شنبه ۷ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۹۰- June, 28, 2003
اين است لاليگا...
رئال سوسيه داد در نهايت مقهور گلزني هاي ويران كننده رونالدو ضربات آخر زيركانه رائول ارسال توپ هاي دقيق فيگو و در نهايت شاهكار زيدان در بازي سازي شد
آرش راهبر
017260.jpg

كمتر از يك هفته از پايان ليگ اسپانيا (لاليگا) مي گذرد و هنوز در اسپانيا تب و تاب روز پاياني ليگ فرو ننشسته است. حالا مادريدي ها به بيست و نهمين قهرماني خود در تاريخ باشگاه هاي اسپانيا مي بالند و رئال سوسيه داد نيز مثل يك بازنده قهرمان مغرور به فردا مي نگرد. فردايي كه ممكن است تيم محبوب باسكي ها را در صدر ليگ اسپانيا يا ليگ قهرمانان اروپا ببيند. با پايان گرفتن ليگ، تحليل هاي مختلف و متفاوتي از سوي مطبوعات و رسانه هاي اسپانيايي و حتي غيراسپانيايي ارائه شده و هريك به نوبه خود بهترين ها و بدترين هاي ليگ اخير را معرفي مي كنند. طبيعي است كه بهترين ليگ اروپا در فصل اخير از طرف رسانه هاي معتبري چون رويترز مورد قضاوت قرار بگيرد. آنچه در پي مي آيد مجموع نظرات كارشناسان ورزشي رويترز در مورد ليگ اسپانيا است.

تيم منتخب فصل (۲ ـ ۴ ـ ۴)
دروازه بان: پابلو كاوايرو (سلتاويگو)
مدافعان: كارلز پويول (بارسلونا)، روبرتو آيالا (والنسيا)، ايوان هلگرا (رئال مادريد) و خوان فران (سلتا ويگو)
هافبك ها: كلود ماكلله (رئال مادريد)، ژابي آلونزو (رئال سوسيه داد)، زين الدين زيدان (رئال مادريد) و ژاوي دي پدرو (رئال سوسيه داد)
مهاجمان: روي ماكاي (دپورتيوو لاكرونيا) و رونالدو (رئال مادريد)

بهترين تيم
بي ترديد رئال مادريد شايسته ترين تيم براي عنوان بهترين تيم اسپانيا بود. ققنوس ها سراسر فصل را با نمايش تهاجمي خيره كننده پي گرفتند و بازي هاي دلپذيري را ارائه كردند. رئال سوسيه داد هم مي توانست بهترين تيم باشد اما در نهايت نتوانست مانعي بر سر آتشبار رئال باشد. آنها در نهايت مقهور گلزني هاي ويران كننده رونالدو، ضربات آخر زيركانه رائول، ارسال توپ هاي دقيق فيگو و در نهايت شاهكار زيدان در بازي سازي شدند. اگرچه رئال در خط دفاع آنچنان كه بايد از اطمينان كافي بهره نمي برد، اما درون دروازه مادريدي ها ايكر كاسياس آماده بسياري از شانس هاي گلزني حريفان را عقيم گذاشت و اوان هلگرا (ايوان مخوف) نيز در رهبري خط دفاعي رئال نقش عمده اي را ايفا كرد. او در سال هاي آتي قطعاً فرمانده خط دفاعي رئال خواهد بود.

بهترين بازي
دربي مادريد زيباترين بازي فصل را رقم زد. در نوزدهم ژانويه و در مرحله رفت ورزشگاه غول پيكر سانتياگو برنابئو شاهد صف آرايي دو رقيب همشهري يعني رئال و آتلتيكو بود. به نظر مي آمد كه رئال مادريد پس از شش پيروزي عالي در ليگ در آستانه توقف در برابر همشهري اش يعني آتلتيكو قرار گرفته بود. از قضا از همان ابتدا آتلتيكو برتري اش را نشان داد و در دقيقه يازدهم توسط ژاوي مورنو با يك گل پيش افتاد. مورنو ضربه پنالتي را به گل تبديل كرد. يك دقيقه بعد ايوان هلگرا به دليل خطاي آشكار و خشونت بار بر زننده تنها گل بازي از زمين اخراج شد تا دردسرهاي رئال بيشتر شود. پس از چند دقيقه رئالي ها كه انگار با ۱۰ نفره شدن روند بهتري پيدا كرده بودند به دو گل دست پيدا كردند. هر دو گل توسط لوئيس فيگو به ثمر رسيد. در حالي كه گل دوم از روي نقطه پنالتي به دست آمد. دو دقيقه پس از گل دوم رئال نيمه نخست به پايان رسيد و پس از استراحت با همان شور و حرارت پي گيري شد. در نيمه دوم خوزه آنتونيو گارسيا كالوو به خاطر خطا بر روي لوئيس فيگو از زمين اخراج شد تا نفرات دو تيم برابر شود. اما ۹ دقيقه به پايان بازي بود كه باز هم بازي به تساوي كشيده شد. در دقايق پاياني بازي فيگو صاحب يك پنالتي شد كه آن را مونو بورگس مهار كرد و در دقايق پاياني نيز ضربه آزاد بسيار عالي ديميتريو آلبرتيني كه از فاصله ۲۵ متري نواخته شد توسط كاسياس به كرنر رفت. در نهايت بهترين بازي فصل با تساوي ۲ ـ ۲ به پايان رسيد.

بهترين گل
بهترين گل فصل را برخلاف تصور يك مدافع گمنام از تيم نه چندان مطرح رئال بتيس به ثمر رساند. فرناندو وارلا در بازي مقابل بارسلونا در اواخر سپتامبر شاهكار زيبايي خلق كرد كه پيروزي خيره كننده بتيس بر بارسلونا را تكميل كرد. گل وارلا شباهت زيادي به برتري گل قرن يعني گل مارادونا به انگلستان در جام جهاني ۱۹۸۶ داشت و پيروزي سه بر صفر بتيس را به يادماندني تر كرد. وارلا توپ را از زمين خودشان تصاحب كرده و از سمت راست حركت خود را آغاز كرد. حركت مواج و افسون كننده وارلا به گونه اي بود كه انگار بازيكنان روبه رويش سحر شده اند و اراده ربودن توپ را ندارند. وارلا از شش نفر عبور كرد و به محوطه جريمه بارسلونا رسيد. در نزديكي محوطه جريمه با خونسردي دور از انتظاري توپ را شليك كرد. شوت بي مهار او پس از عبور از بالاي سر دروازه بان بارسا يعني ويكتور والدس به زير طاق دروازه چسبيد و تمام. چند لحظه بعد بتيس سه بود و بارسلونا صفر.
017275.jpg

بهترين بازيكن
در ميان فوج ستارگاني كه در فصل اخير در باشگاه هاي اسپانيا توپ مي زدند انتخاب يك نفر به عنوان بهترين بسيار مشكل است، اما به نظر مي آيد تلاش بي اندازه و استعداد بي نظير روي ماكاي در به ثمر رساندن ۲۹ گل ستودني است. ماكاي يك هفته مانده به پايان فصل به عنوان بهترين گلزن فصل و بهترين گلزن اروپا شناخته شد و كفش طلاي اروپا را به دست آورد. شايد به مذاق خيلي ها خوش نيايد، اما در كشوري كه رونالدو، رائول و كلايورت طرفداران زيادي دارند ماكاي بهترين است.

بهترين بازيكن جوان
ژابي آلونزو قبل از شروع ليگ اخير در بيرون از سن سباستين شهرتي نداشت، اما امروز اين بازيكن ۲۱ ساله يكي از مورد توجه ترين استعدادهاي سراسر اسپانيا و اروپا شناخته مي شود. آلونزو در هنگام مالكيت توپ بسيار باحوصله و با اعتماد به نفس است و در هنگام تكل زدن كاملاً بي رحم. يك هافبك خوش استيل كه نقش غيرقابل انكاري در پيشرفت فوق العاده سوسيه داد در فصل اخير داشته است. ترديدي نيست كه آينده روشني پيش روي او قرار دارد.

بهترين مربي
چه كسي باور مي كرد كه رئال سوسيه داد با عده اي از بازيكنان گمنام و يك مربي نه چندان مشهور تا اين حد عرصه را بر رئال مادريد تنگ كند. بي ترديد حضور رينال دنوئكس مربي فرانسوي تبار كه بيش از بيست سال در رده تيم هاي جوانان فعاليت كرده و در نهايت يك سال تيم اول نانت را هدايت كرده بود، آنقدرها به چشم نمي آمد. اما دنوئكس ۵۵ ساله با آن نگاه فيلسوفانه اش به فوتبال توانست شكل جديدي از فوتبال را با روش هاي ساده و در عين حال موشكافانه به نمايش بگذارد. فوتبال ارائه شده توسط شاگردان دنوئكس بسيار جذاب و قابل تأمل بود.
جالب اينجاست كه تحولات مثبت سوسيه داد نه به خاطر خرج كردن بودجه هاي كلان كه با بودجه صنار سه شاهي اهالي نه چندان سرمايه دار باسك به وجود آمد. اگرچه رئال سوسيه داد در نهايت دوم شد و نتوانست افتخارش را كامل كند اما براي همين عنوان نيز باسكي ها سه سال جنگيده بودند.

بدترين رسوايي
اگرچه تيم هاي بزرگ افتخارات بزرگي مي آفرينند و موفقيت هايشان نيز بيشتر به چشم مي آيد اما از طرف ديگر شكست هاي آنها نيز تا حد يك رسوايي جنجال به بار مي آورد. شكست دردناك بارسلوناي بحران زده در نيم فصل اول نيز از جمله همين رسوايي ها بود. بارسلونا در پانزدهم دسامبر در ورزشگاه خانگي اش يعني نوكمپ به تصور يك پيروزي آسان در برابر سويا صف آرايي كرد. لوئيس ون گال مربي مشهور اما ناكام بارسا كه در نيم فصل اول بسيار نااميدكننده نشان مي داد هرگز فكر نمي كرد در پايان بازي چنين نتيجه رقت انگيزي رقم خواهد خورد. تيم محبوب كاتالان در حالي پا به زمين مسابقه گذاشت كه دو بازي قبلي خود را در برابر رئال سوسيه داد و رايو وايكانو باخته بود. بارسلونا از همان ابتدا بازي را واداد. در دقيقه پنجم فيليپ كريستانوال مدافع فرانسوي بارسلونا خطاي آشكاري را روي ژاوي كاسكرو هافبك سويا انجام داد كه نتيجه آن يك ضربه پنالتي به سود ميهمان بود. گل نخست سويا خيلي زود شيرازه بارسلونا را از هم گسست. دومين گل سويا هم به خاطر سلسله اي از خطاهاي خنده آور و كميك خط دفاعي بارسلونا پديد آمد. اولين حركت شوت بلند دروازه بان سويا يعني نوتاريو به سمت دروازه بارسلونا بود. توپ پس از يك قوس بلند به سمت زمين فرود آمد و بلافاصله با ضربه بي درنگ تادلي مواجه شد. توپ به سر فرانك دي بوئر برخورد كرد و پس از تغيير مسير به سمت دروازه رفت. روبرتو بونانو دروازه بان بارسلونا هم با دستپاچگي توپ را به تور دروازه خودي چسباند. اين گل تمام هواداران بارسا را در حيرت محض فرو برد.
پس از اين گل بارسلونا تلاش زيادي براي اعاده نتيجه به خرج داد، اما چيزي نگذشت كه تادلي سومين گل را هم به پيكر نحيف بارسا تحميل كرد. پس از اين گل ۵۴ هزار تماشاگر متعصب آبي ـ اناري در نوكمپ فرياد كردند كه: «ون گال از نوكمپ برو بيرون». آنها بازيكنان را به شدت هو كردند. در قسمت جايگاه مخصوص (VIP) خوان گاسپارت در حالي كه بغض گلويش را مي فشرد تنها ايستاده بود و منتظر بود تا هواداران آرام شوند. اما هواداران به نشانه اعتراض دستمال هاي سفيد را تكان داده و به سوي او پرتاب مي كردند. پس از پايان بازي و آرام شدن اوضاع گاسپارت گفت كه هيچ گاه تصور نمي كرد كه بازگشت ون گال تا اين حد مايه سرشكستگي بارسا شود. او صراحتاً اعلام كرد كه ون گال را كنار خواهد گذاشت و ديگر با او قرارداد نخواهد بست.

بدترين تيم
رايو وايكانو را مي توان به عنوان اولين انتخاب در نظر گرفت. دليل آن هم كاملاً واضح است چون آنها در قعر جدول باقي ماندند. مربي رايو يكبار سعي كرد كه با تغيير ماهيت بازي تيمش وضعيت بسيار بد اين تيم را بهتر كند اما اين تحول بدون نوآوري ممكن نبود. فرناندو واسكس پس از اينكه نتوانست موقعيتي بهتر از رتبه هجدهم به دست بياورد از سوي مدير باشگاه كنار گذاشته شد و به جاي او گوستاوو بنيتز بر سر كار آمد اما اين تدبير هم كارگر نيفتاد و اوضاع رايو وايكانو بدتر هم شد. مديران اين باشگاه پس از آنكه بنيتز ۹ هفته دست و پا زد او را كنار گذاشته و مجدداً از واسكس خواستند كه به رايو بازگردد. پس از بازگشت واسكس مربي تيم دوم يعني آنتونيو ايروندو هم به جمع كادر فني اضافه شد اما باز هم پيشرفت قابل توجهي اتفاق نيفتاد. رايو به دسته دوم سقوط كرد در حالي كه تنها افتخارات بزرگش در فصل اخير پيروزي يك بر صفر در برابر بارسلونا و شكست ميلي متري سه بر دو در برابر رئال مادريد بود.

خط پايان
اروپا و كاهش حق پخش هاي تلويزيوني
سهيلا قاسمي
سال هايي كه فوتبال اروپا در ثروت و فراواني به سر مي برد به پايان رسيد. دوران فعلي، آميزه اي است از بحران و محدوديت هاي مالي فراگير. دوران كاهش ركوردها و بدهي هاي سرگيجه آور. اما گناه اين مسئله به دوش كيست؟ حق پخش هاي تلويزيوني اصلي ترين منبع تأمين هزينه هاي باشگاه هاي فوتبال هستند. قرارداد پرداخت اين حقوق هر دو سال يك بار تمديد مي شود. اما اين اواخر به نظر مي رسد كه چنين منبع مالي اي در خواب زمستاني فرو رفته باشد. اولين تأثير منفي اين مسئله، روي بازيكنان است. اين ركود موجب مي شود كه حقوق بازيكنان تا مدت ها بالا نرود. به اين ترتيب آنها انگيزه خود را از دست مي دهند. بازار نقل و انتقالات كه تا يك سال پيش شكل خاصي نداشت، به نظر مي رسد كه بسيار آرام و در واقع راكد شده باشد. مبلغ اين نقل و انتقالات كه تا چندي پيش روندي صعودي داشت، به يكباره روند نزولي را آغاز كرد. به عنوان نمونه مي توان انتقال بكام را در نظر گرفت كه با قيمتي باورنكردني همه را شوكه كرد.
017270.jpg

چوب حراج
ليگ ايتاليا وضعيتي بسيار بدتر از سايرين داشت. باشگاه هاي ايتاليايي با كسر بودجه اي معادل يك ميليارد يورو براي فصل ۲۰۰۳ ـ ۲۰۰۲ مواجه هستند. آنها اولين تيم هايي هستند كه تصميم گرفته اند تدبيري اتخاذ كنند. به عنوان نمونه آث ميلان از فصل پاييز كم كم تعداد حقوق بگيرانش را كم كرد. كساني هم كه ماندند حقوقشان كمتر شد. پائولو مالديني براي اينكه باشگاهش سر پا بماند، قبول كرد كه سي درصد از حقوقش كم شود. قرارداد او كه يكسال ديگر تمديد شده است با همين مبلغ پايين است. باشگاه لاتزيو به شدت زير فشار بدهي هايش قرار دارد و براي تسويه اين بدهي ها ناچار است بهترين بازيكنانش را به حراج بگذارد تا از سقوط و ورشكستگي حتمي اش جلوگيري كند.
آلمان هم كه ليگ بسيار قدرتمندي به نظر مي رسد از اين قاعده مستثني نيست. شكست گروه كيرش كه در گذشته سرمايه هاي مورد نياز بوندس ليگا را فراهم مي كرد، آينده باشگاه هاي آلماني را در ترديد و ابهام فرو برده است. حتي باشگاه هاي ثروتمند هم وضعيتي بي ثبات و نگران كننده دارند.
اين بحران، اسپانيايي ها را هم راحت نگذاشته است. وضعيت مبهمي كه در مورد پخش تلويزيوني بازي ها وجود دارد، پخش مسابقات در فصل آينده را تهديد مي كند. بارسلونا ركورد رقم بدهي هاي كشورش را شكسته است. رئال مادريد هم كه با خريد اين همه ستاره، به بازاريابي و تجارت از طريق اين ستاره ها دل بسته است تا بتواند هر طور شده حقوق آنها را پرداخت كند و انتقالات ديگري هم انجام دهد. روساي رئال مادريد برآورد كرده اند كه سقوط مالي و سود نداشتن بازاريابي ها موجب خواهد شد كه انحصار حق پخش تصاوير بازيكنان به زودي ۴۰ درصد بودجه رئال را تأمين كند.
017280.jpg

در فرانسه، موناكو كه توسط كميسيون كنترل ليگ و همچنين باشگاه پاري سن ژرمن نجات يافته دوباره تحت كنترل قرار گرفته است. ژان ـ ميشل اولا، رئيس باشگاه المپيك ليون در وضعيتي بسيار اندوهگين به سر مي برد و اعتقاد دارد كه ورود به بازار بورس مي تواند راه حلي معجزه آسا باشد. بسياري از باشگاه ها چنين راه حلي را برگزيده اند. به ويژه در انگلستان منچستريونايتد موجب شده كه اين سرمايه گذاري در بازارهاي بورس آغاز شود. اما ناكامي اكثريت اين باشگاه ها در بازار (جريان سهام ليدز يونايتد در بورس موجب شده كه از آغاز سال جاري، آنها سي درصد ارزش سهامشان را از دست بدهند) عليرغم درآمدهاي تلويزيوني بالا، موجب شده كه وضعيت مالي شان بسيار متزلزل شود (۵۶/۲ ميليارديورو در بريتانياي كبير در مقابل ۳۶۰ ميليون در فرانسه) آرسنال هم در تأمين هزينه هاي ساخت استاديوم آتي اش مشكل دارد و بايد به هر طريقي شده دخل و خرجش را با هم يكي كند.
باشگاه هاي بزرگ اروپايي از وضعيت شان باخبر هستند. گروه ،۱۴ سازماني كه از بزرگ ترين و ثروتمندترين باشگاه هاي اروپايي تشكيل شده در حقيقت تصميم گرفته در ماه نوامبر اصل خودگراني را در رأس كار قرار دهد. هدف اصلي از اين كار محدود كردن تعداد حقوق بگيران و پايان آوردن ۶۰ درصدي مخارج از سال ۲۰۰۵ است. از نظر بلندپايه ترين مراجع اروپايي فوتبال، يوفا از سال ۲۰۰۴ يك مجوز اروپايي صادر خواهد كرد و هدف از آن پايين آوردن مخارج باشگاه ها از طريق ممانعت از ادامه كار برخي باشگاه هايي است كه از ايفاي نقش اصلي واهمه دارند و نمي توانند موفقيت هاي پراعتباري به دست آورند.
منبع: ليبراسيون

حاشيه ورزش
• مربي بي زبان
خاميد برايف را برداشته اند، آورده اند ايران كه مربي تيم ملي بوكس باشد. برايش جلسه مطبوعاتي گذاشته اند تا او خودش را معرفي كند، برنامه هايش را بگويد و خلاصه هر چيزي كه دلش خواست به مردم ايران تحويل بدهد اما گويا مسئولان فدراسيون بوكس فراموش كرده بودند كه اين بنده خدا زبان آدميزاد ـ فارسي ـ نمي فهمد. شايد هم فكر كردند كه چون او مربي تيم ملي ايران شده، حتماً فارسي را ياد گرفته كه توانسته قرارداد امضا كند. به هر حال او اين روزها با بي زبان ها هيچ فرقي نمي كند. جاي چلنگر خالي. . . با تمام اين احوال برايف قزاقستاني با زبان بي زباني به اعضاي تيم ملي ياد مي دهد چطور مشت بزنند. او ۶ ماه در كنار تيم ملي بوكس است و البته اگر بتواند در اولين قدم - رقابت هاي قهرماني بوكس آسيا كه اولين مرحله انتخابي المپيك آتن است ـ موفق شود مي تواند براي ۴ سال روي بوكس ملي ايران حساب كند.

• چين به دنبال طلاي آبي
«لي خوا» رئيس فدراسيون شناي چين اعلام كرد كه هدف شناگران چيني از حضور در مسابقات شناي قهرماني جهان دستيابي به چندين مدال طلاست. اين مسابقات قرار است ۱۳ تا ۲۶ ژوييه در شهر بارسلوناي اسپانيا برگزار شود و تيم ۶۶ نفري از فدراسيون شناي چين نيز در آن شركت خواهد كرد. به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري شين هوا به نقل از «لي»، ورزشكاران چيني اين بار در مقايسه با مسابقات جهاني «فوكوئوكا» ژاپن در سال ،۲۰۰۱ اميد بيشتري براي دستيابي به مدال هاي طلا دارند. اين مقام ورزشي چين ابراز اميدواري كرد كه شناگران چيني بتوانند در مسابقات جهاني شيرجه اسپانيا چهار تا پنج مدال طلا را به خود اختصاص دهند. شناگران چيني در مسابقات فوكوئوكا ژاپن در مجموع دو مدال طلا، دو نقره و سه برنز كه همگي متعلق به زنان بود، به خود اختصاص دادند. مردان شناگر چين نيز سال گذشته ميلادي در بازي هاي آسيايي بوسان كره جنوبي با هفت مدال طلا و ثبت ۳ ركورد جديد آسيايي به كشورشان بازگشتند.
017265.jpg

• هالي فيلد مي آيد
ايواندر هالي فيلد كه چهار بار قهرمان بوكس سنگين وزن جهان شده، مهرماه با جيمزتوني كه قهرماني ميان سنگين فدراسيون بين المللي بوكس را دارد مبارزه كند. ۱۲ مهرماه ـ ۴ اكتبر ـ اين مسابقه برگزار مي شود. ولي هنوز محل رقابت مشخص نشده است. اين اولين رقابت جيمز توني در دسته سنگين است. آخرين باري كه هالي فيلد مسابقه داد بر مي گردد به دسامبر گذشته كه كريس برد يك طرف اين رقابت بود. البته هالي فيلد ۴۰ ساله رقابت را به حريف واگذار كرد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |