چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۹- March, 19, 2003
نسل جديد آمستردام
۳ ماه پيش آژاكس هنوز تيمي نبود كه بتواند تيم هايي نظير والنسيا را درون زمين تحت كنترل و سلطه خود در آورد اما امروز مي تواند هفته گذشته آژاكس در نيمه دوم راه بازگشت به مبدا خود را پيدا كرد به سوي همان سبك تهاجمي جسورانه و متهورانه اي كه نماد اين باشگاه و تيم هايش
بود
امير عليزاده
005295.jpg

درخشش آژاكس آمستردام به رهبري رونالد كومان در اين فصل خاطره آژاكس ۱۹۹۵ كه قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شد را زنده مي كند. تيمي كه به دور از انتظار خوشبين ترين كارشناسان در گروهي كه آرسنال، رم و والنسيا حضور دارند بخت اول صعود به مرحله يك چهارم است. شاگردان جوان كومان، در روزهاي گذشته سوژه اصلي مطبوعات اروپا علي الخصوص آلمان كه تحول فوتبال همسايه و دشمن قديمي اش را با دقت دنبال مي كند، بوده است. پيشرفت آژاكس در برخي از روزنامه ها مورد بررسي قرار گرفته است كه از نظرتان مي گذرد.
• • •
تولد دوباره آژاكس
«كريستوف بيرمن» در روزنامه «زوددويچه سايتونگ» در تحليل ظهور مجدد آژاكس در بالاترين سطح فوتبال اروپا مي نويسد: رونالد كومان پس از تساوي مقابل والنسيا نمي خواست سوال يكي از خبرنگاران را درباره وضعيت وخيم بايرلوركوزن پاسخ دهد. شايد به اين دليل كه نمي خواست اين شب زيبا را با مقايسه تيمش با نايب قهرمان فصل گذشته اروپا كه حالا به پايين ترين نقطه سقوط كرده است، خراب كند. اما خواه ناخواه وجوه تشابه ميان صعود حيرت انگيز و اعجاب آور بايرلوركوزن به ديدار نهايي ليگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته و درخشش شگفت انگيز آژاكس در اين فصل فراوان است. كومان پس از تساوي مقابل والنسيا گفت: «تيم هاي زيادي در اروپا يافت نمي شوند كه بتوانند ما را شكست دهند. » كومان نيم سال پيش حتي جرات نداشت چنين ادعايي را به زبان آورد. اما حالا كه ركورددار هلند در گروه B با ۶ امتياز بالاتر از آرسنال، والنسيا و رم در صدر است، خيلي ها آژاكس را مدعي پنهاني ليگ قهرمانان مي دانند. جوان ترين تيم ليگ قهرمانان با سرعت زيادي بالغ شد. با اين حال كومان در پيش گويي هاي خود كمي محتاط است. «وضعيت ما در گروه به نحوي است كه به راحتي مي توانيم صعود كنيم، اما هنوز راه خطرناكي را بايد در رم طي كنيم. » در واقع سفيد و سرخ هاي آمستردام در استاديوم المپيك رم تنها به يك تساوي نياز دارند تا به جمع هشت تيم اروپا صعود كنند.
پس از قهرماني در سال ،۱۹۹۵ قانون بوسمن گريبانگير آژاكس شد. به يك باره برگ كمپ ها، كلويورت ها، داويدزها و دبوئرها در عرض دو فصل در اروپا پخش شدند و باشگاه شان را تنها گذاشتند. تلاش هاي پي درپي سران و مالكان يهودي باشگاه براي بازسازي تيم ناكام ماند و مربياني چون مورتن اولسن و كوآدريانسه نيز نتوانستند آمستردامي ها را نجات دهند. خريد بازيكنان با تجربه اي نظير فرانك ورلات نيز نه تنها وضعيت را بهبود نبخشيد، بلكه آژاكس را در سطح متوسط فوتبال غرق كرد. در ليگ هلند در سال ۱۹۹۹ ششم شد و در جام يوفا نيز به باشگاه هايي نظير لوزان و كوپنهاگ مي باخت.
اما حالا آژاكس برگشته، آژاكس دوباره متولد شده است و آن هم با بازيكناني كه كم و بيش تجربه بيشتري را در آژاكس دارند و در گذشته اي نه چندان دور در ميان هواداران و مطبوعات فراموش شده بودند. مثل كريستيان چيوو كاپيتان اين تيم كه ۱۹۹۹ به آمستردام آمد و در همان فصل اول اشتباهات زيادي را انجام داد به طوري كه سه بار در طول فصل از زمين اخراج شد. اما حالا رئال مادريد سخت به دنبال اين رومانيايي است. زلاتان ابراهيموويچ كه از مالموي سوئد به آژاكس آمده نيز در كشورش فراموش شده بود، اما حالا در آرناي آمستردام «زلاتان، پسر خدا» لقب گرفته است.
اين فرايند تبديل از بدو ورود رونالد كومان در ابتداي فصل گذشته شروع شد و با قهرماني دوگانه آژاكس در ليگ و جام حذفي هلند به اوج رسيد. طي اين فرايند بود كه آژاكس مجددا به يكي از بهترين تيم هاي اروپا تبديل شد. در واقع تحت رهبري كومان هلندي ها نه تنها طعم موفقيت را يك بار ديگر چشيدند بلكه ايده سابق آژاكس نيز دوباره زنده شد. فوتبال در آمستردام علي رغم اينكه بايد موفق باشد و خوب نتيجه بگيرد، تلفيق جذابي از مهارت هاي فردي و تيمي نيز هست. براساس همين ايده است كه خاطرات آژاكس ۱۹۹۵ زنده مي شوند.
005310.jpg

هفته گذشته آژاكس در مقابل والنسيا با شهامت بازي كرد و موفق شد كه يكي از بهترين تيم هاي اروپا را تحت سلطه خود در آورد.
رونالد كومان پس از آن مسابقه گفت: «ما براي پيروزي به زمين رفتيم بيشترين چيزي كه از آن رضايت داشتم، عدم ترس من از ضدحملات اسپانيايي ها بود. »
تماشاي بازي جوانان ريزنقش آژاكس در پيراهن هاي سرخ و سفيد، به گونه اي تكان دهنده بود. هشت تن از دوازده بازيكناني كه در آرناي آمستردام مقابل والنسيا به ميدان رفتند زير ۲۳ سال سن داشتند. تنها تفاوتي كه آژاكس با گذشته دارد اين است كه جوانان تيم ديگر هلندي نيستند، بلكه بيشتر شبيه به يك تيم اميد بين المللي مي ماند. اگر استعداد جديد و بزرگ هلند رافائل فان درفارت كه پس از مدت ها اولين دانش آموز موفق مدرسه آژاكس است، اندي فان درميد پيستون راست و نايجل ديونگ هافبك اين تيم را كنار بگذاريم، ساير بازيكنان از هشت كشور متفاوت به آمستردام آمده اند. اما آيا اين جوانان پرشور كه به گفته گاس هيدينك سرمربي موفق آيندهوون صدرنشين گاهي اوقات اسير احساسات خود مي شوند، هميشه بر مرز توانايي هاي خود فكر مي كنند يا اينكه با گذشت زمان آن را گسترش مي دهند؟ مثل لوركوزن ۲۰۰۲. . . كومان در آن شب به يادماندني نمي خواست به اين فكر كند.
آژاكس ۹۵ هنوز بهتر است
«اشتفان هرمن» نيز در چند روز گذشته در روزنامه «تاگس اشپيگل» به پديده اين فصل باشگاه هاي اروپا پرداخته است:
آژاكس آمستردام سال هاست كه در دنيا در اداره بهترين سيستم پرورش استعداد شهرت دارد. اما با اينكه اين سيستم در طول ساليان تكميل شده است، كيفيت با ثبات را تضمين نمي كند. آن چنان كه در چند سال اخير بد كار كرده، اما در اين فصل ثمره اين توليد را چيده است.
اگر آژاكس امشب حداقل يك امتياز در رم بگيرد، براي اولين بار پس از سال ۱۹۹۶ به جمع هشت تيم برتر اروپا مي پيوندد و اين در حالي است كه آژاكس بين ۱۶ تيم حاضر در مرحله دوم جوان ترين تيم را دارد. ميانگين سني آژاكس ۲۲ سال است. دنيس برگ كمپ بازيكن سابق اين تيم كه در اين فصل با آرسنال دو بار رودرروي تيم سابقش قرار گرفته در مورد آنها مي گويد: «انگار كه همه آنها با جثه هاي كوچك و نحيفشان شكننده و آسيب پذير هستند. ولي همه از توانايي هاي بالايي برخوردارند. » مثل كريستيان چيووي ۲۲ ساله، كاپيتان رومانيايي اين تيم كه فقط به زبان انگليسي مصاحبه مي كند و درون زمين به مثابه يك دولتمرد بزرگ بازي مي كند يا رافائل فان در فارت ۲۰ ساله كه در فصل پيش نيز بهترين گلزن آژاكس بود و به تيم ملي هلند نيز دعوت شد. فان در فارت يكي از آن محصولات ناب مدرسه آژاكس است كه سال ها بود در سرزمين لاله ها انتظار آن مي رفت و يا وسلي اشنايدر ۱۸ ساله كه يك استعداد خارق العاده در فوتبال هلند به شمار مي رود و احتمالا در آينده اي نزديك به فوق ستاره ملي هلند بدل خواهد شد. با وجود اين ستارگان و همچنين موفقيت هاي اين نسل جديد است كه با اسطوره هاي آژاكس ۱۹۹۵ مورد قياس قرار مي گيرند. اما بايد گفت كه اين مقايسه هنوز به نفع تيم ۹۵ تمام مي شود. به نفع داويدز، سيدورف و كلويورت جوان.
اشتفان هرمن در ادامه اين تحليل ها از آژاكس، پس از مسابقه با والنسيا نوشت:
بازي آژاكس با والنسيا بيننده را به ياد فيلم هاي آمريكايي مي انداخت. چند پسر بچه كوچك مشغول بازي در زمين خاكي خود هستند تا اينكه عده اي قلدر، بدجنس، شرور و قوي هيكل كه استثنائا اين بار خوش اخلاق بودند، سر مي رسند. اما به جاي اينكه در همان آغاز كتكشان بزنند، پيشنهاد يك بازي را به آنها مي دهند. اين غول ها مائوريسيو پلگرينو، روبن باراخا و كيلي گونزالس بودند. همان هايي كه در سه فصل اخير با والنسيا دو بار نايب قهرمان اروپا شدند. در نيمه اول كوچولوهاي آژاكس اسير قدرت و خشونت اسپانيايي ها شدند و يك گل از روي پنالتي دريافت كردند. اما همان طور كه فيلم هاي آمريكايي پايان خوبي دارند، در آرناي آمستردام نيز ورق برگشت. كومان بين دو نيمه به بازيكنانش گفت كه مهارت هاي خود را باور كنند و اين گونه بود كه در نيمه دوم هر كاري خواستند با ميهمانان خود انجام دادند. سرعت توسعه و تحول در آژاكس، جوان ترين تيم اروپا، در حال حاضر نفس گير است. در واقع اين رشد به قدري ملموس است كه مي توان آن را ديد. سه ماه پيش نيز نتيجه بازي رفت آژاكس و والنسيا در مستايا يك ـ يك بود، اما به ندرت مي توان دو مسابقه را در فوتبال يافت كه تا اين حد متفاوت باشند. چيوو در مورد ديدار رفت مي گويد: «ما در آن مسابقه از ۹۰ دقيقه، ۹۵ دقيقه را دفاع كرديم. حتي در رختكن هم دفاع مي كرديم. »
۳ ماه پيش آژاكس هنوز تيمي نبود كه بتواند تيم هايي نظير والنسيا را درون زمين تحت كنترل و سلطه خود در آورد، اما امروز مي تواند. هفته گذشته آژاكس در نيمه دوم راه بازگشت به مبدا خود را پيدا كرد. به سوي همان سبك تهاجمي، جسورانه و متهورانه اي كه نماد اين باشگاه و تيم هايش بود.

گفت وگو با سپ بلاتر
عراق را كنار نمي گذاريم
چرا بايد عراق را حذف كنيم من دليلي براي اين كار نمي بينم حتي يكي از اعضاي فدراسيون اين كشور عضو كميته رسانه هاي فيفا نيز هست ما فيفا هستيم حتي در انجيل هم آمده كه زود قضاوت نكن والا محكوم مي شوي
005320.jpg
ژوزف بلاتر در اين روزها سخت مشغول است. از يك طرف رفرم در قوانين فوتبال و در بعضي موارد نيز مقاومت در برابر پيشنهادات كنفدراسيون هايي كه بر سر قدرت با يكديگر رقابت شديدي دارند، از طرف ديگر نيز نگران وضعيت عراق و تأثيرات جنگ قريب الوقوع است. رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال در گفت وگو با روزنامه «دي ولت» آلمان درباره اين مشكلات صحبت كرده است كه مشروح آن را در زير مي خوانيد.
• • •
• آقاي بلاتر، كميته بين المللي المپيك IOC قصد دارد تا عراق را حذف كند. آيا در فيفا هم چنين افكاري وجود دارند؟
خير، چرا بايد عراق را حذف كنيم. من دليلي براي اين كار نمي بينم. حتي يكي از اعضاي فدراسيون اين كشور عضو كميته رسانه هاي فيفا نيز هست. ما فيفا هستيم. حتي در انجيل هم آمده كه زود قضاوت نكن والا محكوم مي شوي.
• اما شايعاتي وجود دارد كه عدي پسر صدام حسين كه رئيس فدراسيون فوتبال عراق است، بازيكنان را شكنجه مي دهد.
ما سال گذشته يك هيأت بازرسي را به عراق فرستاديم تا به اين اتهامات رسيدگي كنند. آنها با بازيكنان و هيأت رئيسه فدراسيون صحبت كردند. اين هيأت هم از بازرسين عربي و هم غيرعربي تشكيل شده بود. اين هيأت پس از تحقيق و تفحص در نهايت تشخيص داد كه آن شايعات صحت ندارند.
• نظر شما در مورد فعاليت برنداشتانگه به عنوان سرمربي عراق كه در آلمان سخت مورد انتقاد قرار گرفت چيست؟
ما اساسا با فعاليت مربيان آمريكاي جنوبي و آلماني در كشورهاي عربي موافق هستيم. اين مربيان پول خوبي درمي آورند و باعث پيشرفت فوتبال در اين منطقه نيز مي شوند. چون بازيكنان عربي بسيار مستعد هستند، اما اغلب اوقات اين فرصت را ندارند كه استعدادشان را در يك سيستم صحيح پرورش دهند. اين مسئله را عراقي ها بارها نشان داده اند. دقيقا مثل آفريقايي ها. اگر در باشگاه هاي بزرگ اروپايي بازي كنند، بازيكنان بسيار خوبي هستند اما وقتي در تيم ملي كشورشان بازي مي كنند آن هماهنگي تاكتيكي لازم را با ساير بازيكنان ندارند.
• نظر فيفا در مورد سازمان هايي نظير گروه ۱۴ كه اتحاد ۱۸ باشگاه بزرگ اروپايي است و خارج از فدراسيون ها از منافع و حقوق خود دفاع مي كنند چيست؟ آيا در بلندمدت با وجود چنين سازمان هايي خطر تفرقه و جدايي وجود ندارد؟
از نظر من گروه ۱۴ يك اتحاديه منفعتي است كه مستقيما به فيفا متصل نيست و فكر نمي كنم كه قصد داشته باشد مسابقه اي جداگانه و خارج از ضوابط يوفا راه اندازي كند. اگر اين كار را انجام دهد، فيفا اين امكان را دارد كه از طريق فدراسيون هاي ملي آن بازيكنان را محروم كند. چنين اختلافاتي نمي تواند هدف گروه ۱۴ باشد.
• با اين حال گروه ۱۴ از ايده يك سوپر ليگ به عنوان ابزاري براي پيش بردن برنامه هاي خود استفاده مي كند.
اگر اعضاي گروه ۱۴ نزد ما بيايند و در فيفا را بزنند ما خود را حبس نخواهيم كرد. چون براي ما اهميت دارد كه باشگاه هاي بزرگ چه طور فكر مي كنند. اما از نظر ما آنها يك سازمان رسمي نيستند كه بتوانند به طور رسمي با ما صحبت كنند. يوفا نيز به اين مشكل پي برده و يك تريبون آزاد را براي باشگاه هاي اروپا راه اندازي كرده است. كارل هاينس رومنيگه رئيس اين ارگان، نايب رئيس گروه ۱۴ نيز هست و تا موقعي كه چنين ديالوگي وجود دارد، مشكلي هم در كار نخواهد بود.
• اما حتي از خارج گروه ۱۴ نيز پيشنهاداتي براي پيشرفت فوتبال مي شود. مثل سه داور و يا دوربين هاي دروازه.
موفقيت و يا عدم موفقيت فوتبال بستگي به قوانين و كاربرد آنها توسط داور دارد. ما مي توانيم شعارهاي زيادي را حول بازي جوانمردانه بدهيم، اما اگر آن كسي كه درون زمين مسئول اجراي بازي است قدرت اجرايي مناسبي نداشته باشد هيچ فايده اي نخواهد داشت. در فوتبال سه محدوديت وجود دارد. مرزهاي يك زمين، قوانين و محدوديت زماني. هريك از اين سه حريم معيني دارد كه براي جذابيت اين ورزش بايد رعايت شوند.
• اما بايد امكان اصلاح و تعديل وجود داشته باشد.
بله، اما تنها در صورتي كه ضروري باشند. تنها اصلاحي كه من با آن موافق هستم به كارگيري دوربين دروازه است. ما بايد سيستمي را راه اندازي كنيم كه به طور قطعي بگويد توپ گل شد يا نه. چون به ثمر رساندن گل روح و هدف نهايي فوتبال است.

باشگاه هاي مشهور اروپا
ژيروندن بوردو - ۲
005300.jpg
سرمربي
الي بوپ: الي بوپ ۴۸ ساله، در جواني يك بازيكن آماتور بود و در تيم دانشجويان فرانسه نيز عضويت داشت. او خيلي زود مربيگري را در مركز آموزش تيم تولوز آغاز كرد و سپس به عنوان دستيار مربي اين تيم انتخاب شد. در سال ۱۹۹۱ مربيگري تيم دوم سنت اتين را پذيرفت و در ميانه فصل ۹۴-۹۳ جانشين سانتيني در تيم اصلي شد. پس از جدايي از سنت اتين، در سال ۹۸ دستيار گي استفان در تيم بوردو شد و در سال ۹۹ با اين تيم به مقام قهرماني فرانسه رسيد. در حال حاضر او سرمربي اين تيم است. الي بوپ در فصل جاري تيم را با روش ۲-۴-۴ به ميدان مي فرستد و بازي هجومي ارائه مي دهد. اساس حملات اين تيم، حركات ساويو از چپ و فيندونو از راست است و براي گلزني چشم به قدرت تمام كنندگي پائولتا و ضربات سنگين دارشويل دارد. اين تيم دارنده چهارمين خط حمله و پنجمين خط دفاع ليگ در فصل جاري است.
استاديوم شابان دلما (پارك لسكور)
در قرن هجدهم زمين اين استاديوم توسط يك تاجر اهل بوردو خريداري شد و سال ۱۸۲۰ تا نزديكي هاي كليساي كوچك اسكور گسترده شد (بعدها استاديوم نام اين كليسا را گرفت) سال ۱۹۲۲ اولين زمين فوتبال در آنجا داير شد و تا هشت سال نيز به همان شكل باقي ماند. سال ۱۹۳۰ شهرداري بوردو زمين فوتبال جديدي در آنجا ساخت و در اطرافش نيز يك پيست دو و ميداني داير كرد. ظرفيت جايگاه ها نزديك به ده هزار نفر بود.
جام جهاني ۱۹۳۸ در فرانسه برگزار شد. شهردار بوردو علاقه زيادي به ميزباني داشت. از سال ۱۹۳۴ شهر بوردو مالك استاديوم شده بود و شهردار براي رسيدن به اهدافش تصميم گرفت استاديوم جديدي بنا كند. ژاك ول معماري آن را بر عهده گرفت و تمامي جايگاه ها را به صورت سرپوشيده ساخت. بيش از ۲۶ هزار نفر مي توانستند شاهد مسابقات مختلف در اين استاديوم باشند. يك پيست دوچرخه سواري، يك پيست دو و ميداني و مجموعه اي از تجهيزات مدرن و پيشرفته، به علاوه زمين تمرين، صدها رختكن شخصي و سالن كنفرانس جزو تشكيلات اين استاديوم بودند.
سال ۱۹۵۵ استاديوم به نورافكن هاي زيبايي مجهز شد و از آن تاريج به بعد، استاديوم مورد توجه ژيروندن دوبوردو قرار گرفت. ديدارهاي منحصر به فردي نيز در آن انجام شد. مثل اولين ديدار جام اروپا (در برابر بوروسيا دورتموند) كه روز ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۴ برگزار شد.
در دهه هشتاد ژيروندني ها بهترين دوران خود را سپري مي كردند. ركورد حضور تماشاگر در آنجا هم در سال ۱۹۸۵ در مرحله نيمه نهايي جام اروپا شكسته شد. بيست و پنجم آوريل آن سال، ۴۲ هزار و ۲۲۱ نفر به استاديوم رفتند تا از نزديك شاهد رقابت بوردو با يوونتوس باشند. بوردو ۲ بر صفر يوونتوس را شكست داد، اما به دليل شكست ۳ بر صفر در دور رفت حذف شد. پس از گذشت ۶۰ سال از جام جهاني ۳۸ فرانسه، لسكور دوباره ميزبان جام جهاني شد. بناي اين استاديوم به دليل تاريخي بودنش دست نخورد، اما جايگاه تماشاچيان، رختكن ها و مركز مطبوعاتي آن با تغييراتي مواجه شد تا جام جهاني ۹۸ در زيباترين و راحت ترين استاديوم ها برگزار شود.
اسطوره ها
امه ژاكه: امه بين سال هاي ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ مربيگري اين تيم را به عهده داشت، اما حقيقت اين است كه بوردو در اين ۹ سال بهترين دوران خود را سپري كرد. او سه بار در سال هاي ،۱۹۸۴ ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ بوردو را قهرمان لوشامپيونا كرد. دو بار هم در سال هاي ۱۹۸۶ و ۱۹۸۶ به همراه بوردو قهرمان جام حذفي فرانسه شد.
زين الدين زيدان: فصل ۹۲-۹۱ پس از سقوط تيم كن به دسته دوم، رولان كوربي زيدان را به بوردو برد. در آن زمان زيدان بيست ساله بود. پس از ورودش به بوردو در كنار دوگاري بازي بسيار خوبي ارائه داد. در همان فصل نخست ۱۰ گل براي تيمش به ثمر رساند. روز هفدهم آوريل سال ،۹۴ او در استاديوم پارك لسكور و در لباس تيم بوردو براي تيم ملي انتخاب شد. خود زيدان در مورد اين دوران مي گويد: «اصلا فراموش شدني نيست. چهار فصل افسانه اي را در اين تيم سپري كردم. نتايج به دست آمده در آنجا خيلي معمولي بود. اما در مجموع خاطرات بر جاي مانده فراموش شدني نيست. » او مدام به همراه تيم در جام يوفا نيز شركت داشت. فصل ۹۶-۹۵ نيز آنها به فينال اين جام رسيدند اما در نهايت در برابر بايرن مونيخ شكست خوردند. فصل بعد يوونتوس تورين او را جذب كرد. در واقع شكوفايي زيدان در بوردو بود.
مثلث طلايي: اوايل دهه ۹۰ بود كه بوردو شاهد مثلث طلايي فوق العاده اي در سمت چپ زمين خود شد. اين مثلث در ستارگاني كه بعدها هر سه وارد تيم ملي شدند تشكيل مي شد. زيدان به همراه دوگاري و ليزارازو چه در بوردو و چه در تيم ملي، بازي هاي خارق العاده اي را به نمايش گذاشتند.
وضعيت فعلي: بوردو فصل جاري را با خريدهاي بزرگي آغاز كرد. ساويوي برزيلي از رئال و ژان كلود دارشويل بهترين گلزن لوريان به جمع دوگاري و پائولتا، آقاي گل فرانسه پيوستند تا طرفداران بوردو اميدوار به قهرماني باشند. برخلاف انتظار، بوردو نمايش مطلوبي نداشت و در نيم فصل با هفت شكست در رتبه يازدهم قرار گرفت. در پايان نيم فصل، دوگاري، كاپيتان تيم، به دليل اختلاف با بوپ به بيرمنگام پيوست. داويد سومي و ژروم بونيسل دو مدافع كناري اين تيم نيز به ترتيب به منچسترسيتي و گلاسكو رنجرز پيوستند تا تيم نيم فصل دوم را با تركيبي متفاوت آغاز كند. گلزني هاي زوج ـ پائولتا ـ دارشويل و هماهنگي بيشتر ساويو با ساير نفرات موجب دگرگوني و كسب نتايج درخشان در ادامه مسابقات شد كه مي توان به پيروزي بر مارسي و موناكو، صدرنشيان فعلي اشاره كرد. در حالي كه هشت هفته تا پايان رقابت هاي فصل مانده، اين تيم با يك بازي كمتر و سه امتياز فاصله با صدر، در رتبه چهارم قرار دارد. سورمه اي پوشان بوردو در صورت پيروزي برابر استراسبورگ در بازي عقب افتاده خود در اين هفته، به رده دوم صعود خواهند كرد. حساس ترين بازي اين تيم در هفته سي و سوم در برابر ليون خواهد بود. با توجه به نزديكي امتيازات، تيم ها تا روز آخر براي قهرماني مبارزه خواهند كرد، ولي آنچه مسلم است بوردو يكي از مدعيان جدي قهرماني خواهد بود. اين تيم با پيروزي در برابر تيم دسته دومي لوريان به نيمه نهايي جام حذفي راه يافته و اميدوار است پس از پانزده سال مجددا اين جام را به دست آورد.

حاشيه ورزش
• دو چهار تا
قرار است در سال آينده دوتورنمنت چهار جانبه جام ال جي برگزار شود كه در هر دوي آنها ايران حضور دارد. قرار است اين دو دوره مسابقات چهار جانبه در ايران و نيجريه برگزار شود و فاصله اين دوتورنمنت نيز حدود دو ماه خواهد بود. در ضمن قرار است از تيم دانمارك جوانمردترين تيم جام چهارجانبه هنگ كنگ نيز دعوت به عمل بيايد. بنابراين در انتظار اين دوتورنمنت در خرداد و مرداد سال آينده باشيد. در مورد بقيه تيم هاي دعوت شونده هم اطلاعات بيشتري در دست نيست و مي توانيد تيم هاي بزرگي مثل برزيل، ايتاليا، آلمان و فرانسه را در نظر بگيريد تا بعدا حضور آنها به دلايل مالي تكذيب شود.
005305.jpg

• پرتقال فروش
در حالي كه چند روزي است كه اوضاع فدراسيون فوتبال و اذهان گردانندگان آن به خاطر كسر بودجه بيش از يك ميلياردي اين سازمان مشوش و درهم ريخته است، رئيس سازمان تربيت بدني در مصاحبه با ايسنا مدعي شده كه هيچ يك از فدراسيون هاي فوق كسري بودجه ندارند. از سوي ديگر مهر عليزاده متذكر شده كه بودجه فدراسيون كشتي و فوتبال عموما بيش از بودجه اختصاصي سازمان فعاليت مي كنند و مي بايست بتوانند از پتانسيل هاي موجود استفاده لازم را ببرند. از طرف ديگر صفايي فراهاني نيز در مصاحبه اش در اوايل هفته جاري عنوان كرد كه هنگام جدايي از فدراسيون فوتبال ۳ ميليارد تومان پول و اعتبار را براي رئيس بعدي باقي گذاشته است. اگر شما از جمع جبري اين سه خبر چيزي دستگيرتان شد، ما را هم از بي اطلاعي درآوريد، خدا خيرتان دهد.

• بياييد روراست باشيم...
داريوش مصطفوي رئيس اسبق فدراسيون فوتبال پس از حذف دو تيم آبي و قرمز در يك اقدام همه جانبه تمامي عوامل شكست اين دو تيم را مورد بحث و بررسي قرار داده و به جز دو نفر تمامي موجودات حاضر در اين دو باشگاه را به باد انتقاد گرفته است. مصطفوي كخ را مربي بي درجه اروپايي قلمداد كرده و ضمن كندن سردوشي هاي وي، او را تا حد يك استوار پايين آورده، در حالي كه مي بايست رهبري تيم استقلال را يك سرلشگر به عهده مي گرفت. جالب است كه مصطفوي، پروين را از اين جمع لرزان و كم توان جدا كرده و عابديني را هم بهترين مدير براي پرسپوليس مي داند. به غير از اين دلايل بسيار ديگري براي حذف دو تيم ايران ذكر شده كه در اين روزها بارها و بارها آنها را شنيده ايم. در آخر هم اين تذكر مهم به عنوان حسن ختام ارائه شده كه بياييد با مردم روراست باشيم تا روزهاي بهتري را براي كل مملكت و نهايتا فوتبال رقم بزنيم. پس زودتر بياييد!
005315.jpg

• التماس براي رحمان
يادش بخير، رحمان رضايي سال گذشته. رحمان سال گذشته ناگهان از حد يك بازيكن گمنام تبديل به مشهورترين ستاره نوظهور ايران شد و به سرعت به ايتاليا نقل مكان كرد. در ابتداي فصل جاري رحمان حتي سه گل هم براي پروجا به ثمر رساند، اما ظاهرا مديران پروجا و كوزمي مربي اين تيم در اين اواخر چندان توجهي به او ندارند و ستاره دوست داشتني ما بدجوري به روي نيمكت پيچ شده است. به همين دليل قرار است باشگاه ذوب آهن اصفهان نامه اي را براي مديران پروجا ارسال كند تا بلكه رحمان دوباره به تركيب اصلي بازگردد. ظاهرا فرهنگ «من بميرم» و «ريش سفيدي» به ايتاليا هم سرايت كرده است. به شرطي كه ريش سفيدي پيدا شود.

• در آرزوي بازگشت
در سال ۱۹۹۶ مسابقات جهاني كراسنويارسك روسيه تحت تاثير درخشش عباس حاج كناري قهرمان مازندراني ما قرار گرفت و قهرمان جديدي به دنيا معرفي شد. در حال حاضر سه چهار سالي مي شود كه هيچ خبري از حاج كناري نيست. در مورد او شايعه هاي فراواني به گوش رسيد كه از لحاظ منطقي نمي توانست برازنده قهرمان كشتي جهان باشد. بروز يك تصادف هم دوري حاج كناري از ميدان را طولاني تر كرد. اما حاج كناري اخيرا با انجام يك مصاحبه مجددا موجوديت خود را اعلام كرده است. او كه از عملي نشدن وعده هاي مسئولان پس از قهرماني بسيار ناراحت و گله مند است، حتي بقيه قهرمانان را به انتخاب راه درست و صحيح در قهرماني تشويق كرده است. او براي طالقاني نامه اي نوشته كه ظاهرا هنوز جوابي از سوي رئيس جديد به آدرس پستي حاج كناري بازنگشته است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |