شنبه۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۸ - May.3, 2003
توسط صندوق ضمانت صادرات
ريسك سياسي ۱۲۰ كشور پوشش داده مي شود
مديرعامل  صندوق  ضمانت  و بانك  توسعه  صادرات  ايران  اعلام  كرد: صندوق ضمانت  صادرات  ايران  ريسك  سياسي  و تجاري  صادرات  به ۱۲۰ كشور را پوشش مي دهد.
كهزادي گفت: هدف  اين  بانك، تامين  مالي  صادركنندگان  و ابزار سياستي  دولت براي  توسعه  صادرات  است .وي  افزود: بيش  از ۵۰ درصد صادركنندگان  نمونه  مشتري  بانك  توسعه صادرات  ايران  هستند.وي  با تأكيد بر اطلاع  رساني  درباره  صندوق  ضمانت  صادرات  ايران  گفت :اين  صندوق  مستقل  است  و كار بيمه اي  ريسكهاي  سياسي  و تجاري  صادرات  راانجام  مي دهد.وي  گفت : اگر در بازار هدف  براي  محصولات  صادرات  ، خطري  پيش  آمد اين صندوق  ريسك  اين  خطرات  را بيمه  مي كند.
ريسكهايي  كه  معمولا در اثر آشوب، كودتا و استنكاف  خريدار در پرداخت  پول  در نزد صندوق ضمانت  صادرات  پوشش  داده  مي شود.

چين، تركيه و هندوستان در بازسازي افغانستان از ايران پيشي گرفته اند
گروه اقتصادي:  رايزن بازرگاني، اقتصادي سفارت افغانستان در ايران گفت: هم اكنون كشور چين با كمترين مرز مشترك و نيز كشورهاي تركيه و هندوستان حتي بدون داشتن هيچ مرز مشتركي، قراردادهايي را در زمينه عمراني با اين كشور (افغانستان) منعقد كرده اند.
در آستانه برگزاري ششمين كنفرانس بين المللي مهندسي عمران در اصفهان احمد كميل با بيان اين مطلب افزود: تجار ايراني با ارسال كالاهاي مصرفي غير ضروري و بدون استاندارد به افغانستان در حال از دست دادن بازار اين كشور هستند.
احمد كميل در ادامه سخنان خود اظهار داشت: كشورهاي چين، تركيه و هندوستان در بازسازي افغانستان از ايران پيشي گرفته اند در حالي كه ايران مي تواند با توجه به مرز مشترك بسياري كه با افغانستان دارد نقش مهمتر و سازنده تري را در بازسازي اين كشور داشته باشد.وي نياز ضروري كشور افغانستان را بازسازي اقتصادي و زيربنايي و اجراي پروژه هاي عمراني ذكر كرد.
رايزن بازرگاني افغانستان اظهار اميدواري كرد، حضور در ششمين كنفرانس بين المللي مهندسي عمران ضمن آشنايي بيشتر با خدمات فني و مهندسي و مصالح ساختماني استاندارد ايراني بتواند زمينه مناسبي را براي تشويق مهندسين و شركتهاي ايراني به حضور فعال در افغانستان به همراه داشته باشد.

رئيس كميسيون انرژي مجلس:
منطقه آزاد كيش پايگاه مناسبي براي ايجاد بورس نفت است
گروه اقتصادي: منطقه آزاد كيش پايگاه مناسبي براي ايجاد بورس نفت است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آ زاد كيش، دكتر حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي مجلس با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به تسهيلات و امكانات اساسي و زيربنايي كه در جزيره كيش انجام شده، اين منطقه نقش محوري و اساسي در ايجاد دفاتر شركتهاي نفتي دارد.وي از موقعيت جغرافيايي جزيره كيش در خليج فارس و نزديكي آن به حوزه هاي نفتي، برخورداري از فرودگاه بين المللي، اسكله و بندرگاه مناسب براي پهلوگيري شناورهاي بزرگ و عدم اخذ رواديد براي اتباع بيگانه و سرمايه گذاران خارجي به عنوان امتيازهاي بسيار مناسب در انتخاب منطقه آزاد كيش به عنوان پايگاه بورس نفتي ياد كرد.
اين نماينده مجلس تصريح كرد : موانعي كه در خاك اصلي براي سرمايه گذاران و ايجاد بورس نفت وجود دارد، در منطقه آزاد كيش به چشم نمي خورد .
دكتر آفريده در بخش ديگري از گفت وگوي خود به فضاي گردشگري جزيره كيش اشاره كرد و گفت: منطقه آزاد كيش از هر نظر آمادگي جذب سرمايه گذاران خارجي را دارا مي باشد.
در همين خصوص آقاي جاوو شيا مديرعامل شركت نفتي PGP چين كه در زمينه فعاليت هاي نفتي در جزيره كيش مشغول به كار است، گفت: طرح ايجاد بورس نفت در منطقه آزاد كيش مي تواند به گسترش روابط اقتصادي كشورهاي خارجي با ايران كمك كند.
وي با استقبال از اين طرح گفت: با توجه به تسهيلات و امكاناتي كه منطقه آزاد كيش دارا مي باشد، شركتهاي نفتي خارجي از اين تصميم استقبال خواهند كرد.به گفته جاوو شيا جزيره كيش داراي زيربنا و ساختار مناسب براي انجام چنين كار مهمي مي باشد.

اخبار كوتاه اقتصادي
اتحاديه اروپا و اخطار مجدد به فرانسه
كميسيون اروپا تا سوم ماه اكتبر به فرانسه مهلت مي دهد تا قانون كسر بودجه اتحاديه اروپا را اجرا كند.«پدرو سولبيس»، كميسر امور اقتصادي و پول اروپا چهارشنبه آينده، مهلت فرانسه را براي اجراي قانون كسر بودجه كه در پيمان ماستريخت، پيمان اتحاديه اروپا درخصوص رواج يورو در كشورهاي عضو و قوانين تجاري، مشخص شده است اعلام مي كند.
حجم  مبادلات  اقتصادي  ايران  و ايتاليا ۴ درصد افزايش  يافت 
حجم  كلي  مبادلات  اقتصادي  ايران  و ايتاليا در دوازده  ماهه  سال  ۲۰۰۲ميلادي  نسبت  به  سال  قبل  از آن ، ۴ درصد رشد نشان  مي دهد.حجم  مبادلات دوجانبه  ايران  و ايتاليا در پايان  سال  گذشته  ميلادي  به  ۳ ميليارد و ۶۷۶ميليون  يورو رسيد كه  نسبت  به  سال  ۲۰۰۱ بيش  از ۱۴۵ ميليون  يورو افزايش يافته  است . ايتاليا در سال  گذشته  يك  ميليارد و ۷۹۷ ميليون  يورو كالا به  ايران صادر كرده  است .
افزايش توليد نفت از ميدان هاي مشترك نفتي با عراق ضروري است
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به ضرورت افزايش استخراج و توليد نفت از ميدان هاي مشترك با عراق تأكيد كرد.«حسين آفريده» گفت: احتمال قوي وجود دارد كه عراق براي افزايش توليد نفت خود از ميدان هاي مشترك با ايران اقدام كند از اينرو سياست نفتي ايران در اين منطقه بايد بهره برداري بيشتر از اين ميدان ها باشد.
امسال بيش از ۵۰ هزار تن مازاد توليد روي داريم
فرهاد رحمتي، كارشناس سرب و روي وزارت صنايع و معادن گفت:  مازاد توليد روي كشور در سال گذشته ۵۰ هزار تن بوده است و امسال نيز مانند سال گذشته با مازاد توليد روي در كشور مواجه هستيم .در حال حاضر مازاد توليد روي در جهان به يك ميليون تن مي رسد.

يادداشت
عدم موفقيت در بازار افغانستان!
محمدصادق جنان صفت
پس از حذف گروه مستبد طالبان از صحنه قدرت در افغانستان و استقرار دولت حامد كرزاي، رئيس جمهوري ايران به محمدرضا عارف معاون اول خود مأموريت داد رياست كميته اي كه قرار است در بازسازي افغانستان حضور داشته باشد را برعهده گيرد و وي نيز طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي را به كمك فراخواند. اكنون و پس از گذشت يك سال از آن زمان، حاج احمد كميل رايزن بازرگاني سفارت افغانستان در تهران ضمن اظهار تعجب و تأسف از اينكه ايران با داشتن مرز مشترك با كشورش و با وجود اشتراك زبان و علايق ملي ميان دو ملت از چين و تركيه عقب مانده است به بازرگانان ايراني فعال در افغانستان نيز نمره قبولي نمي دهد. چرا ايران توانايي حضور در بازسازي افغانستان را ندارد؟ بازرگانان ايراني به كدام دلايل از سوي افغانستاني ها نمره قبولي نمي گيرند؟
دليل عدم موفقيت ايران در باز سازي افغانستان عمدتاً دلايل سياسي دارد. اما حضور ناموفق بازرگانان ايراني در افغانستان را بايد نگاه سنتي به تجارت دانست. واقعيت اين است كه بازرگاني يك علم شده است و كساني كه به هر دليل مباني اين علم را نياموخته باشند صلاحيت حضور در بازارهاي ديگر را از دست مي دهند. بنگاههاي اقتصادي در دنياي امروز بدون حاكميت دولتها و در سايه آموزش مستمر مديريت و علم بازرگاني مي توانند در بازارهاي بين المللي حضور قوي و مؤثر داشته باشند. ديدگاه و عملكرد سنتي و هجوم بي رويه به بازار، انحصارهاي پيدا و پنهان، فقدان هزينه كافي تبليغاتي و بازاريابي و... ناكامي بازرگانان را در افغانستان رقم زده است. بازرگانان ايراني چند سال پيش نيز كه بازارهاي بكر كشورهاي آسياي ميانه را پيش رو ديدند همين عملكرد را نشان داده و فرصت ها را كشتند. وقت آن رسيده كه آموزش مديريت بازرگاني جدي گرفته شده و از رفتارهاي غريزي و سنتي دوري گزينيم.

با حضور رئيس جمهوري
خط توليد آلومينياي جاجرم به بهره برداري مي رسد
گروه اقتصادي: به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به دنبال راه اندازي خط توليد آلومينيا با بوكسيت وارداتي در فروردين ماه سال گذشته و همزمان با استمرار توليد آلومينيا، به زودي اولين خط انحلال آن با استفاده از بوكسيت جاجرم به مرحله بهره برداري مي رسد.
بنا بر اين گزارش با تكميل اصلاحات و واردشدن ساير خطوط انحلال در فرآيند توليد طي هفته هاي آينده، توليد آلومينيا با بوكسيت جاجرم به ظرفيت اسمي ۲۸۰ هزار تن آلومينيا در سال خواهد رسيد. افتتاح رسمي اين طرح كه يكي از بزرگترين طرح هاي صنعتي و معدني كشور مي باشد بزودي با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري مي رسد.

درآمد ماليات بر واردات ۲ برابر مي شود
رئيس  كل  گمرك  گفت : حدود ۳۲ تريليون  و ۴۸۰ ميليارد ريال  از درآمد سال  جاري  كشور از محل  ماليات  بر واردات  تامين  مي شود.
مسعود كرباسيان  در گفتگو با خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  گفت : با توجه به  تغيير مقررات  و گنجاندن  هزينه هاي  ثبت  و سفارش  و ساير عوارض  در قالب  قانون  تجميع  عوارض  در بخش  درآمد از محل  واردات ، رقم  پيش بيني  شده  نسبت  به رقم  تحقق  يافته  در سال  گذشته  دو برابر خواهد شد.وي  افزود: اين  رقم  در سال  ۸۱ حدود ۱۶ تريليون  و ۴۰۹ ميليارد ريال  بود كه  يك  تريليون  و ۹۱۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون  ريال  آن  مربوط به  حقوق  گمركي  و ۹ تريليون  و ۹۵۰ ميليارد و ۴۰۰ ميليون  ريال  آن  از محل  سود بازرگاني  تامين  شد.
كرباسيان  با اشاره  به  ارقام  مصوب  در بودجه  سال  ۱۳۸۱ گفت : ميزان  حقوق  گمركي  مصوب  در بودجه  سال  گذشته  يك  تريليون  و ۵۶۰ ميليارد ريال  و سود بازرگاني  ۱۳ تريليون  و ۶۸۰ ميليارد ريال  بود.به  گفته  وي ، ميزان  حقوق  گمركي  در سال  گذشته  نسبت  به  رقم  مصوب  ۷۶/۲۲درصد رشد داشت .

متوسط بهاي  برق  خانگي  ۱۰ درصد افزايش  يافته  است
متوسط بهاي  برق  براي  مصارف  خانگي  بر مبناي  قانون  بودجه  امسال ، ۱۰ درصدافزايش  يافته  است .
«نسرين  محدث» مدير تعرفه بندي  برق  توانير در گفت  وگو با خبرگزاري جمهوري  اسلامي با اعلام  اين  مطلب  افزود:با تفكيك  نوع  تعرفه ها،متوسط نرخ  فروش برق  براي  مصارف  خانگي  از ۱۳/ ۸۵ ريال  به  ازاي  هركيلو وات  ساعت  در سال  ۸۱به  ۵/۹۸ ريال  در سال  جاري  افزايش  يافته  است .
محدث  خاطرنشان  كرد: تعرفه  برق  مشتركان  صنعتي ،كشاورزي ،آموزشي  و فرهنگي نيز تا سقف  الگوهاي  مصرف  در سال  جاري ، به  طور متوسط ۱۰ درصد افزايش  يافته است ، اما براي  مشتركان  تجاري  اين  افزايش  به  ۲۵ درصد مي رسد.وي  تصريح  كرد: متوسط قيمت  فروش  برق  به  ازاي  هر كيلووات  ساعت  در سال جاري  نسبت  به  سال  ۸۱ حدود ۵/۱۵ درصد افزايش  يافته  و از ۲۷/۱۱۲ به  ۱۳۰ ريال رسيده  است .
مدير تعرفه بندي  برق  توانير درباره  نرخ  فروش  برق  در سال  جاري  به  تفكيك نوع  تعرفه ها گفت : متوسط قيمت  هر كيلووات  ساعت  برق  درسال  جاري  دربخش  خانگي ۵/۹۸ ريال ، بخش  عمومي ۵/۱۵۱ ريال ، بخش  كشاورزي  ۱۴ ريال ، صنايع  ۶/۱۶۱ريال  و تجاري  ۳۹۱ ريال  است .
وي  افزود: شركت  توانير براي  محاسبه  برق  مصرفي  در بخش  خانگي بر مبناي ميزان  درجه  حرارت  و رطوبت  شهرهاي  مختلف ، كشور را به  چهار منطقه  گرمسيري تقسيم  كرده  است .الگوي  مصرف  برق  براي  مناطق  عادي  كه  جزو چهار منطقه يادشده  نباشد تا سقف  ۲۰۰ كيلووات  ساعت  تنها ۱۰ درصد افزايش  بها دارد ومازاد اين  مصرف  شامل  ۲۵ درصد افزايش  بها مي شود.

سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرد:
آيين نامه نحوه از رده خار ج كردن خودروهاي فرسوده تصويب شد
012273.jpg
گروه اقتصادي: كار گروهي متشكل از وزارت كشور، نيروي انتظامي، سازمان مديريت و برنامه ريزي ، وزارت صنايع و معادن و وزارت بازرگاني با مسئوليت سازمان حمايت از محيط زيست، در خصوص تعيين روشهاي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تصميم مي گيرند.
هيات وزيران با تصويب اين موضوع، تنظيم و تصويب دستورالعمل هاي مربوط به محدوديت تردد، محدوديت نقل و انتقال، اصلاح تعرفه هاي بيمه و عوارض سالانه متناسب با عمر خودروهاي فرسوده و نيز تنظيم و پيشنهاد لوايح مورد نياز و روش هاي تامين منابع جديد را نيز بر عهده اين گروه گذاشته است.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اين گروه موظف شده است فهرست اولويت و ضوابط شناسايي خودروهاي فرسوده را براساس شاخص هاي ميزان سوخت، عمر مفيد و نوع بهره برداري به تفكيك خودروهاي عمومي براساس مصوبه هيأت وزيران اين آئين نامه تا پايان برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در مورد خودروهاي با پلاك  شهرهاي تهران، مشهد، تبريز، اهواز، اراك، شيراز و اصفهان اعمال خواهد شد و پس از آن به تمامي شهرها عموميت مي يابد.
شهرداري شهرهاي مذكور نيز موظف شده اند راساً يا از طريق ساماندهي بخش خصوصي نسبت به احداث و بهره برداري مراكز معاينه فني خودرو اقدام نمايند.
بديهي است در اين گونه شهرها انجام معاينه فني براي كليه وسايل نقليه الزامي است.
در بندي ديگر از اين آيين نامه، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف شده است با همكاري كار گروه يادشده و با هماهنگي سيستم بانكي آيين نامه نحوه اعطاي تسهيلات به مالكين خودروهاي فرسوده و همچنين تكاليف مالكين يادشده را تهيه و ارائه كند.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |