جمعه ۱۳تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۶
يادداشت جمعه
پانزده سال پيش
پانزده سال پيش روز ۱۲ تيرماه سال ۶۶ آمريكا در حمايت علني از متجاوزان بعثي، يكي از هولناك ترين جنايات تاريخ بشريت را رقم زد و ۲۹۰ مسافر بي گناه را در آسمان خليج فارس با موشك هاي شليك شده از ناو «وينسنس» مظلومانه به شهادت رساند. اگرچه اين فاجعه پرده از چهره زشت و بيان دروغين صلح و مبارزه با تروريسم جهاني برداشت و فرياد رسوايي آنها را در سراسر جهان به صدا درآورد اما وقوع رخدادهاي اخير در منطقه نظير حمله آمريكا به عراق براي سرنگوني رژيمي كه ۱۵ سال پيش به خاطر حمايت از آن، هواپيماي مسافربري ايران را با موشك هدف قرار داد هيچ ترديدي در سياست ضدبشري آمريكا براي كسي باقي نگذاشت. اگر عامل جنايات نظير فرمانده ناو «وينسنس» به مجازات مي رسيد، آيا كشوري كه داراي حق وتو در مجامع بين المللي است و خود را مهد دموكراسي مي داند به خود اجازه كشتار بيشتر مردم را مي داد. بي شك سكوت ظالمانه و جانبدارانه برخي مجامع جهاني در جري تر شدن آمريكا بي تأثير نبوده و البته روزي دامنگير آنها نيز خواهد شد.
اگرچه آمريكا به خاطر حقانيت ايران مجبور به پرداخت غرامت شد اما آنچه مسلم است پرداخت غرامت نمي تواند اين عمل ضدبشري را جبران كرده و سرپوش جناياتش باشد، زيرا جنايتكاران هر روز گستاخ تر براي كشتار و غارت مردم بي دفاع آماده تر و مجهزتر مي شوند و تا هنگامي كه مسببان اين گونه جنايات و اقدامات ضدانساني محاكمه و مجازات نشوند سلسله اين جنايات ادامه خواهد يافت.
هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران «ايرباس» به شماره پرواز ،۶۵۵ دوازدهم تيرماه سال ۶۶ از بندرعباس عازم دبي بود كه در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقيقه با دو فروند موشك شليك شده از ناو وينسنس آمريكا مستقر در خليج فارس سقوط كرد.
هواپيماي ايراني در حالي مورد حمله ناجوانمردانه و ددمنشانه مزدوران آمريكا مستقر در خليج فارس قرار گرفت كه طبق قوانين بين المللي در كريدور هوايي در حال پرواز بود. در اين حادثه ۲۹۰ سرنشين اين هواپيما شامل ۵۳ زن، ۵۶ كودك دو تا ۱۲ سال، ۱۵۶ مرد و ۱۶ خدمه هواپيما به شهادت رسيدند.

به دنبال تصميم كابل اعلام شد
مخالفت سازمان ملل با تعويق انتخابات افغانستان
در حالي كه دولت افغانستان از احتمال تعويق سه تا چهار ماهه در برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور خبر داده بود دفتر نمايندگي سازمان ملل در افغانستان (يونيما) هرگونه تصميم گيري در اين مورد را رد كرد.
«مانوئل سيلوا» سخنگوي يونيما به ايرنا گفت: تاكنون هيچ تصميمي در مورد به تعويق افتادن زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در افغانستان اتخاذ نشده است.
او گفت: براساس توافقنامه «بن» زمان برگزاري اين انتخابات خرداد ماه سال آينده تعيين شده. ولي از آنجا كه مقدمات اين كار تاكنون آماده نشده است تاريخ دقيق آن قابل پيش بيني نيست.
سيلوا با اشاره به اينكه مشكلات فني ممكن است، باعث تعويق انتخابات شود، اما اين تعويق بيشتر از چند روز نخواهد بود گفت: «لويه جرگه» (مجلس بزرگان افغانستان) هم با تاخير برگزار شد ولي اين تاخير تاثير جدي در روند طرح نداشت.
اين سخنگو افزود: كميسيون برگزاري انتخابات، توسط دولت انتخاب مي شود و كميته شمارش آرا را نيز سازمان ملل تعيين و اين كميته دولت افغانستان را در شمارش آرا ياري مي كند.
سيلوا اظهار داشت: هنوز تمام جوانب انتخابات بررسي نشده و ممكن است اين انتخابات با چند روز تاخير برگزار شود.
برخي گزارش هاي دريافتي حاكي است، دكتر «عبدالله عبدالله» وزير امور خارجه افغانستان روز دوشنبه در ديدار با «جك استراو» همتاي انگليسي خود در كابل احتمال تعويق انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور را مطرح كرده بود.
انتخابات رياست جمهوري افغانستان طبق برنامه پيش بيني شده قرار است، خردادماه سال آينده برگزار شود.
دكتر عبدالله با ابراز ترديد در مورد برگزاري انتخابات در موعد مقرر، مشكلات ناشي از بي نظمي، بي قانوني و محدوديت هاي تداركاتي در مناطق كوهستاني و دورافتاده افغانستان را موانع عمده برگزاري انتخابات رياست جمهوري در زمان مقرر اعلام كرده است.

آمريكا به پاكستان كاري ندارد
«خورشيد محمود قصوري» وزير امور خارجه پاكستان ديروز اعلام كرد كه هيچ گونه فشاري از سوي آمريكا در مورد برنامه هاي هسته اي پاكستان وجود ندارد. وي با انتشار بيانيه اي در اسلام آباد گفت: برنامه هاي هسته اي پاكستان در دست هاي مطمئني قرار دارد و گزارش منتشره مبني بر اينكه اين برنامه ها تحت فشار آمريكا متوقف شده است، صحت ندارد.
وي در عين حال تصريح كرد كه برنامه هاي هسته اي پاكستان جنبه بازدارندگي دارد و پاكستان در مورد مسائل امنيتي و استراتژيكي خود با هيچ كس معامله نمي كند. آمريكا در اوايل دهه ۱۹۹۰ كمك هاي اقتصادي و نظامي خود به پاكستان را به علت فعاليت هاي هسته اي اين كشور متوقف كرد اما با پيوستن اسلام آباد به ائتلاف تحت رهبري آمريكا در جنگ عليه طالبان اكثر تحريم هاي آمريكا لغو شد. «قصوري» در ادامه بيانيه خود گفته است: پاكستان و هند سه بار با هم جنگ كرده اند و پاكستان براي حفظ تعادل استراتژيك در منطقه جنوب آسيا مجبور شد كه به يك قدرت هسته اي تبديل شود.

پنج ميليارد ريال اعتبار براي جشنواره تابستاني كيش
مدير اجرايي ششمين جشنواره تابستاني كيش اعلام كرد كه براي برگزاري اين جشنواره پنج ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
«مصطفي ابراهيمي» ديروز در يك كنفرانس خبري گفت: بخش عمده اين اعتبار از طرف سازمان منطقه آزاد كيش و بخشي نيز از طرف جامعه هتل داران و بازاريان كيش تأمين خواهد شد. وي اظهار داشت: هدف سازمان منطقه آزاد از اين سرمايه گذاري رونق بيشتر گردشگري جزيره است و پيش بيني مي شود كه جشنواره امسال حدود ۲۰۰ هزار نفر را جذب كند. به گفته وي: در جشنواره سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار نفر به كيش سفر كرده بودند. وي اضافه كرد: علاوه بر تسهيلاتي كه مانند جشنواره هاي گذشته براي مسافران پيش بيني شده است، امسال براي اولين بار مسابقه عكاسي و خاطره نويسي برگزار و به نفرات اول تا سوم در هر بخش جوايز نقدي قابل توجهي اهدا مي شود.
ابراهيمي پيش از اين نيز از تخفيف در نوع هتل ها، رستوران ها و كارت هاي گمركي كيش در طول جشنواره تابستاني امسال خبر داده بود.
«مجيد ملانوروزي» عضو هيأت امناي ستاد جشنواره تابستان و مديرعامل موسسه توسعه سياحتي كيش در اين كنفرانس خبري گفت: در جشنواره امسال براي اولين بار در كشور نمايشگاه آثار موزه آبگينه در زير آب در كيش برگزار مي شود.
ششمين جشنواره تابستاني كيش از پانزدهم تيرماه به مدت دو ماه برگزار و ۶۰۰ برنامه فرهنگي و هنري در آن اجرا مي شود.

بازگشت آقازاده از مسكو
«غلامرضا آقازاده» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي كه در رأس هياتي عالي رتبه و به منظور بررسي راه هاي گسترش همكاري هاي هسته اي با مقام هاي روسيه به اين كشور سفر كرده بود ديروز مسكو را ترك و به تهران بازگشت. آقازاده روز دوشنبه وارد مسكو شد و در اين مدت با چند تن از مقام هاي روسي ديدار و از برخي تاسيسات هسته اي اين كشور نيز بازديد كرد. در دو دور مذاكرات رئيس سازمان انرژي اتمي با الكساندر روميانتسف وزير انرژي اتمي روسيه و ميزبان خود مسائل فني همكاري هاي دوجانبه از جمله ادامه روند ساخت نيروگاه اتمي بوشهر و تامين سوخت و تجهيزات آن مورد بررسي قرار گرفت.

در ديدار معاون رئيس جمهوري سودان
خاتمي: براي جهان اسلام صلح مي خواهيم
006340.jpg
«علي عثمان محمد طه» معاون اول رئيس جمهوري سودان با حجت الاسلام سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ايران ديدار كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و اخبار دفتر رئيس جمهور، خاتمي در اين ديدار با اشاره به سياست خارجي ايران در گسترش روابط با كشورهاي قاره آفريقا به ويژه سودان، از پيشرفت هاي سودان در عرصه هاي اقتصادي و توسعه سياسي اين كشور ابراز خرسندي كرد.
رئيس جمهوري ايران گفت: تهران علاقه مند به گسترش روابط و مشاركت در فعاليت ها و برنامه هاي دولت سودان در توسعه و پيشرفت اين كشور است.
خاتمي گسترش روابط با كشورهاي ديگر براساس تنش زدايي و اعتمادزايي را سياست مشترك دو كشور خواند و به بهره گيري از همه استعدادها و ظرفيت هاي موجود براي دستيابي به پيشرفت و توسعه تاكيد كرد.
رئيس جمهوري نياز كشورهاي اسلامي به همبستگي براي دفع مخاطرات، نيل به اهداف و استقرار امنيت، ثبات و صلح در كشورها و منطقه را خاطر نشان ساخت و اظهار داشت: فقر، تبعيض، عدم برخورداري از حكومت هاي مردمي از درون و جهل و سلطه گري، يك جانبه گرايي و تضعيف جهان اسلام از بيرون آسيب هايي هستند كه كشورهاي اسلامي را تهديد مي كند. خاتمي ديدگاه هاي مشترك دو كشور در مسائل منطقه نظير فلسطين را يادآور شد و گفت: ما خواستار استقرار صلح برپايه عدالت در دنياي اسلام هستيم.
رئيس جمهوري ديدار مقامات ايران و سودان را نشانه اراده مسئولان عالي رتبه دو كشور در گسترش مناسبات دوجانبه توصيف و ابراز اميداوري كرد در آينده نزديك با مردم و مقامات كشور دوست سودان ديدار كند.
خاتمي به طرح صلح در جنوب سودان اشاره كرد و گفت: شجاعت فقط جنگيدن نيست بلكه گاهي صلح نياز به شجاعت بيشتري دارد. رئيس جمهوري افزود: مهم آن است كه منافع ملت در نظر گرفته شود و ما اطمينان داريم ملت و دولت سودان خواستار صلح و امنيت هستند.
در اين ديدار كه محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري، وزير جهاد كشاورزي و دو تن از اعضاي هيأت دولت سودان نيز حضور داشتند، «علي عثمان محمد طه» معاون اول رئيس جمهوري سودان با ابلاغ سلام «عمر البشير» رئيس جمهوري كشورش به خاتمي، عزم مسئولان خارطوم و تهران را براي گسترش مناسبات همه جانبه يادآور شد.
«محمد طه» با تاكيد بر زمينه ها و منافع و اهداف مشترك دو كشور اسلامي، پيوندهاي ايران و سودان را مستحكم خواند و خواستار بهره گيري از همه ظرفيت ها براي مشاركت بخش هاي دولتي و خصوصي ايران در بازسازي و پيشرفت كشورش شد.
بيانيه مشترك ايران و سودان
معاون اول رئيس جمهوري سودان همچنين ديروز با محمدرضا عارف همتاي ايراني خود ديدار كرد و در پايان آن دو طرف در يك بيانيه مشترك سياسي بر تعهد خود براي مبارزه با انواع تروريسم و بررسي علل ظهور و از بين بردن زمينه هاي آن تأكيد كردند.
ايران و سودان همچنين در خصوص اوضاع عراق، اقدامات فوري را براي اعاده حاكميت كامل بر عراق با تشكيل دولت مستقل و دموكرات كه نماينده ملت عراق باشد و روابط خوبي با همسايگان اين كشور داشته باشد خواستار شدند.
همچنين دو طرف با تأكيد بر نقش محوري سازمان ملل متحد، از جامعه بين المللي خواستند براي پايان دادن به اشغال عراق و اعاده امنيت و ثبات به اين كشور زمينه كمك هاي فوري بشردوستانه را به عراق فراهم و براي بازسازي عراق تلاش كند.
در بند ديگري از اين بيانيه دو طرف تمايز ميان مقاومت مشروع در مبارزه با اشغالگري و اقدامات تروريستي و محوريت سازمان ملل متحد در مبارزه با تروريسم را ضروري دانستند.

درخواست كروبي ازدانشجويان براي پايان «اعتصاب غذا»
006345.jpg
سه نماينده تهران صبح پنج شنبه در جمع اعتصاب كنندگان در دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجه دانشگاه علامه طباطبايي حضور يافتند و پيام رئيس مجلس مبني بر پيگيري مطالبات دانشجويان را به آنها رساندند. اعضاي انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي علامه و شهيد رجايي از سه روز قبل در اين دانشكده به اعتصاب غذا دست زده اند.
كولايي، راكعي و وهابي در ديدار خود با دانشجويان با اعلام اين مطلب كه «حامل پيام مهدي كروبي رياست مجلس شوراي اسلامي مبني بر قول مساعد ايشان جهت پيگيري خواسته هاي دانشجويان در حد توان» هستند از دانشجويان خواستند تا به اعتصاب غذاي خود پايان دهند.
اعتصاب كنندگان در پاسخ با صدور اطلاعيه اي با اشاره به اينكه «اين تعهدات تضمين قانوني ندارد» با تاكيد بر مطالبات خود اعلام داشتند: «كماكان تا حصول خواسته ها به اعتصاب غذا و تحصن ادامه خواهيم داد. »
از سوي ديگر، در چهارمين روز اعتصاب غذاي اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد، آيت الله «محمد عبايي خراساني» از دانشجويان خواست به اعتصاب غذاي خود پايان دهند.
به گزارش ايسنا اين نماينده مشهد گفت: من از دانشجوياني كه در ابراز همدردي با دستگيرشدگان راهپيمايي هاي اخير دست به اعتصاب غذا زده اند مي خواهم به اعتصاب خود پايان دهند.
وي در عين حال افزود: به نظر من مسئولان دستگاه قضايي بايد با حضور در جمع اين دانشجويان به آنها قول رسيدگي سريع و علني به پرونده دستگيرشدگان را بدهد. وي از دستگاه قضايي خواست كه به اين موضوع «به شكل ضرب الاجل» رسيدگي كند. وي خواستار انجام سريع تر مراحل قضايي به شكل علني و با حضور نماينده وزارت علوم شد.
وي افزود: قوه قضاييه به پرونده لباس شخصي ها هم هر چه سريع تر و با دقت رسيدگي كند تا مشخص شود در مملكتي كه نيروي انتظامي مقتدر دارد، حضور نيروهاي لباس شخصي در اين گونه برنامه ها معنايي ندارد. گزارش ايسنا حاكي است كه تا روز پنج شنبه، دو تن از دانشجويان متحصن نياز به مراقبت هاي پزشكي پيدا كرده اند و به وسيله آمبولانس به بيمارستان منتقل شده اند.

مرور سه رخداد هفته گذشته
چالش بر سر امضاي پروتكل
006325.jpg
سفر جك استراو وزير امور خارجه انگليس به تهران، سفر غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به مسكو و تصميم محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي سفر به تهران در آينده نزديك، سه رخداد مهم هفته گذشته به شمار مي آيد كه از ارتباط نزديكي با بحث هاي مربوط به هسته اي شدن ايران برخوردار است. هر سه رخداد مورد توجه رسانه هاي جمعي جهان و افكار عمومي داخل و خارج قرار گرفته است و اخبار مربوط به آن در كنار تحليل هايي از وضعيت ايران در دستيابي به انرژي هسته اي منتشر شده است. برخي از اخبار و بازتاب هاي مربوط به اين سه رخداد در پي مي آيد.
گرفتن بهانه از واشنگتن
شبكه تلويزيوني العربيه در تحليلي اعلام كرد: تهران با درخواست انگليس مبني بر موافقت فوري با عمليات بازرسي بيشتر از تأسيسات هسته اي كه در طول ديدار «جك استراو» وزير امور خارجه انگليس با مقامات ايراني بيان شد، مخالفت كرده است.
خبرنگار العربيه گفت: تنها امتياز موضع آمريكا در قبال ايران مخالفت با به كارگيري لغت زور بود. اما فشار در مورد اين مسئله كه از طريق جك استراو با پشتيباني آمريكا در امور هسته اي ايران صورت گرفت، منجر به اظهارات رئيس جمهوري ايران شد. خاتمي گفت كه ايران سعي نمي كند به سلاح هاي هسته اي دست يابد و با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري مي كند.
اين شبكه افزود: تهران براي دست خالي نفرستادن استراو، پيغام داد كه تصميم دارد از محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي دعوت كند از تأسيسات هسته اي ايران براي برطرف كردن هرگونه شبهه نسبت به مشكلات فني كه اين آژانس از آنها نام برده، ديدن كند. اما تهران هيچ گونه قولي براي امضاي پروتكل اضافي كه به عمليات بازرسي ناگهاني اجازه دهد را نداد. محافل ايراني معتقدند كه هدف از فشار در مورد مسئله هسته اي ايران، كسب دستاوردهايي از سوي آمريكا در مسائل ديگر از جمله مسئله عراق است. مانند اعمال نفوذ ايران بر شيعيان عراق بر توقف عمليات مقاومت، همكاري بيشتر در مبارزه با سازمان القاعده و تسليم كردن شخصيت هاي مهم زنداني اين سازمان در تهران به واشنگتن يا لندن، كه تهران با اين مورد اخير مخالفت كرده است.
محافل سازمان انرژي اتمي در ايران مصرانه تأكيد مي كنند كه اين كشور به مسئله امضاي پروتكل الحاقي با ديد مثبت نگاه مي كند اما بايد شيوه مشخصي براي انجام تعهدات متقابل از سوي ايران و آژانس بين المللي صورت گيرد. خوش بيني به آينده اي كه تهران از آن سخن مي گويد به عقيده ناظران نشانگر اين است كه تهران در جهت گرفتن بهانه از دست واشنگتن گام برمي دارد كه از آن جمله، امضاي احتمالي پروتكل الحاقي است. اين مسئله در دو وزنه، بهايي كه پرداخته مي شود و پاداشي كه گرفته مي شود، قرار دارد.
آموزش ۶۰۰ كارشناس
همچنين «ايگور پريخيدكو» معاون اول مديرعامل شركت «اتم استروي اكسپورت» نيز از تصميم روسيه براي آموزش بيش از ۶۰۰ كارشناس ايراني با هدف اداره نيروگاه اتمي بوشهر خبر داد.
وي در گفت وگو با خبرگزاري اينترفكس گفته است كه بيش از نيمي از اين افراد آموزش هاي لازم را فرا گرفته و براي عزيمت به بوشهر به منظور اتصال تجهيزات و راه اندازي اولين واحد اين نيروگاه آماده هستند. به گفته وي آموزش در حال خدمت كارشناسان ايراني در نيروگاه بوشهر نيز ادامه خواهد يافت. بنا به اين گزارش نيروگاه اتمي بوشهر ابتدا به وسيله كارشناسان روسي راه اندازي و مورد بهره برداري قرار مي گيرد و كارشناسان ايراني بعداً جايگزين روس ها خواهند شد. شركت «اتم استروي اكسپورت» بر اساس موافقتنامه بين دولت ايران و روسيه به ارزش بيش از ۸۰۰ ميليون دلار در حال ساخت اولين واحد نيروگاه اتمي بوشهر است.
تكميل نيروگاه
در عين حال الكساندر ياكو ونكو سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در گفت وگويي از پايبندي كشورش به تعهدات خود براي تكميل نيروگاه بوشهر خبر داده است. ياكوونكو گفته است: روسيه بر اساس موافقتنامه دوجانبه براي ساخت نيروگاه اتمي بوشهر تعهدات خود را در اين زمينه انجام مي دهد. همكاري هاي دو كشور در اين زمينه بر اساس قوانين بين المللي و تحت كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد. به گفته وي آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان تنها مرجع اصلي در اين زمينه از همكاري هاي دو كشور هيچ گونه انتقاد و گلايه اي ندارد. ياكوونكو گفته است كه مسكو و تهران پروتكل مربوط به بازگرداندن سوخت مستعمل نيروگاه اتمي بوشهر را در آينده اي نزديك امضا خواهند كرد.
ساخت چند نيروگاه ديگر
در عين حال غلامرضا آقازاده معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي كه در راس هياتي به روسيه سفر كرده بود در گفت وگويي اختصاصي با خبرگزاري ايتارتاس از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ساخت چند نيروگاه اتمي ديگر به وسيله روسيه خبر داد.
وي گفته است: ما قصد داريم علاوه بر نيروگاه بوشهر چند نيروگاه اتمي ديگر با ظرفيت كل ۶ هزار مگاوات بسازيم به همين دليل به روسيه پيشنهاد مي كنيم تا از اين امكان بهره مند شود. آقازاده اضافه كرده است: اين ديدارها با موفقيت صورت گرفت زيرا روسيه همچون گذشته آمادگي خود را براي همكاري با ايران در زمينه هسته اي مورد تاكيد قرار داد. مسكو و تهران قصد دارند در آينده اي نزديك متمم موافقتنامه دو كشور در مورد ساخت نيروگاه بوشهر مبني بر بازگرداندن سوخت مستعمل را امضا كنند و تحويل اولين محموله سوخت براي راه اندازي نيروگاه تحقق خواهد يافت.
سفر به ايران
خبرگزاري روسي ريانووستي در گزارشي از قبول دعوت جمهوري اسلامي ايران به وسيله محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي براي سفر به تهران خبر داد. يك مقام دبيرخانه آژانس مذكور كه نام و عنوانش ذكر نشده است در گفت وگو با ريانووستي اين مطلب را اعلام كرد. وي افزود: البرادعي با قبول دعوت دولت ايران قصد دارد به منظور بررسي توافق هاي به عمل آمده بين اين كشور و آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران سفر كند. به گفته وي محور اصلي مذاكرات البرادعي با مقام هاي ايراني را موضوعات مطرح شده در گزارش ارائه شده به وسيله وي به نشست ماه گذشته شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تشكيل مي دهد. «محمد البرادعي» مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به دعوت غلامرضا «آقازاده» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران بامداد روز چهارشنبه ۱۸ تيرماه به تهران سفر مي كند. سفر البرادعي به ايران يك روزه اعلام شده اما هيات همراه وي ممكن است مدت بيشتري در ايران بمانند. گفته شده در اين سفر قرار است البرادعي و هيات همراهش با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و مسئولان كشور در خصوص توسعه همكاري هاي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي، مذاكره كنند. هيات همراه البرادعي براساس توافقنامه هاي به عمل آمده بين آژانس بين المللي انرژي اتمي و سازمان انرژي اتمي ايران احتمالاً از تاسيسات هسته اي كشور بازديد خواهند داشت. اين دومين سفر محمدالبرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران در سال جاري ميلادي است. محمد البرادعي در اوايل اسفند ماه سال گذشته (ماه فوريه) نيز ديداري از ايران داشت. مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها همكاري هاي ايران با اين آژانس را ستوده و در عين حال بر لزوم امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران تاكيد ورزيده است. پروتكل الحاقي به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي به كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه مي دهد كه از هر مكاني بدون اعلام قبلي، بازديد به عمل آورند.
موضع خاتمي
در عين حال رئيس جمهوري روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران پس از جلسه هيات دولت در پاسخ به سوالي در خصوص سفر آتي محمدالبرادعي به ايران گفت: روابط ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي روابط بسيار خوبي است و خود البرادعي بر اين مسئله تاكيد دارد. خاتمي با بيان اين مطلب كه «روابط و همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه خواهد يافت» اظهار داشت: سفر آينده البرادعي به ايران در زمينه تداوم روابط ايران با اين آژانس است.
خاتمي با تاكيد بر اين مطلب كه «ايران آماده همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي است» گفت: ايران هرگز نسبت به پيشنهادهايي كه براي تعهدات جديد است، با نظر منفي برخورد نكرده است. ما بارها گفته ايم كه آماده تفاهم و همكاري با جامعه بين المللي هستيم اما با بهانه جويي هاي آمريكا مخالفيم. رئيس جمهوري به حقوقي كه ايران بايد به خاطر عضويت در اين پيمان از آن برخوردار شود اشاره كرد و گفت كه به رغم اينكه آژانس بين المللي و ساير كشورها موظف به كمك به ايران در مسير دستيابي به دانش هسته اي بوده اند اما هيچ كمكي به ايران نشده است. «طبق عضويت ما در ان. پي. تي حقوقي داشته ايم كه ادا نشده است و بايد ميان تعهدات ايراني و بهانه گيري هاي نابجاي آمريكا تفاوت قائل شد. هدف آمريكا اين است كه ما صاحب تكنولوژي هسته اي كه حق مسلم ما است و در مسير صلح آميز به كار گرفته خواهد شد، نشويم و اين توقع بي جايي است.»

دروازه بان خبر
برخورد با منافقين، «صحنه سازي» است
006330.jpg

وزير كشور روز پنج شنبه در ديدار با همتاي سوداني خود با يادآوري اينكه آمريكا و كشورهاي هم پيمانش، مبارزه با تروريسم را دستاويزي براي مقابله با كشورهاي اسلامي قرار داده اند اعلام كرد: آمريكا در عين حالي كه شعار مبارزه با تروريسم سر مي دهد، ولي از تروريسم خشن اسرائيل حمايت مي كند، به نحوي كه اسرائيل هم اكنون به صورت يك زرادخانه كشتارجمعي در منطقه تبديل شده است. وي افزود: مبارزه ما با تروريسم جدي و ريشه اي است، در حالي كه ادعاي مبارزه آمريكا با تروريسم و نحوه رفتار آنها با منافقين، نوعي صحنه سازي براي حفظ جريانات تروريستي است نه مقابله واقعي با تروريسم.

تقدير فرمانده سپاه از صداوسيما
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در نامه اي به علي لاريجاني رئيس سازمان صداوسيما از تلاش هاي موثر اين سازمان به ويژه شبكه خبر در انعكاس اخبار، رويدادها و تحليل هاي مربوط به جنگ اخير در عراق قدرداني كرد.

رهبري محور وحدت در جامعه است
معاون سياسي صداوسيما بر پرهيز از دامن زدن به عوامل اختلاف برانگيز در انعكاس رويدادها تأكيد كرد.
رحماني فضلي در گردهمايي مديران خبر شمال غرب كشور در اروميه گفت: صداوسيما و رسانه ها بايد نقش مهمي در تقويت حضور مردم در عرصه هاي مختلف و در صحنه نگه داشتن آنها ايفا كنند.
وي با بيان اينكه مردم پشتوانه اقتدار هرگونه حكومت هستند، افزود: صداوسيما به عنوان رسانه ملي بايد با در نظر گرفتن نيازهاي مردم در زمينه تقويت وحدت، حفظ نشاط، تثبيت امنيت در جامعه و در زمينه برنامه سازي تلاش بيشتري داشته باشد.
وي به نقش مهم رهبري در جامعه اسلامي اشاره كرد و گفت: رهبري محور وحدت در جامعه است و هر عاملي كه رهبريت نظام را تضعيف كند، محكوم به شكست است. در اين همايش كه به منظور بررسي مسائل و مشكلات واحدهاي اطلاعات و اخبار صداوسيماي مراكز استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، زنجان، كردستان و مهاباد برگزار شد، در زمينه تقويت فرآيند اطلاع رساني و رفع موانع و مشكلات تبادل نظر شد.
پرخاشگري جايگزين صلح شده
معاون وزير دادگستري گفت: اولين هدف شوراهاي حل اختلاف، اشاعه و گسترش فرهنگ صلح و سازش در ميان جامعه و مردم است.
«محمد مهدي احمدي ميانجي» ديروز در گردهمايي مسئولان قضايي، اجرايي و تشكل هاي مدني در قزوين افزود: متاسفانه به نظر مي رسد جامعه به جاي صلح و سازش به حالت پرخاشگرانه و تندي رسيده و حل مشكلات خود را تنها در دادگستري و نيروي انتظامي در قالب شكايت مي بيند. وي تصريح كرد: امروز فرهنگ گذشت و عذرخواهي خيلي كمتر شده و اين مسئله در تمام سطوح جامعه رسوخ كرده است. سرپرست اداره كل شوراهاي حل اختلاف كشور افزود: هدف همه مسئولان حل مشكلات مردم بايد باشد و اين شوراها مي توانند گام هاي بزرگي در اين راه بردارند.

خليج فارس گلباران شد
شهادتگاه ۲۹۰ سرنشين هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران در پانزدهمين سالگرد اين واقعه ديروز (پنجشنبه) طي آييني در آب هاي خليج فارس گلباران شد. شركت كنندگان، به هنگام ريختن شاخه هاي گل به دريا با سردادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» نفرت و انزجار خود را از اقدام ناجوانمردانه نظاميان آمريكايي مستقر در خليج فارس به فرماندهي ناو جنگي وينسنس در ساقط كردن اين هواپيماي غيرنظامي ابراز داشتند. در اين آيين، پيام رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح، قرائت شد.

مخالفت آنكارا با واشنگتن
شبكه تلويزيون غيردولتي جمهوري آذربايجان «آينس» ديروز (پنج شنبه) به نقل از يك نماينده پارلمان تركيه گفت: آنكارا از اقدامات واشنگتن عليه ايران استقبال نمي كند. بر پايه گزارش اين شبكه تلويزيوني «سليمان گوندوز» عضو مجلس تركيه با اشاره به تحولات داخلي ايران افزود: سازمان هاي بين المللي حق مداخله در جريانات داخلي يك كشور را ندارند و هر ملتي كه يك نظام سياسي را براي خود انتخاب كرده، مجامع جهاني نبايد با خواست آن مخالفت كنند.
وي افزود: آمريكا با حمله به عراق، بحران منطقه را حل نكرده، به علاوه استفاده از نسخه عراق عليه ايران امكان پذير نيست. به گفته آينس، اين مقام پارلماني تركيه هشدار داد كه در صورت مداخله آمريكا در امور ايران، منطقه خاورميانه به صحراي محشر تبديل خواهد شد. سليمان گوندوز همچنين تاكيد كرد، ايران از هيچ نظر قابل مقايسه با عراق نيست و يكي از كشورهاي كهن و داراي تمدن و فرهنگ حكومتي منطقه است. اين شبكه به نقل از وي افزود: ايران از تمدن باستان به دوره اسلام و از آنجا نيز به جمهوري اسلامي، مراحل طولاني را پشت سر گذاشته و اجراي نقشه هاي واشنگتن عليه اين كشور منتفي است.

تحصن نوبر
006350.jpg

رئيس مركز امور سياسي جمعيت موتلفه اسلامي گفت: تحصن نمايندگان مجلس در حقيقت حمايت از اغتشاش طلبان و يك نوع بازي سياسي را دنبال مي كرد. «اسدالله بادامچيان» در گفت وگو با خبرگزاري فارس، تحصن نمايندگان در مجلس را «تحصني نوبر» در تاريخ عنوان كرد و گفت: ۴ نماينده متحصن در مجلس با هواي خنك، ملايم و بدون متحمل شدن هيچ خرجي به شكل راحت اعلام تحصن كردند.
وي اين تحصن را به «مهماني رفتن» تشبيه كرد و افزود: يك از متحصنين گويي كه به مهماني رفته است همسر خود را نيز به اين تحصن دعوت مي كند آن وقت اين متحصنين، خود را نمايندگان جنبش دانشجويي قلمداد مي نمايند. در حالي كه حتي تحكيمي ها نيز آنها را به نمايندگي خود قبول ندارند و بقيه دانشجوها هم كار اينها را مورد تمسخر قرار دادند.
وي اغتشاشات اخير را ناشي از نفوذ عوامل آمريكا دانست و افزود: عوامل آمريكايي نفوذي در ايران بعد از شكست آمريكا در عراق، افغانستان و فلسطين و بعد از اينكه متوجه شدند حمله نظامي به ايران تهديدي بيش نبوده است براي عدم امنيت و آرامش در داخل ايران دست به اغتشاشاتي زده و آن را دانشجويي قلمداد كردند در نتيجه مي توان فهميد كه علت اصلي اغتشاشات اخير، مسائل دانشجويي يا مشكلات صنفي نمي تواند باشد.
ديدار خانواده دبير تشكيلات تحكيم
در حالي كه متحصنين در دانشگاه علامه تهران روز پنج شنبه روز سوم خود را طي كرده اند، خانواده «عبدالله مومني» دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در دانشكده ادبيات و زبان هاي خارجه علامه طباطبايي حضور پيدا كرده و با جمع متحصنين ديدار و گفت وگو كردند.

۱۳ آبان روز «گفت وگوي تمدن ها» شد
شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي، مناسبت هاي رسمي كشور در سال ۱۳۸۳ را تصويب كرد. به گزارش روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه اخير خود، روز ۱۳ آبان را به عنوان روز جهاني گفت وگوي تمدن ها (۴ نوامبر ۱۹۹۸ سالروز تصويب روز گفت وگوي تمدن ها در سازمان ملل متحد) تصويب كرد.
خاتمي در اين جلسه به آقايان دكتر احمد شيرزاد و دكتر سراج الدين وحيدي مهرجردي روساي جديد كميسيون آموزش و تحقيقات و بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خير مقدم گفت و از زحمات و تلاش هاي كارشناسانه و حضور فعال دكتر عباسعلي اللهياري و دكتر باغبانيان روساي سابق اين كميسيون ها در جلسات شوراي عالي تشكر و قدرداني كرد.

وجود دانشجو در زندان افتخار نيست
يك عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس از ورود به عرصه قدرت به عنوان «بزرگ ترين اشتباه جنبش دانشجويي» ياد كرد و وضعيت اخير اين جنبش را اقدامي در جهت جبران اين اشتباه بر شمرد.
«يدالله اسلامي» عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در ميزگرد «بررسي وضعيت جنبش دانشجويي» در ايسنا با بيان اين مطلب در تشريح وضعيت فعلي تشكل هاي دانشجويي اظهار داشت: در مقابل اين گفتمان، دانشجو قرار دارد كه علاوه بر خاصيت استقلال، داراي روحيه آرمان خواهي است و در هيچ كدام از مقولات وابستگي ندارد. وي با بيان اينكه در دوم خرداد ۶۶ دانشجويان برخي از شكاف ها را به پيوستگي تبديل كردند، گفت: اين حركت قانون مند دانشجويان در تمام انتخابات بعدي و حتي انتخابات ۱۸ خرداد ۸۱ تكرار شد، اما آنچنان كه بايد مورد توجه قرار نگرفت. اسلامي با اشاره به واقعه ۱۸ تير گفت: وجود حتي يك دانشجو در زندان افتخار نيست.

ايران ابلاغ نكرده
يك مقام امنيتي بلندپايه كويت كه نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با خبرنگار «الرياض» اعلام كرد: «ايران تاكنون هيچ مطلبي را كه حاكي از دستگيري «سليمان ابوغيث» سخنگوي شبكه القاعده يا ديگر دستگيرشدگان كويتي تبار باشد، به مقامات كويتي ابلاغ نكرده است. » وي افزود: «اين طبيعي است كه برخي دستگيرشدگان در ايران داراي تابعيت كويتي باشند، همان طور كه زندانياني در كويت وجود دارند كه ايراني هستند. »
منابع امنيتي كويت پيش از اين درباره تحويل گرفتن «سليمان ابوغيث»، گفته بودند كه چنين مبادله اي نياز به يك توافق سياسي دارد و نه توافق امنيتي، چرا كه تابعيت كويتي «ابوغيث» از وي سلب شده است.
اين منابع همچنين با رد خبر فشار آمريكا به مصر براي تحويل گرفتن ابوغيث از ايران، تصريح كردند كه اين قضيه در جريان سفر اخير «شيخ محمد الخالد الصباح» به ايران مورد بررسي قرار گرفته است و ربطي به فشار آمريكا ندارد.
وي در سفر خود به تهران از مسئولان كشورمان خواسته بود تا كليه اتباع كويتي دستگير شده در مرز ايران و افغانستان را به كويت تحويل دهند.



ديدار با مقام معظم رهبري
محمدالبرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي، در جريان سفر هفته آينده خود به ايران با آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب، ديدار و گفت وگو مي كند. يك منبع مطلع در گفت وگو با روزنامه «الوطن» چاپ عربستان سعودي گفت: «البرادعي در سفر يك روزه خود به تهران با تني چند از مسئولان ايراني و در راس آنها حضرت آيت الله خامنه اي كه در سفر قبلي خود با ايشان ديدار نكرده بود، ملاقات خواهد كرد. » همچنين برخي منابع آگاه كه از آنها نامي به ميان نيامده است، در گفت وگو با اين روزنامه مدعي شده اند: «ايران دير يا زود پروتكل الحاقي را امضا مي كند. چرا كه تهران طي چند روز اخير هشدارهايي را از برخي كشورهاي دوست مانند فرانسه و روسيه دريافت كرده است مبني بر اينكه نگذارند تجربه عراق در مورد ايران تكرار شود. »

هاشمي شاهرودي به عربستان مي رود
006360.jpg

رئيس قوه قضاييه ايران فردا به دعوت رسمي قوه قضاييه عربستان سعودي به رياض سفر مي كند. در اين باره سخنگوي قوه قضاييه گفت: در اين سفر رسمي دو روزه آيت الله هاشمي شاهرودي با رهبران كشور برادر و دوست عربستان درباره مسائل مهم منطقه بحث و رايزني خواهد كرد. الهام بحث هاي مربوط به حقوق بشر از نظر اسلام را به طور خاص، از جمله محورهاي مذاكرات رئيس قوه قضاييه در عربستان سعودي دانست كه به گفته وي يكي از ضرورت هاي همكاري متقابل ميان دو كشور است. وي مسائل مربوط به حقوق بشر را از مسائل مهم منطقه اي و جهاني خواند و گفت: بحث حقوق بشر در مناطق مختلف جهان سال ها است كه مطرح است و بحث حقوق بشر اسلامي كه در كشورهاي اسلامي منطقه مورد توجه است، به طور قطع تاثيرات جدي در كل كشورهاي اسلامي خواهد داشت. سخنگوي قوه قضاييه با بيان آنكه ميان حقوق بشر اسلامي و حقوق بشر اروپايي و غربي اختلافات مبنايي وجود دارد، افزود: انسجام كشورهاي اسلامي حول محور حقوق بشر اسلامي، از فشارهاي سلطه جويانه سياسي عليه كشورهاي اسلامي خواهد كاست.وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين سفر در خصوص دستگيرشدگان اعضاي القاعده ميان مقامات قضايي دو كشور بحث و تبادل نظر خواهد شد يا خير، گفت: در مورد مسائل مربوط به القاعده وزارت خارجه و مقامات رسمي كشورمان اعلام نظر كرده اند. سخنگوي قوه قضاييه در عين حال تصريح كرد: مسائل مربوط به جرايم سازمان يافته منطقه اي و نحوه برخورد با اين جرايم، از مسائل مورد علاقه قضايي و بين المللي ميان دو كشور است. الهام در خصوص زمان دعوت مقام هاي عربستان از رئيس قوه قضاييه براي سفر به اين كشور گفت: اين دعوت مدت ها قبل انجام شده است كه به دليل مسائل منطقه اي به تاخير افتاده بود. سخنگوي قوه قضاييه گفت: جمعي از مسئولان ستادي قوه قضاييه، وزير دادگستري، وزير بازرگاني و همچنين جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رئيس قوه قضاييه را در اين سفر همراهي مي كنند.

جلسه سپاه، بسيج و نيروي انتظامي
در همايش مشترك فرماندهان انتظامي و بسيج كه صبح ديروز در تهران برگزار شد بر هماهنگي و همكاري في مابين در چارچوب قانون تاكيد شده است.
به گزارش روابط عمومي ناجا، دومين همايش مشترك سر كلانتري ها، روساي كلانتري ها، فرماندهان گردان هاي عاشورا، فرماندهان حوزه هاي مقاومت تهران بزرگ با حضور سردار جعفري فرمانده قرارگاه ثارالله تهران و نيروي زميني سپاه و سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي، سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران و سردار مقدم جانشين فرماندهي نيروي مقاومت بسيج سپاه صبح پنجشنبه در منطقه مقاومت تهران بزرگ برگزار گرديد كه مسئولان شركت كننده در همايش ضمن بيان ماموريت هاي محوله در خصوص هماهنگي و همكاري في مابين در چارچوب قانون تاكيد نمودند.

G دانشجويان تحويل وزارت اطلاعات شدند
معاون دانشجويي وزارت علوم روز پنج شنبه خبر داد تمام دانشجويان بازداشت شده در حوادث اخير به وزارت اطلاعات تحويل داده شدند. «غلامرضا ظريفيان» با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: تلاش جدي صورت گرفت تا دانشجويان بازداشت شده تحويل وزارت اطلاعات شوند و تا جايي كه اطلاع دارم اين كار صورت گرفت و اميدوارم اين روزها شاهد دستگيري هاي ديگر نباشيم كه اين مسايل مجدداً تكرار نشود و در عين حال تاكيد ويژه اي داريم كه دانشجويان زنداني با بررسي بيشتر هر چه سريع تر آزاد شوند. وي خاطرنشان كرد: برگزاري مراسم ۱۸ تير در جلسه اي كه روز يكشنبه و يا دوشنبه تشكيل مي شود مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

G تشويق دانش آموزان
فرمانده نيروي مقاومت بسيج خراسان گفت: دشمن در داخل دنبال اغتشاش و ناآرامي است تا بتواند در زمان مناسب به كشور ضربه بزند. «جواد كريمي» در مراسم افتتاح دوره هاي طرح ولايت اين نيرو در مشهد افزود: در همين چارچوب عناصر مشكوك در داخل يا خارج از مدارس با تحريكاتي درصدد تشويق دانش آموزان به شركت در اغتشاشات برآمده اند كه بايد مراقب آنها باشيم.

آخر خط
006375.jpg
گزارش يك روزنامه ايتاليايي از تشكيلات گروه رجوي
اكنون به نظر مي رسد اين سازمان به آخر خط رسيده
و اعضاي نادم از اسرار اين سازمان كه براي ۱۶ سال طرفداران خود را
در هاله اي از فريب و نيرنگ
نگاه داشته بود پرده برداشته
و رازها را آشكار مي كنند
روزنامه ايتاليايي «ايل جروناله» در گزارشي با عنوان «بدينگونه به هواداران صدام حسين تبديل شديم» به نقل از اعضاي سابق سازمان منافقين به روابط دروني اين گروه پرداخته است. «جان ميكالسين» خبرنگار اين روزنامه در گزارشي از تهران مي نويسد: مريم چشمان آبي پر از اشك خود را با گوشه چادر مشكي پاك مي كند و مي گويداي كاش هيچ گاه از ايران نمي رفتم و نزد خانواده و كودكان خود مانده بودم. مريم همراه شوهر و دختر سه ساله شان در حالي كه منتظر تولد فرزند دوم خود بودند با فرار از ايران، به هلند گريختند. اما اين خانواده در هلند با مشكلات متعددي دست و پنجه نرم كردند. با يك ايراني ديگر آشنا شدند كه به پيشنهاد وي و براي حل مشكلات خود عضو سازمان شدند. مريم مي گويد: در آغاز كار ما به پخش اعلاميه و جمع آوري كمك هاي مالي محدود بود و شب ها نيز در خانه هاي تيمي به داستان هاي مربوط به قرارگاه هاي سازمان در عراق و مسعود رجوي گوش فرا مي داديم. وي مي افزايد: بعد از گذشت سه سال، من و همسرم براي هميشه از هم جدا شديم و دو دختر خود را به رئيس سازمان تقديم كرديم. در ماه فوريه ۱۹۹۶ راهي عراق شدم و در حالي كه قرار شد يك هفته بعد شوهرم به من بپيوندد دو دختر خود را نيز به يك زن از اعضاي سازمان در هلند سپرديم. ايل جورناله در ادامه مي نويسد: مريم امروز ۳۲ ساله است و مانند گروهي ديگر، سال هايي از عمر خود را در اين سازمان تلف كرده است. مريم مي گويد: بيش از هر چيز، خواستند شوهرم را ترك كنم و از دختران خود نيز چشم بپوشم كه بدون درنگ اطاعت كردم. به من آموختند با نوشتن گزارش هاي روزانه، رفتار، عقايد و تفكرات خود را به آگاهي مسئول خويش برسانم.
وي مي افزايد: شوهرم را فقط يك بار در جريان يك نشست داخلي كه سال ۲۰۰۰ برگزار شد ديدم كه تنها يك نگاه ردوبدل كرديم زيرا براي ما گذشته مشترك مرده بود. هنگام عزيمت به ايران براي اجراي ماموريت محوله، ماموران سرويس هاي مخفي و جاسوسي صدام ما را تا مرز همراهي كردند و با كمك گروهي از اعضا وارد تهران شديم.
با خمپاره به مركز پليس حمله كرديم اما گلوله شليك شده به داخل يك بوستان اصابت كرده و بعد از آن، براي بازگشت راهي عراق شديم اما پليس ايران در مرز منتظر ما بود. وي (مريم) به خاطر اين اقدام به يكسال زندان محكوم شد كه مجازات خفيفي به شمار مي رود زيرا مسئولان ايران قصد دارند اين دشمنان را كه زنداني كابوس هستند به دامن وطن بازگردانند.
مريم همچنين گفت بيش از يك سال قبل به دخترم در هلند زنگ زدم اصلاً به من جواب نداد و بعد از آن نيز تلفن وي قطع است. دخترانم زير نظر يكي از اعضاي سازمان به نام «همدم امامي» قرار دارند و مي دانم بر اثر تلقين هاي صورت گرفته، من براي فرزندانم يك مرده محسوب مي شوم. «ندا حسني» هم يك فريب خورده به شمار مي رود او را كه يك هفته قبل در شهر لندن مبادرت به خودكشي كرد از قبل مي شناختم. وي كه تنها ۲۵ سال داشت از كانادا به لندن گريخته بود. ندا را فقط براي اين موضوع به انگليس فرستادند كه دست به خودكشي بزند.
«آرش صامتي پويايي» كه ۲۸ ساله است مي گويد: مغز ما را شست و شو داده بودند. آرش كه قرار بود به اتهام سوءقصد عليه جان يكي از فرماندهان برجسته نيروي انتظامي ايران پنج سال در زندان بماند، مي گويد: من و خانواده ام در آمريكا زندگي مي كرديم كه در سال ۱۹۹۶ در كالج با سازمان آشنا شدم و آنان من را به عضويت و عزيمت به عراق متقاعد كردند. در سال ،۲۰۰۰ براي انجام سوءقصد به جان رئيس پليس شهر تهران من را به ايران فرستادند اما در اجراي ماموريت شكست خوردم. قبل از دستگيري سعي كردم با قرص سيانور خودكشي كنم كه ممكن نشد.
مي خواستم با منفجر كردن نارنجك اين كار را انجام دهم اما بر اثر انفجار زودهنگام، دستم قطع شد و زنده ماندم اينك متوجه شدم كه يك فريب خورده بيش نيستم. سازمان با حمايت صدام حسين به مدت ۲۳ سال ماهيت فرقه اي و جنگ طلب خود را در پوشش دشمني و مقابله با جمهوري اسلامي ايران پنهان نگاه داشته بود. اين سازمان در سال ۱۹۶۵ براساس اصول ماركسيستي مخلوط به عقايد اسلام شكل گرفت و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مسعود رجوي در سال ۱۹۸۱ به پاريس فرار كرد. با فرار وي به فرانسه، اعضاي سازمان نيز راهي عراق شدند كه با برخورداري از حمايت صدام حسين در اين كشور، فصلي خونين از سوءقصدهاي خود را عليه ايران آغاز كردند.
اما قرار گرفتن در كنار صدام حسين دشمن ايران و جنگيدن همراه سربازان عراقي عليه ايرانيان، دوري و تنفر مردم از سازمان را به دنبال داشت و از آن زمان به بعد نيز اين گروه به تشكيلاتي محصور تبديل شد.
اكنون به نظر مي رسد اين سازمان به آخر خط رسيده است. در ايران، اعضاي نادم از اسرار اين سازمان كه براي ۱۶ سال طرفداران خود را در هاله اي از فريب و نيرنگ نگاه داشته بود پرده برداشته و رازها را آشكار مي كنند.

مريم رجوي آزاد شد
مريم رجوي همسر سركرده گروهك منافقين ظهر ديروز (پنجشنبه) با سپردن ۸۰ هزار يورو وثيقه از زندان «فلوري مروگيس» واقع در حومه پاريس آزاد شد.
به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون خبري فرانسه «ال. ث. يي»، دادگاه تجديدنظر پاريس پس از دوهفته تحقيق و بررسي، دستور آزادي مريم رجوي را با قيد ضمانت صادر كرد. «ال. ث. يي» افزود: پرونده مريم رجوي و اعضاي گروهك منافقين همچنان تحت رسيدگي قضايي قرار دارد و هنوز حكم قطعي در مورد اين افراد صادر نشده است. دستور آزادي مريم رجوي در حالي صادر شده است كه اين دادگاه در تحقيقات و بررسي هاي اوليه خود با تقاضاي آزادي مريم رجوي مخالفت كرده بود. حزب سوسياليست فرانسه در همين خصوص در بيانيه اي اعلام كرد: آزادي مريم رجوي و اعضاي گروه تنها نشانگر ناكامي عمليات پليسي دولت فرانسه است. در اين بيانيه آمده است: آزادي مشروط مريم رجوي نشان داد كه عمليات پليس فرانسه عليه مخالفان ايران در پاريس به طور كامل با شكست مواجه شده است. اين بيانيه افزود: دو هفته گذشته پليس فرانسه با عملياتي پر سر و صدا و همراه با تبليغات فراوان اقدام به دستگيري ۱۶۰ تن از اعضاي اين گروه كرد و امروز نيز آنان را آزاد كرده است. در بيانيه حزب سوسياليست آمده است: اين حزب از دولت فرانسه مي خواهد تا تمامي اطلاعات توجيه گر اين عمليات را كه در انتها منجر به ناكامي شده است، اعلام كند.

از شنبه تا پنج شنبه
اعلام آمادگي براي امضاي پروتكل الحاقي
006355.jpg
شنبه ۶ تير
• دادستان كل كشور تأكيد كرد كه چيزي به عنوان برگزاري مراسم ۱۸ تير نخواهيم داشت و هر مراسمي كه برگزار شود، غيرقانوني است. وي گفت: بحث اجتماعات ۱۸ تير دو بخش دارد، تصميم گيري درباره آنچه مربوط به درون دانشگاه است، برعهده مسئولان آموزش عالي و دانشگاه و يك مراسم داخلي است و آنها در كارهاي كارشناسي به اين نتيجه رسيده اند كه مراسم سالگرد ۱۸ تير برگزار نشود. راجع به بيرون دانشگاه نيز مسئولان امنيتي بالاتفاق نظراتشان اين بود كه مراسمي برگزار نشود. از نظر مسئولان ۱۸ تير مسئله اي نيست كه ضرورتي داشته باشد سالگرد آن گرفته شود، اتفاقي و حادثه اي چند سال پيش رخ داده و هيچ ضرورتي به برگزاري مراسم سالگرد آن نيست. همچنين دادستان تهران با اعلام خبر تشكيل پرونده براي آن دسته از مطبوعاتي كه در جريان اغتشاشات اخير به ناآرامي ها دامن زده اند، با اشاره به آنچه آن را اعترافات دانشجويان مبني بر نقض ترويج كننده تعداد قليلي از نمايندگان در اين ناآرامي ها مي خواند گفت كه با عاملان اغتشاش در هر پست و مقام كه باشند، برخورد مي شود.
• رضا يوسفيان عضو فراكسيون جنبش دانشجويي در مجلس در پاسخ به اتهام تحريك دانشجويان توسط برخي نمايندگان گفت: اين اظهارات از قبل قابل پيش بيني بود و گفته بوديم به نظر مي رسد قرار است از بازداشت هاي اخير يكسري مصاحبه هاي تلويزيوني استخراج شود. وي اظهارات دادستان كل تهران مبني بر اعتراف برخي دانشجويان به حضور تعداد اندكي از نمايندگان در تحريك حوادث اخير را خلاف واقعي دانست.
• مزروعي رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران گفت: تا آنجا كه اطلاع دارم دبيرخانه شوراي امنيت ملي رابطه تفاهمي با مطبوعات داشته و به دنبال برخورد با مطبوعات نيست.
• دبير شوراي نگهبان در خطبه هاي نماز جمعه تهران در خصوص ناآرامي هاي اخير در تهران گفت: با عوامل اصلي بايد طبق مقررات عمل شود و عوامل فرعي را نيز نبايد رها كرد. بوش و بلر هم بايد بفهمند كه مردم ايران از جانشان به خاطر دينشان مي گذرند و اگر رهبر معظم انقلاب دستوري دهند، با جان از آن استقبال مي كنند. آيت الله جنتي افزود: اگر قرار است بحث مبارزه با آمريكا مطرح باشد، اين مبارزه بايد مبارزه با اغتشاش باشد.

يكشنبه ۸ تير
• مقام معظم رهبري تأكيد كردند: دستگاه قضايي بايد با رعايت ضوابط و مقررات، با جلب روزافزون اعتماد مردم و اطلاع رساني به افكار عمومي، انجام وظايف بسيار مهم خود را در تحقق عدالت و حفظ و تأمين حقوق و امنيت مردم، با قاطعيت و قدرت ادامه دهد. حضرت آيت الله خامنه اي اعتماد مردم به دستگاه قضايي را به موازات اقتدار قوه قضاييه امري ضروري برشمردند و خاطرنشان كردند: دلگرم بودن ملت به رعايت عدالت در كليه مراكز قضايي و در سرتاسر كشور بسيار مهم است. بنابراين حتي از يك تخلف قضايي نيز نبايد چشم پوشي كرد.
• محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: سخنان اخير تهديدي براي برخورد جديد با مجلس است و فكر هم نمي كنم عاقبت و نتيجه داشته باشد. وي در مورد سخنان دادستان كل تهران مبني بر اينكه برخي از نمايندگان در تحريك دانشجويان دخيل بوده اند، گفت: حتماً دادستان مدارك و مستنداتي دارند كه در اين صورت آنها را ارائه كنند و با هر كسي هم كه عمل خلاف قانون انجام داده است، برخورد قانوني شود.
• رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان مجلس هيچ گاه درصدد فضاسازي و فشار بر دستگاه قضايي براي آزادسازي افراد متخلف نبوده اند اما رايزني براي حل مسائل وجود داشته است. وي گفت: از صحبت هاي دادستان تهران هنوز خبري ندارم ولي بنا به درخواست بسياري از نمايندگان در حال پيگيري و بررسي آن هستيم.
• رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران بزرگ ترين قرباني تروريسم و گسترش سلاح هاي شيميايي است، گفت: ايران جدي ترين مدافع مبارزه راستين و غيرتبعيض آميز با اين پديده شوم است و اين اتهام كه ايران از تروريسم حمايت مي كند و يا گسترش سلاح هاي كشتارجمعي و هسته اي را خواستار است، بهانه هاي بيجاست.

دوشنبه ۸ تير
• وزير كشور گفت: قرار بود كه در حوادث اخير، دستگيري ها فقط توسط وزارت اطلاعات و با همكاري نيروي انتظامي صورت گيرد كه بعد به ما گفته شد دستگاه ديگري هم البته با حكم قضايي اقدام به بازداشت دانشجويان كرده است. وي همچنين در مورد مصوبه شوراي عالي امنيت ملي نيز اظهار داشت: مصوبه اين شورا تأكيد دارد كه با عناصر محركي كه توسط وزارت اطلاعات شناسايي شده اند، برخورد شود. متأسفانه اين مصوبه در مواردي ناديده گرفته شده است.
• بازپرس شعبه سوم دادگستري كاركنان دولت، دستور توقيف روزنامه جوان را صادر كرد.
• رئيس مجلس شوراي اسلامي از دبير شوراي عالي امنيت ملي خواست تا گزارش اجراي تمام مصوبات اين شورا در خصوص حوادث اخير را اعلام كند.
• رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت شهيدان هفتم تير در سرچشمه تهران، منافقين را گروهي شكست خورده توصيف كرد و گفت: اين گروهك كه پس از فاجعه ۶ تير در فرودگاه پاريس مورد استقبال قرار گرفتند امروز از سوي وزير كشور فرانسه به عنوان گروهي تروريست لقب گرفته اند. وي افزود: بررسي روند انقلاب اسلامي و فراز و نشيب هاي آن نشان مي دهد كه افراد و گروه هايي كه در مسير مخالفت با انقلاب گام برداشته اند امروز كاملاً ذليل و خوار شده اند در حالي كه انقلاب اسلامي روزبه روز مستحكم تر شده است.

سه شنبه ۱۰ تير
• رئيس جمهوري در ديدار جك استراو وزير خارجه انگليس گفت: ايران همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي را مي پذيرد اما اين پرسش را مطرح مي كند كه چرا برخلاف مفاد قانوني سازمان انرژي هسته اي، اعضاي برخوردار هيچ گاه به ايران در اين زمينه كمك نكردند؟ وي تأكيد كرد كه ما خواهان به رسميت شناخته شدن دانش هسته اي صلح آميز ايران و تضمين اين حق از سوي جهان هستيم.
• دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار وزير خارجه انگليس با وي، در مورد جنجال تكنولوژي هسته اي عليه ايران با رد هرگونه برنامه دستيابي به سلاح هاي هسته اي توسط ايران گفت: ايران در جهت شفافيت بيشتر و رفع هرگونه ترديد آماده است كشورهاي بزرگ صنعتي را در پروژه هاي غني سازي خود مشاركت دهد. وي اعلام كرد كه براي گفت وگو جهت رفع مشكلات تكنيكي، ايران به زودي از آقاي البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي جهت سفر به ايران دعوت خواهد كرد.

چهارشنبه ۱۱ تير
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب كردند كه شوراي نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي را بر اساس قانون برعهده دارد. اين اقدام در پي تأمين نظر شوراي نگهبان در خصوص لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه از سوي شوراي نگهبان برگشت داده شده بود، صورت گرفت.
• رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: شكست آشوب هاي اخير در تهران رسوايي ديگري براي آمريكا به همراه داشت. وي با اشاره به اين مطلب كه شبكه ناآرامي در كشور جمعي اراذل، اوباش و چپاولگر بودند، گفت: همه سواره و پياده نظام آمريكا در كشورمان گروهي چپاولگر اراذل و اوباش بودند كه تصور مي كردند در ايران معجزه خواهند كرد. وي آمريكا را به دايناسوري تشبيه كرد كه داراي مغز گنجشك است كه در عراق اشتباه ديگري را تكرار كرده است.
• سخنگوي كميسيون روابط خارجي اتحاديه اروپا تأكيد كرد كه گفت وگوهاي اين اتحاديه با ايران همچنان روند طبيعي اش را طي مي كند و هيچ گونه تغييرات سياسي جديدي در موضع اتحاديه اروپا در قبال ايران به وجود نيامده است. وي تصريح كرد: حوادث داخلي ايران و پرونده هسته اي اين كشور، هيچ گونه تأثيري بر روابط جاري ميان اتحاديه اروپا و ايران نگذاشته است.
• رئيس دادگاه هاي انقلاب اسلامي تهران گفت: بسيج و قوه قضاييه اگر همواره در كنار يكديگر باشند، مي توانند در كنترل برخي ناهنجاري هاي اجتماعي در جامعه به عنوان دو بال افتخار و امنيت ملي ايفاي وظيفه كنند.

پنج شنبه ۱۲ تير
• رئيس جمهوري در جمع خبرنگاران، اتهامات كاخ سفيد عليه ايران مبني بر دخالت در امور عراق را ناشي از ناكامي هاي واشنگتن در عراق دانست و گفت: ثبات و امنيت عراق به نفع همه كشورهاي منطقه است و ايران معتقد است با خروج نيروهاي خارجي از عراق و سپرده شدن امور اين كشور به دست ملت عراق، ثبات و امنيت در منطقه به وجود خواهد آمد. وي همچنين گفت كه سفر آتي محمد البرادعي به ايران در زمينه تداوم روابط ايران با اين آژانس است. وي افزود: ما بارها گفته ايم كه آماده تفاهم و همكاري با جامعه بين المللي هستيم اما با بهانه جويي هاي آمريكا مخالفيم.
• رئيس سازمان انرژي اتمي آمادگي تهران را براي امضاي پروتكل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي در فضايي شفاف و برخوردار از اعتماد متقابل اعلام كرد. وي همچنين آمادگي تهران را براي ساخت چند نيروگاه اتمي ديگر به وسيله روسيه اعلام كرد و افزود: ما قصد داريم علاوه بر نيروگاه بوشهر چند نيروگاه اتمي ديگر با ظرفيت كل شش هزار مگاوات بسازيم و به همين دليل به روسيه پيشنهاد مي كنيم تا از اين امكان بهره مند شود.

ايران در جهان
هدف سفر البرادعي
سازمان بين المللي انرژي اتمي در وين اعلام كرد كه سفر محمدالبرادعي به ايران در راستاي انجام مذاكراتي درباره از بين بردن مشكلات مربوط به عمليات بازرسي از پايگاه هاي هسته اي اين كشور است. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي «الشرق الاوسط»، به نقل از سخنگوي اين سازمان گزارش داد كه هدف از سفر محمدالبرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران پرداختن به مسائل مربوط به موضوع نقض قراردادهاي ايران درباره منع انتشار سلاح هاي هسته اي است. از سوي ديگر آمريكا، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و گروه هشت، هشت كشور صنعتي، امضاي فوري و بي قيد و شرط قرارداد پروتكل الحاقي را خواستار شدند.

تشكر بوش از پوتين
006370.jpg
006365.jpg

راديو صداي آمريكا به نقل از اظهارات روز چهارشنبه «جورج بوش» در واشنگتن گفت: «روسيه به منظور متقاعد ساختن ايران در امر رها كردن برنامه توليد سلاح هاي هسته اي كمك مي كند. بوش در يك گفت وگوي تلفني با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه از او به دليل «ادامه فشار بر دولت ايران براي كنار گذاشتن طرح هاي سلاح هاي هسته اي» سپاسگزاري كرد.

پاول: كنار بنشينيم و نظاره كنيم
«كالين پاول» وزير امورخارجه آمريكا گفته است كشورش نبايد به طور مستقيم در اعتراض هايي كه بر عليه دولت ايران در جريان است، دخالت كند. به گزارش بي بي سي، كالين پاول در يك مصاحبه راديويي گفت: آمريكا بايد به خاطر داشته باشد كه رئيس جمهوري ايران آزادانه انتخاب شده است. وي گفت آمريكا نبايد در يك «دعواي خانوادگي» دخالت كند. ايران اخيراً آمريكا را متهم كرد كه در امور داخلي آن كشور دخالت مي كند. ايران اين اتهام را پس از آن مطرح كرد كه جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا از اعتراضات در تهران استقبال كرد. از آن زمان، اين ناآرامي ها كاهش يافته و پاول در مصاحبه اش گفت براي آمريكا بهترين كار اين است كه كنار بنشيند و نظاره گر تحولات بعدي باشد.

G مقايسه ايران و عراق اشتباه است
«جك استراو» وزير خارجه انگليس در گفت وگوي مستقيم تلفني از تهران با شبكه چهارم راديو بي بي سي گفت: حتي اگر ايران تقاضاي آمريكا را مبني بر بازرسي بيشتر از سايت هاي هسته اي خود نپذيرد، اقدام نظامي عليه اين كشور انجام نخواهد شد. وي تأكيد كرد: مسئله اي كه در مورد عراق و تسليحات كشتارجمعي رخ داد و به جنگ انگليس و آمريكا با آن كشور منجر شد، هيچ گونه شباهتي به مسئله ايران ندارد. استراو گفت: من هيچ گونه تشابهي ميان ايران و عراق نمي بينم كه بتوان گفت با توسل به آن ما بتوانيم از اقدامات نظامي عليه ايران استفاده كنيم. وزير خارجه انگليس مقايسه ايران با عراق را اشتباه توصيف و تصريح كرد: هيچ كس نبايستي ايران را با عراق از لحاظ نظام سياسي و خطرناك بودن مقايسه كند. استراو افزود: كسي مطمئن نيست كه آيا ايران سلاح هاي هسته اي دارد يا خير و موضوع فقط بر سر افزايش اعتماد و امضاي پروتكل الحاقي است. وي گفت: ايران در ازاي امضاي پروتكل الحاقي خواستار لغو تحريم هاي خود است ولي بايستي توجه داشت كه اين موضوع امري است متوالي و جاي چانه زني ندارد.

G براي تأمين منافع اسرائيل
يك روزنامه پرتيراژ پاكستاني در سرمقاله اي اتهامات آمريكا عليه برنامه هسته اي ايران را تلاشي براي تأمين منافع اسرائيل در منطقه دانست. «دان»، روزنامه انگليسي زبان چاپ اسلام آباد در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشت: آمريكا برنامه هسته اي ايران را خاري در چشم اسرائيل تلقي كرده و براي از بين بردن آن عليه تهران اتهامات بي اساس وارد مي كند. اين روزنامه افزود: اگر آمريكا در مبارزه عليه سلاح هاي هسته اي صداقت داشت بايد پيش از همه اسرائيل را تحت فشار قرار مي داد. دان نوشت: اسرائيل بزرگ ترين زرادخانه سلاح هاي هسته اي و ديگر سلاح هاي كشتارجمعي شامل سلاح هاي شيميايي و بيولوژيكي را در اختيار دارد. اين روزنامه در ادامه نوشت: عجيب است كه اسرائيل بيش از ۴۰۰ سلاح مختلف كشتارجمعي را در زرادخانه هاي خود انبار كرده، اما آمريكا همچنان به ايران چشم دوخته است. «دان» افزود: از عراق نيز هنوز مدركي مبني بر وجود سلاح هاي كشتارجمعي پيدا نشده و ايران نيز اتهامات آمريكا را مبني بر تلاش براي توليد سلاح هاي هسته اي به شدت رد كرده است. در ادامه سرمقاله آمده است: اسرائيل از امضاي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي نيز خودداري كرده در حالي كه ايران قبلاً آن را امضا كرده است. سرمقاله افزوده است: با توجه به اينكه ايران از امضاكنندگان معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي است، شايسته دريافت كمك هاي غرب براي توسعه برنامه هاي صلح آميز هسته اي خود است، اما غرب برعكس، آن كشور را فقط تحت فشار قرار داده است. در پايان سرمقاله آمده است: آمريكا و اتحاديه اروپا با افزايش فشار عليه ايران خواهان تغيير موضع تهران نسبت به اسرائيل بوده و مسائل هسته اي تنها بهانه اي در اين راستا است.

نگاه جمعه
كاريكاتور: داوود كاظمي
006315.jpg

ايران
ادبيات
اقتصاد
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |