شنبه ۶ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۳۳-April,26.2003
روزهاي دشوار براي واليبال ايران
پيكان سال گذشته در تهران قهرمان باشگاههاي آسيا شد ولي نايب قهرماني اين تيم در دوازدهمين دوره اين رقابت ها در سوفان بوري تايلند طعم و بويي ديگر داشت. پيكان در سوفان بوري هم نمايندگان ژاپن و چين را شكست داد و هم اينكه در فينال «سامسونگ» كره جنوبي پرعنوان ترين تيم آسيا را تا مرز شكست پيش برد. در جاكارتاي اندونزي هم جدال اين تيم و سامسونگ يكي از بهترين فينال هاي سال هاي اخير خواهد بود. پيكان سال پيش در فينالي كاملا ايراني با شكست صنام در تهران در صدر ايستاد.
000465.jpg

واليبال ايران يكي از چند برنامه مهم پيش روي خود را با نايب قهرماني تيم نوجوانان ايران در آسيا پشت سر نهاد. با اين نايب قهرماني راهيابي تيم نوجوان به مسابقات جهاني تايلند كارواليبال ايران سخت تر نيز شد و حالا مسئولان اين ورزش كه تا ديروز دغدغه برگزاري مسابقات جوانان جهان در تهران، حضور پيكان در باشگاه هاي آسيا و تيم ملي بزرگسالان در رقابت هاي جام ملتهاي آسيا را داشتند بايد برنامه آماده سازي اين تيم را هم به ديگر برنامه هاي خود اضافه كنند. اين روزها جدا از اين رويدادهاي مهم برشمرده شده مسائل ديگري در اين رشته فعال مطرح است كه بنا به اهميت هر كدام به آنها اشاره خواهيم داشت.
مربي روسي باز هم نيامد
ماههاست كه بحث انتخاب مربيان تيم هاي ملي بزرگسالان و جوانان ايران بالا گرفته و هر كس به ظن خود با رديف كردن تعدادي اسم آنها را نامزدهاي مربيگري تيم هاي ملي معرفي مي كنند، اما مسئولان واليبال بدون هيچ واكنشي و بدون هيچ عجله اي تصميم گيري در اين زمينه را به مذاكره با چند مربي خارجي مورد نظر خود موكول كرده اند. البته از ميان دو مربي خارجي كانديد مربيگري واليبال در ايران اگرچه تا حدودي كارنامه «پارك كي ون» كره اي به دليل همراهي تيم ملي در بازيهاي آسيايي بوسان روشن است، اما كسي از سابقه «يوري لاكتف» خبر ندارد و نمي دانيم كه اين مربي به عنوان همدوره بوگانيكف به قول معروف چند مرده حلاج است و تاكنون چه نتايجي با تيم هاي تحت هدايتش داشته است. اين مربي تاكنون دوبار سفرش را به تهران به تأخير انداخته است.شايد هم در لحظاتي كه اين مطلب زير چاپ بود، اين مربي به تهران آمده باشد و ما امروز و فردا شاهد معرفي مربيان تيم هاي ملي باشيم. تيم هايي كه دو رويداد بزرگ آسيايي و جهاني در كمتر از پنج ماه ديگر پيش رو دارند. البته فراموش نكنيم كه تاكنون به جز ايوان بوگانيكف لتونيايي، هيچ مربي روسي در ايران موفق نبوده است و اكثر آنها باگذشت مدت ناچيزي مجبور به بازگشت به موطن خود شدند. تازه صحبت نهايي با «پارك كي ون» كه قراردادش با باشگاه پروجاي ايتاليا آخر فروردين ماه خاتمه يافته است هم باقي مانده كه اميدواريم تكليف اين مربي هم روشن شود.
پيكان و مشكل حريف تداركاتي
000480.jpg

پيكان قهرمان باشگاههاي ايران و آسيا كه در انديشه هشتمين حضورش در باشگاه هاي آسياست اين روزها به دليل شيوع بيماري سارس در شرق آسيا با بيم و نگراني تمرينات آماده سازي اش را دنبال مي كند و تكليف خود را نمي داند. پيكان كه چندين مقام نايب قهرماني و مقام سومي اين بازيها را در كارنامه دارد، سال گذشته به عنوان نخستين تيم ايراني فاتح جام باشگاه هاي آسيا شد و حالا در جاكارتاي اندونزي به دنبال اثبات شايستگي خود است. براي تيمي كه در جاكارتا حريفان قدري چون نماينده چين و سامسونگ كره جنوبي(قهرمان چندين دوره آسيا) انتظارش را مي كشند، اين وضعيت يعني بلاتكليفي در انجام به موقع مسابقات سم است و از انگيزه بازيكنانش در تمرينات مي كاهد. پيكان در ليست اسامي ۱۸ نفره خود به كنفدراسيون واليبال آسيا فقط به بازيكنان خود اكتفا نكرده و نام چند بازيكن كمكي را هم با رعايت جانب احتياط ارسال كرده است. بازيكناني چون محمد تركاشوند، بهنام محمودي، اميرحسين معززي خواه، امير حسيني و اميرحسين منظمي كه هر كدام مي توانند عصاي دست اين تيم در پيكارهاي دشوار پانزدهمين دوره اين مسابقات باشند. پيكان هم همانند تيم نوجوانان با مشكل حريف تداركاتي خارجي روبه روست و تاكنون تلاش مسئولانش در جلب و جذب دعوت تيمي از كشورهاي مطرح واليبال براي انجام چند بازي تداركاتي نتيجه نداده است.
جاذبه واليبال
فدراسيون يزداني روزي كه بر سر كار آمد آن قدر جاذبه داشت كه به تدريج پاي همه نيروهاي فعال اين ورزش را به ميدان فعاليت كشاند تا جايي كه توانست به الگويي براي ساير رشته هاي ورزشي تبديل شود. واليبال و مدير موفقش كه اين سالها با كسب نتايج با ارزش بدل به رشته فعال و مطرح در كشور شدند، حيف است كه به دور خود حصار كشند و براي مسئوليت هاي مختلف روي به افراد كوچك آورند. در واليبال افراد تحصيلكرده و دانشگاهي زيادي به چشم مي خورند كه مي توانند به واليبال خدمت كنند و موفقيت هاي اين ورزش را دوچندان جلوه بدهند. يك قدم و يك اشاره كافي است تا آنها دوباره گام در راه خدمت بگذارند.
تعداد تيم هاي ليگ برتر در پرده ابهام
افزايش درخواست براي شركت دادن تيم در ليگ برتر اين فصل، فدراسيون واليبال را بر آن داشته است تا در انديشه افزايش تيم هاي اين دسته بيفتد. البته هنوز در اين مورد تصميمي گرفته نشده است ولي مسئولان واليبال از يك طرف نمي خواهند دست هاي دراز شده به سوي خود را با جواب  منفي روبه رو سازند و از سوي ديگر خود به خوبي واقعند كه ليگ برتر واليبال با افزايش تيم ها با مشكل كيفيت بازيها مواجه خواهد شد. از همين رو آنها در صدد رايزني با دست اندركاران تيم ها و كارشناسان اين ورزش برآمدند تا با اتخاذ تصميمي مناسب بي رونقي ليگ برتر را موجب نشوند. در اين ارتباط حتي ليگ واليبال چندين كشور اروپايي منجمله هلند و ايتاليا هم مورد ارزيابي قرار گرفت تا شايد بشود راه حل مناسبي براي حل اين مشكل پيدا كرد. از ديد ما شكوفايي واليبال باشگاهي در كشور ما روزي خواهد بود كه نمايندگان باشگاههاي مناطق واليبال خيز همچون كرمانشاه، آمل، رامسر، آق قلا، مشهد، بروجرد، تبريز و... بتوانند در سايه حمايت اسپانسرهاي بزرگ در ليگ برتر شركت كنند و جوانان مستعد اين مناطق بتوانند فرصتي براي ابراز وجود بيابند وگرنه حضور تيم هايي با بازيكنان كاملاً وارداتي هرگز دردي از مشكلات واليبال ايران را حل نخواهد كرد و از اين طريق هرگز نمي توان به تقويت واليبال ملي انديشيد.
رئيس كنفدراسيون واليبال آسيا
در راه تهران
رئيس  كنفدراسيون  واليبال  آسيا از سفر خود به  ايران  براي  مشاهده  مسابقات  واليبال  قهرماني  جوانان  جهان  در شهريورماه  سال  جاري  خبر داد.
وي  در خصوص  واليبال  آسيا گفت : امسال  از ۴ مسابقه  مهم  جهاني  كه  برگزارخواهد شد سه  رويداد آن  در آسيا برگزار مي شود كه  اين  امر نشانگر فعال  شدن  كشورهاي  آسيايي  در اين  رشته  ورزشي  است .
وي  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  علت  افت  واليبال  آسيا در سالهاي  اخير چيسـت ؟ گفت : واليبال  آسيا در مقايسه  با سالهاي  گذشته  افت  نكرده  است  و به  نظر من  بعد از قاره  اروپا، آسيا در جهان  حرف  اول  را مي زند و قاره  آمريكا بــعد از آسيا قرار دارد .
وي  علت  ديدگاه  خود را تعداد مسابقات  آسيايي  و نتايج  تيم هاي  اين  قاره  در رقابتهاي  مختلف  ذكر كرد و گفت : افزايش  تعداد مسابقات  باعث  رشد واليبال  آسيا خواهد شد و رشد خود را در آينده  نشان  مي دهد.
رئيس  كنفدراسيون  واليبال  آسيا درباره  واليبال  ايران  با بيان  اينكـــه فدراسيون  واليبال  ايران  يكي  از فدراسيون هاي  فعال  آسياست  گفت  : مـن اميدوارم  كه  اين  فعاليت ها در ساير كشورها و از جمله  در ايران  ادامه  يابد، چرا كه  برگزاري  مسابقات  بيشتر بالاخص  مسابقات  جهاني  باعث  رشد واليبال  خواهد شد.
«ژنگ » با اشاره  به  برگزاري  رقابت هايي  براي  بازيكنان  با ميانگين  قدي ۱۸۵ سانتي متر گفت : با توجه  به  اينكه  در آسيا ميانگين  قد نسبت  به  قاره هاي اروپا و آمريكا پايين تر است  ما تلاش  داريم  با برگزاري  اين  مسابقات  شرايطي را براي  حضور بازيكناني  با قد متوسط در پيكارهاي  مختلف  فراهم  كنيم  .
وي  ادامه  داد:براي  رشد واليبال  در آسيا ، كشورهاي  اين  قاره  بايد ارتباطات  خود را با اروپايي ها افزايش  دهند و از مربيان  و مدرسان  قاره سبز بيشتر بهره  بگيرند.
تهديد رئيس  هيأت واليبال  استان  تهران
سرپرست  هيأت واليبال  استان  تهران ، بازيكناني  را كه  به  دلايـــل  واهي  از حضور در تمرينات  تيم هاي  واليبال  اميد اين  استان  سر باز زده اند ، تهديــدكرد.
000470.jpg

«عباس  جلاير» گفت:  متاسفانه  برخي  از بازيكنان  تهراني  به  دلايل  واهي  مختلف  در تمرينات  تيم هاي  واليبال  اميد تهران  و توابع  اين  استان  كه  خود را براي  شركت  در رقابت هاي  قهرماني ايران  آماده  مي كنند، حضور نمي يابند كه  اين  امر موجب  تضعيف  اين  تيم هــــا شده  است .
مسابقات  واليبال  قهرماني  دسته  اول  اميدهاي  ايران ، از روز ۱۴ ارديبهشت  ماه  سال  جاري  در تبريز آغاز خواهد شد و تيم هاي  تهران  و توابع  اين  استان  در آن  شركت  خواهند كرد.
وي  افزود در صورتي  كه  اين  بازيكنان  در تمرينات  شركت  نكنند، اين  هيأت  نيز از حضور بازيكنان  خاطي  در تيم هاي  باشگاهي  در فصل  نقل  و انتقالات  جلوگيري  خواهد كرد.جلاير افزود: تمامي  بازيكنان  موظف  هستند براي  اعتلاي  تيم  استان  تهران  دررقابت هاي  واليبال  رده هاي  گوناگون  سني  كشور در تمرينات  تيم هايشان  شركـــت  كنند و در غير اين  صورت  با آنان  برخورد خواهد شد.
درهاي تيم واليبال نوجوانان باز است
اردوهاي  آمادگي  تيم  واليبال  نوجوانان  ايران  براي  شركت  در رقابت هـــاي  جهاني  اين  رشته  مي بايست  هر چه  زودتر تشكيل  شود.
مسابقات  واليبال  قهرماني  نوجوانان  جهان ، تيرماه  سال  جاري  در تايلند برگزار خواهد شد.
سرمربي  تيم  واليبال  نوجوانان  ايران  با بيان  اين  مطلب  گفت:  رقابت هاي  جهاني  با پيكارهاي  آسيايي ، تفــاوت  زيادي دارد، به همين  منظور براي  حضور هر چه  قدرتمند تيم  ايران  در ايــــن  مسابقات ، بايد اردوهاي  آمادگي  اين  تيم  هرچه  سريع تر داير گردد.
شهنازي  افزود: با هماهنگي  با رئيس  فدراسيون  واليبال  و اعضاي  كميـته  مربيان  اين  فدراسيون ، به زودي  زمان  تشكيل  اردوهاي  آمادگي  تيم  واليبـال  نوجوانان  ايران  را اعلام  خواهم  كرد.
شهنازي  در خصوص  شمار دعوت شدگان  به  اردوي  آمادگي  تيم  واليبـال  نوجوانان  ايران  گفت:  به  جز ۱۲ بازيكني  كه  در رقابت هاي  آسيايي  اين  رشته  در هند شركت  كردند، ما قصد داريم  براي  رفع  ضعف هاي  اين  تيم  از بازيكنانـــي  همچون  «حسن  مقرب » و «مسعود زادوند» و چند بازيكن  ديگر نيز دعوت  به عمل  آوريم .
آينده صنام
تيم  واليبال  صنام  تهران  ، قدرتمندانه  در فصل  آينده  رقابت هاي  واليبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران  شركت  خواهد كرد.
سرمربي  تيم  واليبال  صنام  تهران  با بيان  اين  مطلب  گفت : اين  تيم  در سال  جاري  با قدرت  براي  كسب  عنوان  قهرماني گام  به  ميدان  خواهد گذاشت .
«مصطفي  كارخانه » با اشاره  به  ديدارش  با «محمدرضا داورزني » مديرعامل  جديد باشگاه  فرهنگي  ورزشي  صنام  گفت  : مديرعامل  جديد باشگاه  حمايت خود را از حضور قدرتمندانه  در پيكارهاي  فوق  اين  تيم  اعلام  كرد و از همين رو قصد داريم ، شماري  از بازيكنان  جوان  و جوياي  نام  را به  خدمت  بگيريم .
كارخانه  اظهارداشت : گفت  وگوهايي  را با برخي  از بازيكنان  جوان  و ملي پوش كشورمان  آغاز كرده ايم  و قصد داريم  نقاط ضعف  تيم  را برطرف  كنيم  .
سرمربي  تيم  واليبال  صنام  تهران  در ادامه  اظهارداشت : تيم  صنام  يكي  ازقطب هاي  واليبال  ايران  به شمار مي رود و در اين  راستا سرمايه گذاري  لازم  را انجام  خواهد داد.
گلايه ستاره واليبال نوجوانان جهان
كاپيتان  تيم  واليبال  نوجوانان  ايران  از آنچه  كه  آن را بي توجهي  و حمايت نكردن  مسئولان  از ورزشكاران  اين  رشته  در زادگاه  خود استان  لرستان  نامـــيد ،انتقاد كرد.
«محمدسليماني» كه  اهل  شهر كوهدشت  در لرستان  است  در اين باره گفت : صرفنظر از كمبود سرسراي  ورزشي ، مربي  و ديگر امكانات  مربوط به رشته  واليبال ، مسئولان  استان  لرستان  اهميت  چنداني  به  ورزشكاران  اين  رشتــه نمي دهند.
به  گفته  وي ، جوانان  و نوجوانان  بسيار مستعدي  در رشته  واليبال  در اين استان  وجود دارند اما كمبودها و بخصوص  رفتار سرد و حمايت  نكردن  مسئولان استان  باعث  شده  كه  ورزشكاران  به  تدريج  از اين  رشته  و ميدانهاي  ورزشي دور شوند.
سليماني  افزود: به  رغم  موفقيتهايي  كه  در مسابقه هاي  آسيايي  و جهاني  به دست  آورده ام  اما مسئولان  شهر و استان  لرستان  هيچ  اعتنايي  به  من  نكردند.
وي  گفت : اين  درحالي  است  كه  بارها شاهداستقبال  گرم  مسئولان  ديگر استانهااز قهرمانان  و ورزشكاران  موفق  اين  استان  بوده ام .
وي  تصريح  كرد: استقبال  از ورزشكاران  موفق  در شهر زادگاهشان  يك  حركت فرهنگي  است  كه  باعث  دلگرمي آنان  و ورزشكاران  ديگر رشته هاي  ورزشي  مي شودو در نتيجه  به  گسترش  ورزش  در آن منطقه  مي انجامد.
وي  تأكيد كرد: اميدوارم  مسئولان  استان ، سليماني ها را دريابند و ازتشويق  و دلگرمي دادن  به  آنان  دريغ  نورزند چرا كه  بخش  مهمي از توسعه رشته هاي  مختلف  ورزشي  در هر منطقه  به  همين  حركتهاي  فرهنگي  وابسته  است .
۱۵ ميليون دلار جايزه در انتظار تيم هاي برتر ليگ  جهاني
چهاردهمين دوره ليگ جهاني واليبال از روز دوم خردادماه سال جاري با شركت ۱۶ تيم در چهار گروه آغاز مي شود.
افزايش جايزه دلاري اين بازيها به ۱۵ ميليون دلار تيم هاي مدعي واليبال جهان را سخت به تكاپو واداشته است. به همين خاطر تيم هاي حاضر در اين دوره از ماهها پيش با دعوت از بازيكنان نخبه راهي اردوهاي آمادگي شدند تا در بهترين شرايط به سوي عناوين برتر  خيز بردارند.
اگر چه طي سيزده دوره گذشته ايتاليا بيشترين عنوان قهرماني را داشته است، اما در سالهاي اخير تيم هايي همانند برزيل، روسيه و يوگسلاوي با ستارگان بزرگشان عرصه را بر اين تيم تنگ ساخته اند. فرانسوي ها و لهستاني ها هم با شتاب در راهند و زنگ خطر را براي مدعيان سنتي واليبال جهان به صدا درآورده اند.
سال پيش روسيه طلسم ناكاميهاي پياپي خود را با كسب نخستين قهرماني در برزيل جشن گرفت.
برزيل هم بعد از ايتاليا در جدول ركوردداران در جاي دوم ايستاده است. امسال بي ترديد شهر مادريد در مرحله نهايي شاهد رقابت داغ تيم هاي مدعي قديمي و از راه رسيده هايي چون لهستان و يوگسلاوي خواهد بود. در اين باره به طور مفصل در هفته  هاي آينده خواهيم نوشت.
گروه بندي ليگ چهار دهم
گروه يك: روسيه، لهستان، اسپانيا و ونزوئلا
گروه دو: برزيل، ايتاليا، پرتغال و آلمان
گروه سه: يوگسلاوي، هلند، كوبا و چين
گروه چهار: فرانسه، آرژانتين، يونان و ژاپن

واليبال
فوتبال خارجي
گوناگون
|  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |