چهارشنبه۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۲ - May .28, 2003
ورود ۲۰۰ «آسياب - خودرو» حمل زباله
معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد: دويست دستگاه خودروي حمل زباله تا ده روز ديگر به ناوگان خدمات شهري اضافه مي شود. حقاني با اشاره به خصوصي سازي بخش حمل زباله معاونت خدمات شهري شهرداري گفت: دويست خودروي بنز خاور در روزهاي آينده به پيمانكاران اين بخش واگذار مي شود. وي يادآور شد اين خودروهاي حمل زباله به آسياب و برخي وسايل ديگر مجهز شده اند و براي حمل زباله استانداردهاي بهداشتي را دارا هستند.

همايش براي مكان گزيني شهرهاي جديد
همايش نقش عوامل جغرافيايي در مكان گزيني شهرهاي جديد روز سه شنبه در گرمسار برگزار شد.
دبير همايش مذكور و مدير گروه جغرافيايي دانشگاه آزاد اسلامي گرمسار گفت: تعدادي مقاله از سوي دانشجويان و اساتيد به دبيرخانه اين همايش واصل شدكه از بين آنها ۱۵ مقاله دانشجويان و سه مقاله استادان انتخاب شد.
دكتر «پروانه عزيزي» افزود: تمامي اين مقالات در كتابچه اي به چاپ رسيده است.
وي هدف از برگزاري همايش را آشنايي مسئولان و دانشجويان با نقش عوامل جغرافيايي در مكان گزيني شهرهاي جديد عنوان كرد و اظهار داشت: در
مكان گزيني شهرهاي جديد بايد عوامل جغرافيايي از جمله بستر زمين، امكانات اوليه، راههاي دسترسي و بازار كار مورد توجه قرار گيرد.
در اين همايش يكروزه شماري از استادان و دانشجويان گرمساري و نيز دكتر سيد رحيم مشيري رئيس كميته تخصصي گروههاي جغرافيا دانشگاه آزاد كشور و دكتر پرهيز كار عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس حضور داشتند.

زمين، دو دقيقه پياپي  لرزيد زلزله ۷ ريشتري در ژاپن حتي يك كشته نداشت
016125.jpg
گروه شهري: شامگاه پريروز يك زلزله شديد هفت ريشتري شمال شرق ژاپن را لرزاند، اما وقوع اين زلزله حتي يك كشته در پي نداشت.
خبرگزاري ها حداكثر مجروحين اين زلزله را ۱۰۴ نفر اعلام كردند كه حال هيچكدام از آنها وخيم نيست.
اين زلزله علاوه بر شدت از نظر زمان لرزش نيز دهشتناك بوده است، زيرا در لحظه وقوع لرزش اصلي آن حدود دو دقيقه زمين مي لرزيده است.
ژاپن از كشورهاي زلزله خيز جهان است،  به همين خاطر در اين كشور فناوري ملي ساخت و سازهاي منطبق با خطر زلزله و آمادگي عمومي در برابر وقوع اين بلاي مهيب وجود دارد.گزارش ديگري حاكي است ديروز نيز دوباره پس لرزه هايي اين مناطق را به
لرزه درآورد.
به گزارش رويتر از سنداي ژاپن با اين حال مقامات ژاپني مي گويند اين زلزله همان زلزله بزرگي نيست كه كارشناسان پيش بيني مي كنند تا چند سال ديگر اين منطقه را به لرزه درخواهد آورد.

طرح هاي ترافيكي شهرداري منطقه ۴
معابر عمومي شمال شرق تهران ساماندهي مي شود
016140.jpg
گروه شهري: به منظور ساماندهي و روان سازي ترافيك شمال شرق تهران، ۱۲ طرح ترافيكي با صرف اعتباري بالغ بر ۵ ميليارد و ۶۵۰ ميليون ريال توسط شهرداري منطقه ۴ تهران اجرا شد.
به گزارش روابط عمومي عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، مهندس عليرضا عباس نژاد معاون امور حمل و نقل و ترافيك اين منطقه با اظهار مطلب فوق گفت: طي ۴ ماه اخير و به منظور ايمن سازي تردد عابرين پياده از عرض معابر عمومي، پس از انجام مطالعات كارشناسي، ۲ دستگاه پل هوايي ويژه عابرين پياده با صرف اعتباري بالغ بر ۴۰۰ ميليون ريال در خيابان وفادار تقاطع خيابان مسجد و مقابل مجتمع مسكوني مخابرات در بزرگراه شهيد بابايي نصب و هم اينك توسط شهروندان مورد بهره برداري قرار مي گيرد. همچنين ۵ دستگاه از پل هاي عابر پياده كه مستهلك شده بودند، بهينه سازي و بازسازي شده و مجددا مورد بهره برداري قرار گرفتند.
وي گفت: در مدت يادشده ۶ دستگاه سرپناه در ايستگاه هاي اتوبوس نصب شد و براساس طرحي، كليه ايستگاه هاي اتوبوس با مشاركت بخش غيردولتي، داراي سرپناه مي شوند. شركت واحد داراي ۱۷۰ ايستگاه در محدوده منطقه ۴ تهران مي باشد.
مهندس عباس نژاد گفت: طرح اصلاح هندسي معابر در ۸ تقاطع از جمله تكاوران و رمپ و لوپ تقاطع بزرگراه نياوران و رسالت و نيز احداث يك ترمينال ويژه ميني بوس در تقاطع ميني سيتي با صرف اعتباري بالغ بر ۲۰۰ ميليون تومان اجرا شد. همچنين افزون بر نصب تابلوهاي ترافيكي با صرف اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليون ريال، گاردريل استاندارد در بزرگراه رسالت حد فاصل مجيديه تا ميدان رسالت به طول
۶ هزار متر نصب شده كه با انجام اين مهم، ميزان خسارات احتمالي به بدنه خودروها به حداقل رسيده است. به گفته معاون امور حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۴ تهران، تجهيز ۲۰ تقاطع مهم و پرترافيك منطقه با شمارشگرهاي معكوس زمان چراغ راهنمايي و رانندگي و نصب چراغ راهنما در ۴ تقاطع مهم به ويژه در تقاطع هنگام - آزادگان، در ۴۵ نقطه كاهنده سرعت نصب شد تا رفت و آمدها كنترل و از ميزان بروز تصادفات كاسته و جلوگيري شود.
مهندس عباس نژاد در ادامه اظهارات خود به اجراي ۹ طرح ترافيكي اشاره كرد و افزود: با تخصيص اعتباري بالغ بر يك ميليارد و ۴۳۰ ميليون ريال ۹ طرح ترافيكي در حال اجراست كه به تدريج و تا پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرند. وي گفت: به منظور تسهيل در آمد و رفت شهروندان به ويژه جانبازان و ناتوانان حركتي طرح ساماندهي و پيوسته سازي پياده رو با تخصيص اعتباري بالغ بر ۵۰ ميليون ريال آغاز شده است كه با افزايش اعتبار تا سقف ۴۵۰ ميليون ريال اكثر پياده روهاي سطح منطقه ساماندهي مي شوند. وي گفت: نرده كشي اطراف ميادين و تقاطع هاي پرترافيك به منظور افزايش ضريب آمدوشدها، نصب تابلوهاي جديد ترافيكي، خط كشي معابر و احداث پنج پل هوايي ويژه عابر پياده از نقاط پرتردد از جمله در خيابان دماوند روبروي شركت كيميدارو و مقابل شهرك كوثر از جمله طرح هاي ترافيكي است كه در سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران طي حكمي مهندس عبدالرضا شيخ الاسلامي را به سمت مشاور و مديركل دفتر شهردار تهران منصوب كرد. به گزارش روابط عمومي و شهرداري تهران، در بخشي از اين حكم آمده است: بدون ترديد اهتمام به خدمت صادقانه، رعايت حقوق شهروندان، تبعيت از قوانين و مقررات و به كارگيري همكاران توانمند و خدوم از عوامل اصلي در انجام صحيح اين مسئوليت خطير است.

۴۰ ميليارد دلار هزينه نوسازي بافت هاي فرسوده تهران
گروه شهري: مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران، هزينه نوسازي بافت هاي فرسوده و غيرمقاوم شهر تهران را ۴۰ ميليارد دلار پيش بيني كرد.
سجاد اسماعيل زاده ديروز در گفت وگو با ايرنا تصريح كرد: مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه اگر سالانه يك ميليارد دلار صرف نوسازي بافت هاي قديمي و فرسوده پايتخت شود، حداقل ۴۰ سال طول مي كشد كه اين بافت ها نوسازي شوند.
وي اظهار داشت: براي ساخت اين بافت هاي فرسوده با اين زمان، ما فرض كرديم كه نوسازي آن از سوي بخش خصوصي و سرمايه داران خارجي و ساخت بخش هايي چون ميادين، معابر، فضاهاي سبز توسط شهرداري انجام شود.
اسماعيل زاده، بودجه لازم براي نوسازي اين بافت ها را سرسام آور خواند و گفت: نوسازي بافت هاي قديمي شهر تهران از عهده شهرداري خارج است و اين امر نيازمند عزم ملي است.
وي پيشتر گفته بود كه با روند كنوني ۱۲۰ سال زمان نياز است تا بافت هاي فرسوده و غيرمقاوم شهر تهران نوسازي شود. وي روند تخريب و نوسازي بافت هاي فرسوده و قديمي شهر تهران را كند دانست و بر تسريع در روند اين امر تاكيد كرد. اين مقام مسئول در شهرداري تهران، مهمترين راه كاهش آسيب پذيري و ايمن سازي پايتخت در مقابل حوادث غيرمترقبه را اصلاح و نوسازي بافت هاي فرسوده و غيرمقاوم دانست.اسماعيل زاده، ميزان فرسودگي بافت هاي پايتخت را حدود ۷۰درصد دانست و تصريح كرد: بيش از ۳۰درصد از بافت شهري تهران را بافت مرده تشكيل داده است. وي بهترين راه براي به حداقل رساندن خسارات ناشي از وقوع زلزله احتمالي در شهر تهران را نوسازي اين بافت هاي قديمي و فرسوده ذكر كرد.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران گفت: با توجه به شرايط پيش آمده در واگذاري فروش تراكم در مناطق شمالي شهر، بهترين شرايط براي سرمايه گذاري براي نوسازي اين بافت ها فراهم شده است.

وزير بهداشت و درمان:
ايران در شمار ۱۰ كشور بلا خيز جهان است
016135.jpg
گروه شهري: وزير بهداشت و درمان اعلام كرد: ايران جزو ۱۰ كشور بلاخيز دنيا بوده و در ميان كشورهاي آسيايي پس از هند، چين و بنگلادش بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است.
دكتر مسعود پزشكيان در مراسم گشايش نخستين كنگره سراسري بهداشت، درمان و مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه همچنين با بيان اين كه رتبه چهارم وقوع حوادث و سوانح در دنيا متعلق به ايران است، گفت: بيش از ۸۰۰ ميليون نفر انسان در ۲۰ سال گذشته دچار سوانح و حوادث گوناگون شده اند كه رقمي حدود ۵۰۰ ميليارد دلار در جامعه خسارت وارد كرده است. وي افزود: سهم ايران از اين رقم، صدمه به ۴۰ ميليون انسان و ۲۵ ميليارد دلار خسارت در رابطه با حوادث و سوانح است.
به گزارش ايسنا، دكتر پزشكيان با بيان اين كه مديريت در سطوح استان، شهرستان و كشور بايد تعريف شده باشد، تصريح كرد: در مقابل فاجعه اي كه ايجاد مي شود بايد گروه ها و تيم هايي كه داراي مديريت پيشگيري و درمان پس از حادثه هستند تشكيل شده و آموزش بينند و همچنين در داخل بيمارستان پاسخگوي افراد باشند و امدادگران بايد با اين مجموعه هماهنگ و يكديگر را تقويت كنند.

معاون سازمان محيط زيست به نقل از گزارش فائو:
وسعت جنگل هاي ايران به هفت ميليون هكتار رسيد
016130.jpg
گروه شهري: معاون  محيط زيست  طبيعي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  كشور ديروز خواهان  توقف  كامل  بهره برداري  تجاري  از جنگل هاي  شمال  شد و تأكيد كرد: مديريت  فعلي توفيقي  در حفظ و توسعه  جنگل ها نداشته است .
انوشيروان  نجفي  در گفت وگو با  ايرنا با ارائه  آماري  از ميزان  توليد و برداشت  چوب  از جنگل هاي  شمال  گفت : توجه  به  شاخص هاي  ملموس  نشان  مي دهد كه  جنگل هاي  شمال  از نظر كمي و كيفي  پسرفت  داشته اند.
وي  با استناد به  آمار ارائه  شده  توسط فائو افزود: وسعت  جنگل  درايران  از۱۸ ميليون  هكتار به هفت  ميليون  هكتار و كيفيت  چوب ها از درجه  يك  به  دو،سه  و چهار رسيده است .
معاون  محيط زيست  طبيعي  سازمان  حفاظت  محيط زيست  كشور تأكيد كرد كه  اين سازمان  توان  كافي  براي  حفاظت  از تمام  جنگل هاي  شمال  را دارد.
نجفي ، درباره  مصوبه  اخير شوراي  عالي  حفاظت  محيط زيست  گفت : نصف  جنگل هاي شمال  يعني  در حدود يك  ميليون  هكتار حفاظتي  در نظر گرفته  شده است  و سازمان حفاظت  محيط زيست  در محدوده  خود قوانين  مخصوص  را اعمال  خواهد كرد.
اين  مقام  مسئول  با رد نظر كساني  كه  مي گويند حفاظتي  شدن  جنگل هاي  شمال مشكل  اشتغال  بوجود مي آورد، گفت : اصل  اشتغال  در مرحله  تبديل  است  نه  قطع درخت  و ما بايد چوب  مرغوب  را از خارج  وارد كنيم .
وي  افزود: بهره برداري  با مجوز عوارض  جانبي  شديدي  دارد و اگر مسائلي  چون احداث  شش  هزار كيلومتر جاده  جنگلي  و ورود پيمانكاران  و عدم  نظارت  كافي  و ورود شبكه  قاچاق  را درنظر بگيريم  ميزان  تخريب  بهتر مشخص  مي شود.
به  گفته وي ، توليد سالانه  جنگل هاي  شمال  سه  ميليون  متر مكعب  و معادل  مصرف حدود هشت  هزار خانوار جنگل نشين  است  در حالي كه  حدود دو ميليون  متر مكعب برداشت  چوب  نيز توسط قاچاقچيان  و شركت هاي  مجوزدار صورت  مي گيرد.
نجفي ، جنگل هاي  شمال  را از جنگل هاي  قديمي  و گرانبهاي  دنيا خواند و گفت :بسياري  از گونه هاي  فسيل  شده  اروپا در اين  منطقه  يافت  مي شود و مي توان  آنها را فسيل  زنده  ناميد چرا كه  تنوع  زيستي  بالايي  دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |