سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۳ - April . 15, 2003
لا تُحَرِّكُوا بِأَيْدِيكُمْ وَ سُيُوفِكُمْ فِي هَوَي ألْسِنَتِكُمْ.
دست ها و شمشيرهاي خود را در هواي زبان هاي خويش به كار نگيريد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
مست از مي و ميخواران از نرگس مستش مست
در دير مغان آمد يارم قدحي در دست
وز قد بلند او بالاي صنوبر پست
درنعل سمند او شكل مه نو پيدا
وحيد مجتهدي:
بليت نيم بها آغاز نوآوري در سينماي ايران است
يك عضو شوراي صنفي نمايش و عضو اتحاديه سينماداران تهران، گفت: فروش بليت سينما به صورت نيم بها در روزهاي شنبه سبب جذب و آشتي مخاطب با سينما خواهد شد.
«وحيد مجتهدي» در گفت وگو با ايرنا افزود: به دليل ركود سينماها و كاهش استقبال مخاطب از فيلم هاي سينما، طرح فروش بليت نيم بها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح و پس از بررسي در شوراي صنفي نيز تأييد شد. وي دليل اجراي اين طرح در روز شنبه را كاهش ميزان تماشاگران در اين روز هفته ذكر كرد و گفت: با اجراي اين طرح مي توان مخاطبان سينما را در اين روز براي تماشاي فيلم به سينما دعوت كرد. به گفته عضو شوراي صنفي نمايش، اين طرح در تمام كشورهاي دنيا به منظور حمايت از تماشاگران و براي حضور آنها در سينما اجرا مي شود.
به گفته وي، اجراي اين طرح در آينده سبب متداول شدن آن و ابداع نوآوري در صنعت سينماي ايران خواهد شد.

شوراي صنفي نمايش:
طرح بليت نيم بها از هفته آينده اجرا مي شود
ديروز، دومين جلسه شوراي صنفي نمايش در سال جديد برگزار شد.
ابوالحسن داودي سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره قطعيت طرح نيم بهاي بليت سينما گفت: اين طرح طبق جلسه اي كه ديروز داشتيم، كاملاً قطعي شد، در اين جلسه دوستان و خصوصاً نماينده ارشاد بر اين موضوع تأكيد داشتند كه از اول ارديبهشت در سينماهاي تهران اين طرح اجراء شود.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش پيش از اين ازآغاز اجراي اين طرح به طور همزمان در سراسر كشور خبر داده بود.
وي در اين باره گفت: اجراي اين طرح در كل ايران بستگي به اين موضوع دارد كه طرح در تهران تجربه شود و در اولين فرصت در شهرستان ها با از بين بردن مشكلات از جمله ارائه بليت آغاز شود.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش درباره اجراي اين طرح در تهران با توجه به سيستم ارائه بليت گفت: بليت نيم بها در شهرداري وجود دارد و در اختيار سينماها قرار مي گيرد و در عين حال اين طرح چون فقط در يك روز انجام مي شود سينماها به راحتي با ارائه بليت نيم بها مي توانند نسبت به فروش بليت در اين امر خاص اقدام كنند.

بودجه خريد آثار هنري بايد با نظر كارشناسان هزينه شود
احمد نادعليان هنرمند ، نقاش و مدرس دانشگاه معتقد است: نهادهاي فرهنگي دولتي با كمك سازمان هايي كه الزاماً دولتي نيستند، اما نيروهاي متخصص زيادي دارند، مِي توانند پيش بيني كنند كه چگونه چنين هزينه اي صرف خريد يا استفاده از آثار هنري در اماكن عمومي مي شود.
وي در گفتگو با ايسنا درباره اختصاص نيم درصد از بودجه هاي عمراني دستگاه  هاي دولتي به خريد و نصب آثار هنري، پيشنهاد كرد: بهترين شكل صرف اين هزينه، استفاده از تزيينات، نقش هاي ديواري يا به نوعي، آثاري است كه بخشي از معماري محسوب مي شود.
وي با اشاره به دوره هاي تاريخي گذشته ايران اظهار دكرد:  رجوع به دوره هاي تاريخي،  حاكي از آن است كه علاوه بر ارزش هايي كه معماري اشان دارد، لباسي يا پوششي دارند كه اين پوشش هم زيبايي آن بناست و هم به نوعي، پيام هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي و نيز پيش از آن، ميراث فرهنگي خودمان در آن متجلي است. از اين جهت، چنين آثاري را در سال  هاي اخير در ايران نداشته ا يم.
نادعليان نقاشي هاي ديواري را كه در سطح شهر وجود دارد، آثاري از لحاظ مضمون مقطعي دانست و تأكيد كرد: چنانچه مسئولان فرهنگي- هنري ما به اين امر معتقدند كه ما داراي پيام فرهنگي، سياسي و اجتماعي خاصي هستيم، بايد به اين فكر باشند كه از اين هزينه براي كارهاي ماندگار استفاده كنند.
نادعليان تأكيد كرد: مسئولان سياستگذاري اين برنامه، بايد به اين فكر كنند كه سي يا پنجاه سال ديگر اگر كسي به دوره تاريخي ما نگاه كند، با آثار برجا مانده از ما بداند كه ما چه فكر مي كرديم؛ بنابراين نوع تفكراتشان بايد در آثار هنري متجلي شود.
او با اشاره به بودجه اي كه برخي از نهادها، ارگان ها يا سازمان هاي دولتي در اختيار داشته اند، اذعان داشت: ما شاهد بوديم كه جايگزيني روابط به جاي ضوابط، باعث شد كه آثاري بيش از قيمت هاي واقعي خريداري شود.

سريالي از زندگي ملكه سابق ايران به نمايش درمي آيد
«ثريا» در تلويزيون ايتاليا
يك سريال چندقسمتي از زندگي ثريا اسفندياري، دومين همسر محمدرضا پهلوي، شاه سابق ايران توسط شركت «لوكس ويده» توليد شده است و در فصل پاييز از شبكه اول تلويزيون «راي» ايتاليا پخش مي شود.
براساس اطلاعات مندرج در سايت اينترنتي شركت «لوكس ويده» اين سريال دومين برنامه شبكه تلويزيوني «راي» در مورد تاريخ قرن بيستم خواهد بود. نخستين دوره اين برنامه به زندگي پاپ جيوواني رهبر سابق كاتوليك هاي جهان پرداخت كه ۱۴ ميليون بيننده داشت.
سريال «ثريا» در مراكش فيلمبرداري شده است و نقش اول آن را «آنا واله» بازيگر و ملكه زيبايي سابق ايتاليا بازي مي كند. او نقش ثريا، ملكه معروف به «ملكه غمگين» را ايفا مي كند كه پس از ازدواج با شاه سابق ايران، درگير روابط فاسد دربار شد و بعد چون نتوانست براي شاه فرزندي بياورد طلاق داده شد. او پس از جدايي از شاه، به اروپا رفت و تا پايان عمر آنجا زندگي كرد. زندگي او در اروپا و فعاليت هاي سينمايي اش مورد توجه رسانه ها قرار داشت و به خصوص در آلمان، فرانسه و ايتاليا نسبتاً مشهور بود.
در سريال «ثريا»، به بهانه دنبال كردن زندگي او در دربار ايران، موضع ملي شدن صنعت نفت و جنبش ملي ايرانيان مورد بررسي قرار مي گيرد. نقش دكتر محمد مصدق، نخست وزير فقيد ايران را در سريال «كلود براسور» بازيگر سرشناس ايتاليايي ايفا مي كند. «پلاچيد ميلكه» نيز در نقش «انريكه ماته اي» رئيس سرشناس يك كمپاني نفتي ايتاليايي ظاهر مي شود كه در كشمكش هاي پس از ملي شدن نفت ايران و تحريم نفتي پس از آن درگير است.

پس از پنج سال و با رهبري لوريس چكناوريان و همراهي ۱۷۰ نوازنده و خواننده در تالار وحدت اجرا مي شود
سمفوني خسوف سعيد شريفيان
009625.jpg
پس از چند سال تلاش و رايزني مركز موسيقي با چند كشور اروپايي و آسيايي، سمفوني خسوف، ساخته محمد سعيد شريفيان، آهنگساز نامي ايراني با حضور ۷۰ نوازنده و گروه كر از روماني و ۱۰۰ نوازنده و گروه كر از ايران و با رهبري لوريس چكناوريان در روزهاي اول ارديبهشت در تالار وحدت اجرا مي شود.
روز گذشته لوريس چكناوريان، محمد سعيد شريفيان، گئورگي فابين (رهبر اركستر فيلار مونيك روماني) و فرزين پيروزپي (مشاور مركز موسيقي) پس از اجراي يكي از قطعات ركوييم خسوف در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسشهاي آنها درباره اين كار عظيم موسيقي پاسخ گفتند.
پيروز پي با اشاره به رايزنيهاي مركز موسيقي براي انجام اين كار بزرگ گفت: پس از تأييد اثر از سوي مركز موسيقي شريفيان براي انتخاب خوانندگان و نوازندگان به چند كشور خارجي سفر كردند و سرانجام اركستر فيلارمونيك روماني براي همكاري با اركستر سمفونيك تهران انتخاب شدند و سپس با توجه به تجربه چكناوريان در اجراي قطعات با حس مذهبي، ايشان براي رهبري كار انتخاب شدند.
لوريس چكناوريان كه در آخرين لحظات و پس از آنكه منوچهر صهبايي از رهبري اين سمفوني، به دليل تراكم كاري سرباز زد و رهبري كار را بر عهده گرفت درباره ويژگيهاي اين سمفوني گفت:  سمفوني خسوف از بافت و ساختي بين المللي بهره برده است و من براي آنكه منويات آهنگساز را اجرا كنم مي بايست به سراغ نوازندگان و اركستر حجيم تري مي رفتم.
محمد سعيد شريفيان نيز در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري كه از چه ملوديهاي ايراني براي كار استفاده كرده ايد گفت: من ۶ ماه روي موسيقي مذهبي به صورت ميداني و با جمع آوري نغمه هاي مذهبي از تغزيه تا نوحه خواني كار كرده ام و سپس كار را در ۸ قطعه نوشتم كه از زمان حركت امام حسين(ع) از مدينه آغاز و به شام غريبان ختم مي شود. به گفته شريفيان اشعار اين سمفوني را بيژن ترقي ترانه سراي نام آشناي ايراني سروده است.
گئورگ فابين رهبر اركستر فلارمونيك روماني نيز با حيرت انگيز خواندن سمفوني خسوف گفت: گروه ما خوشحال است كه اين قطعه  زيباي مذهبي را اجرا مي كند و اميدواريم كه اين گروه بتواند همين اجرا را در روماني هم داشته باشد.
سمفوني خسوف در ساعت ۲۱ روزهاي ۳، ۴، ۵، ۷ و ۸ ارديبهشت در تالار وحدت اجرا مي شود و علاقه مندان براي تهيه بليت مي توانند از امروز به گيشه تالار وحدت مراجعه كنند و يا به صورت اينترنتي در تماس با نشاني www.hyenet.ir بليت را تهيه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
ديروز از دكتر گات سئوال شده بود كه زيان آهن اضافي در بدن چيست؟ وي پاسخ داده است كه آهن براي ساخت خون لازم است كه بدون حضور آن، مغز استخوان قادر به ساخت خون نخواهد بود و كمخوني پديد مي آيد. ولي وجود آهن اضافي در بدن كه در بافت هاي كبد، ريه و حتي قلب ذخيره مي شود توليد «هموكروماتوسيس» مي كند كه نوعي مسموميت آهن و عامل امراض خطرناك است. بنابراين دكتر شما بايد هميشه از ميزان آهن در بدن شما آگاه باشد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
ديروز و ديشب تقريباً در همه كشورها، رسانه ها با توجه به اخطارهاي رامسفلد و جورج بوش وزير دفاع و رئيس جمهوري آمريكا به سوريه، پرسيده اند كه آيا پس از عراق نوبت سوريه خواهد بود؟. بعضي از اين رسانه ها نوشته اند كه سوريه ۱۶ ميليوني با موقع استراتژيك تاريخي خود در شرق مديترانه مي تواند براي آمريكا يك «هدف آماده» تلقي شود. رسانه هاي ديگر به اظهارات اخير پوتين در نشست سن پترزبورگ اشاره كرده اند كه گفت اجازه نمي دهد ماجراي عراق در سوريه تكرار شود، ولي اين دسته از رسانه ها با ذكرمثال هاي متعدد نوشته اند كه از حرف تا عمل روس ها فاصله اي زياد است و ممكن است تغيير عقيده دهند اما ايستادگي فرانسه در قبال سوريه،تحت الحمايه سابق خود كه در آوريل ۱۹۴۶ به آن استقلال داد، پايدارتر است. رامسفلد و بوش سوريه را متهم به پناه دادن به مقامات عراقي، حمايت از تروريسم و داشتن سلاح شيميايي كرده اند. در اين ميان رسانه هاي سوريه بدون ترس از انتقام آمريكا اين دولت را متهم به تشويق عراقي ها به غارت و چپاول كرده اند تا اوضاع را بد جلوه دهند و ماندن خود در عراق را براي مدتي طولاني توجيه كنند.
ماندگار
۱۵ آوريل روزي است كه در سال ۲۱۴ ميلادي سناي روم «تابعيت» را در جريان تصويب تعميم تابعيت رومي به گروه ديگري از ساكنان قلمرو اين كشور تعريف كرد. با اين كه از آن زمان اين تعريف بارها دوباره نويسي شده و بسياري از انديشمندان موارد تازه برآن اضافه كرده اند، معذلك پايه اي كه سناي روم ريخته همچنان باقي مانده و رعايت مي شود. طبق تعريف «تابعيت»، شهروند كه عضو متساوي الحقوق و كامل يك جامعه ملي است داراي يك رشته حقوق و تكاليف است. شهروند مي تواند از حقوق خود صرف نظر كند، ولي انجام تكاليف اجباري و نقض آن موجب مجازات است. به شهروندي كه از بعضي حقوق خود داوطلبانه بگذرد مثلاً حق راي دادن در انتخابات و حق تظلم خواهي، تبعه غير فعال گويند. اما، اگر عواملي در صدد بر آيند كه با تهديد و ارعاب و امثال آن يك تبعه و گروهي از اتباع را از استفاده از حق باز دارند، دولت مكلف است وسائل لازم براي برخورداري اتباع از حقوقشان را فراهم آورد و با كساني كه شهروندان را اجباراً از استفاده از حق باز مي دارند برخورد كند. اعتراض مسالمت آميز به: بوروكراسي بد ، وجود اجحاف، وضع قوانين خلاف منطق، زورگويي و اعتراض به ظلم، حق نيست بلكه تكليف يك شهروند است كه نمي تواند از آن صرف نظر كند. در صدر اين تكاليف دفاع از حاكميت ملي و تماميت ارضي وطن است كه سرپيچي از آن در زمان جنگ مجازات اعدام خواهد داشت.
يادگار
يزدگرد اول شاه ساساني ايران پس از آغاز سلطنت، ۱۵ آوريل سال ۳۹۹ ميلادي به مسيحيان قلمرو ايران آزادي مذهبي داد و با ارسال پيامي به رم به دولت و سناي روم يادآور شد كه دستور داده است همه تدابير و عمليات خصمانه بر ضد روم پايان يابد و بازرگانان رومي بتوانند در قلمرو ايران به داد و ستد آزاد بپردازند و تحت حمايت فرمانداران ايران باشند. يزدگرد در پيام خود تاكيد كرده بود كه در انتظار عمل متقابل از سوي دولت روم مخصوصاً در زمينه آئين زرتشت است كه دولت ايران مكلف به حمايت از پيروان آن در سراسر جهان است.
* ۱۵ آوريل سال ۴۲۲ ميلادي (۲۳ سال پس از پيام يزدگرد اول به دولت روم) ميان ايران و روم ــ دو ابرقدرت وقت ــ يك پيمان صلح صد ساله امضاء شد. اين پيمان در پي يك جنگ دوساله ميان دوكشور به امضاء رسيد. اين جنگ را ارتش ايران به فرماندهي ژنرال «مهر نرسي» متولد مازندران برنده شده بود و پيشنهاد صلح از سوي رومي ها داده شده بود تا پيشروي ژنرال ايراني متوقف شود. اين پيمان صد ساله تنها دوسال و سه ماه عمر كرد و رومي ها در تابستان سال ۴۲۴ كه ايران را در مرزهاي شمالشرقي (بدخشان) در گير طوايف شرقي ديدند بار ديگر در سوريه نيرو پياده كردند و جنگ از سر گرفته شد.
* ايران در اين روز در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ خورشيدي) با جنجال در مورد ازدواج فاطمه پهلوي خواهر شاه وقت در ايتاليا با يك مرد تبعه آمريكا رو به رو شد. جنجال به اين لحاظ بود كه ازدواج يك زن مسلمان با مرد غير مسلمان ممنوع و به علاوه ازدواج يك زن تبعه ايران با يك مرد تبعه كشور ديگر منوط به كسب اجازه قبلي از دولت ايران (وزارت امورخارجه) است كه فاطمه پهلوي هر دومورد را ناديده گرفته بود. وي با اين كه شوهرش را وادار به مسلمان شدن كرد بر اثر فشار مردم ايران و اعتراض روحانيون از همه مزاياي خود محروم و از بازگشت به ايران كه موجب دستگيري و محاكمه او مي شد ممنوع شد. فاطمه بعداً از شوهر آمريكايي اش طلاق گرفت و با فرمانده نيروي هوايي ايران كه او نيز بعداً در يك تمرين هوايي كشته شد ازدواج كرد.
* دوك دو ريشيليو نخست وزير فرانسه دستور داد كه از ۱۵ آوريل (در سال ۱۸۲۰) در فرانسه بار ديگر سانسور مطبوعات، كه انقلاب اين كشور آن را مطلقاً ممنوع كرده بود، برقرار شود كه با مخالفت احزاب چپ و راست و اعتراض انجمن ها و مردم رو به رو شد، اكثريت پارلماني را از دست داد و مجبور به كناره گيري شد و ميراث انقلاب محفوظ ماند.
* به تصميم دولت فرانسه در اين روز در سال ۱۹۶۷ «ناتو» همه دفاتر و قرارگاه هاي نظامي در فرانسه را تعطيل و مقر خود را به بروكسل انتقال داد.

داستانك
تو تكرار مي شوي
آن كس كه از كنار پنجره مي گذرد و تو خيال مي كني خوشبخت است، شايد خودت باشي كه از خيابان مي گذري و كلاه از سر برمي داري و براي كسي كه پشت پنجره ايستاده است،تكان مي دهي.
اتفاقات جهان، حالتي دوسويه دارند و خطوط هميشه به ما برمي گردند، طوري كه هر اتفاقي چند بار مي افتد، در يك دوره تناوبي نامشخص.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
ركورد تعويض مربي
بوداپست: تيم فوتبال كيسپست مجارستان، ركوردي تازه در فوتبال اين كشور از خود برجاي گذاشته است. در حاليكه اين تيم در فصل جديد تنها ۲۳ بازي انجام داد. اما چهار مربي متفاوت به خود ديده است.
روز گذشته اين باشگاه سومين مربي خود را از كار بر كنار كرد و مربي جديد كه چهارمين مربي اين تيم در فصل جديد مي باشد مشغول به كار شد.
اين تيم از ۲۳ بازي خود تنها ۱۵ امتياز كسب كرده است.
قطع همكاري با سگ
كلمبيا: يك پستچي در آمريكا از مدت ها قبل همراه با سگ خود به توزيع مرسولات پستي مي پرداخت و حتي در برخي مواقع اين سگ وفادار كيف پستچي را حمل مي كرد.
اما ديروز مسئولان شركت پست اعلام كردند، وي از اين پس نبايد با سگ به توزيع نامه بپردازد. آنها مي گويند، سگ ها در سال گذشته ميلادي بيش از سه هزار پستچي را گاز گرفتند و ممكن است روزي اين سگ هم ،چنين كاري را انجام بدهد.
اسكناس در توالت
واشنگتن: يك جوان ۲۱ ساله كه قصد داشت مقدار زيادي اسكناس تقلبي پخش كند در يكي از هتل هاي كشور آمريكا مستقر شد اما پليس به سرعت او را شناسايي كرد و به اتاق وي يورش برد. به همين دليل اين جوان خلافكار به سرعت اسكناس ها را پاره كرد و داخل توالت انداخت.
اسكناس ها باعث مسدود شدن چاه توالت شد و چندين اتاق اين هتل  با آب گرفتگي مواجه شد و حتي سقف برخي از اتاق هاي طبقه پايين ريخت.
صدام مثل هيتلر
نيويورك: در ماه آوريل سال ۱۹۴۵ ميلادي، هنگامي كه آلمان در جنگ دوم جهاني شكست خورد، دست اندركاران مجله تايم، تصوير هيتلر را در حالي كه يك علامت ضربدر خونين روي آن نقش بسته بود، روي جلد اين مجله منتشر كردند.
ديروز نيز اين مجله اقدامي مشابه انجام داد اما اينبار به جاي عكس هيتلر، تصوير صدام حسين را روي جلد چاپ كرد.
يكي از مسئولان اين مجله گفت: جنگ جهاني با جنگ عراق قابل مقايسه نيست و شايد صدام و هيتلر تفاوتهاي زيادي با يكديگر داشته باشند اما صدام مانند هيتلر مغلوب جنگي شد كه آمريكا به راه انداخته بود و از همه مهمتر، حكومت اين دو ديكتاتور پيش از اينكه دلايل اصلي فروپاشي آن نمايان شود از هم پاشيد.
سانحه دلخراش
آتن: در جريان دلخراش ترين سانحه رانندگي كشور يونان، ۲۱ دانش آموز كشته و ۲۴ نفر ديگر به شدت مجروح شدند.
اتوبوسي كه حامل ۴۹ دانش آموز و سه معلم بود در يك جاده بين شهري با كاميوني كه بارش چوب بود برخورد كرد و دانش آموزان زير بار كاميون كه واژگون شده بود له شدند. اين حادثه در ۴۵۰ كيلومتري شمال شهر آتن رخ داد.
خروج گازهاي رنگارنگ از رودخانه
بانكوك: همه ساله در ماه يازدهم سال قمري هنگامي كه قرص ماه در آسمان كامل مي شود اتفاق جالبي در شمال كشور تايلند رخ مي دهد.
جريان از اين قرار است كه از بستر رودخانه مكونگ گازهايي رنگارنگ خارج شده و صحنه هاي جالبي در فضاي بالاي رودخانه ايجاد مي كند. همين پديده، يك روز در سال، تماشاگران بسياري را به اين منطقه مي كشاند.
به همين دليل دانشمندان از آب و خاك بستر رودخانه نمونه برداري كرده اند تا با آزمايش آن دليل بروز اين پديده را دريابند.
گپ زدن با اسب ها
اوهايو: يك خانم روانشناس در آمريكا مدعي شده كه با برخي از حيوانات گفتگو مي كند. اين خانم مي گويد: من قبلاَ با سگ ها، گربه هاي خانگي و حتي شير گفتگو مي كردم و از سه سال قبل تصميم گرفتم كه به گفتگو با اسب ها بپردازم به همين دليل در چند سال اخير تمام توان خود را روي اين كار متمركز كرده ام.
وي براي اثبات ادعاي خود، نوار ويديوئي گفت وگوي خود با چند اسب را در معرض فروش قرار داده است.
منع استفاده از تلفن همراه
نيويورك: از روز يكشنبه اين هفته، قانون تازه اي در شهر نيويورك به اجرا گذاشته شد كه بر اساس آن استفاده از تلفن همراه در سينما، تئاتر، كتابخانه، موزه، كنسرت موسيقي و جلسات سخنراني ممنوع است. افرادي كه از اين قانون تخلف كنند، ۵۰ دلار جريمه خواهند شد.
اين قانون در پي شكايت صاحبان اين اماكن از مراجعه كنندگاني كه تلفن همراه آنان به طور مداوم زنگ مي خورد ، تصويب شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۵۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۱ دقيقه

گل و گياه
آبوتيلون
009620.jpg
نام علمي:
Abutilon megapotamicum
خانواده: MALVACEAE
درختچه ايست هميشه سبز كه در تابستان گلدهي داشته و براي كاشت مجاور ديوار استفاده مي شود حداكثر بلندي آن به ۳ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و سبك، حداقل دماي مورد تحمل آن در زمستان صفر درجه سانتيگراداست. در فصل رشد خاك را مرطوب نگهداريد و جوانه هاي گياه را حذف كنيد تا گياه به توليد شاخه هاي جانبي تشويق گردد.
ازياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه چوب نرم در تابستان.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |