چهارشنبه۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۹ - May . 14, 2003
سياسي
Front Page

خاتمي در بيروت:
جنبش حزب الله يك جريان مستقل لبناني است
هزاران لبناني ديروز براي شنيدن سخنان خاتمي از جنوب اين كشور به بيروت رفتند
014110.jpg
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري كه دررأس هيأت بلندپايه سياسي اقتصادي در لبنان به سر مي برد، در دومين روز اقامت خود در بيروت با گروهي از شخصيت ها و مسئولان بلندپايه اين كشور ازجمله دبيركل حزب الله لبنان و هيأت مركزي جنبش امل ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش ايرنا خاتمي همچنين روز گذشته با حضور در كاخ يونسكو در بيروت و در جمع همتاي لبناني خود، نخست وزير و رئيس مجلس لبنان، صدها تن از شخصيت هاي فرهنگي و دانشگاهيان اين كشور طي سخناني بر ضرورت به كارگيري اخلاق در مقابله با ظلم تأكيد كرد.
رئيس جمهوري با اشاره به جايگاه اخلاق در جهان معاصر، افزود: يكي از اصلي ترين پايه هاي زندگي اجتماعي، اخلاق است و اخلاق معمولاً پوشيده تر و به طور ظريف تري از آنچه كه در نگاه اول به نظر مي رسد، در مناسبات انساني تاثير مي گذارد.
در خاتمه سخنراني خاتمي در كاخ يونسكو از سوي رئيس دانشگاه لبنان در بيروت دكتراي افتخاري رشته علوم سياسي به وي تقديم شد.
وي همچنين در ديدار سيد حسن نصرالله دبيركل حزب  الله لبنان از جريان حزب الله به عنوان يك جريان مستقل لبناني ياد كرد و ضمن تصريح بر مبارزه ريشه دارو بنيادين با تروريسم، بر مبارزات مدبرانه همراه با پاي بندي به اصول و دورانديشي تاكيد كرد.
در اين ديدار نصرالله نيز ضمن ارائه گزارشي از فضاي سياسي اجتماعي منطقه، به تشريح موقعيت و جايگاه حزب الله لبنان پرداخت و گفت: امروز مقاومت مورد تاييد همه گروه هاي مختلف در لبنان است.
همچنين هيات مركزي جنبش امل روز سه شنبه در محل اقامت خاتمي در بيروت با رئيس جمهوري ايران ديدار كرد. خاتمي در اين ديدار با تاكيد بر نقش و راه امام موسي صدر در شكل گيري اين جنبش گفت: جنبش امل نه تنها تكيه گاهي براي شيعيان لبنان بلكه اميدي براي بخش وسيعي از مردم اين كشور به منظور دستيابي به پيشرفت و توسعه است.
در اين  ديدار   ايوب  حميد سرپرست  هيات  مركزي  جنبش  امل  و وزير انرژي ، آب  و برق  لبنان  در سخناني ، سفرخاتمي  به  لبنان  را در شرايط  حساس  كنوني  بسيار ارزشمند خواند و  گفت : با توجه  به  نقش  جمهوري  اسلامي  ايران  در تحكيم  و پايداري  كشورهاي  اسلامي  و حمايت  از مقاومت  لبنان ، اين  ديدار نقط   عطفي  در روابط  دو كشور خواهد بود.
ايوب  حميد با قدرداني  از تلاشهاي  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  حل  ابهامات  موجود درباره  ناپديد شدن  امام  موسي  صدر، گفت : حمايتهاي  جمهوري  اسلامي  ايران  از حركت  جنبش  امل  را ارج  مي نهيم  و تاكيد مي كنيم  كه  اين  جنبش  در خط  امام  موسي  صدر گام  بر خواهد داشت .
رئيس  جمهوري  اسلامي  دوشنبه  شب  نيز با حضور در منزل  امام  موسي  صدر، با خانواده  وي  ديدار كرد. رئيس جمهوري ايران روز دوشنبه در نخستين روز ديدار از بيروت با رئيس جمهور و نخست وزير لبنان ديدار كرد.
در همين حال ايرنا از بيروت گزارش داد ديروز هزاران تن از مردم مناطق مختلف جنوب لبنان براي شنيدن سخنراني رئيس جمهوري ايران به بيروت رفتند و در ورزشگاه اين شهر اجتماع كردند.
برپايه اين گزارش شمار مسافراني كه مي خواستند براي ديدار خاتمي به بيروت بروند چنان زياد بود كه گروه هاي اسلامي از جمله حزب الله و جنبش امل صدها دستگاه اتوبوس از سوريه آورده بودند.

رئيس قوه قضائيه:
كشورهاي منطقه از قدرت نمايي آمريكا و اسرائيل نترسند
رئيس  قوه  قضائيه  در ديدار سفير  تركيه  در ايران  با وي ، گفت : آمريكا و رژيم  اسراييل  دو كشور مشكل ساز براي  منطقه  خاورميانه  هستند كه  اهداف  شومي  را دنبال  مي كنند.
به گزارش ايرنا آيت الله  سيد محمود هاشمي  شاهرودي  با بيان  اينكه كشورهاي  منطقه  نبايد تحت  تاثير شعارهاي  فريبنده  آنها قرار گيرند، افزود: جهان  اسلام  در مقابل   آزمايش  و خطر بزرگي  قرار دارد و ملت هاي  داراي  فرهنگ  و تاريخ  كهن ، نقش  مهمي در اين  عرصه  دارند.
رئيس  قوه  قضاييه ، تأكيد كرد: كشورهاي  منطقه  نبايد از قدرت  نمايي  آمريكا و اسراييل  در منطقه  بترسند.
آيت  الله  شاهرودي  با بيان  آنكه  ايران  و تركيه  زمينه هاي  مشتركي  از نظر سياسي ، اجتماعي  و فرهنگي  دارند، گفت : ايران  خواستار گسترش  روابط با تركيه  در تمام  سطوح  به  خصوص  در زمينه  قضايي  است .
وي ، ملت   تركيه  را ملتي  با پيشينه  فرهنگ  غني  اسلامي دانست  و خاطرنشان  كرد: ما اقدام  دولت   تركيه  در عدم  قبول  عبور نيروهاي  متجاوز از خاك  اين كشور را اقدامي شجاعانه  تلقي  مي كنيم .
سفير تركيه  در ايران  نيز با بيان  آنكه  ايران  در زمينه هاي  قضايي  در سالهاي  گذشته  پيشرفتهاي  چشمگيري  داشته  است ، گفت : ما خواستار برقراري  و انتقال  تجربيات  قضايي  دو كشور و انعقاد تفاهمنامه هايي  در زمينه  «استرداد مجرمين»، «مبادله  زندانيان »، «انتقال  محكومين» و «پذيرش  مجدد» شهروندان دو كشور هستيم .
«صلاح الدين  آپا» با تأكيد بر اينكه  جمهوري  اسلامي ايران  در زمينه  امور قضايي  پيشرفت هايي  داشته  است ، خاطرنشان  كرد: با انعقاد تفاهمنامه هاي  مختلف  در امور قضايي  مي توان  زمينه  ايجاد برقراري  روابط بيشتر ميان  دو كشور را فراهم  كرد.

بازتاب سفر خاتمي به بيروت در رسانه هاي غرب
سفر محمدخاتمي رئيس جمهوري ايران به لبنان بازتاب وسيعي در رسانه هاي خارجي داشته و مورد توجه تحليلگران اين رسانه ها قرار گرفته است.
استقبال گرم و گسترده مردم و مقامات لبناني از خاتمي نقطه مشترك همه اين تحليل هاي رسانه اي است. اگر چه هر يك از اين رسانه ها، اين استقبال را از ديدگاه خود تحليل و تفسير كردند.
روزنامه نيويورك تايمز خبر گزارش مربوط به اين موضوع را اينطور شروع كرد كه پرزيدنت خاتمي در ميان استقبال گرم همراه با پرتاب گل و پرچم هاي رنگي و در حالي كه دولت و دهها هزار نفر از شيعيان لبنان آغوش خود را به روي او گشوده بودند، وارد بيروت شد. اين نخستين سفر يك رئيس جمهور ايران بعد از انقلاب به لبنان است اما اين ديدار و اين شيوه استقبال يك واكنش ديپلماتيك قابل توجه در دنياي اسلام نسبت به آمريكا و اقدام نظامي آن در عراق است.
نيويورك تايمز در ادامه نوشت، «واشنگتن گوش خود را براي شنيدن آنچه خاتمي در اين سفر مي گويد تيز كرده است،  چرا كه اين سفر در شرايطي انجام مي شود كه ظاهراً اندك تحولي در روابط ايران و آمريكا قابل مشاهده است و دو كشور وجود برخي تماسها را تأييد كرده اند.
نيويورك تايمز سفر خاتمي به سوريه را كه پس از ديدار از لبنان انجام مي شود. تلاشي براي تحكيم روابط ميان كشورهاي خاورميانه توصيف كرد و نوشت، با اين ديدارها به نوعي كشورهايي كه در معرض تهديد آمريكا قرار دارند ارتباط خود را مستحكم مي كنند. از سوي ديگر اين سفر نقطه عطفي در روابط نزديك ايران و لبنان است زيرا دو كشور دو توافقنامه اقتصادي از جمله توافقنامه دريافت وام ۲۵۰ ميليون دلاري از ايران امضا كردند.
اين روزنامه سفر خاتمي به لبنان را به روابط درون شيعيان در كشورهاي مختلف ربط داده و نوشت، در عراق آيت الله باقر حكيم بعد از ۲۳ سال تبعيد در ايران به شهر نجف برگشته است. او خواستار استقرار يك نظام اسلامي در عراق است.
در لبنان در ميان شيعيان بر سر نوع حكومت اختلاف نظري وجود دارد. عده اي خواستار استقرار دولت غيرديني و عده ديگر در پي تحكيم دولتي ديني هستند. در اين ميان در بيروت عده اي به اظهارنظر خاتمي درباره اين موضوع گوش سپرده اند.
در لبنان شيعيان از رهبر يك كشور شيعه و ملتي كه سالها از نبرد آنها در برابر اسرائيل حمايت كرده به گرمي استقبال كردند. نيويورك تايمز در ادامه به علاقه و احساس قلبي برخي از مردم بيروت نسبت به خاتمي پرداخت و به نقل از يك فرد انگليسي زبان در بيروت نوشت: او يك رئيس جمهور معمولي نيست.
از سوي ديگر عده اي از مردم در ميان استقبال كنندگان از مخالفت خود با سياست  هاي آمريكا سخن مي گفتند و اين كشور را به دليل حمايت از اسرائيل محكوم مي كردند.
خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي از اين سفر با اشاره به استقبال گرم از خاتمي در بيروت پيش بيني كرد كه وضعيت حزب الله و روابط اين گروه با دولت هاي سوريه و ايران از موضوعات مورد بحث در اين سفر باشد.
رفيق حريري نخست وزير لبنان بعد از نخستين دور مذاكرات با خاتمي به خبرنگاران گفت: نه پرزيدنت خاتمي و نه پرزيدنت بشار اسد و نه ما در بيروت هيچكدام در پي رويارويي در منطقه نيستيم.
رويتر به مقاله اي كه رئيس جمهوري ايران در روزنامه لبناني السفير به چاپ رسانده اشاره كرده است.
خاتمي در اين مقاله اشغال عراق را يك اشتباه خوانده و نوشته است: تحميل يك رژيم بيگانه توسط نيروهاي مهاجم در عراق اشتباه بزرگتري است.
مردم آمريكا بايد بدانند كه سياست هاي رهبران آنها در واشنگتن در درازمدت به زيان آنها خواهد بود.
خبرگزاري فرانسه در تحليل ديگري از استقبال گرم لبنان از خاتمي نوشت، ميزبانان رئيس جمهور اصلاح طلب ايران اين استقبال را در لواي يك ژست ميانه روانه در مقابل واشنگتن به عمل آورده اند نه از موضع رويارويي.

برمر در عراق مستقر شد
پل برمر حاكم آمريكايي جديد عراق ديروز در بغداد مستقر شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد برمر كه روز دوشنبه به پايتخت عراق رفته بود، مأموريت كامل خود را از ديروز آغاز كرد. وي كه عهده دار بخشي از مسئوليت هاي جي گارنر حاكم پيشين عراق شده از اختيارات بيشتري برخوردار است.
درهمين حال شماري  از معترضان  حمله  آمريكا به  عراق  كه  اغلب  آنها شهروندان  عراقي هستند قرار است  امروز شكايت  خود را عليه  ژنرال  تامي  فرانكس فرمانده  نيروهاي  مركزي  آمريكا به  سبب  ارتكاب  جنايت  جنگي  در جنگ  عراق  تسليم  دادگاه  بلژيك  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بروكسل  اين  شكايت  نامه  در اصل  بر اساس قانون  موسوم  به  صلاحيت  جهاني  تسليم  دادگاه  فدرال  بلژيك  خواهد شد.
همسر طارق  ايوب  خبرنگار شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر كه  هشتم  آوريل در حمله  نيروهاي  آمريكايي  به  قتل  رسيد نيز از جمله  كساني  است  كه  اين  شكايت  نامه  را امضا كرده اند. به  گفته  مي  فرمون  وكيل  مدافع  شاكيان  در اين  شكايت نامه  عليه  ژنرال تامي  فرانكس  حدود بيست  مورد شكايت  در خصوص  اقدامات  نيروهاي  آمريكايي در زمان  جنگ  عراق  درج  شده  است . وي  گفت  در اين  نامه  عليه  سرهنگ  دوم  برايان  مك  كوي  از مقامات  تفنگداران  دريايي  آمريكا نيز شكايت  شده  است .

ايران برنامه هاي هسته اي نظامي ندارد
سركنسول جديد روسيه در اصفهان در ديدار با استاندار اصفهان اعلام كرد: ايران برنامه هاي هسته اي نظامي ندارد و كنترل و رسيدگي به اين امور وظيفه سازمانهاي بين المللي است. علي مصطفي بگلي در اين ديدار ادعاي برخي از كشورها را مبني بر دستيابي ايران به تكنولوژي هسته اي نظامي رد كرد.

رئيس مجلس در جمع خبرنگاران:
مسئولان مي كوشند با رايزني مسائل لوايح رئيس جمهوري را حل كنند
گروه سياسي: مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت كه در حال حاضر وارد بحث استعفا و يا رفراندوم نمي شود ولي بعدها راجع به آن توضيح خواهد داد.
به گزارش خبرنگار همشهري رئيس مجلس در مورد اينكه آيا اين دو لايحه به مجمع فرستاده مي شود يا خير؟ گفت: مبنا اين است كه اگر اختلافي بين مجلس و شوراي نگهبان باشد به مجمع تشخيص ارجاع مي شود ولي هدف مسئولان اين است كه با رايزني اين مسئله را حل كنند ولي اگر حل نشد دو لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده مي شوند.
محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس نيز در مورد اينكه مرجع تشخيص انطباق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسي كيست؟ گفت: شوراي نگهبان است ولي اين شورا قانوني عمل نمي كند، به همين دليل مجلس روال قانوني خود از جمله رفراندوم و استعفا را طي مي كند كه در اين صورت استعفا قانوني است و مصوبه مجلس هم كه مورد تأئيد شوراي نگهبان قرار نگرفته اجرا نمي شود كه آن هم قانوني است.
وي افزود: رئيس جمهور با ارسال لوايح به مجمع تشخيص مصلحت مخالف است.

يك فوريت لايحه اصلاح مواد ۱ و ۲ قانون شورا ها تصويب شد
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  يك  فوريت  لايحه  اصلاح  مواد ( ۱) و ( ۲) قانون  تشكيلات  ، وظايف  و انتخابات  شوراهاي  اسلامي  كشور و انتخاب  شهرداران  مصوب  ۱۳۷۵ را تصويب  كردند. به  گزارش  ايرنا ، محمود ميرلوحي  معاون  پارلماني وزير كشور علت  ارائه  اين  لايحه  را عدم  تصويب  طرح  اصلاح  قانون  تشكيلات ، وظايف  و انتخابات  كشورهاي  اسلامي  كشور و انتخاب  شهرداران  بيان  كرد.
در صورت  تصويب  نهايي  اين  لايحه  براي  پيشبرد برنامه هاي  اجتماعي ، اقتصادي ، عمراني  ، بهداشتي  ، فرهنگي ، آموزشي  و ساير امور رفاهي ، بامشاركت  مردم  ، شوراهايي  به  نام  شوراي  اسلامي  روستا، بخش  و شهر و شهرستان  استان  و شوراهاي  عالي  استانها براساس  اين  قانون  تشكيل  مي شود.

نامه ۱۷۲ تن از نمايندگان مجلس درباره تحقيق و تفحص از صدا و سيما
۱۷۲ نماينده  مجلس  شوراي  اسلامي  درنامه اي  به  هيأت  رئيسه  مجلس  خواستار «پيگيري  شايسته  گزارش  هيأت  تحقيق  و تفحص  از عملكرد صداوسيما» و «برخوردقانوني  با برخوردهاي  سياسي  كارانه  مديريت  اين  سازمان » شدند.
به گزارش ايرنا در اين  نامه  كه  در جلسه  علني  ديروز توسط سيد ابراهيم  اميني  قرائت  شدآمده  است : «رقم  بزرگ  پانصد و بيست  و پنج  ميليارد توماني  تخلفات  مالي  كه مربوط به  تنها پنج  حساب  بانكي  از مجموعه  دويست  حساب  بانكي  صداو سيما بودموجب  حيرت  و شگفتي  براي  همه  كساني  است  كه  به  مفاسد اقتصادي  و حاكميت  قانون  حساسيت  جدي  دارند.»
اين  نامه  مي افزايد: «به  استهزاگرفتن  اقدام  نمايندگان  ملت  وكشكي  خواندن گزارش  هيأت  تحقيق  و تفحص  از عملكرد صداو سيما توسط مدير عامل  اين  سازمان بيانگر اين  است  كه  از ديدگاه  اين  آقايان  حتي  مبارزه  با مفاسد اقتصادي  هم تعريف  و معياري  دوگانه  دارد و صرفاً يك  تاكتيك  سياسي  است .»
دربخش  ديگري  از نامه  مذكورآمده  است : «جاي  ترديد نيست  كه  نظارت  قانوني مجلس  بر هر دستگاه  و نهادي  ضامن  سلامت  آن  است  و بخشهايي  ازحكومت  كه  خود رااز نظارت  مجلس  محروم  كرده اند خود بيشترين  لطمه  را متحمل  مي شوند.»
نمايندگان  همچنين  در نامه  خود «با توجه  به  اين  كه  اعضاي  هيأت  تحقيق  و تفحص  اعلام  داشته اند موارد ديگري  نيز وجود داشته  كه  بنابر مصالحي از متن  گزارش  حذف  شده  و درباره  موارد ذكر شده  در گزارش  مستندات  و توضيحاتي  روشنگر قابل  ارائه  است » از هيات  رئيسه  مجلس  خواستند «با تشكيل  جلسه اي  غيرعلني  اين  گونه  موارد نيز به  اطلاع  نمايندگان  ملت  برسد.»

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |