چهار شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۲ - May . 7, 2003
الحِلمُ وَالْاَناهُ تَؤاَمَانِ يُنتِجُهُمَا عُلُوُّ الهِمَّهِ.
بردباري و درنگ هر دو از همت بلند زاده شدند
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه بود ساقي و اين باده از كجا آورد
چه مستي است ندانم كه رو به ما آورد
كه مرغ نغمه سرا ساز خوش نوا آورد
تو نيز باده به چنگ آر و راه صحرا گير
ال پاچينو در صدر فهرست صد بازيگر بزرگ تاريخ سينما از نظر تماشاگران بريتانيايي قرار گرفت
پدرخوانده بازيگران
012835.jpg
ال پاچينو، بازيگر نقش مايكل كورلئونه در فيلم پدرخوانده، از نظر علاقه مندان بريتانيايي سينما بزرگترين بازيگر تمام دوران ها شناخته شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از لندن، اين بازيگر ايتاليايي - آمريكايي در نظرسنجي كانال چهار تلويزيون بريتانيا در صدر ليست يكصد نفره بزرگترين بازيگران تاريخ سينما قرار گرفت. پس از او رابرت دنيرو - بازيگر نقش جواني دن ويتو، پدر مايكل در پدرخوانده دو - رتبه دوم را تصاحب كرد.
نتايج اين نظرسنجي كه روزهاي يكشنبه و دوشنبه منتشر شد، نشان دهنده گرايش علاقه مندان سينما به نسل جديد بازيگران مرد است.
پاچينو كه هم اكنون ۶۳ ساله است، به خاطر ايفاي قدرتمندانه نقش هاي جسورانه و متنوع شهرت دارد. او براي بازي اش در نقش مايكل كورلئونه در فيلمهاي پدرخوانده ساخته فرانسيس فورد كاپولا، نامزد دريافت جايزه اسكار شد اما آن را نبرد. او بعدا در سال ۱۹۹۲ براي ايفاي نقش يك كهنه سرباز نابينا در فيلم «بوي خوش زن» برنده اسكار بازيگري شد.
پس از پاچينو و دنيرو در فهرست نتايج نظرسنجي، تام هنكس، كوين اسپيسي، هريسون فورد، جك نيكلسون، آنتوني هاپكينز، شون كانري، ايوان مك گرگور و كري گرانت عنوان ده بازيگر بزرگ سينما را تصاحب كرده اند.
نكته عجيب، عدم حضور زنان بازيگر در رتبه هاي بالاي اين فهرست صدنفره است. بهترين عنوان براي زنان، رتبه سيزدهم است كه به ادري هپبورن رسيد.
نام اسطوره هايي چون استيومك كويين، پل نيومن، كلينت ايست وود و رابرت رد فورد به ترتيب در رتبه هاي چهاردهم، شانزدهم، هجدهم و شصت و يكم ليست قرار دارد. ولي عجيب تر از آن عنوان پنجاهم براي چارلي چاپلين و رتبه سي ام براي مارلون براندو است.
نيكول كيدمن، برنده امسال جايزه اسكار و ستاره سرشناس سينما رتبه بيست و يكم را بدست آ ورده و اين در حالي است كه نام كاترين زتا جونز، برنده جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن در اسكار ۲۰۰۳ اصلا در اين فهرست ديده نمي شود.
داستين هافمن رتبه ۲۴، راسل كرو رتبه ۲۶ و تام كروز رتبه ۳۲ را تصاحب كرده اند.
بازيگران بزرگ قديمي تر چون همفري بوگارت (۳۶)، كلارك گيبل (۶۳)، اينگريد برگمن (۶۸)، اليزابت تيلور (۷۷)، اوليور ريد (۷۸) و ويويان لي (۷۹) نشان دادند هر چند تماشاگران نسل جديد آ نها را به خوبي نمي شناسند، اما هنوز ياد آنها در خاطر علاقه مندان به سينما زنده است.
نكته جالب ديگر در اين فهرست حضور آميتا باچان، بازيگر هندي در رتبه نود و دوم و بالاتر از جين فوندا، هال بري و مايكل داگلاس است.
بيست و پنج هزار نفر در نظرسنجي كانال چهار تلويزيون بريتانيا شركت كرده بودند.

امتحان بهترين فيلم جشنواره كره جنوبي
فيلم ايراني امتحان به كارگرداني ناصر رفايي در چهارمين جشنواره بين المللي جيونجو در كره جنوبي عنوان بهترين فيلم بخش مسابقه را كسب كرد.
جشنواره ۱۰روزه جيونجو - ۲۰۰۳ با شعار آزادي، استقلال و ارتباطات با شركت ۱۷۰ فيلم از ۳۰ كشور جهان در مركز هنرهاي دانشگاه ملي چونبوك در استان چولا برگزار شد.
در اين جشنواره دو فيلم ديگر ايراني، يعني زيستن و ايستگاه متروكه همچنين فيلم ۱۰ محصول مشترك ايران و فرانسه به كارگرداني عباس كيارستمي نيز به نمايش درآمدند.
هيات داوران جشنواره جيونجو به اتفاق آرا فيلم امتحان را در بخش تازه واردان آسيا سزاوار دريافت جايزه برتر اين جشنواره يعني ووسوك شناخت.
در راي هيات داوران آمده است كه امتحان مي تواند بگونه اي منحصر به فرد و با روش خاص قصه گويي ايراني توجه بيننده را جلب كند.
اين فيلم سال گذشته در بخش فيلمهاي منتخب آسيا در جشنواره بين المللي توكيو نيز به دليل آنكه نمايي از ايران نوين را ارائه مي دهد مورد تقدير هيات داوران قرار گرفته بود.

آرماند پيرفرناندز، هنرمند فرانسوي:
هنر تجسمي در ايران زنده است
نمايشگاه آثار هنرمند فرانسوي آرماند پيرفرناندز معروف به آرمان از امروز ۱۷ ارديبهشت در موزه هنرهاي معاصر تهران گشايش يافت.
اين هنرمند برجسته اروپايي روز گذشته با حضور در يك جلسه مطبوعاتي، همراه با سفير فرانسه در تهران، مسئول گالري ملي ژودوپوم پاريس و سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. آرمان، هنر تجسمي در ايران را زنده خواند و تاكيد كرد كه ديدگاه هنرمندان بايد دقيق تر و نگاهشان ظريف تر شود.
دامنه نوآوري و خلاقيت آرمان بيش از آن است كه بتوان آثار او را به اصول زيبايي شناسي يك مكتب هنري محدود كرد. نئورئاليسم نه تنها با هنر پاپ، بلكه با هنر مفهومي و حتي اكسپرسيونيسم انتزاعي مواجه گرديد و گاهي نيز به آنها بسيار نزديك و با آنها همراه شد.
مجموعه حاضر در نمايشگاه موزه هنرهاي معاصر شامل هشتاد اثر خلق شده اين هنرمند بين سالهاي ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ است.
اين نمايشگاه كه از اولين قطعات آثار« پس مانده و زباله» تا جديدترين آثار او« آبشارها» را دربرمي گيرد، تا ۲۹ خرداد ماه در محل موزه هنرهاي معاصر تهران داير است.

پيوند مردم و موزه ها در جشنواره نياوران
چهارده برنامه فرهنگي شامل اجراي رقص بومي، موسيقي محلي، مراسم آييني، نمايش تعدادي از آثار پرويز تناولي و برگزاري چند نمايشگاه هنري، در دومين جشنواره فرهنگي نياوران ارائه خواهد شد.
به گزارش ميراث خبر، رضا دبيرنژاد - كارشناس موزه داري مجموعه تاريخي فرهنگي نياوران - با اعلام اين مطلب گفت: «در اين جشنواره تلاش شده است از توانايي هاي بالقوه مجموعه تاريخي فرهنگي نياوران نظير موزه ها و آثار هنري موجود در آنها، فضاهاي نمايشگاهي و محوطه هاي طبيعي براي جذب سليقه هاي گوناگون استفاده شود.» اين جشنواره روز ۲۸ ارديبهشت، همزمان با روز جهاني موزه با هدف پيوند بيشتر مردم با موزه ها آغاز مي شود و تا چهارم خرداد برپا خواهد بود.

پروانه نمايش ۳ فيلم سينمايي صادر شد
شوراي صدور پروانه نمايش عمومي فيلمهاي ۳۵ ميلي متري، مجوز اكران عمومي سه فيلم سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و بنا به اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي، فيلمهاي سينمايي «شب هاي روشن» به كارگرداني فرزاد مؤتمن و تهيه كنندگي حسين زندباف، «غوغا» به كارگرداني سعيد سهيلي و تهيه كنندگي غلامحسين بلوريان و «عروس خوشقدم» به كارگرداني كاظم راست گفتار و تهيه كنندگي حبيب الله بهمني از سوي شوراي مذكور پروانه نمايش عمومي دريافت كردند.

«بولينگ براي كولومباين» در سينماهاي تهران
فيلم مستند سينمايي «بولينگ براي كولومباين» در سينماهاي فرهنگ ، كريستال، ايران، فلسطين و مركزي به نمايش در مي آيد.
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد؛ فيلم «بولينگ براي كولومباين» به كارگرداني و نويسندگي مايكل مور، محصول ۲۰۰۲ آمريكا، به مدت ۱۲۵ دقيقه پس از حضوري موفق در جشنواره هاي معتبر بين المللي و دريافت جوايز ارزشمندي از جمله جايزه سالگرد پنجاه و پنجمين سال تأسيس جشنواره ۲۰۰۲ كن، جايزه تماشاگران از جشنواره هاي آتلانتيك، برگن، سن سباستين و سائوپائولو، جايزه محبوبترين فيلم جشنواره ونكوور و اسكار بهترين فيلم مستند سينمايي ۲۰۰۳ به طور همزمان در سئانس فوق العاده سينما فرهنگ و در سينما كريستال هر روز در تمام سئانسها به زبان اصلي با صداي دالبي ديجيتال و زيرنويس فارسي و سينماهاي ايران، فلسطين و مركزي به صورت دوبله فارسي از روز چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه سال جاري به نمايش در مي آيد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش پزشكي
از دكتر گريفيت پرسيده اند كه آيا هنوز از «شوك تراپي» براي درمان غش و حمله استفاده مي شود و او چنين پاسخ داده است: شوك تراپي يعني فرو بردن بيمار در كوماي ناشي از تزريق انسولين براي درمان بيماري هاي مغزي و عصبي از جمله غش در سال ۱۹۳۰ (۷۳ سال پيش) توسط دكتر آلماني «مانفرد ساكل» كشف شد كه از دهه ۱۹۶۰ پس از
ساخته شدن انواع داروهاي شيميايي درمان اين بيماري ها از جمله افسردگي عميق، براي مدتي متروك گرديد كه اخيراً  بار ديگر تنها در مورد بيماراني كه به دارو پاسخ ندهند، بكار مي رود.
روزگار
روشي را كه شركت هاي هواپيمايي در مسافرتهاي خارجي اخيراً  در پيش گرفته اند با عدم رضايت بسياري از مسافران روبه رو شده است. در اين روش كه مخصوصاً در مورد مسافراني كه مبداء سفر آنان كشور آمريكا است اعمال مي شود، مسافران بر حسب پولي كه بابت خريد بليت پرداخت كرده اند طبقه بندي مي شوند. روي بليت ها مهر طبقه (ZONE) با ذكر شماره زده مي شود. براي مثال: زون -۱، ۲ تا ۶ ،هنگام سوار كردن مسافران را بر حسب شماره زون صدا مي كنند و اگر يك مسافر كه از اين طبقه بندي بي اطلاع است بخواهد زودتر وارد هواپيما شود او را رد مي كنند و علناً مي گويند كه تو پول كمتري داده اي، بايد صبر كني و اينجا است كه موضوع كلاس كه قرنها بشر براي از ميان بردن آن تلاش كرده و مكتب ساخته است وارد مسافرت هوايي هم مي شود و نشان مي دهد به جاي از ميان رفتن در حال رشد كردن است.
قبلاً مسافران عليل و داراي فرزند خردسال زودتر و پس از آنان ساير مسافران بر حسب رديف صندلي يعني رديف هاي آخر، زودتر سوار مي شدند تا راه ديگران را نگيرند.
ماندگار
شكست هاي نظامي شديد سال هاي ۲۳۸، ۲۴۴ و ۲۶۰ ميلادي از ايران (زمان اردشير ساساني و پسرش شاپور) و از دست دادن دو امپراتور در اين جنگ ها، تعهد به پرداخت باج و خراج به ايران، دعاوي بانو «زنوبيا» در مصر و مناطق شرقي آن، حمله فرانك ها از آلمان به فرانسه (كشور گل) و اسپانيا، تعرض گت ها وندال ها به يونان و حواشي ايتاليا و شورش طوايف ساكن الجزاير امروز با امپراتوري روم را در بدترين وضعيت خود قرار داده بود. اين بحران هاي نظامي در داخل روم منجر به گراني مواد ضروري، بي نظمي هاي اجتماعي و كميابي خواروبار شده بود. در آوريل ۲۶۱ ميلادي بزرگان رومي هنگامي كه با روحيه خود مختاري ارتش ها چهارگانه اين كشور كه هر كدام درصدد معرفي يك نامزد براي امپراتور شدن به سنا بودند و نيز پيدايش فئوداليسم به علت خريد اراضي خرده مالكين از سوي توانگران روبه رو شدند احساس خطر كردند، اختلافات فيمابين را كنار گذاشتند و در نشست خود كه روزهاي ششم و هفتم ماه مه سال ۲۶۱ ميلادي در «رم» تشكيل شد دولت ساسانيان را خطر اول و مسبب همه اين دشواري ها تشخيص دادند زيرا كه سياست كلي ساسانيان بر اين اصل قرار گرفته بود كه روميان قدم به آسيا نگذارند و اجازه تاخت و تاز به آنها در مصر، سوريه و سواحل غربي آسياي صغير «تركيه امروز» ندهند. خطر دوم پيدايش فئوداليسم بود كه فئودال ها در هر شكل ذاتاً مخالف جمهوري هستند. آنان علل شكست هاي نظامي سه دهه گذشته را در جنگيدن همزمان در چند جبهه تشخيص دادند و تصميم هاي زير را اتخاذ كردند.
۱-تضعيف ناسيوناليسم ايراني كه از توسعه طلبي و دفاع از شرق دست بردارد و به آنچه كه دارد قانع باشد.
۲- لغو اسناد خريد املاك خرده مالكان در سال هاي اخير و تضمين دولتي بازپرداخت بهاي آنها از سوي فروشنده قبلي به خريدار و محدود كردن مالكيت اراضي كشاورزي.
۳- ممنوع كردن جنگ همزمان در بيش از يك جبهه. هر جنگ تازه بايد پس از پايان گرفتن كامل جنگ جاري صورت گيرد.
با اجراي اين سه تصميم كه روميان در دو مورد آخرين موفق بودند، امپراتوري نجات يافت.
ناپلئون و هيتلر - هيچكدام - از تصميم سوم كه نتيجه يك تجربه بزرگ بود استفاده نكردند، در چند جبهه همزمان جنگيدند، شكست خوردند و از ميان رفتند.
يادگار
دكتر مصدق نخست وزير وقت در مصاحبه اي كه هفتم ماه مه سال ۱۹۵۲ در رسانه هاي آمريكا انتشار يافت گفته بود: استعمار اروپايي بر ساير ملل كه از قرن پانزدهم آغاز شده به اين آساني ريشه كن نخواهد شد؛ ما نخستين سنگ بناي اين مبارزه را قرار داده ايم. ما به درخت كهن استعمار، توفان وار، تكان شديد وارد ساخته ايم هر چند سادگي است اگر تصور شود كه با اين يك تكان، اين درخت تنومند ريشه كن خواهد شد. به همانگونه كه استعمارگران هر وقت كه لازم باشد براي حفظ منافع خود با يكديگر متحد مي شوند، ما استعمار زدگان هم اگر بخواهيم موفق شويم بايد متحد گرديم و بايد بدانيم كه استعمارگران نمي خواهند ما را متحد ببينند و با تمام نيرو و توان و توسل به انواع نيرنگ مي كوشند مانع همصدايي و يكدلي ملل استعمار زده شوند و ما هنگامي موفق خواهيم شد، كه به اين حقيقت پي ببريم. ملل استعمارزده تا روشن نشوند نخواهند توانست سرنوشت خود را به دست گيرند. ما بايد مطبوعاتي داشته باشيم كه نيت آنها خدمت به مردم و دفاع از حقوق آنان و روشن ساختن ايشان از حقايق باشد و....
اين مصاحبه كه طولاني بود اواخر آوريل ۱۹۵۲ در تهران با خبرنگاران آمريكايي انجام شده بود.
* هفتم مه ۱۹۵۴ داوطلبان مسلح ويتنامي مركب از كمونيست ها و ناسيوناليست ها با هدايت ژنرال جياب، نابغه جنگ هاي ميهني و نامنظم دژ «دين - بين فو» را فتح كردند و هزاران تن از بهترين افسران و سربازان فرانسه را به اسارت گرفتند و به استعمار فرانسه بر سر وطن خود و سراسر هند و چين پايان دادند. جياب قبلاً يك دبير تاريخ در دبيرستان ها بود.
* مجلس نمايندگان روسيه (دوما) در اين روز در سال ۱۹۹۶ با تصويب طرحي، انحلال اتحاد شوروي را عملي غيرقانوني اعلام داشت، اين اقدام را بي  اعتبار خواند و ابطال كرد. اين طرح كه همچنان پابرجا مانده است شديداً  با اعتراض و انتقاد يلتسين رئيس جمهوري وقت روسيه كه يكي از سه نفر منحل كنندگان شوروي بود روبه رو شد كه گفت اين طرح را ناديده خواهد گرفت و به اجرا در نخواهد آورد.

داستانك
حريف
قبل از هر حركت، زماني طولاني فكر مي كرد تا بتواند بهترين مهره و بهترين خانه را انتخاب كند اما حريفش بدون كوچكترين مكثي، با يك حركت جانانه، پاسخ مي داد...
مهره هايش يكي پس از ديگري از صفحه بيرون افتاد و ديگر كار به جايي رسيد كه او فقط با چهار مهره مسابقه را ادامه مي داد.
حريف خيلي قوي بود و او كم كم خود را براي شكست آماده مي كرد. اما ناگهان خانه هاي شطرنج از روي صفحه كامپيوتر محو شد. لبخندي بر لبانش نشست و با خود گفت: «مي دانستم؛ تكنولوژي هيچ وقت بر انسان پيروز نمي شود.»برق قطع
شده بود.
محسن سعيد السادات

گشتي در دنياي خبرها
فرار مستر بين از خطر مرگ
لندن: رون اتكينسون بازيگر نقش «مستر بين» از خطر مرگ گريخت.
وي كه با يك خودرو مسابقه اي در يك رقابت اتومبيلراني شركت كرده بود با سرعت ۱۵۰ كيلومتر در ساعت با چند خودرو ديگر برخورد كرد و قسمت جلوي خودرواش به طور كامل متلاشي شد. البته در جريان اين سانحه، آسيبي به مستر بين وارد نشد.
درمان گران در آمريكا
واشنگتن: كشور آمريكا صاحب گرانترين نرخ خدمات درماني است اما جالب اينكه، سطح خدمات درماني اين كشور چندان بالا نيست،مثلا در سال ۲۰۰۰، بيماران آمريكايي ۴۴ درصد بيشتر از مردم كشور سوئيس هزينه خدمات درماني پرداختند در حالي كه كمتر از بيماران ساير كشورهاي توسعه يافته به پزشك يا ساير مراكز درماني مراجعه كردند.
در سال ۲۰۰۰، هر آمريكايي به طور متوسط ۴۶۳۱ دلار صرف هزينه درماني خود كرد كه اين رقم نسبت به كشور كانادا ۸۳ درصد بيشتر است.
گردباد در آمريكا
كانزاس: گردباد در مركز آمريكا، حداقل ۳۲ كشته و صدها زخمي بر جاي گذاشت و حتي برخي از شهرهاي كوچك را از روي نقشه محو كرد.
به گزارش فرانس پرس، حداقل ۸۰ گردباد مناطقي از ميسوري، تنسي و آركانزاس را درنورديد كه بر اثر اين گردبادها، ساختمان ها و ساير تأسيسات اين مناطق نابود شد.
علت بروز اين شرايط آب و هوايي تداخل هواي سرد و خشك كوههاي راكي و هواي گرم و مرطوب خليج مكزيك اعلام شده است.
كشتن جادوگران
موزامبيك: چندي پيش تعدادي شيرخشمگين و آدمخوار با حمله به ۲۰ نفر از اهالي يك دهكده در موزامبيك آنان را به قتل رساندند.
مردم اين دهكده نيز كه اغلب بيسواد هستند معتقد بودند، افراد جادوگر باعث تحريك شيرها شدند به همين دليل اهالي دهكده به ۱۲ نفر از افرادي كه آنان را جادوگر تصور مي كردند يورش برده و آنها را به قتل رساندند.
باند قاچاق كودك
مسكو: يك دادگاه در روسيه، زني را به اتهام فروش كودكان به اسرائيل به تحمل ۸ سال حبس محكوم كرد. اين زن به همراه ۷ نفر ديگر با تشكيل يك باند قاچاق انسان ،كودكان معصوم را هر يك با دريافت ۲ هزار دلار به اسرائيلي ها مي فروخت.
همچنين قرار بازداشت بين المللي ساير اعضاي اين باند كه در اسرائيل ساكن هستند، صادر شده است.
محروميت به خاطر انتقاد
دوحه: وزير سابق دادگستري كشور قطر كه هم اكنون به عنوان وكيل مشغول بكار است به جرم انتقاد از بانك مركزي اين كشور به مدت ۴ ماه از وكالت محروم شد.
پس از اينكه رئيس بانك مركزي قطر متهم به اختلاس شد، وزير سابق دادگستري اين كشور به انتقاد از سياست هاي كنترلي بانك مركزي پرداخت به همين دليل به دادگاه احضار و محاكمه شد.
قرار است وي تقاضاي تجديدنظر كند.
افزايش خودكشي در بوسني
بوسني: آمار خودكشي در كشور بوسني پس از پايان جنگ تقريبا دو برابر شده است. پيش از آغاز جنگ بالكان آمار خودكشي در اين كشور، ۱۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود اما هم اكنون اين رقم به ۲۰ نفر افزايش يافته است كه علت اصلي اين افزايش، مشكلات اقتصادي و اجتماعي ناشي از جنگ بالكان است.
در جريان جنگ بيش از نيمي از مردم بوسني بي خانمان شدند و ۲۰۰ هزار نفر نيز جان خود را از دست دادند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري مس نگار: نمايشگاه گروهي «سيري در هنر نقاشي دوره قاجاريه» / از ۲۰ تا ۲۵ ارديبهشت / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي مذهبي ايران / از ۱۶ ارديبهشت به مدت دو هفته / بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب خيابان علامه طباطبايي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي سولماز جوشقاني / تا ۱۸ ارديبهشت / ميدان فاطمي، ميدان فرحبخش، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه گروهي نقاشي و مجسمه / ۲۰ تا ۲۴ ارديبهشت / شهرك غرب، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي علي ترقي جاه (پسر) / ۱۹ تا ۲۵ ارديبهشت / دروس، خيابان كماسايي، پلاك ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري كمال الملك:  نمايشگاه نقاشي واهان زيراكيان / از ۱۸ تا ۲۵ ارديبهشت / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، شماره يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴

گل و گياه
گل صدتوماني
012830.jpg
نام علمي: 
Paeonia officinalis
خانواده:
PAEONIACEAE
زمان گلدهي: اواسط بهار تا اواسط تابستان
نيازها: مكان آفتابي يا سايه - آفتاب، خاك غني با زهكشي خوب شامل دو قسمت خاك باغچه، يك قسمت كود حيواني پوسيده و يك قسمت ماسه شسته. جمع شدن آب در اطراف ريشه ها سبب رشد قارچها و آفات ريشه خواهد شد.
در مقابل وزش باد حساس است.
ازدياد: از طريق جداكردن غده هاي كوچك از غده مادر كه چهار سال داشته باشد در آبان يا آذرماه و يا از طريق تقسيم بوته در شهريورماه.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |