سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۱ - May.27, 2003
نمايشگاه فضاي سبز و حيات شهري تهران
گروه شهري: نخستين نمايشگاه فضاي سبز و حيات شهري تهران توسط شهرداري منطقه ۱۱ تهران به مدت يك هفته برگزار مي شود.دكتر هدايت مسئول ستاد برگزاري اين نمايشگاه با اشاره به اينكه امروزه فضاي سبز در حيات شهري و تأمين نيازهاي فراغتي و عاطفي، تعديل آسيب هاي اجتماعي، تلطيف سيماي شهر و زيباسازي محيط نقش بسيار تعيين كننده اي پيدا كرده است افزود: آنچه امروز به عناوين مختلف از آلودگي، عدم بهداشت محيط، تفريح، ورزش و فرهنگ در تهران را شامل مي شود، نقش و اهميت فضاي سبز به شكل حلقه اي ارتباط دهنده خواهد بود؛ رابطي كه گذشته از تعديل فضاي اكولوژيكي شهر مي تواند نقش توازن محيط شهري و يا كاربري اراضي را نيز به دنبال داشته باشد. حال هر چقدر توجه به فضاي سبز مورد توجه مسئولين و صاحبنظران قرار گيرد، نشانه  بردباري و متانت آينده شهري چون تهران است كه دويست سال از قدمت و تاريخ در پهنه وقايع كشور را به نام خود ثبت كرده است.
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را ارائه توانمندي ها، دستاوردها و الگوهاي نوين در طراحي، اجرا و نگهداري فضاي سبز و همچنين آموزش و ترويج فرهنگ صحيح استفاده از اين فضاها و مشاركتهاي مردمي در توسعه و ارتقاي سطح فضاي سبز در شهر تهران اعلام كرد.

مركز تحقيقات علوم اعصاب ايران آماده بهره برداري  شد
كنگره بين المللي بيماري هاي مغز و اعصاب امروز برگزار مي شود
گروه شهري: دهمين كنگره بيماري هاي مغز و اعصاب و نوروالكتروفيزيولوژي توسط انجمن علوم اعصاب ايران و معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي، امروز در تالار امام بيمارستان امام خميني(ره) برگزار و عظيم ترين مركز تحقيقات علوم اعصاب ايران آماده بهره برداري مي شود.دكتر مجيد غفارپور با اعلام اين خبر افزود: هدف از برگزاري اين كنگره گردهمايي متخصصين مغز و اعصاب از سراسر كشور و دعوت از اساتيد صاحب نظر خارجي و داخلي و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي، پژوهشي و درماني در مورد بيماري هاي مغز و اعصاب و عضلات مي باشد.
وي افزود: تازه هاي مربوط به صرع، سردردها، سكته هاي مغزي، اختلالات حركتي و روش هاي تشخيصي و درماني آنها و تازه هاي درماني MS داپلر عروق مغزي مهمترين محورهاي مورد بحث در اين همايش را تشكيل مي دهند.
دكتر غفارپور اضافه كرد: بيش از چهارصد پزشك از ايران، آلمان، آمريكا، لبنان و ايتاليا در اين كنگره شركت مي كنند و از ميان ۱۵۰ مقاله واصله ۵۵ مورد جهت قرائت انتخاب شده اند.

توسط شهرداري منطقه ۲ به زودي آغاز مي شود
بهره برداري از ۳۰ بوستان در شمالغرب تهران
015985.jpg
گروه شهري: به رغم مشكلات درآمدي شهرداري تهران و ساير عوامل تأثيرگذار در روند اجرايي پروژه هاي عمراني، با تلاش مديران منطقه دو بيش از ۳۰ پروژه با هزينه اي بالغ بر سي ميليارد تومان در بخش هاي بزرگراهي، پل سازي، فضاي اجتماعي، فرهنگي و ورزشي، توسعه بوستانها، مرمت و نوسازي معابر، بازسازي انهار و جداول فرسوده در حال اجرا مي باشد.
كشت پور شهردار منطقه دو با اعلام مطلب فوق اظهارداشت: «اشتياق و آمادگي شهروندان جهت مشاركت در بهسازي محيط شهري و نياز مديران به اين همراهي باعث احداث اولين مركز مشاركت شهروندان در مديريت شهري شده است.»
شهردار منطقه دو احداث ورزشگاه بانوان، ۲۷ بوستان محلي، سه پارك بزرگ منطقه اي، تكميل پروژه هاي مشاركتي ورزشي توحيد، تجاري و اداري الوند آسايش، فاز سوم بزرگراه يادگار امام(ره)، بوستان بزرگ هوا و فضا با مشاركت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي و بوستان انرژي با مشاركت سازمان بهينه سازي مصرف انرژي و بهره مندي از كارشناسان دانشگاه آكسفورد برشمرد و گفت:« در راستاي افزايش سرانه ورزشي و پاسخگويي به نيازهاي ورزشي بانوان اولين ورزشگاه بانوان در اين منطقه در حال اجرا مي باشد.»
كشت پور درادامه از شتاب عمليات اجرايي فاز سوم يادگار امام خبر داد و گفت: تكميل و راه اندازي اين پروژه فرامنطقه اي نقش تأثيرگذاري در كاهش بار ترافيكي شمال و شمالغرب تهران خواهد داشت.

تاريخي، توريستي، يا يك محله معمولي؟
اختلاف نظر سازمان هاي مسئول بر سر تعريف ماهيت منطقه دربند
015990.jpg
گروه شهري: در صورت بي تفاوتي ارگان هاي اجرايي شهري نسبت به رفع آلودگي هاي زيست محيطي منطقه دربند، سازمان محيط زيست اين موضوع را پيگيري مي كند.
به گزارش ميراث خبر، دكتر «محمد پيراسته» رئيس حفاظت محيط زيست استان تهران با اعلام اين مطلب، برضرورت رسيدگي سريع و رفع آلودگي هاي زيست محيطي در منطقه دربند تأكيد كرد و گفت: «در حال حاضر دفع غيرمجاز و غيربهداشتي فاضلاب ها و روش هاي غيراصولي جمع آوري زباله در منطقه دربند، مشكلات عمده اي در اين منطقه تاريخي و داراي ارزش هاي فرهنگي ايجاد كرده است كه رسيدگي به اين مشكلات و ارائه راهكارها، در حيطه مسئوليت و وظايف شهرداري است و در اين ميان شهرداري منطقه يك تهران بايد از اختيارات قانوني خود براي حفظ سلامت و بهداشت منطقه تاريخي دربند استفاده كند.»
وي با اشاره به اين كه مسئوليت برخورد قانوني با متخلفان و آلوده كنندگان منطقه دربند برعهده شهرداري است، افزود: «سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران بارها نگراني خود را در مورد شيوه نامطلوب دفع فاضلاب ها و زباله هاي شهري به شهرداري اعلام كرده است». دكتر «پيراسته» همچنين با محدود خواندن مسئوليت سازمان حفاظت محيط زيست در مورد منطقه دربند افزود: «آلودگي هاي محيطي در اين منطقه ميراث طبيعي، ناشي از فاضلاب و زباله هاي خانگي است و سازمان محيط زيست در اين گونه موارد تنها وظيفه نظارت بر عملكرد اجرايي ساير دستگاه هاي مسئول را داشته و تنها در مورد آلودگي هاي محيطي ناشي از كارگاه هاي صنعتي و توليدي بزرگ مسئوليت اجرايي دارد.»
دربند چيزي جز يك منطقه كوهستاني نيست
اما گزارش ديگري حاكي است «غلام عباس آقاعليخاني» شهردار منطقه يك تهران گفت: در حال حاضر خيابان دربند با بحران خاصي مواجه نيست و هيچ مشكلي اكوسيستم طبيعي اين منطقه را تهديد نمي كند. محور دربند چيزي جز يك منطقه كوهستاني نيست و طبيعت اين منطقه را تنها زلزله مي تواند تخريب كند.
وي همچنين با بيان اين كه محور تاريخي - طبيعي دربند از نظر اهميت رسيدگي به آن با ساير مناطق تهران تفاوتي ندارد، تصريح كرد: براي شهرداري مشكلات خيابان دربند با ساير خيابان هاي تهران يكسان است و شهرداري نمي تواند امكانات ويژه اي را به اين منطقه اختصاص دهد. مشكلات عنوان شده تنها منحصر به اين خيابان نيست بلكه در ساير مناطق نيز اين مشكلات وجود دارد و هر زماني كه اين مسايل در سطح تهران برطرف شد، شهرداري منطقه يك نيز به مشكلات دربند رسيدگي مي كند.
«آقا عليخاني» افزود: شهرداري رسيدگي به مسايل مهم تري را در دستور كار خود دارد و اين دستگاه تنها در حيطه امكانات و توانايي هاي خود عمل مي كند.
شهردار منطقه يك تهران همچنين گفت: سعي ما بر اين است كه اجازه ساخت و ساز در حريم روخانه دربند براساس شرايط و ضوابط باشد، اما در شرايطي كه اين كار بدون مشورت و اخذ مجوز از شهرداري صورت مي گيرد و برخي دستگاه ها بدون اعتنا به قانون از ضوابط شهرداري سرپيچي مي كنند، نبايد شهرداري مؤاخذه شود.

جايزه ملي محيط زيست
گروه شهري: چهارمين دوره مراسم اعطاي «جايزه ملي محيط زيست» هجدهم خرداد ماه همزمان با هفته محيط زيست در تهران برگزار خواهد شد.
دكتر «داريوش كريمي» مديركل آموزش زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين جايزه به اشخاص حقيقي و حقوقي تعلق مي گيرد كه پژوهشي گسترده، ابداع، اختراع و يا اقدامي مؤثر براي حفظ محيط زيست انجام داده باشند.
وي افزود: اعتبارهاي لازم براي آموزش همگاني حفاظت محيط زيست در ايران بسيار ناچيز است و در حد سرانه ۳۰ ريال متوقف شده است.

بيماري «وبا» به عراق بازگشت
يك  راديوي  عراقي  كه  از عربستان  برنامه  پخش  مي كند، اعلام  كرد: گروهي  از كارشناسان  سازمان  بهداشت  جهاني  با نمونه برداري  آزمايشگاهي  در برخي  مراكز درماني  جنوب  عراق  شيوع  وبا را در اين  كشور تأييد كردند.
به گزارش ايرنا از ايلام، راديو صداي  عراق  دوشنبه  شب  افزود: نمونه برداري  از ۳۸ تن  از بيماران  در بصره ، وجود چهار مورد بيماري  وبا را در بين  آنان  به  اثبات  رساند.
سازمان  بهداشت  جهاني  نسبت  به  فراگير شدن  وبا در بصره  ابراز نگراني  كرد و در مورد انتشار آن در شهرهاي  بغداد و موصل  نيز هشدار داد.
قبلا انتشار بيماري  وبا در شهرهاي  عراق ، در حد يك  پيش بيني  بود.

قديمي ترين دست نوشته فارسي در ژاپن
قديميترين  دست نوشته  به  خط فارسي  در ژاپن  قطعه  شعري  متعلق  به  اوايل  قرن  ۱۳ ميلادي  است  كه  از چين  به  ژاپن  آمده  است .
به گزارش ايرنا، اين  مطلب  را اميكو اوكادا استاد دانشگاه  چوئو در ژاپن  ديروز در همايش  زبان ، ادب  و خط فارسي  در جريان  هفته  فرهنگي  ايران  در توكيو پايتخت  ژاپن  بيان  كرد.
اوكادا گفت : اين  قطعه  شعر كوتاه  را در سال  ۱۲۱۷ ميلادي  (۵۹۶ هجري  خورشيدي)    يك  كاهن  بودايي  از چين  به  ژاپن  آورده  است ، نوع  نگارش  اين  شعر كه  چندان  خوانا نيست  نشان  مي دهد ظاهرا به  دست  فردي  عادي  نوشته  شده  است .
به  گفته  وي ، هويت  اين  دست نوشته  فارسي  نيز نامشخص  است ، اما برخي  صاحبنظران  آن را همانند اشعار منظومه  فارسي  ويس  و رامين  دانسته اند كه  از جاده  باستاني  ابريشم  به  چين  و سپس  ژاپن  رسيده  است .

پيامد نخست پيوستن ايران به كنوانسيون جهاني منع تبليغات براي دخانيات
استعمال دخانيات در اماكن عمومي ممنوع مي شود
گروه شهري: رئيس اداره بهداشت هواي وزارت بهداشت و درمان از تدوين پيش نويس لايحه عدم استعمال دخانيات در اماكن عمومي خبر داد.
به گزارش ايسنا مهندس فلاحي با بيان اين كه در كشورهاي خارجي اتاق هاي خاصي در محيطهاي كاري براي كشيدن سيگار در نظر گرفته مي شود، گفت: متأسفانه در كشور ما قوانين مستحكمي براي عدم استعمال دخانيات در اماكن عمومي و نيز محيط هاي كاري وجود ندارد.
وي با اشاره به تصويب كنوانسيون بين المللي منع تبليغات استعمال دخانيات كه ۱۹۲ كشور از جمله كشور ما به آن پيوسته اند، از تهيه پيش نويس لايحه اي براي عدم استعمال دخانيات در اماكن عمومي در كشور خبر داد و افزود: با تصويب اين لايحه، از اين پس از استعمال دخانيات در فضاهاي عمومي كه سلامت ديگران را در معرض مخاطره قرار مي دهد، جلوگيري خواهد شد.
وي به افراد سيگاري كشور توصيه كرد كه با مراجعه به كلينيك هاي ترك دخانيات كه تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي فعاليت مي كنند، نسبت به ترك هر چه سريعتر سيگار اقدام كنند.
مهندس فلاحي همچنين با اشاره به اين كه همزمان با دومين روز هفته بدون دخانيات كه روز سلامت محيط زيست و زندگي بدون دخانيات نامگذاري شده است،  افزود: سالانه ۳ ميليون نفر در دنيا به علت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و ۹۰ درصد مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد. رئيس اداره بهداشت هواي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: ۹۰ درصد مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا به علت آلودگي فضاي بسته رخ مي دهد كه مصرف سوختهاي فسيلي و نيز استنشاق دود سيگار از اين گونه آلودگي هاست.
وي با اشاره به اين كه چندين نوع مواد سرطانزا در دود سيگار وجود دارد، تأكيد كرد: مضرات استنشاق تحميلي دود سيگار براي افراد غيرسيگاري به خصوص كودكان، به مراتب بيشتر از مضرات استعمال دخانيات براي فرد سيگاري است.

نشست مشترك سازمان نظام پزشكي با روساي انجمنهاي تخصصي
گروه شهري: نخستين نشست مشترك روساي انجمنهاي تخصصي پزشكي با حضور رئيس كل، قائم مقام و معاونان سازمان نظام پزشكي، روساي بيش از ۶۲ انجمن علمي تخصصي پزشكي سراسر كشور و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در تالار اجتماعات سازمان نظام پزشكي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران همزمان با بررسي قانون تشكيل سازمان نظام پزشكي در مجلس شوراي اسلامي هيات رئيسه سازمان نظام پزشكي در جلسه مشتركي با روساي انجمنهاي تخصصي پزشكي و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي به بررسي اهم مسائل و مشكلات صنفي جامعه پزشكي نظير چگونگي قانونمندكردن روال پرداخت ماليات جامعه پزشكي، نحوه دستيابي به نرخ واقعي تعرفه هاي خدمات پزشكي و روند اصلاح قانون نظام پزشكي در مجلس شوراي اسلامي پرداختند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |