پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۰ - May . 15, 2003
الْبُخْلُ جَامِع لِمَسَاوِي الْعُيُوبِ، وَ هُوَ زِمَام يُقَادُ بِهِ إِلَي كُلِّ سُوءٍ.
تنگ چشمي، همه بدي ها را فراهم گرداند و مهاري است كه به سوي هر بدي كشاند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
اكران فيلم خارجي بايد در مجلس قانوني شود
نمايندگان بخش صنفي شوراي عالي سينما با معاونت و مديران سينمايي وزارت ارشاد در جلسه   اي، طرح سامان بخشيدن اكران فيلم خارجي را به بحث گذاشتند.
ابوالحسن داودي سخنگوي شوراي عالي سينما ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: معاونت سينمايي در اين جلسه، طرح هاي كلي كه قرار است اعلام كند را به مشاوره گذاشت كه قطعا اگر به اجرا برسند، مي توان خوشبين بود كه فضاي سينما كاملا دگرگون شود و البته اجراي آن نياز به عزم ملي دارد. وي گفت:  بعد از ارائه طرحهاي اوليه، بخش عمده اي از جلسه به طرح  سامان بخشيدن اكران فيلم خارجي و دغدغه ها و نگراني هاي صفوف سينمايي درباره اين مساله صرف شد. همچنين بر لزوم جلوگيري از مزاحمت فيلم خارجي در مسير ارتقاء سينماي ملي تاكيد شد .
وي در ادامه افزود: اين طرح بر مبناي انحصار، كنترل و نظارت كامل دولت در مرحله ورود و پخش فيلمها خواهد بود و بخش خصوصي دخالتي ندارد. داودي گفت بحث ديگري كه در اين جلسه مطرح شد اين بود كه انحصار فيلم خارجي كه مصوبه هيئت دولت است به شكل طرح در مجلس شوراي اسلامي ارائه شود و به يك قانون تبديل شود تا ما نگران تغيير شرايط نباشيم.

«كن» افتتاح شد
014425.jpg
همشهري- جشنواره فيلم كن ۲۰۰۳ ديروز با نمايش فيلم «لاله كوچك» با بازي پنه لوپه كروز آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها دست اندركار سينما و روزنامه نگار در طول ۱۲ روز برگزاري جشنواره، شاهد نمايش بيش از ۷۰۰ فيلم كوتاه و بلند خواهند بود. جشنواره فيلم كن كه معتبرترين جشنواره سينمايي جهان شناخته مي شود، هر سال ميزبان دست اندركاران صنعت سينما از اقصي نقاط جهان است كه علاوه بر تماشاي فيلم ها، از فرصت فراهم آمده براي بستن قراردادهاي مختلف و گسترش روابط بازرگاني خود استفاده مي كنند.
اين دوره جشنواره كن تا حدود زيادي زير سايه نگراني هاي مربوط به احتمال گسترش بيماري سارس و همچنين اعتصاب كاركنان صنعت حمل و نقل فرانسه قرار گرفت.
برگزاركنندگان جشنواره و مقامات بهداشتي فرانسه تدابير سختي براي پيشگيري از شيوع سارس اتخاذ كرده اند. كاهش مهمانان از كشورهاي شرق آسيا، معاينات متعدد از مسافران، توزيع اطلاعيه هاي هشداردهنده و برقراري خدمات بهداشتي دائمي از جمله اين تدابير است.
جمعيت شهر ساحلي كن در زمان برگزاري جشنواره سه برابر افزايش مي يابد و به ۲۰۰ هزار تن مي رسد اما امسال بسياري از مهمانان و علاقه مندان حضور در جشنواره به دليل اعتصاب كاركنان خطوط راه آهن و هواپيمايي فرانسه نتوانستند از روز اول خود را به كن برسانند. اعتصاب كنندگان به اقدام دولت در كاهش حقوق بازنشستگي خود معترض هستند.
فيلم فرانسوي زبان «لاله كوچك» تازه ترين فيلم پنه لوپه كروز كه جشنواره با نمايش آن افتتاح شد بازسازي يك فيلم كلاسيك محصول ۱۹۵۲ است كه ماجراي عشق يك دختر كولي و يك سرباز ماجراجو در قرن هجدهم ميلادي را، در قالب داستاني كمدي روايت مي كند. اين فيلم در ميان ۲۰ فيلم بخش مسابقه حضور ندارد.
فيلم هاي «بازگشت ماتريكس» و «داگ ويل» نيز در اين جشنواره براي نخستين بارنمايش داده مي شود. در فيلم «داگ ويل» ساخته لارس فون تريه، بازيگراني چون نيكول كيدمن بازي مي كنند. تازه ترين فيلم آرنولد شوارتزنگر، «ترميناتور ۳: شورش ماشين ها» نيز در كن به نمايش درمي آيد.
از فيلم هاي ديگري كه شانس تصاحب نخل طلايي - جايزه اصلي جشنواره- را دارند، فيلم جنايي «رودخانه مرموز» ساخته كلينت ايست وود و با بازي شون پن است.
رياست هيأت داوران اصلي جشنواره را پاتريك شرو، كارگردان فرانسوي به عهده دارد. اعضاي اين هيأت عبارتند از: مك رايان (بازيگر آمريكايي)، كارين ويارد (بازيگر فرانسوي)، اري دلوكا (نويسنده ايتاليايي)، ژان راچفورد (بازيگر فرانسوي)، استيون سودربرگ (كارگردان آمريكايي)، دنيس تانوويچ (كارگردان بوسنيايي)، جيانگ ون (كارگردان، نويسنده و بازيگر چيني) و آيشواريا راي (بازيگر هندي). اين نخستين باري است كه يك بازيگر از سينماي هند در تركيب هيأت داوران جشنواره كن حضور دارد.
در اين حال، پاتريك شرو، رئيس هيأت داوران گفته است: «در ده روز آينده كار بسيار دشواري را در پيش داريم و من هرگز بار مسئوليت خود را دست كم نخواهم گرفت.»
فيلم «پنج عصر» ساخته سميرا مخملباف از ايران در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد. قرار است فيلم تازه جعفر پناهي، «طلاي سرخ» نيز در بخش نوعي نگاه به نمايش درآيد، هرچند عدم صدور پروانه نمايش اين فيلم در ايران، حضورش در كن را در پرده اي از ابهام فروبرده است.
جشنواره كن ۲۰۰۳ روز چهارم خرداد با نمايش نسخه مرمت شده فيلم «عصر جديد»، شاهكار فراموش نشدني چارلي چاپلين خاتمه مي يابد.
جشنواره كن با نمايش فيلم «لاله كوچك» تازه ترين فيلم پنه لوپه كروز آغاز شد

تجربه اي براي جهاني كردن ادبيات ايران
ليلي و مجنون در تالار وحدت
014420.jpg
همشهري- اجراي سمفوني شعر و موسيقي ليلي و مجنون بستري است تا در كنار آن ادبيات كهن و كلاسيك ايران و مضامين عميق و انساني اش به جهانيان شناسانده شود.
لوريس چكناوريان رهبر اركستر مجلس تالار رودكي كه نخستين اجراي خود را با اين اركستر چند روز بعد و با سمفوني شعر و موسيقي ليلي و مجنون آغاز خواهد كرد ضمن بيان مطلب فوق گفت: همچنانكه داستانهاي شكسپير و ديگر درام نويسان اروپايي مضاميني بكر و عميق دارند و جهانيان با آن آشنا هستند، داستانهاي منظوم ايراني، از جمله ليلي و مجنون به دليل ساختار دقيق و مضمون انساني اش مي تواند از طريق موسيقي به جهانيان معرفي شوند.
چكناوريان در پاسخ به اين پرسش كه چرا نام اين اثر را سمفوني شعر و موسيقي گذاشته ايد گفت: چون هم شعر و هم موسيقي در اين سبك اجرايي مهم هستند و تكيه اصلي ما نيز روي مفاهيم شعري است كه به صورت دكلمه اجرا مي شود تا بهتر و روان تر فهميده شود.
وي به آثار اجرا شده در اين سمفوني اشاره كرد و گفت: چون قصد اجراي ديگري از اين كاربراي كشورهاي ديگر داريم، لذا سعي كردم موسيقي هاي معروف و متناسب با ساختار شعري و فضاي كلي ليلي و مجنون انتخاب كنم كه از جمله آنها آثار البينوني، باربر، پوچيني و باخ و قطعاتي از حسين دهلوي و خاچاطوريان است.
چكناوريان در پاسخ به چگونگي انتخاب اشعار گفت: خانم ژاله صادقيان به دليل اشراف بر ادبيات كهن، اشعار را انتخاب كردند و من نيز آهنگها را و در جلسات مشورتي به جمع بندي نهايي رسيديم.
وي درباره كارهاي آينده خود گفت: در حال ضبط آهنگ اپراي رستم و سهراب هستيم كه قرار است با ۱۰۰ عروسك از سوي آقاي بهروز غريب پور در اواسط پائيز به صحنه برود.
همچنين كار رستم و اسفنديار را نيز به پايان رساندم كه اميدوارم امسال به مرحله پخش برسد.
سمفوني شعر و موسيقي ليلي و مجنون از ابتداي خردادماه و در ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا مي شود.

بهمني در انجمن ترانه سرايان
مهمان جلسه هفتگي انجمن ترانه سرايان، اين بار، محمدعلي بهمني، شاعر و ترانه سراي معاصر است.
اين جلسه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ امروز در فرهنگسراي قانون (ابن سينا) واقع در شهرك قدس، خيابان ايران زمين برگزار مي شود ، ورود براي عموم آزاد است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۵ ارديبهشت سال ۱۲۹۶ -نزديك به دو ماه پس از اين كه وثوق الدوله رئيس دولت وقت ايجاد نيروي نظامي انگليسي «اس.پي.آر» را به رسميت شناخت - اعتراض مردم به اين اقدام هنوز ادامه داشت و در ميدان بهارستان عليه او تظاهرات صورت گرفت. دولت انگلستان در اجراي قرارداد اوت ۱۹۰۷ سن پترزبورگ و تقسيم وطن، به دو منطقه نفوذ ميان آن دولت و دولت روسيه، در منطقه نفوذ خود - سراسر جنوب و شرق ايران - يك نيروي نظامي تحت عنوان «اس.پي.آر» تأسيس كرده بود كه وثوق الدوله اوايل فروردين ۱۲۹۶ آن را پذيرفت. اعتراض به اين عمل عمدتاً در كرمان، شيراز، كازرون، بوشهر و بندرعباس به چشم مي خورد كه به تدريج دامنه آن به تهران هم كشانده شده بود. با ايجاد اين نيرو، انگلستان در جنوب و شرق ايران عملاً قدرت اول حكومتي به شمار مي آمد. انگلستان نسبت به مرزهاي ايران با افغانستان و هندوستان (پاكستان امروز)، سواحل شمالي خليج فارس و مرزهاي ايران و عراق مخصوصاً در قسمت جنوبي عراق (منطقه شيعه نشين و بصره) حساسيت فراوان داشت.
* ۱۵ ماه مه ۱۵۱۷ در (روزي چون امروز) تاتارها (مغول تبارها) شهر مسكو را آتش زدند.
* در همين روز در سال ۱۷۶۷ دولت محلي «جنوآ» جزيره «كرس» را به فرانسه فروخت كه هنوز پس از ۲۳۶ سال پاره اي از مردم كرس الحاق اين جزيره را به فرانسه نپذيرفته اند و مخالفت سياسي و نيز مسلحانه ادامه دارد.
* قيامهاي سوسياليسي - كمونيستي اروپا معروف به انقلاب هاي سال ۱۸۴۸، ۱۵ مه اين سال از پاريس و بروكسل آغاز شد و اروپا را فرا گرفت. انتشار فرضيه كمونيستي ماركس (سوسياليسم خالص) و دعوت از طبقه زحمتكش و تنگدست به قيام، عامل عمده اين انقلابها بود كه دگرگوني هاي فراوان در پي داشت.
* در اين روز در سال ۱۹۱۶، دولتين انگلستان و فرانسه بر سر اداره سرزمين هاي عربي تابعه امپراتوري عثماني - در صورت شكست اين دولت در جنگ جهاني اول - به توافق رسيدند و به اين صورت از قبل، سرزمين هاي اعراب را ميان خود قسمت كردند.
روزگار
در نظرخواهي از دانشجويان تاريخ و علوم سياسي ۱۲ دانشگاه اروپايي براي انتخاب بهترين دولتمرد اروپا در قرون ۱۹ و ۲۰، «بيسمارك» آراء بيشتري به دست آورده است. بيسمارك معمار وحدت آلمان سي ام ژوئيه ۱۸۹۸ در ۸۳ سالگي درگذشت. اين دانشجويان دليل انتخاب بيسمارك را تلاش او براي حفظ يك صلح پايدار در اروپا از طريق نوعي اتحاد ميان ملل اين قاره اعلام كرده اند.
پرسش پزشكي
از دكتر جونز درباره زيانهاي احتمالي مواد غذايي محصول مهندسي ژنتيك سئوال شده است. وي پاسخ داده است با اين كه بيش از ۹ سال از ورود اين محصولات به بازار گذشته، هنوز در اين زمينه اطلاع روشني در دست نيست. در حال حاضر بيش از دو هزار آزمايشگاه سرگرم بررسي روي اين محصولاتند و قبلاً هم يك بار مواد ساخته شده از ذرت و سيب زميني ژنتيكي در فروشگاه هاي آمريكا ممنوع الفروش شده بود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
صداي خشك آهن
قبل از آغاز جنگ همه پنجره ها را بستيم. ديگر از جنگ هيچ نمي ديديم و فقط صداي تانك و مسلسل بود كه دائم مي شنيديم.
در ذهنمان رد صداي خشك آهن به جامانده بود كه ناگهان حركت زنجير روي سرمان متوقف شد.
جنگ تمام شده بود. پنجره ها را باز كرديم. شهر مرده و مرگ در ميان ويرانه ها نشسته بود.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
پس از ۲۰ سال
رم: دو خواهر ايتاليايي كه ۲۰ سال قبل يكي از سررسيدهاي شخصي پل مك كارتني را بسرقت برده بودند، موفق شدند با خواننده محبوب خود ديدار كنند.
۲۰ سال قبل اين دو خواهر هنگامي كه ۱۰ و ۱۱ سال داشتند بدون اجازه وارد خانه اي شدند كه قبلا مك كارتني در آن زندگي مي كرد و يكي از سررسيدهاي وي كه خاطراتش را در  آن نوشته بود بسرقت بردند.
اما چند روز قبل هنگامي كه مك كارتني براي اجراي كنسرت وارد شهر رم شده بود، آنها به هتل محل اقامت اين خواننده مراجعه كرده و سررسيد را به صاحبش بازگرداندند.
گيتار ۱۰۰هزار دلاري
لندن: گيتار مشهور و صورتي رنگ جان انتوايستل در جريان يك مزايده به قيمت سرسام آوري به فروش رسيد.
ابتدا پيش بيني مي شد كه اين گيتار صورتي حداكثر به مبلغ ۱۱۳۰۰ دلار به فروش برسد اما در جريان مزايده اين گيتار به قيمت ۱۰۰ هزار دلار به فروش رسيد.
انتوايستل كه طي ۴۰ سال بيش از ۱۵۰ گيتار منحصر به فرد جمع آوري كرده بود سال گذشته در لاس وگاس از دنيا رفت.
آبميوه ضد گريه
ديترويت: سال گذشته در جريان يكي از پروازهاي آمستردام به ديترويت يك كودك ۱۹ ماهه به طور مداوم گريه مي كرد كه اين موضوع باعث آزار و اذيت خدمه و مسافران شده بود.
به همين دليل يكي از اين ميهمانداران مقداري داروي خواب آور داخل آبميوه ريخت و اين آبميوه را به كودك ناآرام داد.
او نيز پس از نوشيدن آبميوه به خواب عميقي فرو رفت. اما والدين كودك هنگامي كه دريافتند ميهماندار مذكور به فرزندشان دارو خورانده است عليه او شكايت كردند. در صورتي كه اتهام وي ثابت شود مجازاتش حداكثر ۶ ماه حبس خواهد بود.
هتل براي كسب رأي
مادريد: يك سياستمدار اسپانيايي اعلام كرده در صورت پيروزي در انتخابات محلي، هتل هاي شهر محل اسكان خود را به صورت نيم بها در اختيار زوج هاي جوان خواهد گذاشت.
او معتقد است با اين حربه توان جذب آراي افراد جوان را خواهد داشت.
بليت رايگان
لس آنجلس: پارك ديزني لند يكي از بزرگ ترين پاركهاي جهان است كه زير نظر شركت والت ديزني اداره مي شود.
ديروز اعضاي اين شركت اعلام كردند كاركنان ارتش آمريكا مي توانند با دريافت بليت رايگان از اين پارك بازديد كنند.
در پي ركود اقتصادي و كاهش سفر جهانگردان به آمريكا، تعداد مراجعه كنندگان به اين پارك به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.
كشف شهر باستاني
هندوراس: بقاياي يك شهر باستاني در مناطق دور افتاده شرق هندوراس كشف شد.
به گفته باستان شناسان، اين شهر بين سال ۳۰۰ پيش از ميلاد تا ۳۰۰ پس از ميلاد ساخته شده است.
در اين شهر سرخپوستاني زندگي مي كردند كه هنوز هم نسل آنان در هندوراس به چشم مي خورد.
خلبان عصباني
سرزمين هاي اشغالي: ديروز يكي از هواپيماهاي كشور جمهوري چك در فرودگاه بين المللي اسرائيل فرود آمد و قرار بود كه ۴۵ دقيقه بعد پس از سواركردن مسافران و بارگيري به مقصد پراگ پرواز كند.
اما تاخير كاركنان فرودگاه در انجام عمليات بارزدن هواپيما باعث كلافه شدن خلبان شد و او بدون بار و مسافر فرودگاه اسرائيل را به مقصد پراگ ترك كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  دانشجو: نمايشگاه آثار گروهي هنرمندان «نگاه ماندگار» / از ۲۸ ارديبهشت تا پنجم خرداد / خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نقاشي سنتي، پيكرتراشي و هنر كاربردي / از ۲۸ ارديبهشت تا هفتم خرداد / خيابان انقلاب، فخررازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه آثار هنري پنج هنرمند آلماني / ۲۷ و ۲۹ ارديبهشت / انتهاي خيابان پاسداران، روبروي پارك نياوران / تلفن: ۲۲۹۹۷۳۰
* آشيان نقش و مهر: نمايشگاه آثار حسين محجوبي / ۲۵ و ۲۶ ارديبهشت / ميدان آرژانتين، بخارست، خيابان ۱۸، شماره ۴ / تلفن: ۸۷۳۲۹۵۰
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي، كلاژ زكيه رحيمي (زيدي) / ۲۶ ارديبهشت تا اول خرداد / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه شيث: نمايشگاه عكس مهران رضازاده / ۲۷ ارديبهشت تا اول خرداد / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوب شرقي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، پلاك ۴۱ / تلفن:  ۶۷۰۹۱۸۵
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي مژگان زارع / ۲۶ ارديبهشت تا اول خرداد / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات آزاده رنجبر / ۲۶ تا ۳۰ ارديبهشت / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / واحد ۷

گل و گياه
قرنفل
014415.jpg
نام علمي:
Dianthus barbatus
خانواده:
CARYOPHYLACEAE
گياهي دو ساله، كند رشد، داراي برگهاي سرنيزه اي كشيده كه گلهاي رنگارنگ آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۴۵ و گستردگي آن به ۳۰-۲۰ سانتيمتر مي رسد. واريته هاي كوتاه قد آن داراي بلندي ۱۵ سانتيمتر هستند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك نسبتاً قليايي و سبك، جهت افزايش طول دوره گلدهي گلهاي خشك را مرتباً مي چينند.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر شهريور ماه امكانپذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |