شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۲
شماره ۳۰۸۳-Jun,21.2003
واليبال
Front Page

ليگ جهاني واليبال
سيبري داغ
روسيه همچنان پراقتدار پيش مي تازد، هيچ تيمي راياراي مقابله با آسمانخراش هاي سيبري نيست. «گنادي چيپولين» مربي كهنه كار روسي با اين تيم اميدوار به تكرار قهرماني سال پيش است
علي شاكري
001115.jpg

دور مقدماتي چهاردهمين دوره ليگ جهاني واليبال در آستانه پايان يافتن است. پايان مرحله اول اين بازيها مصادف با شناسايي ۸ تيم برتر خواهد بود كه در مرحله پاياني در شهر مادريد به سوي جوائز دلاري اين دوره از مسابقات هجوم خواهند برد. در هفته چهارم از دور مقدماتي نيز نتايج غيرمترقبه اي به ثبت رسيد. از آن جمله بايد از باخت ميلي متري لهستان برابر اسپانيا، بلغارستان مقابل كوبا و فرانسه در پيكار با يونان ياد كرد.
در گروه يك، روسيه همچنان پراقتدار پيش مي تازد، هيچ تيمي را در اين گروه ياراي مقابله با آسمانخراش هاي سيبري نيست. «گنادي چيپولين» مربي كهنه كار روسي با اين تيم اميدوار به تكرار قهرماني سال پيش است. در نزد روس ها كه اين بار در مسكو ميزبان ونزوئلا بودند، سيمن «پول تفسكي» مثل هفته پيش همانند نگيني درخشان در ميدان درخشيد. بارانوف، آبراموف، ايگورچف، كولوچف، سولوكف و خامو تسكيخ مردان اصلي روسيه در پيكار با يكي از نمايندگان آمريكاي جنوبي بودند.
در تيم ونزوئلا كه به تك ستاره هايش مي نازد، مثل ديدارهاي قبلي «ارناردو گومز» بهترين بود. رونالد مندز و كارلوس لونا هم در بازي دوم كه ونزوئلا يك «ست» از ميزبان پرقدرت خود گرفت، خوب ظاهر شدند.
در ديگر بازي اين گروه اسپانيا ميزبان مرحله نهايي اين دوره در «لودز» لهستان، برابر قهرمان المپيك مونترآل به يك برد و يك باخت تن داد. لهستان كه در بازي اول سه بر يك اسپانيا را مغلوب ساخته بود، در پيكار مجدد در حضور ۹۴۲۰ تماشاگر غافلگير شد.
جالب آن كه ماتادورها در اين بازي «رافائل پاسكوال» را نداشتند و اين بار سنگين را «فالاسكا» بر دوش كشيد. دلا فونته، پدرو لوئيس سوئلا، خوآن سالوادور و سويلانو از جمله مردان موفق فرانسيسكو هرواس در سفر به لودز بودند. درجمع لهستاني ها «جروسكا» به همراه پري جيلي، داويد مورك و نواك پرتلاش تر از بقيه بودند.
برزيل در برلين لرزيد
در گروه دوم برزيل براي ادامه پيشتازي در سفر به برلين سخت لرزيد. ژرمن ها در بازي اول از خستگي سفر طولاني مردان سرزمين قهوه نهايت بهره را برده آنها را تا مرز شكست پيش بردند، «كريستيان پامپل» ستاره بزرگ ژرمن ها به همراه «آندره بيون»، نوربرت والتر و كاپيتان ولفانگ تلاش بسياري كردند تا شايد بتوانند با شكست برزيل خبرساز شوند، اما زورشان در نهايت به نايب قهرمان فصل پيش نرسيد. آندره ناسمينو، گيلبرتو فيهلو گودي، رودريگو سانتانا و ريكاردو گارسيا در«ست» سرنوشت آنچنان پرقدرت ظاهر شدند كه بختي براي ميزبان نگون بخت خود نگذاشتند. برزيل در بازي دوم در برلين آلمان را به راحتي سه بر صفر از پاي درآورد.
ايتاليا آسوده خاطر
در گروه دوم، به جز برزيل، ايتاليا هم خيال آسوده از بابت صعود دارد. ركورددار قهرماني در ليگ جهاني در «ماتاسينهوس» دوبار با نتيجه مشابه سه بر صفر بر ميزبان خود پرتغال چيره شد. اين بار «آندري جياني» عصاي دست «مونتالي» شد و با درخشش خود باعث راه انداختن ديگر ستاره هاي «آتزوري» مثل ماسترنجلو، پاپي و ورميگلو گشت.
بيچاره «خوآن دياز» مربي كوبايي پرتغال كه با همه حرص و جوشي كه خورد نتوانست مانع از شكست سنگين تيمش شود. «جائو جويس» بهترين بازيكن پرتغالي ها در مصاف با ايتاليا بود.
ابهام در گروه مرگ
گروه سوم را بايد به حق گروه مرگ ناميد. بازيهاي اين گروه تا روز آخر از پيچيدگي خاصي برخوردار است و هر چهار تيم حاضر خود را لايق صعود مي دانند. در هفته چهارم اگر چه صربستان و مونته نگرو صدرنشين گروه دوبار در «پود گوريكا» يك بار به سختي و يك بار به راحتي از پس كوبا فاتح ليگ دهم برآمد، اما هنوز هم به صعود خود مطمئن نيست. ايوان ميلوكوويچ ستاره بزرگ واليبال جهان هنوز هم در موفقيت هاي يوگسلاوي سابق بيشترين نقش را به همراه «ولاديمر گربيچ» و «وجوويچ» ايفا مي كند. در حالي كه كوبايي ها به «آيدازابال» كمتر فرصت ميدان رفتن داده بودند، «يوسليدر كايا» بيشترين امتياز را در حمله، دفاع و سرويس كسب كرد.
در ديگر بازي اين گروه بلغارها در شهر «واما» برابر هلند به يك پيروزي و يك شكست دست يافتند. ستارگان بلغاري كه مي خواهند يك بار ديگر نام ستارگان پرآوازه گذشته خود را در اذهان زنده سازند، با وجود برتري محسوس در بازي اول، در رويارويي دوباره مقهور دفاع بلند مردان سرزمين آسياب هاي بادي شدند. در نزد ميزبانان ولاديمير نيكولوف و در تيم هلند «نومردور» بهترين بودند، اما از درخشش بازيكناني چون ايوانوف، كونستاتينوف، نيكوفريكس، گويدو كورتزن و ريچارد شويل نبايد به راحتي گذشت. ديدار هلند و بلغارستان هم از جمله بازيهاي پرتماشاچي هفته چهارم بود.
ژاپن از دور خارج شد
در گروه چهارم رقابت بين سه تيم جمهوري چك، يونان و فرانسه است. ژاپن با شكست هاي پياپي خانگي از دور رقابت هاي نزديك اين گروه كنار رفته است. تنها نماينده آسيا با وجود جرقه زودگذر در چند بازي، حريف بلند قامتان اروپايي نشد و در يك هفته به پايان دور مقدماتي اين گروه به زنگ تفريح حريفان مبدل شده است.
ژاپن با وجود دو باخت پياپي برابر چك دلخوش به حضور «تاكاهيرو ياموموتو» و «هوساگاوا» در جمع برترين بازيكنان ليگ جهاني است. جمهوري چك در توكيو و در سالن «مترو پوليتان» تنها در بازي دوم خود به مخاطره افتاد و در پيكاري ماراتن گونه با برتري ۱۷ بر ۱۵ در گيم پنجم از خطر جست.
«جاكوب نووتني» بهترين بازيكن چك در سفر به خاور دور بود. «ايودوبس»، مارتين ليبي و كوبالا هم در زمره امتياز آورترين بازيكنان چك بودند.
فرانسه- يونان در پيكاري برابر
برخورد فرانسه و يونان طي دوبار، برتري خاصي را براي دو تيم به همراه نداشت و اين دو بازي بيشتر به سود يونان و به ضرر فرانسه ميزبان تمام شد. فرانسوي ها در حال حاضر براي صعود به مرحله نهايي رقابت تنگاتنگي با دو تيم هم قاره اي خود جمهوري چك و يونان دارند.
«فيليپ بلين» سر مربي تيم ملي فرانسه مانده است كه چرا ستارگان اين تيم آنتيگا، لورانت كاپت،مونت ميت و هوبرت هنو و گران  وركا با گذشت چهار هفته هنوز نتوانسته اند شرايط طبيعي خود را پيدا كنند.
در بازي با يونان فرانسوي ها ابتدا طي يك غافلگيري در ديدار اول خود بد باختند و به تلافي آن شكست در بازي دوم انتقام سختي از حريف گرفتند. در جمع يوناني ها جيكورداس با سرويس هاي مهيب و روميليتوس به عنوان يك بازيكن همه فن حريف نقشي محوري در بازي با فرانسه داشتند.
جدول گروههاي چهارگانه
001110.jpg

در پايان هفته چهارم
گروه يك
۱- روسيه ۱۶ امتياز
۲- لهستان ۱۲ امتياز
۳- اسپانيا ۱۱ امتياز
۴- ونزوئلا ۹ امتياز
گروه ۲
۱- برزيل ۱۴ امتياز
۲- ايتاليا ۱۳ امتياز
۳- آلمان ۹ امتياز
۴- پرتغال ۹ امتياز
گروه ۳
۱- صربستان و مونته نگرو ۱۴ امتياز
۲- بلغارستان ۱۳ امتياز
۳- هلند ۱۲ امتياز
۴- كوبا ۹ امتياز
گروه ۴
۱- جمهوري چك ۱۷ امتياز
۲- يونان ۱۶ امتياز
۳- فرانسه ۱۵ امتياز
۴- ژاپن ۱۲ امتياز
بهترين هاي ليگ جهاني
* امتيا ز آورترين: ۱- روميليتوس (يونان) ۲- جيكورداس (يونان) ۳- ريچارد شويل (هلند)
* بهترين اسپكر: ۱- نومردور (هلند) ۲- رودريگوئرز(برزيل) ۳- آبراموف(روسيه)
* بهترين دفاع روي تور: ۱- ايوانوف(بلغارستان) ۲- كولوچوف (روسيه) ۳- نواك (لهستان)
* بهترين سرويس: ۱- پول تفسكي (روسيه) ۲- نيكولوف (بلغارستان) ۳- ايوانوف (بلغارستان)
* بهترين توپگير: ۱- سانتوز (برزيل) ۲- كلاك (هلند) ۳- لي  ايبر(آلمان)
* بهترين پاسور: ۱- فريكس (هلند) ۲- دني (هلند) ۳- گارسيا(برزيل)
* بهترين دريافت: ۱- روبرت هنو(فرانسه) ۲- واليدو (اسپانيا) ۳- استفانو (يونان)

|  فوتبال داخلي  |   فوتبال خارجي  |   واليبال  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |