سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۱ - May.27, 2003
اللَّجَاجَهُ تَسُلُّ الَّرأْيَ.
لجاجت، تدبير را باطل مي كند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
شد سوي محتسب و كار به دستوري كرد
دوستان دختر رز توبه ز مستوري كرد
تا نگويند حريفان كه چرا دوري كرد
آمد از پرده به مجلس عرقش پاك كنيد
گفت وگوي مجيدي با تماشاگران ژاپني
مجيد مجيدي كارگردان صاحب نام ايراني كه فيلم «باران» وي هم اكنون در توكيو روي پرده است، روز يكشنبه در محل برگزاري هفته فرهنگي ايران حاضر شد و با تماشاگران ژاپني به گفت وگو پرداخت.
به گزارش خبرنگار همشهري مجيدي ضمن ارائه توضيحاتي درباره چگونگي تهيه فيلم و نمايش آن در ژاپن گفت: فيلم هاي من از سال ۱۹۹۶ تاكنون در سينماهاي ژاپن و نيز هفته هاي فيلم آن به نمايش درآمده اند و فيلم «پدر» دومين فيلم من است كه بازيگر نقش لطيف در اين فيلم هم اكنون از جمله بازيگران جوان موفق سينماي ايران به شمار مي آيد.

اجراي دو نمايش در تالار هنر
نمايش «قصه بزبزكها» به كارگرداني پيمان شريعتي ويژه كودك و نوجوان، تا پايان خرداد در تالار هنر اجرا مي شود.
نمايش قصه بزبزكها با استفاده از شيوه هاي اجرايي سنتي و تخت حوضي آماده شده و در اجراي آن نيز از موسيقي زنده سنتي بهره گرفته شده است.
اين نمايش كه نوشته محمدحسين ناصربخت است، همه روزه به غير از شنبه ها در ساعت
۳۰/۱۹ اجرا خواهد شد.
نمايش «گفتگوي مهر» ويژه نوجوان و بزرگسال به كارگرداني منصور پاك بين از ۳۰ ارديبهشت در ساعت ۱۸ به مدت ۱۰ روز در تالار هنر اجرا مي شود.
گفتگوي مهر از چهار اپيزود به هم پيوسته تشكيل مي شود كه به ترتيب آفرينش، پيدايش زمين، ظهور تمدن ها و ستيز ميان آنها و عروسك و آشتي هستند. اين نمايش از دو تكنيك ماوراء بنفش (UV) و عروسك هاي درخشنده (LED) سودجسته است.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانندبا تلفن: ۸۸۱۳۴۴۰ تماس بگيرند.

جشنواره فيلم اصفهان به كار خود پايان داد
نخستين جشنواره  فيلم هاي كوتاه اصفهان توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان، ديروز به كار خود پايان  داد.
زاون قوكاسيان - دبير اين جشنواره - به  ايسنا گفت: در اين جشنواره، جمعا چهارصد فيلم كوتاه به دبيرخانه ارائه شد كه از ميان آنها ۶۸ فيلم انتخاب شدند و ۲۵ فيلم بين المللي نيز در بين  اين فيلم ها به نمايش گذاشته مي شود.
اين جشنواره در چهار بخش داستاني، مستند، اعتياد و اصفهان شناسي برگزار  شد. ضمن آنكه از برنامه هاي جنبي اين جشنواره مي توان به همايش دستاورد فيلم هاي كوتاه اروپا و منتخب چهارمين جشنواره فيلم هاي كوتاه اجتماعي آبادان اشاره كرد.
علاوه بر آن بخش ويژه  مروري بر آثار سعيد منافي، مستندساز مشهور ايراني مقيم اتريش، نيز ديگر بخش هاي جنبي جشنواره مذكور را تشكيل مي داد.
ناصر تقوايي - نماينده داوران جشنواره گفت: در شهري همچون تهران، هويت واحدي براي ابراز وجود فيلم و جشنواره هاي  اين  چنيني موجود نيست.
بنابراين بايد در شهرهايي مانند اصفهان، شهرك هاي فيلم ساخته شوند تا با تهران به رقابت بپردازند.
وي در خصوص بخش هاي اصلي اين جشنواره خاطرنشان ساخت: جذابيت فيلم هاي بلند را نمي توان در فيلمهاي مستند و به همان حالت مشاهده كرد بلكه اطلاعات و آگاهي هايي كه در فيلم هاي مستند وجود دارند، باعث مي شود كه فيلم هاي مستند از درجه اهميت بالاتري برخوردار گردند.

جوايز جشنواره كن
016000.jpg
فيلم فيل ساخته گاس ون سن، فيلمساز آمريكايي كه براساس حادثه تيراندازي و كشتار مدرسه كلمباين در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است يكشنبه شب جايزه نخل طلا و جايزه بهترين كارگرداني جشنواره فيلم كن را تصاحب كرد.
به گزارش بي.بي.سي ون سن پس از دريافت جايزه اش گفت: از صميم قلب، سپاسگزارم، زنده باد فرانسه!
او نخستين آمريكايي بود كه پس از كوئنتين تارانتينو كه در سال ۱۹۹۴ نخل طلا را براي فيلم داستان عامه پسند گرفته بود موفق به دريافت اين جايزه معتبر شد.
او گفت: فكر مي كردم ديگر بي فايده است. سالها سعي كرده بودم فيلم هايم را در كن شركت دهم، اما اين بار دريافت اين جايزه برايم بسيار هيجان انگيز بود. از بردن آن سخت خوشحال و متعجبم.
نخل طلا توسط هيات داوران جشنواره به فيلم «فيل» داده شد كه رياست آن را پاتريك شرو، فيلمساز فرانسوي به عهده داشت و استيون سودربرگ - كارگردان آمريكايي برنده جايزه اسكار - مگ رايان و آيشوارياراي در آن حضور داشتند.
«فيل» در ميان ۲۰ فيلم بخش مسابقه اصلي، با فيلم هايي چون «داگ ويل» با بازي نيكول كيدمن و «رودخانه مرموز» ساخته كلينت ايست وود رقابت مي كرد كه هردوي اين فيلم ها با دست خالي جشنواره را ترك كردند.
فيلم پيتر گرين اوي، تنها فيلمساز بريتانيايي حاضر در مسابقه نيزنتوانست جايزه اي را نصيب خود كند.
ون سن، سازنده «فيل» هرگونه رويكرد ضدآمريكايي فيلمش را رد كرد و گفت: من در آمريكا زندگي مي كنم و اين فيلم از زاويه ديد زندگي خودم در ايالات متحده به ماجرا نگاه مي كند. اما او در عين حال تاييد كرد كه در فيلمش به بعضي جنبه هاي زندگي آمريكايي، نظير ميل به پيروي كوركورانه و ناديده گرفتن مخالفت ها، انتقاد كرده است كه همين نگاه منتقدانه در كن مورد توجه و تحسين قرار گرفت.
سميرا مخملباف، فيلمساز ۲۳ ساله ايراني، جايزه هيات داوران را براي فيلم «پنج عصر» دريافت كرد. (در خبر ديروز همشهري اين جايزه به اشتباه جايزه بزرگ هيات داوران نوشته شده بود كه اصلاح مي شود).
ماريا خوزه كروز، بازيگر جوان كانادايي كه در فيلم «يورش بربرها» نقش يك معتاد به مواد مخدر را بازي مي كند جايزه بهترين بازيگر زن را برد. «يورش  بربرها» فيلمي درباره مرد ميانسالي است كه در اثر ابتلا به سرطان در شرف مرگ است. «دنيس آركاند» نويسنده و كارگردان اين فيلم نيز جايزه بهترين فيلمنامه را دريافت كرد.
جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره مشتركا به مظفر اوزدمير، بازيگر ترك فيلم «فاصله» و مهمت امين توپراك بازيگر فقيد اين فيلم اهدا شد. توپراك اندكي پس از پايان ساخت فيلم در يك حادثه رانندگي كشته شد. «فاصله» كه آن را نوري سيلان كارگرداني كرده، جايزه بزرگ جشنواره را دريافت كرد.
جايزه دوربين طلايي نيز كه به بهترين فيلم نخست يك كارگردان تعلق مي گيرد به فيلم «بازسازي» اولين ساخته كريستوفر بو از دانمارك رسيد.
كيفيت فيلمهاي بخش مسابقه امسال جشنواره كن توسط بسياري از كارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت. به طوري كه يكي از آنها نوشت: انتخاب هاي امسال بدترين انتخاب هايي بود كه من به ياد مي آورم.
برنده سال گذشته نخل طلايي فيلم «پيانيست» ساخته رومن پولانسكي بود. اين فيلم در اسكار ۲۰۰۳ نيز با دريافت جايزه اسكار بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر مرد نقش اصلي موفقيت زيادي كسب كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۷ ماه مه سال ۱۶۱۴ ميلادي شاه عباس در اصفهان دومين پيام فيليپ، پادشاه وقت اسپانيا را از فرستاده ويژه او دريافت كرد كه بار ديگر خواسته بود ايران جزيره بحرين را تخليه كند و به اسپانيا تحويل دهد. شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا گفت كه بحرين طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزيي از قلمرو ايران است و وي بر سر خاك ايران با كسي مذاكره و مصالحه نخواهد كرد و اگر پادشاه اسپانيا از آن گوشه جهان مدعي بحرين است تنها از طريق جنگ مي تواند آن را از ما بگيرد كه گمان نمي كنم در جهان ارتشي يافت شود كه بتواند با سربازان ايران مصاف دهد. شاه عباس در پايان، خطاب به فرستاده پادشاه اسپانيا گفت: مهمان نوازي خصلت ماست، ولي اين آخرين بار باشد كه چنين پيامي براي ما بياوري. شاه عباس سپس در حضور فرستاده اسپانيا به مقامات حاضر در جلسه تاكيد كرد كه اگر فرستادگان بعدي اسپانيا حامل چنين پيامي باشند؛ آنان را به داخل ايران راه ندهيد.
* قانون انحصار معاملات قند و شكر در دست دولت، كه اول خرداد ۱۳۰۴ با هدف تثبيت بها و زمينه آن در بازار به تصويب مجلس رسيده بود، از ششم خرداد به اجرا گذارده شد كه به دليل حفظ منافع مردم از قوانين خوب ايران بشمار مي رود.
* ششم خرداد ۱۳۰۹ دولت وقت، امتياز چاپ اسكناس هاي ايران را كه تا آن زمان منحصراً در دست انگليسي ها (بانك شاهي انگلستان ) بود لغو و بابت غرامت، ۲۰۰ هزار ليره به انگليسي ها پرداخت كرد تا دهانشان بسته شود و اعتراض نكنند.
* در اين روز در سال ۱۳۳۰ هجري خورشيدي دولت انگلستان بر ضد دولت دكتر مصدق كه دست آن كشور را از نفت ايران كوتاه كرده بود به ديوان داوري لاهه شكايت برد.
* فرمان مورخ چهارم مه ۱۴۹۳پاپ الكساندر ششم درباره مالكيت اراضي مكشوفه، ۲۷ مه به دست پادشاه وقت اسپانيا رسيد. در اين فرمان كه چند ماه پس از رسيدن كريستف كلمب به قاره آمريكا امضاء شده بود، پاپ مالكيت هر زميني را واقع در غرب جزاير آزور (نيمه راه قاره هاي اروپا و آمريكا در اقيانوس اطلس كه متعلق به پرتغال است) كه اسپانيائي ها به آنجا برسند از آن دولت اسپانيا دانست. پاپ در حالي اين گونه سرزمين ها را «مكشوفه» مي خواند كه تمدن بوميان مكزيك دست كمي از ساير ملل جهان نداشت و فقط توپ و تفنگ نداشتند. بعداً پاپ چنين فرماني را براي پرتغالي ها نيز صادركرد و اراضي داراي مالك را به آنها بخشيد كه نقطه تاريكي در تاريخ بشر است. ساكنان اين مناطق در طول قرن ۱۹ اين اراضي را با جنگ، از اسپانيا و پرتغال پس گرفتند و استقلال خود را دوباره به دست آوردند.
* ۲۷ مه سال ۱۹۰۵، ناوگان امپراتوري ژاپن در جنگ دريايي تسوشيما ۳۳ ناوجنگي روسيه را غرق كرد و در همين روز در سال ۱۹۴۱ بيسمارك، معروفترين كشتي جنگي جهان متعلق به آلمان، پس از غرق كردن چند كشتي جنگي انگليسي در محاصره قرار گرفت و چون اسكورت نداشت خود را غرق كرد كه هنوز همچنان در زير دريا باقي مانده است.
ماندگار
۲۷ مه سال ۱۶۷۹ (۳۲۴ سال پيش در روزي چون امروز) در تاريح حقوق، روز بزرگي است. در اين روز پارلمان انگلستان قانون « هي بياس كورپس » را تصويب كرد كه بعداً اصلي از اصول غير قابل تغيير قوانين اساسي ملل ديگر از جمله ايالات متحده قرار گرفته است. طبق اين قانون، احدي را نمي توان بيش از يك شبانه روز زنداني كرد مگر به حكم قاضي دادگاه، پس از حضور متهم در برابر قاضي و گفتن مطالب خود، و اين حكم بازداشت نيز استيناف پذير است و دادگاه بالاتر مركب از سه قاضي يا بيشتر بايد نظر دهد تا بازداشت قانوني باشد. متهم بدون حضور وكيلي كه خود انتخاب مي كند مي تواند به پليس و بازپرسي كه حكم قضاوت نداشته باشد پاسخ ندهد و به زور و اكراه نمي شود از او بر ضد خودش اعتراف گرفت. بازرسي غير منصفانه بدني، محل سكونت و محل كار نيز ممنوع است.
* ابن خلدون كه ازمحققان، مورخان، جامعه شناسان و نويسندگان بزرگ جهان بشمار مي آيد ۲۷ ماه مه سال ۱۳۳۲ ميلادي به دنيا آمد. وي گفته است: خدا به هر انسان هنگام تولد، مغز را براي تفكر و تعقل و تشخيص خوب و بد اهداء كرده است كه اگر در طول عمر از اين وسيله مهم استفاده نكند، حيات و حلاوت زندگي را خواهد باخت.
* در روزي چون امروز:
- در سال ۱۹۱۰ميكرب شناس آلماني، دكتر رابرت كخ كاشف عوامل بيماري هاي سل، سياه زخم، وبا و... درگذشت. خدمت دكتر كخ كه برنده جايزه نوبل ۱۹۰۵ شد به بشريت بسيار زياد است.
- جواهر لعل نهرو همرزم گاندي و اولين نخست وزير هند مستقل، ستايشگر تاريخ ايرانيان كه همواره نگران صلح و امنيت و استقلال كشورهاي ضعيف بود و به ايجاد جامعه غير متعهدها كمك بسيار كرد ۲۷ مه ۱۹۶۴ در ۷۴ سالگي ديده از جهان فروبست.
روزگار
اين روزها در رسانه هاي چاپي جهان گزارش هايي انتشار مي يابد حاكي از تطميع پاره اي از افسران عراقي پيش از حمله نظامي اخير، درست مشابه آن چه كه در شهريور ۱۳۲۰ در ايران روي داد و چند افسر ارشد سربازان ارتش صدها هزار نفري منضبط و عميقاً آموزش ديده ايران را مرخص كردند و وطن ما به دست چند هزار نظامي خسته و فرسوده روس و انگليسي افتاد. بررسي تاريخ نشان مي دهد كه بيشتر اين گونه موارد در منطقه جغرافيايي ما روي داده است، و برايش دليلي جز ضعف احساس وطندوستي، تعهد به تكليف و اخلاقيات نمي توان به دست دادكه بايد رفع شود.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به اين پرسش كه چه در صدي از بانوان حامله به افسردگي دچار مي شوند، گفته است كه بيشتر بانوان در دوران حاملگي با نوعي افسردگي رو به رو مي شوند كه در ۲۰ تا ۳۰ در صد آنان ميزان افسردگي شديدتر است و همسر و بستگان اين بانوان بايد متوجه باشند و رفتار خود را كنترل كنند تا اين افسردگي تشديد نشود و روي سلسله اعصاب جنين تاثير سوء نگذارد. بي علاقگي عمومي زنان حامله، نخستين علامت اين افسردگي است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
بي حركت!
لوله اسلحه را گذاشت پشت سرش و گفت: «ديگر تمام شد، تو گير افتادي، حالا خيلي آرام پاهايت را از هم باز كن و دستهايت را بگذار روي ديوار، فراموش نكن كه اگر تكان بخوري سوراخ سوراخت ...»
اما قبل از اينكه حرفش تمام شود بر اثر يك حركت سريع غافلگير شد و در حالي كه افتاده بود روي زمين، لوله اسلحه خودش را مي ديد كه از روبرو به طرفش نشانه رفته. با عصبانيت گفت: «قبول نيست، اصلاً قرار نبود كه تو حركتي بكني بايد سرجايت مي ايستادي تا من به دستهايت دستبند بزنم... من ديگر با تو بازي نمي كنم. تو هميشه بازي را خراب مي كني.»
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
ركوردشكني در اورست
كاتماندو: اين روزها بازار ركوردشكني در كوه اورست داغ است. سه روز قبل يك مرد به عنوان سريعترين صعودكننده به قله اورست شناخته شد اما ديروز يك كوهنورد ۳۶ ساله نپالي به مدت ۲ ساعت اين ركورد را كاهش داد.
وي موفق شد طي ۱۰ ساعت و ۵۶ دقيقه اورست را فتح كند.
فيل هاي گرسنه
داكا: بر اثر حمله فيل هاي گرسنه ۱۰ نفر از ساكنان يك دهكده در بنگلادش به شدت مجروح شدند و ۱۰۰ خانه با خاك يكسان شد. در پي حملات فيل ها، ساكنان اين دهكده پا به فرار گذاشتند و هنوز هم جرأت نمي كنند به دهكده محل زندگي خود باز گردند.
همسر نخست وزير وارد شد
مادريد: آنابوتلا،  همسر خوزه  ماريا ازنار نخست وزير اسپانيا نيز وارد سياست شد. وي ديروز به عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر مادريد توسط مردم برگزيده شد. با آنكه ازنار قصد دارد در آينده از سياست كناره گيري كند اما همسرش مي خواهد فعاليت هاي سياسي خود را گسترش دهد.
حمله به هواپيماي نخست وزير
گينه نو: ۴۰ نوجوان كه به هواپيماي اختصاصي نخست وزير گينه نو هجوم آورده بودند از پليس اين كشور كتك خوردند. اين نوجوانان با هجوم آوردن به هواپيماي اختصاصي نخست وزير خواستار پرواز رايگان به پايتخت اين كشور شدند كه پليس بلافاصله وارد عمل شد و به كتك زدن آنان پرداخت. سرانجام هواپيما با نخست وزير اين مكان را به مقصد پايتخت ترك كرد البته بدون حتي يكي از ۴۰ نوجوان مهاجم.
يورش كلاغ ها
هامبورگ: ديروز خانمي در آلمان مورد هجوم كلاغ ها قرارگرفت كه اين حادثه، صحنه هايي از فيلم «پرندگان» ساخته آلفرد هيچكاك را در اذهان زنده كرد.
ديروز هنگامي كه اين خانم ۲۴ ساله به همراه سگ خود در پارك مشغول قدم زدن بود ناگهان مورد هجوم بيست كلاغ قرار گرفت كه تنها به سروگردن اين خانم آسيب رساندند. در پي اين حادثه، خانم جوان به پليس مراجعه كرد و همراه با چند مأمور به پارك بازگشت به محض ورود آنها به پارك، كلاغ ها مجددا به همان خانم حمله كردند و جالب اينكه به مأمورين پليس يا سگ همراه خانم كاري نداشتند. به هر حال خانم نگون بخت با اسكورت پليس به خانه رسيد.
عاقبت فرصت طلبي
الجزيره: يك سارق فرصت طلب در نيجريه در آستانه مرگ قرار گرفت تا درس عبرتي براي ديگران شود.
در پي وقوع زلزله ويرانگر در اين كشور، اين سارق جوان تصميم گرفت اموال يك خانه تخريب شده را غارت كند. اما به محض اينكه وي وارد اين ساختمان شد، پس لرزه اي رخ داد و او زير آوار اسير شد.
به هر حال پس از ۱۲ ساعت، امدادگران فرانسوي اين سارق را يافتند و او را از مرگ حتمي نجات دادند.
طرح جديد در زندانهاي تايلند
بانكوك: اخيرا مسئولان برخي از زندانهاي كشور تايلند دست به ابتكار جالبي زده اند آنها در محوطه زندانها چند اتاق تأسيس كرده اند كه زندانيان متأهل مي توانند يك روز در هر ماه در كنار همسر خود در اين مكان زندگي كنند.
البته اين قانون شامل زندانياني مي شود كه سابقه رفتاري خوبي داشته باشند و كمتر از ۴ سال از محكوميتشان باقي مانده باشد.
در اين اتاق وسايل كامل آشپزخانه موجود است تا همسر زنداني براي او غذا بپزد مجريان اين طرح مي گويند، اين طرح با هدف عادت كردن زندانيان به زندگي عادي براي بازگشت به جامعه به اجرا گذارده مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي لعيا فضل اللهي / تا هشتم خرداد / ميدان فاطمي، خيابان پيروزه، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
*گالري فاخته: نمايشگاه شيشه هاي عليرضا يزداني / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳، واحد ۷
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي ساناز علوي / ۹ تا ۱۳ خرداد / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي و طراحي نقاشان فردا / تا ۱۶ خرداد / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي طبيعت (اشراق) / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي گروه ابيم / تا ۱۲ خرداد / انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲۲۹۹۷۳۰
* نگارخانه برگ: نمايشگاه نقاشي فارغ التحصيلان و دانشجويان آزاد، نمايشگاه نقاشي سارا قندريز / تا ۱۲ خرداد / خيابان وليعصر، بالاتر از ميدان ونك، دامن افشار، پلاك ۱۲ / تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴
* نگارخانه گلبرگ: نمايشگاه نقاشي، معرق، گل چيني و بلندر گروهي از هنرمندان / تا ۱۲ خرداد / نارمك، ميدان نبوت، طبقه زيرين شهرداري منطقه ۸
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي مهران صابر / از ۱۰ تا ۱۴ خرداد / شهرك قدس، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷

گل و گياه
گل جعفري
015995.jpg
نام علمي: Tagetes erecta
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله، افراشته و سريع الرشد با برگهاي سبز تيره  و براق و معطر كه داراي بريدگيهاي عميق هستند. گلهاي بزرگ و پرگلبرگ آن در رنگهاي زرد و طيف هاي مختلف رنگ نارنجي در تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵-۳۰ سانتيمتر مي رسد. جهت استفاده به عنوان گل  شاخه بريده مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد، جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتباً گلهاي خشك را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |