سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۰۱۶
تحقق دولت الكترونيكي
بررسي مصوبه شوراي عالي اداري و اقدامات انجام شده
000565.jpg

به نقل از سايت خبري ITiran - دكتر عي اكبر جلالي اعلام كرد: موضوع دولت الكترونيكي، زمينه ها، مواهب و كاركردهاي آن آنقدر در ميان بخش هاي تئوريك و كارشناسان تكرار شده كه زياده گفتن از آن جز تكرار گذشته نيست. اما چنين مكرراتي حداقل گوشه اي از بدنه تصميم سازي كشور را بر آن داشت تا در اين مورد مصوبه اي را نيز داشته باشد.
اين مصوبه كه توسط هيأت دولت تأييد شده در حقيقت وارد نهمين ماه تولد خود مي شود و در متن آن به تعدد از «مكلف است» سخن به ميان آورده شده ولي با وجود آن كه قرار بر اجراي بخش هايي از آن تا پايان سال ۱۳۸۱ بود برخي معتقدند هنوز از خروجي هاي آن نتيجه ملموسي مشاهده نمي شود.
شوراي عالي اداري در نود و سومين جلسه مورخ
۱۵/۴/۱۳۸۱ بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در جهت تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه، به منظور دستيابي به اطلاعات دقيق و بهنگام در بخشهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از طريق اتوماسيون فعاليتها، تسريع در اجراي امور، بهبود ارائه خدمات به مردم با حداكثر نظم و دقت و افزايش كيفيت تصميمگيري در سطوح مختلف و ارائه خدمات غيرحضوري، همچنين كاهش هزينه ها، افزايش كارآيي و اثربخشي در بخشهاي مختلف، ايجاد گردش سريع و صحيح اطلاعات بين دستگاههاي اجرايي و در راستاي تحقق دولت الكترونيكي تصويب نمود. مصوبه مذكور در تاريخ ۲۲/۴/۱۳۸۱ (شماره مصوبه ۷۲۲/۱۳. ط) به امضاي محمد ستاري فر معاون رئيس جمهور و دبير شورايعالي اداري رسيده و به كليه دستگاه ها ابلاغ شد.
قرار بوده است كه تا پايان سال ۱۳۸۱ و بعداز آن بخشهاي مهمي از اين مصوبه به مرحله اجرا درآيد. سؤال اساسي آن است كه چه مقدار از كار با موفقيت به جلو رفته و چه مشكلاتي در عمل وجود داشته است. تجزيه و تحليل هر بند از اين مصوبه و ارائه آمارهاي مناسب از روند پيشرفت كار توسط مسئولين مي تواند راهگشاي ادامه مسير براي موفقيت بيشتر اين مصوبه باشد.
000575.jpg

با توجه به اهميت اين مصوبه و اينكه در صورت اجرا مي تواند زمينه مناسب استفاده از فناوري اطلاعات را به دنبال داشته باشد در اين گزارش به طرح مجدد آن پرداخته مي شود و انتظار است كه مسئولين مربوطه از روند اجراي اين مصوبه و موفقيتهاي به دست آمده از آن گزارشي به مردم ارائه نمايند.
بعضي از اقداماتي كه مي بايد تاكنون انجام مي شده و يا بايد در آينده انجام شود در ذيل آمده است.
۱- استقرار سيستمهاي مكانيزه در زمينه فعاليتهاي اختصاصي دستگاههاي اجرايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از طريق كميسيون اتوماسيون نظام اداري حداكثر تا پايان مرداد ماه ۱۳۸۱ .(ماده ۱)
۲- استقرار شبكه اطلاع رساني و اتصال آن به شبكه جهاني اطلاع رساني (اينترنت)- حداكثر تا پايان سال ۱۳۸۱ (ماده ۲) - سال ۱۳۸۱ به اتمام رسيده و حالا اگر مردم بدانند كدام ادارات به شبكه اينترنت متصل شده اند و چه خدماتي از راه دور ارائه مي دهند عيدي بزرگي دريافت كرده اند.
۳- درج آدرس اينترنتي شبكه در سربرگ نامه ها- حداكثر تا پايان سال ۱۳۸۱ (ماده ۲). از اول فروردين ماه احتمالا شاهد اين آدرس در سربرگ نامه ها خواهيم بود. خوب است فرهنگ استفاده از آن را هم از طريق رسانه هاي گروهي ترويج نمود.
۴- دستگاههاي اجرايي مكلفند جهت تسهيل اطلاع رساني به مردم، نحوه ارائه خدمات خود اعم از مراحل انجام كار، فرمهاي مورد نياز، زمان مراجعه، آدرس ساختمانهاي مورد مراجعه را در شبكه اطلاع رساني خود قرار دهند و حتي الامكان بخشي يا كل انجام خدمات را از طريق شبكه  اطلاع رساني ارائه نمايند (ماده ۳)- نحوه اطلاع رساني به مردم در اين بخش مهم است. مي توان از طريق پارچه نويسي كه اين روزها در كشور ما براي هر كاري معمول شده استفاده كرد و اين آدرسهاي مهم را به اطلاع مردم رساند.
۵- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است نسبت به راه اندازي جايگاه اينترنت (Portal) به نام «مردم» به منظور دستيابي آسان و سريع عموم مردم به اطلاعات و خدمات دستگاههاي اجرايي تا پايان سال ۱۳۸۲ اقدام نمايد. (ماده ۴)
۶- به منظور ايجاد هماهنگي در استقرار سيستمهاي مكانيزه در زمينه فرآيندهاي عمومي دستگاههاي اجرايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در زمينه هاي امور پرسنلي، بودجه و عمراني و وزارت امور اقتصادي و دارايي در زمينه هاي امور مالي و پشتيباني مكلفند فرمتها و استانداردها و ويژگيهاي مورد انتظار سيستمهاي مذكور اعم از گزارشهاي خروجي، نحوه ارتباط با ساير سيستمها، نحوه ارائه و تبادل اطلاعات، را تدوين و پس از تصويب كميسيون تخصصي اتوماسيون نظام اداري وابسته به شورايعالي اطلاع رساني حداكثر تا پايان نيمه اول سال ۱۳۸۲ به دستگاههاي اجرايي ابلاغ نمايند. (ماده ۵)
000590.jpg

تبصره ۱- دستگاههاي اجرايي مكلفند نسبت به انطباق سيستمهاي درحال اجراي خود با ضوابط مذكور اين ماده حداكثر ظرف ۴ ماه از تاريخ ابلاغ ضوابط، اقدامات لازم را به عمل آورند و دستگاههاي اجرايي كه فاقد سيستمهاي كامپيوتري در زمينه هاي ابلاغ شده مي باشند مكلفند حداكثر ظرف يك سال نسبت به مكانيزه نمودن سيستمهاي مذكور براساس ضوابط مورد انتظار اقدام نمايند.- بد نيست مردم در جريان انجام اين كار قرار گيرند.
۷- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلفند حسب مورد نسبت به تهيه و بهنگام رساني نرم افزارهاي عمومي يا انتخاب نرم افزار بهينه از بين سييستمهاي مورد عمل در دستگاههاي اجرايي اقدام نموده و نرم افزارهاي مذكور را به عنوان نرم افزار هماهنگ و استاندارد به دستگاههاي اجرايي پيشنهاد نمايند (ماده۶) - اگر مي شد ما دانشگاهيان هم در جريان نحوه تهيه اين نرم افزارهاي بهينه قرار مي گرفتيم تا تجربياتي كسب كنيم خوب بود. به هر صورت تجربيات علمي اگر از دانشگاهها گسترش يابد اقدامي شايسته است. منتظر مي مانيم تا اين نرم افزارها انتخاب شوند و بعد ما آموزش آن را بررسي كنيم.
۸- دستگاههاي اجرايي مكلفند حداكثر از ابتداي سال ۱۳۸۲ اطلاعات مورد درخواست سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي را نظير رونوشت احكام كارگزيني موضوع ماده ۲۹ قانون استخدام كشوري، اطلاعات مربوط به بودجه، تخصيص اعتبارات، حسابداري را براساس مقررات مربوط از طريق رسانه هاي كامپيوتري اعم از شبكه اطلاعاتي، لوح فشرده يا ديسكت به دستگاههاي مذكور ارسال نمايند. (ماده ۷)
۹- در اجراي قانون الزام اختصاص شماره ملي و كد پستي مصوب سال ۱۳۷۶ و مصوبه شماره ۱۱۵/۱۴ مورخ ۷/۶/۱۳۷۸ شوراي عالي اداري كليه دستگاههاي اجرايي مكلفند حداكثر تا پايان سال ۱۳۸۱ در كليه بانكهاي اطلاعاتي مكانيزه مربوط به اطلاعات نيروي انساني، شماره ملي و كد پستي افراد را درج نمايند. (ماده ۸)
تبصره ۱- استفاده از ساير شماره ها به غير از شماره ملي و كد پستي براي شناسايي افراد و مكان آنان در مورد فعاليتهايي نظير پرسنلي، مالياتي، معاملاتي و صدور گواهينامه ها، مدارك و اسناد عمومي از نيمه دوم سال ۸۲ مجاز نمي باشد.
تبصره ۲- دستگاههاي اجرايي مكلفند تا پايان برنامه سوم توسعه شماره شناسايي و آدرس مندرج در مدارك و گواهينامه هاي صادره قبلي را به شماره ملي و كدپستي تبديل و در مدارك و گواهينامه ها درج نموده و به بانك اطلاعاتي انتقال دهند.
۱۰- مجري طرح توسعه و كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر يك از دستگاههاي اجرايي به اعضاي شوراي تحول اداري (موضوع مصوبه شماره ۲۹/۰۱۳ ط مورخ
۳۰/۷/۱۳۷۹ شورايعالي اداري) و حسب مورد به كميسيون تحول اداري (موضوع بخشنامه شماره ۴۳۶۳/۱۱ مورخ
۳۰/۶/۷۷ سازمان امور اداري و استخدامي كشور) اضافه مي گردند. (ماده ۹)
۱۱- دستگاههاي دولتي در جهت طراحي سيستمها و ايجاد بانكهاي اطلاعاتي و استقرار شبكه در صورت كمبود نيروي انساني مربوط در بخش فناوري اطلاعاتي خود لازم است مرجحا از امكانات بخش خصوصي استفاده نمايند و به منظور هدايت و مديريت فعاليتهاي كامپيوتري، چنانچه فاقد واحد مسئول فناوري اطلاعات باشند از طريق تغيير عنوان پستهاي بلاتصدي، واحدي متناسب با حجم فعاليتهاي خود ايجاد نمايند.
سطح سازماني اين واحدها و تعداد پست سازماني براساس حجم وظايف و فعاليتها براساس ضوابط تشكيلاتي وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تعيين خواهد شد. (ماده ۱۰)
۱۲- به منظور ايجاد هماهنگي در جهت تحقق و پيگيري اجراي اهداف اين تصويبنامه، هر يك از وزارتخانه ها و سازمانهاي مستقل مكلفند ظرف مدت يك ماه از تاريخ اين تصويبنامه نماينده تام الاختيار و صاحبنظر خود را (مجري طرح توسعه و كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات) به عنوان مسئول هماهنگي اتوماسيون فعاليتهاي وزارتخانه يا سازمان و مؤسسات وابسته به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور معرفي كنند، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با برگزاري جلسات مستمر با نمايندگان مذكور ضمن اعمال هماهنگيهاي لازم اجراي دقيق اين مصوبه را پيگيري مي نمايد. (ماده ۱۱)
۱۳- دستگاههاي اجرايي مكلفند برنامه خود را به منظور تحقق موارد ذكر شده در اين تصويب نامه تنظيم و از طريق نماينده وزارتخانه يا سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال نمايند . (ماده ۱۲)
۱۴- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است اقدامات انجام شده در دستگاههاي اجرايي در زمينه اجراي اين مصوبه را هر سه ماه يك بار مورد بررسي قرار دهد و نسبت به آن تعداد از دستگاههايي كه تكاليف را به عمل نياورده و يا عمليات آنها با تأخير مواجه مي باشد، موارد را به شورايعالي اداري كشور گزارش مي نمايد تا در جلسه اي با حضور وزير مربوطه مورد بررسي قرار گيرد. (ماده ۱۳)
۱۵- كميسيون اتوماسيون نظام اداري به عنوان كميسيون ذيربط شورايعالي اطلاع رساني به منظور ايجاد زمينه تحقق دولت الكترونيكي هدايت و هماهنگي كلان فعاليتهاي اتوماسيون نظام اداري را عهده دار خواهد بود. طرحها و پروژه هاي مربوط پس از تصويب اين كميسيون با هماهنگي دبير شوراي عالي اطلاع رساني از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به دستگاههاي اجرايي ابلاغ مي گردد . (ماده ۱۴)
۱۶- كليه دستگاههاي اجرايي مكلفند براساس برنامه هايي كه توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در مورد آموزش نيروي انساني دستگاههاي دولتي اعم از كارشناسان، مديران و ساير كاركنان در زمينه بهره گيري از فناوري اطلاعات تدوين و ظرف مدت ۶ ماه از تاريخ تصويب اين مصوبه ابلاغ مي گردد، نسبت به برنامه ريزي و شركت نيروي انساني خود در دوره هاي آموزشي فناوري اطلاعات (در قالب نظام آموزش كاركنان دولت) تسهيلات لازم را فراهم آورند. به نحوي كه كليه متصديان مربوط، مهارتهاي لازم را در بهره گيري از فناوري اطلاعات جهت ارائه اطلاعات و خدمات به مردم كسب نمايند .(ماده ۱۵)
تبصره- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است سازوكارهاي تشويقي را در مورد كاركناني كه دوره هاي آموزشي فناوري اطلاعات را طي نموده و توانايي لازم را جهت استفاده از كامپيوتر در زمينه هاي شغلي خود كسب مي نمايند برقرار كند. به نحوي كه اين گونه كاركنان از امتيازات لازم برخوردار شوند.
۱۷- وزارت پست و تلگراف و تلفن مكلف است در اجراي ماده ۱۰۳ قانون برنامه سوم توسعه با اولويت لازم نسبت به تقويت شبكه مخابراتي كشور و ايجاد تسهيلات جهت واگذاري خطوط ارتباطي براي شبكه بين دستگاهي و دسترسي مناسب به شبكه جهاني اطلاع رساني (اينترنت) متناسب با اقدامات توسعه سيستمهاي كامپيوتري و طراحي و استقرار شبكه در دستگاههاي دولتي تمهيدات لازم را به عمل آورد . (ماده ۱۶)
۱۸- شركت پست جمهوري اسلامي ايران مكلف است به منظور اطلاع رساني در زمينه نحوه ارائه خدمات دستگاههاي اجرايي به مردم نسبت به اختصاص فضا و تجهيزات مناسب در دفاتر پستي سراسر كشور اقدام نموده و با دريافت تعرفه هاي مصوب اطلاعات لازم را از طريق شبكه اطلاع رساني به متقاضيان ارائه نمايد. (ماده ۱۷)
۱۹- به منظور ايجاد زيربناي حقوقي لازم در زمينه تسهيل تبادل اطلاعات به صورت مكانيزه بين دستگاههاي دولتي و همچنين دستگاههاي دولتي و بخش خصوصي و اطلاع رساني و ارائه خدمت به مردم و اصلاح مقررات موجود يا تدوين قوانين و مقررات لازم در جهت تسريع در اتوماسيون فعاليتها، كميسيون تخصصي اتوماسيون نظام اداري با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پس از كسب نظرات و پيشنهادات دستگاههاي دولتي ظرف مدت يكسال لوايح و آيين نامه هاي لازم را تدوين و پس از تأييد كميسيون حقوقي شورايعالي اطلاع رساني به مراجع ذيربط ارسال نمايند. (ماده ۱۸)
تبصره- دستگاههاي دولتي مكلفند ظرف مدت سه ماه از تاريخ تصويب نامه نظرات و پيشنهادات حقوقي خود را به كميسيون مذكور ارسال نمايند.
۲۰- هزينه اجراي طرحها و پروژه ها يي كه به تصويب كميسيون تخصصي اتوماسيون نظام اداري (سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور) مي رسد، علاوه بر اعتبارات پيش بيني شده در بودجه سنواتي دستگاهها، در سال ۱۳۸۱، از محل اعتبارات تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۱، در سالهاي بعد از محل رديف هايي كه در بودجه سنواتي پيش بيني مي گردد با تشخيص سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قابل تأمين مي باشد. (ماده ۱۹)
۲۱- منظور از دستگاه اجرايي در اين مصوبه كليه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات و شركتهاي دولتي و شركتها و مؤسساتي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است از جمله نيروي انتظامي، شهرداري تهران و ساير شهرداريها، بانكها، شركتهاي بيمه و همچنين مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي كه از بودجه عمومي دولت استفاده مي نمايند، مي باشد. (ماده ۲۰)
۲۲- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي تواند جهت ايحاد زمينه و بستر مناسب براي تحقق دولت الكترونيك و اجراي با اولويت تكاليف پيش بيني شده در اين مصوبه دو استان داوطلب و پيشرو در زمينه اتوماسيون فعاليتهاي اداري را انتخاب و مورد حمايت ويژه و همه جانبه قرار دهد.
سازمان مذكور موظف است به  منظور نظارت بر حس اجراي مصوبه گزارش پيشرفت اجراي مصوبه در دو استان منتخب را به همراه گزارش چگونگي اجراي آن در ساير دستگاههاي مشمول اين مصوبه هر سه ماه يك بار تهيه و به شوراي عالي اداري ارائه نمايد. (ماده ۲۱)
ملاحظه مي شود كه مصوبه خوبي تهيه شده است و اگر از وضعيت پيشرفت آن مردم مطلع شوند و اقدامات انجام شده را به كار بگيرند اميد زيادي به توسعه فناوري اطلاعات در كشور كه قرار است توسط بخش خصوصي دنبال شود مي توان داشت. طرح اين مصوبه در شروع سال جديد مي تواند انگيزه ارائه گزارش پيشرفت اين مصوبه را در مسئولين تقويت نمايد.
كشور ما در توسعه فناوري اطلاعات تجربه زيادي ندارد لذا پيشنهاد مي شود دولت اقدامات خود را به مردم معرفي نمايد و با جديت پيگير مصوبات خود باشد تا بيش از اين فاصله ديجيتالي ما با دنياي توسعه يافته افزايش نيابد.

پارك علمي و فناوري استان خراسان
قسمت اول www.kstp.org

پارك علمي و فناوري استان خراسان در شهريور ماه سال ۱۳۸۱ با تكيه بر تجارب ارزشمند به دست آمده طي ۲۲ سال فعاليت تحقيقاتي در زمينه ايجاد و گسترش فناوري ملي و فراهم شدن زيرساخت هاي مناسب با مصوبه شوراي گسترش آموزش عالي فعاليت اجرايي خود را در زميني به وسعت ۴۰ هكتار در شهر مشهد و در شهرك صنعتي توس آغاز نمود. رسالت راهبردي پارك علمي و فناوري استان خراسان افزايش ثروت در جامعه از طريق تشويق و ارتقاء فرهنگ نوآوري و افزايش قدرت رقابت در ميان شركت ها و مؤسساتي است كه بر پايه علم و دانش در محيط پارك فعاليت مي نمايند. براي نيل به اين هدف پارك علمي و فناوري خراسان مأموريت دارد با ايجاد انگيزش و مديريت جريان دانش و فناوري در ميان دانشگاه ها، مراكز تحقيق و توسعه و بخش خصوصي، ايجاد و رشد شركت هاي نوآور را از طريق مراكز رشد و نيز ايجاد مؤسسات نوپا از درون مؤسسات با سابقه را تسهيل نمايد. همچنين اين پارك انواع خدمات، فضاهاي كاري و تأسيسات مناسب را به مؤسسات مستقر در پارك ارائه مي نمايد. اجزاي اصلي مستقر در پارك علمي و فناوري استان خراسان عبارتند از:
*ستاد مديريت پارك
*مراكز رشد
*مراكز تحقيقات حرفه اي (خصوصي و دولتي)، واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع
*شركت ها و مؤسسات نوپاي متكي بر دانش
*آزمايشگاه ها و كارگاه هاي تخصصي
*مراكز كارگزاري، خدمات و پشتيباني
باتوجه به اهميت هماهنگي با سياست هاي كلان كشور در حوزه تحقيق و فناوري و همچنين سهولت استفاده از پشتيباني هاي مالي دولتي، پارك علمي و فناوري خراسان به عنوان زيرمجموعه اي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و تحت نظارت عاليه هيأت امنا اداره مي شود.
«پارك ايراني» به شرح ذيل تعيين شده اند:
الف - اهداف پارك علمي و فناوري خراسان:
۱- گسترش فرهنگ تحقيقات كاربردي و توسعه اي در جامعه
۲- گسترش تفكر خلاق و فناورانه در جامعه
۳- ارتقاي توان فني و رقابتي كشور با افزايش كارايي و اثربخشي تحقيقاتي و فناوري
۴- توسعه منابع انساني (پژوهشگران، فناوران، كارآفرينان)
۵- پايش مداوم علم و فناوري و برنامه ريزي براي ايجاد ارزش افزوده در جامعه
۶- ساماندهي توانمندي هاي «ايده تا توليد»
ب - وظايف اصلي پارك علمي و فناوري خراسان
۱- مطالعه و برنامه ريزي براي شناسايي و ايجاد مزيت هاي نسبي
۲- نيازسنجي و تعيين اولويت هاي تحقيقات كاربردي و توسعه اي در منطقه بر مبناي آينده نگري
۳- ساماندهي منطقه اي توانمندي هاي علمي - تحقيقاتي و فراهم نمودن شرايط تجميع و هم افزايي تحقيقاتي
۴- برنامه ريزي براي توسعه و ايجاد مراكز رشد به منظور حمايت از ايده هاي متكي بر فناوري هاي نوين
۵- برنامه ريزي براي افزايش توان رقابتي بخش هاي اقتصادي فعال جامعه با مشاركت در توسعه ايجاد و بهبود فناوري هاي بومي برنامه ريزي و ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي ارائه خدمات با ارزش افزوده و خدمات عمومي
۷- برنامه ريزي براي جذب و توزيع اعتبارات فعاليت هاي تحقيقاتي و فناوري
۸- برنامه ريزي و مشاركت در ارتقاي فناوري و انجام تحقيقات فناورانه فاقد متولي
۹- برنامه ريزي براي تجاري سازي نتايج تحقيقات
۱۰- برنامه ريزي و حمايت از فناوري بومي و تلاش براي بومي سازي فناوري هاي انتقال يافته به كشور
۱۱- ايجاد زمينه هاي عرضه و تقاضاي فناوري در داخل و خارج و نظارت بر انتقال فناوري به داخل كشور
۱۲- برنامه ريزي براي ترويج فرهنگ نوآوري و حمايت از بخش خصوصي و جذب شركت هاي نوپاي متكي بر فناوري هاي نو، كارآفرينان، پژوهشگران و استعدادهاي درخشان
۱۳- برنامه ريزي براي ايجاد ارزش افزوده و اشتغال مولد با ارتقاي فناوري و توسعه مراكز رشد
۱۴- ارزيابي و نظارت مستمر بر فعاليت هاي تحقيقاتي و فناوري پارك علمي و فناوري خراسان
۱۵- توسعه و گسترش كاربرد فناوري اطلاعات براي تقويت تحقيقات و فناوري در منطقه
۱۶- ايجاد و تقويت شبكه هاي اطلاع رساني علمي - تحقيقاتي منطقه
۱۷- حمايت از حقوق مالكيت معنوي و ارائه خدمات مشاوره اي به مخترعين، مكتشفين و نوآوران
۱۸- حمايت از استعدادهاي درخشان در مراكز رشد
اهداف و وظايف
اهداف و وظايف پارك علمي و فناوري خراسان باتوجه به لزوم ارتباط منطقي با اهداف و وظايف حوزه علوم و فناوري در برنامه سوم توسعه، شرح وظايف و اهداف وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اهداف و شرح وظايف مبتني بر تجارب ارزشمند سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي به عنوان عوامل مؤثر در تعريف يك؟

يادداشت هاي يك مرد ساكن بغداد در اينترنت
000580.jpg
به نقل از شبكه خبري بي بي سي يادداشت هاي يك مرد عراقي ساكن بغداد كه در اينترنت منتشر مي شود با استقبال گسترده اي مواجه شده است.
اين يادداشت ها تجربه زندگي در بغداد زير بمباران ها، تأثير بمباران بر زندگي روزمره و ديدگاه مردم كوچه و بازار را تشريح مي كند. اين وبلاگ(سايت اينترنتي حاوي يادداشت هاي روزانه افراد) كه «رائد عزيز»(Dear Read) نام دارد تكميل كننده گزارش هاي نظامي است كه مردم از طريق تلويزيون از آن آگاهي مي يابند.
در حالي كه محبوبيت اين سايت بيشتر مي شود، برخي اصالت اين سايت را زير سؤال برده و گفته اند شايد تبليغات دولت هاي آمريكا يا عراق باشد.
اين يادداشت ها را ظاهرا يك معمار ۲۹ ساله با نام استعاري «سلام پكس» مي نويسد و طي شش ماه گذشته محبوبيت نوشته هاي او مرتب افزايش يافته است.
«سلام» از اواخر سال گذشته تاكنون تحليل هايي از رويدادهاي داخلي عراق نظير انتخابات، بازرسي هاي سازمان ملل متحد و آمادگي براي جنگ را در سايت خود منتشر كرده است.
او گزارش هاي دسته اولي از حملات هوايي عليه بغداد نوشته و گفته است با مشاهده بلند شدن هواپيماهاي
ب- ۵۲ از بريتانيا مي دانسته كه شش ساعت بعد شهر بمباران خواهد شد.
اين مسأله كه بمباران آمريكا نيروي برق و تلفن هاي بغداد را از كار نينداخته به سلام امكان داده است پس از آغاز عمليات نيز يادداشت هاي روزانه خود را منتشر كند.
بسياري از مراجعه كنندگان به اين سايت توصيف سلام از تأثير بمباران ها بر زندگي عادي مردم عراق را بسيار جالب مي يابند.
سلام نوشته است كه با بسته شدن بيشتر مغازه ها، كمبود مواد غذايي و بالا رفتن شديد قيمت ها، زندگي در بغداد از جريان افتاده است.
او مي نويسد:«من هرگز بغداد را اين گونه نديده بودم.»
اعضاي حزب بعث در خيابان ها سنگر گرفته اند. خيابان ها خلوت و بزرگ ترين گروه مردم در خيابان ها، اعضاي مسلح حزب بعث هستند كه در خندق ها، ميادين و چهارراه ها سنگر مي گيرند.
پل بولتين، خبرنگار امور فني سعي كرده است دريابد آيا اين سايت توسط فردي در عراق يا از كشوري ديگر اداره مي شود.
آقاي بولتين مي گويد: به گمان او سايت قلابي نيست و سلام همان كسي است كه خود ادعا مي كند.
سلام خود در پاسخ به كساني كه به سايت او بدگمان هستند نوشت: «خواهش مي كنم با ارسال ايميل از من نپرسيد كه من وجود خارجي دارم يا نه، اگر باور نمي كنيد سايت را نخوانيد.»
وي افزود: «من ترفند تبليغاتي هيچ كس نيستم. البته به غير از خودم.»
آرشيو سايت از ماه آخر سال ۲۰۰۲ تا مارچ ۲۰۰۳ موجود است. نشاني و بلاگ
dear-Raed.blogspot.com است.نكته قابل تامل عدم امكان دسترسي به نشاني سايت از طريق فايروال Watch Guard است. همچنين از ۲۴ مارچ هيچ يادداشت جديدي در سايت قرار نگرفته است.

جنگ باعث افزايش كاربران اينترنتي شده است
000570.jpg
با شروع جنگ اخير در منطقه با افزايش كاربران اينترنتي براي آگاهي از اخبار مواجه ايم اما قيمت ارائه خدمات اينترنتي تغييرات چنداني نداشته است.
مصطفي مصطفي محمدي، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي، در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، در خصوص افزايش يا كاهش تعرفه ها و قيمت ارائه خدمات اينترنت در سال جديد با بيان اين مطلب، اظهار داشت: بازار اينترنت با دو دسته مصرف كننده رو به رو است، دسته اول كه از اينترنت به طور جدي براي مشاغل خود استفاده مي كنند و دسته دوم كه مردم عادي هستند و بيشتر از سرگرمي براي آگاهي از آخرين اخبار به اينترنت مراجعه مي كنند.
وي ادامه داد: لذا با توجه به اين موضوع و با توجه به توزيع بودجه مربوط به طرح تكفا در سال جاري، اگر دولت سرويس دهي خود را در وزارتخانه ها و نهادهاي دولتي كه مردم عادي بيشتر با آنها سرو كار دارند متمركز كند، استفاده از اينترنت براي مردم عادي به جاي تفنن به ضرورت تبديل و مردم براي دريافت هر گونه اطلاعات اعم از بانكي و غيره به اينترنت مراجعه مي كنند.
وي، تصريح كرد: پي گيري بودجه تعيين شده توسط دست اندركاران اين امر و ايجاد معرف ضروري اينترنت در سال جديد، به افزايش به حجم استفاده كنندگان اينترنت مي انجامد و در نتيجه اين افزايش باعث كاهش قيمت هاي اينترنتي خواهد شد.
وي، در پايان افزود: چنانچه در سال جديد اين رابطه منطقي برقرار شود با كاهش قيمت هاي اينترنتي مواجه خواهيم بود.

تأسيسات راديو و تلويزيون عراق در مواقع ضروري خاموش مي شوند
000585.jpg
پنهان بودن فعاليت تأسيسات راديو و تلويزيون در عراق براي محفوظ ماندن آنهاست.
مهندس هوشنگ حيدرزاده، مدير فناوري ارتباطات دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري، در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، در خصوص تأثير استفاده از بمب هاي الكترومغناطيسي در جنگ آمريكا عليه عراق در ايجاد مشكل براي باند فركانسي عراق، با بيان اين مطلب، اظهار داشت: بمب هاي الكترومغناطيسي با ايجاد ميدان مغناطيسي و ولتاژ قوي هنگام عمل كردن با توجه به ميزان قدرت خود باعث ازكار افتادن تمام تجهيزات الكترونيكي و در نتيجه بروز اختلال در باند فركانس مي شوند.
وي، افزود: اما استفاده از بمب ها و موشك هاي هدايت شونده به اين دليل كه جز تجهيزات فرستنده سينگال به شمار نمي روند، جدا از تأثير و تخريب هاي فيزيكي، در ايجاد اختلال و بروز مشكل تأثير قابل ملاحظه اي از لحاظ نويز در شبكه هاي ماهواره اي منطقه ندارند.
حيدرزاده با اشاره به اين مطلب كه ظرف روزهاي گذشته از شروع جنگ آمريكا و انگليس عليه عراق، تجهيزات و تأسيسات راديو و تلويزيوني عراق، زياد تحت تأثير قرار نگرفته اند، تصريح كرد: پنهان بودن اين تجهيزات و نگهداري آن در مكان هايي كه امكان اصابت بمب و موشك به آنجا وجود ندارد، امكان انهدام اين تأسيسات را كاهش مي دهد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه سيستم هاي ارسال و دريافت امواج سينگال، خود به خود فاش شده و در نتيجه قابل انهدام خواهند بود، عراق در مواقع ضروري با خاموش كردن اين سيستم ها به طور طبيعي باعث سالم ماندن آنها مي شود.
وي در پايان، افزود: عراق با پيش بيني امكان تخريب تجهيزات، آنها را افزايش داد و با از بين رفتن يكي، تجهيزات ديگري جايگزين مي كند.

شبكه الجزيره، پنتاگون را عامل تهاجم رايانه اي بر روي شبكه خود مي داند
000595.jpg
چهار تن از سردبيران شبكه الجزايره در دوحه قطر معتقدند كه عامل تهاجم به پايگاه اينترنتي اين شبكه پنتاگون است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، به نقل از يك پايگاه اطلاع رساني سردبير شبكه الجزيره از دخالت پنتاگون در اين خرابكاري مطمئن هستند. پايگاه اينترنتي الجزيره روز پنجشنبه گذشته و به هنگام پخش نخستين تصاوير از اسيران آمريكايي در عراق از كار افتاد.
خبرنگاران اين شبكه اعلام كردند كه مهاجمان با خرابكاري، كاربران اين شبكه را به پايگاه هاي مستهجن هدايت كردند يا اين كه صفحه اي با پرچم آمريكا و با پيام خداوند سربازان آمريكايي را حفظ كند ،نمايش دادند.

پوسترهاي الكترونيكي ضد جنگ
000600.jpg
000605.jpg
گروهي از طراحان گرافيكي با راه اندازي سايت ضد جنگ Another Poster For Peace پوسترهاي ضد جنگ را به نمايش گذاشته و اجازه Print آن را به رايگان با دقت نمايش لازم به كاربران داده اند. فرمت پوسترها به صورت PDF و در ابعاد مختلف مي باشد.
امكان ارتباط با گروه از طريق E-mail و يا ارسال آثار جديد براي قرار گرفتن در سايت از ديگر موارد قابل ذكر است.

دنياي اينترنت
مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري WWW. CSS.IR
000660.jpg

مركز بررسي هاي استراتژيك، بخش تخصصي نهاد رياست جمهوري در حوزه مطالعات سياسي و استراتژيك است كه وظيفه اصلي آن توليد اطلاعات و ارائه راهكارهاي مورد نياز در امر سياست گذاري و تصميم گيري هاي كلان كشور در جهت بهبود شرايط تحليل اطلاعات به منظور شكل دهي مناسب به تصميمات راهبردي مي باشد.
اين مركز در سال ۱۳۷۹ تأسيس گرديده و سعي دارد زمينه هاي ايجاد نگرش و تحليل استراتژيك در ميان نخبگان كشور را فراهم آورد. حوزه تخصصي و مطالعاتي مركز بررسي هاي استراتژيك مسايل سياست داخلي، سياست خارجي، امنيت ملي، منطقه اي و بين المللي، روندهاي بين المللي، مسايل استراتژيك (در عرصه هاي اجتماعي، فرهنگي، معرفتي و تكنولوژيك)، اقتصاد سياسي بين المللي، مديريت بحران و حل و فصل منازعات را دربرمي گيرد. در اين راستا كليه مسايلي كه در اين حوزه ها مي توانند باعث زمينه هاي بي ثباتي، منازعه، تعارض و همكاري در سطوح داخلي يا بين المللي گردند مورد ارزيابي و بررسي قرار گرفته و سعي مي گردد تا راهكارهاي لازم ارائه گردد.
براساس اساسنامه، مركز بررسي هاي استراتژيك براي برآورده نمودن اهداف عنوان شده داراي گروه هاي مطالعاتي تخصصي منطبق با مسايل راهبردي است. اين گروه ها عبارتنداز:
000675.jpg

۱- گروه مطالعاتي سياست داخلي
۲- گروه مطالعاتي سياست خارجي
۳- گروه مطالعات دفاعي و امنيت
۴- گروه مطالعاتي اقتصاد
۵- گروه مطالعاتي انديشه
۶- گروه مطالعاتي فرهنگي- اجتماعي
۷- گروه مطالعاتي فن آوري و اطلاعات
فعاليت هاي مركز در قالب دو دسته فعاليت هاي كوتاه مدت و بلند مدت صورت مي گيرد.
فعاليت هاي كوتاه مدت كه بخش اعظم فعاليت هاي مركز را دربردارد به شكل توصيه نامه و ارائه تحليل همراه با راهكارهاي متناسب انجام مي پذيرد.
دسته دوم اقداماتي هستند كه مدت زماني بيشتري را به خود اختصاص مي دهند. اين موارد عبارتنداز:
۱- ترسيم استراتژي هاي كلان كشور
۲- انجام پروژه هاي تحقيقاتي در عرصه تهديدات و آسيب پذيري هاي استراتژيك
۳- انتشار نشريه: اين مركز داراي دو نشريه تخصصي تحت عناوين برداشت اول و برداشت دوم است. ماهنامه برداشت اول با ماهيتي خبري و تحليلي به بررسي مسايل مطرح در حوزه هاي تخصصي پرداخته و فصلنامه برداشت دوم با مقالات علمي و تخصصي سعي در ايجاد ادبيات سياسي و امنيتي دارد.
۴- انتشار كتب تخصصي (تأليف و ترجمه)
۵- همكاري با مراكز تحقيقاتي داخل و خارج از كشور
رياست مركز بررسي هاي استراتژيك برعهده دكتر محمد رضا تاجيك، مشاور رئيس جمهور و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي است. وي كه داراي دكتراي تخصصي در حوزه نظريه هاي سياسي از دانشگاه اسكس مي باشد، تأليفات متعددي در اين حوزه داشته و طي ساليان گذشته نقش بسزايي در ترويج ادبيات مربوط به عرصه  هاي استراتژيك داشته است.
اطلاع رساني سايت به دو زبان فارسي و انگليسي است و بخش هاي اصلي ذيل در سايت طبقه بندي شده اند.
* مركز (درباره مركز- برنامه ها- اخبار- پژوهشگرها- جديد- روزآمدي) كه تنها موارد ۱ و ۳ و ۵ فعال است.
* انتشارات (كتاب- نشريات- گزارشهاي كاربردي- تحيقات- مطالب ديگر)
* كنفرانس (ميزگرد- همايش)
* ارتباط با مركز
* ارتباطات
* لينگ پايگاه رئيس جمهور
* ارسال مقاله
* معرفي سايت به دوستان
* قرار دادن نشاني  سايت در Favorites مرورگر وب

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |