پنج شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۱ - April . 24, 2003
يك كارشناس اقتصادي:
فشار اقتصادي آمريكا به ايران بيشتر خواهد شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: تحولات اخير منطقه تأثيرات منفي خود را بر روابط اقتصادي سياسي ايران خواهد گذاشت. سيدجلال ساداتيان، كارشناس مسائل اقتصاد سياسي افزود: در سال هاي گذشته در روابط اقتصادي ايران با ديگر كشورهاي جهان تحركات مناسبي صورت گرفته است و ايران پذيراي سفارش هايي از ديگر كشورها بوده است.
او با اشاره به تحولات اخير منطقه افزود: اگر سياست هاي پولي و مالي را درنظر بگيريم، اقتصاد كشور روبه رشد بوده، اما احتمالاً تحولات اخير منطقه تأثير منفي خود را بر اقتصاد و روابط سياسي ايران خواهد گذاشت.
او با اشاره به اين كه در صورت فشار بيشتر آمريكا، ممكن است اروپايي ها حمايت خود را از ايران قطع كنند، تصريح كرد: تا امروز اروپايي ها به دليل داشتن يك بازار خوب، از ايران حمايت كرده اند و خواسته اند از طريق ايران تقابلي با آمريكا داشته باشند، ولي به نظر مي رسد، حالا كه يكي از خاكريزهاي غني، يعني عراق، را گرفته اند، فشارشان بر ايران بيشتر شود.
ساداتيان افزود: به همين دليل نمي توان به نتيجه حضور آمريكا در عراق خوشبين بود، اما به اين معني نيست كه در كوتاه مدت شاهد مشكلات عديده اي در ايران باشيم، بلكه پروسه اي كه از سال ۸۲ شروع شده، احتمالاً تا سال ۸۴ ادامه خواهد يافت.

كروبي خبر داد:
احتمال مصالحه مجلس و شوراي نگهبان درباره حذف نظارت استصوابي
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي از احتمال توافق در خصوص حذف نظارت استصوابي شوراي نگهبان از قانون انتخابات خبر داد.
به گزارش خبرنگار همشهري كروبي روز سه شنبه گذشته در جمع خبرنگاران در مورد پيشنهاد فراكسيون اقليت براي توافق مجموعه نظام راجع به نظارت استصوابي و چاره جويي در مورد آن گفت: ما كار خود را هم از طريق روال طبيعي قانوني يعني اصلاح در كميسيون، و هم از طريق رايزني با شوراي نگهبان و تشكيل جلسات خصوصي و كمك از رهبري پيگيري مي كنيم. كروبي گفت كه به عنوان يك نماينده مجلس موافق حذف نظارت استصوابي است.
رئيس مجلس رايزني هاي انجام شده در مورد لايحه اصلاح قانون انتخابات را مفيد و مثبت دانست و گفت: احتمال توافق بين نظارت استصوابي و استطلاعي وجود دارد و ما اميدواريم تصميم خوبي گرفته شود كه به صلاح مردم و جمهوري اسلامي باشد.

در مراسمي با حضور رئيس جمهوري
فعاليت شوراهاي جديد شنبه آغاز مي شود
فعاليت دومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا شنبه آينده طي مراسمي با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، بيش از چهار هزار نفر از منتخبين اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستاي سراسر كشور روز شنبه (ششم ارديبهشت) در وزارت كشور حضور خواهند يافت.
براساس اين گزارش پس از انجام اين مراسم، عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور به همراه جمعي از نمايندگان شوراها، در پاسداشت مقام والاي حضرت امام خميني(ره) در صدور فرمان تأسيس شوراها، با حضور در مرقد مطهر ايشان نسبت به شخصيت آن امام راحل اداي احترام خواهند كرد.

انصاري راد:
مصلحت باعث شد قرائت گزارش پرونده آقاجري در دستور قرار نگيرد
011500.jpg
اگر مجاز بودم چه بسا من هم قبول مي كردم
كه نظر آقايان تأمين شود ولي حذف گزارش قانوناً مجاز نبود
گروه سياسي: رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: كساني بر سر گزارش كميسيون اصل ۹۰ در مورد پرونده هاشم آقاجري معامله كرده اند تا براي حكم او تخفيف بگيرند.
به گزارش خبرنگار همشهري حسين انصاري راد با اشاره به حذف قرائت گزارش كميسيون اصل ۹۰ از دستور كار مجلس اين حركت را نقض قانون و تضعيف مديريت دانست و گفت: نامه اي در همين زمينه به هيأت رئيسه نوشتم و نسبت به اين كار خلاف قانون اعتراض كردم.
انصاري راد تأكيد كرد: اگر مجاز بودم چه بسا من هم قبول مي كردم كه نظر آقايان تأمين شود ولي حذف گزارش قانوناً مجاز نبود.
رئيس كميسيون اصل ۹۰ در مورد اينكه آيا رايزني شده تا گزارش خوانده نشود؟ گفت: بله رايزني شده است.
انصاري راد از ذكر مرجع رايزني خودداري كرد و در مورد اينكه آيا همه اعضاي هيأت رئيسه با حذف گزارش موافق بوده اند؟ گفت: نمي دانم.
انصاري راد در مورد دلايل انجام رايزني براي نخواندن گزارش گفت: مصلحت هاشم آقاجري و نوع رابطه مجلس و قوه قضائيه در رايزني ها منظور شده است و بعضي ها با اخلاص اين كار را كردند ولي نقض قانون مخلص و غيرمخلص ندارد.
وي با اشاره به حضور رابط پارلماني قوه قضائيه در كميسيون اصل ۹۰ در مورد خبرهاي مربوط به تشكيل پرونده قضايي عليه خود گفت: اطلاعي در اين مورد ندارم. انصاري راد خواندن گزارش كميسيون را در حل و فصل مسائل اين چنيني مؤثر دانست و گفت: نخواندن گزارش ممكن است موجب تخفيف در حكم آقاجري شود ولي اين امر موقتي است.
انصاري راد در مورد اينكه آيا حساسيت نسبت به گزارش آقاجري بيشتر از گزارش ابراهيم يزدي است گفت: چنين چيزي را حس نكردم، بعد از اينكه در جلسه قرائت گزارش ابراهيم يزدي ايجاد تشنج شد همكاران محترمي كه طرفدار آرامش هستند فكر كردند اين گزارش مي تواند موجبات افزايش تنش ها را فراهم كند و لذا نخواستند اين موج ادامه يابد.
رئيس كميسيون اصل ۹۰ در مورد اينكه حذف گزارش كميسيون را عقب نشيني اصلاح طلبان مي داند يا خير؟ گفت: چنين تصوري ندارم اما حذف گزارش در ذات خود، خدمت به اصلاح طلبي، اجراي قانون و مخصوصاً ديانت نيست بلكه آن ها را خدشه دار مي كند.

همزمان با اربعين سالار شهيدان برگزار شد
عزاداري هيأت هاي دانشجويي در حضور مقام معظم رهبري
011495.jpg
هزاران نفر از دانشجويان دانشگاه هاي مختلف تهران با حركت از دانشگاه تهران به سمت حسينيه  امام خميني(ره) در حضور رهبر معظم انقلاب به عزاداري اربعين سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) پرداختند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، هيأت هاي دانشجويي دانشگاه ها، صبح ديروز، پس از تجمع در دانشگاه  تهران در قالب دسته هاي نوحه خواني و سينه زني به سمت بيت رهبري به حركت درآمدند.
دانشجويان دانشگاه هاي تهران سپس با تجمع در حسينيه  امام خميني در حضور حضرت  آيت الله خامنه اي، به سوگواري شهيدان مظلوم و اسيران صبور كربلا پرداختند و با سيدالشهدا(ع) پيمان وفاداري بستند.
در اين مراسم، حجت الاسلام قمي، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها به تشريح ابعاد نهضت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و رمز جاودانگي آن پرداخت.
سپس مداحان اهل بيت(ع) در رثاي سالار شهيدان مرثيه خواني كردند.

وزير خارجه بحرين به ايران دعوت شد
سفير ايران در منامه روز گذشته در ديدار با «شيخ محمدبن مبارك آل خليفه» معاون نخست وزير و وزير خارجه بحرين دعوتنامه كمال خرازي وزير امور خارجه را تقديم وي كرد.
اين دعوتنامه درخصوص شركت وزير خارجه بحرين در نشست وزيران خارجه سازمان كنفرانس اسلامي است كه خرداد ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.

معاون اول رئيس جمهوري فردا به تركيه مي رود
011505.jpg
در پي دعوت رسمي «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير تركيه، محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهوري، فردا عازم تركيه خواهد شد.
در اين سفر دوروزه، وزراي راه و ترابري، بازرگاني و معاونين وزارت بازرگاني، بانك مركزي، نفت و وزارت امور خارجه، عارف را همراهي خواهند كرد.
وي طي اين سفر علاوه بر ديدار با رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس مجلس تركيه در نشست كميسيون مشترك ايران و تركيه نيز حضور خواهد يافت.

براي گفتگو درباره بحران عراق
وزير خارجه فرانسه وارد تهران شد
گروه سياسي: «دومينيك دوويلپن» وزير امور خارجه فرانسه شب گذشته وارد تهران شد.
ويلپين كه پيش از سفر به ايران از كشورهاي تركيه و اردن ديدار كرده بود در مدت اقامت كوتاه خود در ايران با رئيس جمهوري، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و وزير خارجه ايران ديدار و پيرامون مهم ترين موضوعات موردعلاقه طرفين -بويژه اوضاع منطقه- گفتگو و تبادل نظر خواهد كرد.
دوويلپن در جريان سفر دوره اي خود به منطقه، در تركيه با «طيب اردوغان» نخست وزيري و «عبدالله گل» وزير خارجه تركيه درباره عراق مذاكره كرد.
وي همچنين در سفر كوتاه مدت خود به ايران، با «مروان المعشر» همتاي اردني خود و ملك عبدالله دوم پادشاه اردن ديدار و گفتگو كرد.
سفر اين مقام فرانسوي به ايران بنا به دعوت همتاي ايراني خود و در چارچوب تحكيم روابط دوجانبه و تداوم رايزني هاي منطقه اي و بين المللي انجام پذيرفته است. وي امروز با خاتمي رئيس جمهوري ديدار خواهد كرد.
فرانسه در تحولات كنوني عراق، وضعيتي خاص و حساس دارد. زيرا اين كشور به همراه روسيه و آلمان، ائتلاف مخالفان جنگ را رهبري مي كرد و به همين علت خشم آمريكا را برانگيخت.

خبرهاي كوتاه
* معاون حقوقي وزير كشور آذربايجان غربي را امن ترين استان كشور و آماده براي اجراي طرحهاي توسعه دانست.
سيدمحمود ميرلوحي در همايش استانداراني كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در اين استان مسئوليت داشتند موقعيت مرزي، تنوع قومي و مذهبي، پتانسيلهاي آب و خاك موجود در آذربايجان غربي را از ظرفيتهاي مهم استان براي رسيدن به آباداني و توسعه خواند.
* «ياشوانت شينها» وزير امور خارجه هند ديروز طي تماس تلفني با كمال خرازي وزير امور خارجه ايران روابط دوجانبه و تحولات بين المللي و منطقه به ويژه بحران عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
ياشوانت شينها در اين گفتگوي تلفني ضمن ابراز نگراني از مديريت بعد از جنگ عراق اعلام كرد: هند در صدد است تا در چهارچوب كمك هاي انسان دوستانه به عراق كمك كند و سازمان ملل بايد نقش محوري و اصلي را بر عهده داشته باشد.
* سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته سخنان اخير وزير دفاع آمريكا درباره ايران را مغرضانه و نمونه بارز مداخله در امور داخلي ايران دانست.
حميدرضا آصفي ضمن محكوم كردن اين اظهارات، گفت: واشنگتن به غلط تصور مي كند حكومت آمريكا معيار و مقياس دمكراسي در جهان است و ديگران بايد خود را با آن وفق دهند.
دونالد رامسفلد وزير دفاع آ مريكا طي يك كنفرانس خبري در پاسخ به يك پرسش مبني بر اينكه آيا نوع جمهوري اسلامي كه در ايران است براي آمريكا در عراق قابل قبول است، گفته است: من نمِي توانم حكومت ايران را به عنوان يك حكومت دمكراتيك توصيف كنم، زيرا اين حكومت با اصولي كه پيشتر توضيح دادم همخواني ندارد.
* «سرگئي كونيتسن» نخست وزير جمهوري خودمختار كريمه ديروز در ديدار با احمد صادق بناب سفير جمهوري اسلامي ايران در اوكراين خواستار گسترش همكاريهاي اين جمهوري با ايران شد.
طرفين در اين ديدار روند همكاريها بين ايران و جمهوري كريمه را مطلوب ارزيابي كرده و بر ضرورت تعميق آن از طريق روابط استاني و عقد خواهرخواندگي بين اين جمهوري و استان آذربايجان غربي تأكيد كردند.
* وزير امور مهاجرت و عودت افغانستان در ديدار با استاندار خراسان بر نقش ايران در بازسازي كشورش تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان «عنايت الله نظري» در اين ديدار دليل كندي در روند بازگشت مهاجرين افغاني را نبود زمينه فعاليت اقتصادي در كشورش دانست.
* روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي فرارسيدن سالروز شكست  آمريكا در تجاوز نظامي به صحراي طبس را گرامي داشت.
به گزارش ايرنا در بخشي از اين اطلاعيه با اشاره به حمله
« به اصطلاح نظامي» آمريكا به طبس، و شكست در اين حمله آمده است: «سردمداران ايالات متحده بايد از اشتباهات گذشته در رفتار با ملت ايران اسلامي درس گرفته و از نيت هاي شوم خود و بازي با اين كشور دست بردارند.»

موسوي خوئيني نماينده تهران به دادگاه احضار شد
گروه سياسي: علي اكبر موسوي (خوئيني ) نماينده مردم تهران در مجلس به شعبه ۱۴۱۰ دادگاه احضار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري فاطمه حقيقت جو در مورد علت اين احضار گفت: اداره بازرسي ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شكايتي به دادگاه ارائه كرده كه دليل آن مصاحبه موسوي (خوئيني) در مورد زندانها و بازداشتگاه هاي سپاه بوده است.
وي با اشاره به اينكه خبر مزبور در آذرماه سال ۸۱ در روزنامه اعتماد به چاپ رسيده است گفت: بحث مربوط به زندانها و بازداشتگاه ها هميشه از سوي آقاي موسوي (خوئيني) پيگيري مي شد.

پيام خاتمي تسليم شاه اردن شد
گروه سياسي: پيام  سيد محمدخاتمي رئيس  جمهوري  روز گذشته توسط محمد صدر معاون  امور عربي  و آفريقايي  وزارت  امورخارجه  تسليم  شاه  اردن شد.
در پيام  رئيس  جمهوري ايران  ضمن  اشاره  به  اوضاع  حساس  كنوني  منطقه بر توسعه  روابط دو جانبه  و گسترش  همكاريهاي  دو كشور تأكيد شده  است .
خاتمي در پيام  خود همچنين  بر ضرورت  گسترش  همكاري  بين كشورها براي  برقراري  صلح  و ثبات  در منطقه  تأكيد كرد.
در ديدار معاون  وزيرخارجه  ايران  با شاه  اردن  كه  در كاخ  بركه  امان  انجام شد، همكاريهاي  مشترك  دو كشور مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .
دراين  نشست  كه  «فيصل  الفايز» وزير دربار اردن  و نصرت الله  تاجيك  سفيرجمهوري  اسلامي ايران  حضور داشتند ملك  عبدالله  دوم  بر ضرورت  كمك  به  مردم عراق  بويژه  از سوي  كشورهاي  همسايه  آن تأكيد كرد.
عبدالله  دوم  حفظ تماميت  ارضي  عراق  و ايفاي  نقش  مردم  اين  كشور در آينده و سرنوشت  خويش  را ضروري  دانست .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |