شنبه۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۸ - May.3, 2003
إِنَّ الدُّنْيَا تَغُرُّ الْمُؤمِّلَ لَهَا وَ الْمُخْلِدَ إلَيْهَا.
همانا دنيا آرزومند و خواهان خود را فريب مي دهد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وجود نازكت آزرده گزند مباد
تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد
به هيچ عارضه شخص تو دردمند مباد
سلامت همه آفاق در سلامت توست
سينماهاي جشنواره يادگار
۳ سالن سينما در شهر تهران، فيلم هاي دومين جشنواره فيلم هاي مستند و ميراث فرهنگي تمدن ايران «يادگار» را به تماشا خواهند گذاشت.
به گزارش ستاد خبري دومين جشنواره «يادگار»، سينما تك موزه هنرهاي معاصر، سينما موزه فرش و سالن سينماي فرهنگسراي دانشجو (شفق)، سالن هايي هستند كه فيلم هاي دومين جشنواره «يادگار» را به نمايش خواهند گذاشت.

بزرگان نقاشي معاصر در موزه هنرهاي زيبا
مجموعه اي از آثار بهمن محصص، غلامحسين نامي، پرويز كلانتري، سهراب سپهري، مسعود عربشاهي، حسين زنده رودي و فرامرز پيلارم در موزه هنرهاي زيبا به نمايش گذاشته مي شود.
اين آثار در كنار آثار تعدادي ديگر از هنرمندان نقاش معاصر ايران به مناسبت هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي در موزه هنرهاي زيبا واقع در مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد به نمايش درمي آيد.
به گزارش ميراث خبر، محمدعلي عبدالعلي پور، مديرمجموعه تاريخي - فرهنگي سعدآباد با اعلام اين مطلب گفت:آثار به نمايش درآمده سير تحول هنر نقاشي معاصر ايران را طي پنجاه سال گذشته نشان مي دهد.
در اين نمايشگاه آثاري از هنرمنداني چون احمد اسفندياري، محمود جوادي پور، جواد حميدي، ناصر اويسي، صادق تبريزي، پروانه اعتمادي، ميرعبدالرضا دريابيگي، ايران درودي، بهجت صدر، نصرالله افجه اي، ابوالقاسم سعيدي، حسين محجوبي و منير فرمانفرماييان شركت داده شده است.

وضع قوانين تازه عليه «بازاريابي افراطي»
اسكار سختگيرتر مي شود
012324.jpg
برگزاركنندگان مراسم اسكار به منظور جلوگيري از رقابت ناسالم، در نظر دارند قواعد تازه اي بر روند انتخاب برندگان جوايز اسكار حاكم كنند.
به گزارش بي بي سي، فرانك پيرسون، رئيس آكادمي علوم و هنرهاي تصوير متحرك روز پنجشنبه گفت: اين آكادمي به زودي پيش نويس قوانين جديد را آماده مي كند. او افزود كه اين قواعد پيش از پايان سال جاري ميلادي به اجرا درخواهد آمد تا از رقابت ناسالم در اسكار ۲۰۰۴ جلوگيري كند.
پيرسون گفت: «اين نوع رقابت ها همه لطف ماجرا را از ميان مي برد. اسكار بايد يك جشن باشد ولي وقتي چيزهاي نامطبوع در آن اتفاق مي افتد، همه را آزرده خاطر مي كند.»
قواعد جديد، براي جلوگيري از« بازاريابي افراطي» فيلم ها وضع مي شود. اين نوع بازاريابي با ارسال فيلم و بسته هاي تبليغاتي و گاهي هدايا براي اعضاي آكادمي صورت مي گيرد و منظور از آن تاثيرگذاشتن بر قضاوت اعضاست. برندگان جوايز اسكار با راي گيري از همه اعضاي آكادمي اسكار انتخاب مي شوند.
قواعد فعلي آكادمي هم بازاريابي افراطي را منع كرده است. اما مجازات تخلف از آن بسيار ناچيز است و غالبا به كاستن از سهميه استوديو از بليت هاي مراسم اسكار محدود مي شود. انتظار مي رود در قواعد تازه مجازات هاي سختي براي استوديوهاي متخلف در نظر گرفته شود.
در حال حاضر استوديوها مجازند تنها نسخه اي از فيلم را به صورت نوار ويدئو يا دي.وي.دي براي اعضاي آكادمي بفرستند و ارسال هرگونه نوشته يا هديه همراه فيلم، خلاف قواعد رقابت سالم شناخته مي شود.
استوديوها همچنين اجازه ندارند از اعضاي آكادمي براي نمايش خصوصي فيلم هايشان، به ويژه اگر نامزد دريافت اسكار باشند، دعوت كنند. اما استوديوها معمولا با دعوت از اعضاي آكادمي به ساير مراسم و مهماني هاي خود، اين قوانين را دور مي زنند. در اين گونه مراسم و مهماني ها، اعضاي آكادمي به طور مستقيم و غيرمستقيم تشويق مي شوند تا به نفع فيلم هاي استوديوي ميزبان راي دهند.
در حالي كه بردن جايزه اسكار مي تواند عوايد يك فيلم را تا ده ميليون دلار افزايش دهد، طبيعي است بدون وجود قوانين سختگيرانه تر، رقابت براي مجسمه طلايي اسكار ماهيتي بسيار شديد و بي رحمانه پيدا كند.
استوديوي ميراماكس كه فيلم« دار و دسته هاي نيويوركي» ساخته مارتين اسكورسيزي را در اسكار اخير داشت، چند روز پيش از برگزاري مراسم توسط مقامات آكادمي به شدت سرزنش شد. علت اين سرزنش انتشار يك آگهي تبليغاتي در نشريات بود كه در آن رئيس سابق آكادمي اسكار از فيلم اسكورسيزي ستايش مي كرد.
فرانك پيرسون، رئيس فعلي آكادمي اين آگهي را نقض آشكار قواعد آكامي خواند. اما استوديو ميراماكس ادعا كرد از غيرقانوني بودن انتشار آگهي بي اطلاع بوده است.
خود استوديوهاي فيلمسازي هم گاهي از بازاريابي افراطي كه براي اسكار صورت مي گيرد، انتقاد مي كنند.
مثلا سال گذشته استوديو يونيورسال اعلام كرد استوديوهاي رقيب در محافل سينمايي عليه فيلم« يك ذهن زيبا» تبليغات منفي به راه انداخته اند. اما اين فيلم بعدا توانست جوايز اسكار بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را براي ران هوارد به ارمغان آورد.

اسعديان: سينماي ما توان رقابت با فيلم خارجي را ندارد
ورود فيلم خارجي به شبكه هنري، قدم هاي اوليه براي حركت هاي بعدي است؛ بنا بر اين به هر شكل باعث نابودي سينماي ايران مي شود. همايون اسعديان - تهيه كننده و كارگردان- درباره بحث ورود فيلم خارجي ضمن بيان اين مطلب به ايسنا گفت: سينماي ايران به هيچ وجه توان رقابت با فيلم خارجي را ندارد، اگر چنين اتفاقي بيفتد، بعد از مدتي تمام دفاتر توليد تبديل به واردكننده فيلم خارجي مي شوند؛ چون وقتي تهيه كننده اي ببيند كه كپي
دست پنج يك فيلم خارجي را با ۵ ميليون تومان مي تواند در سينماها اكران كند؛ ولي براي ساخت يك فيلم ايراني بايد
۱۵۰ميليون تومان هزينه كند و تازه ممكن است بازگشت سرمايه نداشته باشد، به فيلم خارجي روي مي آورد. مثلاً فيلم گلادياتور را با هزينه دوبله ۱۵ ميليون تومان مي توانيم اكران كنيم؛ اما سينماي ايران چگونه مي تواند با گلادياتور مقابله كند؟
وي گفت: فقط انجمن سينماداران موافق اين طرح است؛ چون بحث فيلم خارجي سال هاست كه وجود دارد و شايد دوستاني كه علاقه مند به ورود فيلم خارجي هستند، اين فرصت را مغتنم شمرده و به بهانه نجات سالن هاي سينمايي كه راكد هستند، اين فشار را به سينماي ايران مي آورند،اما اين سياست ها قطعاً به ضرر سينماي ملي خواهد بود؛ چون مطمئناً تا چند سال بعد از اجراي اين طرح شاهد عدم توليد در سينماي ايران هستيم.

«قصه هاي مجيد» براي دانش آموزان استراليايي
012321.jpg
«قصه هاي مجيد» اثر معروف هوشنگ مرادي كرماني از سوي آموزش و پرورش استراليا در يكي از نشريات دانش آموزي در تيراژ ۴۸ هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.
داستان «سماور» كه در مجموعه قصه هاي مجيد قرار دارد، با ترجمه به انگليسي تيمور روحي از سوي مسئولان آموزش و پرورش استراليا به عنوان اثري شاخص و با معيارهاي جهاني شناخته شده و به زودي نيز قرار است در كتابهاي درسي اين كشور گنجانده شود.
به گزارش خبرنگار ما، پيش از اين، قصه هاي مجيد در كشورهاي آمريكا و هلند به عنوان متون درسي مورد استفاده قرار گرفته بود. چندي پيش و براساس يك پژوهش كه در كتاب دانش نامه كودكان و نوجوانان منتشر شد، شخصيت «مجيد» به عنوان شناخته شده ترين شخصيت ايراني در ميان دانش آموزان و نوجوانان ديگر كشورها معرفي شد. مرادي كرماني به تازگي تازه ترين كتاب خود با عنوان «ماه شب ۱۴» را از سوي انتشارات معين روانه بازار كرده است.
در آخرين اثر مرادي كرماني، دانش آموزان با كشيدن كاريكاتور چهره هاي مختلف، كه به نوعي نمايانگر برداشت ساده و صادقانه آنها از شخصيتهاي پيرامونشان است، اسباب خشم اطرافيان را بر مي انگيزند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
دكتر گات در پاسخ به اين پرسش كه « ورتيگو » يا سرگيجه از چيست گفته است كه از عفونت ويروسي گوش داخلي است كه مكانيسم موازنه بدن را ــ موازنه اي كه حركت چشم را هم كنترل مي كند ــ برهم مي زند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
رسانه هاي گروهي كه در سال هاي اخير بيش از هميشه با استفاده از فرصت ها و مناسبت ها به گذشته باز مي گردند و مطالب را ياد آور مي شوند، در چند روز گذشته توجه خاص به مرگ معشوقه هاي هيتلر و موسوليني به فاصله سه روز از هم كرده و به مشابهت آنان پرداخته اند.هر دو زن ــ اوا براون و كلارتا پتاچي ــ در دهه سوم عمر خود و نزديك به سه دهه جوانتر از آن دو مرد بودند و هر دو، تا آخرين لحظه وفاداري كامل نشان داده و از جان خود گذشته بودند.اين رسانه ها در مورد «كلارتا » به خاطرات پارتيزانهاي ايتاليايي استناد كرده و نوشته اند كه پارتيزان ها پس از يافتن موسوليني، معشوقه و همكارانش در ميان بار كاميونهاي آلماني و محاكمه آنان در كنار درياچه « كومو » راضي به كشتن « كلارتا » نبودند، ولي او خود را سپر جان موسوليني كرده بود و اصرار داشت كه اگر قرار است موسو ليني كشته شود، نخست گلوله ها را به او بزنند كه چنين شد. به نوشته رسانه ها، خانواده كلارتا كه ثروتمند و معتبر بودند موفق به جمع آوري همه عكس هاي او، جز دو قطعه از آن ها شدند تا به دست روزنامه نگاران نيافتند و همين دو عكس است كه مكرراً چاپ مي شوند.كلارتّا ۲۹ سال جوانتر از موسوليني بود.
ماندگار
اول ماه مه در سراسر جهان به استثناي ايالات متحده و كانادا، روز جهاني كارگر است و ده ها سال است كه به اين مناسبت در اين روز مراسم ويژه برگزار مي شود.ايالات متحده و كانادا نخستين دوشنبه هر سپتامبر (شهريور ماه ) را به عنوان روز كارگر برگزار
مي كنند.مناسبت اول مه به عنوان روز كارگر به اين سبب بوده است كه در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶ (۱۱۷ سال پيش ) در چهارمين روز اعتصاب و تجمع كارگران در شهر شيكاگو، پليس به روي آنان آتش گشود كه شماري كشته و يا مجروح شدند.كارگران اعتصابي خواستار تعديل شرايط كار و كاهش ساعات روزانه كار از ده ساعت به ۸ ساعت بودند.
* همچنين اول ماه مه از ۱۸۴ سال پيش تاكنون « روز آزادي مطبوعات » است كه در ۱۸۱۹ در فرانسه اعلام شد و به تدريج جهاني شده است و در اين روز از سوي اتحاديه ها، سنديكاها و انجمن هاي روزنامه نگاران جشن و مراسم و جلسات سخنراني برگزار مي شود. آزادي مطبوعات از هدفهاي اصلي انقلاب فرانسه بود كه در بيشتر قوانين اساسي كشورها تضمين شده است و انتشار نشريه در اين كشورها از جمله آمريكا نياز به دريافت پروانه از دولت ندارد و در كشورهاي ديگر نيز اتحاديه هاي صنفي اين پروانه ها را صادر مي كنند.در اين راستا در طول قرن گذشته همواره با صدور كارت روزنامه نگاري از سوي دولت ها نيز مخالفت شده و دادگاه حقوق بشر سازمان كشور هاي قاره آمريكا در حكم ۱۳ نوامبر سال ۱۹۸۵ خود ايجاد هرگونه محدوديت براي فعاليت هاي مطبوعاتي را مغاير اعلاميه جهاني حقوق بشر و اصل « آزادي مطبوعات » دانسته است كه نقض آن از موارد نقض حقوق بشر است.
* « ماكس نتلائو » مورخ اتريشي كه از تولد او درست ۱۳۸ سال مي گذرد اين عقيده را به ميان آورد كه براي حل مسائل اقتصادي، انساني و سياسي در جهان لازم است كه ملل روي كره زمين بدون از دست دادن استقلال كامل، يك كنفدراسيون تشكيل دهند كه يك
نخست وزير واحد داشته باشد.
يادگار
از تبعيد « مير ويس » رئيس قبايل منطقه قندهار به اصفهان، پايتخت آن زمان ايران درست ۳۰۵ سال ميگذرد كه همين بي تدبيري حاكم قندهار جنگ داخلي ايرانيان را در پي داشت. حكمران اعزامي از اصفهان به قندهار كه آشنايي كامل به وضعيت منطقه نداشت،
«مير ويس » را عامل بي ثباتي قندهار اعلام كرد و تحت الحفظ روانه اصفهان ساخت كه در چنين روزي در سال ۱۶۸۹ ميلادي به دارالحكومه اصفهان تحويل داده شد.
* اول ماه مه، روزي است كه ناصرالدين شاه قاجار در حرم شاه عبدالعظيم در شهر ري به دست ميرزا رضا كرماني كشته شد.به فلاكت افتادن ايران عمدتاً از دوران سلطنت
پنجاه ساله ناصرالدين شاه آغاز شد كه دستور قتل مرد بزرگي چون ميرزا محمد تقي خان فراهاني ـ امير كبير ـ و اعطاي امتياز هاي متعدد به بيگانگان را بدون توجه به عواقب كار داده بود.
* ۴۲ سال پيش در چنين روزهايي چندين هزار نفر از معلمان شهر تهران در صفوف منظم به منظور اعتراض به دريافتي ماهانه خود كه ناچيز بود در خيابان هاي پايتخت راهپيمايي كردند. شايد اين نخستين اعتراض معلمان از اين دست در تاريخ ايران بود.در آن زمان دريافتي يك آموزگار با پنج سال سابقه تدريس به سيصد تومان درماه هم نمي رسيد.
۱۲ ارديبهشت كه معلمان پس از راهپيمايي در خيابانها در ميدان بهارستان جمع شده بودند تا اعتراض خود را به گوش مجلسيان برسانند با تيراندازي پليس رو به رو شدند كه منجر به قتل دكتر خانعلي دبير دبيرستان هاي منطقه ده ( جنوب غرب تهران ) و زخمي شدن گروهي ديگر شد. با وجود اين، روز بعد و روزهاي پس از آن نيز اعتراض ادامه يافت و گروهي دستگير شدند. اين تظاهرات باعث تغيير كابينه، افزايش فوري حقوق معلمان و بازداشت رئيس كلانتري بهارستان و محاكمه او شد.
* در پي خود كشي هيتلر و تصرف شهر برلن توسط دو ارتش از نيروهاي شوروي و به اسارت روس ها درآمدن بيش از يك ميليون نظامي آلماني، درياسالار « كارل دونيتس» طراح حملات زيردريايي با تاكتيك « وولف پك »، رهبري رايش سوم را برعهده گرفت و هفتم ماه مه ۱۹۴۵ تسليم شدن بدون قيد و شرط آلمان را اعلام داشت.تا اين روز هنوز باقيمانده نظاميان آلماني در مناطق غربي اين كشور و هامبورگ با نيروهاي آمريكا، فرانسه و انگلستان مي جنگيدند.

داستانك
جستجو
دقيقاً از موقعي كه
سوزن را گم كرده ام،
مجبورم با پاي دردناك و خون آلودم
دنبالش بگردم.
مهران اسدي

گشتي در دنياي خبرها
هشدار به سطل زباله
لندن: پزشكان ديروز به يك دانش آموز ۱۶ ساله هشدار دادند. در صورتي كه وي نيمي از وزن خود را كم نكند تا ۵ سال ديگر خواهد مرد. اين نوجوان در حال حاضر ۱۷۵ كيلوگرم وزن دارد و به او لقب «سطل زباله» داده اند چون هرچه داخل شمكش مي ريزند، سير نمي شود و باز هم غذا مي خورد.
تعطيلي كلاس درس
لندن: چند روز قبل خبري در اين ستون با عنوان «كوچكترين كلاس درس كشور انگليس» منتشر شد. اين كلاس درس تنها يك دانش آموز داشت و به همين دليل تعطيل شد. علت تعطيلي اين كلاس درس، غيبت تنها دانش آموز آن اعلام شده چون والدين اين دانش آموز ۶ ساله از سطح دانش معلم مدرسه رضايت نداشتند. به همين دليل اجازه ندادند، فرزندشان ديگر به مدرسه برود.
شرمندگي در دادگاه
نيويورك: چند روز قبل يك جوان ۱۸ ساله به جرم رانندگي با گواهينامه توقيف شده دستگير و در دادگاه محاكمه شد. اما نكته جالب اينكه در حين محاكمه يك كيسه مواد مخدر از جيب شلوار اين جوان بيرون افتاد و قاضي پس از بررسي محتويات داخل كيسه محكوميت وي را تشديد كرد و او را به تحمل ۱۰ روز حبس محكوم نمود.
آگهي دردسرساز
پرث: انتشار يك آگهي در روزنامه هاي استراليا خشم گروه هاي حافظ حقوق بشر را در اين كشور برانگيخته است. اخيراً يك تهيه كننده تئاتر قصد دارد افرادي را با ويژگي هاي خاص براي بازي در نمايشي كه مربوط به قرن نوزدهم مي شود استخدام كند. در آگهي وي از افرادي كه نقص عضو دارند، موهايشان سفيد و چشمانشان سرخ است و همچنين از افراد بسيار چاق و لاغر و خانم هايي كه مانند مردان صورتشان مملو از مو است دعوت به همكاري شده است. گروه هاي حافظ حقوق بشر معتقدند كه اين آگهي نقض آشكار حقوق اجتماعي انسانهاست.
فوتبال با سنجاب
كانبرا: سه نوجوان استراليايي به جرم كشتن ۱۰ سنجاب نادر به كار اجباري در بيمارستان حيوانات محكوم شدند. اين سه دانش آموز به جاي توپ از اين سنجاب ها براي بازي فوتبال استفاده كردندكه بر اثر شدت ضربات وارده، هر ۱۰ سنجاب كمياب كشته شدند. قرار است اين افراد متخلف براي مدت زمان طولاني به طور رايگان در بيمارستان حيوانات انجام وظيفه كنند.
دوقلوهاي ماجراجو
پاريس: چند روز قبل يك جفت دوقلوي سه ساله از منزل والدين خود خارج و متواري شدند. والدين دوقلوها نيز بلافاصله پليس را خبر كردند اما تلاش پليس براي يافتن آنان بي نتيجه ماند. سرانجام پس از گذشت ۸ ساعت، دوقلوها در تاريكي شب و در حالي كه چراغ خواب با خود حمل مي كردند در يكي از خيابانهاي شهر پاريس ديده شدند. آنها به طرز اسرارآميزي، قفل در خانه همسايه را باز كرده و وارد خانه او شده بودند. سپس مانند سارقان تمام محتويات كمدها را بيرون ريختند و حتي شامپو و خميردندان هاي موجود در خانه را روي زمين خالي كردند.
در پايان براي اينكه در تاريكي شب گم نشوند، چراغ خواب خانه همسايه را برداشتند و از اين مكان خارج شدند.
وصيت عجيب
لندن: رئيس يكي از گروه هاي حفاظت از حيوانات در كشور انگليس براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به برخورد مردم با حيوانات، تصميم عجيبي اتخاذ كرد.
او وصيت كرده، پس از مرگ، گوشت بدنش را كباب كنند، از پوستش، چرم بسازند و استخوانهاي پايش را تبديل به چتر نمايند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۰دقيقه

گل و گياه
گل ميناي چمني
012318.jpg
نام علمي: Bellis perennis
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است دائمي و كند رشد كه اغلب به صورت دوساله پرورش داده مي شود. گلها در رنگهاي سفيد و صورتي كم رنگ تا تيره در فصل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰-۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك سبك با زهكشي بسيار خوب، گلهاي پژمرده را مرتباً مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل تابستان در ۶ ميليمتري عمق خاك امكان پذير است. نشاءها را در آخر تابستان مي توان به باغچه منتقل نموده و به فاصله ۱۵ سانتيمتر از يكديگر كاشت.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |