دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۷ - May.12, 2003
مهندس چمران در گفت وگو با همشهري اعلام كرد:
شوراي شهر تهران استقراض براي شهرداري را بررسي مي كند
درآمد امسال شهرداري ناكافي بوده و بخش هايي از آن نيز تحقق نخواهد يافت، به همين خاطر تكميل برخي پروژه هاي نيمه تمام نيازمند تأمين منابع مالي تازه است
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: انجام پروژه هاي اولويت دار و كوتاه مدت در تهران مي تواند برخي از مشكلات و معضلات شهر را به طور مقطعي حل كند.
مهندس مهدي چمران در گفتگويي مفصل باخبرنگار ما در عين حال حل مشكلات تهران را در گرو مشاركت هاي مردمي و دولت و استفاده از كارشناسان و برنامه ريزان شهري دانست و افزود: بسياري از مشكلات تهران پديده هايي است كه از ساير نقاط كشور بر تهران تحميل مي شود و هر گونه تصميم گيري و يا تغييرات اجتماعي و اقتصادي در تهران و يا ساير نقاط كشور بر يكديگر تأثير متقابل دارد.
رئيس شوراي شهر بسياري از اين مشكلات را ناشي از مهاجرت هاي بي رويه به تهران طي سال هاي گذشته دانست و با اشاره به لزوم برنامه ريزي براي ايجاد اشتغال و درآمد در ساير نقاط كشور يادآور شد كه با انجام برنامه هاي كوتاه مدت و پروژه  هاي ضربتي و توسعه  كيفي امكانات رفاهي مي توان اميدوار شد كه لااقل وضعيت شهر تهران در حد كنوني باقي بماند.
وي گفت: بسياري از اعتبارات شهري به دليل عدم نظارت دقيق در چند باره كاري ها تلف مي شود.
مهندس چمران افزود: شورا در نظر دارد با انجام اصلاحات ساختاري در شهرداري و شفاف سازي مسايل مالي و اداري جلوي خلافكاري ها گرفته شود.
وي بودجه شهرداري را براي اداره كلان شهر تهران ناكافي دانست و با اشاره به عدم تحقق اعتبارات پيش بيني شده در بودجه سال ۸۲ به دليل محدودشدن فروش تراكم مازاد گفت: حتي اگر بتوانيم با قرض گرفتن، برخي از پروژه هاي نيمه تمام را كه به دليل تورم اجراي آنها مشكل تر مي شود، به اتمام برسانيم اين به نفع شهر تهران است. اين موضوع فعلاً در دست بررسي است. چمران همچنين با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي درباره محدوديت تراكم گفت: محدودكردن تراكم بحث درستي است، هر چند ما نيز روي جزئيات آن بحث داريم.
مشروح اين مصاحبه به زودي در شماره هاي بعدي روزنامه چاپ مي شود.

اعتراض حفاظت محيط زيست به اجراي طرح صيانت از جنگل ها
سازمان حفاظت محيط زيست با ارائه گزارشي به هيأت دولت، نحوه اجراي طرح صيانت از جنگل هاي شمال را مغاير با اهداف و سياست هاي تعيين شده اعلام كرد.
فرهاد دبيري، مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با قلم سبز با بيان اين مطلب كه اجراي طرح صيانت از جنگل هاي شمال در شرايط فعلي مطلوب سازمان محيط زيست نيست، گفت: «سياست هاي كلي سازمان محيط زيست در رابطه با اين طرح متوقف كردن هرگونه فعاليت تجاري از جنگل هاي شمال است. اما طرح مذكور با اين سياست ها مغايرت هايي دارد و به همين دليل سازمان گزارشي را به همين مضمون تهيه و به هيأت دولت تسليم كرد.»
وي افزود: «در ابتدا طرح صيانت از جنگل ها به ابتكار سازمان حفاظت محيط زيست و تا حدي با همكاري سازمان جنگل ها و مراتع تهيه و به تصويب هيأت وزيران رسيد.»
وي خاطرنشان كرد: «پس از تصويب اين طرح، برنامه اجرايي آن با مشاركت سازمان محيط زيست، وزارت جهاد كشاورزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي تهيه و توسط هيأت وزيران تصويب شد.»
وي افزود: «مجري اين طرح سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شد اما طرح تهيه شده دربرگيرنده ديدگاه هايي كه در طرح صيانت از جنگل هاي شمال وجود داشت، نبود. به ويژه آنكه در برنامه اجرايي كنوني طرح اولويت هايي با طرح هاي تجاري فعال از محدوده جنگل داده شده است كه به اعتقاد كارشناسان، در درازمدت زمينه هاي تازه اي براي تخريب جنگل ايجاد مي كنند.»
وي اضافه كرد: «هم اكنون سازمان مديريت و برنامه ريزي، بررسي و اجراي مجدد اين طرح را در دست دارد تا با هماهنگي تمامي نهادهاي ذي ربط بتواند به اجراي هرچه بهتر اين طرح بپردازد.»

توليد۲۷ درصد برق دانمارك از باد
در سال جاري ميلادي دانمارك ۲/۹ تريليون وات ساعت برق از باد توليد خواهد كرد.به گزارش سرويس بين المللي آسمان آبي اين ميزان مهارباد ۲۷ درصد از برق مورد نياز اين كشور در اين سال را تأمين مي كند كه اين ميزان تا پايان سال ۲۰۰۳ به ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت.دانمارك با نصب نيروگاه هاي بادي در سال ۲۰۰۲ ركورد جهاني را از آن خود كرد و توانست ۵۰۰ مگاوات انرژي توليد كند كه دو سوم آن از طريق نصب ژنراتورهاي درون دريا و يك سوم آن از طريق توربين هاي ساحلي تأمين شد.

پس از يكصد سال
مسير منابع آبياري فضاي سبز سعدآباد مرمت مي شود
گروه شهري: مسير منابع آبياري ۱۱۰ هكتار فضاي سبز مجموعه سعدآباد با اعتباري بالغ بر ۱۵ ميليون تومان، مرمت و بازسازي مي شود.
به گزارش «ميراث خبر»، «محمد عبدالعلي پور» رئيس كاخ موزه هاي مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد با بيان اين مطلب افزود: فضاي سبز مجموعه سعدآباد از طريق منبع آب روستاي «پس قلعه» و نيز يازده رشته قنات به قدمت حدود يكصد سال آبياري مي شود كه البته در حال حاضر تنها هشت رشته از قنات ها لايروبي شده و از آب آنها براي آبياري فضاي سبز اين منطقه استفاده مي شود.
وي گفت: لوله هاي هدايت آب از روستاي پس قلعه، نزديك به يكصد سال به شكل اساسي مرمت نشده اند.

نوسازي بافت هاي فرسوده تهران ۱۲۰ سال زمان نياز دارد
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  نوسازي  شهر تهران  گفت : با روند كنوني  ۱۲۰ سال  زمان  نياز است  تا بافت هاي  فرسوده  و غير مقاوم  شهر تهران  نوسازي  شود.
«سجاد اسماعيل زاده» ديروز  در گفتگو با ايرنا روند تخريب  و نوسازي  بافت هاي  فرسوده  و قديمي  شهر تهران  را كند ذكر كرد.
وي  افزود: حدود ۷۰ درصد از تهران  را بافت  فرسوده  و غيرمقاوم  تشكيل  مي دهد كه  ۳۰ درصد آن «بافت  مرده » است  و هيچ  راهي  جز تخريب  و نوسازي  اين  بافت ها وجود ندارد.
اسماعيل زاده  گفت : مطالعات  كارشناسان  نشان  مي دهد كه  براي  بازسازي  بافت  فرسوده  و غيرمقاوم  تهران  بايد ۴۰ سال  و در هر سال  يك  ميليارد دلار هزينه  شود.

كنفرانس علمي زلزله
كنفرانس  علمي  زلزله با حضور نمايندگان  و استادان  ۳۴ كشور جهان  از امروز تا ۲۴ ارديبهشت  در مركز آفرينش  هاي  هنري  تهران  برگزار مي  شود.
هدف  ويژه  اين  كنفرانس  گردآوري  محققان  و مهندسان   سراسر جهان  به  منظور بحث  و تبادل  نظر راجع  به  موضوعات  مختلف  زلزله شناسي  و مهندسي  زلزله  شامل  جديدترين  پيشرفت  ها در زمينه  زلزله 
زمين ساخت ، زلزله شناسي ، برآورد خطر زلزله ، مهندسي  خاك  و پي ، پهنه بندي  ژئوتكنيكي،مهندسي  سازه ، مقاوم  سازي  ساختمانها و شريانهاي  حياتي  و تأسيسات  زيربنايي ، برنامه ريزي  شهري  و منطقه اي، آثار اجتماعي ، اقتصادي  ، اطلاع رساني  عمومي، آموزش  همگاني، مديريت  بحران  و مديريت  كاهش  خطرپذيري  زلزله  است .

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
يكي از مهمترين مباحثي كه در هشتمين روز نمايشگاه ساري و جاري بود، بحث طرح آزادسازي قيمت كاغذ است كه شنبه شب و در حضور رئيس جمهور و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير بازرگاني و ديگر اعضاي شوراي اقتصاد مورد بحث و بررسي قرار گرفت. برابر اين طرح كه از سوي وزارت بازرگاني به شوراي اقتصاد ارائه شده ورود و خروج كاغذ با ارز آزاد بايد صورت بگيرد و دولت نبايد بابت آن يارانه اي پرداخت كند. اين طرح البته نگراني هايي را در ميان اصحاب نشر و مطبوعات فراهم كرد كه موجب شد تا آن را در دو نمايشگاه بين المللي كتاب و مطبوعات با رئيس جمهور در ميان بگذارند. احمد مسجدجامعي با برشمردن همين نگراني ها، سبب شد تا طرح براي بررسي افزونتر به دو شوراي كارشناسي شوراي اقتصاد و نيز شورايي مركب از وزيران ارشاد، بازرگاني، نمايندگان نشر و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال و نتايج آن براي اخذ تصميم به شوراي اقتصاد بيايد، در هر حال در چند سال گذشته در ميان ناشران نيز نسبت به آزادسازي قيمت كاغذ آراء متناقض پديد آمده است كه در جاي خود قابل تأمل است.
وجه اجتماعي ازدحام در نمايشگاه
روز گذشته كه درباره جمعيت فراوان و ازدحام آنها نوشتم، يكي از استادان شناخته شده در گفت وگويي به من گفت كه كسي به وجه اجتماعي اين پديده توجه نكرده است و افزود: براي من عجيب بود كه نزديك به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در چنين فضاي در هم فشرده اي نزديك به ۱۰ ساعت تردد كردند، اما اتفاق خاصي رخ نداد و حتي خون از دماغ كسي پايين نيامد. اين استاد دانشگاه همچنين به نيروي بالقوه فرهنگي موجود در ميان بازديدكنندگان نمايشگاه اشاره كرد و خواست در اين زمينه تحقيق جدي و گسترده اي صورت بگيرد و وجوه پنهان اين حركت عظيم بازنمايانده شود.
در غرفه ها، با نويسندگان و شاعران
روز شنبه سيدجواد طباطبايي كه كتاب گزارش به اصفهان وي به تازگي ازسوي انتشارات نگاه معاصر به نمايشگاه آمد، در غرفه ناشر آثارش حضور يافت و با علاقه مندان به آثارش به گفت وگو پرداخت. دكتر مصطفي ملكيان هم كه پس از سال ها نخستين
اثراش در نمايشگاه عرضه مي شود در غرفه ناشرش حاضر شد و با علاقه مندان آثار ش به گفت وگو پرداخت. همچنين سيمين بهبهاني، شاعر نامي در غرفه ناشرش به گفت وگو با علاقه مندان پرداخت. بهرام بيضايي نيز كه براي نخستين بار مجموعه اي از نمايش هايش در يك جلد از سوي انتشارات روشنگران به چاپ رسيده، در سالن كنفرانس شماره ۲ حاضر شد و به سخنراني و پرسش و پاسخ پرداخت.
در متن نمايشگاه
ازجمله آثاري كه روز گذشته به نمايشگاه رسيد، مي تـوان به «مثنوي معنوي» در هيأت كوچك و با كاغذ ظريف كه براي نخستين بار انتشارات هرمس به چاپ رسانده است، كتابي از ماكس وبر با ترجمه تدين، و كتاب قدرت مطبوعات با ترجمه محمد قائد از سوي نشر مركز اشاره كرد. سيدابوالحسن مختاباد

يك نماينده مجلس شوراي اسلامي:
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده متولي ندارد
گروه شهري: عضو كميسيون  صنايع  و معادن  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : متولي  مشخصي  كه  درحال  حاضر بتوان  به  طور مستقيم  او را در برابر خارج  كردن  خودروهاي  فرسوده مسئول  دانست ، در كشور وجود ندارد.
دكتر غلامحسن  آقايي ديروز   در گفت  و گو با ايرنا افزود:مجلس  در قبال  از خارج  كردن  خودروهاي  فرسوده  احساس  مسئوليت  مي كند، لذا طرح از رده  خارج  ساختن  اين  خودروها را در دستور كار خود دارد.
وي ، تعداد خودروهايي  رده  خارج  را بيش  از دو ميليون  و ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام  كرد و گفت : اين  خودروها بالاي  ۱۵ سال  عمر دارند و استفاده  از آنها طبق  محاسبات ، غيراستاندارد و فاقد صرفه  اقتصادي  براي  كشور است .
نماينده  زابل  با بيان  اينكه  خارج  ساختن  خودروهاي  فرسوده  به  صورت  گسترده به  اقشار ضعيف  جامعه  آسيب  وارد مي كند، گفت : بهترين  راهكار براي  تحقق  اين برنامه  اعمال  سياست هاي  تشويقي  نظير از رده  خارج  ساختن  آنها در قبال واردات  يا تحويل  خودروي  جديد توسط توليدكنندگان  داخلي  است . به  گفته  وي ، اين  موارد هم  اكنون  در طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  درمجلس  در دست  بررسي  است  و احتمالا طي  دو هفته  آينده  اعلام  خواهد شد.
به  اعتقاد آقايي ، در كشورهاي  پيشرفته  ماليات  و عوارضي  كه  از خودروهاي فرسوده  گرفته  مي شود، سال  به سال  با افزايش  عمر خودرو بيشتر مي شود به  همين دليل  نگهداري  آنها بعد از مدتي  مقرون  به  صرفه  نيست .
وي  مصرف  بالاي  سوخت  در خودروهاي  فرسوده  و گراني  قيمت  بنزين  را دليل ديگري  براي  از رده  خارج  ساختن  داوطلبانه  خودرو توسط مردم   اين  كشورها ذكركرد و افزود: متأسفانه   اين  شرايط در كشور ما برعكس  است  يعني  ماليات ها و عوارض  بيشتر به  خودروهاي  نو تعلق  مي گيرد و بنزين  نيز يارانه اي  و ارزان است .
اين  نماينده  مجلس  معتقد است ، از آنجا كه  قيمت  خودرو توسط خودروسازان  به بازار تحميل  مي شود، كاذب  و بالا است .وي  تأكيد كرد، در همين  ارتباط از دولت  خواسته ايم  كه  ديگر از خودروسازان  حمايت  نكند، زيرا اين  اقدام  نوعي  خيانت  به  صنعت  محسوب  مي شود.
آقايي  با بيان  اينكه  مجموعه  دولت  در قبال  از رده  خارج  ساختن  خودرو مسئول است ، افزود: سازمان  حفاظت  محيط زيست ، وزارت  كشور و راهنمايي  و رانندگي نيروي  انتظامي هر يك  مي توانند لايحه اي  در اين  خصوص  به  مجلس  ارايه  دهند.وي  وزارت  صنايع  را مسئول  تحويل  خودروهاي  مناسب  به  بازار دانست  و تصريح كرد: اگر موسسه  استاندارد زير نظر وزارت  صنايع  ضوابط خودروهايي  كه  اجازه حركت  دارند را به  ناجا اعلام  كند، راهنمايي  و رانندگي  موظف  به  برخورد با خودروهاي  متخلف  خواهد شد.

وكيل سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد:
صدور حكم قضايي به نفع تعاوني مسكن سرخه حصار شايعه است
013665.jpg
نمايي از محل اجتماع و حضور اعضاي تعاوني مسكن زيتون در پارك ملي سرخه حصار. از نمونه چادرهاي متحدالشكلي كه در تصوير مي بينيد پيش از اين توسط يكي از نهادهاي دولتي براي اسكان سيل زدگان استفاده شده است.
به رغم تصميمات اخير هيأت دولت مبني بر واگذاري زمين هاي معوض و پيگيري حقوقي پرونده پارك ملي سرخه حصار در مراجع قضايي، سرنوشت اين پارك همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.
عباس برزگر كه به وكالت از سازمان حفاظت محيط زيست، پيگيري حقوقي پرونده پارك ملي سرخه حصار را برعهده دارد در گفت و گو با قلم سبز با انتقاد از عدم همكاري اعضاي تعاوني مسكن زيتون با دستگاه هاي ذي ربط گفت: «وزارت مسكن و شهرسازي به موجب دستور هيأت دولت موظف شده است تا مسئوليت واگذاري زمين هاي معوض را به اعضاي اين تعاوني برعهده گيرد ولي تعاوني مسكن زيتون تاكنون از ارائه ليست اعضاي اين تعاوني خودداري كرده و با وجود غيرقانوني بودن ساخت و ساز در پارك هاي ملي همچنان مصر به ساخت و ساز در پارك ملي سرخه حصار هستند كه جاي سئوال دارد.» برزگر افزود: «به موجب ماده ۸ آئين نامه قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست و تبصره ۴ ماده ۳۱ قانون اصلاحي جنگل ها و مراتع، هرگونه تغيير اكوسيستم و تغيير كاربري در پارك هاي ملي ممنوع و اراضي آن نيز غيرقابل واگذاري است.»
وي همچنين گفت: «هرگونه تخريب و ساخت و ساز در اين پارك مي تواند با ايجاد حساسيت در مجامع بين المللي، واكنش شديد آنها را به دنبال داشته باشد.»
برزگر در ادامه اظهار داشت: «مشكل ما در اين پرونده برداشت نادرست قضات از قوانين است به طوري كه در يك مرحله از روند دادرسي، واگذاري را مشمول لايحه واگذاري اراضي ملي و آيين نامه اجرايي آن تشخيص دادند و با اين استدلال در يك مرحله از روند دادرسي، قوانين محيط زيست را ملغي شده دانستند. در حالي كه قانون به قوت خود باقي است و اصلاحيه اي هم كه در سال هاي ۷۱ و ۷۵ به قوانين شكار و صيد و قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست وارد شد اين قوانين را ابقا كرد نه لغو.» برزگر با رد برخي از اخبار منتشره مبني بر صدور حكم دادگاه به نفع اعضاي تعاوني مسكن زيتون گفت: آخرين حكم صادره، به شعبه ۷۱۲ دادگاه عمومي تهران به سال گذشته مربوط مي شود كه قرار عدم استماع دعاوي را صادر كرده كه يك قرار شكلي است و ارتباطي به ماهيت دعوا نداشته است و هنوز تصميم جديدي مبني بر ابطال يا عدم ابطال اسناد مالكيت اعضاي تعاوني مسكن اتخاذ نشده است.»


شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |