شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۷۶ - jun . 14, 2003
قضات فعال پرونده هاي حقوقي زيست محيطي مورد تقدير قرار گرفتند
آموزش، بهترين راهكار عملي براي حفظ محيط زيست است
گروه شهري: در مراسم پاياني نخستين همايش حقوق محيط زيست از ۱۷ نفر از قضات و رؤساي دادگاه كه در زمينه رسيدگي به پرونده هاي حقوقي زيست محيطي فعاليت كرده اند با اهداي لوح، تقدير شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اين مراسم با اهداي لوح تقدير ازقضات فعال پرونده هاي حقوقي زيست محيطي در استان هاي كشور تجليل كرد.
زياده طلبي و تخريب طبيعت
همچنين رئيس سازمان بازرسي كل كشور در مراسم پاياني همايش حقوق محيط زيست، زياده طلبي ها و فاصله گرفتن از اخلاق و معنويت را يكي از عوامل تخريب محيط زيست دانست.
حجت الاسلام ابراهيم رئيسي، نبود توجه به الگوي توليد و مصرف، نبود استفاده صحيح از فناوري هاي نوين و كم توجهي واحدهاي صنعتي و توليدي را از مهمترين عوامل تخريب محيط زيست دانست و افزود: آموزش مسائل زيست محيطي به مسئولان و مردم بهترين راهكار عملي براي حفظ محيط زيست است.
وي بر برخورد مناسب با متخلفان زيست محيطي تأكيد كرد و درباره روند تخريب جنگل هاي كشور گفت: امروز همه از تخريب جنگلها نگرانند ولي اين كافي نيست.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور لغو پروانه بهره برداري از جنگلهاي كشور را بهترين روش براي توقف بهره برداري از جنگل ها دانست و افزود: بايد براي حفاظت از جنگل هاي كشور برنامه ريزي كرد.
رئيسي، نقش بخشهاي دولتي را در حفظ محيط زيست و مقابله و پيشگيري از تخريب محيط زيست موثر دانست.
وي با اشاره به روند افزايش آلودگي در شهرهاي بزرگ افزود: اگر در شهرهاي بزرگ بخشهاي دولتي مشكلات زيست محيطي را رفع كنند با بخش خصوصي در اين باره مشكلي نداريم.
وي تصريح كرد: براي رفع مشكلات زيست محيطي و تخريب جنگل بايد از مسئولان دولتي شروع كنيم و برخورد مناسب در اين زمينه مي تواند كارساز باشد.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور فراگير نبودن قوانين و مقررات و تصميم گيريها را از عوامل تخريب محيط زيست دانست و گفت: قوانين و تصميم گيريهاي بخشهاي مختلف كشور بايد متأثر از اصل ۵۰ قانون اساسي باشد.
رئيسي در ادامه افزود: چنانچه سازمان حفاظت محيط زيست اطلاعات زيست محيطي را در اختيار قضات دادگاههاي ويژه و حتي بازرسان قرار دهد در برخورد با متخلفان بسيار مؤثر است.
رئيسي در پايان خاطرنشان كرد: قوانين و مقرراتي كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و تصميماتي كه در ديگر سازمانها و نهادهاي دولتي گرفته مي شود بايد معطوف به حفظ محيط زيست باشد.
دسترسي به اطلاعات زيست محيطي
براساس اين خبر، همچنين رئيس دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي گفت: دسترسي آزادانه به اطلاعات زيست محيطي حق شهروندان است و اين حق بايد بدون در نظر گرفتن مليت ها تضمين شود.
وي افزود: تحقق اصل ۵۰ قانون اساسي و حق محيط زيست در نظام حقوقي ايران شناسايي و تضمين حق دسترسي به اطلاعات زيست محيطي است.
افتخار جهرمي با اشاره به كنوانسيونهاي بين المللي به ويژه كنوانسيون ۱۹۹۸ دانمارك، برخورداري از محيط زيست سالم را حق همه مردم دانست و گفت: نخستين شرط برخورداري از اين حق، داشتن اطلاعات زيست محيطي است.

تشويق استفاده از وسايل كم ضرر به محيط زيست در اروپا
018520.jpg
كميسيون  اروپايي  استفاده  از منابع  كم  ضرر براي  محيط زيست  را تشويق  مي كند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز ۱۵ كشور اتحاديه  اروپا براي  حفاظت  محيط زيست  در طول  هفته  سبز با شعار « براي  حفاظت  كره  زمين  رفتارمان  را تغيير دهيم » استفاده  از انرژيهاي  تجديدپذير و وسايل  كم ضرر به  محيط زيست  را تشويق  مي كنند.
كميسر اتحاديه  اروپا در امور محيط زيست  مي گويد دولتهاي  اروپايي  هر ساله  يك  هزار ميليارد يورو براي  فعاليتهاي  روزانه  خود اختصاص  مي دهند كه  اين  رقم  ۱۴ درصد توليد ناخالص  داخلي  كشورهاي  عضو است .
بنابراين  كشورها با بهادادن  به  محصولاتي  كه  آسيب  كمتري  به  محيط زيست  مي رسانند مي  توانند گام  مهمي  در حفظ محيط زيست  بردارند.برخي  كشورها دراين  زمينه  پيشتازند براي  مثال  در يكي  از
مهد كودكهاي  اتريش  ۴۰ درصد غذايي  كه  به  كودكان  داده  مي شود غذاهايي  غير شيميايي هستند يا از وسايل  غير شيميايي  و صرفا محصولاتي  غير مضر به  محيط زيست  به عنوان  عايق بندي  در ساختمان ها استفاده  مي شود كه  اين  امر ميزان  هزينه  گرمايش  برخي  ساختمانها را حتي  تا يك سوم  كاهش  داده  است.

توچال، كوهستان بي دفاع
ساخت و ساز در ۱۴۰۰ متر بالاتر از حد مجاز: چه كسي مجوز مي دهد؟
018515.jpg
گروه شهري: مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران، گفت:  ساخت و سازهاي غيرقانوني در شمال شهر تهران منجر به از بين رفتن زيبايي و صلابت طبيعت شده است.
«محمد حسن پيراسته» افزود: براساس قوانين، ساخت وساز در ارتفاعات بيش از يك هزار و ۴۰۰ متر خلاف قانون بوده، در حالي كه اين ساخت و سازها از ارتفاع يك هزار و ۸۰۰ متر نيز تجاوز كرده است.
وي با اشاره به عوامل متعدد تخريبي محيط زيست تصريح كرد: ساخت و سازهاي غيرمجاز طرح هاي عمراني در حاشيه تهران و شهرستان هاي پيرامون، منجر به تخريب طبيعت استان شده است.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران، گفت: با واحدهايي كه بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز مي كنند توسط كميته ناظر بر ساخت وساز استانداري برخورد خواهد شد.پيراسته، عدم استفاده از پتانسيل هاي مجاز مناطق طبيعي را اولين عامل تخريب طبيعت ذكر كرد و افزود: برداشت به دور از ضوابط از مراتع موجود، معضلي است كه همواره وجود دارد.
پيراسته با اشاره به روند نامناسب ساخت و سازها افزود: در صورت ادامه روند فعلي تخريب طبيعت در استان تهران، در آينده نزديك بياباني بيش براي نسل آينده باقي نمي ماند.
وي تغيير در استراتژي بهره برداري از منابع طبيعي را امري ضروري خواند.
دكتر كياني كارشناس جهانگردي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما از عدم توجه شهرداري تهران به اهميت بهره گيري اكوتوريستي از چشم اندازهاي كوهستاني شمال اين شهر به عنوان يكي از عوامل نابودي آنها نام برد. وي گفت: دامنه جنوبي توچال يكي از مستعدترين مناطق كشور براي توسعه طبيعت گردي و اكوتوريسم است، و سرمايه گذاري براي ايجاد زير ساخت هاي توريستي لازم در اين منطقه ضمن فراهم آوردن زمينه براي گذران سالم و مفرح اوقات فراغت ميليونها شهروند موجب خواهد شد در قالب طرح هاي تفصيلي هدف دار بتوان ساخت وسازهاي معارض با كاركردهاي اكوتوريستي را محدود كرد. وي افزود: اما مشكل اين است كه هيچكدام از سازمان هاي ذيربط، اعم از ايرانگردي و جهانگردي، محيط زيست و شهرداري اصولا براي توسعه طبيعت گردي و توريسم انبوه شهري هيچ طرح و برنامه اي ندارند.

در جريان بازديد شهردار تهران اعلام شد:
املاك معارض منطقه ۱۷ خريداري مي شود
018525.jpg
گروه شهري: تا پايان امسال كليه املاك معارض واقع در طرحهاي عمراني منطقه ۱۷ از صاحبان آن خريداري خواهد شد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه در جريان نخستين برنامه بازديد و ملاقات مردمي خود كه از منطقه ۱۷ شهر تهران آغاز شد براي حل مشكلات ساكنين منطقه بويژه اهالي كوچه نباتي و حريم راه آهن تهران - تبريز و تهران -اهواز كه مدتهاست املاكشان در طرحهاي فضاي سبز و عمراني منطقه به صورت بلاتكليف رها شده، قول داد تا پايان امسال وضعيت اين املاك از حالت معطلي درآيد.
به گزارش خبرنگارما احمدي نژاد به همراه جمعي از معاونان شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از ساعت ۶ صبح تا پاسي از شب را صرف بازديد از بافت فرسوده سطح منطقه پروژه هاي عمراني، ترافيكي، اجتماعي، ملاقات با شهروندان، خانواده شهدا و ائمه جماعات و تشكيل جلسه مشترك با مديران شهرداري، مسئولان بهداشتي و آموزشي، راهنمايي و رانندگي، آب و برق، گاز و تلفن منطقه ۱۷ كرد.
وي گفت: بنا به گفته كارشناسان ژاپني كه جهت بررسي وضعيت و ميزان آسيب پذيري و ايمن سازي شهر تهران در برابر زلزله به تهران سفر كرده بودند
منطقه ۱۷ از بالاترين ضريب آسيب پذيري برخوردار است و بايد سريعا كار بازسازي آن جهت مقاومت در برابر زلزله آغاز شود.
شهردار تهران همچنين با درخواست ملاقات حضوري و مذاكره با شوراي معتمدين بازار مبل تهران كه در جريان ملاقات مردمي روز پنجشنبه به حضور شهردار تهران رسيده بودند موافقت كرد و قرار شد طي اين ملاقات درباره سرمايه گذاري در طرح ساماندهي بازار مبل تهران و نوسازي بافت فرسوده منطقه ۱۷ بحث و بررسي شود. وي در اين باره از حضور و مشاركت همه سرمايه داران و بخش خصوصي استقبال و حمايت كرد.

سمينار سراسري طب سالمندان
018530.jpg
اولين سمينار سراسري طب سالمندان در ايران، با هدف ايجاد مراكزي براي كنترل سلامتي سالمندان توسط متخصصان مختلف از ۲۴ تا ۲۶ خرداد برگزار مي شود.
دكتر «كيومرث احمدي» دبير سمينار گفت: مراكز كنترل سلامتي در سطح كشور بسيار محدودند و بسياري از مناطق از داشتن امكانات «چك آپ» به خصوص براي افراد سالمند محرومند.
وي افزود: ايجاد چنين مراكزي در كشور باعث مي شود تا سالمندان با مراجعه به اين مراكز بتوانند به موقع از بروز بسياري از بيماريها پيشگيري كنند.
دبير سمينار طب سالمندان گفت: در كشورهاي پيشرفته در دو دهه اخير، مداخلات پيشگيرانه در امور سالمندان كاربردي و علمي شده و در سياستهاي اجتماعي و درماني با در نظر گرفتن قوانين اجرايي و ميزان هزينه تعريف شده است. يعني اين امر در سطح جامعه غربي قانونمند شده است و ايران نيز بايد چنين كند.

توسعه آموزشهاي شهروندي در مساجد
گروه شهري: ائمه جماعات و هيأت امناء مساجد شمالغرب تهران بر تعامل ،همفكري و مشاركت بين شهرداري و مساجد در رفع مشكلات شهري و افزايش امكانات فرهنگي، اجتماعي، رفاهي و خدماتي تأكيد كردند.در اين نشست بيش از ۸۰ تن از ائمه جماعات و اعضاء هيأت امناء مساجد و مديران شهرداري منطقه ۲ شركت داشته و طرفين ضمن بررسي مشكلات و راهكارهاي رفع موانع براساس اولويت هاي محلات و نواحي بر لزوم همكاري و مشاركت شهرداري، مساجد و ائمه جماعات براي تأثيرگذاري بيشتر فعاليتهاي في مابين تأكيد كردند. در ادامه اين نشست رسول كشت پور شهردار منطقه ۲ به سابقه همكاري و تعامل بين شهرداري منطقه ۲ و ائمه جماعات در چند سال اخير اشاره كرد و گفت: خوشبختانه اين همكاري نتايج بسيار مثبت و تأثيرگذاري بر روند بهبود خدمات رساني به شهروندان دربر داشته است، شهردار منطقه احداث خانه قرآن، كانون اجتماعي جوانان، كانون مردم شناسي ايرانيان، مركز اكوزيستي سبز و مجتمع ورزشي طرشت و رفع معضلات لاينحل و سابقه دار محله اي را از دستاوردهاي مهم اين ارتباطات دانست.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |