سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۶ - jun . 24, 2003
ابراز نگراني آيت الله سيستاني از حضور آمريكايي ها در عراق
000845.jpg
آيت الله علي سيستاني از شخصيتهاي برجسته شيعه در عراق كه روزنامه واشنگتن پست او را از بانفوذترين اين افراد خوانده است، نسبت به اشغال ده  هفته اي عراق توسط آمريكا ابراز « نگراني بسيار» كرده و خواستار آن شده است كه آمريكا به عراقي ها اجازه دهد، خودشان حكومت را بدست بگيرند.
روزنامه واشنگتن پست ديروز نوشت، آيت الله سيستاني در پاسخ مكتوب به پرسش هاي اين روزنامه خواستار خروج نيروهاي آمريكايي نشده اما سخنانش نشاندهنده خشم ونگراني در ميان رهبري مذهبي عراق نسبت به شيوه حضور آمريكايي ها در عراق است. وي در پاسخ به پرسش هاي واشنگتن پست از شهر نجف گفته است: ما نسبت به اهداف آنها به شدت احساس نگراني مي كنيم و لازم مي بينيم كه فضا را براي حكومت خود عراقي ها بر خودشان، بدون دخالت خارجي آماده كنند.
واشنگتن پست نوشت، مقامات آمريكايي اين روحاني برجسته را نيروي حياتي براي متعادل كردن فضاي پرآشوب بعد از جنگ در عراق مي دانند. وي در پاسخ به اين روزنامه مانند ديگر رهبران شيعه عراق هشدار داد كه بزرگترين تهديد پيش روي عراق، «نابودي هويت فرهنگي» است.
واشنگتن پست نوشت، اگرچه سيستاني به عهده گرفتن هرگونه نقش سياسي را رد كرد، اما مقامات آمريكايي حتي در طول جنگ، در پي آن بودند كه راههايي را براي اين منظور براي وي بگشايند. او از ديدار با مقامات آمريكايي خودداري كرده، اما فرماندهان آمريكايي مي گويند، در آستانه سقوط نجف، با صدور حكمي، از شيعيان خواسته از مانع تراشي خودداري كنند.
هيچ گاه نسخه اي از اين حكم منتشر نشد. به نوشته واشنگتن پست، او همچنين از روحانيون عراق خواسته در دولت وارد نشوند و گفته است: اساتيد مذهبي بايد از مناصب دولتي و مسئوليت هاي اجرايي فاصله بگيرند.
پل برمر درخواست ديدار با آيت الله سيستاني را كرده است، اما او اين درخواست را نپذيرفته است.
واشنگتن پست سپس به نقل از كمال عبدالله بحرالعلوم از اهالي نجف و از حاميان آيت الله سيستاني نوشت: اميدواريم آيت الله با لحن شديدتري [عليه امريكا ]سخن بگويد اما او نمي پذيرد. اگر او همين فردا فتوا صادر كند، هيچ كس در خانه نمي ماند.

آمريكا در عراق؛ اشغالگري در برابر ناسيوناليسم
اخباري كه از عراق مي آيد تيره و تار است، كشتار، هرج و مرج و بي ثباتي.
اما اين مشكلات موقت است. وقتي پنتاگون شيوه را تغيير دهد و به واقعيت يك اشغال بلندمدت اعتراف كند، مقاومت بعثي ها هم در هم مي شكند.
000860.jpg

با گذشت زمان آمريكا مي تواند به اقتدار كامل در عراق دست يابد، ولي در همين زمان است كه مشكل واقعي آغاز مي شود. اشغال كارآمد و مؤثر در عراق، نظم و ثبات و ارائه خدمات اوليه را به همراه دارد. اما اگر به آموزه هاي تاريخ توجه كنيم درمي يابيم كه اشغال،ناسيوناليسم را هم به همراه مي آورد و اين ناسيوناليسم در مقاومت در برابرآمريكا و حضورش در عراق تعريف مي شود.
دولت واشنگتن در اعمال ضعيف قدرت و اختيارات، هم از نظر نظامي و هم سياسي اشتباه بزرگي را مرتكب شد.
نتيجه كار از نظر نظامي كاملا روشن است، اما از نظر سياسي هم زيان بارتر و هم بادوام تر است. هر بار كه جي گارنر اعلام مي كرد، قدرت كنترل اوضاع را در دست ندارد، عراقي ها از خود مي پرسيدند: پس چه كسي در قدرت است؟ و وقتي مقامات آمريكايي توضيح  دادند كه تنها تا زمان به كارافتادن خدمات در اين كشور مي مانند، عراقي ها رقابت براي قدرت را آغاز كردند.
نيروهاي سياسي عراق به كار افتاده و در جست وجوي شيوه هايي براي بدست آوردن اقبال عمومي هستند. آنها به جاي تدوين قانون اساسي، يافتن راهي براي تمركززدايي قدرت و ايجاد دادگاه و بانك مركزي، تنها خروج نيروهاي آمريكايي را انتظار مي كشند.
پل برمر در تلاش براي جبران خطاهاي گذشته از ارتش خواسته است از زور به شيوه تهاجمي تر استفاده كند و به تلويح اشاره كرد كه آمريكا و انگليس براي مدتي بر عراق حكومت مي كنند. اما نيروهاي آمريكايي همزمان با تعقيب و كشتار بعثي ها، مردم عراق را هم به وحشت مي اندازند. هر روزنامه اي كه به رويارويي آمريكا با چريك هاي بعثي مي پردازد، به وحشت و آزار مردم عراق هم اشاره و اعترا ف مي كند كه احساس مردم عراق نسبت به آمريكايي ها در حال منفي شدن است.
وقتي برمر قدرت يافتن دولت موقت عراق را به تاخير انداخت، سياستمداران جديد عراق و حتي مرد مورد علاقه پنتاگون يعني احمد چلبي شروع به گله كردن درباره امپرياليسم آمريكايي كردند. البته بعضي ها فقط گله نمي كنند. رهبران بلندپايه مذهبي و روحانيون شروع به موعظه كردن و سخن گفتن از مقاومت در برابر آمريكا به عنوان يك وظيفه مذهبي كرده اند. مي توان پيش بيني كرد وقتي صحنه سياسي عراق شكل بگيرد، فضايي ضدآمريكايي هم ايجاد خواهد شد. اما آمريكايي ها با ديدن اين اعتراض ها از سياستمداران خود مي پرسند: وقتي هيچ كس نمي خواهد ما آنجا باشيم چرا هنوز در اين كشور حضور داريم؟
شاخه اي از صنعتگران آمريكايي مي گويند آمريكا بايد نقش قدرت ليبرال امپراطوري خود را بپذيرد و از آن استقبال كند. در اين ديدگاه يك حقيقت مهم وجود دارد. نقاطي از دنيا اكنون صحنه خشونت و آشوب و جنگ هاي قومي و مذهبي هولناك است.
در برخي از اين نقاط يك نيروي خارجي مي تواند نظم و قانون را برقرار كند و به بازگرداندن اوضاع به حالت عادي و تبديل آنها به حكومت هاي خودگردان واقعي كمك كند.
اما تنها مشكل اين است كه ما درعصر ناسيوناليسم زندگي مي كنيم. آمريكا بعد از جنگ جهاني دوم، هفت سال آلمان و ژاپن را اشغال كرد. اما در آن سالها انگليس در هند حكومت مي كرد، فرانسه بر الجزاير و هلند بر اندونزي. امروز براي اينكه استعمار ليبرالي كارايي داشته باشد، بايد در پوششي پيچيده شود كه تهديدكننده نباشد. اين پوشش جامعه بين المللي است. بله، در حاليكه قدرت يا هدفي مشخص وجود ندارد، اين بيشتر يك افسانه است تا واقعيت.
اما نكته همين جاست. در نقاطي مثل كوزوو، بوسني، تي مور شرقي، كامبوج يا نقاط ديگري كه دولت هايي چند مليتي تحت نظارت سازمان ملل مستقر هستند، هيچ كس استعمارگرايي را محكوم نمي كند.
دولت بوش تصميم گرفت عراق را يك موضوع بين المللي نكند. اين شيوه فوايد و امتيازاتي دارد، مثلا روند تصميم گيري، كارآمدتر و شفاف تر است. اما بازسازي يك كشور تنها يك چالش مديريتي نيست، بلكه يك چالش سياسي است. آمريكا براي ماندن در عراق فقط به قدرت و كارآمدي نياز ندارد، بلكه مشروعيت هم مي خواهد.
000855.jpg

يكي از منابع اين مشروعيت، خود عراقي ها هستند. پرزيدنت بوش مي گفت: آمريكا به جنگ مي رود، تا عراق را به عراقي ها بازگرداند. مشكل اينجاست كه كدام عراقي ها؟ پيش از پايان جنگ، كنعان مكيه از مخالفان عراقي در نشريه نيوريپابليك خواستار گذار به سوي دمكراسي در عراق شد. هر بار كه يك مقام آمريكايي در سخنراني در عراق فراموش مي كرد به دمكراسي اشاره كند، مكيه نگران مي شد.
سپس او به عراق رفت و چند هفته بعد از جنگ، در مقاله نخست اين نشريه نوشت، حركت به سمت شكل گيري سريع يك حكومت خودگردان در عراق كشور را تحويل نيروهاي سياسي عراق بعد از دوران اقتدارگرايي مي دهد:  گروههاي تندرو، ليبرال و كم تحمل.
اگر آمريكا در جستجوي مشروعيت فوري كاري كند كه باعث شود گروههايي قدرت بگيرند كه اكنون در دنياي عرب مشغول جنگ با آنهاست، اين بسيار غم انگيز خواهد بود. مكيه در پايان مقاله خود نوشت: من به عراق برنگشتم كه شاهد چنين وضعيتي باشم. آمريكايي ها هم از كشورشان به عراق نرفتند كه چنين وضعيتي شكل بگيرد.
فريد زكريا - نيوزويك
ترجمه نيلوفر قديري

ژاپن: رهبر جنبش دمكراسي ميانمار بايد آزاد شود
دولت ژاپن در تلاش براي آزادي «اونگ سان سوكي» رهبر جنبش دمكراسي ميانمار نماينده ويژه به اين كشور فرستاد.
دولت نظامي ميانمار از نيمه خرداد، خانم سوكي را به دلايل سياسي بازداشت كرده است.
يك مقام وزارت خارجه ژاپن ديروز به ايرنا گفت: معاون وزارت خارجه ژاپن بامداد ديروز براي تحويل پيام «جونيچيرو كويزومي» نخست وزير اين كشور به مقامهاي دولت نظامي ميانمار وارد يانگون پايتخت اين كشور شد.

ديدار وليعهد بحرين با وزير خارجه اسرائيل
شيخ  «سلمان  بن  حمد آل  خليفه » در حاشيه نشست مجمع  جهاني  اقتصاد در «الشونه» اردن ، بطور غير رسمي  با «سيلوان  شالوم» وزير خارجه  اسرائيل  به  مدت  ۲۰ دقيقه  گفت وگو كرده  است .
به گزارش ايرناشبكه  تلويزيوني  العربيه  ديروز با  اعلام  اين  خبر افزود: بن  حمدآل خليفه  با تأكيد بر غيررسمي بودن  اين  ديدار گفت  كه  بطور تصادفي  با شالوم  در يكي  از هتلهاي  نشست  اجلاس  برخورد كرده  است .
وليعهد بحرين  افزود: وزير خارجه  اسرائيل  خواستار گسترش  همكاري  با بحرين  و گشايش  دفتر در اين  كشور شده است  كه  من  گفتم  در شرايط كنوني  چنين  امكاني  وجود ندارد و تصميم گيري  در اين  مورد بسيار دشوار است .
وزير خارجه  اسرائيل  با اعلام  خرسندي  از اين  ديدار، ابراز اميدواري  كرد كه  چنين  ديدارهايي  بين  مقامهاي  ديگر اسرائيل  و بحرين  نيز برگزار شود.
شالوم  افزود: اين  ديدار ثابت  مي كند كه  اسرائيل  براي  پايان دادن  به  اختلافات  خود با اعراب  به  دنبال  افزايش  گفتگو با آنان  است .

اعتراف رئيس ستاد ارتش اسرائيل:
طرح ترور عرفات در دولت اسرائيل رأي نياورد
روزنامه صهيونيستي هاآرتص از اعتراف رئيس ستاد ارتش اين رژيم به بررسي مسأله ترور ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، «موشه يعلون» اقرار كرد: هنگامي كه اين انديشه با ملاك سود و زيان سنجيده شد، ترور عرفات پذيرفته نشد.
هاآرتص خاطرنشان كرد يعلون، بلندپايه ترين مسئول اسرائيلي است كه تاكنون به بررسي اين مسأله در داخل حكومت اسرائيل اعتراف كرده است.
يك بار در آستانه آغاز عمليات موسوم به «ايجاد ديوار بازدارنده» در ماه مارس سال گذشته، اين مسأله بطور جدي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بار ديگر نيز در ماه سپتامبر سال گذشته در جريان سلسله عملياتي در سراسر اسرائيل كه هاآرتص آن را «سلسله عمليات تروريستي» ناميد، مسأله ترور عرفات بررسي شد.
در پي عمليات ماه سپتامبر سال گذشته، نيروهاي اسرائيلي براي دومين بار مقر عرفات را در رام الله تحت محاصره كامل خود درآوردند.
در همين حال مسئولان بيمارستاني در فلسطين اعلام كردند، سه فلسطيني در آخرين ساعات شامگاه يكشنبه در شمال نوار غزه بر اثر شليك دو گلوله تانك ارتش رژيم صهيونيستي به شهادت رسيدند و دو تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دو جوان فلسطيني در خارج شهر «بيت حانون» واقع در شمال نوار غزه به شهادت رسيدند.
اين منطقه از اراضي فلسطيني است كه بار ديگر به اشغال صهيونيست ها در آمده است.
يك سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي گفت: بعد درباره اين عمليات اظهار نظر مي كند.
از سوي ديگر كالين پاول وزير خارجه آمريكا ديروز از پيشرفت در گفت وگوهاي مقامات فلسطيني و رژيم صهيونيستي در زمينه واگذاري وظايف و امور امنيتي نوار غزه به فلسطيني ها خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پاول در يك كنفرانس خبري در حاشيه نشست فوق العاده مجمع جهاني اقتصاد در سواحل «بحرالميت» گفت: در دو هفته گذشته ما شاهد گفت وگوهاي جدي بين طرفين و پيشرفت هايي در اين زمينه بوديم.
پاول افزود: «جان ولف» و «ويليام برنز» فرستادگان آمريكا، در منطقه حضور دارند و چند روز ديگر نيز در منطقه خواهند ماند و مذاكرات جدي هفته گذشته، بعدازظهر امروز (دوشنبه) دنبال مي شود.»
به گفته پاول، پيشرفت هايي در زمينه دستيابي به توافق هاي امنيتي حاصل شده و تشكيلات خودگردان فلسطين براي توقف و مهار خشونت سازمان هاي فلسطيني سخت تلاش مي كند.
وزير خارجه آمريكا همچنين از تلاش آمريكا در زمينه بهبود همكاري بين نيروهاي امنيتي اسرائيل و عوامل و نيروهاي تشكيلات خودگردان فلسطين خبر داد و افزود: براي انتقال مسئوليت هاي امنيتي در غزه به فلسطيني ها تلاش مي كنيم.
پاول گفت: آنهايي كه عضو جنبش مقاومت اسلامي (حماس)، گردان هاي الاقصي و سازمان هاي مشابه هستند و خواستار پيشرفت روند صلح نيستند و به اقدامات تروريستي براي نااميد كردن تلاشگران صلح ادامه مي دهند، طرح صلح «نقشه راه» را بر باد مي دهند.

كشف بزرگ در درياي مديترانه؛
كشتي با ۶۸۰ تن ماده منفجره
000850.jpg
نيروهاي ويژه يونان يك كشتي را كه حامل ۶۸۰ تن ماده منفجره و احتمالاً به مقصد آفريقا بوده است، توقيف كردند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، سخنگوي دولت يونان با اعلام اين خبر گفت: اين كشتي از ابتدا مشكوك بود و به نظر مي رسيد كه به سوي آفريقا مي رود اما هنوز دقيقاً از مقصد آن مطمئن نيستيم.
خبرنگار بي.بي.سي نوشت، اين محموله مواد منفجره آنقدر بزرگ است كه بيشتر به نظر مي رسد براي يك دولت فرستاده مي شده تا يك سازمان. منابع خبري كه مسئولان اطلاعاتي يونان را از محموله اين كشتي مطلع كردند هنوز فاش نشده اند.
نيروهاي ناتو در درياي مديترانه اين كشتي را براي مدتي بازرسي كردند. اين كشتي تجاري متعلق به شركتي است كه در جزاير مارشال به ثبت رسيده است. خدمه آن هم از اوكراين و آذربايجان هستند.
مقامات يونان مي گويند ابتدا بايد مطمئن شوند كه اين محموله قانوني است و براي گروه يا سازمان تروريستي ارسال نمي شود.

رخنه نيروهاي نظامي پاكستان به افغانستان
دولت افغانستان تجاوز پاكستان به خاك اين كشور را تاييد كرد
مقام هاي  رسمي  دولت  انتقالي  افغانستان ، رخنه نيروهاي  نظامي  پاكستان  به خاك  اين  كشور در مرزهاي  شرقي  را تاييد كردند.
به گزارش ايرنا از كابل، فضل  اكبر سخنگوي  پيشين  حامد كرزاي  رييـس  دولت  انتقالي  افغانستان  و والي  جديد كنر يـكشنبه شب  در گفت  وگو با خبرنگاران  با بيان  اينكه  پيشروي نيروهاي  پاكستان  به  داخل  خاك  افغانستان  در ولايات  كنر و ننگرهار صحت  دارد، گفت : شبه نظاميان  پاكستاني  طي روزهاي  اخير در مناطق  نوعه  پاس ، شول  كره ، ميتي ، ننگي  سر، شالي  و سرگند در داخل  افغانستان  مستقر شده اند.
وي  در مورد انگيزه  اين  اقـدام  پاكستان  گفت : از آنجا كه  پيشروي  نيروهاي پاكستان  به  داخل  خاك  افغانستان ، همزمان  بـا عمليات  نيروهاي  آمريكايي  بوده است ، احتمال  دارد اين  اقدام  در هماهنگي  با نيروهاي  آمريكا و صــرفا بـراي مبارزه  باطالبان  و القاعده  و در همكاري  عليه  تروريست ها انجام  شده باشد.
فضل  اكبر گفت: در صورتي  كه  اين  احتمال  نيز واقعيت  داشته  باشد، دولت  افغانستان  باز هم  بــه  علت  اينكه  در جريان  قرار نگرفته ،آزرده  خاطر است .
والي  كنر گفت : نيروهاي  پاكستاني  قبل  از اين  نيز مناطقي ازخاك  افغانستان را تصرف  كرده اند.
وي  تهديد كرد: چنانچه  نظاميان  پاكستاني  بخواهند در منــاطق  اشغـــالي ،ايستگاه هاي  نظامي  ايجاد كــرده  و به  استقرار نيروهاي  خود تداوم  بخشند، باعكس العمل  مردم  افغانستان  و جامعه  بين المللي  مواجه  خواهند شد.

ديدار فرمانده ايساف با سفير ايران در كابل
ژنرال  وان  هيس  فرمانده  آلماني  نيروهاي  بين المللي  كمك  به  امنيت افغانستان  (ايساف ) بعداز ظهر ديروز  با محمد ابراهيم  طاهريان  سفير جمهوري اسلامي  ايران  در كابل  ديدار و گفت  وگو كرد.
به گزارش ايرنا، طرفين  در اين  ديدار كه  در محل  سفـارت  ايران  در كابل  انجام  گرفت ، آخرين تحولات  سياسي  - امنيتي  افغانستان ، رونــد اوضـاع  و نقش  همسايگان  در كمك  به  بازسازي  افغانستان  را مورد بحث  و تبادل  نظر قرار دادند.
فرمانده  ايساف  و سفير جمهوري  اسلامي  ايران  همچنين  وجود صلح  و ثبــات  در افغانستان  را لازمه  اجرا و سرعت  بخشيدن  بـه  برنامه هاي  بازسازي  در اين  كشور ارزيابي  كردند.
طاهريان  در ايــن  ديــدار همچنين  از فرماندهي  آلمان  و هلند بر ايساف  وتاثير آن  در تامين  و تثبيت  امنيت  در افغانستان  تقدير كرد.
وي  تاكيد كرد: جمهوري  اســلامي  ايران  همانند گذشته  آمــاده  همكاري  براي تقويت  صلح  و ثبات  در افغانستان  و كمك  به  عمليات  پاسداري  از صلح  توسط ايساف  در اين  كشور است .
حدود پنج  هزار نيرو از ۲۸ كشور جهان  از ۱۸ ماه  پيش  تاكنون  تامين  بخشي از امنيت  كابل  و حومه  آن  را بر عهده  دارند.
قرار است  تا ۲۰ مرداد فرماندهي  ايساف  از آلمان  و هلند به سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) تفويض  و نيروهاي  كانادايي  جايگزين نظاميان  اين  دو كشور شوند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |