جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۱
دور دنياي خبر
• واشنگتن
در پي طرح پيشنهادي شركت مايكروسافت، پژوهشگران سياتل سيستمي طراحي كرده اند كه توسط آن توالت هاي عمومي از اين پس به اينترنت مجهز مي شوند. توالت هاي فرنگي همراه با يك صفحه كليد بي سيم و صفحه نمايش پلاسما كه در جلوي آن نصب شده است استفاده كنندگان را از يكسو و پايگاه اينترنتي هات ميل با همان تجهيزات از سوي ديگر براي آنهايي كه در صفوف به انتظار ايستاده اند كاربران را سرگرم خواهد ساخت. شركت ام. اس. ان نيز درصدد است دستمال هاي توالتي اي را طراحي كند كه بر روي آن آدرس سايت هاي تبليغاتي جديد حك شده است! طرح مزبور تابستان آينده در انگلستان به نمايش درخواهد آمد.

• آمريكا
خانمي اهل «ورنون»، يكي از شهرهاي ايالت «كانكتيكوت» به تازگي كتابي را به كتابخانه مركزي شهر برگردانده كه آخرين مهلت تحويل آن طبق نوشته پشت جلد، سوم ماه مه ۱۹۰۹ يعني ۹۴ سال پيش بوده است! از قرار كتاب مزبور توسط پدربزرگ خانم «وودوار» به امانت گرفته شده و او آن را از اتاقك زيرشيرواني منزل مادربزرگش پيدا كرده است. مسئول كتابخانه در اين مورد مي گويد: «اين كتاب كه گزيده اي از نظم و نثر ادبيات آمريكاست هم اكنون در محفظه جداگانه اي در ميان كتب قديمي نگهداري مي شود و من بسيار خوشحالم كه امانت دار وظيفه شناس اين كتاب اگرچه كمي دير اما بالاخره آن را به صاحب اصلي اش بازگرداند. »

• لندن
تمام دارايي يك ميليون دلاري خانم «مارگارت لين» ۸۹ ساله اهل لندن به تنها وارثش، گربه اي به نام «تينكر» تعلق گرفت! اين گربه ثروتمند هم اكنون در منزل خانم لين به ارزش ۵۶۰ هزار دلار زندگي مي كند و بر سر ميزي مي نشيند كه لذيذترين و خوش طعم ترين ماهي هاي دنيا را از سرمايه چند صدهزار دلاري وي تهيه كرده اند. جالب اينكه پس از مرگ اين گربه خوشبخت تمام دارايي اش به خانم و آقاي همسايه كه هر صبح غذا و شير وي را برايش كنار در منزل مي گذاشتند خواهد رسيد!

• شيكاگو
مطالعات جديد نشان مي دهد هيچ يك از مردان آمريكايي تا سن ۲۶ سالگي، به دنبال اتمام دوره تحصيل، يافتن شغلي تمام وقت و مناسب و همسري دلخواه، و درآمدي مكفي به تكامل نخواهند رسيد. طبق آمار به دست آمده ۹۶ درصد از آنها در سن ۲۰ سالگي استقلال را فرا مي گيرند، در ۲۱ سالگي ترجيح مي دهند از خانواده شان جدا زندگي كنند، ۲۲ سالگي تحصيلاتشان را به پايان رسانده و در ۲۳ سالگي شغل تمام وقتي پيدا مي كنند، در ۲۴ سالگي توانايي مالي براي اداره يك زندگي مستقل را به دست آورده و در ۲۵ سالگي به فكر ازدواج مي افتند و بالاخره در ۲۶ سالگي اولين فرزند خود را به دنيا مي آورند.

تزريق واكسن مننژيت براي مشمولان آماده به خدمت
معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در اطلاعيه اي اعلام كرد: كليه مشمولان داراي مدرك تحصيلي زير ديپلم، ديپلم، كارداني، كارشناسي و بالاتر و همچنين مشمولان گروه پزشكي بايد پس از دريافت دفترچه آماده به خدمت، به نزديك ترين مركز بهداشتي محل سكونت خود مراجعه كرده و اقدام به تزريق واكسن مننژيت نمايند.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: همچنين در هنگام اعزام به خدمت، دفترچه آماده به خدمت كليه مشمولان مي بايست ممهور به مهر تزريق واكسن مننژيت باشد.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
فيلم سينمايي ايستگاه متروك ساخته عليرضا رئيسي و بازي ليلا حاتمي در سينماهاي:
آسمان آبي (۳۳۴۱۶۶۸)، بهمن دو (۶۴۱۸۸۰۱)، حافظ (۳۹۰۱۰۶۴)، سروش (۶۵۰۲۹۲۹)، شهرتماشا يك (۶۴۲۶۱۵۹)، شهر قشنگ (۶۴۰۶۶۶۶)، عصرجديد يك (۸۹۵۱۵۵۰)، فرهنگ (۲۶۰۱۲۰۵)، كانون (۸۶۲۸۲۶۶)، گلريز دو (۸۶۱۸۶۱۳)، مراد (۶۵۰۳۳۸۲).
فيلم سينمايي بولينگ براي كلمبياين در سينماهاي:
ايران دو (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، فرهنگ ـ سانس آخر (۲۶۰۱۲۰۵)، فلسطين دو (۶۴۶۳۲۶۹)، كريستال يك (۳۱۱۶۶۶۵) و مركزي سه (۶۹۲۸۶۸۶).
فيلم سينمايي تيك در سينماهاي:
المپيا (۶۹۲۶۶۹۶)، ايران سه (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، پارس دو (۶۹۲۶۹۵۳)، جمهوري (۶۴۶۵۳۰۶)، جوان (۲۲۰۳۰۳۱)، جي سه (۶۶۹۶۲۰۶)، رودكي (۳۹۱۳۶۶۸)، شاهد (۶۸۱۵۵۶۶)، شيرين (۵۶۴۳۶۳۸)، فردوسي (۸۸۲۹۶۸۵)، قدس (۸۹۰۴۵۸۵) و ميلاد (۳۶۹۸۸۶۳).
فيلم سينمايي دنيا با بازي هديه تهراني و محمدرضا شريفي نيا در سينماهاي:
آسيا (۶۴۰۲۹۰۹)، آفريقا (۸۹۰۶۱۶۱)، اروپا (۳۹۱۳۱۶۹)، ايران يك (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، بلوار (۸۹۶۵۲۹۲)، بهاران (۶۲۳۹۵۵۱)، بهمن يك (۶۴۱۸۸۰۱)، پيام انقلاب (۸۸۲۹۶۴۱)، توسكا (۵۶۴۳۸۳۶)، تهران يك (۶۵۰۴۳۲۹)، جي يك (۶۶۹۶۲۰۶)، دهكده المپيك (۹۱۵۶۱۸)، ستاره (۵۳۸۹۶۲۲)، شاهد ـ سالن شيدا (۶۸۱۵۵۶۶)، عصرجديد دو (۸۹۵۱۵۵۰)، ماندانا (۶۴۱۰۹۸۲)، مركزي يك (۶۹۲۸۶۸۶)، ملت (۳۱۲۴۶۱۸).
فيلم سينمايي واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني و بازي نيكي كريمي و جمشيد هاشم پور در سينماهاي:
آستارا (۲۶۱۴۰۲۲)، استقلال (۸۹۰۳۹۴۲)، پارس يك (۶۹۲۶۹۵۳)، پيروزي (۶۴۳۴۵۶۰)، جي دو (۶۶۹۶۲۰۶)، خيام (۵۴۴۴۹۰)، سپيده (۶۴۱۶۹۸۱)، سعدي (۶۴۶۸۴۶۱)، صحرا (۶۵۰۶۶۶۶)، عصرجديد سه (۸۹۵۱۵۵۰)، كارون (۶۸۸۵۰۴۶)، گلريز يك (۸۶۱۸۶۱۳).
فيلم سينمايي زنداني ۶۰۶ با بازي ابوالفضل پورعرب در سينماهاي:
جام جم (۵۶۵۱۲۸۲)، شاهد ـ سالن شقايق (۶۸۱۵۵۶۶)، فرخ (۵۳۸۵۲۳۵)، فلسطين يك (۶۴۶۳۲۶۹)، مركزي دو (۶۹۲۸۶۸۶).

مدار صفر درجه
شناسنامه مان را گم نكنيم
مينا شهني
تابلو نقاشي «مهتاب در جنگل» چند روز پيش از موزه هنرهاي زيبا در مجموعه سعدآباد ربوده شد.
سرقت تابلوي «مهتاب در جنگل» بين ساعت هاي ۱۵ تا ۱۶ رخ داده و اين در حالي است كه تعداد اندكي بازديده كننده در موزه هنرهاي زيبا حضور داشته اند.
«سيدرحمت الله رئوف» مدير پاسداران ـ تشكيل نشده ـ ميراث فرهنگي كشور در اولين اظهارنظر اعلام مي كند كه اين تابلو با وجود حضور تعدادي بازديدكننده و به دليل غفلت پرسنل و نيروهاي امنيتي، از موزه سرقت شده است. وي از آغاز تحقيقات درباره اين سرقت خبر مي دهد و مي گويد: نيروي انتظامي مشغول بررسي تصاوير دوربين هاي اين موزه است.
كمبود نيروي مجرب و آموزش ديده و سهل انگاري نگهبانان براي حفاظت از اشياي موزه مهم ترين دليل سرقت تابلوي «مهتاب در جنگل» عنوان شده است. گفته مي شود كه اين موزه تنها يك نگهبان رسمي داشته است.
رئوف مي گويد: «اين سرقت و تجربه هاي تلخي كه پيش از آن داشتيم، يكي از پيامدهاي منفي به كارگيري سربازان وظيفه است كه هيچ شناختي از حساسيت ها و ضرورت هاي پاسداري از ميراث فرهنگي را ندارند. »
يكي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد: «براي حفظ ميراث فرهنگي بايد دولت، وزارت اطلاعات، قوه قضاييه و نيروي انتظامي وارد عمل شوند. » سيدمحمد مهدوي پورفاطمي مي افزايد: «مشاركت همه نهادهاي كشور و نيروهاي مردمي براي پاسداري از سرمايه هاي ملي و تاريخي كشور ضروري است و در همين حال مجلس شوراي اسلامي نيز دريافته است كه براي صيانت از آثار تاريخي و هويت ملي كشور بايد زمينه هاي مهم رفع مشكلات را فراهم كند.» «رضا يوسفيان» نماينده مردم شيراز و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در اين باره معتقد است: «براي حراست از ميراث فرهنگي كشور كه سرمايه هاي غيرقابل توليد مجدد هستند، بايد نگاه امنيتي لازم را تقويت كرد. » وي مي افزايد: «راه اندازي يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي و تقويت ضرايب امنيتي و حفاظتي از اين سرمايه هاي ملي، روش هاي مهم حفظ فرهنگ و تمدن غني ايراني اسلامي است و تنها در اين صورت است كه مي توان شناسنامه تاريخي هويت ملي را حفظ كرد و آن را سينه به سينه با نسل آينده پيوند داد. »
محمد «حاج ابراهيم زرگر» رئيس كميته ملي حفاظت از بناها و مكان هاي تاريخي ايران درباره خطراتي كه موزه هاي ايران را تهديد مي كند، مي گويد: «با اتفاق هايي كه در خصوص ميراث فرهنگي عراق به خصوص در موزه هاي آنها روي داده است و با ديدي كه ما از گذشته درباره ميراث فرهنگي داشتيم، به نظر مي رسد اين اتفاق ها با برنامه ريزي بوده اند.» بر اساس ماده ۱ اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي؛ ميراث فرهنگي شامل آثار به جاي مانده از گذشتگان و نشانگر حركت انسان در طول تاريخ است و با شناسايي آن زمينه شناخت هويت و خط فرهنگي او ميسر مي شود و از اين طريق، زمينه هاي عبرت براي انسان فراهم مي آيد. در حقيقت ميراث فرهنگي منظومه بزرگ و گسترده اي است كه در مسير طولاني زمان، تاريخ يك ملت را تشكيل مي دهد. سررشته هاي اين منظومه گسترده آن گاه پنهان است كه در حافظه ملي، به صورت انواع باورها و رسوم و آداب و سنن عمل مي كند و هنگامي پيداست كه در گونه هاي متفاوت انديشه و هنر، همچون نوشته ها، ابزار و ادوات و اشيا، نقش ها و نگاره ها، ساختمان ها و ديگر چيزها رخ مي دهد. در واقع آنچه از گذشتگان دور و نزديك براي آيندگان اكنون و بعد به ارث باقي مي ماند همه ساخته هايي است كه از دست و انديشه آدميان گمنام و نام آور به دست امروزيان رسيده است.
بسيار چيزها و بناها كه در چهار گوشه پهناور كشور شناخته شده اند و به امان خدا رها شده و به سرعت مسير ويراني مي پيمايند. انگار قرار است ايرانيان صد سال بعدتر ياد بناها و اشياشان را با عكس و نقاشي بياموزند كه زماني شي و يا ساختماني بوده است كه اكنون يادش را گاهي گرامي مي دارند. آنچه ميراث فرهنگي ماست در حقيقت شناسنامه ماست همان شناسنامه اي كه نام و نسب ما را در آن ثبت كرده اند. شايد روزي برسد كه كسي ما را نشناسد چون شناسنامه مان از بين رفته و نابود شده است. از سوي ديگر رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشورمان سال گذشته به اين مطلب اشاره كرده است كه پيشنهاد كرده ايم براي مشاركت بيشتر بخش خصوصي آثار باستاني، موادي به آيين نامه تعيين صلاحيت پيمانكاران اين بخش اضافه شود، زيرا نظام فني مهندسي كشور نيز پاسخگوي خدمات مورد نياز در اين عرصه نيست.
از ياد نبريم كه تخريب هر اثر تاريخي، قسمتي از تاريخ زنده كشور را به ورطه نيستي مي كشد و هر شي عتيقه اي كه از كشور خارج مي شود، كشور را به فقر فرهنگي نزديك مي كند.
قوانين مربوط به ميراث فرهنگي متعلق به سال ۱۳۰۹ است يعني نزديك به ۶۰ سال از قانون تصويب شده براي حفظ ميراث فرهنگي گذشته است. قانون حفظ آثار ملي سال ۱۳۰۹ پاسخگوي نيازهاي امروز نيست و جا دارد كه مورد بازنگري قرار گيرد. با فاصله زماني كمتر از يك ماه، دو شي  با ارزش از دو موزه كشورمان به سرقت رفت. موزه ها، جزو موارد حفاظت شده هستند آيا تصور مي كنيد در همين ماه و يا ماه هاي ديگر چقدر حفاري غيرمجاز داشته ايم؟ چه تعداد اشياي شناخته نشده از پستوها و دل خاك بيرون كشيده شده و به تاراج رفته است؟
فراموش نكنيم:
افراد بشر مي ميرند، اما سنت ها و يادگارهاي آنان باقي مي ماند تا نسل هاي آينده واقعيت حيات خويش و هويت خود را در لابه لاي سطر سطر هر نوشته اي، بيت شعري، سايه هر نقشي، آجر هر بنايي و قصه هر آنچه مانده از گذشته اي، پيدا كنند.*
* دكتر رضا نوربها، مجله تحقيقات حقوقي، مفاد قرارداد حمايت از اموال فرهنگي.

اسلامي شدن دانشگاه هاي آزاد اسلامي
رئيس قوه قضاييه اعلام كرد: وعده اسلامي شدن دانشگاه ها هنوز متحقق نشده است. آيت الله هاشمي شاهرودي تصريح كرد: غيردولتي بودن از جمله امتيازات دانشگاه آزاد اسلامي و عامل مهمي است تا اين دانشگاه بدون قيدوبندها با آزادي عمل بهتر بتواند در جهت اسلامي كردن دانشگاه برنامه ريزي مدوني داشته باشد.
وي افزود: موضوع اسلامي شدن دانشگاه ها بايد به صورت عملياتي و با طرح، برنامه و تشكيلات مناسب در دستور كار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي قرار گيرد.
رئيس قوه قضاييه بهره مندي از نقطه نظرهاي مقام معظم رهبري و استفاده از نيروي انساني متخصص را در تحقق طرح اسلامي كردن دانشگاه ها مهم دانست.
رئيس قوه قضاييه از كمبود ابتكار، توليد و خلاقيت علمي در محافل دانشگاهي و حوزوي انتقاد كرد و افزود: روش هاي كنوني علمي بيشتر به سمت محفوظات پيش مي رود و در برخي تاليفات جديد نيز فقط الفاظ گسترش مي يابد.
به گفته شاهرودي، هر چند كه در حال حاضر تعداد آثار مكتوب افزايش يافته است، اما از نظر محتوا و خلاقيت حرفي جديد براي گفتن وجود ندارد.

ايران را بشناسيم
شمس العماره
004175.jpg
كاخ شمس العماره يكي از بناهاي مرتفع و مشخص تهران قديم است كه به دستور ناصرالدين شاه بين سال هاي ۱۲۸۲ تا ۱۲۸۴ هـ. ق در ضلع شرقي محوطه گلستان احداث شد. طرح و نقشه اين بنا از «دوستعلي خان معيرالممالك» و معماري آن بر عهده استاد «علي محمد كاشي» بود. شمس العماره هم از نظر نقشه و شكل ظاهري و هم از نظر آرايش داخلي يكي از بناهاي تاريخي و زيباي تهران است. آينه كاري ها و نقاشي ها و گچبري هاي اين عمارت از نظر نمايش شيوه هاي مختلف و متنوع تزيينات داخلي بنا در ايران، بي نظير است.

آخرين آمار مبتلايان به سارز در چين
004170.jpg
وزارت بهداشت چين روز گذشته آخرين آمار مبتلايان قطعي به بيماري سارز در چين را با ۵۲ نفر افزايش طي ۲۴ ساعت (تا ساعت ده صبح پنج شنبه) پنج هزار و ۱۶۳ نفر و قربانيان اين بيماري را ۲۶۱ مورد اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، براساس اين آمار، شمار مبتلايان به بيماري سارز در پكن پايتخت چين نيز با ۲۶ مورد جديد طي ۲۴ ساعت گذشته دو هزار و ۳۸۸ تن و قربانيان آن نيز ۱۴۰ نفر است.
اين در حالي است كه در مجموع دو هزار و ۲۶۸ مورد مشكوك به بيماري سارز نيز همچنان در سراسر چين وجود دارد كه يك هزار و ۳۱۶ تن از آنان از ساكنان پكن مي باشند.
براساس اين گزارش، تاكنون يك هزار و ۸۱۱ نفر از مبتلايان به سارز در سراسر چين نيز پس از درمان از بيمارستان ها مرخص شده اند.
آمار نشان مي دهد كه از شدت شيوع سارز در چين و پايتخت اين كشور كاسته شده است.

كليد طلايي صنعا در دست خاتمي
«احمد الكهلاني» شهردار شهرقديم صنعا كليد زرين اين شهر را روز پنجشنبه هنگام ديدار سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران از اين شهر، به وي تقديم كرد. به گزارش ايرنا صدها تن از مردم شهر قديم صنعا، هنگام ورود آقاي خاتمي به اين شهر، باابراز احساسات خويش مقدم رييس جمهور را گرامي داشتند.
در بدو ورود خاتمي وهيات همراه به شهرقديم صنعا دو كودك خردسال يمني با تقديم شاخه گل به رييس جمهوري خوش آمد گفتند.
قدمت شهر قديم صنعا به پنج هزار سال پيش باز مي گردد و هم اكنون در اين مجموعه كهن تاريخي يكصدهزار شهروند يمني زندگي مي كنند. شهر قديم صنعا از طرف سازمان علمي آموزشي و فرهنگي ملل متحد «يونسكو» شهر كهن تاريخي شناخته شده و به ثبت رسيده است. آقاي خاتمي وهيات همراه در ادامه بازديد از شهر صنعا از مساجد حضرت علي ( ع ) و كبير واقع در شهر قديم صنعا ديدن كردند. رييس جمهوري پس از ورود به مسجد حضرت علي ( ع ) ابتدا دو ركعت نماز تحيت مسجد خواند پس از آن از ديگر بخش هاي مسجد شامل شبستان ها وصحن و كتابخانه مسجد ديدن كرد. مسجد كبير شهر قديم صنعا قديمي ترين مسجد دركشور يمن به شمار مي رود. همچنين باحضور رييس جمهوري اسلامي ايران يكي از خيابان هاي اصلي صنعا پايتخت يمن به نام ايران نام گذاري شد و آقاي خاتمي از لوح ياد بود آن پرده برداري كرد.

استاندار تهران:
تعامل فرمانداري و شهرداري از گذشته بيشتر مي شود
004180.jpg
استاندار تهران از اعضاي شوراي اسلامي شهر خواست در تعيين شهردار تعجيل نكرده و با حوصله و دقت شهردار را انتخاب كنند.
«علي اكبر رحماني» روز گذشته در جلسه فرمانداران استان تهران، گفت: ما به اعضاي شوراي شهر نمي گوييم كه چه كسي را به عنوان شهردار انتخاب كنند، بلكه توصيه مي كنيم در اين راه عجله نكنند.
وي اظهار داشت: هر اتفاقي كه در چهار سال دوره اول افتاده است، همان اتفاق ادامه پيدا مي كند، ولي بايد بيشتر مراقب بود كه بعد از دو ماه نگويند انتخاب ما براساس سرعت بوده و دقت نداشته است.
وي افزود: فردي كه به مدت چهار سال به عنوان شهردار انتخاب شده، شوراي شهر جديد هم مي تواند دوباره او را تاييد كرده و يا شهردار جديد انتخاب كنند.
استاندار تهران يادآور شد: تاييد شهردار قبلي به اين معنا نيست كه در طول دوره چهار ساله شورا آن فرد شهردار است، زيرا هر زماني كه شورا به يك جمع بندي رسيد، مي تواند شهردار جديدي را انتخاب كند.
رحماني تصريح كرد: اعضاي شوراي شهر در فضاي اوليه كار و به قولي صفر كيلومتر بودن، تصميم گيري نكنند كه بعد پشيمان شوند، زيرا ما در دوره اول شورا شاهد تغييراتي بوديم، از اين رو با توجه به حساسيت هايي كه در استان وجود دارد آنها ابتدا گزارش هاي شهرداران را دريافت كنند، بعد تصميم بگيرند. وي به انتخابات شوراي شهر تهران اشاره و تصريح كرد: عملكرد تمام دستگاه ها به خصوص عملكرد شورا و شهرداري سبب شده كه نفر اول شوراي شهر در تهران ۵/۳ درصد آراي واجدين شرايط را و نفر آخر ۵/۱ درصد را كسب كنند. به گفته استاندار تهران، اين معدل دو درصد، از پانصد نفر منتخب مردم هستند و در معدل استان سطح سواد و تجربه آنها از دوره گذشته بهتر است.
رحماني تاكيد كرد: بايد به نقاط مثبت و منفي دوره اول شورا توجه كرد ضمن آنكه تعامل فرمانداري ها با شورا و شهرداري ها بايد بيشتر از گذشته شود.
وي اضافه كرد: مواضع ما از سال ۱۳۵۶ مشخص بوده و مواضع ارزشي رو به پيشرفت و اصلاح بوده است. استاندار تهران اظهار داشت: اگر اين نهاد مدني (شوراها) رشد نكند، مردم به خصوص در تهران در مشاركت عقب گرد كرده و چراغ خاموش حركت مي كنند. رحماني با تأكيد بر اينكه نگاه ها بايد به همه شوراها، آموزشي و كاربردي و همراه با تعامل باشد، گفت: با اين اقدام ضمن موفقيت نهادهاي مدني، بار دولت نيز كمتر مي شود.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |