يكشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۳۴- April, 27, 2003
يك مصاحبه منتشر نشده از «محمد سعيد الصحاف»
پيروزي نزديك است
ما بغداد برومويچ البيابان را به ليگ قهرمانان اروپا مي بريم منچسترو رئال را مي بريم جام را مي بريم شيكاگو بولز را هم مي بريم
آلن جزيره
009335.jpg

پس از نطق هاي آتشين هفته هاي گذشته حالا مدتي است كه ديگر اثري از «محمد سعيد الصحاف» وزير اطلاع رساني و تكذيبيه خوان دولت صدام ديده نمي شود. اما مطابق شايعات همزمان با فرار پنهان صدام حسين به كوه هاي آلپ، صحاف هم مخفيانه راهي انگلستان شده تا يك پست حساس و كليدي را در ازاي تقديم كليد طلايي بغداد به مهاجمان در دست گيرد. باشگاه «وست برومويچ آلبيون» كه در آستانه سقوط از ليگ برتر انگلستان قرار گرفته از صحاف خواسته تا تمامي تجربه اش در مورد تكذيب هرگونه سقوط كشور، شهر و باشگاه را به كار گيرد و با تصدي مديريت اين باشگاه آبروي آنان را بخرد.
مقامات باشگاه انگليسي كه از تجربه پيشين صحاف در مديريت باشگاه «BBA ـ بغداد برومويچ البيابان» ـ خواهر خوانده عراقي وست برومويچ آلبيون ـ باخبرند به او اختيار تام داده اند كه براي دفاع از باشگاه هرچه مي خواهد بر زبان آورد تا به اين شكل تا آخرين لحظه كسي متوجه سقوط تيم به دسته پايين تر نشود. مبناي تصميم آنان مجموعه مصاحبه هاي منتشر نشده اي است كه «آلن جزيره» خبرنگار «قطري ـ آمريكايي ـ افغاني» مشهور به «مارمولك صحرا»، در طول فصل ۹۹ ـ ۹۸ ليگ عراق با صحاف ترتيب داده بود. صحاف در آن مقطع مدير و رئيس روابط عمومي باشگاه «بغداد برومويچ البيابان» محسوب مي شد و با چنان صلابتي از نتايج تيمش دفاع مي كرد كه لقب هايي مثل «منجي بابل» و «سوئيپر پشت دروازه» را بر او نهاده بودند.
در آن مقطع «BBA» باشگاهي نوپا بود كه تمامي سهام آن به «شوشو» سگ صدام حسين تعلق داشت و صحاف قول داده بود با يك استراتژي كوبنده ظرف يك سال اين تيم را به قهرمان عراق و آسيا و افتخار جهان عرب تبديل سازد. اين تيم كه از روش هاي مدرن باشگاه داري باشگاه معظم «وست برومويچ»! الگوبرداري مي كرد براي به وحشت انداختن حريفان از آرم تجاري «ناپالم» بر روي پيراهنش استفاده مي نمود. اما با آغاز ليگ عراق موسوم به «بين النهرين» براي هفته هاي متوالي چيزي جز شكست هاي سنگين و خردكننده نصيبش نشد. البته صحاف به خوبي مي دانست كه چگونه از طريق نطق هاي حماسي و آتشين در كنفرانس هاي مطبوعاتي پس از بازي ها، جريان امور را به سمت مطلوب هدايت كند.
مصاحبه زير كه «آلن جزيره» ـ به طور اختصاصي در اختيار ما قرار داده ـ براي نخستين بار در اينجا منتشر مي شود.

بازي افتتاحيه فصل
منطقه نجف ۸ ـ بغداد برومويچ صفر
• خب آقاي صحاف، حتماً از اين نتيجه كمي ناراحت شده ايد؟
منظورت چيه؟ چرا بايد از چنين فتح ظفرمندي ناراحت شده باشم؟
• داور يك پنالتي براي آنها گرفت، نظرتان چيست؟
خدا را گواهي مي گيرم كه توطئه آن داور مزدوربود.

جام سبيل الصدام (جام حذفي عراق) ـ دور اول
009360.jpg

نوجوانان كربلا ۶ ـ بغداد برومويچ صفر
• خب سعيد جان يك مشت جوان نابالغ سبيلت را دود دادند (دقيقاً از همين زمان بود كه صحاف سبيل صدامي اش را از دست داد) يك خرده اذيت شدي! نه؟
تو چرا خام شده اي؟ تو بايد حقيقت را بفهمي! آنها قيافه شان بچه سال بود وگرنه در اصل مزدوران تيم مكابي تل آويو بودند كه از آستين به خون آغشته امپرياليست جهاني بيرون آمدند و آن خوك احمق، داور مسابقه، هم نفهميد كه هويت اينها جعلي است. گل سوم يادت نيست؟ مهاجم آنها به اندازه يك موشك اسكاد در آفسايد بود. مي دانم با آنها چه كار كنم. دستور مي دهم جگرهايشان را درآورند و با مايه مخصوص نرم نرمك در ماهي تابه سرخ كنند تا امشب در جشن پيروزي تيممان به عنوان پيش غذا سرو شود.
• ببخشيد، منظورتان جگر چه كساني است؟
چه مي دانم، جگر هركس باشد فرقي نمي كند.

پانزدهمين هفته ليگ بين النهرين
بغداد برومويچ هنوز نتوانسته حتي يك گل به ثمر برساند. در اين هفته آنها به زحمت تيم «گدايان سامره» را بدون گل متوقف كرده اند.
• خب بالاخره يك امتياز دشت كرديد.
ما تقريباً آنهارا به لجن كشيديم و با مشت و لگد آن گداهاي دون صفت را از ريخت انداختيم.
• با همه اينها يك مساوي بدون گل جلوي يك مشت گدا نتيجه قابل ذكري نيست.
حرف هاي آن ميمون هاي گداصفت متظاهر را باور نكن. حساب هاي بانكي آنها در سوئيس حتي از حساب بانكي من هم پروپيمان تر است. آنها مي خواهند با حرف هاي خوش رنگ و لعاب و تظاهر به روحيه جوانمردانه شكست مفتضحانه شان را پنهان كنند. ما كمرشان را شكستيم، از وسط دوتايشان كرديم، پودرشان كرديم و همانطور كه با خاك انداز خاكروبه هايشان را جمع كرديم تا به سامره برگردانيم از ته دل به احمق هايي كه دم از انسانيت مي زنند خنديديم.
• فكر مي كنيد نوشتن اين حرف ها از زبان شما كار درستي باشد؟
حتماً، حتماً. ببينم من در حرف هايم گفته ام كه آنها كافر و از خدا بي خبر هستند؟
• اجازه بدهيد، متن را مرور كنم. نه نگفته ايد!
خب اين را هم اضافه كن. حواست باشد فراموش نكني.
خبرهاي بد
فصل رو به اتمام است و هر روز خبرهاي بد و بدتري از بغداد به گوش مي رسند. بازيكنان تيم الصحاف توسط فدراسيون فوتبال عراق محكوم به پنهان كردن يك توپ اضافه زير دشداشه هايشان شده اند. آنها بدين ترتيب با گذشتن از خط دروازه حريف توپ را از زير لباسشان درمي آوردند و مثل بازيكنان راگبي پشت خط مي كاشتند. با اين كار آنها موفق شدند نخستين پيروزي را با شكست ۴ بر صفر اسپورتينگ نصيريه به دست آورند.
• اتهام تقلب را چگونه توجيه مي كنيد؟
دروغ است. دروغ محض.
• اما بازيكنان نصريه ادعا كرده اند بازيكنان شما را ديده اند كه توپ را زير دشداشه هايشان پنهان ساخته بودند.
ببين يك مشت دروغگوي بچه ننه چطور به حلقه شادماني قهرمانان پيروز ما حسادت مي كنند. حقيقتي كه همه به آن معتقدند اين است كه دشمنان ما با تمام وجود به جشن پيروزي پرفروغ ما به متجاوزان افلقي حسادت مي ورزند.
• اما فيلمي هست كه نشان مي دهد يكي از بازيكنان شما پس از درآوردن يك توپ از زير لباس و انداختن آن به درون دروازه نصيريه جلوي دوربين مي رود و با نشان دادن توپ ديگري كه زير لباسش قايم كرده است، فرياد مي زند: «من الان گل زدم. ببينيد توپ را اين زيرقايم كرده بودم!!!»
واقعاً شما چنين فيلمي داريد؟
• بله داريم!
(در حالي كه كم كم سرخ مي شود) نه نداريد!
• چرا، داريم!
نه، گفتم نداريد!
• داريم.
(همانطور كه انگشتانش را در گوش ها فرو مي برد و چشم هايش را مي بندد، فريادزنان مي گويد): نداريد، نداريد، نداريد، نداريد، نداريد، . . .
(پس از چند دقيقه انگشت ها را از گوش ها درمي آورد، چشم هايش را آهسته باز مي كند، نگاهي به دور و بر مي اندازد تا مطمئن شود كه حرفش به كرسي نشسته. )
خب، سوال بعدي!

هفته پاياني
هفته پاياني، در حالي كه سقوط بغداد برومويچ مسجل شده آنها آخرين بازي را هم با نتيجه ۹ بر يك آتلتيكو ام القصر واگذار مي كنند. صحاف از جلسه مطبوعاتي پس از بازي غيبش مي زند ولي او را در حالي كه مخفيانه از در استاديوم خارج مي شود، گير مي اندازيم.
• داريد فرار مي كنيد؟
فرار؟ هرگز! ما مثل دشمنان زبونمان ترسو و بزدل نيستيم. نگاه كنيد. من همين جا سر جايم ايستاده ام و به شما مي گويم كه ما تا آخرين لحظه مي جنگيم.
• اما تيم شما سقوط كرده؟
ما بعد از آخرين لحظه هم مي جنگيم. ساده نباش! اين يك استراتژي است. ما از ليگ عراق بيرون رفتيم تا در ليگ قهرمانان اروپا شركت كنيم.
• اين درست كه شما بالاخره در مقابل آتلتيكو ام القصر اولين گل واقعيتان را به ثمر رسانديد اما بعد خيلي زود تسليم شديد.
تسليم؟ تسليم؟ ما با لگد به شكم آن خائنين كوبيديم و ناكارشان كرديد، بعد دست و پايشان را كنديم، تكه تكه شان كرديم و در همزن انداختيم، بعد هم به همزن دستور داديم بچرخد، آن وقت يك گوشت عمل آمده اعلا براي كباب ديگي حاضر شد. (دور دهانش را مي ليسد)
• اما بعد از اينكه كباب ديگي را ميل فرموديد ظرف چهار دقيقه هشت گل خورديد.
آه، اين جوسازي است. بارها به شما خبرنگاران گفته ام كه بايد به حقيقت توجه كنيد و به حاشيه نرويد. شما تا به حال به صفحه نمايش استاديوم توجه كرده ايد؟ همه مي دانند كه اين يك محصول آمريكايي است. عامل امپرياليسم است. من از همين جا به امپرياليسم جهاني اعلان جنگ مي دهم. ما بغداد برومويچ البيابان را به ليگ قهرمانان اروپا مي بريم. منچستر را مي بريم، رئال را مي بريم. جام را مي بريم، بوكاجونيورز را مي بريم، شيكاگو بولز را مي بريم.
• شيكاگو بولز كه تيم بسكتبال است!
تيم بسكتبال كه سهل است ما تيم بوكس را هم مي بريم. پيروزي نزديك است.
• اما در حال حاضر شايع شده كه «شوشو» سگ محبوب صدام و رئيس باشگاه از شما راضي نيست. حتي مي گويند قرار است شما بركنار شويد و باشگاه به حراج گذاشته شود.
واقعا؟ اين شايعات را دستگاه پروپاگانداي دشمن به راه انداخته. مراقب دروغ هاي امپرياليسم كه از ماهيت صهيونيستي اش سرچشمه مي گيرد باشيد. به فرض كه باشگاه را حراج كنند ولي اگر حراج شويم هم تسليم نمي شويم.
• حرف هاي شما خيلي پيچيده شده، به نظر مي رسد شما فلسفي حرف مي زنيد؟
بله، من به شما تبريك مي گويم كه سرانجام شعورتان را به كار انداختيد. ببينيد ما يك نقشه فوق العاده داريم. ظاهراً بغداد حراج مي شود و به دست مردم مي افتد. اما در حقيقت به دست آنها نمي افتد. منظورم اين است كه غيب مي شود تا در آينده اي نامعلوم و در جايي نامعلوم دوباره ظاهر شود و آن وقت ما به ريش دشمن مي خنديم. به همين شكل ما مدام ظاهر و غايب مي شويم و همين طور كه فرار مي كنيم مي جنگيم.
• چطور مي شود هم فرار كرد، هم جنگيد؟
بله، من براي شما توضيح مي دهم. ببينيد اين يك تاكتيك است. آمريكاي امپرياليست كاپيتاليست صهيونيست كمونيست مي خواهد باشگاه ما را از صفحه زمين محو كند، اما ما خودمان غيب مي شويم. اين طوري همه مي فهمند كه اين خائنين دروغگو هستند.
• بله شايد حق با شما باشد. در اين صورت شما به خاطر ترك زمين سه بر صفر بازنده اعلام مي شويد. ولي اين نتيجه خيلي بهتر از باخت ۸ ـ ۹ گله است.
(در همين حال سر و كله عده اي از هواداران خشمگين بغداد برومويچ پيدا مي شود)
خوب من الان به شما نشان مي دهم كه نقشه ام چيست؟
او وردي مي خواند و چرخي مي زند و ناپديد مي شود و تنها چند تكه سنگ بر زمين باقي مي ماند.
•••
بعدها باخبر مي شويم كه او در وزارت اطلاع رساني ظاهر شده.

رد پاي فرانسه در دو و ميداني آفريقا
كلنل فرانكوفيل
009370.jpg
حدود يك هفته پيش، كالكاباي كامروني در راس كنفدراسيون دووميداني آفريقا منصوب شد. اين مسئله به پايان يك عصر شبيه بود. از زمان انتخابات قاهره و انتخاب شدن احمد مالبوم كالكابا در راس كنفدراسيون دووميداني آفريقا، ديگر اين كنفدراسيون توسط لامين دياك سنگالي مردي كه عاقل و بالغ لقب گرفته بود، هدايت نمي شود. لامين دياك پس از سي سال حاكميت بي وقفه در اين كنفدراسيون كه از زمان تاسيس آن در سال ۱۹۶۳ تا به امروز ادامه داشت، حالا مي خواست كه از اين پس كاملاً در فدراسيون بين المللي دووميداني به كار بپردازد. او در سال ۱۹۹۹و پس از مرگ پريمو بنيولوي ايتاليايي رياست اين فدراسيون را به عهده گرفته بود. در سال ۲۰۰۱ نيز دوباره به همين سمت انتخاب شده بود و احتمالاً كالكابا تنها كانديداي جانشين بنيولو است كه تابستان امسال در كنگره فدراسيون بين المللي در پاريس و در حاشيه مسابقات جهاني دووميداني حاضر خواهد بود. علاوه بر اين كه انتخابات قاهره ورود چهره اي جديد را به همراه داشت، به عنوان يك انقلاب كوچك در رفتارهاي كنفدراسيون دووميداني آفريقا هم مطرح بود.
تاكنون هيچ كس جرات نداشت خود را در برابر لامين دياك نامزد اعلام كند و به همين دليل هميشه او به همراه تشويق مردم انتخاب مي شد و نيازي به انتخابات نبود ابوديوف شهردار سابق داكار كه يكي از نزديكان رئيس سنگالي سابق هم هست، در تمامي آفريقا از وجهه اي خاص برخوردار است و به همين دليل دياك فكر مي كرد كه او جانشينش خواهد شد. او خود را بر نامزد كامروني كه كلنل ارتش و فردي دوزبانه است و برخلاف ساير هموطنانش احساسات فرانسه دوستي شديدي دارد، مقدم تر مي دانست. با اين حال چهار نامزد ديگر در كنار احمد كالكابا قرار داشتند: يك فرد اهل بنين، يك نيجريه اي، يك كنيايي و يك موريسي. ۱۵ روز قبل از انتخابات، به هنگام اجلاس شوراي فدراسيون بين المللي دووميداني در داكار، لامين دياك اكثراً اوقاتش را در اتاق واقع در هتل خود سپري مي كرد. او در اتاقش اين پنج نفر را ملاقات مي كرد. گاهي آن ها را با هم دعوت مي كرد و سپس گاهي به تنهايي آن ها را مي ديد و به هر نحوي بود تلاش مي كرد متقاعدشان كند تا از شركت در انتخابات منصرف شوند.
در نظر او وضعيت و خط سير ورزش در آفريقا هنوز آن قدر منسجم نشده كه بتوان به مبارزات دروني پرداخت. در كنار نامزد كنيايي و نيجريه اي، به ويژه علاقه مندي اردوي «فرانسوي زبانان» به تسلط برمراجع آفريقايي و بين المللي دووميداني كاملاً مشهود است. عيسايا كيپلاگات هم به افشاگري در مورد ساخت و پاخت پرداخته است. مسئله قدرت و پول هم مطرح است. كنفدراسيون دووميداني آفريقا امكانات لازم را دارد و اگر فدراسيون بين المللي دووميداني حمايت آن ها از دووميداني آفريقا را بيشتر كند، هنوز هم مي تواند از اين امكانات بهره مند شود. اين آرزويي است كه دياك هميشه مطرح مي كند.
در واقع، حتي اگر فدراسيون بين المللي رسماً در امور كنفدراسيون آفريقا دخالت نكند، فرانسه از نامزدي اين مرد كامروني به شدت و به طور مخفيانه حمايت كرده است كه البته اين حمايت به وسيله آفريقايي هاي قديمي كه ماموران مخفي الحاق بودند، صورت مي گيرد.
اين مسئله يك پيروزي دوگانه است. از يكسو فرانسويان خواهند توانست دوستان خود را در پست هاي مهم حفظ كنند و از سوي ديگر نبرد برسر بازي هاي المپيك تابستاني ۲۰۱۲ را به نفع خود تمام خواهند كرد. پاريس عليرغم شكست خود در برابر پكن و براي بازي هاي ،۲۰۰۸ بايد دوباره كانديدا شود و نياز خواهد داشت تا از تمام راه هاي ممكن در آفريقا استفاده كند تا در سال ۲۰۰۵ و به هنگام انتخابات در سنگاپور هر طور شده كميته بين المللي المپيك را متقاعد كند. دو سال پيش در مسكو، گروه لامين دياك موجب شكست پاريس شد. . .
ليبراسيون

ورزش و سياست
ورزش سياسي كوبا ـ ۱
آران
009345.jpg

سيستم
اگر از نيم تنه ها و شال هاي سرخ صرف نظر كنيم، در يك خانه پيشاهنگي در مركز هاوانا، تصويري مشابه كلوب هاي شبانه دهه پنجاه هارلم را مي يابيم. پانصد پيشاهنگ جوان كوبايي روي كفپوش چوبي سالن و زير نور مات و كم رمق لامپ هاي كم مصرف فلورسنت مي رقصند. اين پيشاهنگان كه زير پوشش سازمان ملي جوانان نخستين مدارج آموزشي در سيستم ورزش را طي مي كنند، روز كنگره سالانه را جشن گرفته اند. مراسم به صورت خودجوش ظرف چند دقيقه آغاز مي شود و جوانان همصدا سرودي را مي خوانند كه آنها را به پيش رفتن و روشن ساختن آينده تشويق مي كند. اما اين شعارهاي سياسي كه بر خطوط حامل موسيقي سوار شده اند تنها دقايقي اندك را به خود اختصاص مي دهند و هنگامي كه مارش متوقف مي شود تنها سياستي كه اين جوانان دنبال مي كنند سياست رقص و پايكوبي است.
تيم واليبال زنان كوبا با سه قهرماني پياپي المپيك بهترين تيم دنيا شناخته مي شود. امروز صبح آنها چهار به چهار سرگرم يك بازي تمرين در پلاژ آفتاب گير مجموعه تمريني «چه رو پلادو»ي هاوانا هستند. در اين مركز تمرين و زير سيطره ديوارنگاره عظيمي از قهرمانان انقلاب كوبا ـ «چه گوارا» و «كاميله سين فوئگوس» ـ ۱۳۰۰ قهرمان ورزش نخبه كوبايي در رشته هايي مثل فوتبال، بيسبال، واليبال، بسكتبال، ژيمناستيك، كشتي و جودو براي رقابت هاي بين المللي آماده مي شوند.
«يوميكا روئيس» يكي از شش عضو اصلي تيم واليبال زنان است. نخستين بار او در سال ۱۹۹۳ در سن پانزده سالگي پا به مركز «چه رو پلادو» گذاشت، آن هنگام او تازه از تيم منتخب استان ها به تيم ملي نوجوانان راه پيدا كرده بود.
009350.jpg

گرچه ورزش حرفه اي در كوبا برخلاف قانون است اما روئيس و بسياري از هم تيمي هايش واليبال را به شكل حرفه اي در باشگاه هاي ايتاليايي دنبال مي كنند. البته مطابق قوانين كوبا، ماليات بر درآمد درصد بالايي از حقوق دلاري آنان را مي بلعد و به خزانه دولت سرازير مي كند. اين يكي از تناقض هاي بي شماري است كه ميان دنياي بيرون و جامعه كوبا وجود دارند.
روئيس مي گويد ويژگي نژادي منحصر به فرد كوبايي ها كه داراي ريشه اي آفرو ـ اسپانيايي هستند، سبب شده اين كشور دورگه از مزيت هاي گوناگوني در زمينه ورزش هاي مدرن مثل واليبال برخوردار باشد: «در بعد تكنيكي و تاكتيكي ما فرقي با ديگر تيم ها نداريم. اما فيزيك جسماني ما را از سايرين متمايز مي سازد. زنان كوبايي بسيار قدرتمند هستند، با عضلاتي منعطف و عكس العمل هايي سريع.
009365.jpg

ما بلند بالاييم و پرش هاي منحصر به فردي داريم. مربيان ما هم مي دانند كه چه طور از اين ويژگي هاي برجسته سود ببرند. »
با اين وجود استعداد ژنتيكي تنها دليل پيشرفت ورزش قهرماني كوبا نيست. «روبرتو هررا» معاون كميته المپيك و ملي پوش سابق بسكتبال كوبا نقش سيستم را اساسي تر از خصايص نژادي مي داند:
«اين تصور كه ما سوپر هستيم خطاست. ما هم مردمي هستيم مثل دومينيكن ها، هائيتي ها و خيلي ديگر از ملل كارائيب. اما آنها حتي نتايجي نزديك به ما هم به دست نياورده اند. اين سيستم كوبا است كه باعث رشد ورزش شده، حمايت جدي دولت از ورزش چنين نتايج درخشاني را ممكن ساخته، اين تنها دليل است. » كوبا در صد سال اخير همواره قهرمانان نام آوري به خصوص در بوكس و بيسبال داشته است. ۵۱ مدال طلاي المپيك دستاورد باشكوهي است كه تاثير بسزايي بر انسجام ملي كوبا گذارده.
در اين ميان تنها ۶ مدال طلا پيش از انقلاب سوسياليستي سال ۱۹۵۹ به دست آمده و بقيه ماحصل دوران سلطه كاستروي ماركسيست هستند. همانند بسياري ديگر از حكومت هاي توتاليتر، كوبا از قهرمانان ورزشي اش به مثابه بيلبوردهاي تبليغات سياسي استفاده مي كند و اين تنها عاملي است كه چشم انداز ورزش كوبا را تيره مي سازد.

حاشيه ورزش
• پيش فروش بليت بازي هاي المپيك
009340.jpg

با نزديك شدن به سال ۲۰۰۴ و زمان برگزاري المپيك آتن فعاليت كميته برگزاري اين تورنمنت معظم جدي تر مي شود. طبق اخبار رسيده بليت بازي هاي المپيك قرار است تا دوازدهم ماه مه به صورت پيش فروش ارائه شود.
اعضاي اتحاديه اروپا كه ۱۵ كشور را شامل مي شوند مي توانند مستقيماً از طريق وب سايت رسمي المپيك بليت ها را خريداري كنند. براي كشورهايي كه عضو اتحاديه اروپا نيستند نيز بليت ها به طريق كميته هاي ملي المپيك قابل فروش خواهد بود. برگزاركنندگان المپيك آتن پيش بيني كرده اند كه حدود ۱۸۳ ميليون يورو از طريق فروش بليت ها به خزانه آنها واريز خواهد شد. ۶۰ ميليون يورو از كل اين رقم از طريق كميته هاي ملي المپيك برآورده خواهد شد. با اينكه ۱۲ ماه مه آخرين روز پيش فروش بليت اعلام شده اما ممكن است كه در ماه اكتبر هم تمهيداتي براي فروش بليت درنظر گرفته شود.

• نبرد غول ها نزديك است
روزنامه لس آنجلس تايمز از مسابقه دو غول سنگين وزن بوكس جهان يعني مايك تايسون و لنوكس لوئيس در آينده نزديك خبر داد. لوئيس كه در حال حاضر دارنده معتبرترين و مهمترين كمربند قهرماني جهان است با شكست دادن تايسون در سال گذشته به اين مهم دست يافت و اين ديدار براي تايسون كه هيچ مقامي در دنياي بوكس ندارد تلافي جويانه خواهد بود. لوئيس در بيست و يكم ژوئن يك ديدار ديگر در برابر كرك جانسون پيش رو خواهد داشت و تايسون نيز مي بايد در برابر اولگ ماسكايف مبارزه كند. پس از اين دو ديدار نوبت مسابقه بزرگ بين اين دو بوكسور مشهور و قدرتمند است.

• گريز از مرگ
009355.jpg

دنياي مسابقات موتوري همچنان حادثه مي آفريند. پس از مرگ دايجيرو كاتو قهرمان پرآوازه موتورسواري ژاپن، حادثه ديگري در دنياي اتومبيلراني رخ داد. اين بار ماريو آندرتي راننده كهنه كار مسابقات ايندي ۵۰۰ در آمريكا دچار تصادف شد. البته او به طرز معجزه آسايي پس از چندبار معلق زدن اتومبيلش زنده ماند. اين راننده ۶۳ ساله پس از اينكه از لاشه اتومبيل بيرون آورده شد گفت: «من خيلي خوش شانس بودم. » آندرتي از صحنه تصادف چيز زيادي به خاطر نياورد. او بر اثر برخورد با يك اتومبيل ديگر واژگون شد. «راستش را بخواهيد حتي يادم نمي آيد كه ضربه محكمي به ماشينم وارد شده باشد. همه چيز خيلي سريع اتفاق افتاد و يكباره از شيشه جلوي اتومبيلم ديدم كه به سمت آسمان مي روم. واقعاً به خير گذشت. »

• دموكراسي به بارسا بازمي گردد
«انريك رينا» رئيس موقت باشگاه بحران زده بارسلونا، دو ماه ديگر در ماه ژوئن ـ همزمان با پايان يافتن بازي هاي اين فصل لاليگا ـ به همراه ساير مقامات باشگاه مقدمات برگزاري انتخابات رياست بارسا را فراهم مي كنند. رينا كه در اوج بحران بارسا در ماه بهمن سال پيش موقتاً جانشين خوان گاسپار رئيس سابق مغضوب و بي كفايت شده بود، اين خبر را پس از جلسه ويژه اي كه بلافاصله پس از شكست بارسا توسط يوونتوس برگزار شد اعلام نمود. وضعيت نابسامان كاتالان ها در لاليگاي اسپانيا كه جايگاه نازل دوازدهمي را نصيبشان ساخته و فقدان چشم اندازي روشن در اروپا هواداران و سران باشگاه را به فكر تغييرات جدي و بنيادي در بارسا انداخته است.

• مسكو و پيشنهاد براي المپيك ۲۰۱۲
مسكو پس از ماه ها ترديد بالاخره تصميم گرفت پيشنهاد ميزباني بازي هاي المپيك تابستاني ۲۰۱۲ را اعلام كند. هرچند طبق نظر منابع رسمي شانس مسكو براي انتخاب شدن بسيار كم است، اما به هرحال اين پيشنهاد براي منافع ملي بسيار مفيد خواهد بود. تصميم پيشنهاد براي ميزباني در جلسه رياست شوراي ورزشي و فرهنگ جسماني و توسط يك عضو نيمه رسمي كه در رأس ورزش اين كشور قرارداد اتخاذ شد. اين شورا پذيرفت كه مسكو قادر به رقابت با سايرين يعني لايپزيگ، پاريس، مادريد و نيويورك است. در اصل كميته المپيك روسيه اين پيشنهاد را داده بود، اما به طور رسمي كميته دولتي قدرتمندي به همراه بازيكنان افسانه اي هاكي در دوران شوروي سابق و در رأس آنها وياچسلاو فتيسوف از اين پيشنهاد حمايت كردند. مقامات مسكو در حال حاضر مدارك لازم را براي كميته بين المللي المپيك آماده مي كنند. علي رغم اينكه دولت از پيشنهاد مسكو حمايت مي كند، اما افراد بسيار كمي به موفقيت آن ايمان دارند. برخي كارشناسان ورزشي روسي مي گويند كه پيشنهاد المپيك مسكو حتي ضعيف تر از پيشنهادي است كه در مورد مسابقات قهرماني فوتبال اروپا در سال ۲۰۰۸ ارائه دادند و رد شد. هرچند مقامات روسيه معتقدند كه صرفاً پيشنهاد ميزباني مي تواند به مدرنيزه شدن ورزش آنها كمك كند و تسهيلات لازم براي سراسر كشور را فراهم آورد. مسكو در نظر دارد ميزبان يك دوره مسابقات دووميداني در ماه سپتامبر با بودجه اي معادل ۴/۲ ميليون باشد. اين تورنمنت كه «مسكوچلنج» نام دارد در استاديوم لوزينكي برگزار خواهد شد. سازمان دهندگان مي گويند كه انتظار دارند دوندگان سرعتي مثل موريس گرين، تيم مونت گمري و دواين چمبرز در اين مسابقات حضور يابند. مسكو ميزبان بازي هاي المپيك ۱۹۸۰ بود كه در آن تاريخ تعدادي از كشورهاي غربي كه به حمله شوروي به افغانستان اعتراض كرده بودند بايكوت شدند. از آن تاريخ به بعد هيچ تورنمنت ورزشي در روسيه برگزار نشده است.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |