شنبه ۱۴تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۷ - July . 5, 2003
إٍنَّ كَلاَمَ الْحٍُكَماَء إذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً، وَ إذَا كَانَ خَطَ
إٍنَّ كَلاَمَ الْحٍُكَماَء إذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً، وَ إذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً.
كلام حكما چون درست باشد دواست و چون نادرست، درد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به بوي گل نفسي همدم صبا مي باش
به دور لاله قدح گير و بي ريا مي باش
سه ماه مي خور و نه ماه پارسا مي باش
نگويمت كه همه ساله مي پرستي كن
جشنواره كارلووي واري با ۴ فيلم ايراني آغاز شد
سي و هشتمين دوره از جشنواره كارلووي واري ديروز آغاز به كار كرد.
به گزارش ايسنا، جشنواره كارلووي واري از جشنواره هاي درجه الف در سطح دنيا محسوب شده كه هر سال در جمهوري چك برگزار مي شود.
در اين دوره از جشنواره فيلم بهشت جاي ديگري است ساخته عبدالرسول گلبن در بخش مسابقه فيلمهاي زندان زنان ساخته منيژه حكمت و نورا در بخش غيررقابتي اين جشنواره حضور دارند.
در بخش فيلمهاي مستند نيز فيلم مستند ميلكان حضور دارد.
سينماي ايران در سالهاي اخير در ا ين جشنواره (كارلووي واري) به موفقيت هايي دست يافته است.
در سال ۱۹۹۲، فيلم ناصرالدين شاه اكتور سينما ساخته محسن مخملباف جايزه ويژه هيات داوران را دريافت كرد.
در سال ۲۰۰۰ جايزه بهترين بازيگر اول مرد به حميد فرخ نژاد از ايران به خاطر بازي در فيلم عروس آتش رسيد و در سال ۲۰۰۱ قطعه ناتمام ساخته مازيار ميري، تقديرنامه هيات داوران را دريافت كرد.

تهيه كننده فيلم هاي سگ كشي و دوئل:
سرمايه گذاري در سينما سودآور است
002555.jpg
تقي عليقلي زاده، تهيه كننده دوئل كه پيش از اين تهيه كننده اجرايي«سگ كشي» و تهيه كننده و سرمايه گذار فيلمهايي چون موج مرده، شب يلدا و متولد ماه مهر بوده است درباره پروژه دوئل و هزينه هايي كه داشته است به ايسنا گفت: ما نمونه فيلم هاي پر هزينه در سينما داشتيم و هنوز هم داريم ولي غالبا اين فيلم با بودجه هاي دولتي ساخته مي شود و آنچه دوئل را حساس برانگيز كرد، اين بود كه بخش خصوصي اقدام به اين كار كرده،  بدون اينكه سرمايه گذاري توسط بخش دولتي انجام بگيرد. البته اين به معناي عدم حمايت بخش دولتي نيست.
اين تهيه كننده سينما درباره استفاده از سرمايه هاي خارجي درحوزه سينما گفت: اين نوع سرمايه گذاري به شرطي كه درست مديريت شود، انجام شدني است، چون هر فيلمي استانداردها و ارزشهاي خاص خودش را دارد و اگر بخواهيم اين ويژگي ها را منطبق با موقعيتي قرار دهيم كه براي صاحب سرمايه  جذاب باشد فيلم، فيلم نخواهد شد.
تهيه كننده دوئل درباره ريسك سرمايه گذاري بر روي چنين فيلمي با توجه به استقبال مردم از سينما به دليل سالنهاي موجود گفت: اين فيلم با توجه به محاسبات اقتصادي كه انجام داديم، سودآور است اما بحث سالن، بحث ديگري است. ما مي گوييم ظرفيت نمايشي مناسب نيست بنابراين با اين بهانه به سراغ سوژه هاي كم خرج و فيلمهايي با استانداردهاي معمول مي رويم و اين مسئله به همراه بازيگر ارزان و قصه
جمع و جور باعث مي شود، سالن هاي موجود هم ضرر كنند.
وي در ادامه گفت: بنابراين ما كمك مي كنيم به اينكه سينماها ورشكست بشوند و سالن ها نيز كمك مي كنند كه ما ورشكست شويم. به هر حال يك جايي بايد اين دو قطع شود و اميدوار باشيم فيلمهايي ساخته شود كه تماشاگر را با همين شرايط نامناسب به سالن بكشاند.
تقي عليقلي زاده در پايان درباره اكران فيلم و شركت در جشن خانه سينما به ايسنا گفت: با توجه به مراحل نهايي كه هنوز باقي ماند، به جشن خانه سينما نخواهد رسيد ولي اميدواريم براي جشنواره سال آينده، آماده شود.

متخلفان اسكار از جشنواره اخراج مي شوند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران :امسال جشنواره اسكار برنامه  جديدي براي انتخاب بهترين كارگردان تنظيم كرده است كه گفته مي شود اين برنامه بخشي از محدوديت هاي جديد آكادمي اسكار است كه روز پنجشنبه در لس آنجلس اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه گاردين، طبق اين قوانين جريمه هاي بسيار سختي براي افراد و استوديوهايي كه بر جشنواره اسكار اعمال نفوذ كنند، تعيين مي شود. تا همين اواخر، شديدترين جريمه تنها به پس گرفتن بليت هاي شب جشنواره از متخلفين ختم مي شد.
اكنون طبق اين قوانين مسئولان مي توانند متخلفان را از جشنواره اخراج كنند.

تغيير مكان اجراي كنسرت گروه آريان
گروه موسيقي پاپ آريان كه قرار بود از پنج شنبه گذشته در محل آكادمي المپيك ورزشگاه انقلاب به اجراي برنامه بپردازد، به دليل عدم موافقت مسئولان تربيت بدني و ورزشگاه انقلاب كنسرت خود را در كاخ سعدآباد اجرا خواهد كرد.
مدير گروه آريان گفت:پس از آنكه مسئولان تربيت بدني عليرغم وعده قبلي با برگزاري كنسرت موافقت نكردند ما به سراغ مكان كاخ سعدآباد رفتيم . وي درباره تكليف علاقه منداني كه بليت اجراي روزهاي ۱۲ و ۱۳ تير را خريداري كردند، اما به دليل لغو برنامه موفق به ديدن اجراي گروه نشدند، گفت: بليتهاي روز پنجشنبه ۱۲ تير براي روز پنج شنبه ۱۹ تير وبليت هاي روز جمعه ۱۳ تير براي روز جمعه ۲۰ تير ماه اعتبار دارد و خريداران محترم بليتهاي اين دو روز مي توانند با در دست داشتن همان بليتها به مجموعه كاخ سعدآباد مراجعه و از كنسرت ديدن كنند. وي گفت كه بليتهاي روزهاي ۱۴ تا ۱۸ تير نيز كه پيش از اين خريداري شده براي اجراي كنسرت گروه در كاخ سعدآباد، معتبر است.

مجموعه سينمايي «ملت» ماه آينده راه اندازي مي شود
«وحيد مجتهدي» مدير سينما ملت ، گفت : مجموعه  سينمايي  ملت  تا شهريورماه  به  دو تالار سينمايي  مجزا تبديل  مي شود.
اين  سينما كه  در زميني  به  مساحت  ۲ هزار متر مربع  و با ظرفيت  ۱۰۵۰ نفر در ميدان  شهدا قرار دارد، به  دو تالار نمايش  با ظرفيت هاي  ۳۸۰ و ۶۵۰ نفر گسترش  مي يابد. وي  خاطرنشان  كرد: عموم  مجموعه هاي  سينمايي  در جذب  و افزايش  قدرت  انتخاب  مخاطب  موفق تر است .
عضو هيأت  مديره  انجمن  سينماداران  به  بافت  جغرافيايي  و جمعيتي  جنوب شهر تهران  اشاره  كرد و گفت : گسترش  مجموعه هاي  فرهنگي  و سينمايي  در جذب  خانواده ها و غني سازي  اوقات  فراغت  جوانان  موثر است .
مجتهدي  گفت : مجموعه  سينمايي  ملت  با كيفيت  مطلوب  و درجه  ممتاز براي  استفاده  ساكنين  منطقه  جنوب  شهر احداث  مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۴ ژوئيه سال ۴۸۹ پيش از ميلاد داريوش بزرگ كه بر تمركز امور و ايراني بودن هر كار تعصب مي ورزيد و مورخان به وجود آوردن ناسيوناليسم ايراني را به او نسبت مي دهند تصميم گرفت كه قلمرو ايران به ۳۰ ايالت تقسيم شود و هر ايالت را ساتراپي (واژه اي مادي است) ناميد و دستور داد كه با تاسيس پستخانه ارتباط مردم اين ايالتها با هم تامين شود ، داد وستد از آن پس با پول انجام شود (با سكه هايي كه ضرب كرده بود) ، ميان شوش و سارد (نزديك مديترانه) يك راه ارابه رو ساخته شود (اين راه به طول ۲۷۰۰ كيلومتر كشف شده كه در بسياري از قسمتهايش پوششي شبيه آسفالت داشت) مصر يكي از ساتراپي هاي ايران آن زمان بود كه داريوش توجه خاصي به آن داشت .
ماندگار
جان ملكم كه به پاس خدماتش به دولت متبوع خود انگلستان لقب سر گرفته است پنجم ژوئيه سال ۱۸۱۳ تاليف خود تاريخ ايران را كه حدود هزار صفحه است و آن را در هند تكميل كرده بود به دست چاپ داد. سرجان ملكم يك نظامي ديپلمات بود كه از سال ۱۸۰۰ ميلادي تا ۱۸۱۰ سه بار به عنوان مامور دولت انگلستان به ايران آمده بود. انگيزه او در نوشتن اين كتاب كه قسمتهايي از آن، مخصوصا آن قسمت كه درباره منش ايرانيان است و دهها سال به عنوان راهنماي دولت هاي اروپايي (غرب) بكار رفته و مد نظر آنها بوده هنوز به درستي شناخته و روشن نيست. وي يك افسر ارتش انگلستان در هند بود كه مامور ديدار از ايران شد. انگلستان، ايران آن زمان را ديوار كوتاه و فرسوده اي ديده بود كه فرانسه و روسيه - هر دو - مي خواهند از آن بالا روند و هند را از چنگ آن دولت در آورند، لذا در صدد برآمده بود كه به هر وسيله، مانع نفوذ آن دو دولت اروپايي از طريق خاك ايران به هند شود و اعزام جان ملكم كه شايد تا آن زمان هرگز درصدد تاريخ نويسي و تحقيقات تاريخي برنيامده بود به همين دليل بود. بنابراين، جان يك مامور دولت متبوع خود بود و منطقا هرگونه تلاش و فعاليت او در جهت اجراي سياست انگلستان قرار داشت و يكي از كارهاي هر مامور سياسي، جمع آوري اطلاعات است و به احتمال زياد تاريخ نگاري او نيز با تاييد قبلي دولت انگلستان بوده است كه هزينه تنظيم و نگارش تاريخ او را هم تامين كرد و تسهيلات كار وي را فراهم ساخت و وسايل و افراد لازم را در اختيارش گذارد.
ديدارهاي اين مامور سياسي دولت انگلستان از ايران مصادف با تصميم ناپلئون مبني بر محاصره دريايي و تحريم اقتصادي انگلستان و قطع دست آن از ساير كشورها بود و اعزام ژنرال گاردان و افسران و ماموران سياسي ديگر از فرانسه به ايران عمدتا با هدف برخورد با انگلستان بود. به علاوه، اين ديدارها همزمان با نخستين جنگ روسيه با ايران بود كه در سال ۱۸۰۳ آغاز شد. قرارداد ناپلئون با تزار روسيه در هفتم ژوئيه ۱۸۰۷ در تيلسيت منعقد شد و ضمن آن ناپلئون به شرط تحريم انگلستان، دست روسيه را براي تصرف سوئد، فنلاند و مستملكات عثماني آزاد گذارد و تكميل و تائيد مجدد آن در ۱۴ اكتبر ۱۸۰۸، ماموريت جان ملكم را حساس تر كرد و بالاخره منجر به امضاي قرارداد ۱۲ مارس ۱۸۰۹ ايران و انگلستان شدكه به موجب آن دولت ايران متعهد شد كه تعهدات نظامي خود با كشورهاي ديگر را به سود انگلستان لغو كند. اين قرارداد به مفهوم آن بود كه ژنرال گاردان و افسرانش بايد از ايران بروند و جاي آنان را انگليسي ها بگيرند. همين عمل موجب فاجعه سال ۱۸۱۲ در جبهه اصلاندوز شد و توپخانه ايران نيروي خودي را به گلوله بست و باعث شكست ايران از روسيه شد. مشاور توپخانه ارتش ايران در جبهه اصلاندوز يك افسر انگليسي به نام ليندسي بود . سپس با ميانجيگري و اعمال نظر انگليسي ها ميان روسيه و ايران ترك مخاصمه اعلام شد! وارد جزئيات تاريخ نويسي سرجان ملكم و اسناد و منابع او و ميزان تسلطش بر زبان فارسي (از نظر خواندن متون تاريخي) و اطلاعاتي كه داده است نمي شويم، ولي ذكر اشاره اي كه به منش ايرانيان كرده كه راهنماي غربي ها قرار گرفته ضرورت دارد. وي ابراز نظر كرده كه ايرانيان مردماني خودخواه ومتلون هستند. مي دانيم وقتي در غرب به كسي وصله خودخواهي بزنند يعني كه مي شود با او وارد چانه زدن شد و احتمالا وي را خريد و ... مخصوصا كه سرجان ملكم در چند جاي كتاب خود تاكيد كرده است كه بني آدم بني عادت است يعني عاداتش را داوطلبانه رها نمي سازد.
پس از انتشار تاريخ سرجان ملكم ، سر پرسي سايكس كه او نيز يك ژنرال انگليسي بود و با ماموريت نظامي و ايجاد يك نيروي نظامي انگليسي در وطن تقسيم شده ما به ايران آمده بود تاريخ ديگري براي ايران تاليف كرد كه متاسفانه گاهي به عنوان ماخذ و منبع بدون ذكر اين حقيقت كه اين دو مولف هردو مامور رسمي يك دولت استعمارگر بودند از مطالب آنها نقل و استفاده شده است. بايد دانست كه خاطره نويسي با تاريخ نگاري تفاوت دارد. هر مامور خارجي مي تواند خاطرات روزانه خود را بنويسد و ايرادي نيست، ولي تاريخ نگار شدنش آن هم درباره محل ماموريت و شروع كردن از آغاز كار (گذشته بسيار دور) جاي ترديد مي تواند باقي بگذارد. تاريخ نگاري همانند روزنامه نگاري اصول و قواعد خاص دارد كه بايد رعايت شوند.
منابع مطالب دوبخش بالا : www.iranianshistoryonthisday.com
تاليف دكتر نوشيروان كيهاني زاده
روزگار
پنجشنبه گذشته همزمان با انتشار گزارشها و تفسير هاي مربوط به افزايش بيكاران آمريكا به شش و چهاردهم درصد نيروي كار ( بين ۹ تا ده ميليون نفر ) و اين كه كاهش نرخ بهره بانكي به يك درصد و نيز كاهش بعضي مالياتها نتوانسته است كمكي به حل اين مسئله كند اين خبرنيز انتشار يافت كه در يك كارخانه رادياتور سازي در جفرسون سيتي واقع در ايالت ميسوري يك كارگر ۲۵ ساله به نام جاناتان راسل كه در آستانه اخراج از كار قرار گرفته بود در داخل كارگاه پس از كشتن يكي از مديران كارخانه و دو سركارگر با شليك گلوله و مجروح ساختن پنج كارگر ديگر خود را به مركز پليس شهر رسانده و ماموران پليس را به گلوله بسته و سپس با آخرين فشنگ خودكشي كرده است.
پرسش پزشكي
ديروز از دكترگات سئوال شده است كه چه ميزان غذا بخوريم تا سالم بمانيم و او پاسخ داده است : نه بيشتر از نياز روزانه بدن به كالري . اگر فعاليت روزانه شما كم است كمتر بخوريد. فردي كه بخواهد سالم زيست كند بايد فهرست ميزان كالري غذاها را در دسترس داشته باشد.

داستانك
حرف
حرف زدم، نگاه كرد. حرف هايم تمام شد، فقط نگاه كرد. از حرف هايم پشيمان شدم.
مستوره برادران نصيري

گشتي در دنياي خبرها
جنجال مترجم در شوراي شهر
لندن: استخدام مترجم توسط يكي از مسئولان شوراي شهر منچستر انگليس هياهو و جنجال عجيبي در اين شهر ايجاد كرده است. با توجه به اينكه، عضو جديد شوراي شهر منچستر به زبان انگليسي آشنايي كامل ندارد و از مهاجران پاكستاني است، مجبور شده براي برقراري ارتباط با مردم، مترجم استخدام كند.
هزينه استخدام اين مترجم، ۲۰ پوند براي هر ساعت است كه اين پول را بايد ماليات دهندگان بپردازند. به همين دليل مردم نسبت به اين موضوع اعتراض كرده اند.
از سوي ديگر، رئيس شوراي شهر منچستر اعلام كرده با توجه به اينكه بيش از ۵۰درصد ساكنان اين شهر مهاجر هستند، ساير اعضاي شوراي شهر هم براي گفتگو با شهروندان مهاجر به مترجم نياز دارند.
دستشويي ۵ ستاره
سنگاپور: وزير محيط زيست سنگاپور، اولين نشان  ۵ ستاره را به يكي از دستشويي هاي عمومي اين كشور اعطا كرد. اين اقدام جهت تشويق شهرداري ها و بخش خصوصي به تميز و بهداشتي كردن دستشويي هاي عمومي شهرها انجام شده است.
در داخل دستشويي هاي ۵ ستاره، دستگاه هاي تهويه نصب شده كه بلافاصله رطوبت موجود در سطوح مختلف دستشويي را خشك مي كند. وزارت محيط زيست قصد دارد از شهرونداني كه به دستشويي هاي عمومي مراجعه مي كنند نظرخواهي به عمل آورد و براساس نظرات آنان به اين اماكن امتياز و ستاره بدهد.
خانه شيشه اي فروش نمي رود
نيوجرسي: يكسال پيش مردي در آمريكا خانه شيشه اي خود را كه در ميان جنگل بنا شده در معرض فروش قرار داد اما تاكنون براي آن مشتري پيدا نكرده است.
وي قيمت اين ساختمان عظيم شيشه اي را ۱۲ ميليون دلار تعيين كرد اما بيشترين قيمتي كه براي آن پيشنهاد شده، ۳ ميليون دلار است.
تاكنون براي ساخت اين بنا ۱۰ ميليون دلار هزينه شده است. اين ساختمان شامل ۹ سرويس بهداشتي مجزا و پاركينگ شوفاژدار براي ۸ خودرو است.
باتوجه به اينكه تمام خانه از جنس شيشه است، ساكنان آن مي توانند رفت و آمد حيوانات به ويژه سنجاب ها را داخل جنگل از پشت شيشه تماشا كنند.
۲ هزار كيلومتر شنا
پورت لند: يك مرد ۳۵ ساله آمريكايي كه علاقه عجيبي به ورزش هاي آبي داشت به مدت ۱۳ ماه در آبهاي يخ زده رودخانه كلمبيا به شنا كردن پرداخت تا به مردم در مورد آلاينده هاي موجود در رودخانه ها هشدار بدهد.
وي ۱۳ ماه قبل سفر خود را در كانادا آغاز كرد و در مجموع مسافت ۲ هزار كيلومتر را شنا كرد و در طول مسير با جمع آوري زباله  از رودخانه پرداخت.
رودخانه كلمبيا از آلوده ترين رودخانه هاي آمريكا به شمار مي آيد.
عاقبت مرسدس سواري
لندن: يك دانش آموز ۱۵ ساله در انگليس قرباني پيشنهاد همكلاسي خود شد و جان باخت.
همكلاسي اين دانش آموز براي اينكه ثروت پدر ميليونرش را به رخ دوستش بكشد او را دعوت به نشستن در خودرو مرسدس بنز پدر كرد.
دختر مرد ثروتمند كه گواهينامه نداشت همراه با دوست خود سوار بر مرسدس شد و با سرعت هرچه تمام تر به رانندگي پرداخت كه بر اثر همين بي احتياطي، خودرو واژگون شد و دانش آموز ميهمان در محل حادثه جان سپرد.
شوهران دروغگو رسوا مي شوند
منچستر: برخي از مردان به طور مداوم به همسران خود دروغ مي گويند و هر بار كه همسران آنان به تلفن همراهشان زنگ مي زنند و علت تاخير آنان در بازگشت به منزل را جويا مي شوند، در جواب مي گويند: كار اداره سنگين است و بايد تا ديروقت در اداره بمانم. تاكنون، همسران اين مردان دروغگو نمي توانستند از صداقت شوهر خود اطمينان حاصل كنند اما از اين پس با استفاده از يك سرويس جديد مي توان دروغگوها را رسوا كرد. با استفاده از اين سيستم جديد مي توان، مكان جغرافيايي صاحب گوشي را از طريق پيام نوشتاري دريافت كرد. به عنوان مثال، مردي كه در استخر شنا مي كند، نمي تواند ادعا كند كه در اداره به كار مشغول است.
تريلي در كليسا
ملبورن: دو روز قبل يك تريلي دقيقا از وسط ساختمان يك كليسا در استراليا عبور كرد و اين بنا تقريبا به طور كامل تخريب شد. خوشبختانه در زمان وقوع حادثه، هيچ كس داخل كليسا حضور نداشت و به راننده تريلي نيز آسيبي نرسيد.
لجبازي پزشك
ليدز: پزشكي كه با يك تزريق اشتباه بيمار ۱۸ ساله را به قتل رسانده بود، در دادگاه محاكمه شد. اين بيمار كه با سرطان مبارزه مي كرد پس از طي كردن ۹۹ درصد از طول درمان خود تقريبا به بهبودي كامل نزديك شده بود اما يك پزشك سهل انگار با تزريق اشتباه جان او را گرفت.
با آنكه چند پزشك به پزشك مختلف توصيه كردند كه آمپول را در رگ بيمار تزريق كند اما او لجبازي كرد و آمپول را در ستون فقرات تزريق كرد كه همين اقدام باعث مرگ بيمار شد.

ساعات شرعي
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نمايشگاه طراحي بوغوس كلمكياريان / نگارخانه الهه / از ۱۹ تا ۲۵ تير ماه / ۴ تا ۸ عصر / خيابان آفريقا، خيابان گلفام، پلاك ۴۷، تلفن ۲۰۵۹۶۸۶
* نمايشگاه دگرديسي انديشه و هنر محسن وزيري مقدم در سالهاي ۱۳۲۶ تا ۱۳۸۲ / گالري سيحون / از ۱۴ تا ۱۹ تيرماه / ۴ تا ۸ عصر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰، تلفن ۸۷۱۱۳۰۵
* نمايشگاه نقاشي خانم سارا باقري / مجموعه فرهنگي سعدآباد - موزه آبكار / از ۱۴ تا ۲۴ تير ماه / ۹ صبح تا ۱۸ عصر / نشاني: زعفرانيه، خيابان شهيد طاهري، مجموعه سعدآباد
* نمايشگاه نقاشي نغمه جوان / نگارخانه دريابيگي / از ۱۳ تا ۱۸ تير ماه / ۵ تا ۹ عصر / شهرك غرب، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵، طبقه همكف، ۸۰۸۳۳۲۷
* نمايشگاه هنرمندان نگارگر مهرداد ختائي و الهه اكبري و آثار حجمي فهيمه وجداني مقدم (به نفع امور بيماران سرطاني) / گالري مس نگار / از ۱۴ تا ۱۹ تيرماه / از ۱۰ تا ۱۳ و ۳۰/۱۶ تا ۲۰ / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵، تلفن ۸۰۶۷۵۶۶ و ۸۰۵۱۶۷۴

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |