صفحه اول روزنامه هاي جهان
جروزالم پست طرفداران صلح از سفر به رام الله منع شدند. الشرق الاوسط اسرائيلي ها ۵ فلسطيني را در غزه كشتند.
brown.gif
HAMSHAHRI
No 3051 ,May 16, 2003
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۵۱
صفحه اول روزنامه هاي جهان
آسيا تايمز چهره جديدي از ترور آشكار شد. واشنگتن پست هواداران صدام حسين عامل اغتشاش بغداد بودند.
رئيس جمهور جديد آرژانتين
004200.jpg
پس از انصراف كارلوس منم از شركت در دور دوم انتخابات رياست جمهوري آرژانتين،كرچنر عملاً پيروز انتخابات شد. وي داراي سي سال پيشينه فعاليت سياسي است. مسئوليت ها و فعاليت هاي كرچنر ۵۳ ساله تاكنون كمتر جنبه ملي داشته و معمولاً به استان «سانتا كروس» زادگاه وي محدود بوده است. كرچنر از جواني به صف هواداران حزب «جنبش عدالتخواه» پيوست و به عضويت گروه «جوانان پرونيست» درآمد كه در آن زمان از نفوذ گسترده اي برخوردار بود. پرون سه دوره رياست جمهوري آرژانتين را بر عهده داشت و از اين رو طرفداران اين حزب «پرونيست» ناميده مي شوند. كرچنر در سال ۱۹۶۶ رشته حقوق را در «دانشگاه ملي لاپلاتا» به پايان برد و از اواخر سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۱ رياست برخي از سازمان هاي كوچك دولتي را بر عهده گرفت. كرچنر تاكنون مسئوليت اصلاح قانون اساسي آرژانتين در سال ۱۹۹۴ و نيز دبيري «شوراي ملي حزب عدالتخواه» را بر عهده داشته است. در سال ،۱۹۹۶ كرچنر يك جناح داخلي را در حزب عدالتخواه با عنوان «موج پرونيست» پايه ريزي كرد.

نگاه جهان
منبع: cagle.com
004205.jpg
منبع: cagle.com

دبير بازنشسته رئيس شوراي شهر ام القصر شد
004195.jpg
ارتش انگليس اداره شهر مرزي «ام القصر» در جنوب عراق را به شورايي متشكل از مردم اين شهر واگذار كرد.
پنجاه نماينده داوطلب از جمله شماري از اعضاي رده پايين حزب بعث سابق «صدام حسين» در اين شورا عضويت دارند. سرهنگ دوم «پيتر جونز» فرمانده نيروهاي انگليسي در مراسم انتقال قدرت به شوراي مردمي كه در مقر نيروهاي انگليسي واقع در هتلي در جنوب ام القصر برگزار شد، به «نجيم عابد مهدي» رئيس اين شورا گفت: «امروز اداره ام القصر را به شوراي اين شهر منتقل مي كنيم.» جونز افزود: «انتقال قدرت به شوراي مردمي از آن جهت كه ام القصر اولين محل در منطقه تحت كنترل نظامي انگليس است كه اداره آن به مردم عراق واگذار مي شود، اقدامي نمادين است. » شوراي شهر ام القصر اولين شورايي است كه در منطقه جنوب عراق، اداره امور را از نيروهاي انگليسي تحويل مي گيرد با اين وجود تأمين امنيت در اطراف اين شهر همچنان بر عهده نيروهاي انگليسي است. از سويي، مسئول دفتر كميته صليب سرخ جهاني در بصره گفت: ناامني مانع امدادرساني صليب سرخ در بصره و جنوب عراق شده است.
«آندره ياس كروزي» رئيس سوئيسي اين دفتر در گفت وگو با خبرنگار اعزامي ايرنا به بصره گفت: رساندن آب سالم و بهداشتي به مردم بصره و اطراف آن از مهم ترين كارهاي اين كميته است. وي گفت: مهم ترين مشكل ما در بصره و جنوب عراق ناامني است و تضميني براي حفاظت از دستگاه هاي تصفيه آب و تعمير امكانات آبرساني وجود ندارد.

فرانسه از آمريكا شكايت مي كند
004190.jpg
«واشنگتن پست» نوشت: دولت فرانسه به طور رسمي نسبت به آنچه كه باعث قرباني شدن اين كشور در جنگ سازماندهي شده اطلاعاتي و تبليغاتي توسط رسانه هاي آمريكا در نه ماه گذشته مي داند، به كاخ سفيد شكايت مي كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، مقام هاي فرانسوي به اين روزنامه گفتند كه اين شكايت بي سابقه در نامه اي با امضاي «ژان ديويد لوي» سفير فرانسه در آمريكا كه قرار است امروز تسليم مقام هاي كاخ سفيد و كنگره آمريكا شود، مطرح شده است. اين مقام هاي فرانسوي اذعان كردند كه بدون شك منبع اطلاعات نادرستي كه با هدف بي اعتبار كردن فرانسه از طريق اتهام همدستي اين كشور با مقام هاي رژيم «صدام حسين» مطرح مي شود، در درون دولت آمريكا ريشه دارد. در همين حال يك مقام دولت آمريكا چهارشنبه شب به واشنگتن پست گفت كه اين اتهام هاي فرانسه به دولت آمريكا «كاملاً بي معنا» است. به نوشته واشنگتن پست، سفير فرانسه در آمريكا فهرستي دو صفحه اي از مقالات و اخبار مندرج در مطبوعات آمريكا در خصوص حمايت و همكاري فرانسه با رژيم سرنگون شده صدام حسين را به نامه خود ضميمه كرده است. اين روزنامه افزود: به عقيده اين مقام هاي فرانسوي، ترويج دهنده اصلي اين گونه اتهام ها عليه دولت فرانسه در مطبوعات آمريكا، «افراد تندروي وزارت دفاع آمريكا و افراد نزديك به پنتاگون» هستند. مطرح شدن اتهام هايي همچون صدور گذرنامه هاي فرانسوي براي مقام هاي فراري دولت صدام، موجب شده است تا برخي قانونگذاران آمريكا درخواست تحقيق در اين زمينه را مطرح كنند. براساس اين گزارش، روابط آمريكا و فرانسه سال گذشته (ميلادي) و به دليل مخالفت پاريس با تلاش هاي دولت «جورج بوش» رئيس جمهور آمريكا براي كسب موافقت شوراي امنيت سازمان ملل در زمينه اقدام نظامي عليه عراق، رو به تيرگي نهاد. تيرگي روابط دو كشور بعد از آن و در پي مخالفت فرانسه با اعطاي كمك هاي امنيتي «سازمان پيمان آتلانتيك شمالي» (ناتو) به تركيه در جريان جنگ عراق، بيشتر شد.

در واكنش به انفجارهاي رياض اعلام شد
آمريكا: به عربستان هشدار داده بوديم
004185.jpg
حكام سعودي با چالشي بومي از سوي اسلامگرايان روبه رو هستند كه خواستار حركت پادشاهي سعودي به سوي بنيادگرايي و قطع ارتباط با غرب است
حملات انتحاري به سه مجتمع مسكوني خارجيان در رياض، پايتخت عربستان سعودي بر تنش موجود بين اين كشور و ايالات متحده كه معمولا در لفافه اي از عبارات مؤدبانه ديپلماتيك پنهان مي شود، افزوده است.
رابرت جردن، سفير آمريكا در عربستان سعودي در يك مصاحبه تلويزيوني با شبكه ان بي سي، اظهار داشت: «ما از اوايل ماه جاري به دولت عربستان در مورد حملات احتمالي هشدار داديم و از آنها تقاضا كرديم اقدامات امنيتي را در اين مجتمع هاي مسكوني افزايش دهند. » جردن به اين نكته اشاره كرد كه يكي از مجتمع هايي كه در نيمه شب دوشنبه در شرق رياض مورد حمله قرار گرفته است تنها يك چهارراه يا خانه اي فاصله دارد كه روز ششم مه پليس سعودي در آن نزديك به ۴۰۰ كيلومواد منفجره، تعداد زيادي تفنگ و ده ها هزار دلار كشف كرد. در آن زمان اعلام شد كه اين محل يكي از خانه هاي تيمي القاعده بوده است. اما نكته عجيب در مورد اين حمله فرار موفقيت آميز هر ۱۹ نفر مستقر در اين خانه تيمي از دست پليس عربستان بود. برخي از تحليلگران اين امر را دليلي بر نفوذ گسترده القاعده و طرفداران آن در بين نيروهاي امنيتي عربستان سعودي مي دانند.
فرانك گارنر، تحليلگر امنيتي بي بي سي مي گويد: «هيچ شكي وجود ندارد كه القاعده در وزارت كشور عربستان سعودي هواداران زيادي دارد. همان كساني كه قرار است تروريست هاي القاعده را سركوب كنند، خود از طرفداران آن هستند. » طبق اين تحليل حكام سعودي با چالشي بومي از سوي اسلامگرايان روبه روست كه خواستار حركت بيشتر پادشاهي سعودي به سوي بنيادگرايي و قطع ارتباط كامل با غرب است.
بيش از پنجاه سال حضور نظامي آمريكا در عربستان سعودي كه همواره منبعي براي برانگيختن خشم بسياري از مردم اين كشور بوده، قرار است اواخر سال جاري به پايان برسد. گفتني است كه در دوران تجاوز عراق به كويت صدها هزار نفر از سربازان آمريكايي در عربستان حضور داشتند. در جنگ اخير با عراق، پادشاهي سعودي به طور رسمي هيچ حمايتي از نيروهاي آمريكايي و انگليسي نكردند، هر چند حدود ده هزار نفر از نظاميان آمريكايي در آنجا مستقر بودند. در هر صورت با پايان گرفتن حضور نظامي آمريكا در عربستان سعودي، هنوز حدود ۳۰ هزار شهروند آمريكايي كه برخي در امور دفاعي و برخي ديگر در صنايع هوانوردي مشغول به كار هستند، در اين كشور باقي مي مانند.
به علاوه ده ها هزار اروپايي، كانادايي، ژاپني و تابعين ديگر كشورهاي خارجي در عربستان سعودي مشغول به كار هستند. از سوي ديگر مقامات سعودي كه در آغاز هرگونه هشداري از سوي واشنگتن را تكذيب مي كردند، اكنون اظهار مي دارند كه تلاش خود را براي حفظ امنيت اين مجتمع ها كرده اند. شاهزاده بندر بن سلطان، سفير عربستان در واشنگتن در مصاحبه با يك شبكه تلويزيوني آمريكايي نه تنها پذيرفت كه ايالات متحده بيش از حملات از دولت سعودي خواسته است اقدامات امنيتي را افزايش دهد، بلكه درواقع دولت عربستان بر تعداد نگهبانان يكي از سه مجتمعي كه مورد حمله قرار گرفته، افزوده است. بندر گفت: «تنها مشكل اين بوده است كه ما به سفير آمريكا در مورد اقداماتي كه انجام داده ايم، اطلاع نداده ايم؛ وگرنه اقدامات امنيتي ما در مجتمع مورد نظر آمريكايي ها باعث شده است كه در اين مجتمع فقط نگهبانان سعودي جان خود را از دست بدهند. » با اين همه مقامات سعودي از پرنس سعودالفيصل، وزير خارجه تا پايين ترين رده هاي دولتي اعتراف مي كنند كه بمبگذاري ها نشان مي دهد كه در نظام امنيتي كشور مشكلاتي وجود دارد. سعود الفيصل در يك كنفرانس خبري گفت: هدف وقوع اين حملات تروريستي نشانه اي از كمبودهاي ما در زمينه مسائل امنيتي است، اما ما قول مي دهيم كه با مشتي آهنين همه آنان را كه قصد دارند امنيت كشور را به هم بريزند درهم بكوبيم. طبق آخرين خبرهاي رسيده تعداد تلفات اين بمبگذاري هاي انتحاري تاكنون به ۳۴ نفر رسيده است كه ۹ نفر از آنان بنا به برآوردهاي پليس مسببين اين حادثه بوده اند. بدترين صدمات به مجتمعي وارد شده است كه ۶۰ نفر از پرسنل نظامي بازنشسته آمريكايي و كاركنان شركت وينل در آن سكونت داشته اند. شركت وينل يك پيمانكار دفاعي آمريكايي است كه در زمينه آموزش گارد ملي سعودي فعاليت مي كند. نه نفر از كاركنان شركت وينل در اين حمله كشته شده اند كه هفت نفر از آنها آمريكايي و دو نفر فيليپيني هستند. گفتني است كه يكي از كشته شدگان آمريكايي عبيد عبدالله است كه چند سال پيش اسلام آورده و حتي به مكه مشرف شده بود. به گفته يك مقام بلندپايه ارتش آمريكا كه همراه كالين پاول، وزير خارجه اين كشور بلافاصله پس از حملات بمبگذاري به عربستان سفر كرده بود، بمبگذاران در مورد ساختمان ها اطلاعات زيادي داشته اند و عبور از دروازه مجتمع تنها ۳۰ ثانيه تا يك دقيقه وقت آنهارا گرفته است. آنها به خوبي از جاي كليدهاي باز و بسته كردن درها و موانع مطلع بوده اند. جالب اينجاست كه برخي از منابع غربي سعي كرده اند انفجارهاي رياض را به ايران ربط بدهند.

يادداشت سياسي
موج انگليسي
اردشير زارعي قنواتي
توني بلر نخست وزير بريتانيا را بايد يكي از جان سخت ترين رهبران كنوني جهان به شمار آورد. او كه به واسطه هم پيماني با جورج بوش در ماه هاي گذشته آماج خشم جامعه جهاني و منتقدان داخلي قرار داشته هم اكنون با چالش هاي نويني روبه رو شده است. روابط اجتماعي در بريتانيا و سُنت هاي دموكراتيك آن بار ديگر نشان داد كه اتحاد انگلوساكسون بين توني بلر و جورج بوش و حتي پيروزي در عراق نيز قادر نبوده است آرامش را به دفتر نخست وزيري در خيابان داونينگ استريت بياورد.
مخالفت ها و انتقادات پيش روي بلر به واسطه ناديده گرفتن نقش سازمان ملل در عراق و ديگر انزواي اروپايي بريتانياست كه منجر به عدم مشاركت اين كشور در توافقات و تصميمات اتحاديه شده است. آنچه كه هم اينك بيش از هميشه نخست وزير را در موقعيت ناخوشايندي قرار داده است اعتراضات در درون كابينه و همچنين مخالفت جناح ها و شخصيت هاي پرنفوذ حزب كارگر نسبت به سياست خارجي دولت بلر است. اين مسئله ممكن است در روزهاي آينده جدا از تاثيرات داخلي آن موجب تضعيف نقش بين المللي نخست وزير و بالطبع ائتلاف موجود بر عليه سازمان ملل متحد گردد. چنين مخالفت هايي يك بار ديگر در آستانه شروع جنگ عراق نيز اتفاق افتاده بود و عده اي از همكاران بلر از جمله رابين كوك در انتقاد به مواضع دولت استعفا دادند. در آن شرايط تحت تاثير جنگ و تبليغات سنتي وطن پرستانه حول ضرورت حمايت از سربازان بريتانيايي در حال جنگ، نخست وزير موفق به كنترل بحران گرديد. اما امروز كه اين احساسات تاريخ مصرف خود را از دست داده است و ناخرسندي عمومي كه به واسطه تحولات عراق گريبانگير جامعه بريتانيا شده توني بلر را تبديل به يك دن كيشوت كرده است. البته اين دن كيشوت برخلاف سلف خود از صداقت و آرمانگرايي نيز بي بهره است. در روزهاي گذشته بريتانيا شاهد دو رويداد همزمان بود كه نشان مي داد اختلافات دروني تعميق يافته تر از هميشه است.
۱ - استعفاي كلر شورت: خانم شورت وزير كمك هاي خارجي در دولت بريتانيا بالاخره تحمل خود را از دست داد و عطاي وزارت را به لقايش بخشيد. او كه قبلا نيز در آستانه شروع جنگ عراق مواضع نخست وزير را بي پروايانه خوانده بود برخلاف قول خود براي استعفا ترجيح داد همچنان در كابينه حضور داشته باشد. اما در شرايط كنوني كلر شورت به خاطر آنچه ناديده گرفتن سازمان ملل برخلاف قول توني بلر مي خواند با صدور بيانيه اي در پارلمان رسماً از عضويت در كابينه كناره گيري نمود. وزير مستعفي مواضع بريتانيا در قبال شوراي امنيت سازمان ملل را كاملاً ناشايست دانسته و آن را مخالف مشاركت كامل سازمان ملل در تاسيس دولت انتقالي و بازسازي عراق اعلام نموده است. كلر شورت گفته است كه مواضع توني بلر بي اعتنايي كامل نسبت به سازمان ملل و سنت هاي حزب كارگر است. او مخصوصا بر اين نكته اشاره مي كند كه نخست وزير به جاي رعايت اهداف تاريخي و سنت هاي حزب كارگر درصدد آن است كه موقعيت شخصي خود را در تاريخ به ثبت برساند. استعفاي وزير كمك هاي خارجي در شرايطي اتفاق مي افتد كه انتقاد از توني بلر در سطح جامعه بريتانيا و حزب كارگر به جهت حذف نقش اساسي سازمان ملل در آينده عراق گسترش يافته است. در هفته گذشته اكثر روزنامه هاي اين كشور لبه تيز حملات خود را متوجه نخست وزير نمودند.
بدون شك استعفاي كلر شورت نشان دهنده شروع موج جديد مخالفت ها و بروز شكاف در دولت بريتانيا خواهد بود. اين مسئله چنانچه در روزهاي آينده قطعنامه پيشنهادي آمريكا، بريتانيا و اسپانيا به شوراي امنيت درخصوص عراق طي بحث هاي اين شورا به تعديل و مصالحه نيانجامد مي تواند كابينه را با يك بحران دروني مواجه كند. يقيناً شكاف هاي دروني از اين پس قابليت گسترش بيشتر را دارد چرا كه جوامع اروپايي وضعيت دموكراتيك در نظام بين الملل را با اهميت تر از آن مي دانند كه بتوان در مورد برخورد با صدام حسين مقايسه شود. آينده سازمان ملل و دهن كجي به نقش آن بالاتر از آن است كه بسياري از همكاران حزبي نخست وزير بتوانند تحمل يا به هر دليلي آن را لاپوشاني نمايند.
۲ - درخواست رهبران اقتصادي از دولت: در همان روزي كه خانم كلر شورت استعفاي خود را اعلام نمود ۲۵ نفر از رهبران مالي - تجاري بريتانيا نيز طي نامه اي از دولت خواستند موضوع پيوستن به واحد پول مشترك اروپايي را در جريان فعاليت پارلمان فعلي مردود نشمارد. چنين تقاضايي براي آن است كه گوردون براون وزير دارايي بريتانيا قرار است در آينده اي نزديك ارزيابي خود را درخصوص پيوستن بريتانيا به حوزه يورو اعلام كند.
انتظار مي رود براون بر اساس داوري پنج آزموني خود پيوستن به حوزه يورو را در حال حاضر در تضاد با منافع بريتانيا قلمداد نمايد. در حالي كه بسياري از جمله نويسندگان نامه فوق وحدت پولي اروپايي را براي بريتانيا مفيد و موجب سازندگي و رونق اقتصادي كشور دانسته اند، عده اي از صاحبنظران با تكيه بر زمان اعلام چنين مسئله اي آن را فراتر از يك تصميم اقتصادي صرف مي دانند. آنان اعتقاد دارند كه مسئله اصلي هم اينك تبيين جايگاه بريتانيا در اتحاديه اروپاست چرا كه اين كشور به لحاظ همسويي كامل با ايالات متحده خود را در يك انزواي منطقه اي - بين المللي قرار داده است.

اخبار كوتاه
مخالفت طالباني با اداره نفت عراق توسط آمريكا
رهبر اتحاديه ميهني كردستان طرح آمريكا را پيرامون تسلط واشنگتن بر درآمد نفتي عراق به مدت حداقل يك سال مورد انتقاد قرار داد. جلال طالباني رهبر اتحاديه ميهني در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه مخالفت شوراي امنيت را با طرح پيشنهادي آمريكا كه هفته گذشته به اين شورا ارائه شده بود خواستار شد. وي اظهار داشت: اين طرح با موضوع حاكميت عراق تناقض دارد. طالباني گفت: اين امر به معناي عدول آمريكا و انگلستان از تعهداتي است كه ما بارها آن را شنيده بوديم.
پاول از سفر به روسيه خشنود است
كالين پاول وزير خارجه آمريكا در پايان ديدار از مسكو نتايج گفت وگوهاي خود با مقام هاي روسي از جمله رئيس جمهوري اين كشور را موفقيت آميز خواند. پاول در گفت وگويي زنده با راديو اكو مسكو اعلام كرد كه او و پوتين چشم انداز روابط دوجانبه و مسائل منطقه اي را مورد بحث و بررسي قرار دادند. پاول و وزير خارجه روسيه آمادگي مسكو را براي گسترش همكاري با آمريكا مورد تاكيد قرار دادند. پاول گفت: مقام هاي روسي به رغم برخي از اختلافات در مورد جنگ عراق آمادگي خود را براي همكاري با آمريكا براي تصويب قطعنامه جديد در شوراي امنيت اعلام كردند. پاول افزود، دولت آمريكا تلاش مي كند تا كنگره را براي لغو مجازات هاي تجاري عليه روسيه ناشي از اصلاحيه «جكسون - ونيك» متقاعد سازد. وي در مورد پرداخت بدهي هاي خارجي عراق به كشورهاي خارجي از جمله روسيه ابراز اطمينان كرد و افزود: دولت جديد عراق تعهدات اين كشور به روسيه را به طور كامل اجرا خواهد كرد. عراق در حال حاضر بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ ميليارد دلار به كشورهاي مختلف بدهكار است كه ۸ ميليارد دلار آن مربوط به روسيه مي شود.
اقدام قضايي سوئيس عليه
اوريانا فالاچي
سوئيس از ايتاليا خواست «اوريانا فالاچي» نويسنده زن اين كشور را به منظور محاكمه به اتهام نژادپرستي عليه مسلمانان، تحويل دهد. «روبرتو كاستلي» وزير دادگستري ايتاليا چهارشنبه شب در مصاحبه با راديو «پادانيا» اظهار داشت: در اين درخواست كه به تازگي ارائه شده فالاچي متهم است در آخرين كتاب خود به نام «خشم و غرور»، مسلمانان را مورد توهين قرار داده است. وي افزود: در زمان حاضر، فكر نمي كنيم بتوانيم به اين درخواست استرداد پاسخ مثبت بدهيم. اوريانا فالاچي در كتاب «خشم و غرور» خود با دستاويز قرار دادن واقعه ۱۱ سپتامبر و به طرفداري از آمريكا، شديدترين حملات را عليه مسلمانان مطرح كرده كه قوه قضاييه سوئيس قصد پيگرد وي را دارد.
قطر رابطه با اسرائيل را
گسترش مي دهد
شيخ «حمد بن جاسم آل ثاني» وزير خارجه قطر گفت كه در صورت پيشرفت در روند صلح خاورميانه، اين كشور آماده است تا روابط خود را با اسرئيل افزايش دهد. وي اين مطلب را پس از ديدار روز چهارشنبه خود با «سلوان شالوم» همتاي اسرائيلي خود در پاريس پايتخت فرانسه به شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرد. به گفته وي، روابط بين قطر و اسرائيل در حال حاضر تنها در سطح تجاري محدود مي شود. ديدار وزير خارجه قطر با همتاي اسرائيلي خود، اولين ديدار شالوم با وزير خارجه يك كشور عرب از زمان اعمال فشار آمريكا براي به جريان انداختن روند مذاكرات خاورميانه محسوب مي شود. شيخ حمد همچنين به شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: دفتر نمايندگي تجاري اسرائيل كه سال ۱۹۹۶ ميلادي در دوحه راه اندازي شده بود در سال ۲۰۰۰ ميلادي و قبل از برگزاري كنفرانس سازمان كشورهاي اسلامي در پايتخت قطر بسته شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |