شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۳
ركورد فروش فولكس واگن در چين
جنرال موتورز بزرگترين خودروساز جهان  از سال ۱۹۹۷ تاكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در چين سرمايه گذاري كرده و در سال جديد بيش از پنج مدل جديد خودرو در بازار چين ارائه خواهد كرد 
مقامات چيني  با اشاره به رشد ۵۰ درصدي فروش خودرو در چين در سال ۲۰۰۲ اعلام كردند كه دستيابي به چنين رشدي در سال ۲۰۰۳ بعيد به نظر مي رسد
001650.jpg
عكس فوق متعلق به فولكس واگن بيتل با موتور ۱۹۰۰ سي سي است
كه به قيمت پايه ۱۵ هزار و۹۵۰ دلا ر به فروش مي رسد
در سه ماه اول سال جاري، فولكس واگن در سريع ترين بازار خودرو جهان، چين، به ركورد بالاترين ميزان فروش دست يافت.
به گزارش بلومبرگ فولكس واگن كه متعلق به گروه صنعتي جنرال موتورز است، در سه ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل بيش از ۸۶ درصد افزايش فروش داشته است، اين در حالي است كه جنرال موتورز در اين مدت افزايش ۵۴ درصدي را تجربه كرد و از هر پنج خودرو چيني، بيش از دو دستگاه ساخت فولكس واگن است.
درآمد سرانه پانصد ميليون نفر جمعيت شهرنشين اين كشور در سه ماه نخست سال ۲۰۰۳ بيش از ۴/۸ درصد افزايش يافته است و خودروسازان عمده جهان، با درك نيازهاي جمعيت كشوري كه سريع ترين رشد اقتصادي را در سال هاي اخير تجربه كرده، به توليد مدل هاي گوناگون پرداخته و درصددند تنوع نيازهاي آنان را دريابند.
در همين زمينه يكي از مسؤولان فولكس واگن با اشاره به افزايش درآمد شهروندان چيني در سال هاي اخير گفت: براي ما در چين، افزايش مدل ها به معني افزايش تعداد مشتريان است.
مقامات چيني در ابتداي سال با اشاره به رشد ۵۰ درصدي فروش خودرو در چين در سال ۲۰۰۲، اعلام كردند كه دستيابي به چنين رشدي در سال ۲۰۰۳ بعيد به نظر مي رسد و در اين زمينه از رشد ۲۵ درصدي در سال جاري خبر دادند كه با توجه به فروش شگفت انگيز خودروسازان در سه ماه اول سال كه از ميزان پيش بيني شده بسيار بيشتر است، احتمالاً رقم واقعي افزايش فروش در سال جاري بسيار بيشتر از رقم پيش بيني شده خواهد بود.
بازار پرفروش خودرو چين در اين وانفساي ركود اقتصادي براي خودروسازان غنيمتي با ارزش به شمار مي رود. كارشناسان پيش بيني مي كنند كه فروش خودرو در سال ۲۰۰۳ در اروپاي غربي بيش از ۳/۴ درصد و در آمريكاي شمالي بيش از ۳ درصد كاهش يابد. با اين حال و با وجود رشد نجومي خريد خودرو در چين، هنوز هم آمار فروش در اين كشور با ايالات متحده قابل مقايسه نيست. در سال گذشته بيش از يك ميليون و دويست هزار خودرو سواري در چين فروخته شد در حالي كه اين رقم در ايالات متحده به بيش از ۸ ميليون خودرو مي رسيد. در سال گذشته آمار كل فروش خودرو در چين شامل كاميون و سواري به ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسيد. در حالي كه اين رقم در ايالات متحده از مرز ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت.
شبح سارس
اما سارس صنعت خودروسازي را نيز مانند ديگر بخش هاي آسيا تحت تأثير خود قرار داده است، تا جايي كه يكي از مسؤولان نيسان موتورز، سومين شركت عمده خودروسازي ژاپن از تأخير در ارائه مدل جديد «نيسان ساني» به بازار چين خبر داد، چرا كه مهندسين و كارشناسان ژاپني شديداً از سفر به چين پرهيز مي كنند و نگران گسترش اين بيماري در آينده هستند.
نيسان موتورز در سال ۲۰۰۲ بيش از يك ميليارد دلار در بازار چين سرمايه گذاري كرد و در نيمه دوم امسال قصد دارد مدل جديد ساني با موتور ۲ ليتري را روانه بازار كند.
اين شركت قصد دارد تا سال ۲۰۰۶ بيش از ۶ مدل جديد خودرو روانه بازار كند و تا سال ۲۰۱۰ ظرفيت خود را به ۹۰۰ هزار خودرو خواهد رساند.
اما جنرال موتورز بزرگترين خودروساز جهان از سال ۱۹۹۷ تاكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در چين سرمايه گذاري كرده است. اين شركت در سال جديد بيش از پنج مدل جديد خودرو در بازار چين ارائه خواهد كرد و در نمايشگاه اتومبيل شانگهاي بيش از ۲۵ مدل جديد خودرو به نمايش گذاشت.
فورد، دومين خودروساز قديمي برتر جهان نيز با يك سرمايه گذاري ۹۸ ميليون دلاري مشترك با يك شريك چيني، در سال جاري دو مدل فيستا و موندو را در اين كشور توليد خواهد كرد.
ساخت مدل هاي SUV در چين
در بازار چين اتومبيل هاي چند منظوره ملقب به SUV يكي از پرنفوذترين بازارها را داشته و سريع ترين رشد را تجربه كرده و اين امر سازندگان عمده اين خودروها را روانه بازار چين كرده است.
در اين بين «چروكي» براي رسيدن به سود يك صد ميليون يوان معادل ۱۲ ميليون دلار در سال ۲۰۰۴ برنامه ريزي كرده است.
جنرال موتورز نيز كه قبلاً در كارخانه خود در شمال چين SUV بليزر را توليد كرده است قصد دارد در يكي دو سال آينده شورولت تائو و تديل بليزر را در اين كشور توليد كند.
يكي از مسؤولان خودروسازي چين با اشاره به رشد فزاينده فروش SUV در جهان گفت: فروش اين نوع خودرو در ۵ سال آينده بين ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد خواهد كرد و در سال هاي آتي بيش از ۱۰ درصد اتومبيل موجود در چين را خودروهاي SUV تشكيل مي دهد.
هيوندايي موتور كره جنوبي نيز به تازگي اعلام كرد كه در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۳، توليد مدل جديد هيوندا النترا را در اين كشور آغاز خواهد كرد. اين خودرو با مشاركت يك شركت چيني و با سه موتور ۶/۱ ليتر تا ۲ ليتري به فروش مي رسد.

سارس، توريسم چين را فلج كرد
001655.jpg
مشكلات سارس در چين به حدي رسيده كه مقامات حزب كمونيست مجبور به بركناري وزير بهداشت و همين طور شهردار پكن شدند اما باز هم پس از آن تعداد استان هايي كه سارس در آنها مشاهده شده بود از ۱۱ به ۱۵ استان رسيد.
تاكنون در چين يك هزار و ۸۲۰ مورد مبتلا به سارس و ۸۱ مورد نيز مرگ ناشي از اين بيماري گزارش شده است، مقامات بهداشتي چين با توجه به ۴۰۰ مورد مظنون مبتلا به سارس، انتظار دارند كه اپيدمي اين بيماري در اين كشور شديدتر شود.
«سارس» براي تجارت، بازار و اقتصاد چين بسيار نگران كننده است. به عنوان مثال شركت «كداك ايستمن» بزرگترين شركت دوربين و فيلم هاي عكاسي در جهان اعلام كرد كه انتظار دارد فروش فيلم و دوربين عكاسي اين شركت در چين شديداً كاهش يابد.
اما مهمترين بخش صنعتي كه از رهگذر «سارس» شديداً آسيب ديده است صنعت توريسم ۶۶ ميليارد دلاري چين است.
آژانس هاي مسافرتي بسيار از اين وضع نگرانند. شركت خدمات مسافرتي «پورون اير» اعلام كرد كه در روزهاي اخير بيش از ۹۰ درصد مشتريانش پروازها و رزروهاي خود را كنسل كرده اند.
توريست هاي خارجي بيش از ۴۰ درصد صنعت توريست اين كشور را دراختيار دارند اما تعداد آنها پس از هشدار مقامات آمريكايي و اروپايي به اتباعشان براي عدم مسافرت به چين به شدت كاهش يافته است. در همين زمينه يكي از ۸۰ هزار نفر راننده تاكسي پكن ضمن ابراز نارضايتي از وضعيت كاري خود و با اشاره به اين كه او حتي به اندازه هزينه بنزين خودرو خود درآمد ندارد گفت: هيچ مسافري در هتل ها وجود ندارد. ما مسافري براي رساندن نداريم.

گردشگري ايران در سال گذشته ۵/۱۶ درصد رشد كرده است
در ۱۰ ماه اول سال ۱۳۸۱ بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجي از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي كشور ديدن كردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ۵/۱۶ درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه ورود گردشگران خارجي به تركيه در سال ۲۰۰۲ رشد ۱۴ درصدي را تجربه كرد.
در سال ۲۰۰۲، بيش از ۱۳ ميليون و ۲۴۶ هزار و ۸۷۵ نفر از تركيه ديدن كردند. در سال ۲۰۰۱ ميلادي ۱۱ ميليون و ۶۱۸ هزار و ۹۶۹ نفر گردشگر خارجي از تركيه ديدن كردند كه اين تعداد نسبت به سال ۲۰۰۰ ميلادي ۴۲/۱۱ درصد افزايش نشان مي هد.
بنابه آمار وزارت گردشگري تركيه، فقط در ماه دسامبر ۲۰۰۲ ميلادي ۵۵۷ هزار و ۷۳۶ گردشگر خارجي به تركيه سفر كردند كه نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۰۱ ميلادي ۰۴/۴۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
براين اساس ۷۷/۶۵ درصدگردشگران از كشورهاي عضو سازمان توسعه و همكاري اقتصادي OECD و ۷۹/۲۳ درصد از كشورهاي اروپاي شرقي بوده اند. در اين دوره، تعداد مسافران OECD به تركيه در قياس با مدت مشابه سال ۲۰۰۱ بيش از ۶۴/۱۱ درصد و گردشگران كشورهاي اروپاي شرقي بيش از ۱۲/۲۴ درصد افزايش نشان مي دهد.
اين در حالي است كه در سال گذشته بيشترين گردشگران خارجي كه از جاذبه هاي طبيعي و آثار تاريخي ايران ديدن كرده اند از كشورهاي حوزه خليج فارس، آذربايجان، عربستان سعودي و چند كشور اروپايي بوده اند. بنابراين گزارش گردشگران اروپايي از طريق مرزهاي هوايي وارد كشور مي شوند و بيشتر جاذبه هاي طبيعي و تاريخي شهرهاي مركزي همچون اصفهان، شيراز، يزد، كاشان و كرمان را مورد توجه قرار مي دهند. اين در حالي است كه گردشگران كشورهاي حاشيه خليج فارس و عربستان سعودي بيشتر از گردشگاه هاي شمال كشور ديدن مي كنند.
اما در تركيه و در سال ۲۰۰۲ بيشترين گردشگران با سه ميليون و ۴۸۰ هزار و ۸۴۴ نفر از آلمان به اين كشور سفر كرده اند. سهم آلمان در بين كشورهاي اعزام كننده گردشگر به تركيه در سال گذشته برابر ۲۸/۲۶ درصد بود. پس از آلمان، انگلستان با يك ميليون و ۴۰ هزار و ۲۲۸ نفر و فدراسيون روسيه با ۹۴۵ هزار و ۶۷۸ گردشگر در رتبه هاي بعدي اعزام گردشگر به تركيه قرار دارند.

گشتي در دنياي اقتصاد
كمك ۶۰ ميليون دلاري بانك توسعه اروپايي به ازبكستان
۶۰ ميليون دلار كمك بلاعوض بين المللي در جهت تقويت بخش خصوصي در جمهوري خودمختار «قره قالپاقستان» در غرب ازبكستان هزينه مي شود.
رئيس نمايندگي بانك توسعه اروپايي در ازبكستان با اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت: اين اعتبار از سوي بانك جهاني و چند بانك بين المللي تخصيص داده شده و در سال جاري براي ايجاد واحدهاي كوچك و متوسط توليدي و بازرگاني در سواحل درياچه آرال در اين ناحيه ازبكستان هزينه مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي در آستانه برگزاري اجلاس سالانه بانك توسعه اروپايي در روزهاي ۱۴ و ۱۵ ارديبهشت ماه در پايتخت ازبكستان، فعاليت ها و رايزني هاي گسترده از سوي مقام هاي اين كشور براي جلب توجه جهاني به فاجعه زيست محيطي درياچه آرال در شمال غرب اين كشور آغاز شده است.
اخيراً جمعي از كارشناسان محيط زيست و اعضاي هيأت هاي سياسي مقيم ازبكستان با هماهنگي بنياد محيط زيست اين كشور از سواحل آرال بازديد كردند.
درياچه آرال در كمتر از سه دهه پيش، چهارمين درياچه بزرگ جهان به شمار مي رفت ولي با اجراي طرح ايجاد كشتزارهاي وسيع پنبه از سوي شوروي ساق در آسياي ميانه و هدايت آب رودخانه هاي آمودريا و سيردريا به اين اراضي بيش از ۴۰ درصد از مساحت اين درياچه كه از اين رودخانه ها سيراب مي شد كاهش يافته است.
با كاهش سطح آب آرال- قنوات- چشمه ها و رودخانه هاي فرعي در سطح منطقه قره قالپاقستان
نيز خشك شده و آسيب هاي زيست محيطي پديد آورده است.

توليد ناخالص ملي امارات ۳/۵ درصد رشد داشت
توليد ناخالص ملي امارات در سال ۲۰۰۲ ميلادي، ۳/۵ درصد رشد داشت كه افزايش بهاي نفت و توسعه بخش غيرنفتي دو عامل عمده اين رشد بودند.
به گزارش خبرگزاري امارات، «وام» وزير نفت و منابع معدني امارات متحده عربي با اعلام اين مطلب افزود: اين رقم در سال ۲۰۰۱ ميلادي براي امارات ۳ درصد بود.
وي افزود: در سال گذشته ميلادي امارات از نظر «مخاطره (ريسك) سرمايه گذاري» در رتبه بيستم كشورهاي جهان و در رتبه نخست كشورهاي عربي قرار داشت كه اين امر زمينه مناسبي را در توسعه تجارت بين المللي امارات فراهم كرد.
مخاطره سرمايه گذاري شاخص اقتصادي است كه براساس آن احتمال موفقيت سرمايه گذاري هاي خارجي در يك كشور سنجيده مي شود.
وزير نفت و منابع معدني امارات همچنين اتخاذ و اج-راي سي-اس-ت هم-اهن-گ ت-وسط كشورهاي توليدكننده نفت را در سال گذشته ميلادي عامل اصلي افزايش و ثبات قيمت هاي نفت دانست.
سيف الناصري- كه رياست بانك اسلامي ابوظبي را نيز برعهده دارد- گفت: اين بانك در سال گذشته ۷۵/۶ ميليون درهم سود خالص داشته كه ۵۰ ميليون درهم آن در ميان سهامداران بانك توزيع شد.

حساب هاي بانكي عراق  در اسپانيا مسدود مي شود
دولت اسپانيا سرگرم مطالعه درخواست آمريكا براي مسدود كردن حساب هاي بانكي رژيم عراق در اين كشور است.
روزنامه «ال پاييس» نوشت: تقاضاي مزبور بايد به لحاظ «قضايي» مورد بررسي قرار گيرد و وزارت اقتصاد در اين زمينه دست به كار شده است.
اين گزارش به نقل از منابع دولتي اسپانيا حاكي است كه در كار كارشناسي حجم سرمايه هاي مزبور
- نه تنها سرمايه هاي عراق- بلكه دارايي هاي افراد مرتبط با رژيم صدام نيز هدف تحقيق قرار خواهد گرفت.
دولت آمريكا هفته گذشته تقاضاي خود را درم-ورد اخ-راج ديپلم-ات هاي عراقي از اسپانيا و بلوكه كردن حساب هاي آنها مجدداً مطرح كرد.
م-قامات اسپانيايي در پاسخ به بخش اول درخواست مزبور هفت تن از كاركنان سفارت عراق را از اين كشور اخراج كردند.
مقامات دولت واشنگتن هم اكنون حساب هاي بانكي رژيم عراق را در اين كشور مسدود كرده اند و كشورهاي ليختن اشتاين و سوئيس نيز كه از قوانين مالياتي آزاد هستند از اين درخواست آمريكا تبعيت كرده اند.
به اعتقاد دولت آمريكا، صدام حسين و همكاران نزديك وي سرمايه اي به ارزش ۲۰ ميليارد دلار را در خارج از عراق انباشته كرده اند.
از سوي ديگر خوان كاستا، وزير مشاور در تجارت خارجي اسپانيا اعلام كرد اين كشور آماده اجراي يك تلاش مالي گسترده براي كار بازسازي عراق است.
به گفته كاستا بدهي خارجي «بي حد و حصر» عراق- با درنظر گرفتن غرامت هاي جنگي اين كشور به ويژه به ايران و كويت- به ۲۰۰ الي ۳۹۰ ميليارد دلار بالغ مي شود.
وي افزود: با اين همه بدهي  خارجي عراق به اسپانيا كه با درنظر گرفتن بهره ها و تعهدات اجرا نشده به ۵۰۰ ميليون دلار مي رسد به مراتب كمتر از بدهي آن به ساير كشورها است.

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
رويداد
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |