سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۶ - April.8,2003
در طرح جديد راهنمايي و رانندگي:
جريمه سرعت غيرمجاز ۳۵ هزار تومان مي شود
008295.jpg
حدود ۷۲۰۰ راننده متخلف با استفاده از دوربين هاي كنترل سرعت كه از اسفند ماه سال گذشته بكار گرفته شده است شناسايي شده اند.
سردار انصاري معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با بيان اين مطلب گفت: عكس خودروي رانندگان متخلف همراه با قبض جريمه به نشاني منزل آنها ارسال و در سابقه گواهينامه آنها ثبت مي شودو اگر تخلفات حادثه ساز اين افراد زياد شود در آينده صلاحيت رانندگي سلب خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: اگر جريمه ۳۵ هزارتوماني كه براي سرعت زياد پيشنهاد شده است به تصويب برسد در رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي موثر خواهد بود.
معاون راهنمايي و رانندگي درباره طرح ترافيك انتظامي در ايام نوروز گفت: با اجراي اين طرح تصادفات منجر به فوت در مقايسه با سال گذشته ۶۷/۱۰ درصد و تعداد كشته ها در صحنه تصادفات ۶ درصد كاهش داشت كه نشان دهنده همكاري مردم در رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي است.
وي اضافه كرد: در بسياري از جاده هاي كشور ۸۰ تا ۸۵ درصد از رانندگان از كمربند ايمني استفاده كرده اند كه در كاهش تلفات بسيار موثر بود.
سردار انصاري همچنين گفت: در ايام نوروز تعداد تصادفات خسارتي در مقايسه با سال گذشته ۳۶ درصد افزايش داشت و اين افزايش در جاده ها ۳/۸ درصد بوده است.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين از كاهش تصادف اتوبوس ها در جاده ها خبر داد و خاطر نشان كرد: در سال جاري فقط دو مورد تصادف اتوبوس منجر به فوت داشتيم در حاليكه سال گذشته ۹ مورد از اين تصادفات روي داد.
وي اضافه كرد: تعداد صدور جريمه ها در ايام نوروز سال جاري يك ميليون و ۸۰۰ هزار مورد بود كه در مقايسه با سال گذشته ۴۲ درصد افزايش داشت. وي بيشترين تعداد كشته ها را در جاده هاي استان هاي خراسان ، اصفهان ، سمنان و لرستان اعلام كرد و تصريح كرد: ۵۵ درصد علت تصادفات سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ است و ۶۴ درصد اين تصادفات در ۵۰كيلومتري شهرها اتفاق افتاده است.

تهران در اسفندماه با هوايي سالم به استقبال بهار رفت
008290.jpg
گروه شهري:به رغم افزايش بار ترافيك در آستانه سال نو و افزايش سفرهاي درون شهري در اسفند ۸۱، كيفيت هواي شهر تهران در ماه ياد شده به لحاظ آلاينده منواكسيد كربن در وضعيت بسيار مطلوبي قرار گرفت.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي ايران به نقل از روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا، براساس بررسي انجام شده توسط كارشناسان شركت كنترل كيفيت هوا ۸۳ درصد از روزهاي اسفندماه سال ۸۱ از نظر آلاينده منواكسيد كربن در وضعيت پاك و سالم قرار گرفت و تنها ۱۷ درصد روزها شرايط ناسالم را تجربه كرده اند كه اين رقم در برابر تعداد روزهاي سالم بسيار ناچيز است.
اين گزارش مي افزايد: «مقايسه هاي انجام شده حاكي از آن است كه در مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۸ درصد روزها در وضعيت سالم قرار گرفته اند. بنابراين كيفيت هواي تهران به لحاظ آلاينده منواكسيد كربن در اسفندماه ۱۳۸۱ در مقايسه با اسفندماه ۸۰ مطلوب تر شده است. علت عمده اين امر را مي توان افزايش ناپايداري هاي جوي، قرار گرفتن ايام عزاداري محرم و افزايش تعطيلات رسمي در اسفند ۸۱ دانست.»

بيلان حوادث در كشور
ترافيك بزرگترين عامل وقوع حوادث مرگبار در ايران است
گروه شهري: روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان همزمان با ۱۹ فروردين مصادف با دومين روز از «هفته سلامت» و «روز سلامت، بهداشت روان و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، حوادث و سوانح» طي گزارشي با اشاره به مطلب فوق خاطرنشان ساخت:  «با اين ميزان حادثه، سالانه يك ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از حادثه ديدگان در بيمارستانها بستري شده، ۴ ميليون نفر سرپايي درمان شده، و ۳۷ هزار نفر جان خود را از دست مي دهند».
بنابراين گزارش ۲۶ درصد تخت هاي بيمارستاني پيوسته در اشغال حادثه ديدگان قرار دارد.
اين گزارش عمده ترين حادثه و سانحه را در كشور، حوادث ترافيك ذكر كرده و يادآور شده است: حوادث ترافيكي سالانه به ۳۷۵ هزار بستري در بيمارستانها و ۱۹ هزار و ۱۰۰ مورد فوت مي انجامد كه از ۲ ميليون مورد حادثه ناشي مي شود.
اين گزارش سهم حوادث ترافيكي را در ميزان مرگ و مير در كشور ۵/۷ درصد ذكر كرده و آن را عامل ۵/۱۳ درصد عمر از دست رفته در كشور عنوان مي كند.
گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت حاكي است كل هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم ناشي از حوادث ترافيكي در ايران، سالانه يك هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
اين گزارش با اشاره به اينكه اين نسبت در مقايسه با نسبت هاي منطقه اي و جهاني بسيار بالاست، بر اجراي دقيق تر، كاملتر و سختگيرانه تر قوانين و مقررات ترافيكي، جدا كردن حركت ساير وسايل نقليه از وسايل نقليه چهارچرخ، اجباري شدن استفاده از وسايل حفاظتي و ارتقاي مهارت رانندگان و اصلاح و استانداردسازي معابر و جاده ها تأكيد كرده است.
در اين گزارش ساير حوادث مهم در ايران شامل سوختگي، سقوط، برق گرفتگي، خفگي با گاز و دود عنوان شده و با اشاره به اينكه در اين زمينه ها مي توان از طريق اطلاع رساني پيشگيرانه از بروز آنها كاست، مشاركت ساير دستگاهها در آموزش مردم مورد توجه قرار گرفته شده است تا در سايه آنها بتوان ضمن حفظ و ارتقاي سلامت، به كاهش ميزان مرگ و مير در كشور و افزايش اميد به زندگي دست يافت.

تدارك ايران براي مهار آلودگي هاي زيست محيطي جنگ خليج فارس
گروه شهري: محيط زيست ايران تاكنون از خطر آلودگي ناشي از جنگ عراق مصون مانده است.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به خبرنگار ما گفت: تاكنون هيچ گزارشي كه حاكي از آلودگي قابل توجه براي محيط زيست كشور باشد، دريافت نشده است.
دكتر يوسف حجت با بيان اينكه احتمالا با حركت جنگ به عمق عراق خطر آلودگي براي كشور ما كمتر مي شود افزود:  در روزهاي اول جنگ آلودگي So2 «دي اكسيد گوگرد» ناشي از سوخت نفت در شهرهاي آبادان و خرمشهر ۳ برابر بيش از حد استاندارد بود كه با توجه به اينكه معمولا متوسط آلودگي در اين مناطق زير استاندارد بوده، حد بالا و غير متعارفي نمي باشد.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون ۶ ايستگاه مجهز اندازه گيري آلودگي در مرزهاي كشور ايجاد شده كه به طور مرتب كيفيت آب و خاك مناطق مرزي را اندازه گيري مي كنند.
حجت در پاسخ به سئوالي درباره خطر آلودگي هاي ناشي از احتمال كاربرد سلاح هاي شيميايي و هسته اي در جنگ كنوني نيز گفت: اگر چنين تسليحاتي در بغداد به دليل بعد مسافت، مورد استفاده قرار گيرد خطري براي مرزهاي ما ندارد ولي هجوم پناهندگان مبتلا به چنين آلودگي هايي مي تواند براي مرزهاي ايران خطرساز باشد.
وي در عين حال گفت:  ستاد بحران مجهزي براي مقابله با آلودگي هاي ناشي از جنگ با امكانات كافي در وزارت بهداشت تدارك ديده شده است.
معاون سازمان محيط زيست همچنين افزود: با هماهنگي هاي انجام شده با ساير دستگاههاي ذيربط مانند وزارت نفت، سازمان انرژي اتمي ستاد مشترك ارتش و سازمان بنادر و كشتيراني، آلودگي هاي متعارف مثل آلودگي نفتي ناشي از سوخت يا نشت نفت به آب و خاك منطقه و نيز آلودگي هاي غيرمتعارف مثل آلودگي شيميايي، ميكروبي و اتمي توسط اين دستگاهها اندازه گيري مي شود.
وي در پاسخ به سئوالي درباره اقدام هاي عملي ايران براي مقابله با آلودگي هاي احتمالي جنگ بر محيط زيست كشور گفت:  در حال حاضر تيم هاي كاري براي پاكسازي آلودگي هاي احتمالي ناشي از جنگ تدارك ديده شده است.

كارخانه بازيافت كاغذ تهران خردادماه به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: كارخانه بازيافت كاغذ كه از سال ۷۹ در دست ساخت است، تا پايان خردادماه سال جاري به بهره برداري مي رسد.دكتر ابراهيمي قائم مقام مدير عامل سازمان بازيافت به خبرنگار ايسنا گفت: اين كارخانه
۳۰ هزار تني توانايي توليد روزانه ۱۰ تن كاغذ بازيافتي را دارد.
همچنين در مركز بازيافت كهريزك نيز، كارشناسان سعي كرده اند براساس مطالعات خود كيفيت كود كمپوست را افزايش دهند.
وي با اشاره به توليد روزانه ۶۰ تا ۸۰ تن كود كمپوست در اين مركز گفت: در حال حاضر قيمت كود كمپوست براي سازمان ضررده است، به طوري كه براي توليد هر كيلو از اين كود حدود ۷۰ تا ۸۰ تومان صرف مي شود، در حالي كه همين مقدار از كود ۱۲ تا ۱۳ تومان فروخته مي شود. لذا همكاري سازمان جنگلها و مراتع و جهادكشاورزي در اين زمينه ضروري است.

انبار نفت، مجتمع فرهنگي مي شود
سيدعليرضا حسيني قائم مقام شهرداري منطقه ۱۱ اعلام كرد: با توافق هاي به عمل آمده با مسئولان وزارت نفت و پيگيري هاي معاون اول رئيس جمهوري و شهردار تهران فضاي سبز ۲۵ هكتاري انبار نفت در ميدان راه آهن به يك مجموعه فرهنگي و تفريحي و ورزشي تبديل مي شود.

سازمان تاكسيراني مي گويد كرايه اضافي ندهيد
گروه شهري: مدير عامل سازمان تاكسيراني تهران با بيان اينكه پيش نويس نرخ كرايه تاكسي ها ارديبهشت ماه به شوراي شهر تقديم مي شود اعلام كرد كرايه تاكسي ها تاكنون هيچ گونه افزايشي نداشته است.
هاشمي عرب افزود: گشت هاي سازمان تاكسيراني در دو نوبت با افزايش دهندگان كرايه تاكسي ها برخورد مي كنند.
وي ۷۰ تا ۷۵ درصد تاكسي هاي شهر تهران را فرسوده دانست و گفت: دولت مي تواند با حذف سود بازرگاني و ماليات از خودروهاي وارداتي اين سازمان در نوسازي ناوگان تاكسيراني كشور گام مؤثري بردارد.
هاشمي عرب از اجراي طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني شهر تهران با همكاري سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي، بهينه سازي مصرف سوخت، محيط زيست و وزارت كشور در آينده نزديك خبر داد.

رئيس مركز مطالعات زلزله تهران:
مرحله دوم طرح مديريت بحران تهران ماه آينده آغاز مي شود
تهرانشهر - مرحله دوم طرح تفصيلي پيشگيري و مديريت بحران تهران از اول ارديبهشت آغاز مي شود.
رئيس مركز مطالعات زلزله تهران در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: با افزايش بينش و سليقه عمومي مي توان شاهد رشد كيفي سطح زندگي مردم در همه زمينه ها بود. رسانه ها نقش مهمي در بالابردن انتظارات به حق مردم از مسئولان دارند، كه متاسفانه كمتر شاهد اجراي آن هستيم.
اگر بحراني كه همگان منتظر وقوعش هستند در تهران رخ دهد نه تنها شهرداري بلكه هيچ كس نمي تواند كاري انجام دهد.
وي علت اين مساله را نقض قوانين دانست و گفت: تا زماني كه ابزار لازم در اختيار شهرداري قرار نگيرد اين فاجعه طبيعي تبديل به يك سانحه طبيعي نمي شود.
رئيس مركز مطالعات زلزله تهران در خصوص طرح تفصيلي پيشگيري و مديريت بحران گفت: اين طرح تا يك سال آينده آماده مي شود و فاز دوم اين پروژه از اول ارديبهشت ماه امسال آغاز خواهد شد. در مرحله بعد كه از ۷ ماه آينده شروع مي شود طرحها و پروژه هاي اجرايي لازم براساس كمبودهاي موجود در شهر پيشنهاد خواهد شد.

كاهش ۱۰درصدي مصرف سوخت در كشور با تنظيم موتور خودروها
تنظيم موتور هر خودرو سوخت مصرفي در بخش حمل و نقل در كل كشور را ۱۰درصد كاهش مي دهد.
به گزارش سازمان بهره وري انرژي، در كل كشور بيش از ۴ ميليون خودرو وجود دارد كه اگر خودروها هر شش ماه يك بار مورد تنظيم موتور قرار گيرند علاوه بر كاهش بسيار زياد آلودگي هوا در كشور، مصرف سوخت مصرفي در بخش حمل و نقل در كل كشور به اندازه ۱۵درصد كاهش مي يابد.
اين گزارش حاكيست، با كاهش مصرف سوخت در سال حدود ۵۰۰ ميليون دلار ارز عايد كشور خواهد شد يا به عبارت ديگر تنظيم موتور هر خودرو ۲ بار در سال موجب افزايش درآمد ملي به ازاي هر خودرو ۱۰۰ هزار تومان در سال مي شود.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با رئيس جمهور
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار كردند.
رئيس جمهور دراين ديدار با ابراز خرسندي از برگزاري دومين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا، جايگاه تهران و تجربه نخستين دوره شوراي شهر تهران را يادآور شد و اظهار اميدواري كرد، مسائل و مشكلات تهران به دور از سياست زدگي و مچ گيري ها و با بهره گيري از دانش و مديريت علمي مرتفع شود.
خاتمي لزوم برنامه ريزي براي مسائلي نظير منابع درآمد شهرداري ها، طرحهاي توسعه شهري و تنظيم رابطه با سازمان هاي دولتي را ضروري خواند و اظهار داشت: بايد فعاليتها به گونه اي باشد كه شهروندان ضمن اعتماد به منتخبين خود، از امنيت اجتماعي و رواني لازم برخوردار باشند.
پيش از سخنان رئيس جمهور، مهندس چمران منتخب اول تهران با قدرداني از زحمات دولت و مجلس در برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، اظهار اميدواري كرد،  شوراي شهر تهران بتواند با استفاده از تجربيات دوره اول بيش از پيش در خدمت كردن به مردم تهران موفق باشد.
وي با اشاره به اهميت و جايگاه سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تهران در كشور، بررسي مسائل و مشكلات تهران را در گرو عزم عمومي و تعامل مسئولان نظام با اعضاي شوراي شهر دانست.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |