چهارشنبه۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۵ - May . 21, 2003
وَ إِنَّمَا الْمَرْءُ مَجْزِيّ بِمَا أَسْلَفَ.
آدمي پاداش يابد بدانچه كرده است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دولت خبر ز راز نهانم نمي دهد
بخت از دهان دوست نشانم نمي دهد
اينم همي ستاند و آنم نمي دهد
از بهر بوسه اي ز لبش جان همي دهم
اظهارات گارسيا ماركز درباره مشكل قاچاق موادمخدر در وطنش
تراژدي كلمبيايي
015055.jpg
گابريل گارسيا ماركز، نويسنده بزرگ آمريكاي لاتين، گزارش هاي اخير را از اظهاراتش در مورد لزوم قانوني شدن مصرف مواد مخدر در وطنش كلمبيا، به منظور پايان دادن به موج خشونت ها، تكذيب كرد.
به گزارش بي.بي.سي، او گفت كه مخالف قانوني شدن مصرف موادمخدر است و اظهاراتش در اين مورد بد فهميده شده است.
ماركز - برنده نوبل ادبيات سال ۱۹۸۲ - توضيح داد آنچه گفته است اين بوده: اين تراژدي كلمبياست كه وضعيت به گونه اي درآمده كه جز قانوني كردن مصرف موادمخدر، هيچ راه حل ديگري براي خاتمه دادن به قاچاق متصور نيست.
ماركز نظراتش را به وسيله يك پيام ويدئويي براي عده اي از روشنفكران كه در شهر مدلين كلمبيا گرد آمده اند فرستاد. در اين پيام آمده است: «من نگفته ام كه مصرف موادمخدر بايد قانوني شود و هيچ پيشنهاد ديگري از اين نوع هم به دولت كلمبيا نداده ام.»
ماركز در پيام خود كه تحت عنوان «زادبومي كه در غربت هم دوستش دارم» از مكزيكوسيتي، محل سكونتش، فرستاده بود؛  گفت:  «آنچه گفتم اين بود كه وضعيت كلمبيا به گونه ايست كه پايان دادن به قاچاق موادمخدر در آن، عملا بدون اينكه مصرف آن قانوني شود، ممكن نيست و اين عمق تراژدي را كه كلمبيا با آن روبروست نشان مي دهد»
وي همچنين به طرز برخورد ايالات متحده با كلمبيا به شدت حمله كرد و آن را «طمع ورزي امپرياليستي» خواند. دولت آمريكا از سال ۲۰۰۰، برنامه وسيع و خشونت آميز دولت كلمبيا براي مبارزه با موادمخدر را مورد حمايت قرار داده است.
كلمبيا بزرگترين توليدكننده كوكائين در جهان است.
آلوارو اوريب، رئيس جمهور كلمبيا در ميان مخاطبان پيام ماركز، در دانشگاه آنتيوكويا حضور داشت.
نويسنده رمان مشهور «صد سال تنهايي» در پيامش گفت: تنها در سال ۲۰۰۲ حدود ۴۰۰ هزار كلمبيايي در اثر خشونت، ناچار به ترك خانه ها و زمين هاي كشاورزيشان شدند. در نيم قرن اخير حدود سه ميليون نفر به همين دليل ناچار شدند همين كار را انجام دهند.
او افزود: اين خيل عظيم مردم سرگردان، در سرزمين هاي كشور خود در جستجوي مكاني براي زيستن پرسه مي زنند، در حالي كه جز لباس هايي كه به تن دارند، ثروتي برايشان باقي نمانده است.
«نكته تناقض آميز اينجاست كه اين مردم گريزان از خشونت، هنوز قرباني خشونتي هستند كه تنها روش هاي ممكن ارتزاق، در اين دنياي بي رحم يعني قاچاق موادمخدر و اسلحه برايشان فراهم مي كند.»
آلوارو اوريب، رئيس جمهور كلمبيا پس از شنيدن پيام ماركز از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران خودداري و درباره اظهارات ماركز تنها به گفتن اينكه اين سخنان «بسيار بحث برانگيز» است، اكتفا كرد.
گابريل گارسيا ماركز از گفتن سخنان و مبادرت به اعمال بحث برانگيز ابايي ندارد. او چند هفته پيش نيز به همراه بيش از ۱۶۰ نويسنده، هنرمند و بازيگر سينما از قاره هاي آمريكا و اروپا، نامه اي را در حمايت از فيدل كاسترو و دولت كوبا امضا كرد.

فرش باد در سينماهاي ژاپن
015060.jpg
نمايش  فيلم  ايراني  «فرش باد» به  كارگرداني  كمال  تبريزي  از  اين  هفته در سينماهاي  ژاپن  آغاز شد.
اين  دومين  فيلم  ايراني  است  كه  در ماه  جاري  در سينماهاي  ژاپن  به  نمايش گذاشته  مي شود.
بخش  عمده اي  از فيلم  فرش  باد كه  در آن هنرپيشه هاي  مطرح  ژاپني  حضوردارند، در اصفهان  فيلمبرداري  شده  است .
محور اين  فيلم ، داستان  دلبستگي  دو كودك  ايراني  و ژاپني  به  يكديگر است  كه  از آن با عنوان  نمادي  از دوستي  و محبت  بين  ملتهاي  مختلف  برداشت مي شود. اين  فيلم  پيشتر در جشنواره  بين المللي  فيلم  توكيو ۲۰۰۲ در بخش نمايشهاي  ويژه  شركت  كرده  و مورد استقبال  قرار گرفته  بود.
فيلم  ايراني  «باران » به  كارگرداني  مجيد مجيدي  نيز بتازگي  در سينماهاي  ژاپن ، از جمله  سينما رايز منطقه  شيبويا در توكيو به  روي  پرده  رفت .

سينما نور در تهران گشايش يافت
سالن  سينما نور با ظرفيت  ۵۲۰ صندلي  و درجه  مطلوبيت  يك  ، در غرب  تهران گشايش  يافت .
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد،اين  سينما در ادامه  سياست  افزايش  ظرفيت  سالنهاي  نمايش  كشور و با توجه  به كمبود سالن  سينما در منطقه  غرب  تهران  احداث  شده  است .
سينما نور با همكاري  مسئولان  حوزه  معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد واداره  آموزش  و پرورش  منطقه  پنج  و دفتر تكنولوژي  آموزشي  گشايش  يافته  است .
همچنين  اين  سينما با هدف  توجه  بيشتر به  مقوله  كودكان  و نوجوانان  علاوه بر نمايش  فيلم هاي  روز، تعدادي  از نوبتهاي  نمايش  خود را به  نمايش  فيلم هاي  كودك  و نوجوان  اختصاص  خواهد داد.

۳۹ فيلم در سومين  روز جشنواره يادگار
سومين روز از جشنواره فيلم هاي مستند «يادگار» با نمايش ۳۹عنوان فيلم مستند و كوتاه  در موزه  فرش  ايران ، فرهنگسراي  دانشجو و موزه  هنرهاي  معاصر ادامه  مي يابد.
در نشست  گفت  و گو با فيلمسازان  نيز ناصر تقوايي  و بهمن  قبادي ، درموزه  هنرهاي  معاصر حضور دارند.
دومين  جشنواره  فيلمهاي  مستند يادگار از ۲۸ ارديبهشت  ماه  آغاز شده  و تا چهارم  خردادماه  در شهرهاي  سنندج ، تهران  و شيراز ادامه  دارد.
اين فيلمها در فرهنگسراي  دانشجو ، موزه  فرش ايران  و موزه  هنرهاي  معاصر تهران به نمايش در مي آيد.

نقد و بررسي نمايش هاي روي صحنه
انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران (وابسته به خانه تئاتر) جلسات پرسش و پاسخ ۵ نمايش روي صحنه را برگزار مي كند.
بر همين اساس، اين انجمن جلسات پرسش و پاسخ نمايش هاي: «مردگل به دهان»، «خشايار»، «ضيافت شيطان»، «تله موش» و «خواب در فنجان خالي»،را به ترتيب در روزهاي ۵، ۷، ۱۲، ۱۹ و ۲۲ خرداد ماه در محل اجراي اين نمايش ها برگزار خواهد كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش پزشكي
پرسش: عفونت مزمن كليه و علائم آن چيست؟
دكتر وينتر گريفيت: عفونت مزمن كليه نتيجه عفونت هاي مكرر كوتاه مدت ميكربي آن، و يا بدون درمان رها كردن عفونت هاي مجاري ادرار است.
عفونت مزمن كليه ممكن است ماهها و سالها ادامه يابد و به از كار افتادن كامل كليه منجر شود. كليه دستگاه بسيار مهمي است كه مواد زائد را از خون مي گيرد و از بدن دفع مي كند و بدون كليه زندگي غيرممكن است. عفونت مزمن كليه در ميان زنان بيش از مردان ديده مي شود. در ابتدا، علامتي ندارد و به تدريج، بيمار دچار كم خوني، ضعف عمومي بي اشتهايي، فشار خون، درد در يك يا هر دو طرف قسمت پايين پشت مي گردد و در ادرار اوخون ديده مي شود.
ديابتي ها، و كساني كه قبلاً به سنگ و تومور كليه دچار بوده اند بايد بيشتر مراقبت كنند؛ زيرا كه آنها در برابر بيماري عفونت مزمن كليه آسيب پذيرتر هستند.
براي پيشگيري از اين بيماري خطرناك بايد، در صورت مبتلا شدن به عفونت هاي ميكروبي كوتاه مدت، مصرف داروهاي تجويز شده، مخصوصاً آنتي بوتيك را تا چند روز پس از احساس بهبودي نيز ادامه داد. نبايد بدون تصويب دكتر معالج، داروها را قطع كرد كه بيماري به صورت مزمن درمي آيد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
گفت و شنيد در فرودگاه هاي بين المللي ميان راه، مطالب قابل ملاحظه اي را به دست مي دهد. مسافران ايراني كه از آمريكا مي آيند و مي روند از سختگيري ماموران آمريكايي نسبت به همه كساني كه در ايران به دنيا آمده اند سخن مي گويند - صرف نظر از سابقه آنان؛ از برچسب «چهار اس SSSS» روي جامه دانهايشان تا بازرسي بدني و جستجوي كفش و كمربند و... و انگشت نگاري و گرفتن عكس و احياناً بازجويي. پاره اي از مسافران كه با شركت هواپيمايي آلمان رفت و آمد مي كنند اخيراً  از اين كه نمي توانند در تهران، تلفني وضعيت پرواز خود را تنظيم كنند و مجبور به مراجعه به دفتر شركت و صرف وقت هستند گله مندند و بالاخره مسافران سالخورده و بازنشسته از اين كه هر سال بايد وكالتنامه دريافت مستمري را تجديد كنند ناراضي به نظر مي رسند كه اخيراً  دريافت اين مستمري از دستگاه هاي الكترونيك بانك خودكار (خارج كردن اسكناس از ماشين با كارت) را مزيد بر علت مي دانند و مي گويند عملي منطقي نيست و در هيچ كشوري سابقه ندارد.
ماندگار
«رفورم نظامي ماريوس» عنوان كتاب تازه اي به زبان انگليسي است در اين زمينه كه چگونه روم يك ابرقدرت شد. ژنرال «گايوس ماريوس» فرمانده ارتش روم، در سال ۱۰۷ پيش از ميلاد سياستمداران و دولتمردان رومي را قانع كرد كه اين كشور ارتشي مشابه ارتش ايران عهدباستان (هخامنشي) لازم دارد .تا آن زمان ارتش روم مركب از مردان داوطلب طبقات اول و دوم جامعه اين كشور بود كه بدون دريافت دستمزد، و صرفاً به منظور خدمت به وطن به جنگ مي رفتند و پس از پايان هر جنگ، ديگر عملاً ارتشي وجود نداشت. ماريوس كه در يك جنگ با ابرانيان روبه رو شده بود عقيده داشت كه روم ارتشي دائم مركب از همه داوطلبان از طبقه پايين تا بالا لازم دارد كه سپاهيگري را شغل و منبع درآمد خود قرار دهند و به مدت ۲۰ سال، شب و روز آماده خدمت باشند و در سربازخانه ها به سر برند. اين رفورم ژنرال ماريوس به تصويب رسيد و روم در سايه يك ارتش دائمي نيرومند ابرقدرت شد.
يادگار
اردشير پاپكان بنيادگذار سلسله ساسانيان در امپراتوري پهناور ايران در چنين زماني در سال ۲۲۶ ميلادي سكه زرين «شعله جاويدان» را پول ملي (سراسري) ايران اعلام داشت و به جريان گذارد. وي اين سكه را در سال ۲۲۴ در «پارس» ضرب كرده بود. بر يك روي اين سكه كه نمونه هاي آن در موزه ها موجود است نقش «شعله جاويدان» كه از ظرفي كه روي ستوني قرارداده شده زبانه مي كشد حك شده است. اردشير علاوه بر سراسري ساختن اين سكه، با كاهش اختيارات استانداران يك حكومت نيرومند بوجود آورد.
اردشير قبلاً در همان سال (۲۲۶ ميلادي) با وارد ساختن شكست نهايي بر اردوان پنجم آخرين شاه سلسله اشكاني ايراني در (جنگ داخلي ايرانيان در محل هرمزدگان (نزديك بهبهان امروز) به عمر حكومت ۴۷۵ ساله اشكانيان پايان داده بود. اردشير حكمران پارس (مركب از استان هاي جنوبي ايران آن زمان از جمله اسپاهان و كرمان) و پاسبان آتش مقدس در همين منطقه حكومت اردوان را به فساد داخلي و ابراز ضعف در برابر روميان متهم كرده بود و پرچم نجات وطن را بر دوش گرفته بود.
اردشير پس از برانداختن اشكانيان، بر خلاف تصور همگان پايتخت را از تيسفون (مدائن به نزديك بغداد) به استخر (شيراز) و يا شهر مورد علاقه اش كرمان منتقل نكرد.
تفكر و رفتار اردشير سبب ظهور ناسيوناليسم ايراني شد و ايران در پرتو همين ناسيوناليسم در دوران حكومت شاپور اول پسر اردشير با سه بار در هم كوبيدن امپراتوري روم، اسير كردن «والرين» امپراتور اين كشور و خراج گزار كردن روميان، بار ديگر، تنهاابرقدرت جهان شد. اين ناسيوناليسم پس از ساسانيان نيز چندبار خودنمايي كرده و جلوه ها و محصولات خود را برجاي گذارده است از جمله در زمان زياريان، بوئيان، فردوسي،شاه اسمعيل صفوي و....
* قانون اعزام سالانه يكصدمحصل (دانشجو) از ايران به اروپا در اين روز در سال ۱۳۰۷ از تصويب گذشت.
* ۲۱ ماه مه سال ۲۱۶ پيش از ميلاد نيروهاي كارتاژ (شمال آفريقا) به فرماندهي هانيبال ارتش روم را در شمال ايتاليا شكست دادند و در اين جنگ ۴۵ هزار رومي كشته شدند.
* ژنرال سوهارتو كه ۲۱ ماه مه ۱۹۶۶ با كودتا در اندونزي بر سر كار آمده بود و ظرف ۳ ماه بيش از يكصد هزار كمونيست را كشته بود ۳۲ سال بعد در همين روز بر اثر فشار مخالفان و تظاهرات مردم كناره گيري كرد.

داستانك
شكار
مثل هميشه، آرام نشسته بوديم كنار هم، كه ناگهان او سراسيمه خودش را انداخت جلوي من. يك لحظه از اين كارش جا خوردم اما فرصتي براي پرسش نبود چون در همان لحظه، صدايي از جنس درد، حنجره اش را پوشاند. خون تمام وجودش را پر كرد و بي اختيار افتاد. گلوله اي سينه اش را شكافته بود و معصومانه جلوي چشمان ناباورم جان مي داد. آنقدر سريع اتفاق افتاد كه نمي دانستم چكار كنم. آن موقع تازه فهميدم كه او به محض پي بردن به خطر، سپر بلا شده تا مرا نجات دهد. گيج شده بودم. همه چيز دور سرم مي چرخيد. مي دانستم بايد از آنجا فرار كنم اما نمي توانستم از او دل بكنم. هر طور بود فرار كردم و كمي دورتر، نشستم و به آنجا چشم دوختم. حالا پسركي را مي ديدم تفنگ به دست كه فاتحانه به طرف شكار خود مي رفت... و شكار او قمري عاشقي بود آغشته به خون،  كه ديگر پرپر نمي زد. شكار او، همه زندگي من بود.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
ركورد كتاب خواني
برلين: شش دانش آموز دختر در آلمان ركورد جهاني خواندن كتاب با صداي بلند را شكستند.
اين شش دانش آموز به مدت ۶۱ ساعت و ۱۶ دقيقه با صداي بلند و بدون وقفه كتاب خواندند كه نوار ويديويي اين تلاش طاقت فرسا موجود است.
ركورد قبلي خواندن كتاب با صداي بلند ۷ ساعت كمتر از ركورد جديد بود.
به گفته ناظران، اين دانش آموزان بين ۱۶۰۰ تا ۲ هزار صفحه از يك كتاب را با صداي بلند خواندند.
جنجال در رستوران
واشنگتن: ديروز مادربزرگي، نوه ۴ ساله خود را به ساندويچ فروشي برد و براي او ساندويچ و بستني خريد .اما كودك شيطان، بستني خود را به صورت يك مشتري ماليد. مشتري نيز پس از مواجهه با اين صحنه برسر كودك و مادربزرگ فرياد كشيد و از فرط عصبانيت پوره سيب زميني خود را كه بسيار داغ بود به صورت كودك ماليد.
وي پس از براه انداختن اين جنجال، رستوران را ترك كرد اما چند دقيقه بعد، پليس او را به اتهام آزار و اذيت كودك خردسال دستگير كرد.
حداكثر مجازات كودك آزاري ۲۵ سال حبس است.
نوزاد در برج مراقبت
لندن: روز يكشنبه خلبانان هواپيماهايي كه قصد فرود در فرودگاه لوتون انگليس را داشتند شوكه شدند. آنها به جاي اينكه از طريق بي سيم، صداي كاركنان برج مراقبت فرودگاه را بشنوند، صداي گريه و خنده يك نوزاد را مي شنيدند.
به هر حال خلبانان با تغيير فركانس بي سيم، برج مراقبت را از اين موضوع مطلع ساختند و كاركنان اين برج نيز به رديابي اين صدا پرداختند كه سرانجام مشخص شد، صدا از داخل خانه اي در نزديكي فرودگاه روي بي سيم رفته است.
در حقيقت يكي از اسباب بازيهاي نوزاد در بي سيم برج مراقبت فرودگاه اختلال ايجاد كرده بود.
عاقبت الگوبرداري از بكهام
لندن: يك دانش آموز در انگليس به دليل الگو برداري از ديويد بكهام، كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس از مدرسه اخراج شد.
بكهام، بازيكن تيم منچستر يونايتد انگليس، هفته گذشته نوع آرايش موهاي خود را تغيير داد و اين دانش آموز نيز روز يكشنبه، موهايش را دقيقاً به شكل موهاي بكهام درآورد كه مدير مدرسه بلافاصله حكم اخراج وي را صادر كرد.
قرار است والدين دانش آموز عليه اين تصميم مدير شكايت كنند.
راسو در قطار
منچستر: يك راسو در انگليس هياهوي بزرگي در يك قطار مسافربري بوجود آورد.
اين راسو كه در يكي از ايستگاه هاي راه آهن وارد قطار شده بود در داخل واگن ها روي دوش مسافران مي پريد و بسياري از مسافران با ديدن اين حيوان فرياد مي كشيدند.
سرانجام راسو وارد كابين راننده قطار شد و ساندويچ پنير وي را خورد.
راننده نيز با خبركردن انجمن حمايت از حيوانات از آنان درخواست كمك كرد و ماموران اين انجمن با مراجعه به ايستگاه بعدي، راسو را به محل مطمئني انتقال دادند.
قانون يكسان
بروكسل: قانون در كشور بلژيك براي همگان يكسان است، حتي براي خانواده سلطنتي اين كشور.
روز يكشنبه خانواده سلطنتي بلژيك براي انداختن راي خود در داخل صندوق  هاي راي در يكي از حوزه هاي اخذ راي حاضر شدند اما ناگهان ۴ دستگاه كامپيوتر از ۶ دستگاه كامپيوتر اين حوزه از كار افتاد و مراجعه كنندگان مجبور شدند در صف هاي طولاني معطل بمانند.
جالب اينكه، خانواده سلطنتي بلژيك نيز به همراه ساير مراجعه كنندگان در صف ايستادند و پس از ۲ ساعت معطلي سرانجام آراي خود را به داخل صندوق ريختند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۵ دقيقه

گل و گياه
علف اردك ماهي
015050.jpg
نام علمي:
Pontederia cordata
خانواده:
PONTEDERIACEAE
گياه دايمي و خزان پذير كه جهت كاشت در حاشيه هاي كم عمق بركه ها مناسب است. خوشه هاي متراكم گلهاي آبي رنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند. برگها سرنيزه اي و براق به رنگ سبز تيره هستند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۴۵ سانتيمتر مي رسد. گلهاي آنرا مي توان در تزئين با گلهاي شاخه بريده مورد استفاده قرار داد.
نيازها: در مكان آفتابي و عمق ۲۳ سانتيمتري آب كاشته شود. گلهاي پژمرده مي بايست مرتباً چيده شوند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه يا كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |