شنبه ۱۴تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۷ - July . 5, 2003
سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
جريمه ديركرد پرداخت حق بيمه كارفرمايان كاهش يافت
گروه اجتماعي: معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تامين اجتماعي تسهيلات جديد اين سازمان در قالب قانون نوسازي صنايع را كه هفته گذشته به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، تشريح كرد.
مهندس طاهر موهبتي در گفت وگو با خبرنگار حوزه «تامين اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به سابقه تصويب لايحه تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور در مجلس گفت: لايحه تسهيل نوسازي صنايع در قالب لايحه فوريتي در ماههاي آغازين سال ۱۳۸۱ به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد كه يك فوريت آن در جلسه روز نوزدهم خرداد اين سال به تصويب رسيد، اما پس از بررسي اين لايحه در كميسيون صنايع و معادن و كميسيونهاي فرعي مربوطه و طرح گزارش كميسيون اصلي در صحن علني مجلس، دي ماه سال ۱۳۸۱ پيشنهاد سلب فوريت از اين لايحه مطرح و تصويب و لايحه براي بررسيهاي بيشتر به كميسيون تخصصي و كميسيونهاي فرعي ارجاع شد. وي افزود: برخي اصلاحات صورت گرفته در لايحه دولت از سوي كميسيون صنايع و معادن مجلس، دغدغه هايي را براي سازمان تامين اجتماعي ايجاد كرده بود كه خوشبختانه به هنگام طرح اين لايحه در صحن علني مجلس در هفته گذشته با جايگزيني مفاد لايحه دولت به جاي مواد ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۳ گزارش كميسيون، اين دغدغه ها برطرف شد و در عين حال تأمين اجتماعي در قالب اين لايحه براي مساعدت به صنايع، تعهداتي را پذيرفت كه ازجمله مي توان به كاهش و منطقي سازي درصدهاي جرايم تاخير و ديركرد پرداخت حق بيمه اشاره كرد.
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تامين اجتماعي، تصويب پيشنهاد اين سازمان براي بخشودگي بخشي از جرايم تاخير در پرداخت بدهيهاي بيمه اي در قالب لايحه مذكور را از جمله مهمترين تسهيلات جديد پيش بيني شده براي كارفرمايان برشمرد و افزود: بر اساس اين پيشنهاد كارفرمايان مشمول قانون تامين اجتماعي كه داراي بدهي معوقه تا پايان سال ۱۳۸۰ به سازمان تامين اجتماعي هستند، چنانچه حداكثر ظرف مدت ۶ ماه از تاريخ اجراي اين قانون اصل حق بيمه و بيمه بيكاري قطعي شده را به اين سازمان پرداخت كنند و يا با توافق سازمان آن را تقسيط و اقساط تعيين شده را در سررسيد هاي مربوطه بپردازند، از پرداخت جرايم متعلقه مربوط به تاخير پرداخت حق بيمه و تأخير ارسال صورت مزد و حقوق معاف مي شوند.
وي، كاهش و منطقي سازي درصدهاي جرايم تاخير و ديركرد پرداخت حق بيمه را از جمله ديگر تسهيلات جديد سازمان تامين اجتماعي براي كارفرمايان در قانون نوسازي صنايع ذكر كرد و افزود: پيش از اين بر اساس قانون دريافت جرايم نقدي از كارفرماياني كه حق بيمه و بيمه بيكاري كاركنان كارگاه خود را در موعد مقرر پرداخت نمي كنند، پس از اتمام مهلت قانوني براي پرداخت حق بيمه و بيمه بيكاري مربوط به هرماه، به تناسب ميزان اصل يا باقيمانده حق بيمه پرداخت نشده، جريمه اي معادل ۷ تا ۲۲ درصد از كارفرما مطالبه مي شود، اما اشكال كار اينجاست كه اين جريمه براي كسي كه يك روز در پرداخت حق بيمه تاخير كرده و كسي كه در اين زمينه يك سال تاخير داشته است، بر مبناي همين درصد ثابت مطالبه مي شده است و به اين ترتيب كارفرمايي كه مشمول كسر اين جريمه مي شد تا پايان سال رغبتي به پرداخت اصل حق بيمه و جريمه آن نشان نمي داد.
موهبتي خاطرنشان كرد: بر اساس يكي ديگر از مواد پيش بيني شده در قانون نوسازي صنايع، درصدهاي مربوط به دريافت جرايم نقدي از كارفرماياني كه در مهلت مقرر نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق بيمه شدگان وفق بيمه مربوطه اقدام نمي كنند به ۲ درصد تمام يا كسر بدهي پرداخت نشده به ازاي هر ماه، تغيير مي يابد.
معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تامين اجتماعي در ادامه افزود: كاهش جريمه ۷ تا ۲۲ درصدي سالانه به ۲ درصد به ازاي هر ماه در اين قانون با هدف مساعدت به صنايع پيش بيني شده و هدف اين است كه انگيزه اي ايجاد شود تا در اولين فرصت و براي جلوگيري از افزايش جريمه، اصل حق بيمه معوقه به تامين اجتماعي پرداخت شود.

۵ هزار خانواده كودكان خياباني كمك هزينه ماهانه مي گيرند
002505.jpg
گروه اجتماعي: سازمان بهزيستي به ۵ هزار خانواده كودكان خياباني در كشور براساس شرايط زندگي آنها، بين ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان كمك هزينه ماهانه پرداخت مي كند.
به گزارش خبرنگار حوزه «بهزيستي» ايسنا، اين مبلغ مستمراً به مدت ۶ ماه، به شرط عدم بازگشت كودكان به خيابانها پرداخت مي شود.
سازمان بهزيستي به كمك مجلس شوراي اسلامي، براي ساماندهي كودكان خياباني و اجراي طرح هاي مختلف در اين زمينه، ۳۰ ميليارد ريال اختصاص داده است.
گفتني است توسعه «مهمانسراهاي سلامت كودكان» به ۱۰ مركز در سراسر كشور، يكي از اقدامات اصلي سازمان بهزيستي در ساماندهي كودكان خياباني است.

قابليت هاي جسماني زنان ايراني ضعيف است
ايسنا: غلامحسين زمان آبادي گفت: براساس آمار كسب شده، قابليت  جسماني زنان بين ۱۸ تا ۲۶ سال ايران برابر قابليت  جسماني زنان ۵۰ ساله فرانسوي است.
مسئول تربيت بدني پسران آموزش و پرورش تهران در گفت وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: وضعيت اين آمار براي مسئولان ورزشي آموزش و پرورش غير قابل تحمل است.
وي با بيان اينكه رسالت ورزش در آموزش و پرورش، جداي از ورزش ديگر ارگانها است، يادآور شد: ماموريت مسئولان ورزش در آموزش و پرورش بهداشت جسماني و تندرستي است، به طوري كه بدين وسيله از رشد افراد مراقبت مي كنيم.
همچنين در اين راه دختران به دليل جايگاه و منزلت اجتماعي شان در اولويت قرار دارند. زمان آبادي در خصوص تشكيل سازمان ورزش بانوان و تاثير آن بر قشر بانوان كشور خاطر نشان كرد: جامعه ما از يك سري اعتقاداتي برخوردار است كه طي آن فعاليت ورزشي بانوان را محدود مي كند. از طرفي جامعه ما نياز دارد كه به ورزش بانوان بپردازد. پس با اين وجود ضرورت تشكيل سازماني واحد با امكانات و قواعد و مقررات واحد براي ورزش بانوان احساس مي شود.

وزير صنايع: مديريت زيست محيطي در ۱۴۰ واحد صنعتي كشور مستقر شد
تهران -خبرگزاري جمهوري اسلامي :با هدف  توجه  به  حفظ محيط زيست  از سوي صنايع  كشور، در ۱۴۰ واحد صنعتي  مديريت  زيست  محيطي  مستقر شده  است .
«اسحاق  جهانگيري» وزير صنايع روز پنجشنبه  در ششمين  همايش  «صنايع  سبز كشور»، همچنين  گفت : در راستاي  توسعه  صنعتي  كشور، محيط زيست  و توليد اقتصادي  بايد همزمان  و همسو عمل  كنند. وي  افزود: ايران  از لحاظ توسعه  صنعتي  در نقطه  شروع  حركت  قرار دارد و يك  اراده  جدي  سياسي  براي  تداوم  اين  توسعه  ضروري  است  و رسيدن  به  نقطه  مطلوب  يك  جامعه  صنعتي ، با تامين  رفاه  و درآمد كافي  براي  مردم  ممكن  مي شود كه  اين  امر از اهداف  توسعه  صنعتي  در كشور است .
جهانگيري  افزود: صنايع  ايران  بايد محدوديت  پيش بيني  شده  براي  سالهاي  آينده  را در بازارهاي  جهاني  بشناسند و با ساز و كارهاي  استانداردهاي  روز زيست  محيطي  آشنا باشند.
وزير صنايع  و معادن  گفت : معرفي  واحدهاي  موفق  زيست  محيطي  در سالهاي  اخير براي  نمونه سازي  در واحدهاي  صنعتي  ديگر، امري  ضروري  است .
جهانگيري  افزود: در نوسازي  صنايع  كشور علاوه  بر رعايت  موارد زيست  محيطي  توجه  به ارتقاي  فناوري ، كيفيت  توليد و نيروي  انساني  ماهر از اهميتي  ويژه  برخوردار است .
وي  ادامه  داد: در واحدهاي  صنعتي  كشور تصويب  شده  است  كه  هر واحد، دو درصد از سود خود را به  ارتقاي  مسائل  زيست  محيطي  اختصاص  دهد.
وزير صنايع  و معادن  كشور گفت : طرح  نمونه  دستيابي  به  توليد پاكتر از جمله  راههاي  كنترل  و پيشگيري  در هزينه ها و بهسازي  منابع  است  كه  در اين  وزارتخانه  در حال  اجرا است .
جهانگيري  افزود: آموزش  به  واحدهاي  صنعتي  براي  كاهش  ضايعات  و بهره وري  از انرژي  و مواد اوليه  از راهكارهاي  زيست  محيطي  در اين  واحدهاست .

حرفه پرستاري بايد به عنوان شغل سخت و زيان آور شناخته شود
ايسنا: به گفته دبيركل جمعيت اسلامي پرستاران در حال حاضر اين حرفه در هيچ سيستمي به عنوان شغل سخت و زيان آور شناخته نشده است.
سيامك عزيزي در گفتگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار داشت: حرفه پرستاري از جمله مشاغلي است كه در بسياري از كشورها جزو مشاغل سخت و زيان آور محسوب مي شود، ولي نظام هماهنگي جهت شناختن اين حرفه به عنوان شغل سخت و زيان آور وجود ندارد.
وي ادامه داد: سال گذشته در جريان بازنگري قانون كار تنها بندي كه كار پرستاران بيمارستانهاي رواني را جز مشاغل سخت و زيان آور محسوب مي كرد نيز حذف شده و بجاي نام پرستاري، در رديف چهارم ليست مشاغل سخت رانندگي اتوبوس قرار گرفت كه تاكنون اعتراضات پرستاران در اين زمينه به نتيجه نرسيده و در حال حاضر در هيچ سيستمي شغل پرستاري به عنوان سخت و زيان آور شناخته نمي شود.

برگزيدگان بيست و پنجمين دوره مسابقات قرآن كريم استان تهران معرفي شدند
مراسم اختتاميه بيست و پنجمين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن كريم استان تهران، شب گذشته در محل بقعه متبركه امامزادگان جعفر(ع) و حميده خاتون(س) برگزار و نفرات برتر انتخاب شدند.
بيست و پنجمين دوره مسابقات قرآن كريم استان تهران با شركت ۳۳۶ قاري در رشته هاي قرائت و حفظ (حفظ كل، ۱۰ جزء و ۲۰ جزء) بدون شرايط سني برگزار شد كه به پنج نفر اول در هر رشته جوايزي اهدا شد.

زمين لرزه، جنوب شرقي مشهد را لرزاند
گروه اجتماعي: زمين لرزه اي به قدرت ۲/۵ ريشتر عصر پنجشنبه حوالي شهرستان صالح آباد واقع در جنوب شرقي مشهد در استان خراسان را لرزاند.
شبكه لرزه نگاري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران زمان دقيق وقوع اين زمين لرزه را عصر روز پنجشنبه ساعت ۱۹ و ۲۹ دقيقه و ۲۷ ثانيه اعلام كرده است. به گزارش واحد مركزي خبر زمين لرزه در بخش مرزي صالح آباد تربت جام به يكصد و پانزده واحد مسكوني روستايي خسارت وارد كرد. دبير ستاد حوادث پيش بيني نشده استان خراسان اعلام كرد: براثر وقوع اين زمين لرزه ۶۰ واحد مسكوني در روستاي جخك و ۵۵ واحد مسكوني در روستاي بشيرآباد بين ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت ديده است. اين دو روستا در بخش مركزي تربت جام واقع است. به گفته دبير ستاد پيش بيني نشده حوادث خراسان، خوشبختانه تا اين لحظه گزارشي از تلفات احتمالي اين زمين لرزه مخابره نشده است.

به كودك خود راستگويي را بياموزيم
002615.jpg
شكي وجود ندارد كه راست گفتن مي تواند كار غير شفافي باشد و تشخيص اين امر كه چه وقت گفتن تمامي حقيقت درست است و چه وقت بهتر است تمامي حقيقت را نگفت و يا سكوت كرد براي بزرگسالان مشكل است، تصور كنيد اين مسئله براي كودكان چقدر مي تواند گيج كننده باشد. آنها مي دانند كه ما به صداقت اهميت مي دهيم و از آنها انتظار راستگويي داريم ولي در عين حال در رفتار ما تناقضي را شاهد هستند و مي بينند كه گاهي اوقات راستگويي آنها باعث دستپاچگي و ناراحتي ما مي شود. ما چگونه مي توانيم اهميت صداقت را به فرزندانمان بياموزيم در حالي كه مي دانيم گاهي اوقات صادق بودن مي تواند بسيار پيچيده باشد.
حقيقت موضوع
ما مي توانيم در ابتدا به فرزندانمان بياموزيم كه صداقت و راستگويي وجوه مختلف يك امر واحدند. صداقت شامل طيف وسيعي از رفتار شامل توانايي ما براي ديدن و تجربه چيزها مي شود همان گونه كه هستند بدون تحريف، اجتناب و تكذيب يا تأثيردادن تمايلات ذهني. راستگويي برمي گردد به توانايي ما براي انتقال صحيح و روشن آنچه مي بينيم و تجربه مي كنيم. به تدريج كه كودكان بزرگتر مي شوند ما مي توانيم به آنها در بالا بردن قدرت تشخيص شان كمك كنيم به طوري كه بتوانند تصميم بگيرند در پاره اي موارد و به اقتضاي زمان و مكان از گفتن حقيقت يا لااقل تمامي حقيقت خودداري كنند. علاوه بر اين لازم است آنها تفاوت ميان دروغ و دروغ به اصطلاح مصلحت آميز را تشخيص دهند. دروغگويي صفتي فريبكارانه و عمدي و به همين دليل نادرست است.
اولين قدم براي آموزش راستگويي به كودكان اين است كه به آنها كمك كنيم حقيقت را تشخيص دهند و با آن روبه رو شوند. حتي هنگامي كه مايل به انجام آن نيستند يا آن را مشكل مي بينند. ما مي خواهيم آنها بتوانند در مورد يك واقعه هر آنچه را اتفاق افتاده يا خود انجام داده اند به طور دقيق و كامل گزارش دهند. اين امر همچنين شامل آموزش تشخيص ميان حقيقت و انواع آن، انواع مختلف تخيل، تمايلات ذهني، گزارش آنچه فكر مي كنيم ديگران مايلند بشنوند به جاي آن چه واقعاً هست، نيز مي شود.
كودكاني كه در توضيح صادقانه وقايع دچار مشكل مي شوند معمولاً از نتايج راستگويي خود نگرانند و مي خواهند از خود يا ديگران در مقابل سرزنش يا تنبيه حمايت كنند.
براي حل اين مشكل ما بايد محيطي ايجاد كنيم كه در آن فرزندانمان حتي زماني كه كار غلطي انجام داده اند به خاطر راستگويي تشويق شوند ضمن آن كه بدانند بايد مسئوليت و نتيجه رفتار غلط خود را بپذيرند. آنها نبايد تصور كنند صرف نظر از هر رفتار غلطي كه انجام داده باشند گفتن حقيقت آنها را از هر گونه مسئوليت مبرا مي سازد و در عين حال نبايد كاري كنيم كه به خاطر ترس از عكس العمل ما مجبور به دروغگويي شوند. براي موفقيت در اين راه بهتر است به جاي آن كه در پي سرزنش كردن يا تشخيص گناهكار برآييم توجهمان را بر چگونگي ماجرا و درك آن متمركز كنيم.
هيچ چيز جز حقيقت
كودكان قبل از آن كه «نبايد» را ياد بگيرند با دروغ گفتن آشنا مي شوند. بنابر اين ما بايد ياد بگيريم با موقعيت هايي كه پيش مي آيد چگونه برخورد كنيم. ما بايد آنها را وادار كنيم بر ترس خود غلبه كنند و به ايشان بفهمانيم كه طرف آنها هستيم. ما هيچ گاه نبايد عملاً آنها را به تله بياندازيم يا در بن بستي قرار دهيم كه ناچار به دروغگويي شوند. اما وقتي متوجه مي شويم كه دروغ مي گويند بايد به آنها بفهمانيم كه صداقت آنها تا چه اندازه براي ما مهم است. صرف وقت براي صحبت درباره آنچه اتفاق افتاده و ارائه دليل براي آن كه كودكان بفهمند چرا كاري كه كرده اند درست نبوده و آگاهي از نتيجه دروغگويي مي تواند اهميت صداقت را براي آنها روشن سازد. از طرف ديگر سخت گيري بيش از حد يا بي توجهي به اين امر ممكن است بچه ها را به گفتن دروغ هاي بيشتر تشويق كند. اصل صداقت بين والدين و فرزندان از اهميت بسياري برخوردار است و لازم است كاملاً مورد توجه قرار گيرد. ما بايد به گونه اي رفتار كنيم كه كودكان ما به دليل آن كه به ارزش ها و اعتقادات ما احترام مي گذارند راستگويي را بياموزند نه به دليل آن كه از ما مي ترسند.
داستان پردازي يا دروغگويي
در آموزش صداقت به كودكان ما با مسئله دشوار تفاوت ميان داستان پردازي و دروغگويي نيز روبه رو هستيم. بچه ها قوه تخيل بسيار قوي دارند و مطمئناً ما نمي خواهيم آنها را از اين لذت محروم سازيم ما مي خواهيم مطمئن باشيم كه در تعريف و تفسيرمان از راستگويي براي لذت بردن از خلق داستانهاي تخيلي و تعريف آنها فضاي خالي باقي مي ماند و بچه ها مايلند اين لذت را با ما و ديگران شريك شوند. اگر اين امر به درستي مورد توجه قرار گيرد ما مي توانيم از صحبت درباره طبيعت ،داستان سرايي و قصه گويي به عنوان وسيله اي براي كمك به فرزندانمان در آموزش تشخيص ميان حقيقت و خيال استفاده كنيم. ما مي توانيم در محيط خانه مرز ميان حقيقت و قصه را مشخص كرده و در عين حال حفظ فضاي لازم براي خيال پردازي و لذت بردن از آن را ارج نهيم. ما همچنين مي توانيم به فرزندانمان كمك كنيم تا با شناخت طبيعت، حقيقت و تخيل به حقيقت نهفته در پشت افسانه ها بهتر پي ببرند.
دروغ هاي مصلحت آميز
در پاره اي موارد به راحتي مي توان راست و دروغ را از يكديگر تشخيص داد ولي اين امر در همه موارد به سهولت انجام نمي گيرد. كودكان وقتي زندگي در خارج از خانه را تجربه مي كنند به زودي در مي يابند كه نقطه نظرهاي متفاوت فراواني وجود دارد كه هر يك از آنها مي  تواند در موقعيت هاي مختلف براي درك كلي ما از آنچه اتفاق مي افتد اهميت داشته باشد. كودكان ما گاهي از دروغ هايي كه ما مي گوييم بسيار متعجب و ناراحت مي شوند به طور مثال در يك مهماني مادري از دست پخت صاحبخانه تعريف مي كند ولي وقتي به منزل مي رسد آن را وحشتناك مي خواند. در چنين مواردي مي توان به كودكان توضيح داد كه بعضي اوقات براي اجتناب از آزردن ديگران لازم است دروغ هاي كوچك و مصلحت آميز به زبان آورد يا به طور خلاصه گاهي مهربان بودن مهم تر از راستگويي است. همچنين مي توان توضيح داد كه در مورد سليقه هاي شخصي افراد در پاره اي موارد مي شود براي احتراز از آزردن احساسات ديگران از ابراز نظر واقعي خودداري كرد.
آموزش صداقت به كودكان
كودكان، صداقت را از والدين خود مي آموزند. آنچه ما مي گوييم و انجام مي دهيم مثال زنده اي از معناي صداقت براي آنها ايجاد مي كند. چگونگي برخورد ما با مسائلي كه زندگي در موقعيت هاي مختلف پيش روي ما قرار مي دهد براي فرزندان ما از اهميت بسياري برخوردار است. آنها- لااقل هنگامي كه جوان هستند- مي پذيرند كه روش ما در زندگي روش درستي است.
خود ماني و بدون رودربايستي
در پاره اي موارد و براي توضيح بعضي مسائل، صداقت كامل جايز نيست بلكه روش صحيح اين است كه پرسش هاي كودكان با توجه به سن و سطح درك آنها پاسخ داده شود. بيشتر ما اغلب در مورد قدرت فهم و تشخيص كودكانمان دچار اشتباه مي شويم. اگرچه به ندرت مي توان والديني را يافت كه در جواب اولين سؤال كودك در مورد مسائل حساسي مانند اين كه بچه ها از كجا مي آيند به شرح و تفصيل علمي جزئيات مي پردازند ولي بايد بدانيم اين كار كودكان را دچار حيرت و سرگشتگي مي سازد. مسائل جنسي و مرگ از مشكل ترين مسائلي هستند كه مي توان راجع به آنها با كودكان صحبت كرد. بيشتر ما موقع صحبت كردن درباره اين مسايل حتي با بزرگترها دچار زحمت مي شويم. هنگام توضيح اين مسائل براي كودكان لازم است توانايي كودك براي فهم موضوع هاي طرح شده و تأثيري كه جوابها بر وي خواهد داشت كاملاً مورد توجه قرار گيرد. دادن اطلاعات زياد در مورد مسائل جنسي در سنين خيلي پايين ممكن است بار سنگيني را روي دوش آنها بگذارد يا آنها را گيج و پريشان سازد. معني و مفهوم مرگ نيز مي تواند آنها را بترساند و احساس كلي امنيت را براي آنها مختل سازد.
بايد به خاطر داشته باشيم فرزندان ما به طور كلي بيش از آنچه ما تصور مي كنيم راجع به اين مسائل مي شنوند و مي دانند، گرچه اطلاعاتي كه به دست مي آورند و فرضيه هايي كه مي سازند ممكن است بسيار غلط باشد. زماني كه صحبت از اين مسائل پيش مي آيد بهترين راه براي شروع صحبت اين است كه از آنها بپرسيم چه چيزهايي مي دانند. از اين راه ما مي توانيم صحبت را از جايي شروع كنيم كه آنها مي دانند و اشتباهات بزرگ آنها را تصحيح كنيم و سپس بدون رودربايستي آنچه را كه مناسب با سن آنهاست با ايشان در ميان بگذاريم. گاهي اوقات مي توان براي توضيح اين مسائل ازكتابهاي مصور يا ساير منابع كه براي اين موارد طراحي شده اند كمك گرفت.
هنگام صحبت با كودكان زماني كه قدرت درك و فهم آنها را دست كم مي گيريم و حقيقت را كتمان مي كنيم، كودكان متوجه تناقض ميان آنچه از قبل مي دانند و آنچه ما مي گوييم مي شوند. اين امر مي تواند علاوه بر سردرگمي بچه ها، موجب شود آنها احساس عدم اعتماد به نفس يا احساس گناه كنند. آنها مايلند ما را باور كنند بنابراين وقتي دچار اين تناقض مي گردند فرض مي كنند كه خود مرتكب اشتباه شده و افكار غلط و زشتي داشته اند. ما نمي خواهيم فرزندانمان را در موقعيتي قرار دهيم كه بعد از دريافت حقيقت بفهمند اين ما بوده ايم كه به آنها اطلاعات غلط داده ايم يا آنها را بد راهنمايي كرده ايم.
يكي از مهمترين اشتغالات فكري نوجوانان دانستن حقيقت همراه با جستجوي هويتي مستقل از والدين و خانواده است. جريان شناخت بدن و مسائل بلوغ و شكل گيري احساس استقلال و فرديت جرياني مهم و دشوار است درست به همان اهميت و دشواري تلاشي كه آنها هنگامي كه بسيار كوچك بوده اند براي گرفتن اشياء يا نگاه داشتن آنها به خرج داده اند. نوجوانان دست دراز مي كنند براي گرفتن يا شناخت افكار، عقايد و معاني و تلاش مي كنند براي چيره شدن بر معني غيرقابل توصيف خود و ديگري و تصميم گيري براي شكل دادن اصول زندگي خود و ثابت نگاه داشتن آنها در دنياي واقعي. اندام بالغ شده كودكان افكار و احساسات آنها را شديداً به خود مشغول مي كند و متأسفانه در صورتي كه نتوانند به راحتي پرسشهاي خود را براي ما مطرح سازند احتمالاً جوابهاي خود را از ساير كودكان درخواست خواهند كرد و اين جوابها ممكن است آنها را بيشتر دچار پريشاني سازد. طي اين دوران سخت آنها نمي توانند مانند دوران طفوليت در آغوش ما آرامش يابند ولي اين بدان معنا نيست كه ديگر به ما نياز ندارند، بلكه بدون توجه به فاصله اي كه با ما پيدا كرده اند يا با وجود همه بدخلقي هاي آنان در مقابله با نزديك شدن ما به ايشان، مطمئن باشيد بيشتر از هميشه به ما احتياج دارند. طي اين سالهاي حياتي، روابط والدين و فرزندان به آزمايش گذاشته مي شود و لازم  است نوع جديدي از روابط و صميميت برقرار شود. نوجوانان ما مي خواهند خود را به ما نزديك حس كنند و بدانند ما با آنها هستيم. آنها مي خواهند مطمئن شوند كه مي توانند هر وقت بخواهند به سراغ ما بيايند، احساس خود را براي ما بازگو كنند وهمدلي و همكاري ما را براي كشف گزينه  هاي لازم و ديدي وسيع تر داشته باشند. آنها بايد بدانند ما تا آنجا كه بتوانيم به سؤالاتشان درباره مسائل جنسي، رشد اندامها و احساسات و تمايلات آنها پاسخ جامع و دقيق خواهيم داد. بهترين راه براي جلب اعتماد نوجوانان در اين سالهاي سخت «صداقت و راستگويي» است. پس تا آنجا كه ممكن است بايد بدون احساس خجالت و رودربايستي اطلاعاتي را كه فرزندان شما براي زندگي و ايفاي نقش شان به آن احتياج دارند در اختيار آنها قرار دهيد و همان طور كه روز قبل از رفتن به كودكستان يا دبستان آنها را براي رويارويي با اين امر مهم آماده مي كرديد لازم است براي رويارويي بامسائل مهم و حياتي بلوغ نيز به آنها كمك كنيد.
دنياي امروز دنياي پيچيده و خطرناكي است و نوجوانان خيلي زود ممكن است در معرض گرفتار شدن به مواد مخدر يا مشروبات الكلي قرار گيرند يا در صورت نداشتن آگاهي هاي لازم گرفتاري هاي بزرگ ديگري مثل بيماري ايدز زندگي آنها را در معرض خطر قرار دهد. يادآوري آنچه والدين ما در زمان نوجواني به ما گفته اند يا آنچه نگفته اند، ارزيابي ميزان صداقت و راستگويي آنها و احتياجاتي كه داشته ايم ولي از طرف آنها برآورده نشده است و چگونگي تأثيراتي كه رفتار آنها در زندگي ما داشته است، اشتباهاتي كه آنها در رابطه با ما داشته اند، اطلاعاتي كه ما از كودكان هم سن خود به دست مي آورده ايم و ارزيابي آنها، همه مي توانند آگاهي هاي مهمي در ايجاد رابطه صحيح با فرزندانمان در اختيار ما قرار دهند.در مقابل پرسشهاي فرزندان خود، ارائه جوابهاي صحيح و صادقانه بهترين كاريست كه مي توانيد انجام دهيد. چنانچه جوابي را نمي دانيد سعي كنيد با مراجعه به كتابها، بروشورها يا مقالات، جواب صحيح را پيدا كنيد. در كنار همه اينها مهمترين چيزي كه شما مي توانيد به نوجوانان خود بدهيد صميميت، تفاهم و يك رابطه گرم و محبت آميز است و اينكه آنها بدانند شما هميشه در كنار آنها هستيد.
نوشته: دوروتي لانلت و راشل هريس
مترجم: منيژه جلالي

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |