چهارشنبه۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۹ - May . 14, 2003
در آستانه سفر پاول به عربستان
انفجار در اقامتگاه آمريكايي ها در رياض ۲۹ كشته و ۱۶۰ مجروح به جا گذاشت
نيمه شب سه شنبه و ساعاتي پيش از ورود كالين پاول وزير خارجه آمريكا به رياض انفجار چند بمب قوي پايتخت عربستان را به لرزه درآورد.
در پي اين حمله انتحاري به يك مجتمع مسكوني در رياض كه به مرگ دهها تن ازجمله ۱۵ آمريكايي انجاميد، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا اعلام كرد: از اين پس در برخورد با تروريست ها بي رحم خواهم بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بوش گفت: قاتلان را پيدا مي كنم و به مجازات مي رسانم تا معناي عدالت را دريابند.
014100.jpg

آمارهايي كه تا ديشب درباره تلفات انفجار منتشر شد متفاوت بود. آمريكايي ها ابتدا تعداد كشته ها را ۹۱ تن ازجمله ۱۲ آمريكايي برآورد كردند، اما ساعتي بعد تعداد كشته ها ۲۹ و مجروحين۱۶۰و آمريكايي هاي مقتول ۱۵تن اعلام شد.
در پي انفجار سه گانه ديروز كه ساعاتي پيش از ورود كالين پاول وزير خارجه آمريكا به رياض رخ داد، كشورهاي عربي، اروپايي، چين، هند و روسيه اين انفجارها را تروريستي خواندند و آن را به شدت محكوم كردند.
همچنين در پي اين واقعه بهاي جهاني نفت افزايش يافت.
كالين پاول كه هنگام وقوع اين انفجارها هنوز در اردن بود در يك كنفرانس خبري گفت: اين اتفاق يك بار ديگر به ما يادآوري كرد كه تروريسم يك پديده جهاني است. آمريكا با اين اتفاقات از تلاش براي پيگيري صلح در جهان بازنمي ماند. او ضمن ابراز تأسف از كشته و زخمي شدن ده ها نفر در اين حمله گفت: علائم و شواهد حاكي از دست داشتن القاعده در اين حملات است. در همين حال وزارت خارجه آمريكا بلافاصله بعد از اين انفجارها در بيانيه اي اعلام كرد سفر پاول طبق برنامه انجام مي شود. او ديروز ظهر تحت تدابير شديد امنيتي وارد رياض شد. مقامات آمريكايي مي گويند چهار انفجار قوي اين محله را به شدت تخريب كرده است.
014095.jpg

در همين حال نايف بن عبدالعزيز وزير كشور عربستان ديروز گفت: افرادي در اين انفجارها دست داشتند كه هفته گذشته نام آنان به عنوان مظنونين تروريستي اعلام شده بود. وي با انتحاري خواندن اين حملات گفت: اين اتفاق ربطي به سفر پاول به عربستان ندارد.
سفارت آمريكا در رياض
تعطيل شد
درپي وقوع انفجارهاي نيمه شب سه شنبه، سفارت آمريكا در رياض تعطيل شد و از شهروندان آمريكايي در عربستان نيز خواست فعلاً در خانه بمانند و از درها و پنجره ها فاصله بگيرند. بين ۳۵ تا ۴۰ هزار آمريكايي در عربستان زندگي مي كنند. اين رقم تا يك دهه پيش ۶۰ هزار نفر بود.

با تكذيب گزارش هاي اخير رسانه هاي غرب
ايران و آمريكا: تماس آري - رابطه سياسي نه
وزارت امور خارجه ايران، اخبار برخي رسانه هاي گروهي خارجي به نقل از يك منبع ديپلماتيك ايراني مبني بر مذاكرات مخفيانه ايران و آمريكا در خصوص روابط دو جانبه را كاملا بي اساس دانست.
013955.jpg

به گزارش ايرنا حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه تصريح كرد: هيچگونه مذاكره اي بين مقامات رسمي دو كشور در خصوص روابط دوجانبه صورت نگرفته و جمهوري اسلامي ايران به طور جدي معتقد است مذاكره زماني مفيد است كه براساس احترام متقابل باشد و چنين شرايطي با توجه به رويكرد دولت آمريكا در حال حاضر وجود ندارد.
آصفي سه روز پيش نيز با تأييد تماس هايي بين مقام هاي ايراني و آمريكايي در ژنو گفته بود: آنچه در اين تماس ها صورت گرفته براساس كار در افغانستان بوده و موضوع روابط دو جانبه در دستور مذاكره نبوده است.
آمريكايي ها نيز در سه روز اخير چند بار نظر ايران را تأييد كرده اند. كالين پاول وزير خارجه آمريكا در آغاز سفر خاورميانه اش گفت: در حال حاضر بحث روابط ديپلماتيك مطرح نيست.
با وجود تكذيب مكرر ايران و آمريكا روزنامه آمريكايي يو.اس.اي تودي و خبرگزاري رويتر روز دوشنبه بار ديگر مدعي شدند مذاكراتي براي عادي سازي روابط در جريان است.
كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي كاخ سفيد ديروز در واكنش به اين خبرها به خبرگزاري رويتر گفت: آمريكا با ايران مذاكرات بيشتري انجام مي دهد تا در مسائل مربوط به عراق و افغانستان به نتايجي برسد؛ اما از سرگيري روابط ديپلماتيك در دستور كار نيست.
رايس كه در پاسخ به خبر روز دوشنبه روزنامه يو.اس.اي تودي سخن مي گفت، اضافه كرد: مذاكرات دولت تهران و زلمي خليل زاد از نمايندگان كاخ سفيد به دليل ضرورت شرايط و با هدف بررسي مسائل مربوط به افغانستان و بعد موضوع عراق صورت گرفته است و اين آغاز روابط ديپلماتيك است.
رايس درباره گزارش هاي منتشر شده درباره بحث در دولت واشنگتن پيرامون آينده سياست آمريكا در برابر ايران تأكيد كرد: واقعيت اين است كه بحثي در اين باره وجود ندارد. در راه برقراري روابط ديپلماتيك ميان ما موانع بسيار بسياري وجود دارد كه «حمايت ايران از تروريسم و تلاش براي دستيابي به سلاح كشتار جمعي از جمله آنهاست.»
013960.jpg

رايس درباره فعاليت هسته اي ايران ادعا كرد: واشنگتن از سازمان بين المللي انرژي اتمي خواسته كه ايران را در موضع عدم همراهي با پيمان منع تكثير تسليحات هسته اي مربوط به سال ۱۹۷۰ اعلام كند و اگر مدارك و شواهد ارائه شود، اين عدم همراهي واضح خواهد بود.
رايس مذاكرات با ايران درباره افغانستان را خوب توصيف كرد و گفت: تهران در قبال دولت تحت حمايت آمريكا در افغانستان «موضع حمايتي» دارد اما «نشانه هايي نگران كننده» از دخالت ايران در عراق بعد از صدام ديده مي شود.
وي گفت: ايران بايد در عراق هم مانند افغانستان نفوذ داشته باشد اما اين نفوذ بايد شفاف و در سطح دولت با دولت باشد.
مشاور امنيت ملي بوش با تكرار ادعاهاي هميشگي واشنگتن درباره دولت و حكومت ايران و روابط مردم با اين دولت گفت: اگر ايران بخواهد شكل حكومت اسلامي خود را به عراق صادر كند اين دردسرساز مي شود.
آمريكايي ها از زمان سقوط رژيم صدام حسين در عراق در برابر ايران سياستي دووجهي پيش گرفته اند. براساس اين سياست برخي رهبران آمريكايي مانند ديك چني، دونالد رامسفلد و كاندوليزا رايس ايران را تهديد مي كنند و كالين پاول و زلمي خليل زاد از ضرورت ادامه تماس با تهران سخن مي گويند. اما به هر حال محور سخنان هر دو گروه تهديد ايران است.

بوش به كويت مي رود
013950.jpg
روزنامه كويتي الراي العام ديروز نوشت: جرج بوش رئيس   جمهوري آمريكا ظرف دو هفته آينده از كويت ديدار مي كند.
الراي العام به نقل از منابع ديپلماتيك افزود: هدف از اين ديدار و زمان دقيق آن مشخص  نشده ولي قصد انجام اين ديدار قطعي به نظر مي رسد.

لطيفه هايي كه سر عراقي ها را به باد مي داد
رژيم هايي همچون رژيم صدام حسين در عراق نه تنها در زمان حكومتشان جنجال برانگيز و پر ماجرا هستند بلكه بعد از فروپاشي تا سالها از موضوعات خواندني رسانه ها باقي مي مانند و صدها و هزاران سوژه براي پرداختن و نقل قول كردن از لابه لاي آنها يافت مي شود.
يكي از جديدترين اين موضوعات لطيفه هاي سياسي دوران حكومت صدام است. نيوزويك در گزارشي در اين باره با عنوان عراق: «كشوري كه يك جوك سر انساني را بر باد مي داد» نوشت: در عراق برخي جوك هاي سياسي براي گويندگان و شنوندگان آن بسيار خطرناك مي شد. بنابراين اين جوك ها به طور مخفيانه ردوبدل مي شد.
نويسنده اين مطلب، نوشته خود را با يكي از اين جوك ها شروع مي كند كه: روزي صدام حسين، طه ياسين رمضان و طارق عزيز در بالكن يكي از كاخ هاي صدام نشسته بودند كه دسته اي غاز از آسمان گذشتند. صدام مي گويد: «رمضان! يكي از غازها را بزن. معاون صدام تفنگ خود را بيرون مي آورد و يك خشاب را در آسمان خالي مي كند اما حتي يك غاز را هم نمي تواند بزند. صدام مي گويد: «طارق! تو امتحان كن.» معاون نخست وزير نيز شليك مي كند ولي او هم نمي تواند.
صدام مي گويد: «لعنت بر شما. همه كارها را بايد خود من انجام دهم.» پنج خشاب در هوا خالي مي كند ولي هيچيك از پرندگان هدف قرار نمي گيرند و نمي افتند. سكوت همه جا را فرا مي گيرد. طارق عزيز به پرندگان كه در حال فرار كردن بودند اشاره مي كند و مي گويد: «خداي من!  مي بينيد!؟ پرندگان مرده در حال پرواز هستند!»
گفتن چنين جوك هايي در عراق تحت حكومت صدام به حبس، شكنجه يا حتي مرگ منجر مي شد. معمول ترين مجازات رايج بريدن زبان افراد بود.
عراقي ها ماجراي ژنرال «عمر العضا» يكي از افسران ارشد صدام را نقل مي كنند كه در سال ۱۹۸۴ در جريان بازي با دوستانش موضوع مادر صدام را مطرح مي كند و مي گويد: صدام و چهار برادرش مادران متفاوتي دارند هيچ كس نمي داند اين زنان چه كساني هستند. همه حاضران در آن مجلس به سخنان او خنديدند اما يكي از آنها رفت و حرف هاي او را گزارش داد. به گفته اعضاء بازمانده خانواده او كه بعدها از عراق گريختند، ابتدا زبان او در مقابل چشم همسرانش بريده شد، سپس در مقابل چشم خودش مردان خانواده اش را كشتند و همسران و دخترانش را از خانه بيرون كردند و سپس خودش را اعدام كردند.
هفته گذشته اعضاي يك خانواده فقير شيعه به گروه حقوق بشر مستقر در بغداد مراجعه كردند تا خبري از محل دفن جنازه پسرشان بگيرند. آنها حكم اعدامي را همراه خود داشتند كه دستور مرگ اين پسر به دليل «نقل قول جوك و بي احترامي به صدام حسين و مقامات ديگر عراقي» صادر شده بود.
با رفتن صدام و فروپاشي رژيم عراق اين بغض هم تركيد و عراقي ها اكنون
نه تنها درباره صدام كه درباره آمريكايي ها هم جوك مي گويند.
يكي از اين جوك ها كه اين روزها رواج بسياري يافته اين است كه روزي يك خبرنگار تلويزيون از يك آمريكايي، يك افغاني و يك عراقي مي پرسد: «نظر شما درباره كمبود برق چيست؟» آمريكايي پاسخ مي دهد: «كمبود برق چيست؟» مرد افغان مي گويد: «برق چيست؟» و نفر سوم كه عراقي است مي گويد: «نظر چيست؟»

اسرائيل ۱۴ تن از رهبران حماس را بازداشت كرد
حدود يك هزار افسر و پليس رژيم صهيونيستي ديروز با محاصره شهرها و نواحي فلسطيني نشين شمال مناطق اشغالي سال ۱۹۴۸ موسوم به اسرائيل، ۱۴ تن از رهبران جنبش اسلامي حماس را بازداشت كردند.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس پليس  رژيم  صهيونيستي  با اشاره  به  اينكه  عمليات  بازداشت  رهبران  جنبش  اسلامي  به  آرامي  و گام  به  گام  ادامه  خواهد يافت  آنرا عمليات  مورچه  ناميده  است .
شيخ  رائد صلاح  بنيانگذار جنبش  اسلامي  فلسطين  يكي  از بازداشت شدگان  است  و در اين  عمليات  دفتر روزنامه  صداي  حق  و آزادي،  ارگان  اين  جنبش  نيز تعطيل  شد.
منابع  رژيم  صهيونيستي  گزارش  دادند، اين  افراد مظنون  هستند كه  ميليونها دلار كمك  به  سازمانهاي  فلسطيني  در مناطق  خودگردان  حواله  كرده اند و عمليات  مورچه  براي  بازداشت  رهبران  جنبش  اسلامي  به  دستور شارون  آغاز شده  است .
در همين حال گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس مسئوليت حمله خمپاره اي سحرگاه دوشنبه به مقر فرماندهي ارتش رژيم صهيونيستي در جنوب نوار غزه را به عهده گرفت.
به گزارش ايرنا از بيروت اين گروه با صدور بيانيه اي اعلام كرد، در اين حمله چند گلوله خمپاره به سوي پايگاه ارتش رژيم صهيونيستي در كنار شهرك نوه دوكاليم شليك كه به زخمي شدن شش سرباز و پنج شهرك نشين صهيونيست منجر شد.
پيش از اين راديو تل آويو به زخمي شدن ۹ نظامي اسرائيلي در اين حمله اعتراف كرده بود.
به گفته اين راديو، فلسطيني ها ديروز با سنگ به يك دستگاه خودرو حامل شهرك نشينان در نزديكي شهرك حلحول در شمال شهر الخليل در كرانه باختري رود اردن حمله كردند.
در اين حمله يكي از شهرك نشينان زخمي شد و به دنبال آن منطقه به محاصره نظاميان اسرائيلي درآمد.

آمريكا صورتحساب ۷۰۰ ميليون دلاري اردن براي جنگ عراق را پرداخت
مقامات اردن ديروز اعلام كردند، واشنگتن در مقابل خساراتي كه جنگ اخير در عراق براي اردن به همراه داشته به اين كشور ۷۰۰ ميليون دلار خسارت مي پردازد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كالين پاول وزير خارجه آمريكا كه دوشنبه شب وارد امان شد سند پرداخت اين پول را امضا كرده است.
دولت اردن اعلام كرده كه جنگ عراق ميليون ها دلار به اقتصاد اين كشور زيان وارد كرده چون علاوه بر از دست دادن فرصت هاي تجاري و بازرگاني، ورود نفت ارزان عراق به اردن متوقف شده است.
اين صورتحساب ۷۰۰ ميليون دلاري بخشي از كمك ۱/۱ ميليارد دلاري است كه قرار است از سوي واشنگتن در اختيار اردن قرار گيرد.
آمريكا ۸ ميليارد دلار به عنوان پاداش به كشورهاي منطقه از جمله مصر، افغانستان، اسرائيل و پاكستان در مقابل حمايت از جنگ عراق اختصاص داده است.
پاول با مرسدس قديمي شاه اردن رانندگي كرد
كالين پاول ديروز بعد از پايان مذاكرات با ملك عبدالله دوم پادشاه اردن، با مرسدس سال ۱۹۵۹ او رانندگي كرد.
ملك عبدالله پاول را به ديدار مجموعه خودروهاي قديمي خود برد و هر دو سوار بر اين مرسدس از كاخ رياست جمهوري تا هتل محل اقامت هيات آمريكايي رانندگي كردند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |