سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۶ - April.8,2003
رحم الله امرأ راي حقا فأعان عليه أو رأي جورا فرده و كان عونا بالحق علي صاحبه.
خدا بيامرزد كسي را كه حقي بيند و ياري آن كند، يا ستمي بيند و آن را بازگرداند، و خداوند ياور حق است و آن را به صاحبش مي رساند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
هر گه كه ياد روي تو كردم جوان شدم
هر چند پير و خسته دل و ناتوان شدم
بر منتهاي همت خود كامران شدم
شكر خدا كه هر چه طلب كردم از خدا
انتقاد از عدم رعايت اصول در نقاشي ديوار
حسن ياقوتي بر اين اعتقاد است كه ما متأثر از انقلاب مكزيك، سعي كرديم باورهاي ايدئولوژيك انقلاب را در عرصه نقاشي بر ديوار عرضه كنيم.
اين نقاش در گفت وگو با ايسنا گفت:  ما تاريخ روشني در زمينه نقاشي ديواري نداشتيم و اين شكل و شيوه حاضر، متعلق به فرهنگ ما نيست.
او با ضروري دانستن هماهنگي و همخواني موضوع و سوژه انتخابي با جغرافياي محل اجراي كار عنوان كرد: معمولا اين اصول در اجراي آثار نقاشي ديواري رعايت نمي شود.
ياقوتي در عين حال گفت: براي بعضي از كارهايي كه در بزرگراه ها كار شده، حرمت قائلم. چرا كه صادقانه و با باور كار شده اند؛ بنابراين بر مخاطب تأثيرگذار است. چشم منصف و بي غرض مي بيند كه اين آثار قابليت نگهداري دارند؛  هر چند ممكن است به لحاظ ساختاري ايرادي هم به آنها وارد باشد.
وي بر اين اعتقاد است كه شايد اگر جنگ تحميلي نبود، اين تعداد نقاشي ديواري را نمي داشتيم. چرا كه غالب اين ها مشخصا مربوط به جنگ هستند.
او در ادامه از تلاش برخي كه سعي مي كنند محتواي ديگري نيز بر نقاشي ديواري تحميل كنند، ياد كرد و با يك نمونه مثال بيان كرد:  اجراي ده در ده متري كاري چون يك اثر مينياتور، ضربه زدن به نقاشي ديواري است؛ چرا كه مينياتور، ماهيت نقاشي ديواري را ندارند.

سينما بهار در شمال تهران گشايش مي يابد
سالن  سينما «بهار» با گنجايش  ۲۰۰ صندلي  بزودي  در شمال  تهران  گشايش مي يابد.
«وحيدمجتهدي» مديرسينما بهار به ايرنا گفت : اين  سالن  كه  در خيابان  ولي عصر روبروي  پارك  ملت  واقع  شده ، آماده بهره برداري  است .
وي  به  نبود سالن  در محدوده  شمال  شهر تهران  اشاره  كرد وافزود: با توجه به  تغيير بافت  شهري  و جمعيتي  بايد از تراكم  سينماهاي  جنوب  شهر و مناطقي همچون  «لاله زار» كاست  و زمينه  احداث  سالنهاي  مناسب  در مناطق  شمالي  وپرجمعيت  شهر تهران  را فراهم  كرد.
مجتهدي  به  وضع  سينماهاي  «آزادي» و «راديو سيتي» اشاره  كرد وادامه داد: سينما «آزادي» و بويژه  سالن  شهرقصه  به  راحتي  قابل  تعميربود اما بدليل اقدام  غيرمنطقي  نهاد مسئول ، اين  مجموعه  فرهنگي  نابود شد.
مجموعه  سينما «آزادي» فروردين  ماه  سال  ۷۶، براثرحادثه آتش  سوزي  ويران شد.

۷ فيلم كوتاه ايراني در جشنواره استانبول
فيلم كوتاه تكيه بر جام از توليدات انجمن سينماي جوانان دفتر اردبيل، به همراه ۶ فيلم ديگر از كشورمان براي شركت در پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلمهاي كوتاه استانبول برگزيده شد.
انجمن سينماي جوان دفتر اردبيل اعلام كرد: اين فيلم كه كار ميردولت موسوي است پيش از اين نيز در اولين جشنواره سينمايي دفاع مقدس برگزيده شده و تنديس بلورين و ديپلم افتخار بخشهاي فيلمنامه نويسي و كارگرداني را به خود اختصاص داده بود.
در پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم استانبول تركيه كه تا فردا ادامه خواهد داشت، فيلمهاي كوتاه
۱۷ كشور شركت دارند.

تصحيح و پوزش
در گزارشي كه ديروز به نقل از سايت بي بي سي از حادثه مرگ كاوه گلستان به چاپ رسيد، به دليل اشتباه در ترجمه چنين آمده كه نخستين انفجار در روز حادثه، ناشي از اصابت خمپاره بوده است.
دفتر بي بي سي در تهران در تماس با همشهري تأكيد كرد چنانچه در مطلب اصلي هم آمده، نخستين انفجار كه همه حاضران در حادثه آن را انفجار خمپاره تلقي كرده بودند، در واقع ناشي از رفتن پاي استوارت هيوز روي مين بوده و اساسا حمله اي با خمپاره صورت نگرفته است. از خوانندگان به دليل اين اشتباه پوزش مي خواهيم.

نمايش «۲۱ اينچ» براي منتقدان و اهالي سينما
«۲۱ اينچ» فيلم بلندي كه به صورت ۳۵ ميليمتري و با سه دوربين ديجيتال همزمان فيلمبرداري شد،
۲۱ فروردين ماه در فرهنگسراي نياوران براي منتقدان و اهالي سينما به نمايش در مي آيد.
كارگردان اين فيلم كه گفته مي شود، قرار است به جشنواره كن هم ارسال شود ابوذر صفاريان است و داستان آن درباره سه زن است كه در يك بعدازظهر دور هم جمع مي شوند تا درباره مسايل خصوصي با هم صحبت مي كنند.

امير شهاب رضويان:
بايد جوانان را براي ساختن فيلم هاي ديجيتالي تشويق كرد
فيلم هايي كه مي توانند به شيوه ديجيتال ساخته شوند راهي مناسب براي ساخت فيلم هايي است كه مستقل و ارزان و بدون وابستگي توليد مي شوند و اينكه بگويند اگر كسي مي خواهد هر فيلمي به هر شيوه اي بسازد بيايد از ما مجوز بگيرد به نظر من شكل خيلي جذابي ندارد.
امير شهاب رضويان - فيلمساز در گفت وگو با ايسنا،  درباره سينماي ديجيتال و موقعيت اين فناوري در كشورمان گفت:  سينماي ديجيتال به هر حال در كشور ما نيز وارد شده و ما هم مجبوريم با اين فناوري همراه شويم.
وي افزود: اما هنوز به كيفيت مناسب و قابل قبولي به لحاظ تبديل ديجيتال به فيلم ۳۵ ميليمتري براي نمايش در سينماها نرسيده ايم براي نمونه مي توان به فيلم هاي «يكي بود يكي نبود» و «موج مرده» اشاره كرد.
رضويان درباره تجهيزات ديجيتال در بخش تصويربرداري خاطرنشان ساخت: در اين بخش هم تجهيزات مان براي ساخت فيلم هايي با شيوه ديجيتال و بعد تبديل به ۳۵ مناسب نيستند.
وي كارهاي ديجيتال انجام يافته در كشورمان را در مراحل آزمايشگاهي خوانده و افزود: كساني كه در اين زمينه در سينماي ايران فعال هستند مثل آقاي كيارستمي با توجه به زيبايي شناسي خاص خود موفق نيز هستند اما اين آثار بيشتر ساختارهاي تجربي داشته و براي نمايش عمومي در سينماها به لحاظ كيفيت فني قابليت نمايش ندارند.
كارگردان «سفر مردان خاكستري» گفت:  من به عنوان فيلمساز اصلا نمي ترسم از اينكه جواني به سن من يا كوچك تر با دوربين ديجيتال فيلم سينمايي بسازد اگر من رئيس باشم تشويق اش هم مي كنم. اگر كسي مي تواند فيلمي بسازد مي رود كارش را انجام مي دهد و نيازي نيست مثلا كانون كارگردانان براي او مجوز خاصي صادر كند.
وي تصريح كرد: اگر ما بتوانيم به ساختار اقتصادي بخش خصوصي در كشورمان برسيم و بخش خصوصي خودش توليد، توزيع و عرضه فيلم را بر عهده گرفته و پولش را در بياورد و به اين صورت اگر گردش سرمايه روال منطقي داشته باشد هيچ كدام از تكنولوژي هاي جديدي كه بوجود مي آيند خطرناك نيستند.

جشنواره فيلم هاي اعتياد برگزار مي شود
سي و يك فيلم مستند با موضوع مبارزه با اعتياد در مراحل مختلف توليد به سر مي برند.
به گزارش ايسنا، اين فيلم ها كه با حمايت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و ستاد پيشگيري از اعتياد تهيه مي شوند قسمتي از پروژه حمايت از توليد آثار مستند در زمينه پيشگيري از اعتياد هستند كه فراخوان عمومي آن سال گذشته اعلام شد. به گفته محمد آفريده - رئيس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي - از بيش از ۳۰۰ طرح رسيده به اين مركز، بيش از ۱۵۰ طرح در شوراهاي مختلف مطرح شد كه از بين اين فيلم ها ۳ طرح براي توليد انتخاب شدند. ۱۲ اثر انيميشن، ده اثر داستاني، ۴ اثر مستند، ۵ فيلم مستند داستاني، در مراحل مختلف فيلمبرداري، پيش توليد و تدوين به سر مي برند.
به گفته محمد آفريده، فيلم هايي كه در زمينه پيشگيري از اعتياد ساخته شده اند سال جاري در جشنواره اي با موضوع مبارزه با اعتياد به نمايش درمي آيد. رئيس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي افزود: فيلم هاي توليد شده در زمينه مبارزه با اعتياد قبل از نمايش فيلم هاي بلند در سينماها و در محصولات ويدئويي عرضه مي شود شبكه هاي تلويزيوني نيز ديگر محل نمايش اينگونه از فيلم ها هستند.
به گزارش ايسنا، حقوق پخش سينمايي، ويدئويي و تلويزيوني اين فيلم ها توسط مركز گسترش سينماي مستند پيش خريد شده است و پس از ۳ سال، حقوق مادي اين آثار متعلق به سازندگان اين فيلمهاست. آفريده اين امر را عامل مهمي در حمايت از بخش خصوصي توسط دولت عنوان مي كند.

۲ فيلم ايراني در سينماهاي ژاپن
008255.jpg
فيلمهاي  ايراني  «باران»  ساخته  مجيد مجيدي  و «فرش  باد» ساخته  كمال  تبريزي  در فهرست  برنامه هاي  آينده  سينماهاي  ژاپن  قرار گرفته  است .
فيلم  ۹۶ دقيقه اي  باران  از ۶ارديبهشت  ماه  ( ۲۶ آوريل ) در سينما «رايز» شهر توكيو روي  پرده  مي رود. اين  فيلم  علاوه  بر بيستمين  جشنواره  فيلم  فجر، در جشنواره  بين المللي  سال ۲۰۰۱ مونترال  نيز موفق  به  كسب  بهترين  جايزه  شد.
باران ، داستان  يك  دختر نوجوان  افغان  است  كه  بصورت  يك  كارگر ساختماني  و با ظاهري  پسرانه  در ساختماني  كار مي كند.
روزنامه  «آساهي» به  نقل  از مجيدي  نوشت : باران  نشانگر بخشي از زندگي  سخت  مردم  افغانستان  است  كه  وادار به  ترك  ميهن  خود شده اند.
مجيدي  به  آساهي  گفت : در آرزوي  روزي  است  كه  به  جاي  جنگ  و خشونت  رايج ، مهر و محبت  بر دنيا حاكم  شود.
فيلم  «فرش  باد» كه  تعدادي  از هنرمندان  ژاپن  درآن  نقش آفريني  كردند نيز در فهرست  برنامه هاي  آينده  سينماي  «سينه  سوئيچ» در منطقه  «گينزاي » توكيو قرار گرفته  است .

آغاز داوري فيلم هاي جشن خانه سينما
مسئول روابط عمومي خانه سينما درباره فراخوان و تغييراتي در هفتمين جشن خانه سينما گفت: تغيير اساسي زمان نمايش فيلمها است كه امسال زودتر آغاز شده تا با فرصت بهتري فيلمها براي داوران به نمايش درآيد.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: نمايش فيلمها براي داوران منتخبان از اين هفته پنجشنبه با نمايش دو فيلم «بانوي كوچك» به كارگرداني مهدي صباغ زاده و« عزيزم من كوك نيستم» به كارگرداني محمدرضا هنرمند آغاز مي شود و در مردادماه به صورت فشرده فيلمها يك بار ديگر تكرار مي شود و همچنين اسامي داوران هر صنف به طور متناوب اعلام خواهد شد.
با توجه به اين موضوع، ماده ۴ مقررات و آئين نامه اهداي تنديس خانه سينما بيان مي كند هر كدام از اصناف سينمايي يك گروه داوري متخصص و كارشناس را به تعداد حداقل ۱۱ نفر از ميان اعضاي خود انتخاب مي كنند كه در طول سال فيلمهاي سينمايي را بررسي و قضاوت خواهند كرد.
اين موضوع كه از امسال در هفتمين جشن خانه سينما مورد توجه قرارگرفته، سال گذشته همزمان با ششمين جشن خانه سينما توسط بعضي از اهالي و هنرمندان سينما از جمله عليرضا رئيسيان مطرح شده بود، وي بر اين موضوع تاكيد كرده بود كه داوري خانه سينما بايد به شكل معقول تري نزديك شود.
اين گونه داوري اساسا پسنديده اصحاب سينما و دوستان دست اندركار نيست به اين صورت كه يك تعدادي از افراد با هم در يك فضاي محدود تعداد زيادي فيلم را طي چند روز فشرده مي بينند و نظر رئيس كانون كارگردانان اين بود كه جشن خانه سينما صرفا محدود به فيلمهايي شود كه در طول يك سال به نمايش عمومي درمي آيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
دكتر گات در پاسخ ديروز (دوشنبه) خود به يك پرسش گفته است كه پرخوري، يبوست، بدخوابي و عصبي مزاج شدن پس از ترك سيگار ناشي از ترك نيست و از استرس و اضطرابي است كه متعاقب ترك هر نوع اعتياد ــ حتي عادت رفتن به يك كافه ــ دست مي دهد و كاملا موقتي است.بايد توجه داشته باشيد كه طبق گزارش سالانه سازمان جهاني بهداشت، در چهار سال اخير كه دود كردن سيگار در اماكن عمومي و دفاتر و حتي اطاق در بسته منازل ممنوع شده بيماريهاي ناشي آن نزديك به يك سوم كاهش يافته و اين كاهش ادامه خواهد داشت.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
مروري بر مقاله ها، تحليل و تفسير هاي روزنامه ها در كشورهاي مختلف و نگاهي به شعارهاي معترضين به جنگ آمريكا و بريتانيا با عراق، تنها در روزهاي جمعه، شنبه و يكشنبه اخير، حكايت از گسترش نارضايتي جهاني از طرز عمل سازمان ملل دارد كه با منشور و اركان موجود، قادر به جلوگيري از جنگ و انهدام نفوس و حل مسائل از راه هاي مسالمت آميز نيست كه براي همين منظور تاسيس شده است. در اين اشارات منظور از دولت قدرتمند، دولت هاي داراي جنگ افزار بهتر و رسانه ها و توان تبليغ و پروپاگانداي بيشتر بوده است. اصحاب اين زمزمه ها خواهان يك پارلمان جهاني به جاي سازمان ملل هستند كه يك بازوي اجرايي نوبتي و هيات مديره به جاي يك دبير كل داشته باشد و اعضاي اين هيات نبايد مامور دولت ها باشند و بايد از ميان انديشمندان، صاحب نظران و استادان دانشگاه با شرايط مشخص و منصفانه انتخاب شوند. به گفته اين معترضان، «جامعه ملل» چون نتوانست از بلعيده شدن آلباني در دومين هفته از ماه آوريل سال ۱۹۳۹ ( درست ۶۴ سال پيش) توسط ايتالياي موسوليني جلوگيري كند از ميان رفت و جنگ جاري، عراق صرف نظر از نتيجه آن، « سازمان ملل متحد » را نيز در حالت احتضار قرار داده است.
ماندگار
قرارداد خريد آلاسكا از روسيه، نهم آوريل ۱۸۶۷ به تصويب سناي آمريكا رسيد و قطعي شد. طبق اين قرار داد، آلاسكا مهاجرنشين روسيه در قاره آمريكا، به مبلغ هفت ميليون و دويست هزار دلار خريداري شد - هر هكتار ۲ پني ( دوصدم دلار ) . « ويليام سيوارد » وزيرامور خارجه كابينه هاي آبراهام لينكلن و اندرو جانسون براي خريد آلاسكا تلاش فراوان كرد. وي براي قانع كردن سناي آمريكا به خريد آلاسكا به مبلغي كه ذكر شد در نطقي طولاني جزئيات اهميت منابع زير زميني و ماهيگيري اين منطقه وسيع را برشمرد. سناتورها مبلغ خريد را بيش از ارزش اراضي يخزده! آلاسكا بيان مي داشتند كه سرانجام گفتند سخنراني سيوارد آنان را قانع كرده است. سيوارد يك سياستمدار عضو حزب جمهوري خواه آمريكا بود.
وي به طور خصوصي به سناتور هاي متنفذ گفته بود كه با اين معامله پاي روس ها كه دارند وارد شمال كاليفرنيا هم مي شوند قطع خواهد شد و از آنجا كه بوميان قاره آمريكا (سرخپوستان ) از سيبريه مهاجرت كرده اند، اگر روس ها در اينجا بمانند به سرخپوستان كمك نظامي خواهند رساند و به تدريج مدعي همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپاي غربي را متجاوز اعلام خواهند كرد كه دردسر بزرگي خواهدبود .
آلاسكا كه كانادا آن را از خاك اصلي ايالات متحده جدا كرده است اينك يكي از ايالات پنجاه گانه اين كشور است و علاوه بر منابع زير زميني ازجمله نفت و جاذبه هاي توريستي و صنعت ماهيگيري، داراي اهميت استراتژيك ويژه است و كشور ايالات متحده را در همسايگي روسيه و چين و نزديك به ژاپن قرار داده است و هر سال كه مي گذرد اهميت كار « سيوارد » و صلاح انديشي او بيش از پيش بر آمريكاييان آشكار مي گردد.
يادگار
* هشتم آوريل سال ۲۱۷ ميلادي « كاراكالا » امپراتور روم در اربلا ( اربيل - شمال عراق امروز ) به دست يك سنتوريو ( افسر فرمانده رومي) كه از نيرنگ هاي او خسته شده بود كشته شد. كاراكالا كه در سر هواي اسكندر شدن و تصرف ايران را داشت چون با جنگ نمي توانست به اين هدف برسد به نيرنگ متوسل شده بود و از ميترا دختر اردوان پنجم شاه وقت ايران خواستگاري كرده بود. وي ارتش خود مركب از ۳۲ لژيون ( لشكر ) را در سوريه گذارد و با دسته اي كوچك از افسران و سربازان ويژه رهسپار تيسفون (مجاور بغداد ) پايتخت ايران شد تا با ميترا ازدواج كند.
اردوان و سران كشور بدون حمل سلاح در خارج از شهر به استقبال داماد آينده ايران شتافتند كه به دام كاراكالا افتادند و جز اردوان و تني چند از بزرگان بقيه به دست همراهان كاراكالا كشته شدند و كاراكالا به سرعت به اربلا رفت و منتظر ارتش خود شد كه در آنجا به قتل رسيد. ماكرينوس جانشين موقت كاراكالا به ايران پيشنهاد صلح داد كه رد شد و ارتش ايران نيروي رومي را شكست داد به گونه اي كه همه ۳۸ هزار سرباز شمال آفريقا معروف به موريتانيايي ها كه بهترين رزمندگان ارتش روم بودند كشته و يا اسير شدند و ژنرالهاي رومي كه چنين ديدند ماكرينوس را مجبور به پذيرفتن شرايط سخت اردوان براي اعلام ترك مخاصمه كردند. اين آخرين جنگ ايران و روم در دوران حكومت ۴۷۵ ساله اشكانيان بود. اين سلسله ۹ سال بعد به دست اردشير ساساني حاكم پارس (مكران، سيستان، كرمان، فارس، خوزستان، اصفهان و نواحي مركزي ايران ) برانداخته شد و ميترا به ازدواج اردشير در آمد.
* اراضي دولتي جلاليه (پارك لاله ) در اين روز در سال ۱۳۴۴ در اختيار شهرداري تهران قرار گرفت تا در آن پارك ساخته شود. قبلا از اين اراضي براي اسبدواني، سيرك، نمايشگاه كشاورزي و آموزش رانندگي استفاده مي شد.

گنجينه
دانايي
هر كسي را كه روزگار، او را «دانا» نكند، هيچ دانا را در آموزش او رنج نبايد بردن، كه رنج او ضايع بود.
عنصرالمعالي كيكاووس بن اسكندر بن قابوس
قابوسنامه

گشتي در دنياي خبرها
بيشترين زنداني در آ مريكا
واشنگتن: كشور آمريكا داراي بيشترين تعداد زنداني در ميان كشورهاي جهان است. براساس آخرين آمار منتشره، در حال حاضر بيش از ۲ ميليون نفر در آمريكا پشت ميله هاي زندان حبس هستند.
نكته جالب اينكه چين كه آمريكا مداوم دولت آن را متهم به نقض حقوق بشر مي كند ۴/۱ ميليون نفر زنداني دارد و در روسيه نيز ۹۲۰ هزار نفر در حبس هستند.
صداي خواننده رفت!
لندن: پل مك كارتي خواننده مشهور انگليسي صداي خود را به طور موقت از دست داد. قرار بود كه اين هفته مك كارتي در چند شهر انگليس كنسرت اجرا كند اما وي تنها پس از يك شب اجرا، صداي خود را از دست داد و به همين دليل تا اطلاع ثانوي كنسرت هاي بعدي خود را لغو كرد.
تصادف با اسكورت رئيس جمهور
اكرا (غنا): برخورد يك دستگاه تاكسي با اسكورت رئيس جمهور غنا ۸ كشته و چند زخمي برجاي گذاشت.
راننده اين تاكسي كه ۸ مسافر را در وسيله نقليه خود جاي داده بود ناگهان كنترل خود را از دست داد و به يكي از خودروهاي اسكورت رئيس جمهور برخورد كرد.
نكته جالب اينكه خودرو حامل رئيس جمهور چند ثانيه پيش از وقوع سانحه از كنار تاكسي عبور كرده بود.
شهروندان پرمصرف رم
رم: پر مصرف ترين مشتركان آب در اروپا، مردم شهر رم ايتاليا هستند. براساس آمارگيري انجام شده، هر شهروند رمي به طور متوسط روزانه ۲۹۳ ليتر آب مصرف مي كند در حاليكه سرانه مصرف آب مردم شهرهاي آتن و اسلو، ۲۰۰ ليتر در روز و متوسط مصرف آب هر يك از شهروندان برليني در حدود ۱۲۹ ليتر است.
لازم به ذكر است آب شهر رم ارزانترين آب در ميان شهرهاي اروپا است كه قيمت آن ۶۳/۰ يورو براي هر متر مكعب است در حالي كه بهاي هر متر مكعب آب در برلين ۲۴/۴ يورو است.
نااميدي مرد ماجراجو
پرث (استراليا): ۳۹ روز قبل يك مرد ماجراجوي انگليسي تصميم گرفت با قايق خود و به تنهايي عرض اقيانوس هند را طي ۶۴ روز پارو بزند تا ركوردي جديد به خود اختصاص دهد، اما به نظر مي رسد نااميد شده باشد.
وي براي دست يافتن به ركورد جديد بايد ۵۶۰۰ كيلومتر را پارو بزند اما تا ديروز تنها يك سوم اين مسير را طي كرده بود.
علت پيشرفت اندك وي شرايط بد جوي و طوفاني بودن اقيانوس اعلام شده است.
فرود اضطراري در بزرگراه
كاليفرنيا: يك هواپيماي كوچك به دليل نقص فني در يكي از بزرگراه هاي
پررفت و آمد حومه لس آنجلس فرود اضطراري انجام داد.
در هنگام فرود اين هواپيما، بال آن با شيشه عقب يكي از خودروهاي عبوري برخورد كرد و سرنشينان اين خودرو دچار جراحت هاي سطحي شدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۳دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۴۰ دقيقه

گل و گياه
بانكسيا
008250.jpg
نام علمي:
coccinea Banksia
خانواده: PROTEACEAE
درختچه ايست هميشه سبز و پرپشت، بومي استراليا، با برگهايي در حاشيه دندانه دار به رنگ سبز تيره و سطح زيرين سبز- خاكستري، هر گل مجموعه ايست از تعداد زيادي گل هاي كوچك  قرمز رنگ، تا آخر زمستان و اول بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك ماسه اي با زهكشي خيلي خوب كه ميزان فسفات و نيترات آن پايين باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |