سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۶
Infor.htm
اولين سيستم عامل بر پايه استراتژي TC
Windows Server 2003 از راه رسيد
001056.jpg
پس از يك انتظار طولاني بالاخره آمد. اشتباه نكنيد منظورمان تراشه هاي Opteron ساخت AMD نيست، ما در مورد پا به عرصه نهادن سيستم عامل ويندوز سرور ۲۰۰۳ صحبت مي كنيم. جديدترين سيستم عامل مخصوص رايانه هاي سرور ساخت مايكروسافت، طي يك همايش ساده در سانفرانسيسكو رسماً معرفي گرديد.
مسئله امنيت از جمله مسائلي است كه در ويندوز ۲۰۰۳ به آن بهاي زيادي داده شده است. طبق اعلام مايكروسافت اين سيستم عامل اولين سيستم عامل اين شركت محسوب مي شود كه به صورت كامل از مزاياي استراتژي محاسبه با قابليت اعتماد (TC) كه چندي پيش از سوي بيل گيتس به عنوان يكي از اولويتهاي مايكروسافت اعلام گرديد، سود مي برد. اين بدان معني است كه تلاش زيادي صورت گرفته است تا اين سيستم عامل از انواع پيشين خود امنيت بيشتري داشته باشد. البته هيچ شكي نيست كه با وجود اين برتري، به زودي شاهد خواهيم بود كه براي ويندوز ۲۰۰۳ نيز فايل هايي جهت رفع عيوب امنيتي محتمل در قالب Patch عرضه خواهند شد.
يكي از گام هاي مؤثري كه در راستاي تحقق استراتژي TC در ويندوز ۲۰۰۳ برداشته شده است، نحوه نصب شدن اين سيستم عامل است. نسخه هاي پيشين سيستم هاي عامل سرورها به هنگام نصب تعداد زيادي از سرويس ها را بر روي رايانه ميزبان نصب مي نمودند كه شايد غير از مواردي كه هكرها از آنها جهت نفوذ سوءاستفاده مي كردند، مورد استفاده ديگري نداشتند. در ويندوز ۲۰۰۳ ديگر اين اتفاق رخ نمي دهد. هنگام راه اندازي شدن سيستم عامل هيچ سرويسي راه اندازي نمي گردد بلكه يك رويه از پيش نوشته شده به كاربر اجازه مي دهد تا سرويس هاي مورد نيازي كه سرور براي ايفاي نقش هاي در نظر گرفته شده برايش به آنها نيازمند است را بر روي سيستم عامل راه اندازي نمايد. سرور از طريق اين سرويس ها مي تواند نقش هايي چون يك فايل سرور، يك سرور پست الكترونيك و يا يك وب سرور را ايفا نمايد.
مابقي سرويس ها كه مورد نياز نمي باشند غيرفعال شده و از حمله هكرها ايمن مي گردند و بدين صورت امنيت سرور بيش از پيش تضمين خواهد شد.
علاوه بر نسخه هاي استاندارد و Enterprise در ويندوز ۲۰۰۳ نگارش ديگري به نام وب سرور وجود دارد كه ارزان تر از دو نگارش ديگر بوده و براي سرورهايي كه قصد ارائه خدمات وب را دارند، مناسب مي باشد.

پيشرفت چشمگير ربات هاي فوتباليست
001059.jpg
رقابت ها بسيار جذاب تر شده اند، شوت ها و پاس ها سريعتر و دقيق تر گشته اند و بازيكنان ديگر آتش نمي گيرند! تعجب نكنيد، صحبت از مسابقات فوتبال ربات ها يا همان ربوكاپ است. دانشگاه Mellon هفته آينده ميزبان نخستين دوره رقابت هاي آزاد فوتبال رباتيك آمريكا خواهد بود. اين رقابت هاي محلي محك خوبي براي رقابت هاي ربوكاپ ۲۰۰۳ جهاني خواهد بود كه تابستان سال جاري در ايتاليا برگزار خواهد گرديد.
متخصصان رباتيك بر اين باورند كه فناوري به كار رفته در اينگونه مسابقات از سال ۱۹۹۷ كه اولين دوره مسابقات رباتيك برگزار گرديد، پيشرفت چشمگيري داشته است. در آن دوره تيم هايي از آمريكا، استراليا و ژاپن براي اولين بار اين مسابقات را برگزار نمودند.
در دوره گذشته اين مسابقات كه در فكوكاي ژاپن برگزار گرديد، تيم هايي از ۲۹ كشور مختلف جهان شركت نمودند و ۱۱۲ هزار تماشاگر را به محل برگزاري مسابقات كشاندند. البته برگزاركنندگان اين مسابقات بر اين باورند كه از مسابقات داخلي آمريكا چنين استقبالي به عمل نخواهد آمد.
از اولين دوره برگزاري تاكنون، قوانين مسابقات تغيير چنداني پيدا ننموده اند. پس از به صدا درآمدن سوت شروع بازي ديگر انسان در روند رقابت دخالتي نخواهد داشت. ربات هاي كوچك كه براي جست وجوي توپ بازي برنامه ريزي شده اند، راه را بر حريفان سد مي نمايند و توپ را به يارهاي خالي خود مي رسانند تابه گل دست يابند. ربات ها طوري برنامه ريزي شده اند كه قادرند هزاران حالت بازي مختلف را به صورت سناريوهاي گوناگون تجزيه و تحليل كنند. آنها با يكديگر در مورد مكان توپ ارتباط برقرار مي نمايند و تاكتيك مورد نظرشان را به يكديگر اعلام مي نمايند تا آن را با هماهنگي به اجرا در بياورند.
در اولين دوره مسابقات، برخي از بازيكنان به يكباره آتش مي گرفتند كه سريعاً از بازي بيرون آمده و جايگزين مي شدند. ربات هاي حاضر در بازي بدون داشتن تاكتيكي خاص همگي به سوي توپ يورش مي برند و در اطراف آن شلوغي خاصي به وجود مي آوردند. اما اكنون تيم ها داراي تاكتيك هاي مشخص بوده و سريعتر توپ را جا به جا مي كنند و گل هاي راه دور بيشتري را به ثمر مي رسانند. بازي ها در چنان سطح قابل قبولي ارائه مي شود كه تماشاگران آن را نمونه اي از يك فوتبال حقيقي مي دانند.
هدف آتي رقابت كنندگان ايجاد يك تيم رباتيك است كه قادر به شكست قهرمان جام جهاني باشد و بر انسان پيروز گردد. البته اين هدف براي سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است. شايد شكست دادن قهرمان شطرنج جهان، گري كاسپاروف، توسط رايانه ديپ بلو الگوي دلگرم كننده اين هدف باشد.
يكي از پرطرفدارترين بازيكن در اين رقابت ها، AIBO يا همان سگ رباتيك شركت سوني مي باشد كه با دوربين ديجيتالي كه بر روي دماغش نصب است توپ را دنبال مي كند و به هنگام به ثمر رساندن گل به طور جالب توجهي به صورت گروهي آن را جشن مي گيرد. رقابت كنندگان چنين مي گويند كه بردن بسيار جالب است اما آنچه مهم تر مي باشد رقابتي است كه سطح خلاقيت رقابت كنندگان و فناوري رباتيك را ارتقا مي بخشد.

Computex تايوان در سايه وحشت از سارس
001062.jpg
ترس از داشتن غرفه ها و سالن هاي خالي در نمايشگاه Computex تايوان، شهردار شهر تايپه كه قرار است اين نمايشگاه در آن برگزار گردد را برآن داشته است تا ضمن ارسال دويست هزار نامه الكترونيكي به خريداران آن طرف مرزها به آنان ضمانت دهد كه در صورت شركت در اين نمايشگاه با تمهيدات در نظر گرفته شده از شر بيماري مرموز سارس در امان خواهند بود.
مايينگ جو شهردار تايپه مي گويد هدفش از اين نامه ها آن است كه به بازديدكنندگان اطمينان دهد اين نمايشگاه كه از بزرگترين رخدادهاي IT در آسيا به شمار مي آيد، ارزش بازديد كردن و شركت نمودن دارد.
تايوان به عنوان يك كشور فعال در زمينه ساخت تراشه ها و محصولات IT به حساب مي آيد و شركت هايي چون Via، Acer و Asus كه در اين كشور فعال مي باشند نمايشگاه Computex را عرصه مناسبي براي معرفي محصولات خود مي دانند. پيش از شيوع بيماري سارس انتظار مي رفت از اين نمايشگاه كه در روزهاي ۲ تا ۶ ژوئن برگزار خواهد شد بيش از ۲۰ هزار شركت كننده خارجي ديدن كنند اما اكنون اين پيش بيني در پرده اي از ابهام قرار گرفته است. چنانچه شيوع بيماري سارس اين نمايشگاه را از رونق بيندازد، شركت هاي تايواني با ضرر سنگيني مواجه خواهند شد. جهت كاستن از نگراني شركت كنندگان، مسئولان برپايي نمايشگاه قصد دارند تا با برپايي ايستگاه هاي پزشكي افرادي را كه احساس بيماري مي نمايند، سريعاً از لحاظ فشار خون، درجه حرارت و ديگر موارد مورد آزمايش قرار دهند.
طي هفته هاي جاري بسياري از نمايشگاه ها و كنفرانس هايي كه قرار بود در كشورهايي چون هنگ كنگ، چين، تايوان و سنگاپور برگزار شوند، از ترس ويروس سارس به تعويق افتادند.
سنگاپور كه در سال ۲۰۰۲ در بازار IT خود با ركودي ۸/۷ درصدي روبه رو بود اكنون با شيوع بيماري سارس هرگونه اميد جبران اين ركود را در آينده نزديك غيرمحتمل مي داند. شرايطي مشابه اين براي كشورهاي ديگر منطقه وجود دارد.

مشاور امنيت  رايانه اي  كاخ  سفيد استعفا داد
001065.jpg
هوارد اشميت  مشاور امنيت  رايانه اي  كاخ  سفيد پس  از سه  ماه  خدمت، هفته گذشته    از سمت  خود استعفا داد.
اشميت  كه  پيش تر مسئوليت  امور امنيتي  شركت  مايكروسافت  را بر عهده  داشت  به  جاي  ريچارد كلارك  كه  براي  يازده  سال  مشاور امور امنيتي  كاخ  سفيد بود، منصوب  شده  بود.
اشميت  روز دوشنبه  طي  نامه اي  اعلام  كرد كه  بيشتر مسئوليت هاي  او به  وزارت  امنيت  داخلي  محول  شده  است .
وي  افزود: با وجود پيشرفت هايي  كه  در زمينه  مقابله  با حملات  رايانه اي  حاصل  شده  هنوز اقدامات  انجام  نشده  زيادي  بجاي  مانده  است .
اشميت  خاطرنشان  كرد: آمريكا بايد به  جاي  آمادگي  براي  پاسخ  به  حملات  تروريستي  رايانه اي ، آسيب پذيري  خود را كاهش  داده  و از حملات  آتي  پيشگيري  نمايد.
وي  اظهار داشت : ماداميكه  آسيب پذيري  در زمينه  رايانه اي  وجود دارد و تا زماني كه  آمريكا داراي  دشمن  است  اين  كشور در خطر حملات  رايانه اي  قرار خواهد داشت .
كاخ  سفيد خبر استعفاي  اشميت  را تأييد كرد و افزود: وي  آخر ماه  جاري  سمت  خود را ترك  كرده  و در بخش  خصوصي  فعاليت  خواهد كرد.
كلارك  نيز پيش  از عزيمت  خود نسبت  به  حملات  رايانه اي  به  آمريكا هشدار داده بود .
با وجود آن كه  اشميت  اظهار داشت  بيشتر مسئوليت هايش  به  وزارت  امنيت  داخلي سپرده  شده  است ، شركت هايي  نظير مايكروسافت  و اينتل  به  جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا پيشنهاد كرده اند از حذف  سمت  مشاورت  امنيت  رايانه اي  كاخ  سفيد خودداري  كند.

زمان ورد آفيس ۲۰۰۳ به بازار به تعويق افتاد
001068.jpg
بازتاب نظرات كساني كه نسخه آزمايشي (بتا) نرم افزار آفيس ۲۰۰۳ را مورد آزمايش قرار داده اند سببب شده است تا مايكروسافت اندكي بيشتر در ارائه نسخه نهايي اين نرم افزار تأمل نمايد و پيش از عرضه آن نسخه آزمايشي تازه تري را به بوته آزمايش گذارد. اين تصميم سبب خواهد شد تا نسخه نهايي نرم افزار آفيس ۲۰۰۳ تا سه ماهه سوم ميلادي به بازار عرضه نگردد.
سخنگوي مايكروسافت در اين ارتباط گفت: «ما قصد داريم تا برخي تغييرات را جهت بهينه نمودن نسخه آفيس بتاي ۲ انجام دهيم و به منظور آزمايش بهتر پيش از عرضه آن بار ديگر نسخه آزمايشي بهينه شده را جهت بررسي و آشكار شدن معايب احتمالي در اختيار آزمايش كنندگان قرار دهيم. البته هيچ عيب بزرگي در اين نرم افزار گزارش نشده است، با اين حال گروه توسعه دهنده اين نرم افزار برآنند كه با استفاده از بازتاب نظرات آزمايش كنندگان موارد كوچك مطرح شده از طرف آنان را نيز برطرف نمايند تا درصد رضايت عمومي از اين نرم افزار را بالاتر برند.»
مايكروسافت در مورد تغييراتي كه قصد دارد تا در اين نرم افزار بدهد و يا مواردي كه آزمايش كنندگان مطرح نموده اند، توضيحات بيشتري نداد. نگارش تازه تر نسخه آزمايشي بتا ۲ در همين سه ماهه ميلادي عرضه خواهد شد.
نسخه آزمايشي بتا ۲، اوايل ماه مارس عرضه شد و قرار بود پس از انجام بررسي هاي آزمايشي،نسخه نهايي آفيس در ماه ژوئن عرضه گردد. با اين حال اين زمان به تعويق افتاده و به احتمال زياد در سه ماهه سوم ميلادي اين امر صورت خواهد گرفت.
نسخه آزمايشي بتاي ۲ در تيراژي حدود ۶۰۰ هزار نسخه منتشر گرديد. آن چه موجب تعجب مايكروسافت گرديد بازتاب گسترده نظرات آزمايش كنندگان اين نسخه بود كه حدوداً دو برابر موارد مشابه پيش از اين گزارش شده است.
اين بازتاب گسترده سبب مي شود تا مايكروسافت پيش از ارائه نسخه نهايي آفيس معايب آن را برطرف نمايد و اين گونه اشكالات در نسخه نهايي نمود پيدا نكنند.
اولين نسخه آزمايشي (بتا) اين نرم افزار تنها به چند هزار آزمايش كننده داده شد كه اكثر آنها از كارمندان مايكروسافت بودند. اغلب برنامه هاي موجود در آفيس ۲۰۰۳، همانند نگارش پيشين خود يعني XP به نظر مي رسند و عمل مي نمايند. با اين حال تغييرات گسترده اي نيز در آفيس ۲۰۰۳ نسبت به آفيس XP صورت گرفته است كه پشتيباني از XML از مهمترين آنهاست.
نرم افزارهاي InfoPath و OneNote نيز از تازه واردان مجموعه آفيس ۲۰۰۳ به شمار مي آيند.

ويروسي جديد از شهرت بيماري سارس بهره مي گيرد
يك  ويروس  رايانه اي  جديد كه  از نگراني  مردم  در مورد گسترش  بيماري  سارس سوء استفاده  مي كند در شبكه  جهاني  اينترنت  در حال  گسترش  است .
به  گزارش  سايت  اينترنتي  بي بي سي نيوز، اين  ويروس  رايانه اي  «كورونكس  »نام  دارد و از طريق  پست  الكترونيكي  گسترش  مي يابد. پيغام  الكترونيكي  حاوي  اين  ويروس  داراي  عنوان  «ويروس  سارس » است  و يك  فايل  ضميمه آلوده  به  نام  «هنگ كنگ » به  همراه  اين  پيغام  براي  كاربران  ارسال  مي شود.
چنانچه  كاربر اين  فايل  را باز كند، ويروس  يك  نسخه  از خود را به  تمامي آدرسهاي  پست  الكترونيكي  موجود در رايانه  مبتلا، مي فرستد.
به  گفته  گراهام  كلولي از يك شركت  توليدكننده  نرم افزارهاي  ضد ويروس ، اين ويروس از نگراني  عمومي  مردم  در مورد گسترش  بيماري  سارس استفاده  كرده  و كاربران  را به  بازكردن  فايل  ضميمه  آلوده  ترغيب  مي كند. پيش  از اين  نيز موارد  زيادي  مشاهده  شده  است  كه  طراحان  ويروسهاي  رايانه اي  از موضوعات  مورد توجه  مردم  براي  گسترش  ويروس  بهره  گرفته اند.
به  طور مثال  مي توان  به  ويروسهايي  كه  از تصاوير افراد مشهور، اخبار در مورد جنگ  عراق  و يا رخدادهاي  مهم  ورزشي  براي  جلب  توجه  كاربران  و ترغيب آنها به  بازكردن  فايلهاي  ضميمه  آلوده  استفاده  كرده اند، اشاره  نمود. به  گفته  كلولي، به  روز نگاه  داشتن  نرم افزارهاي  ضد ويروس  و ترميم ايرادهاي  امنيتي  سيستم هاي  عامل به  كمك  نرم افزارهاي  اصلاح كننده  ، بهترين  روش  براي  مقابله  با اين  قبيل  ويروسهاست .

خبرهاي كوتاه
Patch مايكروسافت را كند مي كند
چندي پيش مايكروسافت يك فايل Patch را براي كساني كه از ويندوز XP به همراه سرويس پك استفاده مي نمايند ارائه داد. پس از آن كه اين مشتريان Patch را نصب نمودند از كند شدن سيستم هاي خود به مايكروسافت شكايت كردند.
اكنون اين شركت در حال بازبيني و بررسي اين Patch مي باشد و پس از كامل شدن نسخه جديدتر و آزمايش كامل، آن را ارائه خواهد داد.
بلافاصله پس از انتشار اين فايل Patch از طريق منابع مختلف كاربران از كند شدن سيستم هايشان خبر دادند. برخي از آنها گزارش دادند كه براي اجراي بعضي از برنامه ها بايد بيش از ده ثانيه صبر كنند حال آن كه پيش از نصب اين فايل، چنين تأخيري وجود نداشت. برداشتن Patch از روي ويندوز مجدداً آن را به سرعت اوليه باز مي گرداند.

Iran Developers.com
001113.jpg

كمبود سايت هاي تخصصي به زبان فارسي از جمله مشكلات كاربران داخلي مي باشد. سايت Iran Developers.com از جمله سايت هايي است كه سعي نموده تا بخشي از اين مشكل را براي برنامه نويسان برطرف نمايد. وجود مقالات تخصصي در زمينه برنامه نويسي به زبان هايي چون C، دلفي، DHTML، جاوا، VBSCRIPT، SQL، PHP، ASP و... از جمله توانايي هاي اين سايت به شمار مي آيند.
بخش بحث و تبادل نظر نيز با راه اندازي انجمن هاي تخصصي گام مثبتي را برداشته است و بستري مناسب براي گفتگو و مشورت برنامه نويسان و كمك گرفتن از ديگر همكارانشان فراهم آورده است.
امكان جستجو از ديگر مزاياي Iran Developers.com به شمار مي آيد.

مترجم IBM
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، اخيراً شركت IBM رايانه اي را به بازار عرضه كرده كه توان ترجمه شفاهي را دارد.
بدين ترتيب كه كاربر به زبان خود مطلب را بيان مي كند و رايانه با پردازش آنها آن را به زبان مقصد ترجمه و در عين حال به صورت شفاهي بيان مي كند. در حال حاضر اين كار بر روي زبان انگليسي و تبديل آن به زبان هاي ديگر صورت مي گيرد. نحوه كار اين نرم افزار بدين صورت است كه ابتدا زبان اصلي را مي شنود آن را پردازش و سپس به صورت كتبي درمي آورد در مرحله دوم اين نرم افزار مطلب ترجمه شده را به زبان مقصد ترجمه مي كند و در مرحله سوم مطلب ترجمه شده به صورت شفاهي بيان مي شود.

Roboking خانه شما را جارو خواهد زد
001116.jpg

يكي از شركت هاي فعال در زمينه ساخت لوازم خانگي مدل جديدي از ربات هاي جاروبرقي را ارائه داده است. اين ربات جاروكش Roboking نام دارد. شركت مذكور رباتش را در شهر سئول كره جنوبي به معرض ديد عموم گذاشت.
Roboking هنگام جارو كردن، موانع و ديوارها را تشخيص داده و از برخورد با آنها اجتناب مي ورزد. سيستم ربات به صورتي است كه براي جارو نمودن يك فضاي از پيش تعيين شده با انجام محاسبات بهترين شيوه جارو زدن را انتخاب مي نمايد.
Roboking پس از اتمام عمل جارو زدن به صورت خودكار به سوي دستگاه شارژش بازمي گردد. اين ربات حاصل چهار سال تلاش گروه تحقيق اين شركت كره اي مي باشد، كه طبق گفته مسئولان شركت به زودي به شبكه بي سيم، تلفن همراه و رايانه جيبي تجهيز خواهد شد.

نگراني از شكاف ديجيتالي در آمريكا
بنابر نتايج تحقيقاتي كه اخيراً در آمريكا انتشار يافته، با وجود آن كه ده سال از اختراع اولين مرورگر وب مي گذرد، هنوز از هر ۵ آمريكايي يك نفر تمايلي به استفاده از وب و اينترنت از خود نشان نمي دهد و برنامه اي هم براي اين كار ندارد.
به گزارش خبرنگار IT خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس اين تحقيق، رفع شكاف ديجيتالي بين آمريكايي هاي Online و Offline ظاهراً بيش از مدت پيش بيني شده طول خواهد كشيد؛ چون كم نيستند افرادي كه علاقه اي به وبگردي و چك كردن نامه هايشان ندارند.
براساس اين تحقيق كه CNN آن را گزارش كرده است، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مردم آمريكا از اينترنت استفاده مي كنند.۳۵۰۰ نفري كه در اين تحقيق شركت كرده اند، دلايل مختلفي را براي عدم استفاده از اينترنت ذكر كرده اند. يك سوم آنها هزينه بالاي خريد رايانه و دسترسي به اينترنت و بقيه، ترس از كلاهبرداري، هكرها و تلاش براي حفظ امنيت كارتهاي اعتباري و اجتناب از هرزه نگاري را عامل اين كار خود عنوان كرده اند. عده اي نيز پيچيدگي اينترنت را عامل اين مسأله خوانده اند. بي سوادي، كمبود وقت و معلوليت جسمي از ديگر عوامل اين امر است.

حذف سيم در رايانه هاي شخصي
001128.jpg

همه  كساني  كه  درخانه  خود رايانه  شخصي  دارند از زياد بودن  سيمهاي گوناگون  رايانه  به  ستوه  مي  آيند و آرزو دارند اين  سيمها كمتر بود يااصلا نبود.
به  گزارش  شبكه  يورونيوز، يك  شركت  رايانه اي  به  تازگي  اين  مشكل  را با راه  حلي  ساده  برطرف  كرده  است  . شركت  Asus به  تازگي  آنتني  مركزي  براي رايانه  هاي  شخصي  ساخته  است  كه  كاربر را از شر همه  سيمهاي  اضافي  خلاص مي  كند.
اين  آنتن  به  شكل  باله  دلفين  طراحي  شده  است  و روي  جعبه  رايانه  قرار مي گيرد به  اين  ترتيب  سيمهاي  رايانه  كاهش  مي  يابد و بدون  هيچ  سيمي مي  توان  به  اينترنت  متصل  شد. اين  آنتن  هنوز قادر به  تامين  برق  مورد نياز رايانه  و نمايشگر نيست  و سيم  برق  اين  وسيله  همچنان  در معرض  ديد قرار دارد.

نمايشگاه IT در دمشق
نهمين  نمايشگاه  بين  المللي  فناوري ارتباطات ، اطلاعات  و رايانه  با عنوان  شام ۲۰۰۳ در دمشق در حال برگزاري است.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از دمشق  در اين نمايشگاه كه در بيش از ده سالن برپا شده است ۴۳ شركت  دولتي  و خصوصي  مراكز پژوهشي ، رسانه اي  و دانشگاهي  از كشورهاي  لبنان، امارات ، عربستان، سوريه، چين ، روسيه ، كانادا، امريكا، سنگاپور، ژاپن ، انگليس، فرانسه ، آلمان ، تركيه  و كره  جنوبي  جديدترين  دستاوردهاي  خود را در بخش هاي  ارتباطات ، اطلاع رساني  و رايانه  در معرض  ديد بازديدكنندگان  و علاقمندان  قرار داده اند.
همزمان  با برگزاري  اين نمايشگاه  هفت روزه شماري از كارشناسان و محققان در بخشهاي ارتباطات، اطلاعات و رايانه از كشورهاي سوريه و لبنان براي علاقه مندان سخنراني مي كنند.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |