چهارشنبه۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۹ - May . 14, 2003
همزمان با فرا رسيدن روز پانزدهم ماه مه- ۲۵ ارديبهشت ماه و روز جهاني خانواده
بحران ها و نابساماني ها در خانواده هاي امروز
014085.jpg
خانواده كوچكترين واحد اجتماعي، اما بزرگترين واحد اثربخش تربيتي از نظر نماي ملل و جوامع و حكومت ها محسوب مي شود و به همين سبب هم از سوي سازمان ملل، پانزدهم ماه مه (۲۵ ارديبهشت ماه) روز جهاني خانواده نامگذاري شده است. خانواده مي تواند منشأ تحولات عظيم فردي و اجتماعي و رشد ارزش هاي انساني باشد. خانواده ها به عنوان يك واحد يا نهاد جهاني، در جوامع مختلف، كم و بيش داراي كاركردها و وظايف مشتركي هستند. كاركرد مطلوب در خانواده باعث مي شود تا روابط مختلف عاطفي، رواني و حتي اقتصادي و اجتماعي به بهترين شكل خود صورت پذيرد.
بالا بردن سطح بهره وري و بهره گيري از توانايي ها و پنانسيل هاي مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ويژه به نهاد خانواده است.
سرمايه گذاري و توجه هر بيشتر به خانواده، امروز بيش از هر زماني در گذشته مطرح است؛ حتي دولت ها توجه خاص نسبت به رشد و توسعه كيفي خانواده مبذول داشته اند و با در اختيار قراردادن امتيازات، تسهيلات رفاهي، آموزشي، مشاوره اي و به طور كلي بالا بردن بهداشت و سلامت خانواده، سعي براين دارند تا خانواده از كيفيت بالاتري برخوردار شود. يقيناً ارتقاء كيفي خانواده، تأثير مستقيمي بر تربيت نسل هاي نورس و آتي جامعه خواهد داشت.
بحران در خانواده
خانواده هاي امروز به دنبال تغيير در الگوهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و نظاير آن، دچار بحران هاي مختلفي شده اند.
روابط درون خانواده، روابط بين اولياء، ميزان رشد جمعيت، نقش هاي سياسي و اجتماعي موجود در خانواده و عناصري از اين قبيل، باعث پديد آمدن بحران در خانواده شده است. عامل اقتصادي نيز نقش مؤثري در پيدايش بحران در خانواده ايفا مي كند. تغيير الگوها، بالا رفتن ميزان مصارف در خانواده ها، ناهماهنگي بين ميزان درآمد و هزينه ها و همچنين گسست نسل ها، باعث پيدايش بحران در اين نهاد گرديده است (منظور از گسست نسل ها، تفاوت ارزشي، بين ديدگاه هاي اولياء و فرزندان است).
مواردي از قبيل رشد جمعيت، مسأله اقتصادي، اختلاف والدين با يكديگر، تنش هاي سياسي و اجتماعي، در ايجاد بحران نقش دارند كه با مطالعات مستمر و برنامه ريزي عملي بايستي توانست تا حدي بحران در خانواده را مهار و كنترل كرد، در غير اين صورت اين بحران تسلسل وار به نسل هاي بعد و ابعاد مختلف خانواده منتقل خواهد شد .
همزيستي، ازدواج، روابط بين زن و مرد، روابط بين اولياء و فرزندان و همچنين ميزان وابستگي در خانواده هاي امروز، دچار مشكل شده است و هر كدام از زمينه هاي ياد شده، نياز به اصلاح، مشاوره و برخوردهاي مناسب دارد؛ در غير اين صورت بحران هرچه بيشتر تشديد مي شود.
يكي از نمودهاي بحران، در ازدواج هاي ناموفق و متلاشي شده منعكس است. اين امر موجب مي شود تا نظم عاطفي كودك در خانواده دچار مشكل گردد، بزهكاري افزايش يابد، ترك تحصيل و جدا شدن از خانواده افزايش يابد و به طور كلي رفتارهاي نابهنجار هر چه بيشتر در خانواده ها گسترش يابد، كه دنياي صنعتي بيش از جهان سوم با اين وضعيت روبه روست.
خشونت در خانواده، سوءاستفاده هاي جنسي، افزايش بزهكاري و نابهنجاري هاي نظير آن، تا حد زيادي به فقر اقتصادي نسبت داده مي شود. لذا برنامه ريزان اجتماعي و دولتمردان، مي بايست تدابيري اتخاذ نمايند تا از بروز اين بحران ها پيشگيري شود و يا بتوان از اين بحران ها رهايي يافت.
نابساماني هاي اخلاقي در خانواده
در عصر شتاب تحولات كه هرچه سريع تر از جامعه سنتي فاصله گرفته و در حال گذار و توسعه كشور هستيم و با توجه به تغيير ساختار و الگوهاي خانواده امروز در ابعاد مختلف كه خانواده از نوع گسترده، به هسته اي سوق پيدا كرده است، بايستي اذعان نمود بسياري از نابساماني هاي اخلاقي امروز خانواده، ريشه در عدم توجه به موارد ساده اي دارد كه به مرور زمان به معضلي لاينحل تبديل مي شود، از جمله علل و عوامل اين نابساماني ها به موارد زير مي توان اشاره كرد:
۱- نگرش عروس و مادر شوهرنسبت به هم
در پاسخ  زوج هاي جوان كه سؤال مي كنند آيا مي شود عروس و مادر شوهر در يكجا زندگي كنند، مي گوييم اگر مي خواهيد زندگي خوب و خوشي براي مادر و همسر و خانواده خود داشته باشيد، اين مرز جدايي را حفظ كنيد، چه با مادر خود، چه با مادر همسر خود. چرا كه عموماً هركس نسبت به بستگان خود اثر خوشايندتري دارد و بستگان خود را در صورت عمل خلاف، چون از گروه خودش است، سعي مي كند كارهايش را توجيه كند.
وقتي دو نفر با هم ازدواج مي كنند و خويشاوند سببي مي شوند، بايد دانست كه آنها از دو گروهند و هر كدام به گروه خود علاقه مندتر است، و اين موجب مي شود اعمالي كه انجام مي شود، در تفسيرش اختلاف حاصل شود.
محبت نيز ايجاد رقابت مي كند و چون هم مادر به پسر محبت دارد و هم زن، ... آن مي شود كه نتوان گفت!
بايد تدبيري انديشيده شود كه از دخالت بزرگترها به صورت مستقيم در زندگي زوج هاي جوان كاسته شود، چون زوج هاي جوان را به عنوان ناصح به آنها نمي نگرند و از تذكر ايشان برداشت هاي غلط مي نمايند، چرا كه هركس عقل خود را به كمال و فرزند خود را به جمال مي پندارد.
۲- رابطه تعليم و تعلم بين زن و شوهر
در ازدواج، عشق عامل اصلي براي تحكيم خانواده مي تواند محسوب شود و عاشق بايستي معشوق خود را داراي كمال بداند ولي در رابطه تعليم و تعلم، همسر ممكن است احساس كند كه خودش نسبت به او اعلم و بالاتر است و او خيلي ضعيف و كوچك است و هميشه او را در جايگاه شاگرد و خود را استاد ببيند كه يقيناً اين نوع تلقي در ارتباط آنها اثر سوء دارد.
۳- مرزهاي ارتباطي نامناسب بين اعضاي خانواده
در بين هر يك از اعضاي خانواده، يك مرز بندي وجود دارد. گاهي مشكل روابط براثر مرز زير مجموعه هاست. (مرز عبارت از مجموعه مقرراتي است كه مشخص مي كند چه كسي و چگونه جزء يك مجموعه است.)
بين اعضاي خانواده سه نوع مرز ارتباطي متصور است:
الف- بين اعضاي خانواده مرز سخت و بتوني وجود دارد و ارتباط بين اعضاء در حد ضرورت است و هريك از اعضاء به حريم عضو ديگري نمي تواند وارد شود و با هم برخورد خشك و رسمي دارند.
ب- بين اعضاي خانواده مرزي وجود ندارد و هركس به راحتي و بدون اجازه عضو ديگر مي تواند به حريم او پا بگذارد و قواعد و قانوني وجود ندارد. در اينگونه خانواده ها «مال من» وجود ندارد.
ج- بين اعضاي خانواده مرز طيفي وجود دارد كه برگرفته از طيف نور رنگين كمان است كه در عين آن كه رنگ زرد و نارنجي و قرمز و بنفش از هم جداست، ولي نمي توان بين آنها را خط كشي كرد. چرا كه طيف هاي نور در هم تنيده شده است و اين نوع رابطه، مي تواند موجب پيشگيري از نابساماني هاي خانوادگي باشد.
در رابطه اعضاي خانواده خصوصاً زن و شوهر، قيد و بندهايي در قانون مدني داريم كه در جايگاه خويش مي تواند نيازمند تجديد نظر باشد، ولي قيد و بندهايي هم در عمل داريم كه موجب تشديد نابساماني هاي اخلاقي در خانواده مي شود.مانند مرد سالاري يا زن سالاري كه امروزه فرزند سالاري نيز به آنها اضافه شده است.
۴- عدم محوريت محبت در خانواده
محبت، عامل اصلي در تعادل اخلاقي خانواده است، چرا كه:
«الانسان عبيدالاحسان» انسان برده نيكوكاري است.
حقيقت انساني در روح است، نه جسم او و نيروهاي بالقوه در وجودش است كه با محبت شكوفا مي گردد و به ثمر مي رسد. البته بديهي است استفاده از تمام روش هاي تربيتي از جمله تشويق، محبت، تكريم، تنبيه و غيره به صورت توأمان در تربيت اثربخش است. مهم آن است كه بدانيم از هر روش تربيتي چه وقت،چگونه و به چه اندازه بايستي استفاده كرد.درخانواده مطلوب، محبت محور تربيت است، ولي از تنبيه هم در حد ضرورت با در نظر گرفتن شرايط تنبيه استفاده مي كنند.
۵- تجمل گرايي
از ديگر علل نابساماني اخلاقي در خانواده تجمل گرايي است و اين تصور كه ساده زيستن يعني بدبختانه زيستن، غلط است.البته بايستي اذعان نمود همانطور كه با انقلاب شكوهمند اسلامي در ايران، ارزش هاي جامعه دچار يك تغيير بنيادي مثبت شد، متأسفانه پس از پذيرش قطعنانه و فروكش كردن جنگ تحميلي نيز، فرهنگ مصرف بيش از حد گسترش و تجمل گرايي به سرعت در بين آحاد جامعه از جمله نهاد خانواده روبه توسعه گذاشت و هركس در تجمل گرايي و مصرف، سعي دارد گوي سبقت را از ديگران بربايد و همين امر موجب شده كه خانواده هاي ساده زيست با توجه به فرهنگ حاكم بر جامعه با ديده تحقير نگريسته شوند كه ضروري است مسئولين فرهنگي و دولتمردان جامعه، با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري در چند ساله اخير براي گريز از اين خوره اخلاقي ، برنامه ريزي فرهنگي خاص را ارائه كنند.
۶- انگيزه ازدواج، سودجويي هاي مادي
در برخي از ازدواج هاي كنوني به جاي آن كه پيوند ازدواج براساس انگيزه هاي اخلاقي و عشق محقق شود، براساس انگيزه هاي دنيوي و سودجويي هاي مادي تحقق مي يابد.
در حكايت آورده اند كه روباهي آمد. ديد شتري نشسته، روباه دوست داشت با او همنشين باشد، خودش آمد و كنار شتر نشست و دمش را به دم شتر گره زد، وقتي شتر بلند شد روباه ميان زمين و هوا ماند. گفتند او را چرا چنين شدي؟ گفت: وصلت با بزرگان اين چنينم كرد. اين حكايت افرادي است كه به خاطر مقام و مال خانواده دختر، با او وصلت مي كنند.
۷- ضعف روحيه مذهبي در خانواده
در فلسفه اخلاق، به اثبات رسيده است كه تنها پشتوانه معقول و مقبول ارزش هاي متعالي اخلاقي «ايمان مذهبي» است.
بين ضعف روحيه مذهبي و شدت نابساماني هاي اخلاقي در خانواده، رابطه معناداري وجود دارد كه هرچه از روحيه مذهبي فاصله گرفته اند، نابساماني هاي اخلاقي رو به فزوني گذاشته است.
۸- احساس پوچي در زندگي
پوچ گرايي، از انسان موجودي خطرناك مي سازد. اگر عامل احساس پوچي علمي باشد، بايد به تصحيح بينش او همت گماشت، يعني در مرحله نخست تفكر منطقي را در وي تقويت كنيم و با نوع تفسيري كه در باره كل جهان و خصوص انسان داريم، موضع گيري او را در برابر امور زندگي اصلاح كنيم.
۹- عدم تطبيق با وضعيت جديد
خانواده گاهي به صورت غيرمترقبه دستخوش تغييراتي مي شود كه اعضاي خانواده بايد خود را با آن تغيير تطابق دهند. مثلاً دزدي به خانه مي زند و يا فرزندي از خانواده فوت مي كند، پدر يا مادر سكته كرده و ناقص مي شوند، فرزند ناقص و عقب افتاده به دنيا مي آيد، مهاجرت پيش مي آيد و مواردي از اين قبيل، كه اگر خانواده نتواند خود را با شرايط جديد تطبيق دهد دچار نابساماني مي شود.
۱۰- نگهداري از جمعيت سالمند
از مسايل عمده اي كه امروزه در خانواده ها مطرح است، حفظ و نگهداري از جمعيت سالمند است كه تحت تأثير صنعت تكنولوژي، بهداشت و نظير آن زنان و مردان، شانس طول عمر بيشتري را پيدا كرده اند. جمعيت سالمند در كشورهاي صنعتي بين ۱۳ تا ۱۷ درصد كل جمعيت را به خود اختصاص مي دهد. اين نسبت، در كشورهاي روبه توسعه رقم كمتر از ۵ درصد است و اين شاخص در ايران، حدود ۵/۳ درصد برآورده شده است يعني تنها ۵/۳ درصد از جمعيت كشور ۶۵ ساله يا بالاتر هستند. امروزه در كشورهاي صنعتي، مؤسسات مشابه و معين، بسياري از وظايف خانواده ها را به عهده گرفته اند، نظير: شبانه روزي ها، مراكز سالمندان، مؤسسات نگهداري از افراد بي سرپرست كه اين قبيل مؤسسات در گذشته عموماً وجود خارجي نداشت و وظايف آنها در خانواده مستقر بود. در حالي كه در عصر حاضر با تغييرات درون خانواده، تغيير در روابط و ساختار خانواده، بسياري از وظايف خانواده به مؤسسات جانبي واگذار گرديده است.
لذا برنامه ريزان اجتماعي با توجه به تغييراتي كه در هنجارها و ارزش هاي خانواده به وجود مي آيد مي بايست در فكر هماهنگ كردن چنين مؤسساتي نيز باشند.
حسن زارعيان
كارشناس تعليم و تربيت

همسركشي زنان،انتهاي مسير ازدواج اجباري است
ايسنا: يك پژوهشگر اجتماعي گفت: زنان همسركش،نبود حمايتهاي جدي و قانوني، شكنجه و آزار جسمي مرد، ارتباط نامشروع مرد، تجاوز به فرزند يا فرزندان خود، اطاله دادرسي و دشواري طلاق را از دلايل عمده اين اقدام مي دانند.
سعيد مدني، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه در سطح كلان، تفاوتي بين علل جرايم مردان و زنان وجود ندارد، گفت: ساختار ناكارآمد اجتماعي و اقتصادي، شيوع فقر، كاهش مشاركت و موانع دروني انجام جرم از جمله عوامل پذيرش جرم زنان و مردان است.
وي با بيان اين كه در سطح مياني و خرد تفاوتهاي بارزي در اقدام به جرم زنان و مردان بخصوص در همسركشي وجود دارد افزود: اطاله دادرسي و روش نامناسب اعمال قوانين در تقاضاي طلاق از سوي زنان عامل اصلي در اقدام به همسركشي برخي زنان تحت آزار بوده است.
وي با اشاره به اين كه نسبت زنان مجرم از ۷/۱۴ درصد در سال ۷۶ به ۱۱درصد در سال ۷۸ تغيير يافته و بيشترين گروه سني آنها نيز ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است گفت: ارتكاب به قتل همسران تنها خاص زنان طبقات پايين و بي سواد جامعه نبوده، اما براساس تحقيقات صورت گرفته، بيشتر زنان مجرم كم سواد يا بي سواد هستند.
مدني با بيان اين كه تاخير در اجابت درخواست طلاق از سوي زناني كه به شدت تحت آزار همسران خود بوده اند در ارتكاب به قتل همسر يك عامل حياتي است، اظهار كرد: روش اعمال قوانين براي انجام طلاق در استانهاي مختلف متغير مهمي در اقدام به قتل همسران از سوي زنان بوده است. به عبارتي در استانهايي كه امكان طلاق و رسيدگي به دادخواهي زنان سهل تر بوده، ميزان همسركشي نيز كاهش چشمگيري داشته است. اين روانشناس همچنين پايين بودن سن ازدواج زنان همسركش را از ديگر عوامل مؤثر در متفاو ت بودن اقدام به قتل زنان خواند و خاطرنشان كرد: براساس تحقيقات صورت گرفته بيشتر زنان همسركش در سنين قبل از ۲۵ سالگي ازدواج كرده و به طور متوسط تنها ۱۰ سال زندگي مشترك داشته اند. همچنين بيشتر ازدواجهاي آنها در سنين زير ۱۲ سال ناخواسته و اجباري بوده كه اين عامل در همسركشي مردان كمتر مشاهده شده است. وي نابرابري حقوقي مردان و زنان در اين زمينه را عامل مهمي در ارتكاب به قتل زنان دانست و گفت:  زنان به ازدواج اجباري در سنين زير ۱۲ سال با سختي هاي بسيار روبه رو بوده و هزينه كلاني براي رهايي از زندگي تحميل شده به خود متقبل شده اند. براين اساس تنها راه رهايي از محروميت، فشار و نابرابري تحميلي را اقدام به قتل همسر خود يافته اند. وي با اشاره به اين كه ۸۰درصد زنان همسركش خانه دار بوده اند، بيان كرد: متاسفانه تمايل به قتل همسر در زنان خانه دار بيشتر بوده و اين امر نشان مي دهد كه آنها فشار مضاعفي را تحمل كرده و با اين كار از محروميت هايي كه در خانه و جامعه با آن مواجه اند انتقام مي گيرند. اين پژوهشگر اجتماعي با اشاره به اين كه الگوي جنسيتي جرم در جامعه تغيير كرده است، افزود: علاوه بر افزايش شيوع جرايم زنان متاسفانه جرمهايي با الگويي مردانه نيز به زنان اختصاص يافته است، به نحوي كه در حال حاضر ۱۵درصد از مراجعين به مراكز درماني سرپايي اعتياد بهزيستي را زنان تشكيل مي دهند. وي با بيان اين كه مردان قاتل زودتر از زنان اعتراف به اقدام به قتل كرده اند گفت: اين امر نشان مي دهد كه زنان پس از انجام قتل تعارض چنداني نداشته، به عبارتي وضعيت بغرنج و ناگوار آنها شرايط را به نحوي توجيه كرده كه زنان خود را محق دانسته، دچار تعارض دروني يا احساس گناه نشده و همچنين تمايل به اقرار به قتل پيدا نكرده اند. به اعتقاد وي همسركشي زنان انتهاي مسيري است كه ابتداي آن ازدواج ناخواسته، طول مسيرش تحمل فشارها، سختي ها و نابرابري هاي بسيار و رسيدن به نقطه اي كور و عاري از هرگونه راه حل منطقي است.

عادلانه جر و بحث كنيد
بحث و جدل با همسري كه دوست داريد طبيعي است. اگر بحث و جدل صحيح و سازنده باشد شما را صميمي تر مي كند.
مطمئناً، شما بر سر مسائل مالي، تربيت فرزندان، نظافت منزل و... با همسر دعوا مي كنيد. البته در زندگي همه اين اختلافات پيش مي آيد و اگر سازنده نباشد روابط خدشه دار مي شود. به پرسشنامه زير پاسخ دهيد تا دريابيد كه نحوه دعواي شما سازنده يا مخرب است.
پرسشها:
۱- دعوا مرا عصباني مي كند، وقتي دعوا مي كنيم معمولاً احساساتم را پنهان مي كنم.
بله خير
۲- من فكر مي كنم صحبت هاي منفي، شرايط را بدتر مي كند.
بله خير
۳- نمي توانم مشكل موجود را مطرح كنم، مشكلات قبلي كه اذيتم مي كند، ابراز مي كنم و دعوامان مي شود.
بله خير
۴- هميشه رفتار همسرم را تحليل مي كنم و به او تذكر مي دهم كه مرا نگران مي كند. براي مثال مي گويم «اگر آن قدر يك دنده و سرسخت نبودي، اين اتفاق نمي افتاد.»
بله خير
۵- هر وقت همسرم برخلاف نظرم حرف مي زند زود از كوره درمي رم.
بله خير
۶- تا ۱۰۰ درصد مطمئن نشوم حق با من است، مسئله را مطرح نمي كنم.
بله خير
۷- وقتي خيلي عصباني شوم، به همسرم توهين مي كنم و فحش مي دهم.
بله خير
۸- وقتي دعوا مي كنيم، از همسرم متنفر مي شوم و تنفرم را بيان مي كنم.
بله خير
۹- اگر همسرم از من انتقاد كند، من هم تلافي مي كنم و نقاط ضعف او را به رخش مي كشم.
بله خير
۱۰- در هنگام دعوا وقتي همسرم منظورم را نمي فهمد، حرفم را بارها تكرار مي كنم.
بله خير
۱۱- مي پذيرم كه در هنگام دعوا، به ندرت به صحبت هاي همسرم گوش مي كنم. زيرا به افكار خودم مي انديشم.
بله خير
۱۲- احساس مي كنم هميشه دعوامان يكسان است و به نتيجه نمي رسيم.
بله خير
پاسخ ها:
۱- خير، احساسات واقعي خود را با آرامش و ملايمت مطرح كنيد. براي مثال، وقتي سرم داد مي كشي عصباني مي شوم و نمي توانم كنترلم را حفظ كنم، مي تواني آرام تر باشي تا من هم آرامش داشته باشم.
۲- بله، حرف هاي منفي نه تنها روابط را بهتر نمي كند، بلكه آن را خدشه دار مي كند. به جاي آن كه شخصيت همسر را زير سؤال ببريد، از رفتارش انتقاد كنيد. براي مثال اگر با هم مشورت مي كرديم نتيجه بهتر نبود؟
۳- خير، گذشته را فراموش كنيد. همسرتان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشيد. با آرامش و ملايمت مشكل موجود را طرح كنيد.
۴- خير، تحقير و سرزنش روابط را تيره تر مي كند.
۵- خير، همسرتان فردي است با ويژگي ها و افكار متفاوت با شما، پس هميشه نمي تواند مطابق ميل تان حرف بزند.
۶- خير، مسائل را چه حق با شما باشد و چه نباشد، دوستانه طرح كنيد. نظر همسرتان را جويا شويد تا به راه حل منطقي برسيد. توجه كنيد كه به دنبال برنده شدن در بحث نباشيد. به دنبال راه حل باشيد. در مذاكره خوب هر دو نفر برنده هستند.
۷- خير، وقتي عصباني مي شويد، وقت ديگري با همسرتان صحبت كنيد. از اتاق خارج شويد، نفس عميقي بكشيد، دوش بگيريد، موسيقي گوش كنيد. هرگز اجازه ندهيد پرده حيا پاره شود و حرمت ها شكسته شود. توهين و بي احترامي شما رفتار متقابل همسر را به دنبال دارد.
۸- خير، خود را كنترل كنيد و هرگز تنفرتان را بيان نكنيد.
۹- خير، از انتقاد سازنده همسر براي رشد شخصيت و سازندگي خود استفاده كنيد.
۱۰- خير، تكرار يك حرف همسر را خسته و عصبي مي كند.
۱۱- خير، شنونده خوبي باشيد، با دقت به صحبت هاي همسر گوش كنيد تا علت رنجش و ناراحتي او را دريابيد.
۱۲- خير، روش جديدي را انتخاب كنيد.
مترجم: الهام مؤدب

۶ خانه فرهنگ مشاركتي در غرب تهران آماده بهره برداري شد
013990.jpg
گروه اجتماعي: همزمان  با ميلاد پيامبر اكرم (ص ) و امام  جعفر
صادق  (ع )، شش  خانه  فرهنگ  مشاركتي  در قلمرو غرب  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  مورد بهره برداري  قرار مي گيرد.
به گزارش ايرنا به نقل از  روابط عمومي منطقه  غرب  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، اين  مراكز شامل  محله هاي  شهرآرا، ستارخان ، پونك ، فردوس ، ويلاشهر و الغدير است .
مدير امور هماهنگي  مراكز غرب  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، راه  اندازي  اين  مراكز را در راستاي  احساس  ضرورت  افزايش  فضاهاي  فرهنگي  و نيز همكاري  اصحاب  فرهنگ  در بخش  غير دولتي  دانست .
«منصور احمدلو» با اشاره  به  اين  كه  پنج  محور ماموريتي  براي  خانه هاي  فرهنگ  مشاركتي  در بخش هاي  علمي ، ورزشي ، هنري ، مذهبي  و اجتماعي  تعيين  شده  است ، گفت : فعاليت  اين  مراكز براساس  نياز و نيز استعدادهاي  موجود محل ، برنامه ريزي  شده  است .

ميزان مصرف دخانيات در سبد خانوارها افزايش يافته است
گروه اجتماعي: رئيس  فرهنگسراي  خانواده ، گفت : مديريت  مناسب  شهري  در تهران  به  ارتقاي سطح  فرهنگ  خانواده  در اين  كلان  شهر كمك  فراواني  خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، عبدالرضا كردي  روز سه شنبه  در جمع خبرنگاران به  مناسبت  فرارسيدن  روز جهاني  خانواده ، نخستين  چالش  موجود در خانواده ها را عدم  توازن  بين  درآمدو هزينه ها ذكر كرد كه  اين  توازن  نياز به  فرهنگ سازي  دارد.
به  گفته  وي ، نبود امكانات  اقتصادي  كافي  در برخي  خانواده ها ، آنها را در معرض آسيب هاي  اجتماعي  و فرهنگي  قرار داده  است . وي  اظهار داشت : اين مشكل  بايد توسط كارشناسان  و آسيب شناسان  اجتماعي  بررسي  و راهكارهايي  بر اساس  منشور خانواده  ارائه  شود. رئيس  فرهنگسراي  خانواده  با اشاره  به  مصرف  زياد دخانيات  در خانواده  ها، گفت : دخانيات  در سبد اقتصادي  برخي  خانواده ها سهم  زيادي  دارد.
وي  از راه  اندازي  كارگاه هايي  براي  زنان  خانه دار در فرهنگسراي  خانواده خبر داد و افزود : زنان  با شركت  در اين  كارگاه ها و فراگيري  مشاغل  مختلف توانستند در بالا رفتن  وضعيت  اقتصادي  خانواده  تاثيرگذار باشند.
كردي ، از ديگر مشكلات  موجود در جامعه  امروزي  را عدم تناسب  در نرخ  ازدواج و طلاق  دانست  و اظهار داشت : در حال  حاضر نرخ  سن  ازدواج  بالا رفته  و در كنارآن  آمار طلاق  نيز افزايش  داشته  است . وي  آشنايي  قبل  از ازدواج  و تصميم گيري  هاي  عجولانه  و بدون  شناخت  كافي  رايكي  از عوامل  بالا رفتن  آمار طلاق  در كشور عنوان  كرد.
رئيس  فرهنگسراي  خانواده ، گفت : گسترش  مكان هاي  آموزشي  براي  آشنا كردن  و راهنمايي  جوانان  نسبت  به  مسايل  زندگي  تاثير بسزايي  در كاهش  آمار طلاق  خواهدداشت . كردي  گفت : همه  نهادهايي  كه  در امر خانواده  فعاليت  دارند ، بايد براي توسعه  فرهنگ  خانواده  از حركت هاي  انفرادي  دوري  كنند ، تا نتيجه  مطلوبي  از همكاري هاي  دو و چند جانبه  بدست  آيد.

وارونگي در اطلاع رساني توازن در خبررساني را كم رنگ كرده است
گروه اجتماعي: مدير عامل  سازمان  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  (ايرنا) گفت  وارونگي  در امـــراطلاع رساني  توجه  به  ضرورت هاي  متوازن  در امر رسانه اي  را كم  رنگ  كرده  است .
عبدالله  ناصري ، روز سه شنبه  در گفتگو با خبرنگاران  افزود تـوجه  بيشتر به پديده هاي  سياسي ، پرداختن  به  مسائل  اقتصادي ، فرهنگي ، علمـــي  و ديني  را در حوزه هاي  خبري  ضعيف تر كرده  است .
وي ، سياه  و بزرگ  نمايي  برخي  پديده هاراازجمله  ضعف هاي  فراگيردر اطلاع رساني كشور دانست  و گفت  اين  ضعف ها ويژه  رسانه  يا گرايش  خاصي  نيست .
ناصري ، با اعلام  اينكه  پرداخت  بيشتر به  مسايل  سياسي ، ديگر تلاش هاي  انجام شده  در كشور را تحت الشعاع  خود قرار داده  است ، اظهارداشت  هم اكنون  بخش  اعظم اخبار ملي ، خاص  چند استان  بزرگ  صنعتي  و سياسي  كشور شده  است .
وي ، وجـود زمينـه  انتقاد و بازگويي  ضعف ها و قوت هاي  كشور را نقطه  مثبـت نظام  و دولت  عنوان  كرد و گفت  بايد بارفع  نقيصه هاي  موجود فضاي  جديد ايجادشده  در عرصه  اطلاع رساني  را پاس  بداريم .
ناصري  ، تقويت  شبكه هاي  استاني  را ازجمله  سياست هاي  ايرنا ذكر كرد و افزودفعاليت هاي  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  از هشت  منطقه  به  ۲۸ منطقه  در زمان  حاضررسيده  است .
وي  ، فراهم  شدن  زمينه  استقلال  استان ها ، ايجاد توازن  در حوزه  اطلاع  رساني ،رونق  و گستردگي  اخبار و اطلاعات  را از جملـه  اهـداف  تقويت  شبكه هاي  استانـي عنوان  كرد.
مدير عامل  ايرنا در بخش  ديگري  ازسخنان  خود بااشاره  به  شكل گيري  خبرگزاري  دانش  آموزي  «پانا» در سال  گذشته  گفت  دانش آموزان  بادرك  و روشن بيني  خاص  خودفضاي  اجتماعي  درون  خانواده  را متأثر كرده  و پديده  دوم  خرداد را به  عنـوان فصل  جديدي  در روند انقلاب  و نظام  اسلامي  به  ثبت  رساندند.
ناصري  با تأكيد بـر لزوم  استفاده  از پتانسيـل  و ظرفيت هاي  دانش آمـوزان  ودانشجويان  كشور در عرصه هاي  خبر رساني  ، گفت  خبـرگـزاري هــاي  دانش آموزي  ودانشجويي  منشاء تحولات  اساسي  در حوزه  اطلاع رساني  كشور شده اند. وي  ، بهره گيري  از نسل  جوان ، پرشور، فهيم  و پرنشاط در كشور را رمز موفقيت  اين  خبرگزاري ها دانست .

بازتاب
كارنامه نشر ۸۱
قفسه ها، غرفه ها، سالن ها و ... در نمايشگاه شانزدهم كتاب تهران امروز در حالي برچيده مي شوند كه گفته مي شود همچون سالهاي گذشته شمار كثيري از مردم، اصحاب قلم و انديشه و دوستداران كتاب از بخش هاي مختلف اين نمايشگاه بازديد كردند.
جمعي از ناشران به عرضه محصولات خود پرداختند و عده اي هم عطاي نمايشگاه را به لقايش بخشيده و از حضور چشم پوشي كردند.
عده اي پرفروش ظاهر شدند و جمعي ديگر باري بر نگرفته به خانه بازگشتند، شايد به قول دوستي كه مي گفت: فقط اغذيه فروشان خوب فروختند« هم آنها راضي تر بودند ...
قدر مسلم در يك نگاه منصفانه (نه اغراق آميز) نمي توان ويژگي ها و نقاط قوت نمايشگاه شانزدهم را منكر شد. استقرار نظم و نظام بهتر و بيشتر بر پيكره و كليت نمايشگاه، نگاه جديد به جهاني شدن كتاب ايراني، توجه خاص به كودك، كتاب كودك و كتابخواني كودك، اعمال برنامه هاي كنترلي و نظارتي بيشتر، و همسويي و همگني بهتر با استراتژي دهه ۸۰ حوزه فرهنگ مكتوب يعني كتاب، كودك و خانواده و مسايلي از اين دست...
وجوه افتراق اين دوره  را با ساير ادوار برپايي اين مهمترين رخداد فرهنگي كشور شايد بتوان بيش از اينها هم توصيف كرد، اما در عين حال خواسته و ناخواسته نمايشگاه كتاب آيينه ايست كه ماحصل يك سال حيات صنعت نشر كشور ما را در خود مي نمايد و فارغ از ضعف ها و كاستي هاي موردي، به لحاظ كيفي و محتوايي با شكوه اين بخش به شكوه مي رسد با حضيض آن به حضيض.
ركود و كسادي سال ۸۱ صنعت نشر كشور كه به زعم ناشران، صاحبنظران و نويسندگان كم سابقه ارزيابي مي شود در ابعاد كوچك نمايشگاه كتاب را و در طيفي فراخ تر نظام فرهنگي و انتقال فكر و انديشه را با مشكل مواجه مي كند سلاح مي سازد.
عدم توليد و ظهور آثار ماندگار ادبي و فروش ناموفق كتابهاي موجود زاييده مجموعه عوامل و معضلاتي است كه سايه آن سالها بر صنعت نشر كشور وجود داشته و تحت تاثير پاره اي عوامل جديد به اين روزگار درآمده است.
اما برخوردهاي قضايي با مقوله كتاب، بلاتكليفي بسياري از كتابهاي در انتظار صدور مجوز، نامشخص بودن ساز و كار مميزي كتاب از يك سو و تشديد تقابل ميان ناشران دولتي و خصوصي در عرصه رقابت، صدور بي رويه مجوز نشر و الزامات ناشران نوپا در انتشار حداقل ۴ عنوان كتاب چاپ اول، وجود مشكلاتي در چگونگي خريد كتاب از ناشران، بي ثباتي در بازار كاغذ، عدم احساس نياز به اصلاح برخي سياستهاي حمايتي از كتاب و ... از طرف ديگر، چنانچه امسال هم تداوم يابد، نه فقط در وضعيت نمايشگاههاي بعدي اثر مي گذارد، بلكه اوضاع را در سال ۸۲ مشكل تر مي سازد.
بررسي كارشناسي و كيفي كارنامه نشر ۸۱، علي الخصوص برگزيدگان كتاب سال اين دوره با مشاركت فكري پديدآورندگان آثار فرهنگي و مكتوب در فضايي آزاد، آغاز خوبي براي سال جاري خواهد بود و بر صنعت نشر كشور و متوليان آن دست كم تلنگري وارد خواهد ساخت.
فريبا صحرايي

فقر و نابرابري  از عمده ترين  دلايل  اعتياد به  مواد مخدر است
گروه اجتماعي: مديركل  سياسي  و انتظامي  استانداري  آذربايجان  شرقي  گفت : فقر و نابرابري حاكم  در جامعه  از عمده ترين  دلايل  زيربنايي  اعتياد به  مواد مخدر است .
به گزارش ايرنا، بهرام  سرمست ، روز دوشنبه  در آيين  پاياني  نخستين  نمايشگاه  بين المللي  كاريكاتور در تبريز افزود :اعتياد به  مواد مخدر يك  بحران  جدي  است  و بيان اين  بحران  به  زبان  كاريكاتور براي  ارائه  راهكار مفيد خواهد بود.
وي  گفت : اعتياد به  مواد مخدر مختص  زمان  و مكان  خاصي  نيست  و از لحاظ دامنه  گستردگي  نيز تهديدي  قوي  براي  نسل  بشريت  در جوامع  مختلف  است .
مدير كل  سياسي  و انتظامي  استانداري  آذربايجان  شرقي  اظهار داشت : مبارزه  بااعتياد به  مواد مخدر درايران  به  جز هزينه هاي  مادي ، صدمات  معنوي  نيز درپي دارد.
وي  افزود تاكنون  درايران  در مبارزه  با مواد مخدر ۱۰ هزار نفر جانباز وحدود سه  هزار و ۵۰۰ نفر شهيد شده اند.
معاون  فرهنگي  و هنري  اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  استان  نيز در اين آيين  گفت  كاريكاتور زباني  رسا و روان  است .
محمد معين پور افزود: يك  كاريكاتوريست  با هنرش  تلخ ترين  واقعيات  جامعه  رابه  بهترين  شيوه  بيان  مي كند.
نمايشگاه  بين المللي  كاريكاتور با موضوع  راهكارهاي  پيشگيري  از اعتياد به مدت  يك  هفته  در دو گالري  خانه  فرهنگ  و مجتمع  فرهنگي  و هنري  تبريز برگزارشد.
در اين  نمايشگاه  ۸۴۸ اثر از كاريكاتوريست هاي  ۳۷ كشور جهان  در معرض  ديد عموم  قرار گرفت  .

شمار تصادفات مرگبار رانندگي در كشور كاهش يافت
گروه اجتماعي: سردار انصاري  معاون  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي ، روز سه شنبه  در جمع  خبرنگاران  از كاهش  تصادفات  مرگبار رانندگي  در سال  ۸۱ خبر داد.
وي  گفت : شدت  تصادفات  رانندگي  از ۷/ ۵ نفر كشته  به  ازاي  هر صد نفر در سال  ۱۳۸۰، به  ۸/ ۴ نفر كشته  در سال  ۸۱ كاهش  يافته  است .
به گزارش ايرنا سردار «محسن  انصاري» روز سه شنبه  در حاشيه  بازديد از راهنمايي  و رانندگي  تهران  بزرگ  در گفتگو با خبرنگاران  افزود: اين  در حالي  است كه  در سال  گذشته  به  تعداد مسافرت ها و خودروها افزوده  شده  و جاده ها نيز به  تناسب  اين  رشد بهبود نيافته  است . به  گفته  وي ، در سال  ۱۳۸۱ براي  يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار راننده  جديد گواهينامه  صادر و ۸۳۰ هزار خودرو جديد نيز شماره گذاري  شده  است .
وي ، تعداد قربانيان  تصادفات  رانندگي  شهري  و جاده اي  كشور را در سال گذشته  ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر ذكر كرد اما در عين  حال  گفت : با افزايش  تعداد خودروهاي  كشور، روند رو به  رشد تلفات  جاني  ناشي  از تصادفات  رانندگي  مهار شده  است . سردار انصاري  افزود: نرخ  رشد تلفات  جاده اي  در سال  ۸۱ نسبت  به  سال  ماقبل  پنج  درصد كاهش  يافته  و به  ۱۰ درصد رسيده  است . معاون  راهنمايي  و رانندگي  كشور بااشاره  به  اقدامات  راهنمايي  و رانندگي  براي  كنترل  نامحسوس  تخلفات  رانندگي  گفت : دوربين هاي  ثبت  سرعت  از نيمه اسفند ماه  سال  گذشته  تاكنون  تصوير ۱۹ هزار و ۹۱۸ خودرويي  كه  سرعت  غيرمجاز داشتند را ثبت  كردند و اين  تصاوير به  منازل  صاحبان  خودروهاي  متخلف  تحويل شده  است . وي  افزود: از اين  تعداد، حدود ۱۲ هزار تخلف  سرعت  در تهران  و ۷ هزار تخلف  نيز در جاده هاي  سراسر كشور توسط دوربين هاي  سيار ثبت  سرعت ، عكسبرداري شده  است .

۲۰ زندان كشور از كلينيكهاي مشاوره اي بهره مند هستند
گروه اجتماعي: مديركل بهداشت و درمان زندانهاي كشور گفت: به منظور بررسي رفتارها و مشكلات زندانيان، ۲۰ زندان كشور از خدمات كلينيكهاي مشاوره اي بهره مند هستند.
به گزارش ايرنا دكتر پرويز افشار روز سه شنبه در حاشيه همايش بررسي نقش مداخلات دارويي و روان شناختي در وضعيت رواني معتادان در گفت وگو با ايرنا افزود: اين كلينيكها، زندانيان را در زمينه اختلالات رواني و پيشگيري از ايدز، اعتياد و بيماريهاي مقاربتي تحت آموزش قرار مي دهند.
وي اظهار داشت: در واقع كلينيكهاي مشاوره اي مي تواند در بهبود وضعيت رواني زنداني و تقويت روحيه و انگيزه آنان براي ادامه زندگي بعد از آزادي مؤثر باشد.وي افزود: تا پايان برنامه سوم توسعه، با هماهنگي هاي انجام شده ۴۴ زندان نيز از خدمات اين كلينيكها برخوردار مي شوند و در اين كلينيكها روان شناسان،  زندانيان را تحت معالجات رواني و درماني قرار مي دهند.
دكتر افشار گفت:  در حال حاضر ۱۲ بيمارستان، ۲۱۵ درمانگاه عمومي، ۲۰۰ درمانگاه دندانپزشكي و حدود ۱۰۰ واحد راديولوژي آزمايشگاه و فيزيوتراپي در ۲۱۸ زندان فعاليت مي كنند. وي تصريح كرد: رعايت نكات بهداشتي در زندانها يكي از مهمترين اصول و برنامه هاي اين سازمان است كه هر يك از زندانها به هنگام ورود زنداني به اين مكان آموزشهاي لازم در زمينه بيماريها و مسايل بهداشتي به وي ارائه مي دهند.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |