دليل قرارگرفتن در آستانه سال نو و خريدهاي نوروزي، احساس نگراني كردند.
عدم عرضه پرتقال در ايام يادشده، موجب شد تا برخي افراد پيش بيني كنند كه قيمت اين محصول تا قبل از عيد نوروز، ممكن است به كيلويي يك هزار تومان برسد. از سوي ديگر كاهش عرضه پرتقال و نيز افزايش ناگهاني اين محصول، موجي از تنفر را در پي داشت. در اين ميان شهروندان خواستار حفظ ثبات بازار و برخورد با عوامل گراني و كم فروشي شدند.
خليلي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران در اين باره مي گويد: افزايش غيرمتعارف قيمت مركبات و از سويي كاهش عرضه اين محصول در ايام نوروز، قابل پيش بيني بود، لذا به منظور صيانت از حقوق شهروندان، تمهيداتي از جمله افزايش مراكز عرضه و واردات ميوه در ميان مسئولين امر مطرح شد. وي گفت: به منظور كنترل قيمت پرتقال و براساس فراخواني كه داده شد، غرفه هاي رايگان در ۱۰ ميدان تره بار شهرداري واگذار شده و پرتقال با نرخ مصوب عرضه مي شود.
از سوي ديگر وحيد ابوطالب - دبير اتحاديه بارفروشان تهران گفت: پيرو سياست سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري مبني بر كاهش و كنترل قيمت ميوه، موافقت واردات ۱۵ هزار تن پرتقال از وزارت بازرگاني دريافت شده، اما وزارت جهاد كشاورزي در اين باره تعلل مي كند و با از دست رفتن فرصت، احتمال واردات به هنگام پرتقال، ضعيف است و از اين رو شهروندان به عنوان مصرف كنندگان، بازنده اين فرصت كشي خواهند بود.

بهره برداري تجاري از جنگل هاي شمال بايد متوقف شود
004660.jpg
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بهره برداري تجاري از جنگل هاي طبيعي شمال كشور بايد متوقف شود در غير اين صورت با اجراي طرح هاي درختكاري نمي توان جنگل ها را بازسازي و احيا كرد.
معصومه ابتكار با اشاره به اينكه جنگل هاي طبيعي شمال كشور توان رويشي خود را از دست داده اند بر اجراي طرح مديريت جنگل و توقف بهره برداري از آنها حتي به صورت موقت تأكيد كرد و واردات چوب و زراعت درختان زود بازده را بهترين راهكار براي حفاظت از منابع ارزشمند زيستي جنگل ها دانست.

سازمان نظام پزشكي كشور:
آلوده كنندگان بايد در هزينه وزارت بهداشت سهيم شوند
فقط ۵/۴درصد درآمد ناخالص ملي كشور به بخش بهداشت و درمان اختصاص دارد
گروه شهري: آلوده كننده هايي مانند خودروسازان داخلي و شركت دخانيات بايد در هزينه وزارت بهداشت و درمان سهيم شوند.
اميرحسين كامبوزيا معاون سازمان نظام پزشكي در گفت وگو با ايسنا در اين باره افزود: اگر منبعي براي كسب درآمد در بخش بهداشت و درمان وجود ندارد دولت بايد به دنبال منابع جديد باشد.
به عنوان مثال اگر شركتهاي خودروسازي و دخانيات بابت آلودگي ها و بيماريهايي كه ايجاد مي كنند هزينه اي به بخش بهداشت و درمان پرداخت كنند، بودجه ثابتي براي بهداشت و درمان ايجاد مي شود، در حال حاضر سود خودروسازي و دخانيات را گروهي ديگر برده اما ضرر آنها متوجه بخش بهداشت و درمان است.
دكتر كامبوزيا حدود ۵/۴ درصد درآمد ناخالص ملي تخصيص يافته به بهداشت و درمان كشور را بسيار ناچيز برشمرد و اضافه كرد: مسئولان رقم اختصاص يافته به آ موزش پزشكي و خدمات بهداشت و درمان را با يكديگر مخلوط كرده و معتقد به پرداخت هزينه سنگين در بخش بهداشت و درمان هستند.
وي با اشاره به پنج هزار رديف پزشكي خالي در وزارت بهداشت افزود: در كشور ما بهداشت و درمان در اولويت قرار ندارد،  لذا اگر محور توسعه در كشور انسان سالم باشد و مسئولان به آن اعتقاد دارند بايد هزينه و سرمايه گذاري در اين زمينه داشته باشند.
دكتر كامبوزيا با اشاره به اين كه در تامين بهداشت و درمان مردم نبايد ديد تجاري داشت، تصريح كرد:  دولت در راستاي اجراي طرح خودكفايي بيمارستانها و واگذاري كسب درآمد به بيمارستانها در صدد تجارت برآمده است، در هيچ جاي دنيا ارائه خدمات بهداشتي براي دولت سودآور نبوده لذا طرح خودكفايي بيمارستانها برخلاف رويه كلي ساير كشورهاست.
وي با بيان اين كه برنامه هاي بهداشت و درمان كارايي ندارد،  گفت:بايد با برنامه  ريزي هاي جديد اين روش را تغيير داد و به دنبال ساختار جديدي بود كه فارغ التحصيلان جديد را بتوان به كار گمارد.

با خروج خودروهاي بالاي ۲۰ سال
مونواكسيد كربن هواي تهرا ن ۵/۲۲ درصد كاهش مي يابد
با خارج كردن خودروهاي بالاي ۲۰ سال تهران ۵/۲۲ درصد از كل حجم مونواكسيدكربن منتشر شده در هواي تهران كاهش مي يابد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، خودروهاي فرسوده با عمر بالاي ۲۰ سال يك چهارم كل خودروهاي موجود در سطح تهران را تشكيل مي دهند.
همچنين با خروج اين تعداد از خودرو از چرخه حمل و نقل درون شهري ۲۰درصد سوخت مصرفي خودروها در تهران كاهش مي يابد و سالانه بيش از ۲۱۶ ميليارد ريال صرفه جويي عايد كشور مي شود.

وزير پست و تلگراف و تلفن اعلام كرد:
۲ ميليون كارت اعتباري تلفن همراه سال آينده واگذار مي شود
گروه شهري: ۲ ميليون تلفن همراه كارتي اعتباري سال آينده واگذار مي شود.
وزير پست و تلگراف و تلفن ديروز در جمع خبرنگاران افزود: تلفن همراه اعتباري از طريق بخش خصوصي با پيش پرداخت بسيار كمتر از حد كنوني و با هزينه پالس بالاتر عرضه خواهد شد.
احمد معتمدي با بيان اينكه ايران ارزانترين مخابرات دنيا را دارد گفت: ايران در بين ۱۵۲ كشور جهان پائين ترين نرخ مكالمه تلفن ثابت شهري و بالاترين نرخ مكالمه تلفن بين المللي را دارد.
وي افزود: در حالي كه نرخ مكالمه شهري و بين المللي در بسياري از كشورها نزديك به يكديگر است ولي در ايران نرخ مكالمه بين المللي نسبت به مكالمه شهري حدود ۶۶۰ برابر است.
وزير پست، كاهش و تعديل تعرفه هاي مخابراتي را از سياست هاي وزارت پست اعلام كرد و افزود: براساس تعرفه هاي جديد بيشترين كاهش ها مربوط به نرخ مكالمه بين الملل با ۷۷ درصد و بين شهري با ۱۸ درصد مي باشد.
وي در ارتباط با اختلالات موجود در شبكه تلفن همراه نيز گفت: مشكلات شبكه تلفن همراه هنوز برطرف نشده است و ۹۹ نقطه تهران با كمبود آنتن روبروست. وي گفت: تجهيزات لازم براي بهبود كيفيت شبكه تلفن همراه با ظرفيت يك ميليون و ۲۰۰ هزار شماره نصب خواهد شد. وي همچنين گفت: مخابرات سياست آماده سازي زيرساخت  براي ۱۵ ميليون كاربر اينترنت را ادامه مي دهد. معتمدي افزود: سرويس  پيام هاي صوتي تا ۲ماه ديگر بر روي شبكه تلفن همراه قرار مي گيرد.

طرح يك طرفه شدن خيابان هاي آفريقا و وليعصر منتفي شد
گروه شهري: خيابان هاي آفريقا و وليعصر يك طرفه نخواهد شد.
مدير روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: «اين طرح از سال گذشته مطرح شد كه از همان زمان مراحل تحقيقاتي آن شروع شد ولي به دليل آثار منفي آن اين كار صورت نمي گيرد.»
شهرام جباري زادگان افزود: «تحقيقات اوليه كارشناسان نشان داده است به دليل عرض كم خيابان آفريقا (جردن)، يك طرفه كردن خيابان آفريقا (از شمال به جنوب) و خيابان وليعصر (از جنوب به شمال) از محدوده ونك تا پل پارك وي امكان پذير نيست.»

سرپرست شهرداري تهران:
بافت  هاي فرسوده و قديمي ،مشكل مهم تهران است
گروه شهري: سرپرست شهرداري تهران بافت هاي قديمي و فرسوده پايتخت را مشكلي مهم براي اين كلانشهر دانست و بر ضرورت نوسازي و تغيير اين بافت تأكيد كرد. «محمدحسين مقيمي» ديروز در گفتگو با ايرنا روند تغيير بافت فرسوده شهر تهران را كند دانست و گفت: ساختمان  هاي پايتخت در صورت وقوع زلزله بسيار آسيب پذير است.
به گفته وي، اگر نوسازي بافت هاي فرسوده با همين روند ادامه داشته باشد، چند سالي طول مي كشد كه ساختمان هاي قديمي پايتخت نوسازي شود. معاون وزير كشور خاطرنشان كرد: با توجه به فرسودگي ساختمان ها، تراكم بالاي جمعيت در برخي مناطق و باريك بودن اكثر معابر، كار امدادرساني در هنگام وقوع زلزله به شهروندان پايتخت با مشكلاتي روبه رو خواهد شد.

باز هم درباره جعبه هاي ميوه
درباره مطلب جعبه ميوه كه هفته پيش در همين ستون چاپ شد، شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران توضيحاتي خواندني براي ما فرستاده است كه در پي مي خوانيد:
با توجه به اينكه از هر متر مكعب چوب حدود يكهزار جعبه چوبي تهيه مي شود لذا چنانچه رقم ۸ ميليون جعبه خالي موجود درميادين هشتگانه سازمان به تعداد درخت (كه هر اصله آن متوسط يك متر مكعب در نظر گرفته شود) محاسبه شود،  مي بينيم كه حدود ۸۰ هزار اصله درخت در تهيه اين جعبه ها به مصرف رسيده است؛  به عبارتي ۸۰ هزار متر مكعب چوب بكار رفته، مي تواند در تهيه حدود ۲۶ هزار تن كاغذ مقوا (فلوتينگ) با فرض اينكه از هر سه متر مكعب چوب يك تن كاغذ مقوا استحصال گردد، به مصرف برسد. اين در حالي است كه حدود ۷۰درصد كاغذ مقوايي توليدي مي تواند در فرايند بازيافت قرار گرفته و مجددا تبديل به مقوا شود.
خبر هفته پيش درباره ميزان مصرف روزانه جعبه هاي چوبي ميوه در تهران بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |