چهارشنبه۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۲ - May .28, 2003
ولاديمير پوتين:
اروپا ارتباط با روسيه را جدي بگيرد
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه    بهترين  راه  براي قدرتمند شدن  اروپا را داشتن  روابط خوب  با روسيه  خواند.
به گزارش ايرنا از مسكو پوتين  ديروز در گفت وگو با رسانه هاي  خبري  سنت  پترزبورگ  و به  مناسبت  سيصدمين  سال  تاسيس   اين  شهر گفت : اگر اروپا مي خواهد به  مركز قدرتمند و مستقل  درجهان  تبديل  شود كوتاه ترين  راه  رسيدن  به  آن داشتن  مناسبات  خوب  با روسيه است . وي  بااشاره  به  اينكه  تا كنون  چندين  بار اين  مساله  را موردتأكيد قرارداده  است  از سهيم  بودن  تعداد بسيارزيادي  از مردم  اروپا در اين  نظريه  خبرداد.
به  گفته  پوتين  در سالهاي  اخير ديدگاه  اروپا نسبت  به  روسيه  بهتر شده زيرا روسيه  قابل  فهم  تر، شفاف  تر و قابل  پيش  بيني  شده  است . وي  افزود: بويژه  اقتصاد روسيه  عملا در حال  پيشرفت  است  و مردم  بخوبي   اين  نكته  را احساس  مي كنند.
رئيس  جمهوري  روسيه  نقش  شهر سنت  پترزبورگ  در ارتباط اين  كشور با اروپا را بسيار مهم  توصيف  كرده  و از آن به  عنوان  پل  ارتباطي  بين  شهروندان  اروپا و روسها نام  برد.

حمله انتحاري به سربازان آمريكايي در فلوجه
فرماندهي  مركزي  آمريكا اعلام  كرد، يك  سرباز آمريكايي  سحرگاه  ديروز در يك  عمليات  انتحاري  در شهر «فلوجه » عراق  كشته  و هفت  سرباز ديگر زخمي  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، اين مركز با انتشار بيانيه اي  افزود كه  يك  نيروي  مسلح  سحرگاه  ديروز با استفاده  از سلاح هاي  سبك  و «آر.پي .جي » به نيروهاي  نظامي  آمريكا در فلوجه  حمله  كردند و در اثر اين  حمله  يك  سربازكشته  و هفت  نظامي  ديگر زخمي  شدند. به  گفته  فرماندهي  مركزي  آمريكا، نظاميان  آمريكايي  به  رويارويي  با حمله كنندگان  پرداختند و دو تن  از آنها را كشتند و شش  تن  ديگر را دستگير كردند.

جنگ عراق به زبان آمار
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا به ارتش اين كشور دستور داده است تا مطالعه اي درباره عبرتهاي جنگ عراق انجام دهد. اين كار ماهها طول خواهد كشيد، اما ژنرال مايكل موزلي از فرماندهان ارتش آمريكا گروهي از بخش «تجزيه و تحليل و ارزيابي» را به كار جمع آوري برخي ارقام خام جنگ گماشت. برخي از نكات برجسته اين گزارش ۱۶ صفحه از اين قرار است:
۴۲۳ هزار و ۹۹۸ نفر از نيروهاي نظامي آمريكا در اين عمليات به كار گرفته شدند. تعداد نيروهاي غيرآمريكايي عمليات
۴۲ هزار و ۹۸۷ نفر بود.اين جنگ ۷۲۰ ساعت طول كشيد. متحدان بيش از ۴۱ هزار و ۴۰۰ سورتي پرواز انجام دادند. در اين پروازها، ۱۸ هزار و ۶۶۲ تن سوخت مصرف شد كه براي نگهداشتن يك بوئينگ ۱۰۰-۷۳۷ در آسمان به مدت ۱۲ سال كافي است. نيروهاي ائتلافي ۱۸۰۱ هواپيما به پرواز درآوردند كه به غير از ۱۳۸ فروند بقيه آمريكايي بود.
۳۱ ميليون و ۸۰۰ هزار جزوه تبليغاتي بر سر عراقيها فرو ريخته شد كه در برگيرنده ۸۱ پيغام متفاوت بود.
نيروهاي ائتلافي ۲۰ فروند هواپيما از دست دادند، كه سقوط ۷ فروند از آنها براثر آتش دشمن بود. گروههاي كاوش و نجات در ۵۵ ماموريت هوايي ۷۳ نفر را نجات دادند. ۸۰ فروند هواپيما براي جمع آوري اطلاعات به پرواز درآمد. اين هواپيماها
۴۲ هزار عكس از جبهه هاي جنگ گرفتند، ۳۲۰۰ ساعت فيلم ويديويي مخابره و ۲۴۰۰ ساعت از مخابرات عراقي ها را
شنود كردند.
هزينه ملموس جنگ (ادوات مصرفي) ۹۱۷ ميليون و ۷۴۴ هزار و ۳۶۵ دلار برآورد شده كه معادل توليد ۴۶ دقيقه و ۱۰ ثانيه اقتصاد آمريكا در سال ۲۰۰۱ است.
نيوزويك

تربيت شدگان صدام
016175.jpg
در حالي كه به علت پيدا نشدن اثري از سلاح هاي كشتارجمعي در عراق، دولت بوش و پنتاگون با انتقادهايي از سوي محافل داخلي روبرو شده اند، هفته نامه تايم در مقاله اي نوشت، كثيف ترين سلاح هاي بيولوژيك صدام شايد دو پسرش عدي و قصي بوده اند.
اين مقاله با ماجرايي واقعي كه به تازگي از جنايات هولناك عدي پسر بزرگ صدام نقل شده آغاز مي شود كه درباره دختران يكي از فرمانداران بخت برگشته عراق است. چندماه بعد از آنكه عدي از سوءقصد نافرجام و جراحات شديد ناشي از آن بهبود مي يابد در مهماني دختران ۱۴ و ۱۲ ساله اين مقام عراقي را از كنار خانواده اشان مي ربايد و بعد از چند روز آنها را تحويل مي دهد. اين فرماندار بعد از نااميد شدن از همه جا تقاضاي ديدار خصوصي با صدام را مي كند تا از شخص وي تظلم خواهي كند. اما با اعمال نفوذ عدي چنين اجازه اي به او نمي دهند و بعد از پيگيري بيشتر او و خانواده اش از مغضوبين عدي قرار گرفته و تا سال ها مورد آزار و اذيت او واقع مي شوند. مردم عراق با همه بي رحمي هاي صدام، پسر ارشدش عدي را بسيار بدتر از او مي دانند و اكنون با سقوط رژيم عراق، دهها و صدها نمونه از وحشي گري ها درباره او نقل مي كنند.
عدي كه گفته مي شود در جايي نزديك بغداد پنهان شده، از طريق واسطه هايي از آمريكا خواسته تا تسليم شدن او را با شرايطي بپذيرد. تايم در ادامه به قصي كه كمتر درباره او و ويژگي هايش سخن گفته شده، پرداخته و نوشته است، قصي ۳۷ ساله تنها در مقايسه با عدي ۳۸ ساله است كه مردي ميانه رو به حساب مي آيد.
نزديكان رژيم عراق اكنون از اختلافات شديد ميان اين دو برادر خبر مي دهند. به دليل همين اختلافات، بعد از حمله آمريكا اين دو هر يك به مسيري فرار كردند و حتي در شرايطي چنين بحراني نتوانستند يكديگر را تحمل كنند. عدي با چندتن از مشاورانش در جايي پنهان شده، ولي قصي و صدام در كنار هم هستند.
مصاحبه هاي متعدد با خدمتكاران، مشاوران و نزديكان اين خانواده و بررسي اسناد و مدارك و نامه هايي كه در خانه صدام و پسرانش بدست آمده، اطلاعات جالب توجهي را درباره اين دو نفر و روابطشان فاش مي كند. در سال ۱۹۸۸، بعد از آنكه عدي يكي از محافظان مورد علاقه صدام را به دليل آشنا كردن او با زني كه قرار بود همسر دوم صدام بشود به ضرب گلوله از پاي درآورد، صدام او را به مدت ۴۰ روز حبس مي كند. عدي در نامه اي به مادرش مي نويسد: «مرد تو مي خواهد من را بكشد.» طي هشت روز به غير از آب هيچ چيز ديگري به عدي داده نشد و چهار روز نيز او را با دستبند آهني به دست حبس كرده اند.»
قصي مسئول قتل عام هاي شيعيان بعد از شورش سال ۱۹۹۱ بوده و به شهادت بسياري خود بر اعدام صدها نفر از آنها نظارت داشته است.
عدي فرزندي ندارد اما قصي چهار فرزند دارد و دو پسرش را با خود به محل كارش مي برد، او مرد خانواده بود. قصي از تماس با ديگران و حتي نزديكانش اجتناب مي كرد و اگر كسي حتي فرزندانش با او دست مي داد، او به سرعت از ترس بيمار شدن به حمام مي رفت. عدي عاشق اتومبيل هايش بود و همواره در اينترنت براي يافتن جديدترين مدل ها جستجو مي كرد. او پاركينگ هاي زيرزميني چندطبقه داشت كه اتومبيل هاي پرشمار خود را در آن پارك مي كرد.
چند روز پيش از سقوط بغداد، عدي از فدائيان صدام خواست اين اتومبيل ها را آتش بزنند تا به دست كسي نيفتد.
مدارك پزشكي عدي نشان مي دهد، او در نتيجه سوءقصد دچار سكته شده، جراحات شديدي داشته و تا ماهها درد شديدي را متحمل شده است.
سال گذشته عدي مطلع شد كه يكي از دوستان نزديكش كه از بسياري از اقدامات او مطلع بوده قصد ترك عراق را دارد.
او را به مهماني تولد ۳۷ سالگي اش دعوت و بعد دستگيرش كرد. يك شاهد در زندان مي گويد، اعضاي فدائيان زبان او را بريدند تا نتواند دانسته هايش را نقل كند.
يكي از دوستان خانوادگي صدام مي گويد، روزي كه عدي اينترنت و استفاده از آن را ياد گرفت براي عراقي ها روز سياهي بود. زيرا او با استفاده از اينترنت شيوه هاي شكنجه در قرون و سرزمين هاي ديگر را مي يافت و آنها را براي مجازات عراقي ها به كار مي برد.
تنها قصي مي توانست به عدي جواب منفي بدهد و هيچ كس ديگري در عراق (البته به غير از خود صدام) جرأت چنين كاري نداشت. قصي شيوه زندگي برادرش را تأييد نمي كرد و اين را در جمع دوستان و نزديكانش به زبان مي آورد.
عدي نيز از برادرش نفرت داشت و مي گفت كه براي به حاشيه راندن او توطئه اي به كار بسته است.
صدام قصي را به عدي ترجيح مي داد. وقتي عدي ۲۵ ساله بود، صدام به او نامه اي نوشت و با استفاده از كلمات تأثيرگذار او را از اقداماتي كه انجام مي داد برحذر داشت. در اين نامه آمده است:  «مثل پدربزرگت بدون اخلاق و اصول نباش». اشاره صدام به پدرزنش بود كه به دليل ضبط اموال خصوصي مردم به «دزد بغداد» شهرت داشت. صدام به قصي كاملاً اعتماد داشت. يك منبع موثق خبري مي گويد، يك روز پيش از سقوط بغداد، قصي با گروهي از ژنرال هايش جلسه گذاشت. در آن جلسه او سئوالي پرسيد و جوابي شنيد، سپس آن سئوال را پنج دقيقه بعد تكرار كرد. عصبي و بي ثبات به نظر مي رسيد و نيروهايش را نيز در اين جنگ درست رهبري نكرد. بسياري، دليل شكست سريع نيروهاي عراقي در مقابل آمريكا را عدم هدايت صحيح قصي و ضعف نيروهاي تحت امر او مي دانند.
اين روزها ساكنان جديد كاخ «البيت» عدي در ساحل دجله مشغول جفت كردن صدها كفش عدي هستند تا آنها را به كارگران عراقي بدهند. در يكي از راهروهاي سنگي اين كاخ دري فلزي ديده مي شود كه به يك زيرزمين باز مي شود.
يكي از خدمتكاران سابق كاخ مي گويد، اين همان جايي است كه عدي نامه پدرش را پنهان كرد. نمي توانست اين نامه را نابود كند اما نمي خواست بار ديگر آن را ببيند. محتويات اين نامه نااميدي صدام را از پسربزرگش نشان مي داد. اين انبار اكنون خالي است و نامه اي پيدا نشده است. اما رقابت عدي و قصي برسرجانشيني صدام حل شده است. كار اين دو برادر به پايان رسيده است.

مذاكرات سران روسيه و چين در كرملين
016180.jpg
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ديروز در نخستين  دور مذاكرات رسمي  با هو جين  تائو همتاي  چيني  خود در كاخ  كرملين  مناسبات  وهمكاريهاي  دوكشور را عالي  توصيف  كرد.
به  گزارش  ايرنا از مسكو به نقل از خبرگزاري اينترفكس، پوتين  گفت : مناسبات  مسكو و پكن  در بالاترين سطح  خود قرار دارد و مااز اينكه  رهبر جديد چين  درنخستين  سفر خارجي  خوددر روسيه  بسر مي برد بسيار خرسنديم .
به  گفته  وي  اين  سفر نقطه  عطفي  در مناسبات  دو كشور به شمار رفته  و به  گسترش بيش  از پيش  آن كمك  خواهد كرد.
وي  افزود: دوكشور روسيه  وچين  پس  از امضاي  پيمان  مشاركت  راهبردي  در تلاش براي  اجراي  هر چه  كامل  آن هستند.
رئيس  جمهوري  چين  نيز روابط دو كشور را عالي  ودر حال  پيشرفت خواند.
وي  از امضاي  پيمان  مشاركت  راهبردي  بين  مسكو وپكن  به  عنوان  صفحه  جديدي در روابط دوكشور نام  برده  و هدف  اصلي  از سفر خود به  روسيه  را توسعه همكاريهاي  دوجانبه  در كليه  زمينه ها خواند.
در پايان  مذاكرات  پوتين  و جين  تائو يك  بيانيه  رسمي و چند موافقت  نامه بين  طرفين  به  امضا رسيد.
رئيس  جمهوري  چين  در نخستين  سفر رسمي خود به  روسيه  قرار است  در اجلاس سران  سازمان  همكاري  شانگهاي  و همچنين  جشن هاي  سيصدمين  سالگرد تاسيس  سنت پترزبورگ  شركت  كند.
سازمان  همكاري  شانگهاي  شامل  كشورهاي  روسيه ، چين ، قزاقستان ، قرقيزستان ، تاجيكستان  و ازبكستان  مي شود.

اعتراف شارون به اشغالگري اسرائيل
اسرائيل نمي تواند تا ابد ۵/۳ ميليون فلسطيني را «تحت اشغال» نگه دارد
016170.jpg
يك روز بعد از تصويب طرح صلح نقشه راه در كابينه اسرائيل، آريل شارون در سخناني با دفاع از طرح تاكيد كرد: مصمم است با فلسطيني ها به صلح برسد.
به گزارش آسوشيتدپرس، شارون كه در جمع محافظه كاران خشمگين حزب ليكود سخن مي گفت، براي اولين بار از حضور نيروهاي اسرائيلي در غزه و كرانه باختري با عنوان «اشغال» ياد كرد و گفت:  اسرائيل نمي تواند تا ابد ۵/۳ ميليون فلسطيني را تحت  اشغال  نگاه دارد.شارون كه به انتقادهاي اعضاء حزبش به موافقت با طرح نقشه راه پاسخ مي داد گفت: آيا مي خواهيد تا ابد در رام الله، جنين و نابلس بمانيد؟
در همين حال وزير خارجه اسرائيل كه براي شركت در نشست اروپا با كشورهاي عرب به يونان رفته است بار ديگر تاكيد كرد: اسرائيل هرگز بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمينشان را نمي پذيرد.
او از كشورهاي عرب خواست تا آوارگان و خانواده هايشان را كه تعدادشان به ۴ ميليون نفر مي رسد، بپذيرند.
در همين حال نشست شارون و ابومازن كه قرار بود امروز برگزار شد، بار ديگر به تعويق افتاد.
فلسطيني ها و اسرائيلي ها هر يك ديگري را مسئول به تعويق افتادن اين نشست مي داند.
رژيم  صهيونيستي  به زودي  كارساخت  گسترده  شهركهاي  يهودي نشين  را آغاز مي كند
به  نوشته  روزنامه  الشرق  الاوسط با وجود آنكه  اولين  اقدام  ضروري  براي اسرائيل  طبق  نقشه  راه ، توقف  ايجاد شهركهاي  يهودي نشين  در كرانه  غربي  است ولي  اسرائيل  به  زودي  كار ساخت  گسترده  شهركها دركرانه  غربي  را آغاز مي كند.
شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر ديروز با اعلام  اين  خبر افزود: روزنامه مذكور به  نقل  از منابع  وزارت  مسكن  اسرائيل  نوشت ، به زودي  كارساخت  ۲ هزار واحد مسكوني  آغاز خواهد شد و اطلاعيه  مربوط به  مناقصه  ساخت  يك  هزار واحد ازآن  طي  روزهاي  آينده  در مطبوعات  اسرائيل  منتشر خواهد شد.
الشرق الاوسط افزود: اسرائيل  هفته گذشته  اجازه  ساخت  حدود ۵۰۰ واحد مسكوني  در شهرك  معالي  آدوميم  بزرگترين  شهرك  در منطقه  بيت المقدس  را صادر كرد.
طبق اعلام  وزارت  كشور اسرائيل ، تعداد شهرك  نشينان  از ابتداي  سال  جاري  به  ميزان ۵ هزار نفر افزايش  يافته  است  و نيزتعداد شهرك نشينان  تا پايان  سال  گذشته ميلادي  بالغ  بر ۲۵۰ هزار نفر بود.

اعتراض هزاران عراقي به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل
هزاران  نفر از اعضاي  حزب  اسلامي عراق  ديروز در اعتراض  به  قطعنامه  اخير شوراي امنيت  سازمان  ملل  متحد مبني  بر برطرف  كردن  مجازاتهاي  عراق ، در استان دياله  تظاهرات  گسترده اي  برگزار كردند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره قطر، تظاهركنندگان ، قطعنامه  اخير شوراي  امنيت  در مورد برطرف  كردن  مجازاتهاي  عراق  را تثبيت  اشغال   اين  كشور از سوي  نيروهاي  آمريكايي  توصيف  كردند.
اعضاي  حزب  اسلامي عراق  اعلام  كردند در اين  قطعنامه  براي  اداره  امور عراق به  فرماندهان  آمريكايي و انگليسي  اختيار كامل  داده  شده  است .
از سوي  ديگر الجزيره  افزود: مردم  عراق  نيز با ابراز مخالفت  با مصوبه شوراي  امنيت  اعلام  كردند كه  نيازمند برطرف  كردن  مجازاتهاي  بين المللي  ازعراق  نيستند، چرا كه  عراق  در حال  حاضر در اختيار مردم  آن نبوده  بلكه  تحت سيطره  نيروهاي  آمريكايي  قرار گرفته  است  و اصرارآمريكا براي  رفع  مجازاتهاي عراق ، در جهت  كسب  منافع  اشغالگران  است .
همچنين  تظاهركنندگان  تصميم  پل  برمر حاكم  غيرنظامي آمريكا در عراق را درباره  انحلال  ارتش  اين  كشور محكوم  كردند و آن را دخالت  در امور داخلي اين  كشور دانستند.

سازمان امنيت و همكاري در اروپا:
آمريكا درباره بازداشت روزنامه نگاران توضيح دهد
سازمان  امنيت  و همكاري  در اروپا ديروز از آمريكا خواست تا در مورد علت  بازداشت  و اخراج  روزنامه  نگاران  فرانسوي  از اين  كشور توضيح  دهد.
فريموت  دوو، عضو ارشد سازمان  امنيت  و همكاري  در اروپا در نامه اي  خطاب  به  كالين  پاول ، وزير امورخارجه  آمريكا نوشت: «همانگونه  كه  مي دانيد آمريكا مفاد تعهدات  سازمان  امنيت  و همكاري  در اروپا را در زمينه  آزادي  بيان  كه  مربوط به  آزادي  عمل  روزنامه  نگاران  است ، امضا كرده  است».
مقام هاي  مهاجرتي  آمريكا هفته  گذشته  گفتند: اين  ۶ روزنامه  نگار فرانسوي  پس  از بازرسي  بدني  و دستبندزدن  به  خاطر نداشتن  ويزا مدت  ۲۶ ساعت  در فرودگاه  لس آنجلس  در بازداشت  بودند. فرانسيسكو آركوته ، سخنگوي  دفتر تابعيت  و مهاجرت  آمريكا گفت : آمريكا و فرانسه  از جهانگرداني  كه  به  اين  كشورها سفر مي كنند درخواست  ويزا نمي كنند اما خبرنگارها بايد ويزا داشته  باشند و اين  افراد اسناد ضروري  به  همراه  نداشتند.
سرپرست  خبرنگاران  بدون  مرز نيز با اعتراض  به  اين  اقدام  نوشت : «با
چندين بار بازرسي   بدني  و دستبند زدن 
و بازداشت  كردن ، با اين  روزنامه نگاران  همانند جنايتكار رفتار كرده اند».

برادر ملك فهد خواستار اصلاحات سياسي در عربستان شد
امير طلال  بن  عبدالعزيز برادر پادشاه  عربستان  سعودي  در گفت وگو با روزنامه  انگليسي  زبان  فايننشال  تايمز خواهان  اعطاي  فوري  اختيارات  و قدرت بيشتر به  مجلس  شوراي  عربستان  شد.
اميرطلال  كه  به  داشتن  انديشه هاي  ليبرال  معروف  است،  گفت : دادن  اختيارات  و قدرت بيشتر به  اين  مجلس  كه  اعضاي  آن از سوي  پادشاه  عربستان  تعيين  مي شوند حامل  پيامي  مبني  بر تمايل  واقعي   اين  كشور براي  انجام  اصلاحات  خواهد بود.
اين  شاهزاده  سعودي  گفت  كه  امكان  ندارد انتخابات به  يكباره  در كشوري  برگزار شود كه  پيش  از اين ، آشنايي  با دمكراسي  نداشته است .
بايد به  مجلس  شورا اجازه  داده  شود آزادانه  به  بررسي  مسائل  بپردازد،حق  داشته  باشد از دولت  بازخواست  كند و حق  تجديد نظر درقانون  اساسي  و بررسي بودجه  را داشته  باشد تا بدين  ترتيب  مقدمات  حيات  پارلماني  در كشور فراهم گردد.
بر اساس  اين  گزارش ، امير طلال  بر لزوم  تشديد اقدامات  امنيتي  تأكيد كرد ولي  ياد آور شد بايد اين  اقدامات  همزمان  با گشودن  باب  گفت وگو حتي  با عناصر راديكال  صورت  گيرد.
وي  بر لزوم  انجام  تدريجي  اصلاحات  از طريق  يك  برنامه  واقع بينانه  تأكيدكرد، اما در عين  حال  گفت  خانواده  حاكم ، تنها ضامن  حفظ وحدت  كشور سعودي است .
امير طلال  همچنين  از مسئولان  حكومتي  خواست  براي  متوقف  كردن  تنزل  وجهه  مردمي خانواده  پادشاهي  و تقويت  توانايي  دولت  براي  گفت وگو با غرب  در مورد مسائل  منطقه اي ، تحولاتي  را در كشور ايجاد كنند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |