سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۰۱۶
جنگ در اينترنت ادامه دارد
وب لاگ كوين، مسئولان CNN دستور توقف فعاليت آن را داده اند.
000620.jpg

وب لاگ dearead حدود ۱۵ روز است به روز نشده
جنگ نيروهاي ائتلاف و عراق به طرز گسترده اي زير پوشش خبري رسانه هاي گوناگون قرار دارد. در شرايطي كه پخش يك برنامه تلويزيوني كوتاه مي تواند سرنوشت جنگ را عوض كند. هر دو طرف درگير مي كوشند با استفاده از سايت هاي خبري متفاوت روحيه مردم و سربازان طرف مقابل را ضعيف كنند. جنگ عراق اولين جنگي است كه اينترنت و برخي پديده هاي خاص آن مانند وب لاگ در بوته آزمايش جدي قرار مي گيرند. كمتر كسي براي دولت و طرفداران رژيم عراق در جنگ اخبار شانسي قائل بود. رژيم صدام با سانسورهاي شديدي كه در طول ساليان گذشته انجام داده بود، عملا صحنه را به رسانه هاي غربي واگذار كرده بود. در اينترنت نيز وضع به همين ترتيب بود. سايت رسمي خبرگزاري عراق عملا حتي قبل از جنگ از كارافتاده بود. سايت رسمي صدام حسين نيز مدتها بود به روز نشده بود و به همين ترتيب  اندك سايت هاي رسمي دولت عراق از ارائه كوچكترين خدمات خبري بازماندند. رژيم حاكم عراق كه حتي مودم را با شرايط عجيب و بسيار مشكلي در اختيار شهروندان خود قرار مي داد هيچ گاه نفهميد اينترنت بهترين و ارزانترين براي تبليغ و ايجاد جنجال عليه نيروهاي ائتلاف به شمار مي آيد. همين سهل انگاري ها باعث شد تا عملا سايت عراقي هيچ قدم مثبتي براي دفاع از كشورشان برندارند.
در روزهاي اول جنگ بسياري از سايت هاي خبري گزارش چند برابر شدن بازديد كنندگان خود را ارائه كردند. اشتهاي خبري بسيار بالا مردم را به سمت سايت هايي مانند بي بي سي و CNN مي كشاند. از طرفي اعمال سياست هاي خبري براي حمايت از نيروي ائتلاف و حذف برخي اخبار از راديو و تلويزيون باعث شد بسياري از مردم جهان شبكه هاي تلويزيوني را رها كنند و به اينترنت روي بياورند.
از طرفي گروه هاي مخالف جنگ كه اغلب از زمره نهادهاي مردمي بودند و بودجه هاي قابل توجه در اختيار نداشتند بهترين محل براي پيشبرد برنامه هاي خود را اينترنت ديدند.
اما شايد جالب ترين پديده نحوه گزارش اخبار جنگ در وب لاگ ها بود. براي اولين بار بود كه پديده اي مانند وب لاگ قدرت خود را در انتقال اخبار جنگ و حاشيه آن نشان مي داد. طبيعتا وب لاگ هايي كه توسط افراد حاضر در خط مقدم جنگ و درون شهرهاي عراق نوشته مي شد به سرعت مورد توجه قرار گرفت.البته تعداد كساني كه امكان نوشتن وب لاگ از داخل عراق را داشتند زياد نبود. اين افراد به دو دسته تقسيم مي شوند گروهي از خبرنگاران خارجي و گروهي نيز از مردم عادي ساكن عراق. البته تعداد عراقي هايي كه وب لاگ خود را به صورت منظم به روز مي كردند بسيار محدود بود. در حقيقت تنها يك نفر به نام سلام كه يك معمار ۲۹ ساله بود وب لاگ خود را به صورت منظم به روز مي كرد. استقبال از سايت دائر (dear-read. Blog spot.com) به قدري زياد شد كه بي بي سي يك گزارش اختصاصي در مورد آن پخش كرد و احتمالا همين گزارش صدها هزار نفر بازديد كننده جديد براي وب لاگ رائد عزيز به وجود آورد. قطع شدن برق و تلفن در بغداد به سلام كمك مي كرد جريانات داخل شهر و وضع زندگي مردم را براي ديگران گزارش كند. نحوه نگارش و اضافه شدن تعداد بازديد كنندگان باعث شده تا بعضي از خوانندگان اتهام جعلي بودن اين وب لاگ را مطرح كنند و مدعي شوند اين وب لاگ زيرنظر دولت عراق و يا آمريكا فعاليت مي كند. گرچه نويسنده وب لاگ اين ادعا را به شدت رد مي كرد. گرچه به نظر مي رسد مسئولين دولت عراق ناآگاه تر از آن باشند كه بخواهند به اين وسيله توجه مردم را به خود جلب كنند. به هر ترتيب درست يك روز پس از انتشار گزارش بي بي سي در مورد اين وب لاگ يعني روز ۲۵ آوريل ديگر سلام هيچ يادداشتي در وب لاگ خود منتشر نكرد و اين شايعه را كه شايد در جريان بمباران هاي هواپيماهاي آمريكايي و انگليسي كشته شده باشد قوت بخشيد. گرچه وب لاگ سلام ديگر گزارشي منتشر نمي كند اما تعداد بازديد كنندگان اين وب لاگ به خوبي تأثير وب لاگ ها بر جريان خبري در اينترنت را بازگو مي كند. شايد اگر صد وب لاگ عراقي از درون اين كشور به طور منظم گزارش مي دادند بعضي از رسانه هاي غربي جرأت نمي كردند آشكارا اخبار جنگ را تحريف و سانسور كنند. اين مسأله اي بود كه مسئولين عراقي هيچ گاه نخواستند اهميت آن را دريابند و به خوبي هزينه اقدامات كودكانه خود را پرداخت كردند.
000625.jpg

اما وب لاگ خبرنگاران خارجي مقيم عراق نيز با استقبال خوبي همراه بود. در اين ميان وب لاگ گزارشگران شبكه بي بي سي كه در آدرس www.bbc.co.uk/reporters
يكي از بهترين ها بود. مسئولين باهوش شبكه بي بي سي كه سالها است به عنوان يكي از بهترين سايت هاي خبري فعاليت مي كنند به خوبي دريافته بودند بايد از جريان وب لاگ بهره لازم را ببرند. در مقابل اقدام عجيب شبكه سي ان  ان در تعطيل كردن وب لاگ يكي از خبرنگاران خود تعجب بسياري از مردم را برانگيخت. وب لاگ كوين (www.kevinsites.net)كه از شمال عراق گزارش هاي جالبي به همراه عكس ارسال مي كرد هر روز بازديد كنندگان زيادي را به سمت خود مي كشاند ولي مسئولين CNN كه احتمالا از ارسال گزارش هاي مخالف سياست  توسط كوين وحشت داشتند دستور تعطيلي آن را به كوين دادند. با بروز چنين اقداماتي و پخش اخبار ضد و نقيض در اينترنت مردم كم كم اشتياق اوليه خود را براي كسب خبر از طريق اينترنت از دست دادند. گرچه طولاني شدن جنگ عامل بسيار مهمي در فروكش كردن اشتهاي خبري مردم جهان بود. ولي تأثير سانسور و خبرهاي غيرواقعي را نمي توان در اين مورد دست كم گرفت. از طرفي سايت هاي طرفداران صلح كه در روزهاي اوليه جنگ سر و صداي زيادي به پا كرده بودند با مشاهده اينكه فعاليت هاي آنها عملا هيچ تأثيري در متوقف كردن جنگ نداشته است، كم كم بازديد كنندگان خود را از دست دادند و روزه سكوت گرفتند.
اما سير تحولات پوشش خبري جنگ به پايان نرسيده است. در حال حاضر منابع مستقل و سايت هايي كه اخبار را بدون سانسور و يا حتي با سانسور كمتر ارائه مي كنند بيشترين بازديد كننده را دارند. در اين ميان سايت شبكه تلويزيوني الجزيره وضعيت منحصربه فردي دارد. شبكه الجزيره كه بعداز واقعه ۱۱ سپتامبر بينندگان زيادي براي خود دست و پا كرده است و همواره به عنوان مخالف خبرگزاري هاي غربي مطرح شده است، تصميم گرفت با آغاز جنگ عراق بخش انگليسي زبان سايت خود را نيز راه اندازي كند. اما درست در اولين روز افتتاح بخش انگليسي الجزيره  english. Aliazeera.net نفوذ گران فعاليت اين سايت را متوقف كردند. اين اتفاق درحالي افتاد كه كاربران اينترنت با شنيدن خبر افتتاح بخش انگليسي زبان الجزيره به اين سايت هجوم آورده بودند ولي آنها با تصوير يك پرچم آمريكا روبه رو مي شدند. با اين وجود موتورهاي جستجو اينترنتي گزارش دادند كلمه Aljazeera جزء كلمات برتر جستجو شده بعداز آغاز جنگ است. مسئولين الجزيره بعداز اينكه متوجه شدند نمي توانند امنيت سايت خود را تأمين كنند، دست كمك به سوي شركت هاي آمريكايي دراز كردند. ولي در عين تعجب اغلب شركت هاي آمريكايي از همكاري با آنان سرباز زدند. جوان تاكر سردبير بخش انگليسي زبان الجزيره به خبرنگار واشنگتن پست گفت بدون شك دست هاي زيادي براي بازداشتن شركت هاي آمريكايي از همكاري با آنان در كار است.
از طرف ديگر بي بي سي گزارش مي دهد از زمان شروع حمله آمريكا به عراق آمار نفوذ و ازكارانداختن سايت هاي دولتي به شدت افزايش داشته است. جالب است كه هم طرفداران جنگ و هم مخالفان جنگ اين روش را براي رساندن پيغام اعتراض خود به طرف مقابل انتخاب كرده اند، بيشتر از ۱۰۰۰ سايت در دو روز گذشته مورد حمله قرار گرفته است و سايت هاي اسرائيلي در رأس هدف مهاجمان قرار داشته. به هر ترتيب به نظر مي رسد با شدت گرفتن جنگ جنجال هاي بزرگتري و با ايجاد خسارت هاي بيشتر در اينترنت صورت بگيرد. اتفاقي كه در نهايت تنها به از دست رفتن اعتماد مردم به اينترنت منجر خواهد شد.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
* در مورد SMS و نحوه استفاده از آن را توضيح دهيد.
000610.jpg

ايمان كريمي
SMS- مخفف كلمه short Messege service است. و سرويسي است كه امكان ارسال پيغام هاي كوتاه متن را از طريق تلفن همراه ميسر مي كند. اين سرويس به تازگي در ايران راه اندازي شده است و شما مي توانيد با مراجعه به يكي از دفاتر خدمات تلفن همراه با پرداخت دو هزار تومان حق اشتراك كه تنها يكبار از شما دريافت مي شود به عضويت اين سرويس درآيد. در هنگام ارسال هر پيام حدود يك سوم هزينه مكالمه عادي با تلفن همراه با توجه به طول زمان ارسال پيام به صورتحساب شما اضافه خواهد شد. البته سرويس SMS در حال حاضر با توجه به اينكه در مراحل اوليه كار به سر مي برد داراي مشكلاتي نيز مي باشد. مثلا در پاره اي مواقع ارسال پيام با تأخير بسيار طولاني انجام مي شود كه به تازگي اين مشكل كمتر شده است. يكي ديگر از دوستان نيز سؤال كرده بودند آيا براي دريافت پيغام ها نيز بايد عضو سرويس SMS شد؟ خير، در حال حاضر تمامي دستگاه هاي موبايل در كشور قابليت دريافت پيغام را دارند و شما براي ارسال پيام مجبور به پرداخت حق عضويت هستيد. در حال حاضر امكان ارسال تصوير از SMS وجود ندارد كه اميدواريم در آينده نزديك شركت مخابرات اين مشكل را نيز حل كند.
* برنامه اي معرفي كنيد كه با استفاده ازآن بتوان قطعات مختلف صدا و تصوير را با هم تركيب كرد يا قسمتي از فيلم را در محل ديگري ضبط كرد.
سعيد اديبان
000630.jpg

- برنامه هاي بسيار زيادي براي اين كار وجود دارد. حتي اگر شما نمي خواهيد به صورت حرفه اي كار كنيد برنامه Movie Maker ويندوز XP هم مي تواند كمك زيادي به شما بكند. اما به طور كلي نرم افزار Adobe Primier نرم افزار بسيار قوي و حرفه اي است كه مي تواند براي ايجاد انواع تغييرات در فيلم و به خصوص مونتاژ به شما كمك كند. نرم افزارهاي شركت ulead نيز در بازار نرم افزارهاي مربوط به تدوين و تهيه فيلم ها و انجام تغييرات مختلف بر روي صدا طرفداران زيادي دارند. ويژگي اين نرم افزارها ساده كار كردن و نصب و استفاده ساده از آنها مي باشد.
* با وب امكان تهيه تصاوير با كيفيت بالا وجود ندارد.
محمدي
- براي تهيه تصاوير ديجيتالي با كيفيت بالا حتما از دوربين هاي ديجيتالي مخصوص اين كار استفاده كنيد. گرچه قيمت اين دوربين ها نسبت به دوربين هاي وب كم گران تر است. اما كيفيت تصاوير غير قابل مقايسه است. روش عكاسي در وب كم ها Freeze كردن يك فريم است و به اين ترتيب به هيچ وجه تصاوير نهايي كيفيت قابل توجهي ندارند. براي ديدن ليست دوربين هاي ديجيتالي برتر همراه با قيمت هاي آنها به دلار مي توانيد به سايت زير مراجعه كنيد.
www.cnet.com

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |