جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۹
از شنبه تا پنجشنبه
سرنوشت لوايح خاتمي
002471.jpg
شنبه ۱۶ فروردين
• آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه هاي نمازجمعه تهران، خطر آمريكا را از خطر صدام و حزب بعث عراق بيشتر خواند و گفت: جمهوري اسلامي ايران از نظر نظامي بي طرف است و به نفع هيچكدام از متخاصمان عمل نمي كند و ما با وجود آنكه از رژيم عراق به دليل خسارت هاي زيادي كه به ملت ايران وارد كرد، دفاع نمي كنيم اما از مردم مظلوم عراق و منافع آنها حتي الامكان حمايت مي كنيم.
•  رئيس جمهوري در جريان سفر يك روزه به جزيره كيش در سخناني با هشدار نسبت به پيامدهاي ناگوار تهاجم عليه عراق تاكيد كرد كه «هيچ ديكتاتور و بيگانه اي حق حاكميت بر ملت عراق را ندارد. » وي تصريح كرد: «اگر جنگ براي همه بشريت زيانبار است براي متوقف كردن آن نياز به يك جريان جهاني داريم و بايد براي متوقف كردن جنگ خانمانسوز در عراق و باتلاقي كه هم براي منطقه و هم براي سربازان مهاجم فراهم شده است، تلاش كرد. »
•  سخنگوي دولت علت اتخاذ سياست جديد تبليغاتي آمريكا بر ضد ايران را ناكامي واشنگتن در جنگ با عراق ارزيابي كرد. عبدالله رمضان زاده در جمع خبرنگاران در واكنش نسبت به اظهارات وزير امور خارجه آمريكا كه ايران را به حمايت از تروريسم متهم كرد، گفت: «معمولا آمريكاييان در جمع طرفداران اسرائيل دست و پايشان را گم مي كنند و به خاطر لابي قوي صهيونيست ها، حرف هايي مي زنند كه بعدا از آن پشيمان مي شوند. من فكر مي كنم آقاي پاول به زودي سخنانش را در اين زمينه پس بگيرد. »
•  جك استراو وزير امور خارجه انگليس احتمال حمله نظامي به ايران را رد كرد. وي گفت كه «هيچ دليلي براي حمله نظامي به ايران وجود ندارد و اين كشور تاكنون همكاري هاي خوبي را انجام داده است. »

يكشنبه ۱۶ فروردين
•  فراكسيون دوم خرداد در جلسه اي فوق العاده با حضور رئيس جمهور، درباره تصميم گيري پيرامون واكنش به رد لايحه اصلاح قانون انتخابات و بحران عراق بحث و تبادل نظر كردند.
•  قاسم شعله سعدي حقوقدان و مدرس دانشگاه كه چندي پيش بازداشت شده بود، با گذاشتن قرار وثيقه، آزاد شد.
• كريس پاتن كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد كه گروهك منافقين همچنان يك گروه تروريستي است.
• رسيدگي به لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهور در نخستين جلسه مجلس در سال جديد آغاز شد.

دوشنبه ۱۸ فروردين
•  رئيس مجلس شوراي اسلامي درخصوص رد لايحه اصلاح قانون انتخابات از سوي شوراي نگهبان و احتمال ارجاع آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه «شنبه شب قبل از جلسه شوراي عالي امنيت ملي با رئيس جمهوري صحبت داشتيم و قرار شد در مورد قانون انتخابات مجلس با مقام معظم رهبري نيز صحبت كرده و اين مسئله را پيگيري كنيم. » وي ابراز اميدواري كرد كه لايحه اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع نشود.
• سيد هاشم آقاجري عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه به حكم قاضي شعبه ۱۴ دادگستري همدان در زندان به سر مي برد به مدت يك هفته به مرخصي آمد. مرخصي وي با پرداخت ۱۳۰ ميليون تومان وثيقه ميسر شد.
• فرمانده كميته جست وجوي مفقودين ستاد فرماندهي كل قوا گفت كه حدود صد پيكر از اجسادي كه به دست نيروهاي مهاجم در بيمارستان بصره كشف شده از پيكرهاي پاك شهداي دفاع مقدس است كه در ماه هاي اخير و به هنگام جست وجوي مشترك با گروه تفحص عراقي در مناطق شلمچه، زبير و فاو پيدا شده بود.
• وزير اطلاعات از شتاب گرفتن بازگشت منافقين به جمهوري اسلامي خبر داد و گفت كه ظرف دو - سه ماه اخير تعداد زيادي از هواداران منافقين به جمهوري اسلامي پناهنده شدند كه ما آنها را به خانواده هايشان تحويل داده ايم.

سه شنبه ۱۹ فروردين
• سخنگوي وزارت امور خارجه گفت كه ايران در زمينه جنگ عراق هيچ گونه رايزني با آمريكا نداشته است. وي درخصوص شايعه خروج ديپلمات هاي انگليسي از تهران گفت: «خبر خروج ديپلمات هاي انگليسي از تهران صحت ندارد. برخي از خانواده ها رفته اند اما تا به حال به ما اطلاع داده نشده كه قرار است كارمندان سفارت خارج شوند. »
• حدود ۵۰ تن از طلاب، مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع ضد جنگ برگزار كردند. جمعي از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران نيز در تجمعي مقابل اين سفارتخانه خواستار توقف جنگ در عراق و تعطيلي اين سفارتخانه شدند.

چهارشنبه ۲۰ فروردين
• طرح تحقيق و تفحص از عملكرد هيات هاي اجرايي و نظارت در دومين انتخابات شوراها در مجلس شوراي اسلامي رد شد.
• محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري گفت كه «هنوز هم معتقديم روز سقوط صدام يكي از بزرگترين روزهاي شادي ملت ايران است. »
• اصابت يك راكت به جاده خارج شهر آبادان، يك كشته بر جاي گذاشت. افقه معاون سياسي - امنيتي استاندار خوزستان گفت كه احتمال مي رود اين راكت مربوط به هواپيماهاي نيروهاي آمريكايي - انگليسي باشد.
•ناصركاتوزيان استاد دانشگاه حقوق تهران گفت كه انبوه ايرادات شوراي نگهبان به لايحه اصلاح قانون انتخابات دليل بر حقانيت اينگونه ايرادها نمي شود.
•طه هاشمي مديرمسئول روزنامه انتخاب گفت به رغم توصيه هاي ديني، خيلي ها فرزند زمان خويش نيستند و درك نمي كنند كه زمان تسخير سفارتخانه ها و حمله به نمايندگي هاي كشورهاي ديگر گذشته است. وي با انتقاد از تجمع اعتراض آميز مقابل سفارت انگليس در تهران تصريح كرد كه اعمال خشونت آميز در اين شرايط حساس، جز بهانه دادن به دست متجاوزان و منزوي كردن جمهوري اسلامي ايران در دنيا اثر ديگري نخواهد داشت.

پنج شنبه ۲۱ فروردين
• تصرف بغداد توسط نيروهاي آمريكايي و انگليسي و سقوط رژيم صدام حسين مهمترين خبر بين المللي بود كه موجب شد تمامي رسانه هاي ايران آن را در صدر اخبار خود قرار دهند.
•  جلسه غيرعلني مجلس و دولت جهت بحث درباره تحولات منطقه و تاثيرات جنگ آمريكا عليه عراق بر ايران و ساير كشورها، تحولات اقتصادي و سرنوشت لوايح دولت تشكيل شد. بر اساس اخبار منتشر شده، خاتمي در اين نشست تصريح كرد كه دولت در مورد لوايح اخير اگر ايراد اصولي وجود داشته باشد، خواهد پذيرفت اما با تندروي مقابله خواهد كرد. به گفته ذبيح الله صفايي عضو فراكسيون مجمع نيروهاي خط امام (ره) خاتمي تاكيد كرده است كه دولت مصمم به تضمين انتخابات آزاد براي ملت ايران و تصويب هر دو لايحه است. رئيس جمهوري همچنين تاكيد كرده است كه سرنوشت مردم عراق بايد در اختيار مردم اين كشور باشد و حكومت عراق بايد بر اساس «هر عراقي يك رأي» رقم بخورد.

دو راهي تاريخي
ديپلماسي ايران در مقابل تحولات تازه در عراق چه خواهد بود
مجموعه شرايط موجب شده طي يك هفته اخير به تدريج زمزمه هايي مبني بر ضرورت گفت  وگوي مستقيم ميان تهران و واشنگتن در بخش هاي اصلاح طلب حاكميت به گوش برسد
002466.jpg
حسين رضوي
اين زمزمه ها از روز چهارشنبه و با سقوط رژيم صدام تقويت شد مقامات ايراني مي گويند كه از سرنگوني ژريم بعث خوشنود هستند. آنها به تدريج اين مطلب را مطرح مي كنند كه عملكرد رژيم صدام باعث دلسردي مردم عراق از آن و تنها گذاشتن ديكتاتور در هنگام نبرد شده است. با اين حال، مطالبي كه مقامات ايراني مطرح مي كنند بسيار محتاطانه است. آنها در كنار اين نوع اظهارات كه معمولا از سوي چهره هاي رده هاي پايين تر حكومتي نظير نمايندگان مجلس يا وزرا و معاونان رئيس جمهوري مطرح مي شود، در سطح سران همچنان از زاويه مخالفت با اقدام آمريكا موضع گيري مي كنند.
اين مسئله كه به نظر مي رسيد با پيروزي نيروهاي مهاجم به رهبري آمريكا و سقوط صدام به تدريج كاهش يابد، با اعلام واگذاري حكومت تازه به يك ژنرال بازنشسته آمريكايي بار ديگر افزايش يافته است.
در آستانه آغاز به كار «جي گارنر»، براي اداره تشكيلات موقت عراق پس از صدام، مقامات جمهوري اسلامي، انتقادهاي محتاطانه اي را به اين طرح آمريكا وارد كرده اند و به واشنگتن هشدار داده اند كه چنين اقدامي، يك «خطاي استراتژيك بزرگ» محسوب مي شود كه آينده عراق را نيز تيره و تار خواهد كرد. در حالي كه در روزهاي گذشته، ايران واكنشي به اين موضوع نشان نداده بود، روز چهارشنبه، ۲۰ فروردين، شماري از مسئولان جمهوري اسلامي، در اظهارنظرهاي كوتاهي، نارضايتي خود از تصميم دولت جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا را آشكار كرده اند. آيت الله «اكبرهاشمي رفسنجاني» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تصميم آمريكا براي ايجاد تشكيلات اداره عراق پس از جنگ تصريح كرد: «هيچ كس نمي تواند بپذيرد يك ژنرال بازنشسته آمريكايي براي مردمي كه ۳۰ سال است تحت ديكتاتوري حزب بعث به سر مي برند، حكومت كند. »
«مهدي كروبي»، رئيس مجلس نيز در پيش بيني خود از آينده عراق گفت: «اگر مهاجمان، حكومت را به دست مردم عراق بدهند، وضعيت عراق مناسب خواهد بود، والا آينده عراق تيره و تار است. » وي تصريح كرد: «مردم هر كشوري نسبت به استقلال سرزمين خود حساسند و اگر يك ژنرال آمريكايي، حكومت عراق را به دست گيرد، وضعيت پيچيده تر خواهد شد. » «كمال خرازي»، وزير امور خارجه ايران نيز روز چهارشنبه، در جمع خبرنگاران پارلماني، روي كار آمدن يك عنصر بيگانه توسط آمريكا در عراق را اشتباهي استراتژيك دانست و افزود: «مردم عراق خود بهترين تصميم گيرندگان هستند. »
از سوي ديگر، «حسن روحاني»، دبير شوراي عالي امنيت ملي، در ديدار با «رونالد مولينگر»، سفير هلند در تهران، با صراحت بيشتري سخن گفت و اظهار داشت: «انتصاب يك حاكم نظامي آمريكايي براي عراق، بزرگ ترين توهين به ملت بزرگ و باسابقه عراق است. »
وي گفت كه آمريكايي ها بدون توجه به مسائل داخلي عراق، حاكمي را براي اين كشور در نظر گرفته اند كه از وابستگان و نزديكان به كساني است كه وي آنها را صهيونيست خواند.روحاني تأكيد كرد كه اين مسئله بي ترديد مشكلات فراوان سياسي و اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
اين موضع گيري ها در رويكرد صداوسيما به عنوان «رسانه رسمي» جمهوري اسلامي نيز هويداست. طي روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه در بخش هاي خبري راديو و تلويزيون بارها و بارها خبري تحت عنوان «گارنر كيست؟» پخش شده كه در آن از نزديكي گارنر به محافل صهيونيستي و روابط نزديك آن با «آريل شارون» نخست وزير اسرائيل ابراز نگراني شده است.
با اين حال، به نظر نمي رسد كه هشدارها و موضع گيري هاي مقامات ايراني تأثيري در سياست اتخاذ شده ايالات متحده و موتلف آن انگلستان در عراق داشته باشد. هرچند كه مقامات ايراني اميدوار هستند دولت گارنر «دولت موقت» باشد و اين امكان به وجود آيد تا با تكرار تجربه اي شبيه افغانستان و تشكيل كنفرانس نيروهاي معارض عراقي ـ همانند آنچه كه در «كنفرانس بن» رخ داد ـ ايران بتواند با كسب برخي كرسي هاي دولت جديد عراق توسط گروه هاي شيعي نظير مجلس اعلاي انقلاب اسلامي، تا حدي نفوذ خود در عراق را حفظ نمايد. اميدي كه تحقق آن منوط به توفيق رايزني هاي كشورهاي منتقد حاكميت نظامي در عراق با نيروهاي فاتح آمريكايي و انگليسي است. چرا كه در غيراين صورت و با طولاني شدن حكومت نظاميان آمريكايي در عراق، نگراني هاي موجود تداوم مي يابد. گزارش هايي نظير آنچه كه سازمان سيا، ساعاتي قبل از سقوط صدام مبني بر پايگاه اجتماعي و محبوبيت اندك معارضين در نزد مردم عراق منتشر كرد، اميدواري نسبت به تشكيل دولت ائتلافي توسط معارضين را دست كم در كوتاه مدت كاهش داده و به نگراني كشورهايي چون ايران افزوده است.
چنين فضايي باعث شده تا برخي جريانات داخل ايران طي روزهاي اخير بر ضرورت مقابله مردم عراق و گروه هاي معارض با آنچه كه «اشغالگران عراق» مي نامند، تأكيد كنند و ضرورت حمايت مادي و معنوي ايران، كشورهاي اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي از چنين تحركاتي در عراق را يادآور شوند. اين جريانات در زمان اشغال نظامي افغانستان در سال گذشته نيز پيشنهادهاي مشابهي را مطرح كرده بودند و از گروه هاي معارضي نظير «گلبدين حكمتيار» و طرفداران او كه جايي در حكومت تازه نيافته بودند و داعيه «جهاد با اشغالگران آمريكايي» را داشتند، حمايت مي كردند. مسئله اي كه در افغانستان به دليل موفقيت نسبي ديپلماسي ايران و كسب بخشي از قدرت توسط گروه هاي نزديك به ايران و نيز روابط حسنه شكل گرفته ميان كابل ـ تهران محقق نشد. در واقع، اين نيروهاي ميانه رو در حاكميت جمهوري اسلامي بودند كه در نهايت توانستند سمت و سوي ديپلماسي ايران در افغانستان را شكل دهند و از برخي رويكردهاي ماجراجويانه در اين كشور جلوگيري كنند.
اين در حالي است كه چشم انداز تحولات عراق تكرار تجربه افغانستان را با ابهام روبه رو كرده است. در حال حاضر سمت و سوي تحولات به گونه اي است كه احتمال كنار گذاشتن برخي از گروه هاي معارض عراقي نزديك به جمهوري اسلامي، ازجمله مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از بازي قدرت، وجود دارد. همين امر باعث شده تا ايران با نگراني بيشتري به حوادث آينده كشور همسايه خود چشم بدوزد.
رئيس مجلس در اين زمينه گفته است: «اگر در عراق حكومت منتخب مردم بر سر كار آيد، با آن رابطه خوبي خواهيم داشت، در غير اين صورت وضعيت متفاوت خواهد بود. » «كمال خرازي»، وزير خارجه نيز در پاسخ به اين پرسش كه «اگر حكومتي مانند حكومت حامد كرزاي در افغانستان، در عراق روي كار آيد، ايران از آن حمايت مي كند يا خير؟» اعلام كرد: «اين موضوع بستگي به حاكم بعدي عراق دارد و اينكه آيا اين شخص مي تواند آينده عراق را سامان داده و وفاق ملي در عراق به وجود آورد يا خير؟»
وي همچنين افزود: «مجلس اعلاي عراق يك واقعيت است و بايد نقش بسيار مهمي به عنوان بخشي از مردم عراق در جهت تأمين منافع مردم اين كشور داشته باشد. » دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز در همين رابطه گفته است: «در كنفرانس معارضان عراقي كه در لندن و شمال عراق برگزار شد، تصميمات بسيار خوبي براي نحوه اداره كشور عراق بعد از صدام اتخاذ شده است و اگر آن مصوبات اجرا شود، كوتاه ترين مسير براي دستيابي به ثبات و امنيت عراق پيموده خواهد شد، اما آمريكايي ها مانع اجراي مصوبات مشروع كنفرانس معارضان هستند. »
مجموعه اين شرايط در كنار تهديدهاي روزافزون اعضاي تندرو هيأت حاكمه آمريكا عليه ايران است كه موجب شده طي يك هفته اخير، به تدريج زمزمه هايي مبني بر ضرورت گفت وگوي مستقيم ميان تهران و واشنگتن در بخش هاي اصلاح طلب حاكميت به گوش برسد. اين زمزمه ها از روز چهارشنبه و با سقوط رژيم صدام تقويت شده به گونه اي كه اخبار غيررسمي از جلسه روز چهارشنبه هيأت دولت با نمايندگان مجلس از آن حكايت داشت كه برخي نمايندگان رئيس جمهوري را در مورد ضعف سياست تنش زدايي در مورد آمريكا مورد انتقاد قرار داده اند. در مقابل، شنيده شد كه خاتمي از سياست خود دفاع كرده است. يك سايت اينترنتي هم خبر داد كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيز گفته است اگر طرح مذاكره با آمريكا توسط مجلس تهيه و به مجمع ارجاع شود مورد بررسي قرار مي گيرد.
ناظران در انتظار هستند تا اقدام نهايي تصميم گيرندگان نظام جمهوري اسلامي از ميان دو راه موجود را شاهد باشند.

ايران در جهان
مذاكره در اروپا
002516.jpg
تحولات جنگ آمريكا با عراق محور مشترك مقالات و گزارشات رسانه هاي خارجي است. رسانه هاي خارجي از زواياي مختلف اين جنگ را مورد بررسي قرار داده اند. مواضع ايران نسبت به جنگ و پيامدهاي احتمالي جنگ از جمله سياست هاي آمريكا در قبال ايران از مهم ترين موضوعاتي است كه از سوي رسانه هاي خارجي مورد بررسي قرار گرفته است.
سخنان اخير خاتمي و نيز سخنان هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نمازجمعه بازتاب نسبتا گسترده اي در رسانه هاي خارجي داشت.
راديو رژيم صهيونيستي در گزارشي بار ديگر بر ادعاي واهي خود مبني بر حمايت جمهوري اسلامي از رژيم بغداد تأكيد كرد و با انعكاس گوشه هايي از سخنراني رئيس جمهوري در كيش گفت: در حالي كه مهاجمان هدف از براندازي حكومت بغداد را روي كار آوردن يك نظام مردمي در عراق و به وجود آوردن زمينه آزادي مردم عراق جهت تعيين سرنوشت خويش مي دانند از نظر رئيس جمهوري ايران تنها ثمره جنگ ويراني و كشتار مردم بي گناه و تقويت و رواج افراط گرايي و خشونت است.
راديو رژيم صهيونيستي در ادامه مدعي شد سخنان رئيس جمهوري ايران در همان ساعاتي بيان شد كه اهالي شيعه نجف در حال استقبال از سربازان آمريكايي در آن شهر بودند و از اينكه آنان را از رژيم سركوبگر صدام آزاد ساخته اند از سربازان سپاسگزاري مي كردند.
گزارشگر راديو اسرائيل سخنراني آقاي خاتمي عليه جنگ و آمريكا را بسيار شديداللحن و مفصل توصيف كرد و مدعي شد ايشان در سخنراني خود جنايات صدام عليه مردم ايران و نيز شهروندان عراق را ناديده گرفته است. خبرگزاري شين هوا گزارش داد: رئيس جمهوري ايران عمليات نظامي آمريكا عليه عراق را افزايش روند افراط گرايي در روابط بين الملل عنوان كرد و از سازمان ملل و دولتمردان ديگر كشورها در سراسر جهان خواست تا با تلاش مشترك هرچه سريع تر اين جنگ را متوقف كنند.
خبرگزاري يونايتدپرس در اين زمينه با اشاره به سخنان آقاي خاتمي و نيز خطبه هاي نمازجمعه تهران گزارش داد: «ايران به رغم جنگ شديدي كه در دهه ۱۹۸۰ با عراق داشت كه به بهاي جان حدود يك ميليون نفر از هر دو طرف منجر شد به شدت مخالف جنگ تحت رهبري آمريكا عليه عراق است.
گرچه تهران از خلع صدام از قدرت متأسف نخواهد شد اما علنا اعلام كرد از دولتي در عراق كه توسط آمريكا روي كار بيايد حمايت نخواهد كرد و فقط از رژيمي كه توسط مردم عراق و زير نظر سازمان ملل در اين كشور حاكم شود استقبال خواهد كرد.
مقامات ايراني مكررا غرب از جمله آمريكا را نه فقط به حمايت از رژيم عراق در جنگ با ايران بلكه كمك به صدام براي ساخت سلاح هاي شيميايي كه عراق عليه هزاران نفر از سربازان ايراني به كار برد متهم كرده اند. »
روزنامه عكاظ با اشاره به سخنان رئيس جمهوري ايران ادعا كرد: «ايراني ها برخلاف وضعيت موجود به مردم خود اطمينان داده اند كه از جنگ نگران نباشند. »
خبرگزاري آلمان با توجه به اظهارات آقاي هاشمي در خطبه هاي نماز جمعه تهران گزارش داد: «رئيس جمهوري پيشين ايران كه همچنان در سياست ايران صاحب نفوذ است مانند «حسني مبارك» رئيس جمهوري مصر معتقد است كه جنگ در عراق به رهبري آمريكا مي تواند صدها تروريست آمريكايي مانند «اسامه بن لادن» به وجود آورد. »
مواضع و اقدامات سوريه و ايران در قبال جنگ مورد توجه واشنگتن تايمز و لس آنجلس تايمز قرار گرفته است.
روزنامه واشنگتن تايمز در گزارشي با عنوان «سوريه و ايران براي خنثي كردن اهداف آمريكا تلاش مي كنند» مي نويسد: «ايران و سوريه فعاليت بر ضد تلاش هاي آمريكا براي ايجاد حكومت دموكراتيك در عراق به جاي صدام ادامه مي دهند. گزارش سرويس اطلاعاتي آمريكا حاكي است رهبري ارشد ايران ماه قبل تصميم گرفت واحدهاي شبه نظامي غيرمنظم به منظور اجراي عمليات ايذايي عليه سربازان آمريكايي در شهرهاي مختلف به محض سقوط صدام از مرز عبور كنند. »
لس آنجلس تايمز در مقاله اي مي نويسد: «سوريه و ايران تحت فشار آمريكا مرز با عراق را بستند. » اين روزنامه در ادامه مي نويسد: «مقامات آمريكايي مي گويند براي ارسال پيام به ايران، مقامات آمريكايي در هفته هاي گذشته حداقل دو دور مذاكرات محرمانه با نمايندگان ايران در اروپا داشته اند. »
در اين مقاله آمده است واشنگتن از اينكه ممكن است ايران سياست خود در جنگ افغانستان را اكنون در جنگ عراق تكرار كند نگران است.

طرح «ائتلاف براي صلح» ايران در دستور كار نشست سوئيس
اتحاديه بين المجالس در شهر سانتياگو پايتخت شيلي عصر چهارشنبه طرح ايران را داير بر ائتلاف بين المللي براي صلح به عنوان دستور كار نشست بعدي خود در سوئيس تعيين كرد. اين تصميم پس از آن اتخاذ شد كه طرح ايران روز دوشنبه گذشته و در اولين روز نشست، بيش از دوسوم آراي نمايندگان پارلمان هاي ۱۲۰ كشور جهان را كسب كرده بود. طرح ايران در مقايسه با پيشنهاد پرهياهوي ژاپن و مجارستان در مورد اهميت خلع سلاح شيميايي و ميكروبي و پيشگيري از دسترسي گروه هاي تروريستي، به دليل ۱۳ رأي اختلاف بي نتيجه مانده بود. هيأت هاي حامي طرح ايران در اجلاس سانتياگو از نحوه رأي گيري هيأت رئيسه اجلاس در مورد طرح ژاپن و مجارستان به دليل جابه جايي آراي برزيل انتقاد كرده بودند. هيأت نمايندگي ايران نيز در اين زمينه مراتب اعتراض خود را به تغيير آراي برزيل از ۲۰ رأي مأخوذه ممتنع به ۱۰ رأي موافق و ۱۰ رأي ممتنع به مسئولان اجلاس اعلام كردند. هيأت ايراني با توجه به اختصاص دوسوم آراي موافق نمايندگان اتحاديه بين المجالس به طرح ائتلاف براي صلح، از دبير كل اجلاس خواسته بود تا اين طرح در دستور كار نشست بعدي اين اتحاديه در شهر ژنو پايتخت سوئيس قرار گيرد. سيدحسين هاشمي رئيس هيأت ايراني در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: مباحث منطقي ما در مورد تغيير آراي برزيل پس از اخذ اوليه آن و تمايل ابراز شده برخي از كشورها براي توسل به اين رويه جهت تغيير آراي خود به نفع طرح ايران سبب شد تا هيأت رئيسه نتواند نسبت به اين موضوع و عواقب آن بي تفاوت باقي بماند.
وي گفت: سرانجام طرح ايران عصر روز چهارشنبه به عنوان مصوبه مورد نظر هيأت رئيسه اجلاس در شوراي اتحاديه بين المجالس مطرح شد كه بدون هيچ گونه اظهارنظر مخالفي و با اجماع كامل مورد تأييد قرار گرفت. عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، بر اهميت تلاش هاي انجام شده در اين زمينه تأكيد كرد و به خبرنگار ايرنا گفت كه رأي منفي مخالفان طرح، ائتلاف براي صلح بر دوش يكايك آنان سنگيني مي كرد و ما انتظار آن را داشتيم كه هيأت رئيسه اجلاس دست به اين اقدام بزند. وي گفت: اين براي اولين بار است كه يك طرح بسيار حائز اهميت و در يكي از مهم ترين نهادهاي بين المللي به نام ايران به ثبت مي رسد. در همين حال اين نكته نيز حائز اهميت است كه پس از تصويب طرح گفت وگوي تمدن ها در سازمان ملل كه در سال ۲۰۰۱ به نام ايران ثبت شد، اين دومين طرح بين المللي محسوب مي شود كه در يك سازمان مهم جهاني و به نام ايران به ثبت مي رسد. اين طرح به صورت مستقل از سوي ايران پيشنهاد شده بود.

احتمال انتقال سران سازمان منافقين به اردن
يكي از مسائلي كه مدت ها قبل از حمله آمريكا به عراق توجه محافل سياسي داخل ايران را به خود معطوف داشته بود، سرنوشت «سازمان مجاهدين خلق (منافقين)» به عنوان اپوزيسيون مسلح ايران مستقر در عراق بود. اين درحالي است كه پس از سقوط صدام، خبر رسمي و مشخصي از سرنوشت اين گروه به دست نيامده است. در اين حال، گزارش خبرنگار «همشهري» حاكي از آن است كه برخي ناظران امنيتي و منابع آگاه از انتقال سران اين گروه به اردن خبر داده اند. اين منابع مي گويند كه با قطعي شدن سقوط صدام و چند روز قبل از اين رويداد، گروه رجوي با تخليه پايگاه هاي خود به همسايه غربي عراق پناه برده اند. گزارش هاي غيررسمي همچنين از آن حكايت دارد كه نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا و انگليس در جريان اين نقل و انتقالات قرار داشته اند. گفته مي شود مباحثاتي كه ميان لابي قدرتمند هوادار گروه رجوي در كنگره آمريكا با وزارت خارجه اين كشور در جريان بوده در نهايت منتهي به آن شده كه اين گروه در يكي از كشورهاي تحت نفوذ آمريكا در منطقه منتقل شوند. از سوي ديگر، در اين هفته منافقين با صدور اطلاعيه اي، اظهارات مقام هاي امنيتي ايران مبني بر پناهندگي بيش از يكصدتن از اعضاي نادم و «بريده» اين سازمان به ايران را تكذيب كرده است. گزارش خبرنگار «همشهري» همچنين حاكي از آن است كه تلويزيون گروه رجوي پس از سقوط صدام همچنان به پخش برنامه هاي عادي خود ادامه مي دهد.

مردم عراق با دخالت سردمداران كاخ سفيد مقابله خواهند كرد
رئيس قوه قضاييه برخوردهاي انجام شده با مطبوعات را «بر طبق موازين نظام اسلامي» خواند و واكنش هاي مجامع بين المللي در اين باره را «حركتي مزورانه» دانست.
به گزارش ايسنا، آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در حاشيه برگزاري جلسه ديدار با روساي كل دادگستري هاي سراسر كشور در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.
وي در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به شرايط بحراني منطقه و دقت جامعه جهاني بر وضعيت رعايت حقوق بشر در كشورهاي اين محدوده، بازتاب برخورد با مطبوعات و زندانيان سياسي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟»، گفت: ما نبايد تحت تأثير شعارهاي دروغين استكبار جهاني قرار بگيريم.
وي افزود: با حوادث تلخي كه امروزه در منطقه شكل گرفته، اين شعارها جلوه خود را از دست داده است، همان هايي كه دم از آزادي و حقوق بشر مي زنند خود بدترين كارها را تحت لواي اين شعارهاي آرماني انجام مي دهند.
آيت الله هاشمي شاهرودي با بيان اينكه «نظام و انقلاب ما متكي بر ارزش هاي اسلامي و عدالت خواهانه است»، تصريح كرد: اين نظام با رأي اين مردم و متكي به آنها شكل گرفته است و قانون اساسي كشور ما نيز از بهترين قوانين اساسي دنيا و داراي اصول بسيار مترقي است. وي با اشاره به برخورد با برخي از مطبوعات طي چند سال اخير، خاطرنشان كرد: ممكن است در جايي، محكمه اي و شعبه اي خطايي هم صورت گرفته و يا قاضي خطايي كرده باشد، قضات ما كه معصوم نيستند و براي اين مسئله هم دادگاه هاي برتري همچون دادگاه هاي تجديدنظر و ديوان عالي كشور طبق قانون مشخص شده اند.
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: آنچه تا به حال انجام گرفته از نظر قضايي چيزي بوده كه در همه كشورهاي پيشرفته هم هست. هرچند كه سازمان هاي بين المللي ممكن است آن را تحت عنوان نقض آزادي، حقوق بشر و دموكراسي بدانند، اما همين اعتراضات نيز مانندباقي شعارهاي دروغين آنهاست. وي افزود: آنچه كه در برخورد با مطبوعات بوده مربوط به آزادي نبوده، بلكه مربوط به چيزهايي بوده كه از نظر قوانين دنيا و جامعه ما، جرم است و يا شائبه جرميت در آن وجود دارد؛ مانند توهين، افترا، فتنه انگيزي و سرويس دهي به دشمنان در خارج از كشور. اينها از مواردي است كه در دموكراتيك ترين كشورهاي دنيا هم به عنوان عناوين مجرمانه شناخته شده اند و اينگونه نيست كه اين برخوردها نقض آزادي قلمداد شود.
رئيس قوه قضاييه در ادامه دامنه جرايم را در ايران بيشتر از ساير كشورها دانست و عنوان كرد، دليل اين موضع نيز اين است كه نظام ما يك نظام اسلامي و مكتبي است و در يك نظام مكتبي ممكن است مسايلي جرم باشد كه شايد در يك كشور لائيك جرم محسوب نشود. اسلام مبناي مشروعيت نظام ماست و داراي احكام ديني و فقهي خاص خود است و گاه برخي موضوعات را جرم تلقي مي كند كه ممكن است در جامعه ديگر، جرم دانسته نشود.
وي اضافه كرد: حال اگر يك قاضي آمد و براساس اين اصول كاري كرد و عملي را جرم دانست كه در يك نظام لائيك دموكراتيك، جرم محسوب نمي شود، ما بگوييم آن كار جرم نيست؟ اهانت به اسلام يك جرم فقهي است و قاضي و قانون نمي تواند نسبت به آن بي توجه باشد. قاضي توجه كرده و محكوم مي كند و آنها هم از ديدگاه لائيك و مزورانه خود نگاه كرده و آن را در بوق و كرنا مي كنند و مي گويند كه آزادي ها در اينجا نقض شده است.
رئيس قوه قضاييه همچنين گفت: «حكومت مشروع و آينده عراق تنها حكومتي است كه مردم اين كشور آن را انتخاب كرده باشند. »
هاشمي شاهرودي افزود: حاكميت نظاميان آمريكايي بر عراق به هيچ وجه مورد قبول سازمان هاي بين المللي، افكار عمومي و ملت مسلمان عراق نخواهد بود. به گزارش ايرنا، رئيس قوه قضاييه در ادامه اظهار داشت: سپردن حاكميت عراق به يك نظامي آمريكايي از حاميان رژيم صهيونيستي كه مشهور به مدافع خشونت و سركوب عليه ملت مظلوم فلسطين نيز هست، مورد قبول هيچ مسلماني نخواهد بود و به طور قطع اين گونه حكومتي، پايدار نخواهد بود. آيت الله شاهرودي تاكيد كرد: مردم مسلمان عراق با دخالت سردمداران كاخ سفيد و حاكميت نظامي بر كشور خود مقابله خواهند كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به پيام نوروزي مقام رهبري درخصوص «نهضت خدمت گذاري به مردم» اشاره كرد و گفت: قوه قضاييه نيز در اين راستا برنامه ريزي و دستورالعمل هايي را در دستور كار دارد و سمت و سوي حركت اين قوه در سال جاري در راستاي نهضت خدمت رساني به مردم خواهد بود.
وي در اين نشست با خبرنگاران به طرح جامع قوه قضاييه اشاره كرد و گفت: طرح جامعي با نام طرح «شهيد بهشتي» تهيه شده است كه در جلسه سال گذشته و امروز روساي دادگستري هاي سراسر كشور مطرح و مقرر شد تا پايان فروردين ماه جاري با جمع بندي نظرات و تصويب نهايي، اين طرح به مرحله اجرا درآيد.

بزرگداشت يدالله سحابي در حسينيه ارشاد
002501.jpg
مراسم اولين سالگرد درگذشت دكتر يدالله سحابي روز گذشته در حسينيه ارشاد تهران با حضور جمع كثيري از دوستداران و همفكران آن مرحوم برگزار شد. به گزارش خبرنگار همشهري در اين مراسم كه تعدادي از شخصيت هاي سياسي و فرهنگي، همچنين تعدادي از نمايندگان مجلس حضور داشتند، سوسن شريعتي در سخناني گفت: سوگ سحابي يك اتفاق جديد بود. فراهم آمدن لحظه اي، فرصتي براي قرار گرفتن در كنار يكديگر، همه قرائت هاي گوناگون، سياسي بودن، ملي بودن، مذهبي بودن، سه نسل، سه تجربه، ليبرال، انقلابي و اصلاح طلب را مي ديديد كه براي او گرد آمدند و به اجماع رسيدند برخي از سر مصلحت، برخي از سر اجبار، بسياري از سر صدق. محسن كديور نيز در اين مراسم در سخناني تحت عنوان دين باوري سحابي با بيان اينكه يدالله سحابي اويس قرني زمان ما بود گفت: با اينكه در دوران ما از دين فراوان گفته مي شود اما علي رغم اين، عنايت به روح دينداري كمتر مشاهده مي شود.عزت الله سحابي نيز در اين مراسم در سخناني ضمن تبيين «واژه دين سياسي» و سياست ديني به تشريح حوادث منطقه پرداخت. وي گفت: دوران جديدي آغاز شده است در برابر اين دوران با خطرات بسيار در بعد ملي و خطرات عظيم فرهنگي روبه رو هستيم. وي ضمن تاكيد بر وحدت حول يك محور گفت: ايران مي تواند محور وفاق و وحدت ملي ما قرار بگيرد و همين ايران از روز نخست، مذهب با آن بوده است.
وي افزود: ما امروز غير از اينكه ايران را بايد محور كنيم به يك ميثاق ملي احتياج داريم. اين ميثاق مي تواند اصولي باشد. يكي تقدم منافع ملي بر منافع فردي و گروهي. احمد صدر حاج سيدجوادي و لطف الله ميثمي ديگر سخنرانان اين مراسم بودند.

هفته آينده و همزمان با مواضع ضد و نقيض آمريكا عليه تهران و دمشق صورت مي گيرد
سفر غيرمترقبه معاون وزير خارجه انگليس به ايران و سوريه
002491.jpg
002486.jpg

وزارت خارجه انگليس روز پنج شنبه به طور ناگهاني از اعزام معاون خاورميانه اي خود به ايران و سوريه براي بحث در رابطه با تحولات عراق خبر داد. «جك استراو» در بيانيه اي كه در نشست مجلس عوام انگليس قرائت كرد، زمان سفر «مايك اوبرايان» به تهران و دمشق را هفته آينده ذكر كرد.
وزير خارجه انگليس بر تداوم گفت وگو با ايران و سوريه تاكيد كرد و اظهار داشت: اين هر دو كشور در حال حاضر اين امكان را پيدا كرده اند كه در ساخت آينده بهتر براي عراق نقش خود را ايفا نمايند.
استراو اضافه كرد: در دو سال گذشته من گفت وگوهايم را با دولت ايران و به ويژه كمال خرازي وزير خارجه ايران در زمينه هاي مختلف و از جمله برخي موارد كه موجب نگراني هايي هستند حفظ نموده ام.
همچنين جك استراو وزير امور خارجه انگليس اعلام كرد كه ديدگاه هاي اين كشور درباره ايران و سوريه متفاوت از نظرات آمريكا است.
به گزارش ايرنا، وي در گفت وگويي اختصاصي با روزنامه «ال پاييس» اسپانيا تاكيد كرد كه توني بلر نخست وزير انگليس در اين زمينه ديدگاه جداگانه اي دارد. استراو در پاسخ به سؤالي مبني بر اشاره مقامات آمريكايي به نام كشورهايي چون ايران و سوريه افزود: كشورهاي متحد مي توانند با ديدگاه هاي مختلفي به مسائل نگاه كنند.
پيش از اين و در پي سقوط بغداد به دست ارتش آمريكا، جان بولتون معاون امور كنترل تسليحاتي و امنيت بين المللي كه در رم پايتخت ايتاليا به سر مي برد در جمع خبرنگاران گفت اميدوار است كشورهاي سوريه و كره شمالي درس عبرتي از سرنوشت عراق گرفته و فهميده باشند كه رفتن به دنبال سلاح هاي كشتار جمعي به نفع آن ها نيست.
002481.jpg
002496.jpg

وي گفت كه دولت آمريكا در روند خود براي مقابله با توليد سلاح هاي كشتار جمعي در حال حاضر تلاش خود را بر پايان بخشيدن به برنامه توليد سلاح هسته اي در ايران و كره شمالي از راه صلح آميز متمركز كرده است. اين در حالي است كه كالين پاول، وزير خارجه آمريكا در گفت وگويي با روزنامه عربي الحيات كه شنبه گذشته منتشر شد گفته بود كشورش قصد ندارد پس از پايان جنگ در عراق، عليه ايران دست به اقدام نظامي بزند. تونلي بلر نخست وزير بريتانيا نيز يك روز پيش از آن در گفت وگو با بخش عربي بي بي سي گفته بود كه آمريكايي ها مطلقا هيچ برنامه اي براي حمله به ايران ندارند.
كالين پاول در مصاحبه با الحيات ايران را در عين حال به حمايت از تروريسم و توليد سلاح هاي اتمي متهم كرده اما گفته بود براي برخورد با اين مسئله راه هاي ديگري غير از حمله نظامي وجود دارد.
از سال گذشته ميلادي كه جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ايران را به همراه عراق و كره شمالي تشكيل دهنده «محور شرارت» معرفي كرد، همواره اين گمان از سوي بسياري مطرح مي شده كه ممكن است ايران به نوعي هدف بعدي آمريكا قرار گيرد و حتي داخل ايران، بعضي از جناح هاي سياسي به يكديگر هشدار مي دادند كه نبايد با بعضي اقدامات، بهانه به دست آمريكا داد.
بعضي تحليلگران معتقدند اظهارات اخير مقامات غربي مبني بر اين كه آمريكا قصد حمله به ايران يا سوريه را ندارد، در شرايط كنوني بيشتر براي جلب افكار عمومي در جهان اسلام و عرب است.

دروازه بان خبر
خاتمي و باز هم گفت و گوي تمدن ها
رئيس جمهوري ديروز در ديدار با اعضاي ستاد برگزاري كنفرانس حقوق بشر گفت: جهان امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند همدلي و توجه به گفت و گوي تمدن ها و ائتلاف كشورها، براي صلح است. سيد محمد خاتمي در اين ديدار، نقش حوزه هاي علميه و دانشگاه مفيد را در پاسخگويي به نيازها و مسائل روز، مهم دانست. وي بر اهميت تطور، تحول و نوآوري در انديشه و تفكر ديني متناسب با زمان و مكان و تاثير آن در حفظ اساس دين تاكيد كرد و گفت: اين حوزه علميه است كه بايد محور و مدار اين حركت و تطور باشد. رئيس جمهوري گفت: اگر به مسائل روز پاسخ داده نشود و يا از طرح مسائل جلوگيري شود به دين و تفكر ديني ضربه وارد خواهد شد. وي با اظهار اميدواري نسبت به حركت هاي علمي دانشمندان جوان در سال هاي اخير به نقش برجسته مراكز علمي همچون دانشگاه مفيد و حوزه هاي علميه در ايجاد تحول فكري و متناسب كردن آن با زمان براي پاسخگويي به سوالات نسل
جوان، تاكيد كرد.
تنها نظام هاي مردمي مي مانند

استاندار بوشهر گفت: تنها نظام هاي مردمي كه با مردم به عنوان بانيان اصلي حكومت خود ارتباط متقابل دارند، پايدار مي مانند. «اسماعيل تبادار» ديروز در جمع مديران دستگاه هاي اجرايي اين استان افزود: با پشتيباني مردم در ابعاد مختلف و هوشياري و دقت عمل نظام مقدس جمهوري اسلامي قدرتمند و پايدار مي ماند. وي تاكيد كرد: هر چند توانمندي نظام جمهوري اسلامي در مسائل نظامي و امنيتي فراهم است، اما بايد ارتباط خود با مردم را بيشتر كنيم. استاندار بوشهر با تاكيد بر مهيا كردن فضاي مناسب دموكراسي در جامعه اظهار داشت: برقراري آزادي به عنوان يك مبناي نياز بشري نه تنها هيچ گونه تمردي با دين ندارد، بلكه مداراپذيري آن با اصول ديني اثبات شده است.
002476.jpg

ما و ايران، عراق را يكپارچه مي خواهيم
عبدالله گل گفت: كشورهاي همسايه عراق مانند تركيه، ايران، سوريه و حتي كشورهاي عربستان و كويت بر يكپارچگي عراق تاكيد دارند. روزنامه الراي العام چاپ كويت روز پنج شنبه نوشت: وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد: در ماه ژانويه (دي ماه) گذشته طي پيامي به صدام حسين كليه حوادثي را كه احتمال وقوع آنها مي رفت، مفصلا به صدام توضيح داده است. عبدالله گل گفت: اين پيام در زمان تصدي سمت نخست وزيري وي توسط وزير مشاور در امور خارجي تركيه براي صدام ارسال شده است. وي افزود: در اين پيام به صدام حسين هشدار داده شد كه تصميم واشنگتن اتخاذ تدبير نظامي است و از او درخواست شد كليه گام هاي مناسب را براي ياري رساندن و كشف امور به بازرسان اتخاذ كند.

احضار سفير سوئيس
در پي اصابت يك راكت به نقطه اي در شهر آبادان و كشته شدن يك نوجوان ايراني بر اثر جراحت هاي ناشي از تركش هاي اين راكت، عصر پنج شنبه سفير سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت آمريكا در ايران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، در اين نشست مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران طي يك يادداشت رسمي تسليم سفير سوئيس در ايران شد.
«دانش يزدي»، مديركل حقوقي وزارت امور خارجه با تصريح بر لزوم توجه جدي به جلوگيري از تكرار اين موارد، احترام به حاكميت و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران را مورد تاكيد قرار داد.
مديركل حقوقي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: تهران مسئوليت اين گونه اقدامات و عواقب آن را برعهده واشنگتن مي داند. سفير سوئيس نيز در اين نشست اعلام كرد: موضوع را در نخستين زمان به مقامات ذي ربط منعكس خواهد كرد. نوجوان اهل آبادان در اثر اصابت يك راكت در ساعت ۱۴ و ۵۵ دقيقه روز سه شنبه گذشته به جاده آبادان ـ اروندكنار، كشته شد.

همكاري آموزشي انگليس با دستگاه قضايي
وزارت خارجه انگليس اعلام كرد درحال و همكاري عملي با قوه قضاييه ايران در چارچوب اجراي برخي طرح هاي اصلاحي است. به گزارش ايرنا، يكي از معاونين وزيرخارجه انگليس طي گزارشي كتبي به مجلس عوام بريتانيا اين همكاري را در چارچوب چند طرح درخصوص اصلاحات كيفري، آموزش هاي حقوقي و مراكز نگهداري جوانان و نوجوانان بزهكار توصيف كرد.


شليك راكت از هواپيما بود
«جمال عالمي نيسي» فرماندار آبادان به نقل از كارشناسان نظامي گفت: «آنچه انفجار آن در روز سه شنبه اين هفته جان پسر نوجواني از اهالي آبادان را گرفت، يك راكت ضدزره يا ضدسنگرهاي محكم بود كه از طريق هوا به زمين اصابت مي كند. » وي ديروز به خبرگزاري جمهوري اسلامي در آبادان گفت: كارشناسان نظامي بقاياي اين راكت را جمع آوري كرده اند. اين حادثه ساعت ۱۴ و ۵۵ دقيقه روز سه شنبه و در كيلومتر ۵ جاده آبادان اروندكنار (مقابل سردخانه پنجم مهر) و در حاشيه جاده رخ داد. انفجار راكت، حفره اي به عمق يك و نيم متر و قطر حداكثر ۳۰ سانتي متر بر روي آسفالت حاشيه جاده ايجاد كرد. نوجوان آباداني به نام «حسين عريضي» متولد سال ۱۳۶۹ و دانش آموز سال سوم راهنمايي در لحظه حادثه از محل مي گذشت كه انفجار راكت باعث شهادت او شد. اهالي گفته بودند كه در لحظه انفجار راكت، صداي هواپيمايي را نيز شنيده اند. يك راكت نيز روز اول فروردين ماه امسال در منطقه اي صنعتي در آبادان فرود آمد كه دو نفر را شديدا زخمي كرد. آمريكا پذيرفت كه آن راكت را هواپيماي آنها كه براي بمباران عراق مي رفته انداخته است و تعهد كرد كه در اين باره تحقيق كند.

خزر در انتظار مذاكرات باكو ـ عشق آباد
«خلف خلف اف» معاون وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان مذاكرات تهران و عشق آباد را در مورد وضع حقوقي درياي خزر مثبت ارزيابي كرد. خبرگزاري دولتي «آذرتاج» روز پنج شنبه با اعلام اين خبر اضافه كرد كه وي اتخاذ مواضع مشترك در مورد تقسيم بستر درياي خزر را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر مذاكرات ميان باكو و عشق آباد نيز به نتيجه برسد، روند تعيين وضع حقوقي درياي خزر تسريع خواهد شد. اين منبع افزود: خلف اف تصريح كرد كه بعد از تصويب كنوانسيون وضع حقوقي درياي خزر توسط پنج كشور ساحلي، توافقنامه هاي مشترك زيست محيطي، ماهيگيري و كشتيراني نيز بايد توسط اين كشورها امضا شود. به گفته نماينده ويژه جمهوري آذربايجان در امور خزر، زمان دقيق برگزاري نهمين اجلاس گروه كاري كشورهاي ساحلي خزر در ماه جاري ميلادي مشخص خواهد شد. آذرتاج به نقل از خلف اف افزود: بهره برداري از منابع انرژي دريايي جمهوري آذربايجان را كه در نزديكي بخش هاي ايران و تركمنستان قرار دارند، مي توان پس از تعيين وضع حقوقي خزر آغاز كرد.

محكوميت نقض حريم هوايي
دبير كميته اطلاع رساني ستاد بحران عراق در وزارت كشور ايران، با انتشار اطلاعيه اي نقض حريم هوايي ايران را محكوم كرد. دبير كميته اطلاع رساني ستاد بحران عراق در وزارت كشور ايران، در اين اطلاعيه، اصابت يك فروند موشك نيروهاي متجاوز آمريكايي و انگليسي به منطقه خسروآباد در اطراف شهر آبادان را كه به شهيد شدن يكي از هموطنانمان منجر شد، تأييد و آن را به شدت محكوم كرد.

ايران، سلاح كشتارجمعي را تهديد مي داند
يك نماينده مجلس شوراي اسلامي در نشست بين المللي بين المجالس در شيلي تأكيد كرد كه جامعه بشري بايد براي امحاء سلاح هاي كشتارجمعي، بيش از گذشته تلاش كند. محمدرضا اسماعيلي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و عضو هيأت اعزامي به يكصد و هشتمين اجلاس بين المللي نمايندگان پارلمان هاي بيش از ۱۲۰ كشور جهان، روز چهارشنبه در نشست عمومي اين اجلاس سخنراني كرد و طي آن از زرادخانه هاي تسليحات هسته اي و ساير سلاح هاي كشتارجمعي به عنوان تهديد جدي عليه صلح و امنيت بين المللي نام برد. وي ضرورت آغاز فصل جديدي از همكاري و تعامل براي امحاء تسليحات كشتارجمعي را مورد تأكيد قرار داد و گفت كه ايران يكي از بزرگ ترين قربانيان سلاح هاي كشتارجمعي است و در صف اول تلاش هاي جامعه بشري جهت منع كاربرد اين گونه سلاح ها و امحاء آنها قرار دارد. اسماعيلي گفت: ايران براساس تعاليم عاليه اسلام به كارگيري تسليحات كشتارجمعي را رد مي كند و زرادخانه هاي هسته اي و ساير سلاح هاي كشتارجمعي را تهديدي جدي براي صلح و امنيت بين المللي مي داند. وي اهميت عاري شدن خاورميانه از سلاح هاي كشتارجمعي را مورد تأكيد قرار داد و رويكردهاي دوگانه و تبعيض آميز را در اين منطقه، مانع جدي در تحقق اين هدف دانست.

«حسين مجاهد» به مرخصي آمد
«حسين مجاهد» رئيس جبهه مشاركت همدان به دنبال نظر قاضي پرونده با سپردن وثيقه ۲۵۰ ميليون ريالي از ديروز به مدت ۵ روز به مرخصي آمد.
به گزارش ايسنا، مجاهد كه با حكم شعبه ۶ دادگاه تجديدنظر استان همدان، محكوم به ۶ ماه حبس در زندان همدان است، ششم مهرماه سال گذشته به دنبال صدور بيانيه اي با عنوان احزاب و گروه هاي دوم خردادي استان همدان در اعتراض به حكم سيدهاشم آقاجري پس از احضار و محاكمه، محكوم شده بود. به موجب راي دادگاه بدوي شعبه ۲۴ محاكم عمومي همدان، حسين مجاهد به همراه دكتر «مجتبي حيدري» به ترتيب به تحمل ۲ سال و شش ماه زندان و ۶۴ ضربه شلاق (۲ سال زندان كرمان و ۶ ماه زندان همدان) و ۶ ماه حبس با ۶۴ ضربه شلاق (حبس در زندان بوشهر) محكوم شده بودند كه در دادگاه تجديدنظر حكم مجتبي حيدري استاد دانشگاه بوعلي سينا به ۵۰۰ ميليون ريال جزاي نقدي كاهش يافت.

درخواست انتقال آقاجري به زندان تهران
002511.jpg

روابط عمومي كميسيون حقوق بشر اسلامي در پاسخ ايسنا در مورد آخرين پيگيري هاي مربوط به دكتر سيد هاشم آقاجري اعلام كرد: كميسيون ضمن تشكر از قوه قضاييه به دليل اعطاي مرخصي به آقاجري، از دادگستري همدان خواسته است كه با توجه به در جريان بودن روند رسيدگي تجديدنظر پرونده ايشان با تبديل قرار بازداشت زمينه آزادي آقاجري را فراهم سازند و اگر همچنان اصرار بر در زندان ماندن ايشان است حداقل به زندان تهران انتقال يابد تا خانواده ايشان كه از خانواده هاي شهدا هم هستند از خستگي سفر هفتگي به همدان رهايي يابند.
روابط عمومي كميسيون همچنين افزود: اگر همه مسئولين مصالح كشور را لحاظ كنند و ارتقاي رعايت حقوق مردم همواره مدنظر آنان باشد بسياري از مشكلات حادث نمي شود و اگر حادث شد نيز با همدلي و همكاري سريع رفع مي شود و بدين ترتيب زمينه نارضايتي فراهم نمي گردد و در صحنه بين المللي نيز بي جهت هزينه هاي سنگين پرداخت نمي گردد.

اوضاع پاوه عادي است
پس از تحولات روز چهارشنبه در كردستان عراق، اوضاع شهرستان مرزي پاوه كاملا عادي گزارش مي شود. به گزارش ايسنا، در شهرستان مرزي پاوه با وجود تحركات اخير نيروهاي كرد در استان هاي شمالي عراق، ديروز (پنج شنبه ۲۱ فروردين) اوضاع در شهرستان مرزي پاوه كاملا عادي است و تاكنون هيچ پناهجويي به جوار مرز ۹۰ كيلومتري اين شهرستان مراجعه نكرده است. بر اساس همين گزارش مدارس، دانشگاه پيام نور و ادارات در اين شهرستان باز و مردم به كار روزانه خود مشغول هستند. همچنين فرماندار اين شهرستان در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار ايسنا از فعاليت بازارچه مرزي شوشمي در اين شهر خبر داد. گفتني است اوضاع در اين شهرستان پس از استقرار نيروهاي اتحاديه ميهني كردستان در عراق، كاملا عادي و آرام شده است.

اعتصاب دانشجويان در آبادان
جمعي از دانشجويان دانشكده شهيد تندگويان آبادان (نفت سابق) با انجام تحصن در اين شهر خواستار تشكيل كلاس هاي خود در خارج از شهر شدند. به گزارش خبرنگار بازتاب، اين دانشجويان صبح چهارشنبه به دليل آنچه آلودگي ناشي از بمباران شهر بصره در آبادان ناميدند با تجمع در محيط دانشگاه خواهان تشكيل كلاس هاي درس خود در شهر محمود آباد شدند. اين دانشجويان احتمال مي دهند بر اثر بمباران شهر بصره به وسيله بمب هاي حاوي اورانيوم آبادان نيز به دليل نزديك بودن به اين شهر دچار آلودگي شده باشد.

جشن معاودين عراقي در تهران
به گزارش خبرگزاري فرانسه حدود ۲۰۰ آواره عراقي با خوشحالي در خيابان هاي تهران ريختند و سقوط صدام حسين را جشن گرفتند. آنها خواستار برپايي يك رژيم اسلامي شدند. اين عراقي ها در محله دولت آباد در جنوب تهران ميان مردم شيريني پخش كردند. در ميان مردم زنان، مردان و كودكان بسياري از خوشحالي مي گريستند.

تصادف انتحاري
به رغم آنكه سخنگوي وزارت خارجه، برخورد يك دستگاه وانت حامل مواد سوختني، با ديوار سفارت انگلستان را در روز يازدهم فروردين «يك تصادف» خواند، سايت خبري «بازتاب» مدعي شد كه اين اقدام عمليات انتحاري بوده است. اين سايت خبري گزارش داد: «راننده وانت مذكور، محمدحسن حكيمي نصرآبادي، متولد ۱۳۳۵ در يزد، كارمند اداره برق، متأهل و صاحب ۳ فرزند بوده است. وي كه از حمله نيروهاي آمريكايي و انگليسي به عراق به شدت ناراحت بوده، شب پيش از واقعه در گفت وگو با يكي از اقوام خود، از وي مي خواهد تا به همراه هم، براي مقابله با نيروهاي انگليسي و آمريكايي به عراق بروند، اما فرد مقابل با اشاره به مشكلات سفر به عراق به حكيمي مي گويد، چرا در همين جا برعليه آنان اقدام نمي كني؟ مثلا سفارت انگليس كه در همين تهران است. محمدحسن حكيمي كه در تصميم حمله به سفارت انگلستان مصر شده بود، مقادير قابل توجهي سوخت در پشت وانت خود قرار داده و با آتش زدن آن، به سمت سفارت انگلستان حركت مي كند. در اين هنگام آتش به اتاق جلو وانت سرايت كرده و جلو ديد حكيمي را مي گيرد. حكيمي از مسير منحرف شده، به ديوار سفارت برخورد مي كند. » بنابراين گزارش، پس از كشته شدن محمدحسن حكيمي، اطلاعيه مراسم ختم وي در يزد با عنوان «بسم رب الشهدا و الصديقين» منتشر شده است.

انفجار در مرز قصر شيرين
صداي چند انفجار نسبتا شديد در مناطق مرزي كشور عراق، بامداد روز پنج شنبه در شهرستان «قصر شيرين» شنيده شد. شدت اين انفجارها به حدي بود كه موجب لرزش ساختمان ها و شيشه هاي منازل در سطح شهر قصر شيرين شد.گفته مي شود، صداي اين انفجارها ناشي از بمباران شهر خانقين توسط هواپيماهاي مهاجم بوده است.شهر خانقين نزديك ترين شهر به نقطه صفر مرزي ايران در شهرستان قصر شيرين وبخش خسروي است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
رسانه
شهر
عكس
كاغذ اخبار
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  كاغذ اخبار  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |