چهار شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۲ - May . 7, 2003
تعداد كاربران اينترنت در ايران به ۲/۳ ميليون نفر رسيد
فيلترگذاري سايت هاي غيرمجاز آغاز شد
تعداد كاربران اينترنت در ايران با رشد حدود ۹۰ درصد نسبت به سال ۱۳۸۰ از ۷/۱ ميليون به ۲/۳ ميليون نفر در پايان سال ۱۳۸۱ افزايش يافت.
به گزارش ايسنا دكتر«احمد معتمدي»، وزير پست و تلگراف و تلفن گفت: علت اين رشد تأكيد جدي بالاترين مقامات نظام بر توسعه فناوري اطلاعات، مصوبات مؤثر مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و افزود: «برخلاف نظر برخي افراد كه فكر مي كنند راه توسعه فناوري اطلاعات در كشور حركت بي ضابطه است، ما اعتقاد داريم كه شرط اصلي توسعه اين فناوري، حركت قانونمند است و افزايش چشمگير كاربران در سال گذشته، مؤيد اين نگرش است.»
از سوي ديگر، معاون مخابراتي وزير پست و تلگراف و تلفن گفت: در هفته هاي اخير برخي از سايت هاي غيرمجاز كه اقدام به انتشار مطالب غيراخلاقي به همراه مطالب سياسي داشته اند، توسط شركت مخابرات فيلترگذاري شده است.
مهندس «مسعود داوري نژاد» در گفت وگو با ايسنا درباره فيلتر شدن برخي سايت ها توسط شركت مخابرات، توضيح داد: «فيلترينگ دو زاويه بحث دارد كه بخشي مربوط به سايت هاي سياسي و بخشي ديگر مربوط به سايت هاي ضد اخلاقي مي شود.»
وي افزود: سايت هايي كه مسايل ضداخلاقي را رواج مي دهند، اغلب با پرداخت پول قابل دسترسي هستند، اما براي انجام تبليغات، صفحه هايي مربوط به سايت خود را به صورتي كه قابل دسترسي براي عموم باشد، در سايت ها به نمايش مي گذارند. در دنيا نيز اغلب حساسيت ها بر روي اين تبليغات است، چرا كه تعداد آنها چندين هزار است و مانند قارچ هر روز انتشار پيدا مي كنند.»
وي گفت:برخي ديگر از سايت هاي غير مجاز مربوط به سايت هاي سياسي است كه برخي با نام هاي مذهبي، افراد مذهبي و سياسي كشور را به طرز قبيحي مورد تمسخر قرار مي دهند كه البته تعداد چنين سايت هايي زياد نيست و عمدتاً ايراني هستند و در هفته هاي اخير توسط شركت مخابرات فيلترگذاري شده اند.»
مهندس داوري نژاد تصريح كرد: در اين رابطه شركت مخابرات در حال خريداري نرم افزارهاي ويژه اي است كه مي تواند به صورت حرفه اي چنين سايت هايي را فيلترگذاري كند و ظرف يك تا دو ماه آينده اين اقدام صورت مي گيرد.

جزئيات طرح شوراي عالي شهرسازي براي حل معضل تراكم
مصوبه جديد فروش تراكم به نفع انبوه سازان است
012875.jpg
مصوبه جديد فروش  تراكم  كه  توسط شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري  به  تصويب رسيده ، پلاك هاي  مسكوني  شهر تهران  را به  چهار پهنه  از ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر مربع تقسيم  كرده  است .
مرجع  تصميم گيري  براي  قيمت  فروش  تراكم  نيز شوراي  شهر تهران  است  كه  پس  ازتعيين  قيمت ها فرماندار و وزير كشور بايد آن را تاييد كنند.
در هر حال  به  نظر مي رسد اجراي  مصوبه  جديد فروش  تراكم  و قيمتي  كه  براي آن  تعيين  خواهد شد، به  نفع  انبوه سازان  و سرمايه گذاراني  است  كه  مي خواهندپول هاي  خود را در بخش  مسكن  سرمايه گذاري  كنند.
اين  مصوبه  به  مالكيني  كه  شرايط ذكر شده  در مصوبه  جديد را داشته  باشنداجازه  ساخت  بيش  از سه  طبقه  واحد مسكوني  را نمي دهد.
در مقابل  انبوه سازان  و سرمايه گذاران  مي توانند با خريد چند پلاك  كوچك  دركنار يكديگر شرايط ساخت  و ساز و مجوز ساخت  به  صورت  انبوه  را دريافت  كنند.
بر اساس  آمارهاي  موجود ۸۰ درصد پلاك هاي  مسكوني  ثبتي  شهر تهران  زير ۳۰۰متر مربع  مساحت  دارند.
اين  در حالي  است  كه  افراد عادي  به  دليل  كم  بودن  متراژ زمين هاي  خودبخصوص  در مناطق  مركزي  و جنوبي  شهر تهران  بر طبق  مصوبه  جديد فروش  تراكم حتي  نمي توانند دست  به  تخريب  و نوسازي  ملك  خود بزنند.
اما انبوه سازان  كه  فلسفه  وجودي  آنها ساخت  و ساز انبوه  و توليد مسكن ارزان  قيمت  است  به  رغم  پشتيباني  دولت  و وزير مسكن  و شهرسازي  از آنها،هنوز نتوانسته اند نياز كشور به  مسكن  را حل  كنند.
در حال  حاضر در برخي  از مناطق  شهرداري  تهران  به  انبوه سازان  با پلاك هاي بالاتر از ۵۰۰ مترمربع  مجوز بلند مرتبه سازي  را مي دهند.
اين  در حالي  است  كه  در چند سال  گذشته  انبوه سازان  بيشتر به  سمت  ساخت آپارتمان هاي  لوكس  با متراژهاي  زياد و داراي  تجهيزات  جانبي  روي  آورده اند.
رويكرد انبوه سازان  در توليد مسكن  براي  كسب  درآمد بيشتر باعث  شده  تااقشار متوسط و كم  درآمد جامعه  بخصوص  در شهر تهران  نتوانند براي  خانه دارشدن  از مجتمع هايي  كه  توسط آنان  ساخته  شده ، خريداري  كنند.اين  رويكرد انبوه سازان ، سياست  انبوه سازي  دولت  براي  حل  مشكل  مسكن  را به زير سوال  برده  و طي  سالهاي  اخير ساخت  و سازهاي  آنها نيز جوابگوي  نيازهاي جامعه  نبوده  است .

طرح فوريت رفع مزاحمت هاي شغلي در تهران اجرا مي شود
گروه شهري: طرح فوريت رفع مزاحمت هاي شغلي با هدف بهسازي محيط زيست شهري و جلب مشاركت  شهروندان در رفع مشكلات و معضلات زيست محيطي، از سوي شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران در مناطق بيست و يك گانه به مرحله اجرا درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران اين طرح ابتدا در مناطق سه، چهار و بيست شهرداري تهران با بهره گيري از تجهيزات و امكانات پيش بيني شده آغاز و سپس در تمام مناطق شهري فراگير مي شود.
همچنين با توجه به اين كه مستند شركت ساماندهي براي برخورد با مشاغل مزاحم در شهر تهران بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري هاست، براين اساس شهرداري  مكلف است از ايجاد و تاسيس اماكني كه به نحوي موجب بروز مزاحمت، آلودگي و اعمال غيربهداشتي مي شوند پيشگيري و از فعاليت مشاغلي كه باعث مزاحمت و آلودگي هاي صوتي، دود، فاضلاب و مواد زائد جامد شهري مي شوند، جلوگيري كند.
روابط عمومي شركت ساماندهي هدف از اجراي اين طرح را ايجاد حساسيت سازنده در شهروندان نسبت به مسائل شهر تهران اعلام كرد و گفت:  بسياري از مشاغلي كه مزاحم شهروندان در بافتهاي مسكوني هستند با راه اندازي گشتهاي رفع مزاحمتهاي شغلي در مناطق شهري و پذيرش نظرات و گزارشهاي مردمي به حداقل مي رسند.
براين اساس در طرح رفع مزاحمتهاي شغلي بر مبناي گزارشهاي مردمي، گشتهاي رفع مزاحمت ابتدا به واحدهاي مزاحم توصيه و در صورت بي توجهي واحد مربوطه را پلمب مي كند، به علاوه يك خودرو مجهز به تجهيزات خاص به همراه دو نفر كارشناس واجد شرايط و آگاه به معيارها و ضوابط، موارد مزاحمت را گزارش و متعاقب آن شركت ساماندهي وارد فاز اجرايي مي شود.

اسناد تاريخي و ملي خانواده ها ضدعفوني و مرمت مي شود
گروه شهري: اسناد تاريخي و ملي در اختيار مردم سراسر كشور به مدت ۱۰ روز توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي ضدعفوني و بازسازي مي شود.
به گزارش ميراث خبر، دكتر كيانوش كياني معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران افزود: با توجه به اين كه مرمت اسناد تاريخي بسيار پرهزينه است، اين سازمان از فردا به مدت ۱۰ روز، اسناد تاريخي در اختيار مردم را با توجه به ويژگي هايي چون نوع و قدمت، با درنظرگرفتن تخفيف هاي ويژه مرمت مي كندو علاوه بر آن در اين مدت اسناد مربوطه به طور رايگان توسط كارشناسان اين سازمان ضدعفوني مي شود.

آلودگي صوتي باعث خستگي و بيخوابي مفرط مي شود
گروه شهري: آلودگي صوتي بر ميزان و نحوه خواب انسان ها اثر منفي داشته و خستگي، بيخوابي و ناراحتي هاي عصبي را به دنبال خواهد داشت.
شبكه خبري آسمان آبي در گزارشي افزود: «قدرت سازگاري افراد در خواب و بيداري با هم متفاوت است. در خواب حد آستانه شنوايي انسان پايين است و به عبارت ديگر جنبه تخريبي فيزيولوژيكي سروصدا در اين حالت بيشتر است. آلودگي صوتي با سروصدا بر ميزان عمق خواب و مدت زمان آن تأثير گذاشته و حتي ممكن است اثر مطلوب و ارزشمند خواب را نيز از بين ببرد.»
در ادامه آمده است: «تحقيقات نشان مي دهد، چنانچه محروميت از خواب به طور مستمر ادامه يابد، منجر به بروز ناراحتي هاي رواني مي شود. حتي اصوات ضعيف نيز به هنگام خواب امواج مغزي را تغيير داده و اين امر موجب بروز ناراحتي هاي عصبي مي شود.»
اهميت عايق بندي ساختمان
در صرفه جويي مصرف گاز
گزارش ديگري حاكي است هر متر مربع عايق بندي در ساختمان هاي كشور موجب صرفه جويي در مصرف گاز طبيعي به ميزان ۲/۷ متر مكعب در سال مي شود.
به گزارش قلم سبز،  در يك ساختمان مسكوني ۳۶ درصد گرماي توليدي از جداره هاي خارجي ساختمان و ۳/۸ درصد از طريق سقف خارج مي شود.
بر پايه اين گزارش، براي صرفه جويي و جلوگيري از اتلاف انرژي نياز است كه تمامي ساختمان ها به خصوص ساختمان هايي كه در مناطق سردسير هستند عايق بندي شوند كه در اين صورت به ازاي هر متر مربع حدود ۲/۷ متر مكعب گاز طبيعي در سال صرفه جويي مي شود.

فيلمبرداري از توله هاي يوزپلنگ آسيايي در ايران
با برقراري تدابير شديد حفاظتي در استانهاي يزد و سمنان ۴ توله يوزپلنگ آسيايي در استان سمنان به دنيا آمد.
بنابر مشاهدات و تصويربرداري هاي مستند كارشناسان و متخصصان محيط زيست استان سمنان، يوزپلنگ هاي اين منطقه در حفاظت نسبي محيط زندگي توله هاي خود را بدنيا آوردند و پيش بيني مي شود حدود ۱۰ توله يوزپلنگ در اين منطقه بدنيا آمده باشد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان اظهار داشت: بنابر مشاهدات و فيلمبرداري هاي انجام شده ۴ قلاده توله يوزپلنگ كه حدودا ۵ روز از زندگي آنها مي گذشت ديده و آماربرداري شده است.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
بازنگري در سياستها
در چند روز اخير بحث بازنگري در سياستهاي برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از جمله مسايل مبتلا به كارشناسان نشر و اهل فرهنگ بوده است. اگر درباره برخي شقوق اين سياستها و تغييرات آن اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد قطعاً در يك مسئله اتفاق نظر وجود دارد و آن تعيين فضايي ثابت براي نمايشگاههاي فرهنگي، از جمله كتاب است. مهندس چمران رئيس شوراي شهر تهران در گفت وگويي بر اين مسئله نقطه تاكيد گذاشت و وزير كشور نيز در اظهار نظري اعلام كرد كه اين مكان قرار بود در نزديكي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) ايجاد شود.
روز سوم نمايشگاه جان گرفت
اگر چه در روز دوم عده هجوم جمعيت به سمت غرفه هاي بخش  خارجي بود، اما در روز سوم، اندك اندك نمايشگاه كتاب حضور جدي و پرشورتر خود را تجربه مي كند. جمعيت علاقه مند روز گذشته در غرفه هاي ۵ و ۷ كه در آن برخي از ناشران شناخته شده و جدي حضور دارند، به خريد كتاب سرگرم شدند.
تجليل از بزرگان
از اتفاقات مهم نمايشگاه نشستهاي سراي اهل قلم است كه امسال نيز به مانند چند سال اخير به برگزاري نشستهاي تخصصي درباره كتابهاي معتبر و نيز تجليل از برخي چهره هاي نامي فكر و فرهنگ اختصاص دارد. در چند روز گذشته از چهره هايي چون مرادي كرماني، رضا سيدحسيني، عبدالمحمد آيتي و... تجليل به عمل آمد.
در متن كتاب
رسيدن كتابهاي تازه به نمايشگاه براي خود شور و شوق خاصي دارد. در يكي دو روز گذشته كتاب «ادواردبراون» با عنوان «يك سال در ميان ايرانيان» با ترجمه ماني صالحي به غرفه نشر ماهريز رسيد .
كتاب كولومبره اثر دينوبوتزاتي تازه ترين ترجمه محسن ابراهيم است كه پيش از اين جايزه ترجمه آثار بوتزاتي را در ايتاليا دريافت كرده بود. اين اثر به همراه كتاب «فرهنگ انديشه انتقادي» مايكل پين با ترجمه پيام يزدانجو و نيز كتاب «تاريخ انديشه سياسي در غرب» نوشته كمال پولادي از سوي نشر مركز به نمايشگاه آمده است. همچنين كتاب «ديوان شمس تبريزي» كه توسط كاظم برگ نيسي اعراب گذاري و تصحيح و... شده نيز توسط انتشارات فكر روز به نمايشگاه رسيده است، با اين تفاوت كه ناشر اين كتاب را در غرفه نمي فروشد و تنها مشتريان بايد فرمي را پركنند تا بعد كتاب براي آنها به آدرس پستي شان ارسال شود. همچنين كتاب «كتابشناسي ادبيات نوين» كه حاصل تلاش كريستف بالايي و شاهرخ تندرو صالح است به تازگي به نمايشگاه رسيده و نشر معين آن را عرضه مي كند. در اين اثر داستانهاي ادبي از ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۹ تحليل شده است.
سيد ابوالحسن مختاباد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |