سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۶ - jun . 24, 2003
توصيه هايي براي جلوگيري از مرگ زودرس چنارهاي خيابان ولي عصر تهران
درخت ريه دوم انسان است
000760.jpg
اشاره؛
خشك شدن تعدادي از درختان چنار بيش از ۷۰ ساله در خيابان هاي ولي عصر و دكتر شريعتي تهران و همچنين در بعضي از پارك ها موجب نگراني مردم به ويژه دوستداران طبيعت و محيط زيست شده است. در ميان پيشنهادها و طرح هاي گوناگوني كه براي نجات اين قبيل درختان ارائه شده است، نوشته اي را كه به نوعي در بر گيرنده نظرات كارشناسي است، از نظرتان مي گذرانيم.
درختان به مثابه ريه دوم انسان چنانچه در شرايط مناسبي از نظر رشد قرار بگيرند يعني به ۱۶ عنصر حياتي مورد نياز از جمله غذايي، ازت و فسفر و پتاسيم دسترسي داشته و خاك مناسبي به همراه اكسيژن در مكان و فضاي زيست آنها باشد، داراي عمر طولاني حتي بالاتر از هزار سال نيز خواهند بود.
درختان در كاهش آلودگي هوا مؤثر بوده و مي توانند به دليل كاهش ميزان پرتوهاي مضر خورشيد در فصل تابستان محيط سالم تري براي كساني كه از وسايط نقليه بدون كولر استفاده مي نمايند فراهم نمايند. به دليل كاهش آلودگي هوا مي توانند در جلوگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي مؤثر باشند كه اين ميزان تا ۳۱ درصد زيادتر در شهرهاي صنعتي گزارش شده است.
تأثير ديگر آلودگي هوا بر روي ميزان باروري است. طبق تحقيقاتي كه در دانشگاه اديمبو انگليس در باره اسپرم مردان متولد شده در سال ۱۹۷۳ به دست آمده است تعداد اسپرم فعال آنها ۲۵ درصد كمتر از مرداني است كه در سال ۱۹۵۱ متولد شده اند چون در سال ۱۹۵۱ ميزان آلودگي هوا كمتر بوده است.
در ماهي ها نيز آلودگي آب توأم با كاهش اسپرم بوده است و دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند كه كاهش بي شمار اسپرم در انسان و ماهي مي تواند ناشي از آلودگي محيط زيست باشد. براي نشان دادن علل خشك شدن درختان، شرايط مناسب و ايده آل براي رشد درخت به اختصار بيان مي شود.
الف- خاك مناسب: خاك در نتيجه فرآيندهاي فيزيكي و شيميايي و واكنش هاي بيولوژيكي به وجود مي آيد، كشور ما در قسمت هاي شمالي داراي خاك هاي اسيدي و بيشتر نقاط ديگر داراي خاكهاي آهكي است. در خاكهاي آهكي بايد از دادن فسفر به خاك جلوگيري نمود چون سبب فسفات كلسيم غير محلول مي شود.
ب- اكسيژن مورد نياز در خاك: اهميت هواي خاك كمتر از اهميت مواد غذايي آن نمي باشد. بسياري از فعاليت هاي بيولوژيكي و بعضي از عكس العمل هاي ژئوشيميايي در خاك با حضور هوا در خاك امكان پذير است. سنگفرش نمودن پاي درختان يكي از عواملي است كه به دليل جلوگيري از دسترسي ريشه ها به اكسيژن مي تواند شادابي و سلامت درخت را به مخاطره انداخته و طول عمر درخت را كاهش دهد. در بعضي مناطق درختان چنار براي استفاده از اكسيژن متوسل به ايجاد ريشه در سطح زمين شده اند. خوشبختانه با احداث سيستم فاضلاب در خيابان ولي عصر اين مشكل مرتفع شده است ولي فاضلاب لباسشويي ها و بيمارستان ها كه در جوي خيابان ولي عصر جاري مي شد علل اصلي خشك شدن شماري از درختان بود. دليل عمده مشاهده خشك شدن درختان چنار به صورت منطقه اي مي باشد.
در تقاطع خيابان ولي عصر و ميرداماد روبروي پمپ بنزين و شيرخوارگاه آمنه تعداد زيادي از درختان چنار خشك شده اند. از آنجايي كه خشك شدن اين درختان به تدريج انجام شده و درخت مانند انسان داراي مرگ آني نمي باشد اگر تدابيري براي جلوگيري از خشك شدن اين درختان انديشيده بودند شاهد مرگ زودرس صدها درخت چنار در سنين قبل از صدسالگي نبوديم. كف بر نمودن تنه درخت قبل از اينكه كليه شاخ و برگ درخت خشك شود به عنوان بهترين راه جهت تجديد حيات عمر درخت پيشنهاد مي شود.
همچنين گياهان احتياج به سه عنصر اصلي ازت، فسفر و پتاسيم و ۱۶ عنصر غذايي به تعداد كم مي باشند كه با سنگفرش شدن پيرامون درخت ديگر نمي توان اين عناصر را از طريق خاك به درخت رساند. از اين رو مي توان با محلول نمودن اين عناصر در آب آنها را به برگ درخت رساند. خاكستر معدني كه توسط استاد محمد تقي فرامرزي براي نجات درختان چنار ولي عصر پيشنهاد شده است (همشهري پنجشنبه ۸ خرداد ماه ۱۳۸۲) به دليل وجود عنصر پتاسيم در خاكستر مي باشد و از آنجا كه مواد غذايي به صورت محلول در درخت جابجا مي شود از اين رو وجود آب براي رسانيدن مواد غذايي به آوندهاي چوبي ضرورت دارد.
افراسياب دهلوي

پاسخ مسئولان
پاسخ دانشگاه علوم پزشكي تهران
درباره خبر مندرج در صفحه شهري مورخه
۳۰/۲/۸۲ آن روزنامه تحت عنوان «۱۴ بيمارستان در ليست قرمز آلاينده هاي محيط زيست» و اعلام نام بيمارستان هاي امام خميني و مركز ملي كودكان به عنوان «بيمارستان هايي كه نسبت به رفع آلايندگي فاضلاب هاي خود اقدامي صورت نداده اند» به اطلاع مي رساند قسمتي از فاضلاب ساختمان هاي شمال بيمارستان در حال حاضر پس از ضدعفوني وارد سيستم فاضلاب جنوبي مي شود و اين عمل سال هاست كه ادامه دارد و قسمت دوم طرح يعني پروژه فاضلاب ساختمان اصلي و مركز طبي كودكان نيز به اتمام رسيده است كه متأسفانه به علت آماده نبودن سيستم دفع فاضلاب شهري در اين قسمت از شهر و عدم اجازه شهرداري منطقه متأسفانه موفق به بهره داري از آن نشده ايم.

پس از تامين اعتبار اقدام مي شود
« بخشنامه اي كه اجرا نمي شود» عنوان مطلبي بود كه از سوي گروهي از كاركنان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران در ستون نامه هاي كوتاه اين صفحه درج شده بود.
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي ايران، در پاسخ به اين مطلب خاطرنشان كرده است: احتراما در پاسخ به مطلب مندرج مورخ ۲۳/۲/۸۲ تحت عنوان: بخشنامه اي كه اجرا نمي شود، بدينوسيله به استحضار مي رساند: اين دانشگاه در تلاش است كه پس از تأمين اعتبار لازم نسبت به اجراي بخشنامه
۴۱۶۹/ ت ۲۵۷۰۳ / ه - مورخ ۲۳/۵/۸۱ هيأت وزيران اقدام نمايد.

تلفن همراه و راه طولاني وصل...
درست زماني كه در بسياري از نقاط جهان، در يك جايگاه سوخت رساني پس  از پر كردن باك ماشين تنها با تكان دادن تلفن همراه خود پول بنزين را مي توانيد بپردازيد و يا با كشيدن تلفن همراه بر روي اجناس خريداري شده از يك فروشگاه خود به خود پول اجناس پرداخته مي شود.
همچنين مي توان از تلفن همراه خود هزينه غذا، بليت، بنزين را به صورت الكترونيكي و بدون نياز به كارت اعتباري پرداخت كرد و يا پيام هايي فرستاد و كارهاي ديگري كه شايد تقريباً قديمي شده  از جمله ضبط موسيقي، فيلمبرداري و عكاسي ديجيتالي با استفاده از تلفن همراه و توجه به اين كه «زمان» براي انسان هاي متمول چقدر حائز اهميت بوده و در رديف اول دل مشغولي آدم هاي متمدن قرار دارد.
اما گويي زمان در اطراف ما و براي ما در رديف ما قبل آخر قرار دارد.
به راستي براي خريد يك تلفن (سيم كارت) تلفن همراه، كجاي دنيا ۶ تا ۸ ماه وقت لازم است. آنجا كجاست كه مي بايست نيم ميليون تومان پول بي زبان را يك سال و بيشتر سپرده  گذاشت كه تلفن بي سيم خريد و در كجا اين چنين سيستم اداري و پرونده اي قطوري براي يك تلفن بي سيم دارد. از آنجا كه بازار آزاد هم براي خودش بازاري به حساب مي آيد مي توان براي صرفه جويي در وقت به آن رجوع كرد. اما چه بازار پردردسري، به خاطر اين كه براي ثبت يك سند موبايل (اشتباه نشودتلفن همراه) به قول متصديان از وكالتي به قطعي هشت ماه راهروهاي دفتر اسناد و دفاتر تلفن همراه را حداقل هفته اي يك بار حتما سركشي كرد.تازه اگر خيلي آدم خوش شانسي باشيد و از شهرستان خريداري كنيد كه باز هم واي به حالتان چون كم كم، يكي دو بار تلفن شما اشتباهي قطع مي شود و براي وصل آن باز بايد به شهرستان برويد. آن گاه جريمه ۲۰۰۰ توماني بپردازيد و بعد از چند روز تلفن وصل شود البته منظور از شهرستان، شهرستاني بسيار دوردست چون كرج است. و اما حالا كه هشت ماه از آغاز دست به كار شدن براي سند وكالتي به قطعي گذشته و شما شاد و سرمست از خوشحالي هستيد كه ديگر اسباب بازي شما تبديل به يك تلفن با شناسنامه شده و انتظار به سر رسيده وقتي بارويت شناسنامه متوجه شويد كه تازه اسم شما اشتباهي تايپ شده چه احساسي داريد؟!
يك شهروند از تهران

طرحهاي غير واقعي فروش مسكن و...
000755.jpg
سوءاستفاده  از طرح پيش فروش مسكن توسط فرصت طلبان، بسياري از مردم متقاضي مسكن را سرگردان و مأيوس كرده است. ايجاد ضوابط و پوشش قانوني براي جلوگيري از اين قبيل سوءاستفاده ها ضروري مي باشد، تا فرد يا افراد فرصت طلب نتوانند به اعتبار اعلانات پرزرق و برق و وعده هاي بي اساس مردم را فريب بدهند. در ميان نامه هاي گوناگوني كه درباره اين مشكل رو به تزايد به همشهري رسيده است، يكي را براي درج برگزيده ايم.
***
در پي اطلاعيه اي كه در سال ۷۹ توسط شركت «مسكن عمران...» در يكي از روزنامه ها به چاپ رسيده بود، به همراه صدها نفر كارمند دولت به اميد خانه دار شدن مبلغ سه ميليون تومان پول بي زبان را به حساب اين شركت واريز كرديم.
مسئولان اين شركت به همه واريزكنندگان مبلغ سه ميليون تومان وديعه، اظهار داشتند كه پس از يكسال و نيم تا دو سال يك واحد آپارتمان ۷۰ متري را در «پروژه شهران» واقع در شمال غرب تهران به آنان تحويل مي دهند.اكنون كه بيش از سه سال از وعده توخالي مسئولان شركت مذكور گذشته است و آنها با اين بهانه كه شهرداري با نفروختن تراكم، مانع فعاليت شركت در «پروژه شهران» شده است، به وعده خود عمل نمي كنند!
نكته قابل توجه اينكه سه سال پيش، فروش تراكم يك امر قانوني و معمولي بود و تراكم توسط شهرداري هاي مناطق گوناگون تهران به متقاضيان فروخته مي شد، حال چگونه است كه مسئولان شركت مذكور مي گويند كه سه سال پيش به علت نفروختن تراكم توسط شهرداري، «پروژه هاي شهران» اين شركت به مرحله اجرا در نيامده است!!!
اگر اين شركت بنا به وعده اعلام شده نسبت به ساخت اين پروژه اقدام مي كرد، بدون شك پس از حدود يك سال و نيم يا حداكثر دو سال «پروژه شهران» را كامل كرده بود و قبل از جلوگيري از فروش تراكم توسط شهرداري، واحدهاي ساخته شده را به من و صدها كارمند بدون خانه كه ميليونها تومان ماحصل هستي و نيستي خود را در اختيار اين شركت قرار داده اند، تحويل مي داد.
هم اكنون پس از گذشت سه سال كه ميليونها تومان وجه نقد صدها نفر متقاضي در اختيار اين شركت بوده است، به ما مي گويند بياييد پول خود را پس بگيريد.
از طرف صدها متقاضي مسكن

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |