سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۶ - jun . 24, 2003
مَنْ أَوْمَأَ إلَي مُتَفَاوِتٍ خَذَلَتْهُ الحِيَلُ.
آنكه در پي چاره هاي گوناگون تازد، به نتيجه نرسد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رخ از رندان بي سامان مپوشان
خدا را كم نشين با خرقه پوشان
گراني هاي مشتي دلق پوشان
تو نازك طبعي و طاقت نياري
درخشش سينماي ايران در جشنواره مسكو
000915.jpg
كارگرداناني از كشورهاي ايران و هلند امروز براي كسب جوايز در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مسكو به رقابت خواهند پرداخت.
به گزارش ايتارتاس از مسكو، اين فيلم ها از جنبه هاي هنري و مايه هاي داستان با يكديگر فرق مي كنند ولي پرداختن به احساسات عميق و تجربيات بشري در كنار سن جوان سازندگان آنها، دستمايه و وجه مشترك همه اين فيلم ها محسوب مي شود.
اصغر فرهادي كارگردان ايراني در فيلم «رقص در غبار» به موضوع پيچيده روابط ميان اعضاي يك خانواده و نفوذ سنن ملي و تاريخي در روابط دوجانبه ميان افراد مي پردازد. اين نخستين فيلم بلند داستاني اين كارگردان سي ساله ايراني به شمار مي رود كه در جشنواره مسكو مورد توجه قرار گرفته و شانس موفقيت دارد. در اين جشنواره فيلم هايي از كارگردانان هلندي، اسپانيايي، روسي و كلمبيايي شركت دارند.

جشنواره فرهنگي مهر آغاز شد
مدير جشنواره فرهنگي ورزشي آئين مهر گفت: بسترسازي و گسترش ارزشهاي فرهنگي عاملي مؤثر در پيشرفت كشور است.
پرويز طهماسبي، مدير اين جشنواره كه از امروز كار خود را آغاز مي كند و به مدت هفده روز در مجموعه فرهنگي ورزشي آزادي تهران ادامه خواهد يافت افزود: اين جشنواره براي گسترش ارزشها و سنت هاي بومي و ملي در حوزه ورزش كشور و ترويج فرهنگ پهلواني در بين ورزشكاران برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه توجه به ارزشهاي فرهنگي و انساني مي تواند در رفع ناهنجاريها در ميادين ورزشي بسيار مؤثر باشد، گفت: تلفيق خصلت هاي پهلواني و فرهنگي با روحيه ورزش مي تواند حاصل بسيار نيكويي به جا گذارد.
طهماسبي افزود: برپايي موسيقي سنتي و آئيني مناطق مختلف كشور، بازيهاي اصيل محلي و بومي، نمايش فيلمهاي سينمايي و مستند مرتبط با مسائل ورزشي، نمايش خياباني و مسابقات مختلف فرهنگي، ورزشي ويژه بازديدكنندگان از جمله برنامه هاي فرهنگي اين جشنواره است.
اين گزارش حاكي است جشنواره فرهنگي ورزشي آئين مهر، ساعت ۱۶ امروز با حضور شخصيت هاي فرهنگي و ورزشي در مجموعه ورزشي آزادي تهران گشايش مي يابد.

تازه ترين اثر گارسيا ماركز منتشر مي شود
تازه ترين اثر گابريل گارسيا ماركز، نويسنده رمان معروف «صد سال تنهايي» و ابداع كننده شيوه رئاليسم جادويي به زودي از سوي انتشارات كاروان منتشر مي شود.
به گزارش سايت خبري «ايران بين» اين اثر كه «زيستن براي باز گفتن» نام دارد با ترجمه نازنين نوذري تا اواخر تيرماه به بازار كتاب ايران راه خواهد يافت. «زيستن براي باز گفتن» شش ماه قبل در اسپانيا منتشر شد و ايران دومين كشور غيراسپانيايي زبان است كه اين اثر در آن منتشر مي شود. اين گزارش حاكيست عليرغم نپيوستن ايران به قانون كپي رايت، ناشر ايراني توانست رضايت نماينده ادبي گابريل گارسيا ماركز را براي ترجمه و چاپ كتاب در ايران به دست آورد.

گزارش همشهري از روز ملي موسيقي فرانسه در فرهنگسراي نياوران
تلفيق مناسب سازهاي ايراني و خارجي
همشهري: در حالي كه در برنامه  اعلامي براي روز موسيقي فرانسه قرار بود، دو گروه ايراني و خارجي به شكل مجزا اجراي برنامه كنند، اما ابتكار آلن بروند ترومپت نواز نامي فرانسوي سبب شد تا اجرايي مشترك بين نوازندگان ايراني، هندي و فرانسوي شكل بگيرد.
اگر چه در سالهاي گذشته برخي چهره هاي موسيقي ايراني سعي كردند، با شركت دادن برخي سازمان هاي خارجي، از موسيقي تلفيقي سخن بگويند، اما در عمل و تا پيش از كارهاي كيهان كلهر كه تجلي آن در سه كاست غزل ۱ ، ۲ و ۳ بروز كرد، تلفيقي كه بتواند درونيات دوگونه موسيقي از دو فرهنگ متفاوت را ممزوج شده، نشان دهد، به بازار عرضه نشده بود. اجراي دو شب (جمعه و شنبه) گروه مشترك ايران و فرانسه را هم مي توان نوعي همزباني مشترك ميان نوازندگان ايراني، فرانسوي و هندي دانست.
در اين ميان، انتخاب قطعات مناسب و تنظيم و سازبندي دقيق و بنانهادن كل اجرا بر يك ساختار بداهه و همچنين هدايت شايسته آلن بروند كه از درك بالايي در موسيقي و تلفيق آن برخوردار بود، اجرايي خيره كننده را براي علاقه مندان به ارمغان آورد.
در ميان نوازندگان ايراني، علي بوستان نوازنده سه تار كه خود چند قطعه از ساخته هايش،  در اين كنسرت به اجرا گذاشته شد و كوروش بابايي نوازنده كمانچه توانستند، گوشه هايي از قابليتهاي نهفته موسيقي ايراني را در تركيب با موسيقي هاي ديگر به نمايش بگذارد، بخصوص كوروش بابايي كه تكنيكي قابل تحسين در نوازندگي كمانچه داشت.
گروه ديجيريدوي فرانسه را آلن بروند (ترومپت)، مرتضي اسماعيلي (ديجيريدو، سازي بادي كه ۱۵ كيلو وزن داشت و براي نخستين بار در ايران به نمايش گذاشته شد)، ژروم رگار (گيتارباس)، مانوروش (درام)، و گروه موسيقي شرق ايران را علي بوستان (سه تار و عود)، كوروش بابايي (كمانچه)، علي رحيمي (تنبك و دف)، ورشن جوت سينگ آنند(طبلا) تشكيل مي دادند.

هيچ نهادي مسئوليت قديمي ترين تئاتر تهران را قبول نمي كند
خبرگزاري ميراث فرهنگي:با وجود آن كه كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران، پيش از اين نسبت به ضرورت مرمت تئاتر نصر هشدار داده بودند اما اين مجموعه همچنان تعطيل است و هيچ نهادي مسئوليت آن را به عهده نمي گيرد.
دكتر عبدالحميد احمدي، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي كه پيش از تعطيلي اين مجموعه، بهره برداري از آن را به عهده داشت، درباره دلايل تعطيلي آن، گفت: «تئاتر نصر با شرايط موجود ديگر قابل استفاده نيست و به دليل امكان ريزش سقف و ديوارهاي آن، تئاتر نصر تعطيل شده است».
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي در ادامه گفت: «تنها دليل تعطيلي تئاتر نصر، وجود نداشتن تضمين جاني در آن محل بود. ما براي پيشگيري از آسيب رسيدن به بازيگران، كارمندان و تماشاچيان، تئاتر را تعطيل كرديم».
با وجود اين اظهار نظر معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي كه از سال ۶۷ تا حدود هفت ماه پيش، تئاتر نصر را در اختيار داشت، كارشناسان اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران پيش از اين اعلام كرده بودند سازه اين ساختمان كاملاً سرپاست و تنها نياز به بازپيرايي دارد.
عبدالحميد احمدي درباره بازسازي ساختمان تئاتر نصر، اظهار داشت: «هزينه هاي بازسازي تئاتر نصر، نيازمند اعتبار ملي است و بايد منتظر باشيم تا دولت، مجلس يا سازمان مديريت و برنامه ريزي در مورد تامين اعتبار بازسازي قديمي ترين تئاتر تهران تصميم بگيرند».

سفر به ايران در سينما تك
آخرين  برنامه هاي  نمايش  فيلم  دوره  فصل  بهار واحد ارتباطات  سينمايي  موزه  هنرهاي  معاصر تهران  به  نمايش  مجموعه  ۱۳ قسمتي  سفر به  ايران  ساخته  كيومرث  درم  بخش ، اختصاص  دارد.
به  گزارش  روابط عمومي  موزه  هنرهاي  معاصر تهران  اين  مجموعه  ۱۳ قسمتي  به ترتيب  در روزهاي  پنجم ، هفتم  و دوازدهم  تير در سالن  سينما تك  به  تماشاي  دوستداران  گذاشته  مي شود. اين  مجموعه  به  طرح هاي  اوژن  ناپلئون  فلاندن ، جهانگرد و نقاش  فرانسوي  تعلق  دارد كه  در زمان  محمد شاه  قاجار از طرف  دولت  فرانسه  مأموريت  سفر به  ايران  را به دست  آورد و درباره  آثار باستاني  و معماري  كشورمان  به  كاوش  و بررسي  پرداخت.
علاقه مندان  براي  دريافت  اطلاعات  بيشتر مي توانند به  موزه  هنرهاي  معاصر تهران  در خيابان  كارگر شمالي  مراجعه  كنند.

فيلم پروانه نمايش گرفتند
شوراي صدور پروانه نمايش عمومي فيلمهاي ۳۵ ميليمتري، مجوز نمايش دو فيلم سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي معاونت سينمايي، فيلمهاي سينمايي «اين زن حرف نمي زند» به كارگرداني احمد اميني و تهيه كنندگي غلامرضا گمركي و «بانوي من» به كارگرداني يدالله صمدي و تهيه كنندگي ناصر شفق، پروانه نمايش عمومي دريافت كردند.
فيلم «بانوي من» پيش از اين «زير آواز باران» نام داشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* نبرد افراد مسلح جنبش جنگل در گيلان با نيروهاي اعزامي انگلستان كه قصد داشتند بلشويكهايي را كه به شمال ايران وارد شده بودند سركوب كنند از سوم تير ماه ۱۲۹۷ آغاز شد. نيروهاي انگليسي كه طبق قرار داد تقسيم ايران در وطن ما مستقر شده بودند ماموريت داشتند كه پس از سركوب اين بلشويكها به قفقاز بروند و به كمك مخالفان مسلح كمونيسم بشتابند. نيروهاي انگليسي در نبرد با جنبش جنگل از هواپيما و زرهپوش و توپ استفاده كردند.
* اعتراض نظاميان در دو پادگان در خراسان و آذربايجان از عقب افتادن جيره و مواجبشان از اين روز در سال ۱۳۰۵ آغاز شد.
* اسكاتلندي ها در پي پيروزي در جنگ با انگليسي ها در تاريخ ۲۴ ژوئن ۱۳۱۴ميلادي اعلام استقلال كردند.
* ۲۴ ژوئن ۱۵۳۵، كشور تونس پس ازقرنها بار ديگر به دست اروپائيان افتاد و شارل پنجم آن را تصرف كرد. تونس در عهد باستان جزيي از قلمرو روم بود.
* محاصره راههاي برلن غربي توسط نيروهاي شوروي از ۲۴ ژوئن ۱۹۴۸ آغاز شد كه به تشديد جنگ سرد انجاميد.
* والتر راتنائو وزير امورخارجه آلمان پس از جنگ جهاني اول، كه از يهوديان اين كشور بود پس از انعقاد يك قرارداد با مسكو و اعلام اين كه آلمان بايد به تعهداتي كه طبق قرارداد هاي ورساي به گردن گرفته عمل كند ۲۴ ژوئن ۱۹۲۲ به دست دو افسر ناسيوناليست آلماني ترور شد.
ماندگار
۲۳ ژوئن زادروز پرفسور والتر كواون است كه در سال ۱۹۰۴ به دنيا آمد و بزرگترين آنتروپولوژيست (انسانشناس) قرن ۲۰ شناخته شده است.
وي ريشه نژادها را به دست داده و كتابهاي متعدد در اين زمينه نوشته از جمله كتابهاي سرگذشت انسان، نژادهاي اروپايي، ريشه هاي نژادي، تحول نژادي، انسان شكارگر، پژوهشهاي نژادي در خاورميانه، مهاجرت آرين ها به اروپا و پرشيا (ايران زمين ــ فلات ايران)، هفت غار، رابطه نژاد و فرهنگ، تاثير اخلاقي آئين هاي زرتشت و بودا، اهميت كاروان و راههاي كارواني (داد و ستد و مسافرت) در يكنواخت شدن فرهنگ و عادات و....
وي ششم ژوئن سال ۱۹۸۱ در گذشت.
منبع مطالب دوبخش بالا :
WWW.IRANIANSHISTORYONTHISDAY.COM
روزگار
در گردهمايي استادان علم اقتصاد كه اخيرا برگزار شد و پخش جزئيات مذاكرات از شبكه هاي تلويزيوني هنوز ادامه دارد فرضيه ها و انديشه هاي كاملا تازه اي مطرح شد از جمله اين فكر:
از آنجا كه بزودي يك سوم جمعيت كشورهاي صنعتي را سالخوردگان تشكيل خواهند داد كه بيشتر آنان پس از مدتي نياز به زندگاني در محيطي آرام با آب و هواي مطلوب و معاضدت مردمي مهربان و دلسوز و درمان ارزانتر دارند پاره اي كشورها كه داراي اين شرايطند كار نگهداري از سالمندان ساير كشورها را با دريافت مستمري بازنشستگيشان بر عهده گيرند كه كسب و كاري پر رونق و مطلوب خواهد بود و به رفاه جهاني و صلح نيز كمك خواهد كرد. اين كار به تدريج به صورت تخصص و حرفه يك يا چند كشور درخواهد آمد و با توليد اتومبيل و يا برنج تفاوتي نخواهد داشت.
در كشورهاي صنعتي ناله و شكايت از مراكز نگهداري سالمندان بلند است.
* شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا يكشنبه شب اين هفته در مجله مصور ۶۰ دقيقه گزارش مفصل و مستندي از صادرات كارشناس رايانه، شيمي و فيزيك كاربردي، پزشك و رياضيدان از هند به كشورهاي ديگر به ويژه آمريكا و كانادا پخش كرد و گفت اين صادرات به مفهوم فرار مغزها از هند نيست، بلكه اين كارشناسان هندي كه در كار خود كم نظير هستند پس از چند سال اقامت در كشور ميزبان، كسب و كار مربوط را با خود به هند منتقل مي كنند و اينك بيش از يك سوم نرم افزار هاي ساخته شده در دنيا در هند تهيه مي شود و بسياري از امور رايانه اي كشورهاي ديگر ازجمله آمريكا در هند انجام مي گيرد و پزشكان هندي در برخي از كشورها از جمله پاره اي از ايالات آمريكا مديران مراكز و كمپاني هاي امور درماني و كارخانه هاي داروسازي هستند.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گات در پاسخ به اين سئوال كه از ميان خودروهاي بنزين سوز و گازوئيلي كدام يك، بيشتر هوا را آلوده مي سازند گفته است: گازوئيلي ها كه طبق برآورد كارشناسان، تخريب هوا توسط هريك از آنها شش تا ۱۵ برابر يك خودرو بنزين سوز مشابه است.

داستانك
تفاوت
معلم وقتي بچه ها علي را به خاطر پاي لنگش مسخره مي كردند، آنها را ديد. همه فهميدند كه او عصباني شده است، پس سرشان را پايين انداختند و ساكت شدند. معلم چند لحظه اي آنها را نگاه كرد و سكوت سنگين كلاس را اينگونه شكست: اگر كسي به راه رفتن ما نگاه كند متوجه مي شود كه همه تقريباً مثل هم راه مي رويم، فقط علي است كه با ما فرق دارد... او فرق دارد چون خدا خيلي دوستش دارد و مي خواهد وقتي از آسمان به آدم هاي روي زمين نگاه مي كند علي را زودتر پيدا كند.
زنگ تفريح كه شد، بچه ها سعي مي كردند در حياط مدرسه نزديك علي راه بروند.
مهين دهقان پور

گشتي در دنياي خبرها
فرار از حادثه
بريستون: راننده اي كه در انگليس نسبت به مرگ يكي از سرنشينان خودرو اش، بي تفاوتي نشان داد تحت تعقيب پليس است.
اين راننده در حين رانندگي ناگهان از جاده منحرف شد و به ديوار يك رستوران كوبيد. بر اثر اين حادثه مسافر وي به شدت مجروح شد اما راننده به جاي كمك ،او را در محل گذاشت و گريخت. همين موضوع باعث شد تا مسافر مجروح در بيمارستان از دنيا برود. گفته مي شود راننده تحت تعقيب براي اينكه از پرداخت خسارت به رستوران شانه خالي كند، از محل حادثه گريخته است.
حمايت از زنان
منچستر: وزارت كشور انگليس قصد دارد براي حمايت از زنان تدابير جديدي را اتخاذ كند.
براساس تصميم جديد وزارت كشور انگليس، از اين پس اگر مرداني كه به جرم كتك زدن همسر خود در دادگاه محاكمه شده اند، نسبت به احكام قاضي بي اعتنا باشند برايشان شناسنامه جرم صادر خواهد شد. بسياري از مرداني كه در دادگاه به جرم كتك زدن همسر خود محكوم مي شوند از دستورات قاضي سرپيچي كرده و مجددا به آزار و اذيت همسر خود مي پردازند. افراد داراي شناسنامه جرم از سفر به برخي از كشورها منع مي شوند و در برخي مواقع نمي توانند كار پيدا كنند.
همچنين براساس قانون جديد، قاضي قادر به زنداني كردن اين افراد خواهد بود.
حمله به تريبون شاهزاده
لندن: يكشنبه شب مصادف بود با بيست و يكمين سالگرد تولد شاهزاده ويليام، نوه ملكه انگليس كه قرار است در آينده پادشاه اين كشور شود.
هنگامي كه ويليام در جشن تولد خود مشغول سخنراني براي ميهمانان در كاخ ملكه بود، ناگهان يك مرد ۳۶ ساله به سوي تريبون يورش برد و سعي كرد به زور ميكروفون را از ويليام بگيرد كه توسط پليس دستگير شد. وي يك كمدين آماتور است كه آرزويش بازي در فيلم هاي سينمايي است به همين دليل سعي مي كند با ايجاد اختلال در مراسم مختلف شهرت كسب كند. وي چندي پيش در مراسم سخنراني شهردار لندن نيز اختلال ايجاد كرده بود.
مكالمات مرگبار
كپنهاگ: پليس دانمارك ديروز اعلام كرد، آمار مرگ و مير رانندگاني كه در حين رانندگي با تلفن همراه صحبت مي كنند بسيار بيشتر از رانندگان تحت تاثير مشروبات الكلي است.
از هر ۱۰ تصادف رانندگي در دانمارك، ۷ حادثه به دليل صحبت راننده با تلفن همراه رخ مي دهد. سال گذشته ۱۳۲ نفر در حوادث رانندگي كشور دانمارك جان خود را از دست دادند و ۹۳۰۰ نفر مجروح شدند. دانمارك ۴/۵ ميليون نفر جمعيت دارد.
رالي سگ ها
لندن: ركورد جهاني رالي سگ ها شكسته شد. در رالي سگ هاي كشور انگليس ۴۳۷۲ سگ بزرگ و كوچك شركت كردند و در مسيري بطول ۶/۵ كيلومتر با يكديگر به رقابت پرداختند. ركورد قبلي حضور ۳۱۱۷ سگ در رالي تگزاس بود.
اين مسابقه را يك معلم ۴۶ ساله برگزار كرد.
پيروزي با سكه
كينگستون (جامائيكا): انتخابات شهرداري ها در يكي از شهرهاي كشور جامائيكا به قرعه كشي با سكه كشيده شد. پس از اينكه دو نامزد در پايان انتخابات آراء يكسان بدست آوردند، مسئولان دستور بازشماري آرا را دادند كه پس از بازشماري نيز نتيجه اي مشابه شمارش اوليه بدست آمد. به همين دليل قرار شد قرعه كشي با پرتاب سكه صورت بگيرد كه برنده اين قرعه به شورا راه يافت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۰ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |