پنج شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۱ - April . 24, 2003
نمايشگاه هنر شيشه گري دوران اسلامي در موزه ملي ايران
011525.jpg
گروه علمي فرهنگي: نمايشگاهي با عنوان «هنر شيشه گري دوران اسلامي از ديروز تا امروز» در موزه ملي ايران برگزار شد.
به گزارش ميراث خبر، زهره روح فر - رئيس بخش دوران اسلامي موزه ايران - گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه نشان دادن تكنيك هاي از بين رفته شيشه گري و چگونگي احياي اين هنر است. روح فر گفت: در اين نمايشگاه ۷۰ اثر شيشه اي كه مربوط به دوران اوايل اسلام تا دوره سلجوقي است به مدت يك ماه به نمايش گذاشته شده است. اين شيشه ها با تكنيك هاي دميده در قالب، دميده آزاد و توپر و با شيوه هايي چون مينايي و نقوش افزوده تزيين و ساخته شده اند و بيشتر اين آثار از ري، نيشابور و ساوه طي حفاري هاي علمي به دست آمده است. تكنيك و روش تزيين اشيايي كه قرار است در نمايشگاه هنر شيشه گري دوران اسلامي از ديروز تا امروز به نمايش درآيد، پيش از اين معرفي نشده است. گفتني است در اين نمايشگاه، حدود ۴۰ اثر شيشه اي مدرن از استاد «گل كار» به نمايش درخواهد آمد.

نقاشي هاي صنيع الملك در كاخ گلستان
011530.jpg
گروه علمي فرهنگي: نقاشي هاي استاد صنيع الملك در تالار نگارخانه كاخ گلستان به نمايش درمي آيد.
به گزارش ميراث خبر، احمد زواره اي - رئيس گنجينه كاخ گلستان - هدف از برگزاري اين نمايشگاه را آشنايي هنرمندان با نقاشي هاي صنيع الملك دانست و گفت: «در اين نمايشگاه ۱۵ تابلو از بهترين كارهاي استاد صنيع الملك كه با رنگ روغن يا آب رنگ كشيده شده اند به مدت يك ماه به نمايش درخواهند آمد.»
زواره اي گفت: «صنيع الملك در كارهايش از سبك كار رافائل - نقاش بزرگ ايتاليايي - تقليد كرده است.»
وي همچنين افزود: «از نقاشي هاي برجسته اين نمايشگاه مي توان به تابلوي تالار برليان و طبيب اشاره كرد.»
صنيع الملك از نقاشان برجسته دوران قاجار است. او نقاشي را در ايتاليا آموخته است؛ و از مؤسسات مدرسه نقاشي و هنرستان نقاشي بوده است. از جمله شاگردان او مي توان به كمال الملك اشاره كرد.

همايش بين المللي ابن سينا در همدان
گروه علمي فرهنگي: استاندار همدان  گفت : بمناسبت  روز پزشك  همايش  بين المللي  ابن  سينا اول  تا سوم  شهريور ماه  امسال  در همدان  برگزار مي شود.
علي اصغر زبردست    اضافه  كرد: در اين  همايش  سه  روزه  ۶۰۰ نفر از شخصيتهاي  بزرگ  فرهنگي داخلي  و خارجي  حضور دارند.

سومين  همايش  بين المللي  علوم  و فناوري  پليمر در تهران  برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: سومين  همايش  علوم  و فناوري  پليمر با هدف  رشد علمي صنعتي  و توسعه محصولات  صادراتي  كشور از ۲۲- ۲۵ ارديبهشت  ماه    در محل  پژوهشگاه  پليمردر تهران ، برگزار مي شود.
دكتر محمد رحيمي دبير اين همايش در جمع خبرنگاران افزود: در اين همايش حدود ۱۵۴ مقاله  به  صورت  شفاهي  و سخنراني  ارائه مي شود و ۲۱۱ مقاله  به  صورت  پوستر معرفي  مي شود.
وي گفت: تاكنون  حدود ۲۵ مقاله  از محققان  كشورهاي  كانادا، فرانسه ،آلمان ، تركيه ، ازبكستان ، هند و آذربايجان  واصل  شده  است .

معاون آموزشي وزير علوم و فناوري:
۶۰ قطب علمي در كشور ايجاد شده است
گروه علمي فرهنگي: پارسال  ۶۰ قطب علمي در دانشگاهها و مراكز آموزش  عالي  كشور از جمله  دانشگاه  تبـــريزايجاد شده  است .
جعفر توفيقي ، معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين مطلب به ايرنا، افزايش  سطح پژوهش و فن آوري  و كارهاي  علمي برتر توسط دانشجويان  واستادان  را ازاهداف  راه اندازي  اين  قطب ها ذكر كرد.
«توفيقي»، توسعه  رشته هاي  مرتبط با فن آوري  اطلاعات ، و توسعه  آموزش هاي الكترونيكي  را از اولويت  برنامه هاي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فن آوري  در سال جاري  اعلام  كرد.
وي  گفت  بااجراي  طرح  توسعه  آموزش هاي  الكترونيكي  دانشجويان  به  راحتي  به دورس  مختلف  دسترسي  خواهند داشت .وي  گفت  هم اكنون  نسبت  استاد به  دانشجو در ايران  يك  به  ۲۰ است  و طبق برنامه  سوم  توسعه  اين  نسبت  بايد يك  به  ۱۸ باشد.

۱۱ تا ۱۳ شهريور ماه ۸۲
كنفرانس آموزش فيزيك در اصفهان
گروه علمي فرهنگي: نهمين كنفرانس آموزش فيزيك ايران توسط دفتر ارتقاي علمي معاونت برنامه ريزي و منابع انساني آموزش و پرورش از ۱۱ الي ۱۳ شهريور ماه ۱۳۸۲ در اصفهان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محورهاي كنفرانس فيزيك، شامل كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش فيزيك، فناوري آموزش و نقش آن در پيشبرد آموزش فيزيك، راهكارهاي   مفيد براي گسترش فعاليت هاي آزمايشگاهي، نقد و بررسي شيوه هاي آموزشي، تحليل محتواي كتابهاي درسي فيزيك در دوره متوسطه و پيش دانشگاهي، بررسي شيوه هاي سنجش و ارزشيابي و ارائه يافته هاي پژوهشي مربوط به فيزيك خواهد بود.

بخش هاي مختلف جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي اعلام شد
ستاد برگزاري  دومين  جشنواره  فيلم  هاي  مستند و ميراث  فرهنگي  تمدن ايران  «يادگار» بخش  هاي  مختلف  اين  جشنواره  را اعلام  كرد.
به  گزارش  ستاد خبري  اين  جشنواره  سه  بخش  مسابقه ، جنبي  و ويژه  ازبخشهاي  اصلي  اين  جشنواره  است  كه  شامل  زير مجموعه  هايي  مانند سينماي مستند ايران ، ميراث  فرهنگي  معنوي ، ميراث  فرهنگي كردستان ، موسيقي ، تصوير ويدئو كليپ  و فتوكليپ ، مرور آثار يك مستندساز و بخش  بين الملل  حوزه  ميراث  فرهنگي  آسياي  ميانه ، مصر وايتاليا است .
اين  جشنواره  با رويكرد ايرانشناسي  و ميراث  فرهنگي  معنوي  از ۲۸ارديبهشت  تا ۴ خرداد در تهران  ، شيراز و سنندج  برگزار مي  شود كه  درتهران  سينما تك  موزه  هنرهاي  معاصر ، سينما موزه  فرش  و سينما كاخ موزه  نياوران  اين  آثار را اكران  مي كند.
دومين  جشنواره  فيلم  هاي  مستند ميراث  فرهنگي  تمدن  ايران  «يادگار» به  ابتكار مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  و با همكاري سازمان  ميراث  فرهنگي  و شبكه  اول  سيما طي  يك  هفته  برگزار خواهد شد.

تأكيد مسئولان آموزش و پرورش در خصوص گسترش بحران هويت در ميان جوانان
آموزش مفاهيم ميراث فرهنگي در مدرسه ها ضروري است
011405.jpg
گروه علمي فرهنگي: غفلت از ميراث فرهنگي و عدم همكاري سازمان ها و نهادهاي كشور با آموزش و پرورش باعث بيگانگي دانش آموزان با فرهنگ و تاريخ ايران و تشديد بحران هويت ملي مي شود، به گزارش «ميراث خبر»، دكتر «علي نقي يزدان پناه» معاون سازمان دانش آموزي با اعلام اين مطلب، افزود: آشنا كردن دانش آموزان سراسر كشور با مقوله ميراث فرهنگي و تاريخ و فرهنگ غني ايران نيازمند حركت جمعي تمام سازمان ها و ارگان هاي كشور است و اگر اين دستگاه ها، متوليان آموزش و پرورش و ميراث فرهنگي را براي تعميق شناخت هويت و تاريخ ايران كمك نكنند، ابعاد بحران هويت ملي در بين نسل نوجوان و جوان، گسترده تر خواهد شد.
معاون فني و آموزش سازمان دانش آموزي همچنين با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش به تنهايي قادر به آموزش شناخت مباحث ميراث فرهنگي به دانش آموزان نيست، افزود: سازمان ميراث فرهنگي بايد بيشتر از گذشته نسبت به ارائه خدمات آموزشي و ابلاغ برنامه هاي مكمل شناخت مفاهيم ميراث باستان در مدارس كشور، همت گمارد و در اين ميان بايد تمامي سازمان ها و دستگاه هاي دولتي همكاري كنند.
در همين حال دكتر «حسن ملكي» قائم مقام وزير آموزش و پرورش و رئيس انجمن اوليا و مربيان ضمن هشدار به مسئولان كشور درباره انقطاع ارتباط نسل دانش آموزي و جوانان با هويت، تاريخ و ميراث فرهنگي كشور، گفت: «بايد هويت فرهنگي، اسلامي و تاريخي دانش آموزان را از طريق آموزش شناخت مقوله ميراث فرهنگي، تقويت و احياء كرد تا جوانان و نوجوانان از دايره بحران هاي هويتي به سلامت گذر كنند.»
وي تصريح كرد: با توجه به تعاملات مثبت ميراث فرهنگي و آموزش و پرورش، موضوع ميراث فرهنگي بايد يكي از محورهاي ملي برنامه ريزي درسي قرار گيرد و در فرآيند نظام تعليم و تربيت به يك مرجع و منبع درسي و آموزشي تبديل شود.

سرقت از موزه پارس در شوراي امنيت كشور مطرح مي شود
011400.jpg
گروه علمي فرهنگي: چهار روز پس از سرقت موزه پارس شيراز و اعلام رسمي آن به مدير پاسداران ميراث فرهنگي كشور، مسئله سرقت يك جلد قرآن نفيس در شوراي امنيت كشور مطرح خواهد شد.
در نامه رسمي كه ۳۱ فروردين از اداره ميراث فرهنگي استان فارس به دفتر مدير پاسداران ميراث فرهنگي كشور ارسال شده آمده است: «در تاريخ ۲۷/۱/۸۲ بين ساعت ۳۰/۱۴ تا ۱۵ چهار نفر ناشناس با خريدن بليت وارد موزه پارس شده و با غافلگير كردن نيروهاي انتظامي موزه مذكور و تهديد و رعب و وحشت اقدام به سرقت يك جلد قرآن كريم كردند.
به گزارش ميراث خبر رحمت الله رئوف، مدير پاسداران ميراث فرهنگي نيز با اشاره به تصويب آيين نامه حفاظت از ميراث فرهنگي در شوراي امنيت ملي در ۲۸ خرداد سال ۸۱، تأكيد كرد كه طرح اين مسأله در شوراي امنيت ملي كشور از نظر قانون امكان پذير است و اين كار حتما انجام خواهد شد.
اين قرآن بزرگ خطي كه روي پوست آهو نوشته شده است، جلد چرمي و پوشش پارچه اي دارد. قرآن سرقت شده از موزه پارس به خط كوفي و در قرن سوم هجري قمري نگاشته شده است. داخل خطوط اين قرآن نقطه هايي طلايي و قرمز به عنوان تزيين ديده مي شود و صفحات اول آن مذهب و حاشيه دار است.
اين قرآن مسروقه كه در حاشيه آن نوشته شده است حسب الامر حضرت مستطاب متولي باشي، در سال ۱۳۴۸ توسط ميرزا محمدرضايي صحاف شيرازي تعمير شد.
به گفته عليرضا قلي نژاد، مدير ميراث فرهنگي استان فارس با انجام تحقيقات قضايي، شواهدي از عاملان اين سرقت پيدا شده اما هنوز نتيجه اي قطعي به دست نيامده است.
قلي نژاد با تأكيد بر اين كه نيروهاي حفاظت از ميراث فرهنگي مانند ديگر نيروهاي اين سازمان بايد در كار خود متخصص باشند، اظهار اميدواري كرد تا با بررسي اين سرقت در شوراي امنيت ملي و پيگيري پرونده آن توسط پليس بين الملل امكان بازگرداندن اين قرآن نفيس به موزه پارس فراهم شود.
اين براي نخستين بار است كه پرونده سرقت از يك موزه از سوي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي كشور در شوراي امنيت ملي مطرح مي شود.

كتيبه صخره اي اورارتويي در آذربايجان شرقي كشف شد
011160.jpg
در پي گزارشهاي مردمي، به تازگي يك كتيبه صخره اي در شهرستان عجب شير آذربايجان شرقي كشف شد. متن كتيبه مذكور در سطحي حدود ۴۰*۸۰ سانتيمتر در ۱۰ سطر به خط و زبان اورارتويي بر صخره اي از سنگ گرانيت كنده شده است.
مطالعات نخستين كه توسط پژوهشكده زبان و گويش سازمان ميراث فرهنگي كشور بر روي اين كتيبه انجام شده، نشان مي دهد كتيبه مذكور، متعلق به آرگيشتي اول پسر منوآ است. وي يكي از مقتدرترين پادشاهان كشور اورارتو در فاصله سالهاي ۸۵۳-۷۸۵ ق.م بوده و تاكنون كتيبه هاي زيادي از اين پادشاه در ارمنستان و نواحي رود ارس بدست آمده است.
گفته مي شود مضامين اين كتيبه ها بيشتر درباره ساخت بنا، معابد و نيز شرح جنگ ها و فتوحات است.

شماره جديد «جهان انديشه» منتشر شد
هشتمين شماره ماهنامه «جهان انديشه» در زمينه علوم انساني ويژه اسفند ۸۱-فروردين۸۲ منتشر شد.
در اين شماره مطالبي با عنوان «اكثريت خاموش»، گفت وگو با حجت الاسلام مجيد انصاري، گفت وگو با رضا عليجاني و همچنين گفت وگو با احمد پناهي سمناني در زمينه نوروز، بررسي تطبيقي اشعار نوروزي (مازيار سوادكوهي)، نوروزخوانان خنياگران پار (جهانگير نصري اشرفي)، نوروز از ديدگاه شريعتي، آنا فرشته نجات داستايفسكي (عادل جهان آراي)، حقوق بشر: جهانشمولي يا نسبيت ديني - فرهنگي (پروفسور سيد حسن امين) و ... به چاپ رسيده است.
ماهنامه جهان انديشه، به صاحب امتيازي و مدير مسئولي دكتر اسدالله مرتضوي با قيمت ۴۰۰ تومان روي پيشخوان روزنامه فروشي ها است.

۱۱ دانش آموز ايراني در مسابقه جهاني «به سوي جايزه نوبل فيزيك» شركت مي كنند
مقالات  برگزيده  يازده  دانش آموز  ايراني  براي  شركت  در مسابقه  مقاله نويسي  لهستان  تحت  عنوان  اولين  گام  به  سوي  جايزه  نوبل  فيزيك  لهستان  به  آكادمي  علوم   اين  كشور ارسال  شد.
باشگاه  دانش پژوهان  جوان  در اطلاعيه اي اعلام كرد: اين  مسابقه  هر ساله  با هدف  ارتقاي  سطح  آموزش  درس  فيزيك  دانش آموزان  در سراسر جهان برگزار مي شود و درصورت  راهيابي  افراد به  مرحله  پاياني ، از آنان  براي  اقامت  يك  ماهه  تحقيقاتي  در آكادمي علوم  لهستان ، دعوت  خواهد شد.
ردپايي  از فيزيك  در سقف ، سيستمهاي  ترموديناميكي  انتزاعي ، قطره رهاشده  در آب ، بررسي  لكه  قطره  جوهر و فرفره  كاغذي  از عناوين  مقالات ارسالي  به  آكادمي علوم  لهستان  است .
صاحبان  ۹ مقاله  ارسالي ، دانش آموزان  تهراني  هستند و يك  مقاله  از دانش آموزان  كردستان  و يك  اثر نيز از خراسان  است .

گفت وگوي چاپ نشده با زنده ياد فرخ تميمي
فرخ تميمي؟- مجنون كبير
011165.jpg
نزديك به دو هفته قبل از رفتنش زنگ زدم و تقاضاي گفت وگو كردم. با همان خوشرويي و شوخ طبعي هميشگي گفت: بالاخره كسي سراغ ما را گرفت... با او قرار گذاشتم. منزلش سه طبقه بود كه طبقه سوم فقط يك اتاق ۱۲-۱۰ متري داشت و آن هم اتاق كار فرخ تميمي بود. يك قالي كهنه كه با كفش هم روي آن مي شد رفت، چند صندلي كهنه، يك راديوي كهنه مخصوص پيرمردها، يك كاريكاتور از خودش كه به ديوار نصب بود و... و سلام و احوالپرسي و شوخي هايش كه انگار تمامي نداشت. گفت وگو را آغاز كرديم آن هم نه درباره مسايل و موضوعات مهم و جدي، گفت وگويي درباره خود تميمي و آن چه كه دوست داشت و دوست نداشت. حاصل، همين شد كه مي خوانيد.
محمد هاشم اكبرياني
* روزگار چطور مي گذرد؟
- عرض كنم [مكث] خوبه.
* اين خوبه كه گفتيد، تعارف است يا واقعاً خوبه؟
- راستش، سال ۸۱ براي من تيره ترين سال بود. قمر در عقرب يك ماه مي شود، ۱۲ ماه كه نمي شود. اميدوارم ۸۲ يك گشايشي پيش بيايد.
* تيرگي يعني چه؟
- يعني وحشتناك ،بد.
* تميمي سال ۸۱ با تميمي سال ۳۰ چه فرقي دارد؟
- عباس پهلوان در سال ۳۰ به من مي گفت آقاي پ پ يعني اهل پاپيون و پيپ.
* فرقش فقط پاپيون است و پيپ؟
- شور و شرهاي جواني هم كه جاي خود.
* اين فرخ تميمي با اين
شوخ طبعي هايي كه من مي بينم، هنوز شور و شر دارد.
- بله دارد. ولي ديگر آن انرژي نيست.
* شما روي دو كلمه هميشه حساسيت داشتيد و داريد يكي يتيم و ديگري هم مادر. يتيم و مادر يعني چه كه اين اندازه شما را متأثر مي كند؟
- من دو ساله بودم كه پدرم به اصطلاح تاريخ بيهقي، روي در نقاب خاك كشيد. عجيب است كه در شناسنامه من هم، در ابتدا به جاي تميمي، يتيمي نوشته بود كه بعدها درست كردم. اين يتيمي، بلاها سر من آورد. يادم نمي رود اولين سالهاي دبستان چون شلوارم از پشت پينه داشت، هيچ وقت براي جواب دادن دست بلند نمي كردم، با آن كه بلد بودم، اما پاي تخته نمي رفتم. چون بچه ها پينه هاي پشت شلوارم را مي ديدند ومسخره مي كردند. خب چطور مي شود يتيمي، مرا ناراحت نكند و مادرم هم كه همه زجرها را كشيد. چون پدرم قبلاً دوبار ازدواج كرده بود و ازهمسرانش بچه داشت، اين بچه ها همگي به مادر من رسيد و با مرگ پدرم، چه مكافات ها نكشيد تا آنها را بزرگ كند. وقتي يادم مي آيد چه سختي هايي مادرم كشيد، واقعاً حالم دگرگون مي شود. البته بعدها با وضعيت كاري كه پيدا كردم وضعم خوب شد. ولي چه فايده كه يتيمي كار خودش را با روح و روان من كرده بود.
* چه وقت هايي بيشتر مي خنديد؟
- طنزهاي عمران صلاحي را، كه در گذشته هم در گل آقا چاپ مي شد، وقتي مي خوانم خيلي مي خندم. عمران صلاحي كه زبان مادري اش فارسي نيست، واقعاً استاد است كه اينجوري به ريزه كاري هاي زبان فارسي مسلط باشد.
* در زندگي بيشتر به چه مي خنديد؟
- به خودم. به شور بختي هاي زندگي ام. چنان در چنبر روزگار گرفتار شدم كه اين گرفتاري واقعاً خنده دارد [خنده]. البته نااميد نيستم. گفتم كه اميدوارم به قول درويش ها، فتوحي ايجاد بشود.
* آيا پيش آمده در حال نوشتن شعري واقعاً بخنديد؟
- چرا. شده. يك شعري هست، كه البته تمام آن يادم نيست، ولي در شعر هست كه: كار بود و كار بود و كار بود/ خستگي در دستهايم مانده بود.
* خب، كجاي شعر خنده داشت؟
- آخه من اصلاً اهل كار نبودم!
* اينكه عده اي مي گويند شاعرها بيشتر از آن كه بخندند، گريه مي كنند، قبول داريد؟
- اگر گريه را فقط به معناي اشك ريختن نگيريم، بايد بگويم بله. به قول ژان پل سارتر در كتاب «ادبيات چيست؟» شاعر قماربازي است كه با سكه اي شير يا خط مي كند كه در دو روي سكه ها خط است. البته شعري هم با همين مضمون دارم. به هرحال شاعران، آدم هاي سودايي هستند.
* با كدام شعرتان بيشتر گريه كرديد؟
- من بيشتر از هرچيز از يتيم ماندن زبان فارسي در داخل و در سطح جهان، متأثر شدم و هستم و براي آن گريه مي كنم. در باره شعرهايم... بگذريم.
* نه نگذريم، از كدام شعر بيشتر متأثر شديد؟
- [مكث] زياد است، ولي شعر «پيوند» را كه گفتم، مرا خيلي متأثر كرد.
* در زندگي بيشتر چه چيزي شما را متأثر كرده است؟
- همين شور بختي ها.
* شور بختي هاي خودتان؟
- بله.
* قبلاً پرسيدم به چه چيز بيشتر مي خنديد گفتيد به شور بختي هاي زندگي خودم كه مرا اين چنين گرفتار كرده و حالا مي پرسم چه چيز بيشتر شما را متأثر مي كند ، باز هم مي گوييد شور بختي ها؟!
- همين تضاد هم خودش خنده دار است...
* شما آدم شوخ طبعي هستيد، اگر بخواهيد با خواننده روزنامه همشهري يك شوخي كنيد، چه مي گوييد؟
- با خط ميخي با او صحبت مي كنم [خنده].
* فكر مي كنيد جواب خواننده چه باشد؟
- [خنده] خط ميخي براي نگارش است، نه صحبت. بنابر اين نمي دانم جواب او چه مي شود.
* با همان خط ميخي يك جمله بگوييد.
- [خنده] اگر مي خواهي بخواه، اگر نمي خواهي نخواه.
* اگر بخواهيد با شاعران پيشكسوت كه سالها با هم بوديد، شوخي كنيد چه مي گوييد؟
- مي گويم دوستان، بنشينيم و ببينيم چه شد كه به اينجا رسيديم!! البته اين هم كه شوخي نيست.
* چرا شما نمي توانيد با شاعران هم نسل خود شوخي كنيد، در حالي كه در خاطراتتان حرف از شوخي هايتان مي زديد؟
- نمي دانم! چه بگويم؟ عقلم نمي رسد چه بگويم.
* چند كلمه مي گويم، اولين چيزي كه به ذهن تان مي رسد، در يك كلمه يا فقط يك جمله بيان كنيد.
* فرخ تميمي؟
- مجنون كبير.
* پول؟
- خوب.
* عشق؟
- عالي، نور حيات.
* اولين شعر؟
- اولين فرزند.
* نصرت رحماني؟
- نه.
* سيمين بهبهاني؟
- نماينده غزل اجتماعي.
* شاملو؟
- شاعر بزرگ.
* فروغ؟
- در زن ها، شاعر پيشرو.
* اخوان؟
- كسي كه با مرگش، شعرش هم مرد.
* سهراب؟
- نمي پذيرم. ناآشنا با
شور بختي ها.
* شاعر جوان؟
- مطالعه كنند.
* پاپيون؟
- افسوس كه ديگر بدم مي آيد.
* آخرين شعر؟
- آخرين فرزند.
* شعر سياسي؟
- افتضاح در حد شعار.
* شعر عاشقانه؟
- يعني همان شعر عاشقانه.
* خبرنگار؟
- شغل سخت دارد و كنجكاو است.
* موسيقي؟
- هيچ گفت  وگويي نيست، آسايش.
* آسمان؟
- پدر زمين.
* زمين؟
- مادر آسمان.
* روزنامه همشهري؟
- بسيار فراگير.
* آخرين حرف؟
- تشكر.
* يك شعر از خودتان كه علاقه هم داريد بخوانيد؟
- من شيفته سرود بارانم
اين نغمه جان فريب دريا ، راز
افسوس كه شيشه اتاقم دوش
در گوش دلم نريخت آن آواز
مهتاب ولي به لطف زيبايي
مي خواند ترانه هاي لالايي
من شيفته سرود مهتابم
اين نغمه شام هاي تنهايي.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
شهري
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |